Aniž bych chtěl podrobně rozebírat další
nedostatky a nejasnosti, přesto považuji za nutné
upozornit na různorodost cenotvorných předpisů
ve stavebnictví a jejich neustálých změn,
které nepřispívají k jednotné
informovanosti; na nejasnosti technologické i cenové
v povrchových úpravách kompletizovaných
panelů, na roztříštěnost v typech
obytných domů a objektech občanské
vybavenosti, která nám zabraňuje provést
řádnou projektovou přípravu a mnohdy
vede ke zmaření projektů a plýtvání
kapacitou projektových organizací, dále na
skutečnost, že není jednoznačně
určeno, co lze považovat za opakovaný resp.
částečně opakovaný projekt;
nejsou sjednoceny předpisy o financování
a předpisy ministerstva lesního a vodního
hospodářství, týkající
se přípojek vody, kanalizace atd., Osobně
se domnívám, že by příslušné
resorty měly provést taková důrazná
opatření, která by účinně
odstranila dosavadní nedostatky v co nejkratším
časovém období. Vždyť se nám
podařilo vyřešit jiné, mnohdy velmi
složité problémy, mezi něž patří
opravy vad panelové výstavby, které z hlediska
objektivního vyplynuly z urychleného zavádění
progresívní panelové bytové výstavby
před více než 10 lety. Zdlouhavý přístup
k řešení byl napraven až jednoznačným
a nekompromisním postojem vlády v závěru
minulého a počátkem letošního
roku. A dnes již je zajištěno vypracování
dokumentace do konce roku a ukončení oprav více
než 5000 bytů nákladem 22 mil. Kčs do
konce roku 1974.
To jsou, soudružky a soudruzi, některé zkušenosti
a poznatky z oblasti komplexní bytové výstavby
a její kvality v Jihomoravském kraji. Nejsou a ani
nemohou být vyčerpávající,
ale ukazují směry, kterými chceme dosáhnout
splnění pětiletého plánu a
závěrů XIV. sjezdu KSČ.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Trávníčkovi.
Slovo má dále poslankyně Dubnická.
Poslankyně SN A. Dubnická: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, Výbor Snemovne národov
pre sociálnu politiku sa na svojom samostatnom zasadnutí
28. 9. 1973 zaoberal správou o plnení plánu
bytovej výstavby a o ďalších úlohách.
Chcela by som sa zaoberať bývaním a perspektívami
bývania starých ľudí.
V ČSSR počet občanov poprodukčného
veku sa neustále zvyšuje. Výsledky sčítania
ľudu k 1. 12. 1970 ukazujú, že počet týchto
obyvateľov sa medzi dvomi sčítaniami zvýšil
o 422 000 obyvateľov a stav sa zvýšil na 1,626
000, t.j. 11,3 % občanov poprodukčného veku
v našej republike. Štruktúra novostavaných
bytov by mala zodpovedať vývoju vekovej skladby obyvateľstva,
ktorým bude bytová výstavba slúžiť.
V novej výstavbe by malo byť počítané
s vhodnými malometrážnymi bytmi, do ktorých
by sa starí občania presťahovali. Časť
starých občanov i pri bývaní v novom
bytovom fonde sa stretá s ťažkosťami. Architekti
a projektanti často v návrhoch a projektoch obytných
a verejných budov zabúdajú objekty a ich
okolie vybaviť tak, aby mohli byť bezpečne dostupné
a aby funkčne vyhovovali starým občanom.
Poskytnutím vyhovujúceho, dobre vybaveného
bytu sa u starých ľudí oddiali odkázanosť;
myslím tým potrebu opatrovateľskej služby.
Ďalšou formou bývania starých občanov
sú domy opatrovateľskej služby, ktoré
sa teraz začínajú zriaďovať. Tu
majú obyvatelia istotu, že včas im bude potrebná
pomoc poskytnutá. Tieto domy sú zriaďované
väčšinou adaptáciou starších
bytov, je v nich zabezpečená opatrovateľská
služba, ktorá sa sústredene poskytuje oveľa
kvalitnejšie.
V Českej socialistickej republike je doteraz zriadených
52 domov opatrovateľskej služby s 902 bytovými
jednotkami, zatiaľ čo v Slovenskej socialistickej
republike sú tieto zariadenia v začiatkoch.
Vážené súdružky a súdruhovia,
ako som na začiatku hovorila, že v celoštátnom
meradle máme 11,3 % obyvateľov v poprodukčnom
veku, oveľa nepriaznivejšie percento je u nás.
V okrese Nové Zámky máme 18 % a v samotnom
okresnom meste už viac ako 20 % obyvateľov poprodukčného
veku.
Bývaniu starých ľudí i u nás
venujeme veľkú pozornosť. Začiatkom roka
sme dali do užívania stredisko hygienickej očisty,
ktoré prechodne slúžilo ako stredisko opatrovateľskej
služby. Výhody takéhoto sústredenia
prechodne a krátkodobe zhoršeného zdravotného
stavu opatrovaných osamelých sú zrejmé.
Okrem finančného efektu, ktorý je zrejmý,
pretože menej opatrovateliek obslúži väčší
počet opatrovaných, je možné tu poskytovať
kvalitnejšiu opatrovateľskú službu. Pre
budúci rok počítame adaptáciou zvýšiť
kapacitu DOS s 20 bytovými jednotkami pre osamelých
občanov; snažíme sa to docieliť tak, že
v meste je veľká asanácia, byty, ktoré
by títo osamelí starí lúdia mali dostať
ako náhradu, poslúžia lepšie mladým
manželom. V najbližších troch rokoch bude
odovzdaných 317 malometrážnych bytov pre 1
a 2 osoby, bude to 30 % z odovzdaných bytov. V budúcom
roku sa pristúpi k vypracovaniu projektovej dokumentácie
domova dôchodcov v okresnom meste s kapacitou pre 150 osôb.
Chceli by sme, aby to už bol domov dôchodcov bytového
typu. Naše domovy dôchodcov režimového
typu sú dobré, je však nevýhodou spoločné
bývanie 2 až 3 osôb rôznych pováh
a tiež preto, že sú niektoré domovy hodne
vzdialené od miest. Ľudia, ktorí boli zvyknutí
celý život žiť v meste, ťažko
odchádzajú do domova dôchodcov, a keď
odídu, veľmi rýchlo tam zomierajú. Vidieť
i z toho, že je potrebné, aby sme starých ľudí
nechávali tam, kde prežili kus svojho života,
kde žijú určitým spomienkam a blízko
svojich, ktorí snáď, i keď by ako chceli,
nemôžu sa o nich starať. Môj diskusný
príspevok ukončím vetou z materiálov
Federálneho ministerstva práce a sociálnych
vecí ČSSR. Bývanie starej generácie
úzko súvisí s bývaním mladej
generácie, a preto je potrebné organizovať
a podporovať dobrovoľné výmeny bytov väčších
za menšie. Takto doslovne sa to snažíme riešiť
podľa možností i my v našom okrese. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslankyni Dubnické.
Slovo má poslanec Chlad. Připraví se poslankyně
Vojteková.
Poslanec SN R. Chlad: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dovolte, abych jako člen přípravné
pracovní skupiny přispěl k dnešnímu
projednávání problematiky komplexní
bytové výstavby několika poznatky z oblasti
technologie a materiálně technického zásobování.
Bytová výstavba je jedním z významných
součinitelů stupně životní úrovně.
Zvyšování životní úrovně
je tedy ve svém důsledku závislé také
na krytí stále rostoucích požadavků
na kulturu bydlení. Vezmeme-li v úvahu nutnost náhrad
za předpokládaný odpad bytového fondu,
pak dojdeme k závěru, že i uspokojivý
trend počtu předávaných bytů
něco přes 100 000 ročně nebude asi
stačit k plnému zabezpečování
plánovaného růstu životní úrovně.
Vždy při stávající produkci se
předpokládá snížení nedostatku
bytů ke konci roku 1975 na 293 tis., tj. toliko o 63 tis.
bytů oproti roku 1970.
Vedle pozitivních výsledků komplexní
bytové výstavby, jak je zřejmo z dobře
zpracované zprávy SPK o plnění plánu
bytové výstavby a dalších úkolů,
jsme svědky ještě celé řady nedostatků
a problémů, vyžadujících brzkého
řešení. Všechno nemůžeme pochopitelně
řešit najednou. Jak dál? Jaký směr
tedy vytyčit? Domnívám se, že hodnota
výsledku řešení bude adekvátní
vhodnosti postupného výběru jednotlivých
opatření dle pořadí důležitosti
a reálnosti k našim možnostem. Tomuto zodpovědnému
rozhodování a určení pořadí
priorit řešení by mělo přispět
i naše dnešní jednání.
Růst produkce bytů byl umožněn hlavně
zaváděním progresívních technologií.
Tyto jsou t. č. reprezentovány vysokým stupněm
prefabrikace - panelovou výstavbou. Výroba panelů
je zajišťována továrním způsobem,
mnohde včetně oken, včetně vnitřních
a vnějších povrchových úprav.
Tato technologie umožňuje např. devítičlenné
četě smontovat za jeden den - 2 - 3,5 bytu.
Mnozí z vás si jistě ještě pamatují
jednotlivé stupně vývoje nové techniky.
Vzpomeňme jen éry zdění v trojkách,
zdění do Tencerova rámu v letech 1950 - 1955,
zavádění cihelných a škvárobetonových
bloků v letech 1955 - 1960 a prvních gottwaldovských
pokusů panelové výstavby kolem roku 1956.
Stížnosti na kvalitu panelové výstavby
hlavně pak na prvních sídlištích
jsou oprávněné. Vady jsou postupně
odstraňovány, na což vynakládáme
dosti značné částky. I takové
důsledky přinášel sebou rychlý
rozvoj technologie bytové výstavby, za pochodu při
hromadném zavádění, kdy výzkum
nebyl s to dát výrobě jasné technologické
předpisy, kdy nebylo možno se na čas zastavit
a opřít se o výsledky ověřování
pro dlouhodobý ověřovací cyklus. Teprve
doba cca 10 let nám ověřuje chování
hmot nových technologií a přináší
pro projektování a výrobu často i
nová poznání - viz např. štítové
zdi, spáry, rovné střechy.
K 1. 1. 1976 máme přecházet na novou konstrukční
soustavu. Tato má vylepšit obytný prostor,
umožnit uspořádání bytu ve více
variantách dle požadavků uživatelů
a dále snížit pracnost. Nástup je v
některých krajích opožděn, neboť
nová konstrukční soustava není všude
technicky dotažena, je zatím neprojektovatelná.
Další vývoj technologie směrem k tzv.
"krabicovému systému" nelze hned tak brzo
očekávat pro běžnou výstavbu
sídlišť, neboť nemáme pro to vhodné
přepravníky, zvedací prostředky a
i silnice.
Většina energie technického rozvoje byla doposud
zaměřena jednostranně na hrubé stavby
bytových jednotek, což bylo v dané fázi
celkem v pořádku. Dnes bychom však měli
spíše vyžadovat technická řešení
a zproduktivnění hlavně v oblastech brzdících
elementů komplexní bytové výstavby.
Jsou to např.
- dokončovací práce a jejich optimální
proudové řízení, včetně
odstranění značných technologických
přestávek mezi hrubou stavbou a dokončovacími
pracemi;
- rychlejší zavádění a technické
vyřešení vyšší prefabrikace
ve výstavbě občanské vybavenosti /jako
montovaný skelet/;
- řízení postupu prací na výstavbě
sídlišť za účelem odstranění
stále se vyskytujících skutečností,
kdy jedna práce ničí práci předtím
provedenou; k tomu nutno upozornit na velmi vážná
porušení technologie a kvality hlavně u dokončovacích
prací, vznikajících tzv. šturmováním
koncem roku, což sebou přináší
značné zvyšování nákladů
na udržování bytového fondu ze strany
uživatele. Tento vysoce nákladný zlozvyk se
nám zatím nedaří úspěšně
likvidovat;
- včasné rozhodnutí o topném systému.
Mnohde nutno řešit vytápění v
poslední chvíli výstavbou provizorních
kotelen, což je nežádoucím hazardováním
finančních prostředků a kapacit.
K účinnému řešení zmíněné
oblasti patří i to, aby všichni účastníci
na komplexní bytové výstavbě již
ve svých plánech a při naplňování
výrobních programů dodavatelských
podniků plně respektovali již vybudované,
specializované vysoce produktivní kapacity, jako
jsou panelárny a panelová montáž svou
rovnoměrností. Například podnik se
stabilizovanou kapacitou na výrobu a montáž
3 tisíc bytových jednotek ročně, by
neměl dostat do plánu dokončování
bytů jeden rok 2400, hned na to příští
rok 3200 bytových jednotek, poté zas 2800. Tato
nerovnoměrnost způsobuje velmi nepříjemné
a iracionální dopady v dodavatelských podnicích.
Začíná se současně citelně
projevovat, že nám chybí stavební podniky
se specializovaným zaměřením na montovanou
výstavbu rodinných domků v několika
líbivých variantách na klíč.
Rozvinutí v tomto směru by mohlo přinést
požadované zpestření nabídky
našeho trhu, jakož i další žádoucí
vyrovnávací položku k odčerpání
nárůstu vkladů.
Vývoj technologie ve stavebnictví je úzce
spjat s vývojem MTZ. V jaké poloze se tato vazba
pohybuje ve stávající etapě? Hlavním
ukazatelem funkce této vazby komplexní bytové
výstavby mohou být výsledky zjišťované
ve sféře vlastní realizace výstavby,
tedy ve svém finálním projevu.
Dynamika výstavby, včetně široké
fronty realizace volebních programů a rozmach individuální
výstavby garáží, chat, nám nekompromisně
obráží veškeré nedostatky v uvedené
vazbě, v odběratelsko-dodavatelských vztazích.
Toho času se nám prakticky projevují prvky
nevyváženosti a nevyrovnanosti. Uzrává
konstatování, že rozhodujícím
činitelem dalšího úspěšného
rozvoje plnění komplexní bytové výstavby
se stává spolehlivé zabezpečování
plynulosti MTZ. Pro závažnost problému se pokusím
upozornit na několik základních faktorů:
a/ výroba stavebních hmot, instalačních
materiálů a ostatních subdodávek by
měla mít svoji spolehlivou, odsouhlasenou koncepci
v sortimentu a množství s ohledem na vývoj
prefabrikace, chemizace, na zavádění suchých
procesů, aby projektanti a konstruktéři mohli
promítnout do projektů ten sortiment, jímž
bude trh dostatečně zásobeny předpokládané
době realizace projektované výstavby;
b/ realizace vývoje MTZ by měla být v rámci
dané koncepce centrálně řízena,
koordinována, operativně rozmisťována,
jakož i efektivně zapojována do socialistické
integrace, Zároveň by měly být nové
hmoty, varianty a technologie pružně schvalovány
a pojaty do ČSN;
c/ výzkum by měl v tomto směru více
se opírat o naši surovinovou základnu, zvyšovat
podíl umělých hmot, novinky spolehlivěji
ověřovat, respektive využívat efektivně
licencí;
d/ toho času chybí pravděpodobně systém
spolehlivého bilancování potřeb. Zdá
se, že materiálové požadavky na centrálně
neplánovanou výstavbu včetně akce
Z nám dělají značné starosti;
e/ projevuje se, že i vlastní systém zásobování ve stavebnictví bude muset být se vší pravděpodobností řádně prozkoumán a přehodnocen, že mu budeme muset vytvořit postupně vyhovující podmínky a nalézt pro jeho žádoucí funkci vhodnou formu a organizační strukturu v tom směru, aby byl s to
- plnit funkci plynulých dodávek dle potřeby
výstavby,
- zavést obchodní serióznost do dodavatelských
vztahů,
- překlenout nesoulad termínů dodávek
sériové výroby, s termíny potřeb
stavebně montážních organizací,
- urychleně zavádět progresívní
prvky skladování a manipulace s materiálem,
včetně paletizace a kontejnerizace materiálů
přidružené stavební výroby, a
to právě ze žádoucích nadpodnikových
hledisek,
- snižovat neúměrně vysoké stavy
zásob u jednotlivých stavebně montážních
podniků,
- vytvořit vhodné podmínky pro exaktnější
řízení zásobovacího procesu
pomocí vyšší výpočetní
techniky,
- racionálně se přizpůsobit v nových
náročných podmínkách koncentrované
výstavby jako je Praha a Severočeský kraj,
a to tak, aby zásobovací systém mohl zde
sloužit spolehlivě pro všechny koncentrované
realizátory komplexní bytové výstavby
a ne aby každý jednotlivý podnik musel s přesunem
kapacit řešit velmi obtížně i vlastní
MTZ. Nelze se divit, že se tak děje většinou
improvizovaně, nehospodárně, na nízké
úrovni.
Potud některé poznatky z oblasti technologie a MTZ,
velmi rád bych se přimlouval za prioritní
zařazení řešení naznačených
problémů.
Vážené soudružky a soudruzi, závěrem
doporučuji přijetí návrhu usnesení,
které bylo předloženo dnešnímu
plenárnímu zasedání Sněmovny
národů. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Chladovi. Slovo má
poslankyně Vojteková.
Poslankyně SN M. Vojteková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, pri výstavbe bytov zaujíma
našu verejnosť nielen otázka, kde a v akej forme
sa budú byty stavať a koľko sa ich v danej etape
má postaviť, ale i veľmi závažná
otázka, koľko budú tieto byty a bytové
objekty stáť.
Otázka nákladov bola v správe Štátnej
plánovacej komisie pomerne do značnej šírky
rozvedená a poskytuje nám aj pomerne ucelený
obraz o vývoji nákladovosti za posledné obdobie.
Chcela by som sa preto pozastaviť len pri niektorých
významnejších aspektoch tejto otázky,
o ktorých sa domnievam, že môžu stáť
v popredí našej stálej pozornosti, alebo ktoré
bývajú v našej verejnosti pri posudzovaní
celej otázky zjednodušované, a tým aj
nesprávne vysvetľované.