Středa 22. října 1975

V oblasti pravomoci národních výborů, zejména komisí veřejného pořádku, které by měly účinněji působit nejen výchovným systémem, ale preventivní kontrolou a dbát vlastní kontrolou, zda nedostatky byly odstraněny. Na důslednost v nápravných opatřeních by měli dbát i pracovníci orgánů kontrol. Stává se, že pracovník kontrolního orgánu při zjišťování závad použije své pravomoci, uplatní sankci vůči kontrolovanému a do inspekční knihy zaznamená nápravné opatření, ale již nikdo se nezajímá, do jaké míry byly závady odstraněny.

A konečně by bylo nutné, aby vedoucí hospodářští pracovníci dodržovali správně zákonné normy občanského zákoníka, kde kromě jiného se říká, že výrobek má projít výstupní kontrolou než opustí závod. Nemohlo by se stát, že spotřebitel si koupí už nový předmět dlouhodobé spotřeby, který je vadný.

Stává se, že spotřebitel postižený vadným výrobkem musí přesvědčovat obchodní organizaci, aby mu reklamaci uznala a výrobek popřípadě vyměnila za dobrý. Mnohdy k dohodě je cesta velmi složitá, vedoucí přes příslušné orgány kontroly. Tedy ani zde není tato jediná právní norma někdy dodržována.

A konečně jedním z vážných problémů, o kterém hovořil v diskusi soudruh ministr Večeřa, a který na našem okrese Jičín se vyskytuje, je otázka kvality a zásobování pečivem. V úvodu diskusního příspěvku jsem se o této věci zmínil z pohledu Slovenské státní inspekce. V našem okrese se tento problém neustále prohlubuje a působí nepříznivě na myšlení lidí, obzvláště těch, kteří se na zemědělských produktech nejvíce podílí, neboť jsme okresem převážně zemědělským. Trpí nejvíce občané z vesnice.

Chléb je dopravován na vesnici dvakrát v týdnu a jsou potíže v pečivu, které je dováženo v zúžených sortimentech. Funkcionáři okresů se snaží této věci pomoci, ale řešení je jen málo účinné, neboť nahrazování kapacit z okolních okresů je vyčerpávající a současná situace v řešení vlastní kapacity je bezúčelná, neboť výrobní kapacity jsou vypotřebované.

Navíc v těchto kapacitách je náročnost na kvalifikovanou pracovní sílu, která v tomto oboru se stává nedosažitelnou. Je proto zapotřebí řešit otázku chleba a pečiva v okrese cestou reprodukčního procesu, ať už rekonstrukcí a technickou vybaveností anebo stavbou nového kombinátu. Ovšem celý problém je v tom, že není v rámci kraje možnost, neboť v šesté pětiletce je povolena jen jedna výstavba nové kapacity, a to je pro uspokojování potřeb dost málo.

Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi citlivou a politickou otázku žádám, aby byla zvážena tato situace, která by pomohla vyřešit tak citlivou otázku. Vždyť výsledky okresu Jičín ve výrobě zemědělských produktů by si to právem zasloužily.

Závěrem chci vyslovit uznání podílu všech poctivých lidí, kteří se zasloužili o zdárné naplnění potřeb našich spotřebitelů, které jsou dány obsahem hlavních směrů XIV. sjezdu naší komunistické strany.

Při realizování úkolů XV. sjezdu je zapotřebí vyvarovat se těch nedostatků, které by měly být brzdou při uspokojování potřeb našich spotřebitelů. Děkuji vám za pozornost.

Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Sytnému. Hovorí poslanec Geher, pripraví sa poslankyňa Hollerová.

Poslanec K. Geher: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Otázky vnútorného trhu sú obvykle našimi obyvateľmi spájané bezprostredne s uspokojovaním osobných potrieb.

Dovoľte však, aby som sa zastavil pri jednom z mnohých prípadov, keď ide o spoločenskú potrebu, ktorá súčasne materiálove zabezpečuje do veľkej miery i realizáciu zákona čís. 73/1973 Zb. o brannej výchove. Jedným z hlavných nositeľov úloh brannej výchovy je branná spoločenská organizácia Zväzarm, ktorá pripravuje brancov, pomáha ďalším spoločenským organizáciám, národným výborom a súčasne v záujmovej činnosti rozširuje polytechnickú výchovu zvlášť mládeže.

Materiálové prostriedky potrebné na zabezpečenie činnosti Zväzarmu sa získavajú jednak z trhovej siete vnútorného obchodu a jednak mimotrhovou cestou priamymi dodávkami z výroby a dovozom. Niektoré prostriedky je organizácia nútená vyrábať vo vlastných hospodárskych zariadeniach. V trhovej sieti vnútorného obchodu sa nakupujú - a to predovšetkým jednotliví cvičenci - konštrukčné materiály pre modelársku a rádioamatérsku činnosť, strelivo, vybavenie výcvikového zariadenia vrátane dielní a pod. Priamymi dodávkami z výroby sa zabezpečujú predovšetkým pred. mety dlhodobej spotreby. Táto cesta sa volí najmä preto, že ide väčšinou o technicky náročné výrobky. Z dovozu sa zabezpečujú materiálové prostriedky, ktoré sa v tuzemsku nevyrábajú alebo sa nevyrábajú v požadovanej kvalite. Ide predovšetkým o dodávky lietadiel a opravy leteckej techniky, špeciálnych zbraní a streliva, surovín a konštrukčných materiálov pre podniky Zväzarmu pre vrcholný šport.

Prostriedky ktoré tvoria súčasnú materiálno-technickú základňu organizácie, sú v značnej miere fyzicky alebo morálne opotrebované a vyžadujú plynulú obmenu a doplnenie tak, aby umožnili rozšírenie činnosti, najmä medzi mládežou.

Tento plynulý proces výstavby materiálno-technickej základne nedovoľuje súčasný stav vnútorného trhu a výroby vždy uskutočňovať.

Na úseku motoristickej činnosti je predovšetkým na trhu úplný nedostatok motocyklov obsahu 50 ccm pre základnú masovo-športovú a výcvikovú činnosť mládeže. Pre výkonnostný a vrcholný šport nie je k dispozícii vhodný závodný motocykel. Taktiež sa nevyrábajú pneumatiky pre existujúci park cestných motocyklov. Pre rozvoj mototuristiky chýbajú na trhu obytné prívesy. Ich výrobu preto musel prevziať Zväzarm, ktorý však bude zatiaľ schopný dodávať len dielce pre svojpomocnou stavbu.

Zvlášť ťažká je situácia v leteckej technike. Súčasný stav opravárskej činnosti a zameranie výrobných kapacít leteckého priemyslu v ČSSR a v krajinách socialistického tábora vyžaduje, aby Zväzarm vybudoval vlastné opravovne drakov, niektorých lietadiel a aby zabezpečil výrobu motorizovaného klzáka určeného pre základný výcvik tak v motorovom, ako aj v bezmotorovom lietaní a výrobu klzáka pre mládež.

Súdružky a súdruhovia, boli vytvorené podmienky pre postupnú koncentráciu a modernizáciu výroby, najmä pre zavedenie hromadnej (sériovej) výroby drobného sortimentu, akým sú najmä potreby pre modelárov, elektrotechnické stavebnice a elektronické modely. Uskutočnenie tohto programu však predpokladá, že Zväzarm obdrží dostatočné hmotné limity pre investičnú výstavbu, lebo jeho hospodárske zariadenia trpia nedostatkom výrobných plôch.

I keď sme boli pred časom sebestační výrobou streleckých zbraní, zvlášť vzduchoviek a malorážok, náš vnútorný trh nám ich nemôže poskytnúť, pretože ich buď nevyrábame alebo vyrábame v malom množstve. Prisľúbených 15 tisíc kusov malorážok pravde. podobne nebude dodané ani napriek opatreniam ministra všeobecného strojárstva.

Na trhu nedostať strelecký výstroj, kabáty a rukavice, najmä vo veľkostiach pre mládež.

Výroba ani trh nezabezpečujú potreby rádioamatérskej činnosti. Doterajšie rokovanie s generálnym riaditeľstvom Obchodu priemyselným tovarom prinieslo niektoré zlepšenia v zásobovaní rádio-stavebnicami, avšak stále chýba súvislý systém výuky elektroniky a slaboprúdovej elektroniky.

Dalo by sa povedať, že v rade prípadov ide o vysoko špecializovaný materiál, ktorý vnútorný trh nemôže dodať, ale napr. v modelárstve chýba pre nasýtenie dopytu asi 15 m3 leteckej preglejky, nie sú nitrofarby a laky v malom balení, teda materiál celkom bežný.

Obdobné nedostatky sú v potápačskej a ďalšej činnosti. Súčasné nedostatky sa snaží Zväzarm kryť vlastnou výrobou, lenže každý pochopí, že v dielňach si nemôže Zväzarm vyrábať ani malorážky, ani špecializovaný slaboprúdový materiál, ani meraciu techniku.

Vieme, že súbor opatrení, ktorý by riešil celú problematiku materiálno-technického zabezpečenia, je značne rozsiahly. Uvedomujeme si však, že bez patričného pochopenia a úsilia zostane realizácia zákona č. 73/1973 Zb., ktorý veľmi starostlivo naši poslanci posudzovali a považovali ho za nevyhnutný, v značnom rozsahu nepokrytá.

Po prerokovaní všetkých otázok brannej výchovy v branných a bezpečnostných výboroch, po zvážení materiálových a organizačných potrieb usudzujeme, že by bolo veľmi potrebné urobiť na príslušných ministerstvách, generálnych riaditeľstvách a v ďalších organizáciách viacej ako dosiaľ, aby sa mohla vytvoriť solídna materiálna základňa pre realizáciu zákona o brannej výchove.

Ani bez rozšírenia predajnej siete výrobkov pre polytechnickú výchovu, modelárstvo, streleckú prípravu a rádioamatérsku činnosť nie je možné bezprostredne zapojiť mládež do spoločensky prospešnej záujmovej činnosti.

Ide nám predovšetkým o mládež a tá, pokiaľ sa pamätáme na naše mladé roky, má len obmedzené finančné možnosti. Porozmýšľajme, či by sa nevyplatilo pri niektorých z uvedených materiálov znížiť daň z obratu obdobne, ako pri celom rade športových potrieb. Myslím, že by sa to vyplatilo.

A konečne motorizácia je na stálom postupe. Nemalo by sa usilovať o dodávky malých motocyklov obsahu 50 cm3 pre vnútorný trh a 125 cm3 pre širšiu športovú verejnosť?

Bývali sme veľmi dobrým výrobcom streleckých zbraní a teraz nestačíme dodať niekoľko tisíc malorážok pre strelecký výcvik. Máme ťažkosti v opravách leteckých športových lietadiel a boli sme predsa majstrami sveta v tomto športe. Nemôžeme sa dostať k výrobe vetroňa, ktorý by sme dodávali do celého sveta.

Pokiaľ budú existovať vážne materiálové nedostatky, musíme byť vždy pripravení na výhovorky niekedy nezdôvodnené, inokedy oprávnené.

Prosím, aby uvedené pripomienky boli zohľadnené, pretože aj malá časť zámerov rozvoja trhu a celkového plánu výroby v uvedených sortimentoch pomôže realizovať také dôležité zákonné normy.

Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Geherovi. Hovorí poslankyňa Božena Hollerová.

Poslankyně B. Hollerová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, můj diskusní příspěvek je poslední a proto doufám, že mi ještě věnujete svou pozornost.

Socialistická propagace a reklama je v podstatě nová disciplína, která stále ještě hledá svoji koncepci a zaměření. Nečiníme si proto nárok na hluboký rozbor této problematiky, ani nejsme oprávněni dávat nějaká dalekosáhlá doporučení pro budoucnost.

Naše pracovní skupina na základě svých skromných poznatků předložila zprávu kulturního výboru Sněmovny národů. Zpráva byla ještě upřesněna a v diskusi obohacena o další zkušenosti ostatních členů kulturního výboru. Čerpali jsme také z poznatků některých výborů České národní rady a Slovenské národní rady. Studovali jsme náš tisk. Vycházeli jsme i z materiálů, které byly předmětem rokování Mezinárodního kongresu o socialistické propagaci na vnitřním trhu všech zemí RVHP.

Ukazuje se, že naše socialistická propagace - inzerce a reklama zboží na vnitřním trhu zaznamenala ve svém vývoji za poslední 4 roky podstatné zlepšení. Od stereotypu a formálnosti, přes úzce komerční a konzumní charakter krizových let se docílilo větší pestrosti, účelnosti a zlepšilo se i výchovné poslání naší reklamy.

Zjistili jsme však, že trvají i nadále nedostatky, které snižují účinnost a někdy i smysl propagace v oblasti spotřeby.

Máme za to, že naší propagaci na vnitřním trhu chybí komplexní, systematická a dlouhodobá činnost a jednotné působení reklamy a inzerce. V četných diskusích jsme si ujasnili jedno zásadní kriterium, že reklama sama o sobě nemůže být efektivní, když ruku v ruce s ní nepůjde celospolečenská regulace a výchova obyvatel v oblasti spotřeby, která je stejně potřebná jako jejich politické vzdělávání. Spotřeba je nedílnou součástí životního stylu. Avšak socialistická spotřeba není jen nutnou podmínkou reprodukce pracovní síly, jako v buržoazní společnosti, ale je také zásadním faktorem všestranného rozvoje člověka. Musíme tudíž.propagovat a prosazovat nikoliv hlavně absolutní zvyšování spotřeby, ale racionální spotřebu.

Toto celospolečenské úsilí o výchovu občanů v oblasti spotřeby se však neodehrává bez konfliktů. Nedělejme si falešné iluze o tom, že k nám neproniká působení propagandy ze Západu. Jednak mnoho našich občanů jezdí do západní ciziny, dále náš tisk, rozhlas, televize přinášejí vedle našich politických informací také mnoho zpráv západního původu. Uvádějí se filmy, divadelní a televizní inscenace západních autorů, otiskují se povídky a vydávají se knihy. Přirozeně jde o díla, která pozitivně obohacují duševní život našeho čtenáře, posluchače a diváka. Např. vyzdvihují obecné lidské mravní hodnoty, anebo kritizují dekadenci buržoazní společnosti. Tato díla ovšem nutně obsahují také prvky, které nepřímo. ať chtějí nebo nechtějí, propagují kapitalistickou společnost, hlavně pak její konzumní stránku. Západní životní styl kamufluje sociální realitu, kterou zejména náš mladý divák, posluchač nebo turista často ani nepostřehne.

Týdeník Tribuna z 2. července t. r. právem z těchto pozic kritizuje v článku, "Pronikání buržoazních idejí" jeden náš časopis za to, že přetiskl z jednoho mnichovského časopisu interview s americkým automobilovým magnátem H. Fordem pod titulkem "Auto přináší svobodu, kterou mám na mysli". Navíc je třeba dodat, že interview se nevěnuje ani tak technickým novinkám, jako "filozofii" tohoto magnáta, jak již napovídá sám titulek tohoto interview.

Také se nám někdy zdá, že např. reklamy v Čs. televizi i před uváděním filmů spíše tříbí měšťácký přístup k užitným hodnotám, než aby usměrňovaly socialistický vkus. Proto na druhé straně třeba vyzvednout ty pořady Čs. televize, které uvádí módní přehlídky jako např. seriál Počkej, já povím. Jsem žena a také se ráda obléknu a mám ráda nové věci - o to nám jde všem - lépe, vkusně a radostně žít! Chápeme, že krása není žádný přepych. Ale náš přístup k hojnosti socialismu se nesmí stát samoúčelem. Snaha konzumovat za každou cenu a cokoliv se nesmí u nás stát mravním imperativem. A o to musí jít nejen naší reklamě, ale i tisku, všem hromadným sdělovacím prostředkům, kultuře a celé naší společnosti.

Další problém je častý nesoulad inzerce a reklamy s množstvím nabízeného zboží na vnitřním trhu, s možností naší výroby a nesoulad reklamy s požadavky spotřebitele. Tento nedostatek se znásobuje ještě tím, že se často zbytečně vystavuje na odiv nabízené zboží z dovozu, zejména z kapitalistických států. Tato, často nemotorně dělaná reklama v našich výkladních skříních budí dojem, jako kdyby zboží z tohoto dovozu převyšovalo svou jakostí a designem naše možnosti. Zdaleka tomu tak není a jde spíš o to, zdůraznit, že naše společnost má možnost nabídnout našemu zákazníkovi široký sortiment i ze zahraničních trhů.

Pokud jde o směr vývoje potřeb, zdá se nám, že zatím o něm rozhoduje více výrobce než spotřebitel. Ten rozhoduje také o tom, co budou lidé kupovat, co budou spotřebovávat, jestli se pojem inovace nezúží jenom na to, že výrobek změní tvar či barvu tam, kde by mělo být podstatné funkční zlepšení výrobku. Ale i to prostřednictvím výchovy našeho spotřebitele bude třeba postupně měnit.

Za poslední tři roky jsme docílili zlomu ve vydávání peněz příjmů obyvatelstva, a sice od spotřeby potravin ke spotřebě průmyslového zboží a kulturních statků. Proto nejen naše propagace, ale celá výchovná fronta stojí před vážným úkolem, na co zaměřit inzerci a reklamu v těchto strukturálních změnách a jak spotřebiteli radit, aby spotřeba byla racionální.

Na prvním místě stojí cílevědomá nabídka spotřebních výrobků, která vede k mechanizaci domácích prací a zkracuje tak potřebný čas hlavně nás žen a prodlužuje náš volný čas.

Dále jsou to výrobky, které souvisejí s kulturou bydlení. Radu a rozumnou nabídku potřebují hlavně mladí lidé, když si zařizují nový byt, a díky novomanželským půjčkám si jej zařizují velmi mladí. Je třeba, aby v reklamě a inzerci našli správný návod, jak zařídit byt kulturně a účelně s přihlédnutím k tomu, že se jejich rodina zvětší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP