Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi
Vávrovi. Hovorí poslankyňa Pomikálková,
pripraví sa poslanec Turošík.
Poslankyně J. Pomikálková: Vážené
soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení bych
chtěla poukázat na to, jak textilní průmysl
zabezpečuje usnesení XIV. sjezdu KSČ a zejména
pak, jak jsou plněny závěry listopadového
pléna ÚV KSČ týkající
se trvalého zvyšování životní
úrovně pracujících na úseku
zabezpečení spotřebního zboží.
Listopadové plénum klade zvláštní
důraz na uplatňování výsledků
vědeckého pokroku ve výrobě, což
by ve své podstatě mělo vyústit v
trvalém zlepšování kvality, estetické
úrovně výrobků a trvalém obohacování
trhu novými výrobky se stále zlepšujícími
užitnými vlastnostmi.
Nejdříve mně však dovolte, abych v krátkosti
připomněla situaci na našem trhu po osvobození,
kdy bylo hlavním posláním textilního
průmyslu zabezpečit na našem trhu dostatek
spotřebního zboží, především
z hlediska kvantity. I přes nedostatek surovin, strojů
a zastaralého strojního zařízení
byl tento úkol - dík obětavé práci
textiláků - splněn.
Generační zvrat nastal v textilním průmyslu,
a to prakticky ve všech oborech při zpracování
chemických vláken, které s sebou přinesly
vedle celé řady pozitivních prvků
i řadu problémů, které musely být
postupně překonávány. Především
šlo o to, získat pracující v textilním
průmyslu pro průkopnickou práci, kterou bylo
nutno při prosazování chemických vláken
ve výrobě doslova probojovat.
Bylo nutno upustit od celé řady osvědčených
a v praxi odzkoušených způsobů výroby
a prosazovat zcela nové technologie na úseku předení,
barvení, úpravy hotového zboží
apod. Tato průkopnická práce se prováděla
z větší části na zastaralém
strojním zařízení.
Výsledky však ukázaly, že nastoupená
cesta byla naprosto správná, což se projevilo
v tom, že na trh začaly přicházet celé
řady nových textilních, výrobků.
Obecně se dá říci, že vlivem
uplatňování chemických vláken
dochází ke kvalitativnímu skoku při
zvyšování kultury oblékání.
Dochází ke snižování nároků
na údržbu, výrazně se zvyšuje kvalita
výrobků, podstatně roste jejich estetická
úroveň, barevnost a modernost. Kvalita výrobků
je určována nejen technickým provedením,
ale do popředí se dostávají především
estetické požadavky a módní záležitosti.
Obrovský rozvoj vědy a techniky přináší
stále nové objevy dalších vláken
včetně různých modifikací a
nové technologie zpracování. Dá se
říci, že jednotlivé obory textilního
průmyslu přicházejí na trh se zcela
novými výrobky s ještě lepšími
užitnými vlastnostmi. Otevřeně je třeba
říci, že ne každý obor či
podnik přistupuje k řešení této
problematiky zodpovědně, což se projevuje v
tom, že některé nové výrobky
přicházejí na trh opožděně
a v nedostatečném množství.
Přesto však je možno konstatovat, že inovační
program se již dnes stal organickou součástí
výrobkových koncepcí textilních oborů
a podniků. V textilním průmyslu platí
zásada, že v průběhu jednoho roku jsou
zpracovány dvě kolekce, a to pro období jaro
- léto a podzim - zima, kde vedle takzvaných standardních
druhů jsou v kolekci v převážné
míře zcela nové výrobky. Tak kupříkladu
kolekce pletařského průmyslu představuje
za rok asi 3500 druhů, z nichž 70 % je nových.
Obdobně je tomu v bavlnářském a hedvábnickém
průmyslu, kde inovace bavlnářských
tkanin představuje asi 35 % a hedvábnických
tkanin 53 %. Obdobně by bylo možno hovořit
o lnářském a zejména pak vlnařském
průmyslu, kde módní novinky představují
v průměru asi 45 % z celkového objemu zboží
určeného pro tržní fondy. Celkem bylo
v minulém roce dodáno jen z podniků ministerstva
průmyslu ČSR do tržních fondů
za více než 5 miliard Kčs nových výrobků,
to je téměř 16 % z celkového objemu
dodávek pro vnitřní trh.
Tento objem nezahrnuje obměny dezénů, fazón
a barev. Přesto však nemůžeme být
s tímto podílem inovace ještě spokojeni,
protože cyklus inovace textilních výrobků
a nestrojírenského spotřebního zboží
musí být kratší.
Pokud jde o náš národní podnik Textilana,
ráda bych zde zdůraznila, že i my se snažíme
v oblasti inovace výrobků trvale obohacovat trh
módními novinkami a výrobky luxusního
provedení.
Jako první jsme začali zavádět výrobu
látek s obsahem polyesterových vláken. Naše
výrobky získaly na trhu svou oblibu a látky
uváděné pod názvem Tesil, Zadara,
Jolanka, Doris a podobně, znamenají mezi spotřebiteli
určitý pojem. Jeden z hlavních důvodů
je jejich maloobchodní cena. Tak například
metr Zadary, jak my říkáme šaty do kabelky,
stojí 92, Kčs, Doris 110, Kčs. Přitom
jde o látky vynikajících vlastností,
jako je snadná údržba, značná
stabilita tvaru a mimořádně nízká
mačkavost.
Obecně se dá říci, že naše
látky jsou mezi spotřebiteli známy a je o
ně trvalý zájem. Naší snahou
je výrobky stále vylepšovat, s čímž
počítáme v našich inovačních
programech, kde máme v podrobnostech uvedeno, jak budeme
zpracovávat vlákna takzvané druhé
a třetí generace. Důkazem našeho snažení
je to, že naše výrobky získaly na různých
výstavách celou řadu uznání
a ocenění. Dále mně dovolte uvést
například některé výrobky,
které byly vyvinuty v rámci inovačního
programu a obdržely zlatou medaili na mezinárodním
veletrhu v Lipsku. Je to exkluzivní dámská
šatovka ARAXA, která byla oceněna zlatou medailí
v roce 1972 a potištěná dámská
šatovka DORIS s použitím netradičního
materiálu oceněná v roce 1974. Na posledním
Lipském veletrhu obdržel zlatou medaili pánský
oblek SAHARA - denimového typu s použitím netradičních
materiálů a určený pro takzvaný
volný čas.
Vývoj nových kvalit a nových výrobků
vůbec je záležitost velmi obtížná
a nákladná, vyžadující v řadě
případů nové stroje a zařízení.
Lze říci, že bez další nové
techniky pro textilní průmysl nelze vytvářet
další podmínky pro ještě širší
uplatnění inovačních programů.
Bez investic je možno provádět inovaci výrobního
programu jen v omezené míře s tím,
že do popředí vystupují především
schopnosti designérů, návrhářů
a kresličů.
Závěrem mně dovolte, soudružky a soudruzi,
abych se zmínila o platných předpisech upravujících
cenové zvýhodnění módních
novinek a výrobků luxusního provedení.
Dle mého názoru by měl každý
obor - podnik zabezpečovat vedle módních
novinek a luxusního zboží na svých kolekcích
výrobky levných i středních cenových
poloh pro všechny kategorie spotřebitelů.
V poslední době však dochází
k úpravě platných cenových výměrů,
kterými se svým způsobem omezuje rozsah i
cenové zvýhodnění módních
novinek i výrobků luxusního provedení.
Je jistě správné, že se do této
činnosti zavádí systém a pořádek.
Úprava by však měla být provedena takovým
způsobem, aby podněcovala výrobní
podniky ke snaze mít v kolekci co nejvíce módních
novinek, neboť je valná část spotřebitelů,
zejména pak mezi naší mládeží,
kteří jsou ochotni vyšší ceny,
které pramení ze zvýšených nákladů,
zaplatit.
Stejně tak by bylo správné, aby módní
novinky dostávaly včas zejména závody
a družstva, která šijí na zakázku,
aby zákazníci, kteří zaplatí
více za ušití, měli možnost dostat
i nejnovější vzorek látky, pochopitelně
za cenu novinek. Tím bychom daleko lépe a pohotověji
uspokojovali i nejnáročnější
spoluobčany na jedné straně a zajišťovali
rychlejší růst maloobchodního obratu
na druhé straně.
Když jsem se zmínila o práci výrobních
družstev a podniků místního hospodářství,
chtěla bych navrhnout ještě další
námět pro zpestření sortimentu výrobků
a lepší uspokojování potřeb,
zejména pokud jde o oblékání. Řada
výroben místního hospodářství
a výrobních družstev řízených
místními, okresními a krajskými národními
výbory pohotově zavádí a vyrábí
mnoho druhů velmi pěkných módních
výrobků. Tyto výrobky se však zpravidla
prodávají jen ve městě nebo v okrese,
kde je výrobce a stávají se tak běžným
zbožím, zatímco ve druhých krajích
a okresech by byly vyhledávanými atraktivními
výrobky. Doporučuji, abychom pro tuto výměnu
a tím značné obohacení sortimentu
vytvořit podmínky v distribuci a nepřipustili
formální zábrany v rámci měst,
okresů a krajů.
Na závěr mi dovolte vyslovit přesvědčení,
že dosavadní výsledky i připravované
inovační programy v podnicích textilního
průmyslu, zajišťované zejména rozvojem
aktivity a iniciativy pracujících v textilním
průmyslu, jsou zárukou, že v 6. pětiletce
ještě lépe a na vyšší úrovni
budeme uspokojovat potřeby našich pracujících.
Děkuji za pozornost.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslankyni
Pomikálkovej. Hovorí poslanec Turošík.
Po ňom sa prihlásil k slovu s. minister Večeřa,
chcejúc odpovedať na otázku, ktorú mu
položil poslanec Vávra.
Poslanec ing. J. Turošík: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Priemyselný dezign, obsiahnutý v správe
s. Hamouza, patrí do tzv. oblasti realizácie materiálnej
kultúry a tesne nadväzuje na estetiku životného
prostredia, na ktorú sa kladie v našej socialistickej
spoločnosti stále väčší
dôraz.
Priemyselný dezign je teda výsledkom úzkej
spolupráce výtvar. nikov, technikov, inžinierov
a konštruktérov, rieši nielen účelnosť
a funkčnosť výrobkov, ale aj ich estetickú
pôsobivosť. Tým sa podstatne líši
od vyspelých kapitalistických štátov,
kde dokonalý estetický vzhľad výrobkov
do značnej miery prispieva k predajnosti či nepredajnosti
predmetov a tovarov na domácom i zahraničnom trhu.
Ak sa podívame niekoľko rokov naspäť, presvedčíme
sa o značnom konzervativizme výroby, ktorá
donedávna nechcela nič meniť na zaužívanej
a zabehnutej praxi. Samozrejme, že muselo prísť
obdobie pomerne nasýteného trhu, aby zodpovední
hospodárski pracovníci vo výrobe začali
meniť výrobné programy a prizývať
k spolupráci priemyselných výtvarníkov
a zároveň sa pozamýšľať nad
výchovou spotrebiteľskej verejnosti. Isteže tu
zohrali svoju úlohu spoločenské premeny v
našej spoločnosti, ako aj ďalší rast
všeobecnej kultúrnej úrovne najširších
más, ktoré majú rozhodujúci význam
pre hromadnú výrobu i spotrebu.
Pre vývoj hmotnej kultúry majú niektoré
skutočnosti základný význam. Zoberme
si napríklad pojem hygiena - vec, ktorá sa pred
sto rokmi vôbec nebrala do úvahy. Táto hygiena
sa stala dnes dokonca jedným z rozhodujúcich kritérií
estetickej kvality vecí. Dnes sa dívame na všetky
naše výrobky vo všetkých súvislostiach.
Zaujímame sa napríklad o to, či riad, ktorý
používame, sa dá dobre umyť, najmä
či veci dennej potreby sa dajú ľahko vyčistiť.
Uvažujeme tiež o psychologicky najvhodnejšej farbe
výrobkov a podobne. Tá druhá stránka
pohľadu vo svojom dôsledku môže ovplyvniť
estetický vzťah ku spoločnosti, ktorý
pomáha vychovávať človeka k aktívnemu
vzťahu k umeniu vôbec a k posúdeniu komplexnej
kvality výrobkov.
V dňoch 17. a 18. apríla tohto roku som sa zúčastnil
so skupinou poslancov FZ na prehliadke expozície medzinárodnej
výstavy spotrebného tovaru v Brne. Videli sme tam
mnoho pekného tovaru od našich výrobcov i od
našich partnerov zo zahraničia. Som toho názoru,
že naše výskumné inštitúcie
v tejto oblasti by si mali viac všímať a sledovať
vývoj vo svete a najprogresívnejšie prvky v
móde a bytovej kultúre realizovať v podmienkach
našej Československej socialistickej republiky. Myslím
si, že i naša výroba by mala hľadať
najužšie kontakty a spoluprácu so Zväzom
československých výtvarníkov a Vysokou
školou umeleckopriemyslovou v Prahe, aby sa za pomoci našej
vedy a výskumu rodili u nás výrobky svetovej
úrovne, ktoré by boli silnou konkurenciou na zahraničnom
trhu a boli vyhľadávané doma i vo svete. I
v módnych novinkách sme veľa dlžní
našim pracujúcim.
Akým spôsobom sa u nás hodnotí kvalita
výrobkov, najmä však tie kritériá,
o ktorých som hovoril, vyplýva z nasledujúcich
postupov. Vývoj vzájomných vzťahov medzi
štátnym skúšobníctvom akosti výrobkov
a hodnotením priemyselného designu dospel do štádia
vzájomnej nadväznosti a spolupráce, ktoré
je možné označiť, že hodnotenie designu
je dnes organickou súčasťou celoštátneho
systému hodnotenia akosti, predovšetkým ako
samostatné špecifické hodnotenie. Toto hodnotenie
robí Inštitút priemyslového designu
FMTlR a Ústav bytovej a odevnej kultúry v nadväznosti
na povinné i nepovinné hodnotenie výrobkov
podliehajúcich skúškam v štátnom
skúšobníctve akosti a overovaniu autorizovanými
skúšobňami, ktoré podávajú
vyjadrenie z hľadiska špecifických kritérií
designu, nezastupiteľných v inom existujúcom
druhu hodnotenia výrobku.
Pokiaľ povinné hodnotenie vzniklo ako súčasť
štátneho riadenia v starostlivosti o akosť a
kvalitu výroby, stanovenie technickej úrovne má
svoj pôvod v štátnom plánovaní
rozvoja vedy a techniky, v úsilí o rýchlejšie
zavádzanie ich výsledkov do výrobnej praxe.
Technicky pokrokový výrobok sa podstatne líši
svojimi lepšími alebo novými užitnými
vlastnosťami, akosťou a designom od doteraz vyrábaných
výrobkov a dosahuje podstatne vyššie ekonomické
účinky. Ide o výrobky, ktoré sú
výsledkom výskumných a vývojových
prác alebo boli vyrobené na základe vynálezov,
patentov, prípadne podobnou cestou. Takéto hodnotenie
sa nevzťahuje na módne novinky a luxusné výrobky.
Výnosom Federálneho cenového úradu
č. 15/1972 boli zavedené maximálne doby technicko-ekonomickej
životnosti výrobkov na 9 rokov pri výrobkoch
charakteru výrobných prostriedkov a 5 rokov pri
spotrebných výrobkoch od vyrobenia príslušného
prvého výrobku. Po uplynutí tejto doby sa
výrobok považuje za technicky zastaraný a má
sa s ním naložiť, ako keby sa o ňom rozhodlo
v riadnom úradnom konaní.
Tu chcem pripomenúť, že inovácia výrobkov
vo svete zaznamenáva v súčasnosti už
ďaleko kratšiu dobu ako u nás, čo samozrejme
je potrebné vážne brať na vedomie.
Najviac možností má hodnotenie v systéme
štátneho skúšobníctva, ktoré
je upravené právnou normou. Tu je výrobca
povinný výrobok na hodnotenie prihlásiť
i napriek tomu, že výsledok hodnotenia nebude pre
neho priaznivý, pretože sa - až na výnimky
- hodnotí v čase, keď výrobky už
slúžia spotrebiteľom alebo užívateľom
(najmä strojárske výrobky), pričom možno
dobre posúdiť výrobné vyhotovenie týchto
výrobkov, prevádzkové skúsenosti a
náklady, výrobný servis a ďalšie
skutočnosti.
Súdružky a súdruhovia poslanci! V tomto smere
existuje ešte celý rad problémov. Príslušným
inštitúciám chýbajú porovnávacie
zahraničné výrobky ako vzorky a taktiež
prospektové alebo katalógové materiály,
ktoré vo všetkých prípadoch nemôžu
vzorku na. hradiť. Kľúčom k väčšej
účinnosti hodnotenia výrobkov je hmotná
zainteresovanosť na výsledkoch hodnotenia. Podľa
vykonaného prieskumu poslancov Kultúrneho výboru
Snemovne národov na jednotlivých závodoch
v ČSR a SSR i v tomto smere je ešte mnoho nedostatkov.
Ak sa podívame na výsledky hodnotenia výrobkov
v štátnom skúšobníctve, tak dlhodobý
priemer nám ukáže, že zhruba 74 % výrobkov
sa zaraďuje do druhého stupňa akosti, teda
bez akéhokoľvek dôsledku pre výrobný
podnik alebo závod. Pre porovnanie a zaujímavosť
uvediem niektoré údaje. Za minutý rok bolo
do výberu akosti prihlásených celkom 235
výrobkov, z ktorých iba 29 bolo označených
a zaradených do I. stupňa akosti, spĺňajúcich
funkčné, sociálne, estetické a etické
požiadavky. Treba však poukázať na to, že
mnohé odbory neprihlásili na hodnotenie ani jeden
svoj výrobok, napr. domáce spotrebiče, televízory,
gramofóny a iné. S takýmto stavom sa samozrejme
uspokojiť nemôžeme, najmä v spomínaných
oblastiach výroby, ktoré sú citlivým
politickým miestom v uspokojovaní požiadaviek
našich občanov.
Ekonomicky veľmi nepríjemné pre výrobu
je zariadenie výrobku do tretieho stupňa akosti,
pretože 5 až 20 % odvodu z produkcie tohto výrobku,
vyjadrené vo veľkoobchodných cenách
môže veľmi citeľne narušiť finančnú
rovnováhu príslušného podniku alebo
závodu. V takýchto prípadoch výrobcovia
veľmi aktívne a pomerne rýchlo dokážu
odstrániť príčiny zníženej
kvality, a to i také, ktoré predtým označovali
za neodstrániteľné.
Zarážajúce je, že väčšina
závodov nejaví záujem, a keď, tak len
malý, aby ich výrobky boli oceňované
prvým stupňom akosti. Svoj nezáujem o prvú
akosť výrobkov zdôvodňujú tým,
že v tomto smere nepôsobia takmer žiadne ekonomické
stimuly.
Počiatky systematického posudzovania a hodnotenia
priemyselného designu výrobkov spadajú u
nás do druhej polovice päťdesiatych rokov a súvisia
s činnosťou takzvaných stálych hodnotiteľských
výtvarných komisií. Na základe vyhlášky
Ministerstva školstva a kultúry č. 91 a jej
novely č. 149/61 o zásadách organizácie
a o riadení výtvarného vývoja v spoločenskej
výrobe bol položený základ spôsobu
posudzovania a hodnotenia priemyselného designu výrobkov
už v etape ich návrhov, ktoré sa robí
v odborných komisiách pri Českom a Slovenskom
fonde výtvarných umení. Súčasný
stav tohto hodnotenia nemá charakter uceleného systému,
je značne náhodiný, nevykonáva sa
dôsledne a plánovite vo všetkých odboroch
a rezortoch.