Vláda zavedla novou formu VHJ - koncernovou - která
umožňuje soustředit odbytové a zásobovací
činnosti a tak zmenšit četnost dodavatelsko-odběratelských
vztahů a zvýšit jejich ovladatelnost.
Analytický rozbor SPK už na podzim roku 1973 odhalil,
že četnost dodavatelsko-odběratelských
vztahů vzrůstá s druhou mocninou počtu
přímých kooperujících partnerů
a že obecně se tempo růstu dodavatelskoodběratelských
vztahů blíže druhé mocnině tempa
růstu výroby. S rostoucí četností
se tyto vztahy stávají obtížněji
zvládnutelné. Proto východiskem je snížení
četnosti dodavatelsko-odběratelských vztahů
cestou koncentrace řízení kooperujících
hlavních partnerů k jejich ovládnutí
a uspořádání. Pro rok 1976 se rozšiřuje
okruh centrálně bilancovaných výrobků,
zdokonaluje se dosavadní systém gescí a posiluje
se postavení odběratelů i úloha hospodářského
práva. Je žádoucí, aby se v praxi projevila
zásada, podle níž je nutné odvozovat
nástroje hmotné stimulace z cílů a
úkolů národohospodářského
plánu. Svým usnesením z 18. listopadu t.
r. umožňuje vláda úpravy ukazatele výkonů
pro účely hodnocení podniků. To jsou
kladná opatření, jejichž uvedení
do života může účinně přispět
k řešení dodavatelsko-odběratelských
vztahů.
Soudružky a soudruzi, závěrem chci zdůraznit,
že nejnáročnějším rysem
plánu na příští rok je výrazná
diferenciace tempa rozvoje jednotlivých odvětví,
vyvolaná potřebou strukturálních změn
výroby a jejího užití. Tato skutečnost
založí však též závažné
zásahy do rozvoje dodavatelsko-odběratelských
vztahů. To zvyšuje nároky na výrobce
i na odběratele. Jejich zvládnutí je jednou
z podmínek plnění požadavků zahraničního
obchodu, investiční výstavby a uspokojování
potřeb na vnitřním trhu.
Dobrý stav a dobrý vývoj dodavatelsko-odběratelských
vztahů má veliký význam pro plnění
náročných úkolů státního
plánu i státního rozpočtu na rok 1976
a pro celé období nové pětiletky.
Přístup k řešení problému,
obsažený v Dopise ústředního
výboru KSČ je návodem, jak dosáhnout
pokroku a úspěchu při řešení
tohoto významného a dosud vleklého úkolu.
V té míře, v jaké se uspořádání
dodavatelsko-odběratelských vztahů stane
věcí osobního zájmu výrobních
kolektivů, předmětem jednání
výrobních porad, nezištného úsilí
řídících orgánů, v té
míře se zlepší i plynulost chodu našeho
národního hospodářství. A tu
se také otvírá významné a důležité
pole činnosti v naší politické práci
jako poslanců Federálního shromáždění.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Laštovičkovi,
prosím poslankyni Korbeľovou. Připraví
se poslanec Chlad.
Poslankyně SL A. Korbeľová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci!
Plynulý rozvoj našej ekonomiky si dnes nemožno
predstaviť bez zabezpečenia prepravných potrieb
a z nich vyplývajúceho rozvoja dopravy. Dovoľte
mi, aby som sa vo svojom vystúpení zmienila o niektorých
problémoch v tejto oblasti.
Som veľmi rada, že hneď v úvode môžem
konštatovať, že úlohy, ktoré určila
5. päťročnica, to znamená zvýšiť
prepravu tovaru minimálne o 20 %, sa splnili a dokonca
aj prekročili. Pôvodne plánovaný ročný
prírastok 3,7 % bol vysoko prekročený a dosiahol
sa ročný prírastok 5,8 %, takže celkový
prírastok prepravy tovaru bude vyše 32 %. Práve
tak úspešne boli splnené aj niektoré
ďalšie úlohy, hlavne modernizáciou cestnej
siete a železničnej dopravy. V cestnej sieti sa v
5. päťročnici podarilo po prvýkrát
dosiahnuť zásadný obrat a presadiť dlhodobú
koncepciu rozvoja cestnej siete. Prostriedky sa sústredili
hlavne na najdôležitejšie cestné ťahy,
čím sa znížila roztrieštenosť
investičnej výstavby a útlm pri riešení
cestnej siete z hľadiska miestnych problémov a bezprostrednej
situácie.
Súčasná situácia však, pochopiteľne,
nie je taká uspokojivá, ako by sme si to priali
a ako by to tiež vyžadovali vzrastajúce potreby
cestnej prepravy nákladov. Veľmi by sa nám
napríklad hodilo, keby sme už dnes mali vybudované
základné diaľnicové ťahy a na ne
nadväzujúce komunikácie. Bude to jedna z úloh
budúcej päťročnice.
Realizovalo sa aj niekoľko stavieb a opatrení v rámci
modernizácie železničnej dopravy. Boli to opatrenia
na zväčšenie priepustnosti tratí, skvalitnenie
železničných zvrškov a vytvorenie predpokladov
pre rýchlejšiu a spoľahlivejšiu jazdu. Avšak,
nehľadiac na to, ani tu sa neprejavil efekt realizovaných
opatrení v takej miere, ako sme predpokladali.
Musíme konštatovať, že vývoj ukazovateľov
intenzifikácie v železničnej doprave sa oneskoruje
za vývojom prepravy tovaru. Ukážem to na niekoľkých
príkladoch. Všeobecne sa vie, že zvýšenie
hrubej váhy vlakov má výrazný vplyv
na zníženie nákladov na dopravu. Nehľadiac
na to, sa však zhruba za 4 roky 5. päťročnice
podarilo zvýšiť priemernú hrubú
váhu nákladných vlakov len o 1,7 %. Práve
tak, bez ohľadu na modernizáciu tratí, sa nepodarilo
dosiahnuť výraznejšie zvýšenie rýchlosti
nákladných vlakov. Technická rýchlosť
bola v roku 1971 31,5 km a v podstate je taká istá
aj v roku 1975. Práve tak aj skutočná úseková
rýchlosť sa zvýšila z 18,14 km/hod. v
roku 1970 len na 18,5 km v 1. polroku 1975. Aj priemerný
denný počet vlakov na 1 km siete sa len slabo zvýšil.
Naopak, oproti r. 1970 sa zhoršil pomer obehu prázdnych
vagónov oproti naloženým, a to o 1,5 %.
Priemerné slabé výsledky sa dosiahli v jednej
z najefektívnejších foriem prepravy, a to v
kontejnerovej preprave. Za prvý polrok 1975 sa touto formou
prepravilo zhruba 440 000 ton tovaru, čo je iba 0,3 % z
celkového objemu prepravovaného tovaru. Dopravcovia
si tento nedostatok zrejme uvedomujú a hľadajú
nápravu. S radosťou som uvítala, že Československá
obchodná komora spoločne s Federálnym ministerstvom
dopravy uzavreli na počesť XV. zjazdu KSČ združený
záväzok na podporu rozvoj a kontejnerizácie
a dopravného systému v ČSSR. Zaviazali sa,
že počas roka 1976 usporiadajú aktív
tých prepravcov, ktorých výrobky sú
vhodné na kontejnerovú dopravu, a že spoločne
s nimi budú hľadať cesty rozvoja tohto dopravného
systému. K tomu by som odporúčala zabezpečiť
optimálne kapacity špeciálnej techniky na rýchlu
vykládku a prepravu kontejnerov zo železničnej
stanice k prepravcom a opačne, a tým skrátiť
prestoje vagónov, zároveň by každý
prepravca túto drahú techniku nemusel obstarávať
sám.
Myslím si, že by stálo za to, zamyslieť
sa nad hodnotením týchto výsledkov v zabezpečovaní
potrieb národného hospodárstva, hlavne v
roku 1976 a v celej 6. päťročnici.
Druhá významná rezerva i zdroj rastu efektívnosti
národného hospodárstva je vo zvyšovaní
spoľahlivosti a pohotovosti prepravy tovaru podľa potrieb
národných podnikov a hospodárskych a obchodných
organizácií. Čo mám pri tom na mysli:
aby výrobné podniky mohli znižovať sklady
hotových výrobkov, musia mať okrem iného
aj spoľahlivé záruky presných termínov
a času prepravy jednotlivých výrobkov od
výrobcu k spotrebiteľovi alebo od jedného výrobcu
k druhému. Dosiaľ túto funkciu hlavne nákladná
doprava spoľahlivo neplní. Neviem vyčísliť
napríklad, aké finančné náklady
bolo treba zbytočne vynaložiť na to, aby sa urýchlene
aj na veľké vzdialenosti prepravovali automobilmi
suroviny a súčiastky, ktoré mali byť
prepravované železnicou, a to len preto, že čas,
ktorý uplynie od objednania vagónu a hlavne od jeho
naloženia do dodania k odberateľovi, je veľmi dlhý
a hlavne neistý. Bolo by tiež zaujímavé
vyčísliť, koľko stojí niekedy zbytočná
pohotovosť v sobotu a nedeľu - zbytočné
vyčkávanie na telefonický pokyn, že
vagóny sú pristavené alebo že ich treba
vykladať. Všetko toto má nepriaznivý vplyv
na efektívnosť a doprava ním porušuje
ostatným odvetviam ich hospodárnosť.
Na druhej strane však treba povedať, že aj výrobné
organizácie musia tým, že o niečo lepšie
rozložia svoje požiadavky, rovnomernejšie pomáhať
doprave v plnení jej úloh a musia so železnicou
spolupracovať; aby sa napríklad nestalo, že v
1. polroku a ešte dokonca aj v auguste odmietli niektoré
revíry pristavené vagóny, ktoré sa
potom museli presunovať prázdne, a tým sa podieľali
na zvýšení času obehu vagónov.
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia poslanci, k svojmu trochu kritickejšiemu
hodnoteniu niektorých javov v doprave som pristúpila
hlavne preto, že úlohy dopravy v roku 1976 sú
nemenej náročnejšie, ako boli v roku 1975.
Pritom však bude potrebné a nevyhnutné, aby
sa nedostatky, hlavne v nákladnej doprave, za posledný
štvrťrok 1975 už neopakovali.
Pri prerokúvaní plánu a rozpočtu Federálneho
ministerstva dopravy vo výboroch pre priemysel, dopravu
a obchod sme sa zoznámili s údajmi, že pre
rok 1976 sa počíta s prírastkom prepravy
tovaru iba o 4,2 %, hoci v skutočnosti, ako som už
o tom hovorila, sa za posledné roky dosiahlo vyššie
tempo. Ide teda o to, aby súdruhovia v doprave, tak ako
v minulých rokoch, aj v roku 1976 rátali s prekročením
plánu. Verím a myslím, že na základe
doterajších skúseností pracovníci
dopravy svoje plánované úlohy nielenže
spoľahlivo splnia, ale ich aj prekročia, a to v súlade
s potrebami národného hospodárstva. Ďakujem
za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Korbeľové.
Hovoří poslanec Chlad. Připraví se
poslanec Černáček.
Poslanec SN R. Chlad: Vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci, moment převzetí
pěkného bytu je jednou z největších
radostí v životě člověka. Naše
socialistická společnost klade značný
důraz na to, aby podmínky života její
základní buňky - rodiny, kde všichni
trávíme přes polovinu svého života,
byly co nejlepší.
Je-li hlavním cílem naší politiky zabezpečení
dalšího růstu životní úrovně
našeho lidu, pak se tedy nesporně týká
i otázek bytové výstavby. Dovolte, abych
se při dnešním projednávání
státního plánu a rozpočtu na rok 1976
dotkl této oblasti.
V prvé pětiletce jsme dokončili 197 tis.
bytů, ve čtvrté 434 tis. a v páté
očekáváme dokončení více
než 600 tis. bytů.
Počet dokončených bytů na 1 tis. obyvatel
nás zařadil už za rok 1974 mezi prvních
10 států na světě a nad evropský
průměr před Velkou Británii, Rakousko,
Belgii a NSR. Ze socialistických zemí jsme na druhém
místě hned za SSSR. Podle dostupných informací
nás řadí celková částka
22 mld Kčs z výdajů státního
rozpočtu na bydlení, přepočtená
na tisíc obyvatel, dokonce na přední místo
ve světě, hned za SSSR.
Současně se zvětšila i plocha nově
postavených bytů z 52 m2 v padesátých
letech na 63 m2 na průměr jednoho bytu
v páté pětiletce.
Přes mimořádně příznivé
výsledky v celkovém plnění plánu
bytové výstavby v páté pětiletce
nemůžeme říci, že máme v
Československu vyřešenou bytovou situaci. Ukazuje
to například vývoj počtu žádostí
o byt.
Koncem roku 1970 bylo např. neuspokojeno přes 320
tis. členů bytových družstev v ČSR,
koncem pětiletky se tento stav nesnížil. Praha
má toho času něco přes 50 tis. čekatelů
na byt. Čekací doba činí v družstvu
v Praze asi 10-13 let, v Karlových Varech 8 let, v Plzni
5-7 let a naopak v některých menších
místech s potřebou pracovních sil se dokonce
byty nabízejí.
Moravské a slovenské kraje kromě Bratislavy
jsou na tom lépe.
Řešení bytové situace je u nás
složitější, že kromě růstu
náročnosti na vyšší kulturu bydlení
zde působí i přesun obyvatelstva z venkova
do měst a změny v územním rozmístění
výrobních kapacit a s nimi spojené přesuny
pracovníků.
Je zajímavé, že se nám na druhé
straně v posledních letech značně
rozšiřuje takzvaný duplicitní bytový
fond pro bydlení ve dnech svátečního
klidu a o prázdninách.
K rozmístění bytové výstavby:
přestože pro pátou pětiletku jsme dali
zelenou pro koncentraci výstavby v Praze a v Severočeském
kraji, právě v těchto oblastech, zejména
pak v Praze, je plnění plánu bytové
výstavby nejnižší. Je to vážnější
i z toho důvodu, že v Praze jsou vybudované
značné průmyslové, zejména
strojírenské kapacity, a pro jejich využití
chybí zhruba 24 tis. pracovníků. Přitom
z Prahy stále odchází právě
hodně mladých vyučených i vystudovaných
lidí jenom proto, že v jiných oblastech dostávají
s prací současně i byty.
Předávání bytů např.
v prvním roce páté pětiletky zařadilo
Prahu počtem 6500 až na deváté místo
ze všech krajů. Vloni se dostala Praha počtem
10 tis. dokončených bytů toliko na sedmé
místo. Pod tímto počtem zůstaly jedině
české kraje. Ani počet bytů předaných
v letošním roce tuto nepřízeň
nijak nezlepší. Statistika předávaných
bytů podle krajů za rok 1970-1974 vykazuje zatím
nevyváženost rozmístění bytů
z hlediska zajištěnosti prioritních oblastí.
Pokládám proto za správné rozhodnutí
o daleko výraznějším rozmisťování
bytů s ohledem na potřeby našeho národního
hospodářství v šesté pětiletce.
K technologii, pracnosti a kvalitě: zde jsou ještě
značné rozdíly u stavebních organizací
na území našeho státu. Např.
pracnost na jeden byt se pohybuje v rozmezí mezi 430-1200
hodinami. To svědčí o dalších
značných rezervách ve stavebnictví.
Bylo by tedy jistě vítané, aby obě
ministerstva stavebnictví a všechny výrobně
hospodářské jednotky věnovaly větší
úsilí k účinnějšímu
přenášení dobrých zkušeností
na zaostávající podniky. Osobně jsem
rád, že v našem Západočeském
kraji Pozemní stavby představují v technologii,
pracnosti i kvalitě špičku v bytové
výstavbě.
Komplexní bytová výstavba vyžaduje od
našich techniků účinnější
nápady a odvážnější projekční
a technická řešení ve výstavbě
občanské a technické vybavenosti, v dokončovacích
pracech, v širším uplatňování
proudových provozů nad rámec závodů
a okresů a autoritativnější řízení
a koordinaci stavebních prací na sídlištích.
K podmiňujícím investicím: dosavadní
způsob řízení podmiňujících
investic potřebuje neodkladně takřka na všech
větších sídlištích "koordinátora"
s vysokou technickou a finanční autoritou, koordinátora
- který by byl s to sladit harmonogram
výstavby sídliště se všemi těmi
různými investory a uživateli sití,
jako plyn, voda, kanalizace, topení, kabely pro silnoproud
a slaboproud apod.,
- který by byl s to odstranit jejich
vypočítavé podmínky,
- který by byl s to realizovat efektivní
prefabrikované kolektory, které však žádný
investor nehodlá sám financovat,
- který by byl s to uplatňovat
režim hospodárnosti v rozsahu podmiňujících
investic už v období před územním
rozhodnutím,
- který by byl s to zabezpečovat
harmonicky v potřebném předstihu projekční
a technickou přípravu těchto podmiňujících
staveb, což doposud stále pokulhává.
Jsem přesvědčen, že fungování
takovéto autority by předešlo mnoha starostem
v průběhu výstavby sídlišť,
jakož i značným nehospodárně
vynaloženým částkám.
K údržbě bytového fondu: státní
rozpočet počítá ve výdajích
přes 3 mld Kčs na údržbu bytového
fondu, což je o 155 mil. Kčs více než
v roce minulém. Jde vlastně o státní
dotaci národním výborům na základy
bytového hospodářství, které
převyšují inkasované nájemné.
Jaké směry volit v této oblasti?
Postupné prosazování takových technologií
bytové výstavby, které zvyšují
jakost a trvanlivost bytů, a to i za cenu částečného
zvýšení nákladů na byt, může
přinést daleko větší úspory
v budoucích nákladech na údržbu.
Tento moment nabývá zvláštního
významu právě nyní, kdy od 1. 7. 1976
zavádíme souhrnnou cenu za byt, aby stupeň
kvality bytové výstavby byl obzvláště
pečlivě společensky ohlídán,
aby funkce souhrnné ceny, která má zarazit
růst cen bytové výstavby a podnítit
dodavatelské organizace k efektivnímu technickému
rozvoji, se nezvrhla směrem dosahování zisku
na úkor kvality bytů.
Současně půjde také o nalezení
a uplatnění takových ekonomických
nástrojů, které by měly výrazně
zvýhodňovat právě ty drobné
práce, které preventivně zamezí vzniku
dalšího chátrání bytového
majetku a tím i požadavkům na velké
generální opravy. Zatím však se lépe
umísťují u podniků místního
stavebnictví velké práce pro svoji ziskovost
a produktivní výhodnost než jakékoli
drobné preventivní práce společensky
daleko efektivnější.
Praxe takřka všude ověřuje, že
čerpání prostředků na údržbu
bytového hospodářství obsahuje stále
ještě velký podíl na práce sice
potvrzené, ale neprovedené. Je to důsledkem
povrchní přejímky vykonané práce
ze strany zástupců domovních správ
nebo samotných nájemníků. Odpovědnější
přístup v řízení služeb
a údržby bytového hospodářství
by mohl jistě vykázat uspokojivější
věcné plnění, a to možná
i s daleko nižším meziročním zvyšováním
nákladů.
Závěrem mi dovolte upozornit na některé
závažné problémy v zabezpečování
realizace komplexní bytové výstavby v roce
1976:
- v místech největší komplexní
bytové výstavby, jako je Praha a Severočeský
kraj, je bohužel nejhorší stav technické
a projekční připravenosti. Jsem toho názoru,
že praktikované kontrolní dny na větších
stavbách by byly významným regulátorem,
kdyby byly zavedeny i na plnění harmonogramu investorské
předvýrobní přípravy komplexních
sídlišť;