Návrh paragrafovaného znění byl zaslán
56 radám krajských národních výborů
a vybraných okresních a městských
národních výborů k připomínkovému
řízení včetně návrhů
prováděcích předpisů.
Neobyčejně svědomitý přístup
poslanců Federálního shromáždění
jsme mohli zaznamenat v měsíci únoru a březnu
letošního roku při projednávání
návrhu zákona ve výborech ústavně
právním, branném a bezpečnostním,
ve výboru pro plán a rozpočet, pro průmysl,
dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu,
v kulturním výboru a ve výboru pro sociální
politiku obou sněmoven.
Předkládané znění vládního
návrhu stavebního zákona obsahuje současně
i výsledky náročného vyhodnocení
celého připomínkového řízení
v rozsahu přes 1400 připomínek.
V této fázi můžeme s uspokojením
prohlásit, že předložený vládní
návrh stavebního zákona je jedním
z nejpečlivěji připravovaných návrhů.
Svým rozsahem konzultací, a to jak v množství
daném počtem orgánů ve vertikální
i horizontální linii, tak i kvalitou danou širokou
účastí kvalifikovaných praktiků,
teoretiků a expertů má pravděpodobně
primát v našem volebním období.
Chtěl bych poděkovat z tohoto místa všem
těm, kteří se účinně
podíleli na kvalitní přípravě
dnes projednávaného vládního návrhu
zákona.
Po celé přípravné období jednoznačně
vyznívá, že doba potřeby zákonné
úpravy v dané oblasti řízení
investiční politiky je vyzrálá. Tuto
potřebu vyvolává i nezbytnost tvorby podmínek
právě v investiční oblasti pro nástup
kvalitativních směrů řízení
naší ekonomiky v šesté pětiletce,
jak vyplývá ze závěrů XV. sjezdu
KSČ. To vše vytváří dnešnímu
projednávání návrhu zákona
rámec vysokého stupně významu a aktuálnosti.
Na základě předchozí dohody se zpravodajem
Sněmovny lidu poslancem Hůlou mi dovolte, aby se
ve své zprávě dotkl části,
týkající se územního plánování.
Komplexní rozvoj každé společnosti je
přímo podmíněn rozvojem investiční
výstavby. Naše socialistická společnost
má navíc zájem o harmonický rozvoj,
který je s to realizovat ty varianty rozhodnutí,
které současně respektují urbanistickou
etiku, efektivnost ekonomiky, oblastní prognózy
a plánování a dobré životní
prostředí - tedy zjednodušeně: vzájemné
vazby hospodářské, společenské
a přírodní. Udržování
vyrovnanosti těchto vazeb rozvoje naší společnosti
není samozřejmě jednoduchou záležitostí.
Složitost se ještě zvyšuje skutečností,
že investiční výstavba se stala dokonce
eliminujícím faktorem našeho rozhodování.
Uvedený náročný okruh má být
dirigován právě územním plánováním.
Tím je nesporně zařazeno územní
plánování mezi významné systémové
nástroje pro řízení plánovitého
rozvoje. Tím je zároveň prokázána
správnost zákonného povýšení
autority územního plánování
a předání tohoto nástroje do rukou
státní moci, tj. příslušné
úrovni národního výboru resp. národních
ministerstev výstavby a techniky.
Návrh zákona věnuje územnímu
plánování celou první část.
Charakteristika územního plánování
je přehledně reprezentována prvním
oddílem "Cíle a úkoly územního
plánování". Soudruh ministr ing. Šupka
vhodně objasnil ve své úvodní zprávě
budoucí úlohu územního plánování.
Přece jenom pokládáme za vhodné doplnit
výčet o praktickou připomínku ve prospěch
navrhovaného zákona, že totiž řádnou
funkcí územního plánování
by se měla odstranit ta živelná rozhodnutí
o zahajování staveb, která stála dodatečně
naši společnost značné částky
z titulu perspektivní neujasněnosti v důsledku
dodatečných úprav a změn v podmiňujících
investicích, v inženýrských sítích,
v občanské a technické vybavenosti apod.
K přednostem dnes projednávaného vládního
návrhu stavebního zákona nutno přičíst
i tu skutečnost, že je kodexem základních
správních předpisů investiční
výstavby, a že jeho vydáním se ruší
dva zákony z roku 1958 a mnoho dalších vyhlášek
a doplňků.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
přínos a kvalita zákona budou určovány
stupněm účinnosti jeho uvádění
do běžného života. Dovolte několik
poznámek k praktickému prosazování
připraveného zákona do praxe, jak vyplývají
z průběhu jeho projednávání
ve výborech. Nejvíce pochybností vyvolává
nedostatečná připravenost příslušných
národních výborů, hlavně pak
v jejich kádrovém vybavení.
Nebylo by jistě vhodné hned prvé kořínky
nového zákona dusit pesimistickým ovzduším.
Je pochopitelné, že vyhlášením
platnosti zákona nemůže vše fungovat najednou
v cílovém zamýšleném rozsahu.
Půjde o postupné, avšak usilovné zavádění
zákona do praxe. Půjde také o očištění
činnosti odborů výstavby a územního
plánování a někdy také dokonce
i o přerozdělení počtu pracovníků
národních výborů ve prospěch
útvarů, které budou zajišťovat
realizaci zákona. V této souvislosti je zároveň
ke škodě věci, že např. řada
dobrých urbanistů je zaměstnána mimo
sféru svého poslání.
I cílově lze očekávat zlepšování
těchto podmínek postupnou realizací zmíněného
usnesení předsednictva vlády ČSSR
o opatřeních ke zvýšení účinnosti
práce orgánů státní správy.
Měli jsme možnost se osobně přesvědčit
se zpravodajem Sněmovny lidu poslancem Hůlou o poctivém
přístupu ministerstva vnitra v tomto směru.
Budoucí realizátoři se přimlouvají
za jednotné a racionální tiskopisy a formuláře.
Jsem rád, že soudruh ministr o nich ve svém
vystoupení hovořil a že je s nimi počítáno.
Dosti připomínek volá po tom, aby alespoň
v kraji byla zřízena organizace, třeba z
řad kvalifikovaných důchodců, která
by uměla poradit, event. vyřídit celý
ten okruh starostí spojených se zahájením
stavby, který tolik odrazuje mnoho drobnějších
stavebníků. Šlo by vlastně o určité
inženýrské služby pro stavební
zájemce z řad soukromníků a eventuálně
i drobných podniků a družstev, která
nemají k tomu kvalifikované pracovníky.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
je nutno si současně přát a všude
prakticky podporovat, aby všichni účastníci
oblasti investiční výstavby v duchu nového
zákona při jeho uvádění do
života
- dokázali postupně nastolit mezi jednotlivými
odvětvími větší pořádek
a spolehlivost v odběratelskododavatelských vztazích
investiční výstavby, jakož i pořádek
do materiálně technického zásobování
stavebnictví,
- aby dokázali zároveň nadpodnikově
rozhodovat a prosazovat žádoucí vyšší
stupeň připravenosti a koordinovanosti v řízení
podmiňujících investic v patřičném
předstihu včetně uplatňování
jejich vyšší techniky, jako např. kolektorů
pro inženýrské sítě apod.,
- aby dovedli objektivně rozhodovat o vztahu kvality a
ceny na základě finální společenské
kalkulace a nikoliv na základě momentální
výhodnosti a jednostranné levnosti,
- aby dovedli současně racionálněji
hospodařit a disponovat dodavatelskými kapacitami
na základě specializace a koncentrace jejich výrobních
programů včetně cílevědomého
řízení jejich strukturálního
a organizačního vývoje,
- konečně aby daleko více ochraňovali
půdní fond dobrých bonit při vybírání
stavenišť.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů v souladu se závěry výborů
doporučuji schválit vládní návrh
zákona o územním plánování
a stavebním řádu (tisk 112), ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního, branného a bezpečnostního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu,
kulturního a výboru pro sociální politiku
Sněmovny národů. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Chladovi.
Do rozpravy k projednávanému návrhu zákona
se přihlásili poslankyně a poslanci: Jan
Hudec, Julie Pomikálková, Květomila Jánská,
Stanislav Hudeček, Zoltán Černák,
Jaroslav Srb, Andrej Džupina, Alois Huml, Juraj Turošík
a Radomír Bubeník.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
v rozpravě poslanci Hudcovi.
Poslanec SL J. Hudec: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, projednávaný vládní návrh
zákona se zřetelně dělí na
dvě části, jak je to ostatně zřejmé
z jeho názvu, na část upravující
územní plánování a část
řešící vlastní stavební
řád.
Dovolte mi, abych v několika krátkých poznámkách
se dotkl některých důležitých
zásad té první části, týkající
se územního plánování.
Jak vyplývá již z důvodové zprávy
k návrhu zákona, byla základním motivem
pro jeho vypracování potřeba zvýšit
výrazně úroveň plánování
a řízení investiční výstavby
ve smyslu rezoluce přijaté již na XIV. sjezdu
KSČ.
Předložený návrh stavebního zákona
tento požadavek řeší a zvyšuje, zejména
ve své první části, rozhodujícím
způsobem účinnost dosavadních právních
nástrojů na úseku územního
plánování, zejména v pravomoci národních
výborů. V souvislosti s tím návrh
důsledně formuluje vztah mezi národohospodářským
plánem a plánem územním, a to na vyšší
úrovni, než tomu bylo podle dosud platných
norem. Podstatné vylepšení, pro budoucí
praxi velmi důležité, vidím zejména
v tom, že územní plán jako organická
součást plánování a řízení
rozvoje společnosti nebude nadále pouze nástrojem
koordinace záměrů vyplývajících
z národohospodářských plánů
v daném území, ale stává se
aktivním činitelem při vypracování
a realizaci oblastních plánů, jako součásti
národohospodářského plánování.
Touto důležitou funkcí výrazně
rozděluje úkoly plánovací praxe mezi
orgány státní správy, zejména
pak národních výborů, které
nesou hlavní odpovědnost za územní
a oblastní plánování, a mezi orgány
odvětvového a oborového řízení,
odpovídající po linii resortů za efektivnost
investiční výstavby. Oceňuji, že
nová právní úprava touto cestou vytvoří
podmínky pro účinnější
zabezpečování veřejných zájmů
ve vztazích mezi celospolečenskou efektivností
a resortně uplatňovanými zájmy investiční
výstavby.
V tomto smyslu bude třeba v prováděcích
předpisech dobře vyjádřit systém
zabezpečující úzkou spolupráci
a vzájemnou návaznost činnosti orgánů
územního a oblastního plánování.
Tyto vztahy nebyly totiž v dosavadním systému
vždy vyhovující a disproporce mezi oběma
liniemi, zvyšované ještě tím, že
oblastní plán byl v praxi důsledně
a komplexně uplatňován pouze na úrovni
republik a krajů, zatímco územní plány
jsou zpracovávány i pro daleko menší
územní celky, vedly k častým střetům
a nepříznivému ovlivňování
kvality obou druhů plánu.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
Směrnice pro hospodářský a sociální
rozvoj ČSSR v letech 1976-1980, schválená
XV. sjezdem KSČ, ukládá dále zdokonalovat
řízení národního hospodářství.
Srovnáme-li její obsah a úkoly z ní
vyplývající pro národohospodářské
plánování s návrhem na řešení
územního plánování podle předložené
osnovy, docházíme k velmi pozitivnímu závěru.
Směrnice doslova ukládá zdokonalit vzájemné
oblastní propojení uvnitř národohospodářského
plánu. Vyplývá z toho jednoznačně,
že národohospodářské plánování
musí napříště účinněji
a efektivněji řešit potřeby společnosti
a obyvatel v daném území a za daných
ekonomických a sociálních podmínek.
Navrhovaná ustanovení o územním plánování
v souladu s tím konkrétně odpovídají
na otázku, jak řešit tyto potřeby v
územně plánovaných celcích.
Prohlubování pravomoci národních výborů
musí samozřejmě probíhat koordinovaně
s upevňováním centrálního řízení
v základních otázkách územního
rozvoje republik nebo státu.
V praxi velmi příznivý dopad bude mít
zcela určitě ta skutečnost, že primárním
kritériem pro členění územně
plánovací dokumentace bude návrhové
období, pro které je dokumentace zpracovávána
a které navazuje na soustavu národohospodářských
plánů. Tento systém územně
plánovací dokumentace rozdělený na
základě faktoru času na územní
prognózy, územní plány a územní
projekty, zajistí přímou návaznost
na dlouhodobý, střednědobý, či
roční národohospodářský
plán. Dosud tomu, jak znám z praxe, tak nebylo,
takže se stávalo, že do detailů připravovaný
podrobný územní plán obce kalkuloval
s výstavbou v časovém období několika
pětiletek, samozřejmě bez návaznosti
na příslušné střednědobé
či roční plány.
Zmínil jsem se o Směrnici pro hospodářský
a sociální rozvoj schválené XV. sjezdem
KSČ a jsem přesvědčen, že právě
důsledné dodržování navrhovaného
stavebního zákona může být jedním
z účinných nástrojů zajištujících
naplňování hlavních cílů
Směrnice zejména v tom, že záměry
plánu budou realizovány až po zvážení
všech činitelů efektivnosti celospolečenské,
i hledisek národního hospodářství.
Očekávám, že příští
období rozhodně potvrdí správnost
zásad navrhovaného zákona v tomto směru.
Uvažme jen situaci, která by mohla vzniknout, kdyby
např. rozhodující část investic
se měla postavit na orné půdě a jaké
nenapravitelné škody by to způsobilo. Vzhledem
k tomu, že investiční výstavba stále
poroste, je naprosto nezbytné zvažovat důsledně
funkční využití územní
a více než dosud usilovat o zabezpečení
souladu všech ekonomických, přírodních,
civilizačních a kulturních hodnot.
Vítám proto tu skutečnost, že projednávaný
vládní návrh zákona sleduje i tento
záměr.
Také dopad vědeckého a technického
pokroku jistě vyvolává další
územní nároky. Víme, že pojetí
urbanismu a metod práce urbanistů se rychle mění.
Postupně se i zde prosazuje nejnovější
výpočetní technika a matematické metody.
S pocitem uspokojení musím konstatovat, že
předložená právní norma i z tohoto
hlediska vychází plně vstříc
potřebám dnešní doby a příštího
vývoje.
Předložený vládní návrh
zákona sice nepřímo ale velmi účinně
napomáhá řešit také otázky
životního prostředí, které významně
ovlivňují každodenní život občana.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
návrh stavebního zákona byl důkladně
projednáván ve výborech FS. Nejen já,
ale mnoho dalších poslanců k němu vyjádřilo
své četné připomínky. S uspokojením
konstatuji, že zpracovatel přihlédl k našim
připomínkám a zapracoval je buď do předloženého
textu, nebo do prováděcích předpisů.
Jsem přesvědčen, že při hlasování
se všichni vyjádříme pro jeho přijetí.
Osobně tak učiním s pocitem, že každodenní
praxe dostane do rukou dobrý a důsledně připravený
zákon. Proto oceňuji práci všech, kteří
se na jeho přípravě podíleli.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hudcovi.
Po přestávce vystoupí jako první poslankyně
Pomikálková.
Odpolední jednání bude řídit
místopředseda Federálního shromáždění,
předseda Sněmovny národů s. Dalibor
Hanes. Začneme přesně ve 14.00 hod. Přeji
vám dobrou chuť!
(Jednání přerušeno ve 12.14 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.00 hod.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN prof. JUDr. D. Hanes.)
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Vážené Federálne
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci,
budeme pokračovať v prerušenom rokovaní
- v rozprave o vládnom návrhu zákona o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku.
V diskusii pokračuje poslankyňa Júlia Pomikálková
a pripraví sa poslankyňa Květomila Jánská.