Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji místopředsedovi vlády Štěpánu Horníkovi za úvodní slovo.
Prosím nyní zpravodajku místopředsedkyni ČNR Marii Jarošovou, aby se ujala slova.
Zpravodajka místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, je to v historii České národní rady poprvé, kdy na půdě nejvyššího zastupitelského sboru České socialistické republiky projednáváme z různých hledisek politicky mimořádně závažnou problematiku vztahů a spolupráce hospodářských organizací a národních výborů při zabezpečování úkolů šestého pětiletého plánu, a to v jedné z velmi závažných oblastí - v oblasti pracovních sil.
Složitostí a náročností úkolů, které bude nutno s přihlédnutím k vysokému stupni zaměstnanosti a omezeným zdrojům pracovních sil v dalších letech řešit, se zabýval ve svém vystoupení na XV. sjezdu KSČ předseda vlády Československé socialistické republiky soudruh Strougal. Místopředseda vlády České socialistické republiky soudruh Horník nás ve svém úvodním vystoupení blíže seznámil se základními problémy z této oblasti, jejich vlivem na další rozvoj ekonomiky České socialistické republiky a uvedl i přístupy vlády ČSR k jejich řešení.
Jak vyplývá z jeho výkladu, omezené zdroje pracovních sil vyžadují - a budou i nadále vyžadovat - působit ve všech sférách našeho společenského života k efektivnímu využívání všech dostupných zdrojů pracovních sil, aby jak plnému využití pracovních sil, které již ve výrobním a pracovním procesu jsou, tak zapojování dalších práceschopných občanů do tohoto procesu byla věnována trvalá pozornost.
Předností našeho socialistického zřízení je, že základní jednota zájmů společnosti a občanů umožňuje překonávat různé obtíže, vytvářet podmínky a předpoklady k tomu, aby rozvoj tvůrčích schopností lidí, jejich aktivita a iniciativa našly při zabezpečování dalšího rozvoje naší ekonomiky, vysoké životní úrovně i při vytváření životních podmínek odpovídajících potřebám a důstojnosti člověka své plné uplatnění.
/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./
To je základní hledisko, s nímž jsme přistupovali k přípravě našeho dnešního jednání. Jeho cílem je podpořit realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ i úsilí vlády ČSR v hospodářsky i politicky velmi významné oblasti - optimálního rozmísťování a efektivního využívání všech dostupných zdrojů pracovních sil, při vytváření dalších předpokladů a podmínek pro každodenní uplatňování a rozvíjení tvůrčích schopností lidí v zájmu úspěšného splnění úkolů šestého pětiletého plánu rozvoje našeho národního hospodářství.
Současně jsme si chtěli na vzájemné spolupráci mezi národními výbory a hospodářskými organizacemi při vytváření podmínek pro zapojování dalších zdrojů pracovních sil do pracovního procesu ověřit, jak v souladu s požadavkem soustavného prohlubování socialistické demokracie napomáhá organizátorská práce národních výborů ve městech a obcích i činnost složek a organizací Národní fronty v podnicích a na závodech k aktivnímu zapojování dalších našich občanů do řešení problémů celospolečenského významu, jakými jsou otázky pracovních sil.
Soudružky a soudruzi, na přípravě dnešního jednání se podílely všechny výbory a stálá pracovní skupina předsednictva pro otázky mládeže.
Výbory rozpracovaly rámcové zaměření schválené předsednictvem České národní rady do svých konkrétních úkolů. Organizovanými skupinovými a individuálními průzkumy poslanců ve vybraných závodech, podnicích, jednotných zemědělských družstev a v dalších hospodářských organizacích a současně na okresních, městských i místních národních výborech si ověřovaly plnění centrálně přijatých opatření k této problematice a získávaly další poznatky a podněty.
Významným přínosem pro jednání ve výborech byly počátkem března 1977 poskytnuté teze zprávy vlády ČSR i aktivní účast zástupců ústředních orgánů a pozvaných expertů na těchto jednáních.
Výbory jak při přípravě svých jednání, tak i při vlastním projednávání problematiky věnovaly hlavní pozornost konkrétním výsledkům a problémům vzájemné spolupráce národních výborů s podniky, závody a dalšími hospodářskými organizacemi při plánovitém rozmísťování pracovních sil, při vytváření podmínek pro návrat matek pečujících o malé děti do pracovního procesu, pro zapojení dosud volných pracovních sil, pro pokračování v další pracovní aktivitě osob po dosažení věku zakládajícího nárok na starobní důchod a pro zapojování do pracovního procesu občanů se změněnou pracovní schopností.
Jak vyplynulo z jednání výborů i ji mi přijatých doporučení, shodují se základní poznatky v tom, že opatření přijatá v minulých letech vládou České socialistické republiky i některými ústředními orgány ČSR k efektivnějšímu využívání zdrojů pracovních sil, k vytváření podmínek pro zapojování dalších práceschopných občanů do pracovního procesu přinesla pozitivní výsledky.
Přesvědčili jsme se současně o tom, že dosahované výsledky jsou závislé a možno říci přímo úměrné tomu, jak aktivně a iniciativně se rozvíjí spolupráce národních výborů a hospodářských organizací, s jakou intenzitou využívají možností daných opatřeními vlády ČSR a příslušných ústředních orgánů.
V řadě případů se ukázalo, že realizace sledovaných záměrů ve vytváření dalších předpokladů pro zvýšení zaměstnanosti je komplikována nejednotností ve výkladu přijatých opatření.
Velmi závažným poznatkem je, že se spolupráce rozvíjí především mezi národními výbory a podniky řízenými vládou ČSR, zatímco přístup podniků řízených federální vládou je zdrženlivý a navíc se necítí být zavázány k plnění opatření přijatých vládou ČSR.
Průzkumy dále ukázaly, že velmi dobré výsledky jak ve stabilizaci zapojených pracovních sil, tak v získávání nových, jsou v těch místech a podnicích, kde se pečuje o vytváření odpovídajících životních a pracovních podmínek pracujících, kde je dobrá organizace práce a kde je využívána nejnovější technika.
Populační exploze předchozích let vyžaduje rozvinout v zájmu vytváření podmínek pro návrat matek do pracovního procesu zejména výstavbu mateřských škol rychlejším tempem. Současně však je třeba již v současné době vzít v úvahu, že tyto problémy se v nejbližších letech přesunou do nižších ročníků základních devítiletých škol a projeví se v požadavcích na umístění dětí do školních družin, školních jídelen a dalších zařízení mimoškolní výchovy.
To jsou jen některé základní poznatky. Nasvědčují tomu, že rozvíjející se spolupráce národních výborů a hospodářských organizací přináší postupně dobré výsledky. Půjde nyní o to, zjištěné nedostatky a problémy řešit a dobré výsledky dále rozšířit.
Soudružky a soudruzi, XV. sjezd naší strany stanovil jako základní cíl šesté pětiletky zajistit v souladu s prohlubováním socialistického způsobu života uspokojování rostoucích, hmotných a duchovních potřeb obyvatelstva a další upevňování jeho životních a sociálních jistot na základě vysoké efektivnosti společenské výroby a kvality veškeré práce.
Problematika, kterou se dnes zabýváme, je jedním z důležitých předpokladů pro uskutečnění tohoto cíle. Chtěla bych proto zdůraznit nejen její ekonomický, ale i sociální význam ve vztahu k péči, kterou naše společnost věnuje vytváření podmínek pro plné uplatnění schopností každého občana v našem společenském životě. Naše dnešní jednání je důkazem, jak v naší socialistické společnosti pečujeme o to, aby ústavou zaručená práva občanů nacházela plné konkrétní uplatnění.
Zatímco my hledáme cesty, jak získat a zapojit do pracovního procesu občany, kterým naše společnost zabezpečuje nejen právo na práci, ale poskytuje také jednu z největších sociálních výhod na světě, ať již ve formě důchodů, dávek nemocenského pojištění nebo bezplatných zdravotnických, kulturních a školských služeb, musí miliony nezaměstnaných v kapitalistickém světě tvrdě a často bez úspěchu bojovat o jedno ze základních lidských práv - o právo na práci. Zatímco my vyvíjíme úsilí o dosažení dalšího zvýšení životní úrovně našich občanů, zápasí značná část obyvatel kapitalistického světa o zachování vlastní holé existence i existence svých rodin.
Při průzkumech i jednáních ve výborech se ukázaly, a předpokládám, že o tom budou hovořit poslankyně a poslanci v rozpravě, různé možnosti zvyšování efektivnosti ve využívání zdrojů pracovních sil a v zapojování práceschopného obyvatelstva do pracovního procesu. Působit na jejich realizaci, vytvářet podmínky k jejich dalšímu uplatňování - v tom vidíme náš úkol po dnešním jednání.
Je proto třeba, abychom my, poslankyně a poslanci České národní rady, byli aktivními účastníky této společensky významné a záslužné činnosti. Jak svou činností ve výborech, tak zejména svou politickou prací ve volebních obvodech musíme napomáhat dalšímu rozvíjení a prohlubování vzájemné spolupráce národních výborů a hospodářských organizací v celé široké oblasti pracovních sil a působit k tomu, aby její výsledky přinášely stále více společenského užitku a prospěchu. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji soudružce Jarošové.
Soudružky a soudruzi, k projednávané zprávě vlády přijme Česká národní rada po skončení rozpravy usnesení. Předsednictvo ČNR se usneslo doporučit České národní radě, aby zvolila pro přípravu návrhu usnesení šestičlennou návrhovou komisi v tomto složení: předsedkyně komise - místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová, členové komise místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam, posl. Anna Bohatová, posl. Eva Vlčková, posl. Jan Nezval a posl. ing. František Skácel. Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky? Není tomu tak. Kdo tedy souhlasí se zvolením návrhové komise v uvedeném složení, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Nikdo.
Děkuji. Prosím návrhovou komisi, aby na základě rozpravy připravila a předložila České národní radě návrh usnesení ke zprávě vlády České socialistické republiky, o které právě jednáme.
Přerušuji nyní schůzi na 20 minut.
/Schůze byla přerušena v 10.05 hod. a znovu zahájena v 10.30 hod./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Vážené soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání.
Přistoupíme nyní k rozpravě o zprávě vlády České socialistické republiky o spolupráci národních výborů a hospodářských organizací při vytváření podmínek pro efektivní využívání všech zdrojů pracovních sil a tvůrčích schopností lidí. Do rozpravy se přihlásilo 13 soudruhů a soudružek. Jako první vystoupí poslanec ČNR Šlapák. Připraví se poslanec Červinka.
Poslanec ČNR RSDr. Václav Šlapák: Vážení poslanci, soudružky a soudruzi! Zobecnění poznatků a vyvození závěrů pro ještě cílevědomější vytváření podmínek k daleko efektivnějšímu využívání všech dostupných zdrojů pracovních sil a tvůrčích schopností lidí, které je předmětem dnešního jednání České národní rady, považuji za jedno z nejvýznamnějších opatření k úspěšnému uskutečňování závěrů XV. sjezdu KSČ. Všichni víme, že dostupných zdrojů pracovních sil se projevuje stále větší nedostatek. Jsou však určité možnosti a rezervy, o jejichž využití nám v příštím období půjde. Upozornil na ně ve svých závěrech XV. sjezd KSČ v květnu minulého roku.
Výbor pro národní výbory a národnosti, jehož jsem členem, se na dnešní jednání pečlivě připravoval. Ze širokého okruhu problémů, které oblast využívání pracovních sil zahrnuje, se soustředili poslanci, členové výboru, na získání poznatků o součinnosti národních výborů a hospodářských organizací při
- zajišťování pracovních sil do preferovaných odvětví národního hospodářství rozmísťováním dospělých, dorostu a využívání působnosti národních výborů v oblasti pracovních sil vůbec,
- vytváření podmínek pro zaměstnanost žen a návrat matek do zaměstnání,
- zaměstnávání důchodců a získávání osob majících nárok na odchod do důchodu k dalšímu setrvání v zaměstnání.
Poznatky, které jsme získali průzkumem v Severočeském kraji a na okresech Děčín, Plzeň-město, Olomouc a členové výboru ve svých volebních obvodech, opravňují k závěru, že v posledních letech se zvyšuje zájem o součinnost národních výborů a hospodářských organizací při vytváření podmínek pro efektivnější využití pracovních sil.
Úroveň práce národních výborů při plánování, rozmísťování a kontrole využívání pracovních sil v hospodářských organizacích se zvyšuje. Přesto však je možno a nutno v této oblasti mnohé zlepšit.
Považuji za nutné říci, že jsme se mimo okruh problémů sledovaných průzkumem na všech místech setkali s názorem, že za hlavní zdroj lepšího využití pracovních sil v ekonomické oblasti nutno považovat důslednější postup při realizaci závěrů XV. sjezdu o strukturálních změnách v národním hospodářství, zejména likvidací zastaralých a neefektivních provozů. Podle názorů, se kterými jsme se setkali, není vývoj v této oblasti dobrý a zejména není centrálními orgány uspokojivě řízen.
Hlavní pozornost jsme věnovali získání poznatků o tom, jak národní výbory přistupují ve spolupráci s hospodářskými organizacemi a za pomoci společenských organizací k budování a rozšiřování kapacity, zdokonalování provozu jeslí, mateřských škol a dalších zařízení pro děti v rámci realizace volebních programů Národní fronty.
Vycházeli jsme z toho, že na XV. sjezdu KSČ bylo řečeno: "Jestliže budeme zlepšovat podmínky zaměstnaných žen a zvláště, když rychle rozšíříme kapacitu dětských jeslí a ostatních předškolních a mimoškolních zařízení - a to je při soustředěném úsilí národních výborů a podniků reálné, pak umožníme nemalému počtu žen pečujících o malé děti, aby se do pracovního poměru vrátily."
Námi provedený průzkum plně potvrdil oprávněnost tohoto závěru. Jak bylo řečeno, pro poslední léta je příznačné, že dík významným propopulačním opatřením značně stoupá počet narozených dětí a žen na mateřské dovolené.
Například v Severočeském kraji vzrostl počet žen na mateřských dovolených ze 14 800 v roce 1970 na 32 000 v roce 1976, to je na více než dvojnásobek.
To vedlo krajské i okresní orgány k tomu, aby orientovaly pozornost na vytváření podmínek pro rozvoj zařízení pro předškolní výchovu dětí. Před třemi roky bylo v kraji rozvinuto hnutí "Severočeši mladé generaci". Cílem bylo soustředit prostředky a aktivitu občanů a podniků na výstavbu mateřských škol, jeslí a zařízení pro děti vůbec.
Výsledky se ukázaly v krátké době. Jen za rok 1976 bylo uvedeno do provozu 86 tříd mateřských škol pro 2580 dětí a v kraji 75 % dětí ve věku od 3 - 6 let je umístěno v mateřských školách. V současné době je v kraji rozestavěno dalších 154 tříd mateřských škol pro 4585 dětí.
S podobným přístupem jsme se setkali na okresech Plzeň-město i Olomouc. Výstavba mateřských škol, jeslí a zařízení pro předškolní výchovu a mimoškolní výchovu dětí tvoří podstatnou část volebních programů Národní fronty ve všech místech, která jsme navštívili.
Převážná část z nich je budována v akci "Z". Například v okrese Olomouc je v plánu komplexní bytové výstavby v této pětiletce výstavba mateřských škol s místy pro 510 dětí, ale v investiční části akce "Z" mateřské školy pro 2910 dětí. V okrese Děčín budou v této pětiletce vybudovány mateřské školy s kapacitou pro 480 dětí v komplexní bytové výstavbě, ale v akci "Z" pro 870 dětí. Podobný je vývoj při výstavbě jeslí a dalších zařízení pro děti.
Výstavba těchto zařízení v rámci komplexní bytové výstavby se opožďuje a velmi často na stavbách zařazených do plánu stavebních organizací nejsou úkoly plněny. To rozhodně není správné a je nutné dosáhnout zásadního obratu v přístupu stavebních organizací k plnění úkolů na těchto stavbách.
Výstavbou mateřských škol a jeslí v rámci akce "Z" je v těchto létech nahrazována nesplněná výstavba těchto zařízení v rámci komplexní bytové výstavby z minulé pětiletky. Setkávali jsme se s obavami, že v důsledku neplnění plánu občanské vybavenosti nebude zajištěna výstavba těchto zařízení ani v této pětiletce.
Pozitivním jevem je, že se k účasti na výstavbě mateřských škol a jeslí začíná měnit přístup také v řadě hospodářských organizací. Tímto způsobem se chtějí podílet na vytváření podmínek pro návrat žen - matek do zaměstnání.
Například: Národní podnik Velveta Varnsdorf v okrese Děčín zaměstnává 1310 žen. Zřídil 5 mateřských škol pro 200 dětí a 5 jeslí pro 152 dětí. Tím pokrývá plně potřebu zařízení pro matky pracující v podniku.
Podobně by bylo možno hovořit o dobrém přístupu k řešení potřeby mateřských škol a jeslí vedoucích pracovníků v odštěpném závodě Brandýské strojírny v Senici na Hané, Tesla Litovel, Kablo Děčín, Jablonecká bižuterie, Severočeské tukové závody v Ústí nad Labem a v dalších.
Nelze však říci, že je obecným jevem dobrý přístup podniků - hospodářských organizací k účasti na výstavbě a provozu mateřských škol a jeslí.
Zdaleka ještě není, jak se nám potvrdilo, překonán názor, podle kterého je starost o rozvoj a výstavbu předškolních zařízení věcí národních výborů.
Potvrdilo se nám, že zájem podniků o řešení je odvislý především
- od pochopení a zájmu vedoucích pracovníků podniku o spolupráci s národními výbory a především, do jaké míry je podnik nebo závod odkázán na zaměstnání žen. Daleko lepší je pochopení u vedoucích pracovníků v podnicích, kde převažují ženy, např. ve spotřebním a potravinářském průmyslu,
- od toho, jak příslušná ministerstva a generální ředitelství vytvářejí podmínky a vedou podřízené organizace k realizaci opatření, která jsou jim v této oblasti ukládána vládami,
- od tlaku, který na podnik vyvíjejí národní výbory za podpory orgánů a organizací strany a Revolučního odborového hnutí.
Ředitel n. p. Velveta Varnsdorf s. ing. Chlad nám řekl: "Všechno záleží především od nás, vedoucích pracovníků. Názor, že se nemohou podniky podílet na řešení potřeby mateřských škol a jeslí, jsou výmluvy a nechuť přidělávat si starosti. Našemu podniku nikdo nebrání. Máme plnou podporu i generálního ředitelství."
Dosažení rychlejšího vytváření podmínek pro zaměstnání žen rozšiřováním kapacit zařízení pro děti předškolního i školního věku /družiny, jídelny/ je žádoucí také proto, že jsou, i když omezené, ale přece jen ještě možnosti pro zvýšení zaměstnanosti žen.
Například jsme si ověřili, že počet žádostí o umístění dětí do jeslí a mateřských škol není dostatečným ukazatelem pro posouzení možnosti získání žen do zaměstnání. Skutečný zájem je větší. Mnohé ženy však o přijetí nežádají proto, že nemají reálnou naději na přijetí dětí do těchto zařízení.
Je proto nutné rozhodně podpořit program rychlejší výstavby mateřských škol a jeslí, včetně mikrojeslí, i dalších zařízení.
Jak jsem již uvedl z našich poznatků z průzkumu vyplývá, že v současné době se převážná část staví svépomocí občanův akci "Z". Výstavba v rámci komplexní bytové výstavby se opožďuje. Při jednání našeho výboru 6. dubna 1977 jsme došli k závěru, že je proto nutné pro urychlení vývoje řešit některé problémy, jako:
1. vhodnost typu objektu pro výstavbu mateřských škol a jeslí. Ministerstvo školství vydalo celostátní typ nazvaný Velox. Podle názorů, se kterými jsme se setkali, se vzhledem k technické náročnosti neosvědčuje,
2. zvýšit možnost použití technické pomoci na více než 8,1 % nákladů a umožnit tak nahrazení těžké ruční práce tam, kde mohou pomoci stroje,
3. zjednodušení zásad pro zřizování mikrojeslí při dodržení nutných zdravotnických opatření. Ověřili jsme si, že národní výbory i hospodářské organizace přistupují velmi zdrženlivě ke zřizování mikrojeslí. V Plzni a okrese Olomouc zatím nebyly zřízeny žádné. V Severočeském kraji jich je v provozu 26 pro 120 dětí. Z toho v okrese Děčín je 16 mikrojeslí pro 67 dětí a podle názoru provozovatelů se osvědčují.
Hlavní příčinou zdrženlivého postupu při zřizování mikrojeslí jsou příliš náročné požadavky stanovené směrnicemi k realizaci usnesení vlády č. 202/76 Sb. V nich se stanoví, že součástí mikrojeslí musí být místnost pro denní pobyt dětí po 3,5 m2 na 1 dítě, ložnice pro děti po 2,5 m2 na 1 dítě, předsíň jako šatna pro děti, umývárna a WC - zvlášť, prostor na uložení prádla, úklidových a čisticích prostředků, hraček a pracovních materiálů pro děti, prostor pro umístění kočárků, státní telefon a zahrada nebo hřiště.
Pro takovéto požadavky je možno jen s velkými obtížemi zajistit vhodný byt. Při jednání na Městském národním výboru v Plzni nám dokládali příslušní pracovníci, že splnit tyto a další podmínky vyžaduje na 5 - 7 dětí mít 2,7 až 3,4 pracovní síly. Proto doporučujeme, aby vydané směrnice pro zřizování mikrojeslí byly přezkoumány.
4. Konečně rozvoj výstavby předškolních zařízení v akci "Z" vyžaduje včas a plánem zajišťovat nezbytnou potřebu pracovních sil pro tato zařízení. Zatím je předmětem zdlouhavého dohadování mezi národními výbory a hospodářskými organizacemi. Doporučujeme, aby i tato otázka se pečlivě zvážila.
Současně považujeme za potřebné připomenout, že je nutné daleko důrazněji vyžadovat důsledné splnění plánu výstavby předškolních zařízení v rámci komplexní bytové výstavby.
Vážení poslanci, soudružky a soudruzi! To jsou závěry, k nimž jsme došli v našem výboru při přípravě na dnešní jednání České národní rady. Doporučili jsme předsednictvu České národní rady vzít je v úvahu pro přípravu usnesení, které přijmeme na závěr jednání. Jsme přesvědčeni, že mohou přispět k řešení tak naléhavého problému, jakým je nutnost efektivního využití všech pracovních sil a tvůrčích schopností lidí pro úspěšné plnění ekonomického a sociálního programu přijatého XV. sjezdem Komunistické strany Československa. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Šlapákovi. Slovo má poslanec Jan Červinka, připraví se poslankyně Křenová.
Poslanec Jan Červinka: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, cílem dnešního jednání je posoudit spolupráci národních výborů s hospodářskými organizacemi při vytváření podmínek pro využívání pracovních sil a jejich tvůrčích schopností. Myslím, že je to velmi aktuální otázka současného vývoje naší socialistické ekonomiky i celé společnosti. Myslím, že nenadsadím, když budu konstatovat, že tyto otázky patří k rozhodujícím nástrojům dalšího rozvoje naší ekonomiky.
Z těchto důvodů se výbor pro zemědělství a výživu pokusil odpovědět na otázku, co je třeba v této oblasti učinit, aby byly zabezpečeny úkoly šestého pětiletého plánu v situaci tak, jak zde byla charakterizována místopředsedou vlády soudruhem Horníkem.
Zemědělství a lesní hospodářství jsou odvětví, v nichž neustále dochází ke snižování počtu pracovních sil. Je to historický proces, který se v páté pětiletce projevil tak, že se snížil počet pracovníků v zemědělství téměř o 90 tisíc a v lesním hospodářství o 7 tisíc osob. Tento pokles bude pokračovat i v šesté pětiletce, v níž se počítá s dalším snížením, přitom v zemědělství o více než 60 tisíc pracovníků.