Základem pro kontrolu jakosti spotřebních
výrobků je ustanovení občanského
zákona (§ 244), podle něhož musí
prodávaná věc odpovídat technickým
normám. To jsou ČSN, obchodní normy, podnikové
normy a technické podmínky.
V 1. pololetí 1975 provedli pracovníci krajského
inspektorátu 19 kontrolních akcí. Vedle toho
provedli řadu kontrolních zásahů vyvolaných
konkrétními podněty pracujících,
organizací apod.
Celkové výsledky této činnosti potvrzují,
že stále nelze vyslovit spokojenost s úrovní
jakosti zboží na vnitřním trhu, a to
přes veškerá opatření, která
byla až dosud na tomto úseku přijata na všech
stupních řízení.
V řadě případů výrobci
spotřebního zboží dodávají
obchodu za plnou cenu výrobky s vadami nepřípustnými
podle technických norem a snižujícími
užitnou hodnotu zboží, které musí
být prodáváno pouze za nižší
cenu. Podobná situace je i u zboží dováženého.
V těchto případech neplní organizace
výrobní i obchodní dostatečně
své celospolečenské poslání
ve prospěch spotřebitele.
Nepříznivá situace je i při skladování
a manipulaci zbožím na cestě od výrobce
ke spotřebiteli, kde vlivem nevyhovujících
podmínek, obalové techniky a nízké
úrovně mechanizace dochází k dalšímu
poškozování výrobků. Uchování
jakosti výrobků v obchodě je ztíženo
známými nedostatky ve skladovacích prostorech.
Tyto nedostatky byly zjištěny při kontrole
jakosti obuvi z dovozu a vybraných skupin kožené
galantérie tuzemské výroby, při kontrole
jakosti pánského svrchního ošacení
i kontrole jakosti dětských kočárků.
Podobné nedostatky, i když v menší míře,
přinesly ostatní kontroly, zaměřené
na realizaci přijatých opatření v
obchodě ovocem a zeleninou, na jakost masných výrobků
z výroben státního a družstevního
obchodu a na opracování hovězího výsekového
masa, na kvalitu dětských mechanických hraček,
textilního a oděvního zboží,
nábytku a automobilů.
Celkově za 1. pololetí 1975 překontrolovali
pracovníci 6012 partií zboží, z nichž
deklarované jakosti nevyhovělo 1464 partií,
z toho 881 neodpovídalo technickým normám,
570 mělo prošlou záruční lhůtu
a ve 13 partiích bylo zboží nesprávně
označeno.
V rozdělení na potravinářské
zboží neodpovídalo technickým normám
23 % kontrolovaných partií, u průmyslového
zboží neodpovídalo téměř
30 %.
Na základě těchto výsledků
kontroly vydal krajský obchodní inspektor rozhodnutí
o zákazu dodávek a prodeje zboží v hodnotě
78 mil. Kčs až do jeho přetřídění
a zařazení do odpovídající
jakostní třídy nebo opravy.
Po přetřídění bylo zařazeno
do nižší jakostní třídy
a za nižší cenu zboží v původní
hodnotě 76 mil. Kčs. Snížení
ceny dosáhlo téměř 9 mil. Kčs.
Zlikvidováno jako nepoužitelné muselo být
zboží za 25 tis. Kčs, vráceno cestou
reklamace za 42 tis. Kčs. U zboží v hodnotě
za 157 tis. Kčs byla prodloužena záruční
lhůta. Ve zbývajících 160 případech
není ještě ukončeno příslušné
řízení.
Soudružky a soudruzi, z uvedeného přehledu
je vidět, že ochraně spotřebitele je
u nás věnována značná péče
a patřičná pozornost. Existuje ale přesto
ještě celá řada různých
nešvarů, spekulací a neochoty, se kterou se
náš občan někdy setkává.
Na druhé straně je třeba vysoce ocenit dobrou
a svědomitou práci pracovníků všech
obchodních organizací, kteří se snaží
denně uspokojit požadavky svých zákazníků.
Děkuji za pozornost.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem súdruhovi
Brabcovi. Hovorí poslankyňa Zamkovská, pripraví
sa poslanec Zdeněk Sytný.
Poslankyně A. Zamkovská: Vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Chcela by som hovoriť o niektorých otázkach,
ktoré sa týkajú výskumu, dopytu a
súčasnosti výroby a obchodu, keďže
sú dôležitou oblasťou, ktorá ovplyvňuje
stav zásobovania vnútorného trhu a jeho celkovú
úroveň.
Často sú spotrebitelia postavení pred otázku,
čo je príčinou či kto môže
za to, že vznikajú niektoré nedostatky na trhu,
ktoré spôsobujú, že nie je uspokojený
dopyt spotrebiteľov. Obchod to niekedy zdôvodňuje
tak, že to podľa neho spôsobila výroba,
a výroba zasa, že je to zavinené obchodom.
K dobrej spolupráci medzi obchodom a výrobou a k
ich snahe riešiť vzniklé problémy by som
mohla uviesť celý rad poznatkov z našich volebných
obvodov. Keď napr. takmer všetkým obchodným
systémom vo volebnom obvode s. Vojtekovej chýbalo
ešte v apríli t. r. do fondového zabezpečenia
maloobchodného obratu zhruba 3 - 7 %, uzavreli na výrobu
a dodávky tovaru s výrobnými podnikmi socialistické
záväzky a pod ich vplyvom a niekedy i po uzavretí
až trojstranných zmlúv, a to prvovýroby,
druhovýroby a obchodu, sa podarilo splniť plán
maloobchodného obratu za 1. polrok, i keď ešte
v prvom štvrťroku obchodné systémy vykazovali
značný úpadok.
Pri skúmaní, z čoho rôzne nedostatky
na vnútornom trhu pramenia, sme vo výbore dospeli
k názoru, že nedostatky v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch medzi obchodom a výrobou, ktoré pretrvávajú,
sú spôsobené zhruba dvoma základnými
príčinami. Predovšetkým tým,
že normy, ktoré upravujú systém kontraktácie,
sú podľa názoru odborníkov už prežité
a nevyhovujú súčasným podmienkam a
potrebám. Ďalej, že v dôsledku priamych
nedostatkov tak v práci výroby, ako aj obchodu,
dochádza k porušovaniu uzavretých hospodárskych
zmlúv.
K prvej príčine by som chcela uviesť niekoľko
skutočností. Podľa súčasne platných
predpisov prebieha konkretizácia obchodu a výroby
v relatívne dlhom časovom období. Od predloženia
požiadaviek obchodu výrobe a cez výrobu až
k realizácii tovaru na trhu uplynie 1 a pol až 2 roky.
V odbore textilu a odievania je táto situácia veľmi
komplikovaná tým, že ide prevažne o módny
tovar nesezónneho charakteru. Obchod musí napr.
nárokovať tovar na letnú sezónu budúceho
roku už v mesiaci marci bežného roku, keď
prakticky ešte nepozná ani vývoj dopytu v tejto
tohoročnej sezóne. Potom samozrejme nemôže
vedieť ani vývoj zásob, ani ako bude spotrebiteľ
reagovať na nové druhy materiálov, fazón
atď. Tieto dlhé termíny sťažujú
možnosť pružného prispôsobovania obchodu
zmenám spotrebiteľského dopytu a sú
príčinou nesúladu medzi ponukou a dopytom,
najmä pokiaľ ide o sortimentné skladby.
Ďalej by som chcela zvýrazniť i skutočnosť,
že podľa terajších predpisov majú
výrobné podniky dosť veľkú voľnosť
i v potvrdzovaní hospodárskych zmlúv, resp.
ich členenie do mesiacov. Hospodárske zmluvy potvrdzujú
len vo finančných hodnotách, a nie v členení
do sortimentu. Ak potom splní túto dodávku
tovarom vo vyšších cenových reláciách,
odráža sa to v obchode. Nie sú niektoré
druhy tovaru ani v množstve, ani v žiadúcom sortimente.
Súčasná voľnosť v podmienkach časového
plnenia dodávok výroby umožňuje dodávateľovi
potvrdiť dodávky len na príslušný
štvrťrok a v mesiacoch len orientačne. To spôsobuje
značnú nerovnomernosť dodávkového
cyklu tovaru do predajni. Ako potvrdenie tejto skutočnosti
uvádzam fakt, že napr. pri potravinárskom tovare
sa takmer 40 % mesačného objemu plní až
v 3. dekáde.
Druhá príčina nedostatkov na trhu spočíva
v nedostatočnom plnení zmluvne dojednaných
vzťahov. To sa podľa výsledkov previerok a skúseností
orgánov Štátnej banky československej
spôsobuje najčastejšie rozporom medzi ekonomickými
záujmami výroby a obchodu, keď ide prevažne
o nesúlad medzi rovnomernosťou výrobných
cyklov a sezónnymi potrebami vnútorného trhu.
Na potvrdenie toho uvádzam napr. dodávky plaviek.
A výroba nie je schopná splniť ich sezónnu
požiadavku pri svojich výrobných možnostiach,
resp. nemá na nich ekonomický záujem, vyrába
plavky až koncom roka, teda kedy se jej vo výrobe
vyskytne rezerva, a samozrejme obchod potom ich dlhodobo skladuje,
hoci viac ako rok.
Týmito príkladmi by som chcela len uviesť,
že voľnosťou vzťahov dvoch takých závažných
činiteľov, ktoré sa majú spoločne
podieľať na zásobovaní a nepriamo na spokojnosti
obyvateľstva, dochádza v praxi k takým situáciám,
ktoré by pri sprísnení režimu odberateľsko-dodávateľských
vzťahov nemuseli byť.
Uviedla by som ešte iné ekonomické vplyvy.
Ak napr. nie je dostatok elektrických spotrebičov,
hutného materiálu, skla, porcelánu, kobercov,
bytového textilu, potom tento nedostatok nemusí
byť spôsobovaný tým, že by tovar
mizol z výroby, ale len preto, že výroba môže
mat momentálne iný ekonomický záujem.
Totiž, aby tieto druhy tovaru dávala prednostne pre
export, a teda nezásobovala nimi súbežne vnútorný
trh.
Veľmi závažným nedostatkom pri pretrvávaní
problémov na úseku zásobovania je aj tempo
plnenia programu inovácie výrobkov, hlavne predmetov
dlhodobej spotreby strojárskeho charakteru, a to aj cez
uzavreté dohody. Môžeme opäť uviesť
jeden taký závažný príklad, konkrétne
problém chladničiek. N. p. Calex sľúbil
v 4. štvrťroku 1973, že dodá nový
typ chladničky 170 l, ale dodal ho až v septembri
1974, teda takmer s ročným oneskorením a
navyše bez ceny, takže podniky Domáce potreby
museli túto cenu vyznačovať na sprievodných
dokladoch.
Plynulosť dodávok niektorého tovaru do vnútorného
obchodu ovplyvňujú nie menej závažné
prípady zastavenia výroby bez zabezpečenia
náhradného dodávateľa. Tak sa potom
stáva, že niektorý druh výrobku na trhu
nie je, i keď je stále žiadaný. Napr.
z Tesly Praha-Holešovice delimitovali začiatkom r.
1973 výrobu tzv. "trpaslíčích
žiaroviek" do Nových Zámkov, pričom
nastali ťažkosti s ich dodávkami. Rovnako tak
Orlické strojárne delimitovali výrobnému
družstvu Cyklos Urbanice výrobu mlynčekov na
mak, ale dva roky sa mlynčeky jednoducho na mak nevyrábali.
Mohla by som uviesť celý rad ďalších
príkladov, ktoré by dokumentovali, že problémy
zmluvne dojednaných dodávok sú skutočne
veľmi závažné a spôsobujú
narušovanie plynulosti v zásobovaní trhu.
Na druhej strane je tiež známe, že naopak obchod
spôsobuje problémy výrobe napr. tým,
že ruší zmluvne dojednané dodávky,
to znamená, že ich náhle odvoláva napr.
pod vplyvom spotrebiteľského dopytu a často
aj z titulu zásob, ktoré sa mu kopia na skladoch.
Pri problematike výskumu spotrebiteľského dopytu
by som sa chcela trocha pozastaviť. Vieme, že za posledné
4 roky sa maloobchodný obrat pri stabilizovanej cenovej
hladine zvýšil cca o 40 mld Kčs; že je
to rýchlejšie tempo, než s akým sa počítalo
v plánoch rastu životnej úrovne. Samozrejme,
že to súvisí s rastom príjmov obyvateľstva
a jeho kúpyschopnosti, ale aj s rastom ponuky tovaru na
trhu. Tieto nesporné úspechy nijako neuľahčujú
situáciu na trhu, naopak vyžadujú, aby sa plynulosti
a uspokojovaniu dopytu venovala zvýšená pozornosť.
Nestačí totiž potom dopyt uspokojovať
len kvantitatívne, z hľadiska jestvujúcich
fondov tovaru, ale kvalitatívne - so zreteľom na skutočnú
štruktúru dopytu. A to vyžaduje, aby sa do systému
bez odkladu zavádzala aj správna metóda výskumu
dopytu, v podstate jednotný systém výskumu
tak pre obchod, ako aj pre výrobu, a aby sa výsledky
tohto výskumu spoločne vyhodnocovali a robili sa
také opatrenia, ktoré by zaručili žiadúci
výsledok na úrovni ministerstiev priemyslu a obchodu,
ako aj na úrovni stredných článkov
riadenia a podnikovej sféry. O nutnosti jednotného
výskumu a jeho vyhodnocovania sa už dlhšiu dobu
píše, diskutuje, ale docieliť dostatočne
účinnú metódu, ktorá by viedla
k žiadúcim záverom, sa zrejme dosiaľ nepodarilo.
Myslím si, že niektoré obchodné podniky
majú dobré skúsenosti v tomto smere, ktoré
ešte nie sú všeobecne platné.
Pripomínam pri dnešnom rokovaní aj jednu z
posledných televíznych relácií seriálu
"To nechce klid", ktorá sa zamerala na zlepšenie
spôsobu uspokojovania dopytu spotrebiteľov a na odstránenie
zháňania žiadaného tovaru, pretože
distribúcia niektorých druhov tovarov i v rámci
jednotnej a tej istej obchodnej organizácie nie je vždy
vyhovujúca. Niektorý druh tovaru nájdeme
v okresných mestách, v jednom kraji, ale nie v každom.
Preto treba zlepšiť aj zásahy centra do organizácie
a vyhodnocovania dopytu spotrebiteľov. Chce to zabezpečiť
jednotný systém a metódy prieskumu, chce
to riešiť sieť tzv. reprezentantov spravodajských
predajní, aby sa poskytnuté informácie z
týchto prieskumných predajní potom mohli
správne vyhodnocovať a na druhej strane, aby sa zabezpečila
aj kontrola plnenia prijatých opatrení. Domnievam
sa, že bezodkladná realizácia jednotnej a účinnejšej
metódy výskumu, ktorá sa údajne v
súčinnosti ministerstiev obchodu rieši, by
vytvorila lepšie podmienky pre to, aby obchod i výroba
prispeli spoločne k zlepšeniu situácie na vnútornom
trhu, čo bude viesť k zabezpečeniu spokojnosti
našich obyvateľov.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslankyni
Zamkovskej Hovorí poslanec Sytný a pripraví
sa poslanec Geher.
Poslanec Z. Sytný: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, vážení hosté, téma,
kterým se naše sněmovna na svém dnešním
jednání zabývá, se dotýká
velice široké oblasti a pokud jde o občany,
pak prakticky každého - počínaje těmi
nejmenšími a konče těmi nejstaršími.
Když jsem se seznamoval s podkladovými materiály
pro dnešní jednání, zaujala mě
především otázka kontroly, kterou na
úseku vnitřního obchodu provádějí
orgány české a slovenské obchodní
inspekce. Nechtěl bych zde hovořit o počtech
kontrol, ani kolik obchodních jednotek bylo zkontrolováno,
ani kolik pracovníků se jich zúčastnilo.
Čísla sama o sobě slouží spíše
orgánům obchodní inspekce pro zhodnocení
jejich práce a my musíme předpokládat,
že příslušní pracovníci
se skutečně zaměřili na nejožehavější
oblasti, a že kontroly provedli s největší
možnou důkladností a odpovědností.
Kontroly, o kterých chci hovořit, směřovaly
vždy k ochraně spotřebitele. Když jsem
v úvodu hovořil o tom, že téma našeho
jednání se týká všech občanů,
i těch nejmenších, myslel jsem již na
konkrétní poznatky Slovenské obchodní
inspekce, která například při kontrole
dětských kočárků zjistila,
že stanovené normě nevyhovovalo 49,3 % výrobků,
to znamená téměř polovina. To je podle
mého názoru více než zarážející
skutečnost. Stejně tak za velmi závažný
problém pokládám poznatek, že při
kontrole záručních lhůt u potravinářských
výrobků ve výrobě, tedy dříve
než se dostaly do obchodní sítě, nevyhovovalo
normě 27 % masových konzerv, 30 % mlékárenských
výrobků a 10 % pekárenských výrobků.
Pracovníci Slovenské obchodní inspekce přirozeně
z těchto zjištěných skutečností
vyvodili příslušné závěry.
To však už nic nemůže změnit na skutečnosti,
že právě v těchto úsecích,
kde jde jednak o výrobky určené k dlouhodobějšímu
užívání, např. dětské
kočárky, rádia, televizory, jejich cena znamená
i při naší vysoké životní
úrovni dost značný výdaj pro toho,
kdo si je pořizuje, nebo o výrobky každodenní
spotřeby - potravinářské a mlékárenské
výrobky, pečivo, dochází k pochybení,
které spotřebitele poškozují velmi citelně.
Z poznatků České obchodní inspekce,
pokud jde o kontrolu jakosti zboží vyplynulo, že
převážná odpovědnost za stav
kvality výrobků leží na výrobních
organizacích, které v dostatečné míře
nezajišťují řádnou výstupní
kontrolu. Tím umožňují, aby chyby a
nedostatky, které vzniknou ve výrobě nedodržením
technologické kázně a nesplněním
všech parametrů stanovených technickými
normami, se jaksi posunuly ještě dále a způsobovaly
problémy v oblasti obchodu, kde pak musí být
ovšem řešeny. Kromě toho jsem přesvědčen,
že výsledky kontrol tak, jak to i sami soudruzi z
obchodních inspekcí vidi, ukazuj í nejen
na nedostatky přímo v té obchodní
síti, která je bezprostředně ve styku
se spotřebiteli, ale i na nedostatky a chyby v řídící
sféře.
V některých případech se vlastními
nedostatky obchodní organizace zabývají velmi
odpovědně, jako např. v Severomoravském
kraji kde ukládají kárná opatření
podle zákoníku práce. Není tomu tak
všude, tendence zjištěné nedostatky pouze
projednat a pouze je vytknout je však převažující.
To vše potvrzuje pravdivost závěrů listopadového
pléna ÚV KSČ, v nichž se hovoří
o nízké úrovni ideologické práce
v těchto organizacích a nedocenění
úlohy společenských organizací při
odstraňování nedostatků ve vlastních
řadách.
Nejsou to však pouze organizace ve sféře obchodu,
které nesou odpovědnost za poškozování
spotřebitelů. Dost často k tomuto poškozování
dochází mimo státní a družstevní
obchod, a to u soukromých prodejců. Česká
obchodní inspekce například zkontrolovala
tyto prodeje ve 250 případech a z toho ve 238 případech
byly zjištěny závady, v převážné
většině zdražování. V této
oblasti už nestačí pouze zvýšená
pozornost ministerstva vnitřního obchodu, ale je
třeba, aby tomuto problému větší
péči věnovaly i národní výbory.
Ony to jsou, kdo povolují provozování soukromé
výrobní a prodejní činnosti. Vydávání
těchto oprávnění by bylo třeba
patrně omezit, v případě zjištěných
nedostatků odnímat a zpřísnit dohled
nad provozováním této činnosti.
Dovolte mi závěrem svého vystoupení
vyslovit některé úvahy, které by pomohly
řešit lepší situaci k uspokojování
potřeb obyvatelstva v oblasti vnitřního trhu.
Při konzultaci celé problematiky v mém volebním
obvodě s orgány lidové kontroly při
ONV, jsme došli k názoru, že především
je nutné koordinovat činnost kontrol, a to mezi
orgány lidové kontroly a obchodních inspekcí.
V rámci celého kraje totiž při určování
kontrolních akcí může docházet
k nejednotnosti. Pro lepši účinnost by bylo
vhodné zvýšit pravomoc v určování
kontrolních akcí orgánům lidové
kontroly, a to proto, aby nedocházelo k tomu, že celá
akce se stane veřejným tajemstvím, než
se vůbec uskuteční.