Souhrn všech těchto námětů nám
dává obraz o společenském názoru
na otázky investiční výstavby. Chci
vás, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci,
ujistit, že se zamyslíme i nad těmi připomínkami,
které nesměřovaly k samotnému textu
osnovy zákona, ale zabývaly se dalšími
věcnými a praktickými podněty. Byly
to například podněty týkající
se usměrňování výstavby vzhledem
ke střediskovosti obcí, komplexnosti výstavby,
problematiky regenerace městských historických
center, nebo připomínky upozorňující
na potřebu vydávat pro pracující ve
výstavbě praktické příručky.
Zkušenosti, které nám poslankyně a poslanci
Federálního shromáždění
i České a Slovenské národní
rady předali, budou sloužit jak při uvádění
stavebního zákona do praxe, tak i při rozpracování
dalších otázek v řízení
investiční výstavby.
Soudružky a soudruzi poslanci, v úvodu jsem vyjádřil,
že předkládaný návrh stavebního
zákona vycházel z usnesení, z direktiv XIV.
sjezdu KSČ. Nyní vás mohu ujistit, že
návrh je také v plném souladu se závěry
XV. sjezdu KSČ. Doporučuji proto, abyste po uvážení
všech těchto okolností navrhovaný stavební
zákon schválili.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru
Šupkovi.
Posuzovaný vládní návrh byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, branným a bezpečnostním,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu,
výborům kulturním a výborům
pro sociální politiku.
Prosím nyní, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Alois
Hůla.
Zpravodaj poslanec SL A. Hůla: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vládní návrh
zákona o územním plánování
a stavebním řádu upravuje otázky komplexního
využívání území, rozmísťování
a řízení investiční výstavby
a péče o životní prostředí.
Protože těmito otázkami se v různé
formě zabývaly i předcházející
generace, dovolte, abych se alespoň krátce o nich
zmínil.
Otázky řízení výstavby měst
a obcí byly vždy důležitou součástí
působnosti místních orgánů
státní správy. Naše nejstarší
stavebně právní pravidla pocházejí
už ze XIII. století. Staré stavební
právo pamatovalo v hojné míře i v
pestrém výběru pravidel na sousedské
poměry a upravovalo otázky společných
částí budov, budov hrozících
způsobit škodu svým nedobrým stavem,
bránění přístupu světla
a odvádění dešťové vody,
kopání studní, opření stavby
o sousedův dům, pronikání nečistot,
pachu či hluku na sousedův pozemek a pod.
Tyto stavební předpisy téměř
po šest století byly dodržovány a rozvíjeny,
aby byl zabezpečen obecný řád při
výstavbě, nikdy však nebyly podchyceny v samotném
zákoníku. Ke konci minulého století
v osmdesátých a devadesátých letech
si vynutily nové problémy rozvoje vydání
řady nových stavebních řádů.
Stavební řády neplatily pro území
celého státu, ale byly vydány jednak pro
územní celky, nebo pro jednotlivá města,
na Slovensku pro župy. Např. šlo o stavební
řád pro Prahu, stavební řád
pro Čechy, stavební řád pro Moravu
apod. Všechny tyto stavební řády byly
koncipovány v duchu zásady kapitalistického
právního řádu, že vlastník
je oprávněn zastavět svůj pozemek
a že má být omezován ve svém
právu co nejméně. Omezení těchto
vlastnických práv z titulu obecného blaha
bylo zakotveno do stavebních řádů.
Jejich ustanovení zaručovala zabezpečení
statické bezpečnosti a jen v nejnutnější
míře zdravotní nezávadnosti novostavby.
Proto tehdejší stavební řády
lze nazvat jen takzvanými technickými minimy, v
jednotlivých rozměrech částí
stavby a konstrukcí, kterých se dotýkaly.
Přitom urbanistická část stavebních
řádů měla spíše povahu
deklarace, než aby byla schopna cílevědomě
působit na územní rozvoj. Proto prakticky
v urbanistické části se stavební řády
neuplatnily. Ojedinělé výjimky lze zaznamenat
jen tam, kde na jednotnou urbanistickou koncepci dbala silná
autorita místní správy.
Ve 20. letech prvé republiky byly pociťovány
nedostatky starých stavebních řádů,
jejichž zejména urbanistická část
a technická ustanovení se dostávala do rozporu
s technickým pokrokem ve výstavbě. Tehdejší
státní regulační komise proto byla
pověřena úkolem připravit nový
stavební řád jednotný pro území
celého státu. Ačkoliv ve 20. a 30. letech
tlak odborné veřejnosti v tomto směru sílil,
přestavbu stavebního práva v tehdejších
podmínkách soupeření politických
stran a v kapitalistickém právním řádu,
který zabezpečoval ochranu a prosperitu vlastníkům
nemovitostí, nebylo možno uskutečňovat.
První velká přestavba stavebního řádu
byla uskutečněna v roce 1949, v době kladení
základu nového právního řádu
naší společnosti. Základní myšlenkou
bylo sjednotit předpisy, posílit urbanistickou část
a vytvořit soulad se zásadami plánovitého
rozvoje naší společnosti. Šlo o zákon
280 z roku 1949 Sb.
Rozmach výstavby a úprava metodiky plánování
a hospodářského řízení
investiční výstavby, např. předprojektové
a projektové přípravy investic si vynutily
vydání zákonného opatření
č. 44/1956 Sb., o dokumentaci staveb, a i vládního
nařízení č. 8/1956 Sb., o odevzdání
a převzetí dokončených staveb a jejich
uvedení do trvalého užívání.
Stoupající význam ekonomie projektové
přípravy a požadavků komplexního
řešení výstavby způsobily, že
stavební úřady se čím dál
tím více přizpůsobovaly praxi a dostávaly
se tak do rozporu s platným zákonem. Proto souběžně
s novým zákonem o územním plánování
byl přijat nový zákon č. 87/1958 Sb.,
o stavebním řádu, který platí
dodnes.
Jeho předností bylo, že zabezpečoval
růst pravomoci nižších národních
výborů, že vztáhl působnost stavebních
úřadů národních výborů
v přiměřené míře i na
speciální stavby, jako stavby železnic, letišť,
spojů, komunikací apod., a že přizpůsobil
řízení před stavebními úřady
i procesu plánování, přípravy
a projektování investic a posílil společenské
aspekty ve výstavbě.
Návrh zákona, který dnes projednáváme,
zahrnuje úkoly pro další zvýšení
úrovně plánování a řízení
investiční výstavby a dále pro posílení
úlohy národních výborů při
komplexní péči o životní a pracovní
prostředí v jednotlivých oblastech, tak jak
to vytyčil XIV. sjezd KSČ. Komplexně jsou
zahrnuty hned v úvodu zákona - cituji: "Územní
plánování je součástí
systému rozvoje řízení společnosti.
Je soustavnou činností, která v souladu se
základními cíli a úkoly národohospodářských
plánů komplexně řeší funkční
využití území, stanovení zásady
pro jeho organizaci a věcně i časově
koordinuje výstavbu a jiné činnosti, ovlivňující
rozvoj území."
Vládní návrh zákona o územním
plánování a stavebním řádu
byl přikázán k projednání výborům:
ústavně právnímu, brannému
a bezpečnostnímu, pro plán a rozpočet,
pro zemědělství a výživu, kulturnímu,
výboru pro sociální politiku, pro průmysl,
dopravu a obchod.
Všechny výbory, u vědomí dosahu nového
vládního návrhu zákona, přistoupily
k přípravě jeho projednávání
s pečlivostí a v potřebném čase.
Poslanci si návrh zákona ověřovali
a projednávali na příslušných
stupních národních výborů ve
svých volebních obvodech a byl také uskutečněn
poslanecký průzkum ve dnech 4.-6. února t.
r. v okrese Bruntál za účasti devíti
poslanců výborů pro průmysl, dopravu
a obchod. Návrh zákona jsme měli možnost
si přímo ověřit jak s politickými
a odbornými pracovníky ONV Bruntál nebo MNV
Břidličná a Strojsvitu Krnov. Z těchto
jednání jsme zjistili, že o návrh zákona
je velký zájem a že na jeho schválení
a vydání se netrpělivě čeká.
Přímo v terénu jsme si ověřili
i připravenost národních výborů
a jejich stavebních úřadů k jeho naplňování
podle navrhovaných zásad. Mám zde na mysli
usnesení vlády ČSSR z 30. 11. 1975 č.
306, kterým bylo uloženo místopředsedům
vlády ČSSR s. Korčákovi a Colotkovi
v rámci celkového řešení koncepce
výstavby a organizace národních výborů
zabezpečit organizační, kádrové,
popř. jiné předpoklady k prohloubení
jejich územně plánovací a stavebně
správní činnosti. V tomto směru bylo
vzneseno mnoho připomínek jak při průzkumech,
tak i z jednání jednotlivých výborů
FS. Dosavadní současné poznatky na tomto
úseku nejsou zcela uspokojivé a budou postupně
řešeny na základě usnesení předsednictva
vlády ČSSR ze dne 6. 11. 1975 č. 324, o opatřeních
ke zvýšení účinnosti práce
orgánů státní správy.
V tomto smyslu jsou opatření v usnesení předsednictva
vlády uložena k postupné realizaci. Je však
třeba zdůraznit, že je povinností národních
výborů aby samy iniciativně přistupovaly
k realizaci, a to zvýšením úrovně
řízení, racionalizací práce
a odhalováním rezerv - tak jak to platí i
pro hospodářskou sféru.
Chtěl bych podtrhnout některé základní
znaky nového zákona, týkající
se stavebního řádu, jak byly zdůrazněny
při projednávání v jednotlivých
okresech.
Kladně bylo hodnoceno, že návrh zákona
soustřeďuje stavební a jiná řízení
na otázky jednotlivé technické politiky a
péče o životní prostředí
pro všechny stavby, že diferencuje řízení,
pokud jde o jednoduché a drobné stavby, popř.
úpravy staveb a udržovací práce na straně
jedné a ostatní stavby na straně druhé.
Stanoví se, že stavebník může provést
drobné stavby a stavební úpravy na základě
ohlášení, pokud stavební úřad
do 30 dnů ode dne ohlášení nestanoví,
že tyto práce podléhají stavebnímu
povolení podle § 57 odst. 2 nového zákona.
Bylo zdůrazněno, že uvedením zákona
do života se v mnohých případech předejde
narušování sousedských vztahů
a bude docházet k zlepšení u těch, které
již byly narušeny.
Návrh zákona zvyšuje pohotovost řízení
zavedením požadavku, aby dotčené orgány
státní správy uplatnily svoje stanoviska
ve stejné lhůtě jako účastníci
řízení (oddíl 7 § 36). Současně
zavádí účinný způsob
projednávání rozporů mezi dotčenými
orgány státní správy. Stavební
řízení, pokud jde o stavebně technický
dohled nad úrovní projektů stavby, bude jednotné
pro stavby organizací i občanů.
Návrh začleňuje kolaudace do stavebního
řádu a oprošťuje kolaudace od otázek,
které patří do hodnocení ekonomické
efektivnosti investic po linii hospodářského
řízení. Kolaudační řízení
provádí zásadně stavební úřad,
který vydal stavební povolení nebo povolil
terénní úpravy, těžební
práce, jakož i informační, reklamní
a jiná zařízení. Tím má
možnost stavební úřad zkoumat při
kolaudačním řízení, zda byla
stavba provedena podle dokumentace ověřené
stavebním úřadem a podle podmínek
stavebního povolení, dále, zda skutečné
provedení stavby nebo její užívání
nebude ohrožovat zájmy společnosti, zejména
životní prostředí (§ 81). Má-li
být stavba užívána jako provozovna,
vyžádá si stavební úřad
od orgánu nadřízeného investora stanovisko,
zda je provozovna způsobilá provozu. Kolaudační
rozhodnutí je tak zároveň osvědčením,
že tomu tak je (§ 88 a 82).
Kladně bylo hodnoceno, že návrh systematicky
vytváří předpoklady pro vysokou účinnost
státního stavebního dohledu a kázni,
zejména zakotvení zásady, že orgány
tohoto dohledu jsou určení pracovníci stavebních
úřadů a stanovením represívních
opatření vůči neukázněným
účastníkům výstavby, ať
už ve formě pokut, nebo jiných administrativních
opatření.
Návrh zákona také systematicky vytváří
síť stavebních úřadů národních
výborů, speciálních stavebních
úřadů vojenských a takzvaných
jiných stavebních úřadů a nově
umožňuje vznik stavebních úřadů
pro více obcí. V souladu s potřebami praxe
stanoví i pravomoce místních národních
výborů, které nejsou stavebními úřady.
Nový zákon obnovuje v souladu se soudobými
požadavky technické požadavky na výstavbu,
které vyjdou v prováděcích předpisech.
Půjde o požadavky socialistické společnosti
na výstavbu, dbající oprávněných
potřeb všech občanů i jednotlivců,
nikoliv o technická minima, jež by měla kopírovat
ustanovení starých stavebních řádů.
Uvedení nového návrhů zákona
do konkrétní praxe znamená značné
zjednodušení i zkrácení řízení
a prováděcích předpisů. Převádí
se však značná pravomoc a odpovědnost
na orgány městských národních
výborů. Je to tak jistě správné,
zákon bude mít blíže k lidem, bude moci
být operativně využíván ve prospěch
investičního procesu a potřeb občanů.
Již jsem se zmínil o poznatcích, týkajících
se připravenosti na různých stupních
národních výborů, aby nový
zákon mohl být uveden v život. Bez kvalifikovaného
a fundovaného aparátu by zákon nemohl být
v potřebném čase úspěšně
realizován.
K odstranění některých nedostatků
by prospěla větší stabilizace pracovníků
na úseku výstavby národních výborů.
Předpokladem je i provedení změn v pracovní
náplni těchto pracovníků související
s navrhovaným stavebním zákonem, aby byla
zvýšena autorita a postavení pracovníků
národních výborů v řízení
investiční výstavby. Vždyť sama
skutečnost zjednodušování administrativních
úkonů, které návrh zákona předpokládá
a který občané očekávají,
klade vyšší nároky na odborně technický
a politický přístup při tak závažných
rozhodováních.
V minulém roce prováděný socialistický
průzkum postavení pracovníků úseku
výstavby národních výborů ukazuje
na značnou fluktuaci a na malou stabilnost těchto
kádrů, jak už zde podotkl soudruh ministr.
Výše fluktuace na jednotlivých národních
výborech je především závislá
na možnostech najít v okolí jiné výhodnější
uplatnění ve své odborné profesi.
Přitom je nutno mít na zřeteli, že tuto
odpovědnou funkci na národním výboru
by měl pracovník zastávat až po splnění
určitých kvalifikačních předpokladů,
jako jsou politická vyspělost a odborná způsobilost,
jejímiž ukazateli jsou stupeň dosaženého
politického a odborného vzdělání
a praxe.
Závěrem chci zdůraznit, že do stavebního
řádu se začleňuje nově problematika,
která vzhledem k požadavku stavebního řádu
ve výstavbě musí být jednotně
nebo nově upravena. Jde o oprávnění
k různým činnostem ve výstavbě,
ověřování způsobilosti osob
k důležitým činnostem ve výstavbě
a výrobků pro stavby. Základním hlediskem
je zde požadavek jednoty, technické politiky a vytvoření
předpokladů pro vyšší odpovědnost,
kázeň a v neposlední řadě i
kvalita celé investiční výstavby.
Vládní návrh zákona projednaly také
výbory ČNR a SNR. Jejich připomínky
a doporučení byly využity při zpracování
společné zprávy výborů. Podle
doporučení výborů ČNR vyžádaly
si výbory informaci o prováděcích
předpisech k návrhu zákona.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předložený návrh zákona vytváří
významné právní předpoklady
pro zvyšování úrovně plánování
a řízení investiční výstavby
v souvislosti s jejich komplexním územním
rozmísťováním a stanovuje i další
pravomoc a odpovědnost za zlepšování
podmínek životního a pracovního prostředí
tak, jak byly vytyčeny XIV. sjezdem a znovu zvýrazněny
XV. sjezdem strany. Jsem přesvědčen, že
uplatnění tohoto zákona v praxi bude tak
napomáhat plnění úkolů XV.
sjezdu naší strany.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu v souladu se závěry výborů doporučuji
schválit vládní návrh zákona
o územním plánování a stavebním
řádu (tisk 112), ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního,
branného a bezpečnostního, pro plán
a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství
a výživu, kulturního a výboru pro sociální
politiku Sněmovny lidu. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hůlovi.
Nyní vystoupí společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů poslanec Rudolf Chlad.
Zpravodaj poslanece SN R. Chlad: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, již dva roky uběhly
od doby, kdy jsme projednávali ve výborech návrh
zásad stavebního zákona. Již tehdy jsme
konstatovali překvapivě živou účast
při projednávání nejen nás
poslanců, ale i širokého okruhu povolaných
v našich volebních obvodech.
Ještě před vlastním zpracováním
zásad byla uspořádána celostátní
konference k realizaci nové právní úpravy
a k hlavním směrům řešení.
Poté se konalo u nás mezinárodní sympozium
k územnímu plánování a ke stavebnímu
řádu za účasti všech socialistických
zemí, jakož i USA, Švédska, NSR a Itálie.
Zde byly poprvé předloženy naše principy
a představy k projednání. Pak následovala
celá řada dvoustranných jednání
a konzultací. Zvlášť hodnotné byly
dvě konzultace v SSSR.
K přípravným pracím na návrhu
zákona nutno též přičíst
tři celostátní semináře, a
to k územní plánovací dokumentaci,
k technickým pravidlům a ke kolaudaci staveb.