Politická i hospodárska konsolidácia nášho
štátu sa nesporne priaznivo odrazila i v procese komplexnej
bytovej výstavby. V súčasnosti, ba i v budúcnosti
sa treba zamerať aj na jej kvalitatívne stránky.
Z môjho pohľadu kvalitatívnu stránku
komplexnosti bytovej výstavby možno posilniť
striktným a nekompromisným dodržiavaním
uznesenia národných vlád Českej a
Slovenskej socialistickej republiky, ako i nadväzných
rozpracovaných uznesení rád KNV, a to najmä
v štádiu rozpisu plánu bytovej výstavby
do príslušných lokalít. Takáto
prax potom musí vytvoriť dobré predpoklady
pre to, že obytné súbory budú môcť
včas a komplexne byť dobudované i s podmieňujúcimi
investíciami, čo umožní investorom sústrediť
kapacity pre bytovú výstavbu, občianskú
a technickú, i podmieňujúce investície
do koncentrovaných celkov a tieto potom i časove
zvládnuť. Takýto objektívny rozpis plánu
vytvorí optimálne možnosti aj pre zkvalitnenie
celkovej projektovej prípravy, nadväzne vylúči
množstvo problémov v samotnej realizácii a
vytvorí ideálne podmienky životného
prostredia, či už v samotnom súbore, alebo
v dopade na širšie krajinné územie. Potom
toto všetko bude spieť k ešte výraznejšiemu
pretváraniu človeka so socialistickým štýlom
života i jeho konania v tomto duchu. Ďakujem vám
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Turošíkovi.
Slovo má poslankyně Helena Čermáková.
Připraví se poslanec Buňa.
Poslankyně SN Helena Čermáková:
Soudružky a soudruzi poslanci, postavení Prahy jako
hlavního města České socialistické
republiky a zároveň Československé
socialistické republiky vytváří pro
její všestranný rozvoj specifické podmínky.
Praha představuje vzácný urbanistický
i architektonický celek, který nemá na světě
obdoby. Jeho historické jádro bylo v roce 1971 prohlášeno
vládou české socialistické republiky
památkovou rezervací. Modernizace a rekonstrukce
historických obytných domů zvyšuje jejich
kulturní, ale i užitnou hodnotu. Problémům,
spojeným s řešením otázek údržby,
oprav, modernizace a rekonstrukce bytového fondu v ČSSR
věnují se již řadu let vedoucí
stranické a státní orgány, řada
ústředních institucí a bezprostředně
národní výbory. Rovněž XIV. sjezd
KSČ akcentoval potřebu zvýšení
péče "o rekonstrukce a modernizace domovního
bytového fondu" a žádá "zkvalitnit
údržbu bytového fondu".
Hledisko účelnosti adaptace a rekonstrukce historických
objektů lze interpretovat několikerým způsobem.
Nejpřednější je přirozeně
účelnost kulturní. Historická města
jsou totiž určujícím článkem
našeho životního prostředí, staly
se nerozlučnou součástí obrazu našeho
kraje, představují nejnázornější
dialektické pouto mezi minulostí a budoucností
a konečně jsou často bohatou akumulací
hodnot urbanistických, architektonických a památkových.
Historická města nelze do budoucna udržovat
jako muzea, musejí žít. Jednou z jejich hlavních
funkcí je bydlení. Již z toho důvodu
je nutno historické domy adaptovat, upravovat vhodným
způsobem pro potřeby soudobého bydlení.
Tento první argument účelnosti adaptace je
možno nazvat klíčový. K němu
přistupují ještě další.
Především je to specifičnost individuálního
bydlení v historických domech. Odmysleme si v této
chvíli Prahu a několik málo historických
měst. Ve většině ostatních měst
mají historické domy povahu rodinných domů,
nebo by ji mohly dostat vhodnou úpravou příslušných
zákonných ustanovení. Zajišťují
isolované bydlení pro větší,
či menší rodinu v bytě způsobilém
značných dílčích adaptačních
úprav. Bydlení se musí ovšem omezit
na patra, neboť přízemí nebylo až
do 19. století prakticky obýváno. Ještě
je nutno uvést další příznivé
okolnosti. Mnoho historických domů, zejména
v příhradebních blocích v povýšené
poloze historických jader, má někdy rozsáhlé
slunné zahrady. Bydlení v historickém domě
nahradí bydlení vilové, které vzhledem
k nutnému šetření zemědělskou
půdou nebude již možno dále rozšiřovat,
naopak jistě v řadě případů
bude muset ustoupit sídlištní výstavbě.
Avšak i ve velkých městech má bydlení
v historických domech mimořádnou přitažlivost.
Poskytuje individualizované bydlení v poutavém
prostředí, s bytem obohaceným různými
vedlejšími prostorami, které jsou pro provoz
bydlení nezbytné, a které v nové výstavbě
zcela chybí. K tomu přistupuje vysoká esteticko-kulturní
hodnota celého problému, která je zcela mimořádně
kladná.
Historické domy se již od nepaměti upravovaly,
adaptovaly. Zjistily se adaptační zásahy
již u románských domů pražských.
K novostavbě se přikročilo jen v případě
úplného zničení objektu, při
jeho naprosté neudržitelnosti a ovšem také
v případě mimořádně
ekonomicky silného stavebníka. Ovšem i tak
je skutečná novostavba výjimkou. Při
stavebně historickém průzkumu Prahy se ukázalo,
že převážná většina
palácových staveb pražských, považovaných
za období díla baroka či klasicismu, vznikla
vlastně adaptací staveb gotických. Platí
to i o slavném paláci Clam Gallasově v Husově
ulici na Starém Městě. Ekonomickou základnou
našich předků bylo zachovat maximum starších
konstrukcí upravené budovy, a to jak vertikální,
to je zdí, tak i v suterénu a sklepích, konstrukcí
horizontálních, to je kleneb. Stalo se tak dokonce
v případě, kdy se např. palác
adaptoval spojením několika domů. Zcelení
se uskutečnilo zpravidla ve fasádě a pak
v patrech.
Změna nastala vlastně až od druhé třetiny
19. století, kdy ve velkých městech se menší
historické domy přeměňovaly na činžáky.
Tato akce vyžadovala často zásah radikálnější.
Všechny uvedené adaptace však nebraly žádný
zřetel na architektonickou podstatu upravované budovy
z hlediska kulturně památkového.
Tato situace přetrvala dokonce do doby mezi dvěma
světovými válkami. Stále se uplatňovala
tendence respektovat u památkových objektů
pouze exteriér a uvnitř prosazovat nejnásilnější
adaptaci. Dnešní stav je zcela rozdílný.
Každé projektové studii předchází
průzkum, zprvu povrchový /u dosud obydlených
a zaplněných budov/ doplněný ještě
průzkumem hloubkovým - který lze ovšem
provést až po vyklizení objektu. Tento průzkum
umožní poznat většinu stavebních
i architektonicko památkových hodnot budovy a seznámit
se důkladně s jejím stavebním organismem
a stavem. Provedená pasportisace vyhodnotí současně
vertikální i horizontální konstrukce
a upozorní na hodnotné, neodstranitelné detaily.
Znamená to, že na rozdíl od dřívějších
adaptací, jsou adaptace historických budov ve svém
rozsahu omezeny hodnotným dochovaným stavem objektu
a tendencí zachovat pokud možno jeho historický
organismus i konstrukce. Zdálo by se, že vlastně
celá problematika je velice jednoduchá. Skutečnost
je však poněkud rozdílná z několika
podstatných důvodů. Jako příklad
uvádím otázku Chebu, města, které
bylo jako jediné a první komplexně rekonstruováno
a jež podnes se považuje za typický příklad.
Ve skutečnosti byl Cheb zcela netypický. Především
tu spolupůsobila krajní zanedbanost městské
zástavby již z doby před druhou světovou
válkou, jež se stupňovala neúdržbou.
Ještě ale větší důležitost
měla dosud málo známá a nezdůrazněná
okolnost, že totiž z hlediska konstruktivního
byly chebské domy velmi nekvalitní stavební
úrovně, neboť nepatřily do okruhu českého
stavitelství, ale franckého, pro který je
typické hrázděné zdivo.
Cheb je proto zcela netypický a pro srovnání
absolutně nevhodný.
A nyní několik slov k provedené rekonstrukci
v Praze. Je třeba zdůraznit, že se dosud nepřikročilo
k rekonstrukci většího rozsahu. Kvantitativně
bylo již mnoho realizováno, ale objekty jsou rozptýlené
a byly vybrány pro nezbytnost zajistit jejich záchranu
s ohledem na jejich špatný stavební stav anebo
mimořádné zanedbání. Proto
ani tyto příklady nemohou byt směrodatné.
Je třeba ohlédnout se nyní na stavební
výrobu, jež je vázána řadou předpisů
o akumulaci, o materiálové spotřebě
a o praktické nemožnosti použít starší
stavební materiál, o preferenci novostaveb atd.,
které jsou samy o sobě brzdou účelné
rekonstrukce a ohrožují její ekonomickou účelnost.
Nejzávažnějším nedostatkem je délka
stavební doby. Je nepochopitelné, že rekonstrukce
domu, který byl v historických slohových
obdobích zbudován za jednu stavební sezónu,
se vleče nyní několik let. Již toto
stačí k velkému prodražení stavby.
Vazba ekonomických podnikových stimulů na
spotřebu materiálu vyvolává nezbytnou
snahu uplatnit ho při adaptaci maximální
množství, zatímco ve všech starších
obdobích byla tendence v maximální míře
použít materiál stávající.
K tomu přistupuje okolnost, že četné
soudobé materiály mají značně
krátkodobou životnost, takže by bylo možno
říci, že hodnotný materiál starý
se vyveze na skládku a nahradí novým, krátkodobé
životnosti.
Kulturní rekonstrukce našich světově
jedinečných historických měst vyžaduje
neodkladnou úpravu příslušných
zákonných norem a předpisů, především
vytvoření vhodných ustanovení stavebního
řádu, který s adaptacemi vlastně vůbec
nepočítá, dále předpisů
o úpravě hospodaření stavebních
podniků, jež by odstranila všechna závadná
ustanovení, která svými důsledky těžce
poškozují průběh rekonstrukcí
/např. akumulace, nadnormativní zásoby, mzdové
předpisy atd./. To vše jsou důvody, které
zcela mimořádným způsobem zhoršují
možnosti rekonstrukcí, takže vlastně dnes
není ani možné její řádné
zhodnocení adaptací.
Ovšem předpisy nevytvářejí žádné
dílo, k tomu je třeba vždy poctivá práce
lidí. V tomto směru zůstali jsme také
mnoho dlužni v nejrůznějších polohách.
Především ve světě stavebních
statiků převládá nedůvěra
k historickým rekonstrukcím, které svou staletou
existencí prokázaly svou životnost, důkladnost
a pevnost. Při projektech statických zabezpečení
dochází často k nákladným zásahům,
jež nejsou úměrné stavebnímu
stavu objektů a stavbu nejen zdražují, ale
dokonce i materiálově přetěžují.
Do budoucna je nutno stále intenzívně prosazovat
zásadu respektovat všechny života schopné
konstrukce a zvažovat jejich další způsobilost
a únosnost.
Pokud jde o využití památkových objektů,
vychází pražská koncepce ze skutečnosti,
že v Praze je naprostá většina nemovitých
kulturních památek využita k praktickým
ekonomickým účelům, obchodu, službám
obyvatelstvu, školství, kultuře, ale i k výrobnám
a skladům. Tak např. jen na území
Starého Města, Malé Straně a Hradčan
je v kulturních památkách umístěno
více než 90 tis. m2 skladů. Toto
nevhodné využití postihuje svými negativními
důsledky nejen vlastní památkové objekty,
ale kromě toho působí škodlivě
na širší okolí, například
těžkou nákladní dopravou.
Řádné provádění údržby,
oprav i modernizace bytového fondu předpokládá
dobrou znalost současného technického stavu
domů a bytů, rozsah zanedbanosti v opravách
a z toho vyplývající požadavky na potřebu
pracovních sil, materiálu a finančních
prostředků. V současné době
nejsou dosud v plném rozsahu vytvořeny předpoklady
k tomu, aby plánování oprav a modernizace
bytového fondu byla prováděna na základě
zjištěného technického stavu. Je tedy
třeba určovat k rekonstrukci objekty nezbytné
pro trvalé zachování pro jejich památkovou
hodnotu, dobrý stav a vhodnost pro další využití.
Bylo by proto velmi nutné, aby se přesně
určily jen takové památkové objekty,
které mají skutečnou historickou hodnotu,
a současně zkrátit schvalovací řízení
adaptace těchto vytypovaných objektů. Tím
by se odstranila dlouhá jednání mezi památkáři
a dalšími institucemi, zda ten či onen dům
adaptovat, nebo má-li být určen k demolici
a nahražen novou stavbou.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslankyni H. Čermákové,
slovo má poslanec Buňa.
Poslanec SN J. Buňa: Vážené poslankyne
a poslanci, vážení hostia, budem veľmi
stručný a konkrétny, pretože diskutujúci
predo mnou, hlavne s. Zahradník, podrobne vyčerpali
problémy bytovej výstavby v poľnohospodárstve.
Napriek tomu dovoľte, aby som vo svojom diskusnom príspevku
k problémom bytovej výstavby v poľnohospodárstve
reagoval na niektoré závažné aspekty,
ovplyvňujúce jednak samotnú bytovú
výstavbu v poľnohospodárstve, jednak problémy,
ktoré tu vznikajú, a nakoniec sa zmienim o ochrane
poľnohospodárskeho pôdneho fondu, ktorý
úzko súvisí s výstavbou a prideľovaním
stavebných pozemkov.
Správa, ktorá bola predložená, konštatovala
zvýhodnenie bytovej výstavby pre pracujúcich
v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve,
ale je tu mnoho odlišností od komplexnej bytovej výstavby,
hlavne v značnej roztrieštenosti, nekomplexnosti a
ťažkostiach pri zabezpečovaní dodávateľa.
Ďalej sú tu problémy, ktoré vznikli
v dôsledku koncentrácie, špecializácie
a kooperačných vzťahov i vytváraním
nových centier, organizácií a služieb
pre naše poľnohospodárstvo. Zlučovaním
družstiev a špecializácií mnohokrát
ťažisko výroby, hlavne živočíšnej,
nie je v strediskovej obci, ale tu je potrebné zamerať
i ťažisko bytovej výstavby. Nebudem zoširoka
hovoriť o problémoch družstevnej bytovej výstavby,
kde je nájomné neúmerne vysoké, či
podnikovej či štátnej výstavbe a rozdiely
sú nie korunové, ale keby som bol konkrétny,
mesačný rozdiel za jeden byt v družstevnej
výstavbe je cca 600,- Kčs, čo samozrejme
musí nájomník platiť.
Problematika získavania stavebných pozemkov sa vždy
dotýka poľnohospodárskej pôdy. A to či
pre výstavbu bytovú a občiansku, alebo hlavne
účelovú výstavbu, priemyslovú,
dopravnú a poľnohospodársku. Od roku 1966 do
roku 1970 bolo trvale odobrané 68.000 ha poľnohospodárskej
pôdy. Jednoduchým prepočtom pri 50 % obilovín
a 30 q/ha výnosom predstavuje to 1 mil. q obilovín
- čo predstavuje skoro množstvo, ktoré musíme
dovážať. Na ďalších 34.000 ha
by sa vyrobilo veľké množstvo mlieka, mäsa,
čím by sa znovu rozriešili značné
problémy. No napriek všetkému stavať sa
musí, ale je potrebné využiť i možnosti
a rezervy, ktoré v našej republike máme.
Nemalý podiel na zábere poľnohospodárskej
pôdy má i občianska a bytová výstavba.
Veľké rozlohy poľnohospodárskej pôdy
zaberajú sídliská, ktoré okrem výstavby
bytov potrebujú dostatočné plochy na nezbytnú
občiansku vybavenosť. Je potrebné otvorene
povedať, že individuálna bytová výstavba
je veľmi náročná na veľkosť
stavebného pozemku pre rodinný domček, čo
len v poľnohospodárstve predstavuje v SSR 75,8 %,
a ČSR 31,3 % z celkovej bytovej výstavby v poľnohospodárstve.
Za poslednú päťročnicu od roku 1966 do
roku 1970 bolo pre občiansku a bytovú výstavbu
odňaté 9.825 ha poľnohospodárskej pôdy
a podiel záberu poľnohospodárskej pôdy
pre poľnohospodársku bytovú výstavbu
predstavoval približne 1.130 ha poľnohospodárskej
pôdy.
Nová navrhovaná situácia v riešení
stavebných pozemkov v odľahlých obciach by
mala vychádzať z presného dodržiavania
územných zastavovacích plánov obcí.
Vo vnútri intravilánu obcí sú veľké
rezervy stavebných pozemkov vhodných hlavne pre
individuálnu bytovú výstavbu,
Nemalú rezervu pozemkov pre bytovú výstavbu
predstavuje i poľnohospodárska pôda vo vnútri
intravilánu obcí, ktorá je bez postihu pri
zábere poľnohospodárskej pôdy podľa
novelizovaného zákona o ochrane pôdneho fondu
č. 53 z roku 1966.
Ďalším zdrojom stavebných pozemkov sú
zastavené parcely nevyhovujúcimi objektami tak pôvodne
hospodárskymi, ako i obytnými, ktoré už
veľa rokov neslúžia svojmu účelu
a neprispievajú svojím vzhľadom k priaznivému
prostrediu obcí a sídlisk.
Uvediem príklad: v ČSSR je 134.721 obytných
budov neobývaných, z toho v ČSR 90.332 a
v SSR 44.399 neobývaných bytov. Tento podiel je
ešte výraznejší v odľahlých
obciach do 5.000 obyvateľov, kde v ČSR je z 1,911.599
domov 103.831 domov neobývaných, t. j. 5 ,4 %, z
toho v ČSR je 69.169 neobývaných a v SSR
34.644 neobývaných bytov.
Uvedený prehľad a námety ukazujú značné
rezervy, t.j. parcely nezastavené v intraviláne,
poľnohospodárske pozemky intravilánu a pozemky,
ktoré je možné získať asanáciou,
a tým zabrániť ďalšiemu, mnohokrát
i nežiadúcemu záberu poľnohospodárskej
pôdy. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Buňovi. Slovo
má poslanec Kopřiva.
Poslanec SN L. Kopřiva: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, na dnešním
našem jednání je bytová otázka
projednávána z mnoha pohledů, řečeno
mnoho názorů a podnětů ke zlepšení
stávající situace v bytové výstavbě
a zvýšení její úrovně.
Ve svém diskusním příspěvku
bych chtěl hovořit o finanční pomoci
bytové výstavbě, z toho důvodu, že
mnoho občanů se zajímá o její
rozsah a formy. Finanční pomoc je výrazem
socialistického řešení tak závažného
problému, jakým bezpochyby bytová výstavba
je.
Podle dokumentu schváleného ústředním
výborem KSČ ze dne 4. dubna 1959 se v ČSSR
výstavba bytů uskutečňuje formou státní,
družstevní, podnikovou a individuální.
Státní výstavba se plně hradí
státními subvencemi a mimo toho mohou ještě
národní výbory realizovat výstavbu
ze zvláštních fondů a úvěrů.