Úterý 27. dubna 1976

Návrh paragrafovaného znění byl zaslán 56 radám krajských národních výborů a vybraných okresních a městských národních výborů k připomínkovému řízení včetně návrhů prováděcích předpisů.

Neobyčejně svědomitý přístup poslanců Federálního shromáždění jsme mohli zaznamenat v měsíci únoru a březnu letošního roku při projednávání návrhu zákona ve výborech ústavně právním, branném a bezpečnostním, ve výboru pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu, v kulturním výboru a ve výboru pro sociální politiku obou sněmoven.

Předkládané znění vládního návrhu stavebního zákona obsahuje současně i výsledky náročného vyhodnocení celého připomínkového řízení v rozsahu přes 1400 připomínek.

V této fázi můžeme s uspokojením prohlásit, že předložený vládní návrh stavebního zákona je jedním z nejpečlivěji připravovaných návrhů. Svým rozsahem konzultací, a to jak v množství daném počtem orgánů ve vertikální i horizontální linii, tak i kvalitou danou širokou účastí kvalifikovaných praktiků, teoretiků a expertů má pravděpodobně primát v našem volebním období.

Chtěl bych poděkovat z tohoto místa všem těm, kteří se účinně podíleli na kvalitní přípravě dnes projednávaného vládního návrhu zákona.

Po celé přípravné období jednoznačně vyznívá, že doba potřeby zákonné úpravy v dané oblasti řízení investiční politiky je vyzrálá. Tuto potřebu vyvolává i nezbytnost tvorby podmínek právě v investiční oblasti pro nástup kvalitativních směrů řízení naší ekonomiky v šesté pětiletce, jak vyplývá ze závěrů XV. sjezdu KSČ. To vše vytváří dnešnímu projednávání návrhu zákona rámec vysokého stupně významu a aktuálnosti.

Na základě předchozí dohody se zpravodajem Sněmovny lidu poslancem Hůlou mi dovolte, aby se ve své zprávě dotkl části, týkající se územního plánování.

Komplexní rozvoj každé společnosti je přímo podmíněn rozvojem investiční výstavby. Naše socialistická společnost má navíc zájem o harmonický rozvoj, který je s to realizovat ty varianty rozhodnutí, které současně respektují urbanistickou etiku, efektivnost ekonomiky, oblastní prognózy a plánování a dobré životní prostředí - tedy zjednodušeně: vzájemné vazby hospodářské, společenské a přírodní. Udržování vyrovnanosti těchto vazeb rozvoje naší společnosti není samozřejmě jednoduchou záležitostí.

Složitost se ještě zvyšuje skutečností, že investiční výstavba se stala dokonce eliminujícím faktorem našeho rozhodování.

Uvedený náročný okruh má být dirigován právě územním plánováním. Tím je nesporně zařazeno územní plánování mezi významné systémové nástroje pro řízení plánovitého rozvoje. Tím je zároveň prokázána správnost zákonného povýšení autority územního plánování a předání tohoto nástroje do rukou státní moci, tj. příslušné úrovni národního výboru resp. národních ministerstev výstavby a techniky.

Návrh zákona věnuje územnímu plánování celou první část.

Charakteristika územního plánování je přehledně reprezentována prvním oddílem "Cíle a úkoly územního plánování". Soudruh ministr ing. Šupka vhodně objasnil ve své úvodní zprávě budoucí úlohu územního plánování.

Přece jenom pokládáme za vhodné doplnit výčet o praktickou připomínku ve prospěch navrhovaného zákona, že totiž řádnou funkcí územního plánování by se měla odstranit ta živelná rozhodnutí o zahajování staveb, která stála dodatečně naši společnost značné částky z titulu perspektivní neujasněnosti v důsledku dodatečných úprav a změn v podmiňujících investicích, v inženýrských sítích, v občanské a technické vybavenosti apod.

K přednostem dnes projednávaného vládního návrhu stavebního zákona nutno přičíst i tu skutečnost, že je kodexem základních správních předpisů investiční výstavby, a že jeho vydáním se ruší dva zákony z roku 1958 a mnoho dalších vyhlášek a doplňků.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přínos a kvalita zákona budou určovány stupněm účinnosti jeho uvádění do běžného života. Dovolte několik poznámek k praktickému prosazování připraveného zákona do praxe, jak vyplývají z průběhu jeho projednávání ve výborech. Nejvíce pochybností vyvolává nedostatečná připravenost příslušných národních výborů, hlavně pak v jejich kádrovém vybavení.

Nebylo by jistě vhodné hned prvé kořínky nového zákona dusit pesimistickým ovzduším. Je pochopitelné, že vyhlášením platnosti zákona nemůže vše fungovat najednou v cílovém zamýšleném rozsahu. Půjde o postupné, avšak usilovné zavádění zákona do praxe. Půjde také o očištění činnosti odborů výstavby a územního plánování a někdy také dokonce i o přerozdělení počtu pracovníků národních výborů ve prospěch útvarů, které budou zajišťovat realizaci zákona. V této souvislosti je zároveň ke škodě věci, že např. řada dobrých urbanistů je zaměstnána mimo sféru svého poslání.

I cílově lze očekávat zlepšování těchto podmínek postupnou realizací zmíněného usnesení předsednictva vlády ČSSR o opatřeních ke zvýšení účinnosti práce orgánů státní správy.

Měli jsme možnost se osobně přesvědčit se zpravodajem Sněmovny lidu poslancem Hůlou o poctivém přístupu ministerstva vnitra v tomto směru.

Budoucí realizátoři se přimlouvají za jednotné a racionální tiskopisy a formuláře. Jsem rád, že soudruh ministr o nich ve svém vystoupení hovořil a že je s nimi počítáno.

Dosti připomínek volá po tom, aby alespoň v kraji byla zřízena organizace, třeba z řad kvalifikovaných důchodců, která by uměla poradit, event. vyřídit celý ten okruh starostí spojených se zahájením stavby, který tolik odrazuje mnoho drobnějších stavebníků. Šlo by vlastně o určité inženýrské služby pro stavební zájemce z řad soukromníků a eventuálně i drobných podniků a družstev, která nemají k tomu kvalifikované pracovníky.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, je nutno si současně přát a všude prakticky podporovat, aby všichni účastníci oblasti investiční výstavby v duchu nového zákona při jeho uvádění do života

- dokázali postupně nastolit mezi jednotlivými odvětvími větší pořádek a spolehlivost v odběratelskododavatelských vztazích investiční výstavby, jakož i pořádek do materiálně technického zásobování stavebnictví,

- aby dokázali zároveň nadpodnikově rozhodovat a prosazovat žádoucí vyšší stupeň připravenosti a koordinovanosti v řízení podmiňujících investic v patřičném předstihu včetně uplatňování jejich vyšší techniky, jako např. kolektorů pro inženýrské sítě apod.,

- aby dovedli objektivně rozhodovat o vztahu kvality a ceny na základě finální společenské kalkulace a nikoliv na základě momentální výhodnosti a jednostranné levnosti,

- aby dovedli současně racionálněji hospodařit a disponovat dodavatelskými kapacitami na základě specializace a koncentrace jejich výrobních programů včetně cílevědomého řízení jejich strukturálního a organizačního vývoje,

- konečně aby daleko více ochraňovali půdní fond dobrých bonit při vybírání stavenišť.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů v souladu se závěry výborů doporučuji schválit vládní návrh zákona o územním plánování a stavebním řádu (tisk 112), ve znění společné zprávy výborů ústavně právního, branného a bezpečnostního, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu, kulturního a výboru pro sociální politiku Sněmovny národů. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Chladovi.

Do rozpravy k projednávanému návrhu zákona se přihlásili poslankyně a poslanci: Jan Hudec, Julie Pomikálková, Květomila Jánská, Stanislav Hudeček, Zoltán Černák, Jaroslav Srb, Andrej Džupina, Alois Huml, Juraj Turošík a Radomír Bubeník.

Uděluji slovo prvnímu řečníku v rozpravě poslanci Hudcovi.

Poslanec SL J. Hudec: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, projednávaný vládní návrh zákona se zřetelně dělí na dvě části, jak je to ostatně zřejmé z jeho názvu, na část upravující územní plánování a část řešící vlastní stavební řád.

Dovolte mi, abych v několika krátkých poznámkách se dotkl některých důležitých zásad té první části, týkající se územního plánování.

Jak vyplývá již z důvodové zprávy k návrhu zákona, byla základním motivem pro jeho vypracování potřeba zvýšit výrazně úroveň plánování a řízení investiční výstavby ve smyslu rezoluce přijaté již na XIV. sjezdu KSČ.

Předložený návrh stavebního zákona tento požadavek řeší a zvyšuje, zejména ve své první části, rozhodujícím způsobem účinnost dosavadních právních nástrojů na úseku územního plánování, zejména v pravomoci národních výborů. V souvislosti s tím návrh důsledně formuluje vztah mezi národohospodářským plánem a plánem územním, a to na vyšší úrovni, než tomu bylo podle dosud platných norem. Podstatné vylepšení, pro budoucí praxi velmi důležité, vidím zejména v tom, že územní plán jako organická součást plánování a řízení rozvoje společnosti nebude nadále pouze nástrojem koordinace záměrů vyplývajících z národohospodářských plánů v daném území, ale stává se aktivním činitelem při vypracování a realizaci oblastních plánů, jako součásti národohospodářského plánování.

Touto důležitou funkcí výrazně rozděluje úkoly plánovací praxe mezi orgány státní správy, zejména pak národních výborů, které nesou hlavní odpovědnost za územní a oblastní plánování, a mezi orgány odvětvového a oborového řízení, odpovídající po linii resortů za efektivnost investiční výstavby. Oceňuji, že nová právní úprava touto cestou vytvoří podmínky pro účinnější zabezpečování veřejných zájmů ve vztazích mezi celospolečenskou efektivností a resortně uplatňovanými zájmy investiční výstavby.

V tomto smyslu bude třeba v prováděcích předpisech dobře vyjádřit systém zabezpečující úzkou spolupráci a vzájemnou návaznost činnosti orgánů územního a oblastního plánování. Tyto vztahy nebyly totiž v dosavadním systému vždy vyhovující a disproporce mezi oběma liniemi, zvyšované ještě tím, že oblastní plán byl v praxi důsledně a komplexně uplatňován pouze na úrovni republik a krajů, zatímco územní plány jsou zpracovávány i pro daleko menší územní celky, vedly k častým střetům a nepříznivému ovlivňování kvality obou druhů plánu.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj ČSSR v letech 1976-1980, schválená XV. sjezdem KSČ, ukládá dále zdokonalovat řízení národního hospodářství.

Srovnáme-li její obsah a úkoly z ní vyplývající pro národohospodářské plánování s návrhem na řešení územního plánování podle předložené osnovy, docházíme k velmi pozitivnímu závěru. Směrnice doslova ukládá zdokonalit vzájemné oblastní propojení uvnitř národohospodářského plánu. Vyplývá z toho jednoznačně, že národohospodářské plánování musí napříště účinněji a efektivněji řešit potřeby společnosti a obyvatel v daném území a za daných ekonomických a sociálních podmínek. Navrhovaná ustanovení o územním plánování v souladu s tím konkrétně odpovídají na otázku, jak řešit tyto potřeby v územně plánovaných celcích.

Prohlubování pravomoci národních výborů musí samozřejmě probíhat koordinovaně s upevňováním centrálního řízení v základních otázkách územního rozvoje republik nebo státu.

V praxi velmi příznivý dopad bude mít zcela určitě ta skutečnost, že primárním kritériem pro členění územně plánovací dokumentace bude návrhové období, pro které je dokumentace zpracovávána a které navazuje na soustavu národohospodářských plánů. Tento systém územně plánovací dokumentace rozdělený na základě faktoru času na územní prognózy, územní plány a územní projekty, zajistí přímou návaznost na dlouhodobý, střednědobý, či roční národohospodářský plán. Dosud tomu, jak znám z praxe, tak nebylo, takže se stávalo, že do detailů připravovaný podrobný územní plán obce kalkuloval s výstavbou v časovém období několika pětiletek, samozřejmě bez návaznosti na příslušné střednědobé či roční plány.

Zmínil jsem se o Směrnici pro hospodářský a sociální rozvoj schválené XV. sjezdem KSČ a jsem přesvědčen, že právě důsledné dodržování navrhovaného stavebního zákona může být jedním z účinných nástrojů zajištujících naplňování hlavních cílů Směrnice zejména v tom, že záměry plánu budou realizovány až po zvážení všech činitelů efektivnosti celospolečenské, i hledisek národního hospodářství. Očekávám, že příští období rozhodně potvrdí správnost zásad navrhovaného zákona v tomto směru.

Uvažme jen situaci, která by mohla vzniknout, kdyby např. rozhodující část investic se měla postavit na orné půdě a jaké nenapravitelné škody by to způsobilo. Vzhledem k tomu, že investiční výstavba stále poroste, je naprosto nezbytné zvažovat důsledně funkční využití územní a více než dosud usilovat o zabezpečení souladu všech ekonomických, přírodních, civilizačních a kulturních hodnot.

Vítám proto tu skutečnost, že projednávaný vládní návrh zákona sleduje i tento záměr.

Také dopad vědeckého a technického pokroku jistě vyvolává další územní nároky. Víme, že pojetí urbanismu a metod práce urbanistů se rychle mění. Postupně se i zde prosazuje nejnovější výpočetní technika a matematické metody. S pocitem uspokojení musím konstatovat, že předložená právní norma i z tohoto hlediska vychází plně vstříc potřebám dnešní doby a příštího vývoje.

Předložený vládní návrh zákona sice nepřímo ale velmi účinně napomáhá řešit také otázky životního prostředí, které významně ovlivňují každodenní život občana.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, návrh stavebního zákona byl důkladně projednáván ve výborech FS. Nejen já, ale mnoho dalších poslanců k němu vyjádřilo své četné připomínky. S uspokojením konstatuji, že zpracovatel přihlédl k našim připomínkám a zapracoval je buď do předloženého textu, nebo do prováděcích předpisů.

Jsem přesvědčen, že při hlasování se všichni vyjádříme pro jeho přijetí. Osobně tak učiním s pocitem, že každodenní praxe dostane do rukou dobrý a důsledně připravený zákon. Proto oceňuji práci všech, kteří se na jeho přípravě podíleli.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hudcovi. Po přestávce vystoupí jako první poslankyně Pomikálková.

Odpolední jednání bude řídit místopředseda Federálního shromáždění, předseda Sněmovny národů s. Dalibor Hanes. Začneme přesně ve 14.00 hod. Přeji vám dobrou chuť!

(Jednání přerušeno ve 12.14 hod.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.00 hod.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN prof. JUDr. D. Hanes.)

Předsedající předseda SN prof. JUDr. D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v prerušenom rokovaní - v rozprave o vládnom návrhu zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku.

V diskusii pokračuje poslankyňa Júlia Pomikálková a pripraví sa poslankyňa Květomila Jánská.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP