Pokládám takovýto přístup za
správný a zcela opodstatněný. Tento
záměr je realizován například
růstem osobní spotřeby o 4,3 %, což
je rychlejší tempo, než je vývoj letošního
roku. Tomu odpovídá i plánovaný vývoj
peněžních příjmů, který
má vzrůst o více než 15 mld Kčs,
tj. o celou čtvrtinu vyšší přírůstek,
než jaký byl dosažen v letošním roce.
Důležité bude, aby naši pracující
našli na trhu dostatek zboží, aby měli
za co peníze utratit, zkrátka, jak říkají
naši ekonomové, aby růst příjmů
byl hmotně pokryt. Maloobchodní obrat má
být vyšší o 4,7 %. Má-li být
tento záměr plánu splněn, musí
naši občané najít na trhu takové
zboží, které hledají, které potřebují.
A to zvyšuje nároky nejen na náš obchod,
ale také na výrobu. Naši pracující
požadují moderní, kvalitní výrobky
na vysoké technické úrovni, zejména
pokud jde o zboží tzv. dlouhodobého užití.
Máme dnes už takovým spotřebním
zbožím velmi slušně vybavené domácnosti,
například na 100 domácností je 91
televizorů, 86 praček. Touto vybaveností
jsme před Německou spolkovou republikou i před
Francií. Obměna těchto výrobků
proto předpokládá, že budou technicky
a funkčně dokonalejší.
Myslím, že větší pozornost by měla
být věnována i kvalitativní stránce
rozvíjení placených služeb, a to jak
pro jejich důležitý ekonomický, tak
zejména pro společenský význam. Při
vysoké spotřebitelské náročnosti
nesmíme zapomínat, že jsme současně
i výrobci. Nebudeme-li při výrobě
spotřebního zboží dost na sebe nároční,
těžko pak můžeme tento požadavek
uplatňovat pouze v roli spotřebitelů.
Chtěla bych ještě alespoň ve stručnosti
říci pár myšlenek k rozvoji společenské
spotřeby. Zpráva k návrhu souhrnu státních
rozpočtů obsahuje řadu údajů
o dalším růstu neinvestičních
výdajů na kulturní a sociální
zabezpečení. V roce 1976 přesáhne
tato částka již 100 mld Kčs a k letošnímu
roku je to zvýšení o více než 7
mld Kčs. Největší dynamika růstu
je u výdajů na sociální zabezpečení,
neboť se v něm promítají opatření
související se zvyšováním důchodů,
vyplývající ze zákona č. 121/1975
Sb. Ale v této oblasti se počítá i
s dalšími formami společenské pomoci
starým občanům, v duchu závěrů
dubnového zasedání ústředního
výboru naší strany. Tyto výdajové
položky jsou rozpočtovány převážně
u národních výborů.
Například v mém volebním obvodě
v pelhřimovském okrese máme v současné
době zatím jeden dům pečovatelské
služby v Počátkách, ale v roce 1976
se připravuje v Pelhřimově, kde bude 25 míst.
Současně bude zřízena i společenská
místnost, jídelna, hygienické zařízení
apod. Tato zařízení se budují v akci
"Z" nákladem 1 mil. 400 tis. Kčs. Rovněž
v Humpolci i u nás v Žirovnici v roce 1976 se připravují
tyto domy pečovatelské služby o 20 místech.
Obdobně se starají o prohlubování
péče o staré občany i v dalších
místech mého volebního obvodu. Pozornost
je také věnována kulturnímu a společenskému
vyžití našich důchodců. V Humpolci
i v Pelhřimově jsou zřízeny kluby
důchodců, které jsou dobře vybaveny,
takže plní své poslání.
V ústavní péči máme v okrese
také 4 domovy důchodců s kapacitou 304 lůžek
a v plánu se počítá s výstavbou
do roku 1980 dalších 40 lůžek v Humpolci.
V těchto domovech se v příštím
roce budou zlepšovat i ubytovací podmínky,
například v Proseči-Obořišti
bude vybudováno ústřední topení,
v Onšově rovněž úprava vytápění
akumulačními kamny, Proseč-Pošná
provede nástavbu nových garsoniér, a to v
akci "Z". Ke zlepšení došlo i v mimoústavní
péči, především na úseku
pečovatelské služby, a to jak u pečovatelek
dobrovolných, tak i u pečovatelek z povolání.
Mohla bych uvést řadu dalších příkladů,
svědčících o narůstající
péči, kterou poskytují národní
výbory našim starým občanům.
K výraznějšímu zlepšení
došlo u nás také v oblasti zdravotní
péče. Je to například růst
počtu lékařů, rozšíření
ordinačních hodin odborné ambulantní
služby, rozšiřuje se také počet
obvodů ve spádových obcích, modernizují
se zdravotní střediska, například
v Pacově, v Pelhřimově, v Žirovnici
i v řadě dalších míst. K péči
o dlouhodobě nemocné byla v Pelhřimově
vyčleněna jednotka o 42 lůžkách.
Takováto konkrétní zlepšení v
oblasti péče o naše občany se skrývají
za strohými čísly růstu výdajových
položek, se kterými je počítáno
v rozpočtu na příští rok. Zatímco
v roce 1971 činily náklady na zdravotní péči
v okrese Pelhřimov 59,3 mil. Kčs, v roce 1975 je
to již 80 mil. Kčs. Ale i v této oblasti musíme
postupovat s maximální hospodárností,
uplatňovat i zde zásadu efektivního využívání
prostředků.
Abychom mohli zabezpečit plánovaný vývoj
životní úrovně ve všech složkách,
které plán přepokládá, znamená
to zvyšovat iniciativu a angažovanost všech pracujících,
přispívat všemi silami k plnění
náročných, ale reálných úkolů
národohospodářského plánu.
Takové poslání máme i my, poslanci
Federálního shromáždění.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kolářové.
Před přestávkou vystoupí ještě
poslanec Polák.
Poslanec SL J. Polák: Vážený
súdruh predseda, vážené Federálne
zhromaždenie! Ak má systém plánovitého
riadenia ešte aktívnejšie reagovať na potreby
rozvoja ekonomiky v budúcom roku, potom sa táto
požiadavka nevyhnutne musí dotýkať aj
oblasti finančného plánovania a finančno-ekonomických
nástrojov, systému financovania a finančného
hospodárstva.
Chcel by som pritom podotknúť, že v našej
sústave úlohu financií nepreceňujeme.
Chceme od nej, aby v štádiu plánovania i realizácie
nadväzovala na hmotné stránky reprodukčného
procesu a podporovala ich plnenie. Pritom ju však ani nepodceňujeme,
pretože umožňuje dávať tieto procesy
na spoločnú základňu, ktorá
ich dovoľuje porovnávať a hodnotiť, a to
tak jednotlivo, ako aj z hľadiska celého národného
hospodárstva.
Aktívnu úlohu financií môžeme
teda vidieť hlavne v ich schopnosti prefinancovávať
priebeh reprodukčného procesu a najmä v možnosti
pôsobiť dostatočne kriticky a dôrazne
na jednotlivé rozhodovacie procesy.
Od kontinuity finančného systému, ako ho
vyjadrujú zámery budúcej rozpočtovej
politiky, a od súčasného zdokonalenia niektorých
prvkov finančného plánovania a finančno-ekonomických
nástrojov očakávame, že spolu s väzbou
na nové formy hmotnej stimulácie podporia v budúcom
roku vyššiu tvorbu finančných zdrojov,
potrebných na prefinancovanie potrieb ďalšieho
rozvoja. Očakávame od nich taktiež, že
budú podporovať dosiahnutie vyrovnaných objemov
rozpočtových príjmov a výdavkov, ako
to návrh rozpočtového zákona na rok
1976 predpokladá.
Finančné zabezpečenie tejto vyrovnanosti
nie je, ako o tom hovoril spravodajca poslanec Křenek,
bez problémov. Podklady, ktoré nám boli na
dnešné rokovanie predložené, ukazujú,
ale aj signalizujú, že bude treba skutočne
účinne mobilizovať rezervy výrobnej
i nevýrobnej sféry, aby tvorba všetkých
finančných zdrojov a pochopiteľne i spôsob
ich užitia dosiahli žiadúcu úroveň
a aby bolo možné v celoštátnom meradle
zvládnuť určité napätie medzi týmito
zdrojmi a potrebami.
Chcel by som to ako spravodajca k rozpočtovej kapitole
Štátnej banky československej vo výbore
ukázať na niektorých jej poznatkoch o finančných
plánoch podnikovej sféry. Poznatky banky i rokovania
výborov pre plán a rozpočet ukazujú,
že úloha finančných plánov socialistických
organizácií by mala byť pri spätnom ovplyvňovaní
jej hmotných úloh prostredníctvom týchto
plánov ešte aktívnejšia. Osobitne potom
vtedy, keď nižšie objemy výroby znižujú
plány výkonov a keď pomalšie tempo znižovania
nákladov ovplyvňuje rast zisku a situácia
vyvoláva snahu riešiť zabezpečenie finančných
potrieb len pomocou úverov a dotácií. Podľa
poznatkov banky i našich poslaneckých prieskumov sa
dá usudzovať, že hlavnou motiváciou tohto
postupu výrobnej sféry zostáva stále
snaha dosiahnuť ľahšie plniteľné úlohy
a ponechávať si v rezerve možnosti ich ľahkého
prekračovania.
V koncepcii rozpočtovej politiky budúceho roku sa
plánuje relatívne vysoký prírastok
zisku, ktorého úroveň je pre nás určitým
syntetickým ukazovateľom predpokladaného výsledného
pôsobenia radu faktorov, ktoré sa svojimi dôsledkami
majú prejaviť vo sfére výnosov a nákladov.
K tomu, aby jeho narastanie mohlo byť zapracované
do celkovej bilancie potrieb zdrojov, bolo treba urobiť celý
rad značných zásahov do návrhu plánov
vypracovaných na úrovni stredného článku
riadenia a centra.
Nie je to ani tentoraz postup či zjav v podstate nový.
Stretli sme sa s ním napríklad i v plánoch
podnikovej sféry na tento rok, no - ako o tom svedčia
doteraz známe výsledky - stanovené úlohy
sa i napriek ich zvýšeniu v rozhodujúcej miere
plnia a v niektorých smeroch dokonca prekračujú.
Myslím, že treba preto opäť oceniť
z tohto miesta úsilie centrálnych plánovacích
miest a zvlášť pracovníkov ministerstiev
financií i Štátnej banky československej
to, že presadzujú vyššiu mobilizáciu
dôležitých finančných zdrojov
a že odhaľujú ich potencionálne rezervy.
Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia
poslanci, v budúcom roku i v budúcom období
by mali na rast zdrojov a na prehĺbenie spôsobu hospodárenia
pôsobiť aj nové opatrenia v sústave plánovitého
riadenia.
Na základe poznatkov získaných na zasadnutiach
výborov pre plán a rozpočet chcel by som
predovšetkým uvítať, že dôjde
k prehĺbeniu spôsobu finančného plánovania
a najmä k spresneniu ukazovateľov zameraných
na kvalitatívne stránky rozvoja a na dynamiku tvorby
zdrojov. Budeme iste so záujmom sledovať, ako sa osvedčí
aj prehĺbenie finančno-ekonomických nástrojov
v zahraničnom obchode a zvlášť akú
aktívnu úlohu zohrá napr. sprísnenie
celého systému financovania a úverovania
obežných prostriedkov v budúcich rokov, zvlášť
tých opatrení, ktoré smerujú k docieleniu
lepšieho vývoja v stave zásob.
Pri dôraze kladenom na zvyšovanie hospodárnosti
vo výrobnej i v nevýrobnej sfére je jedným
z významných opatrení rozpočtovej
politiky aj uplatňovanie niektorých výdavkových
limitov.
Považujem najmä za opodstatnené, že tak,
ako to bolo v tomto roku, budú i v budúcom roku
limitované v obidvoch sférach osobitné výdavky
na cestovné doma i v zahraničí a rovnako
aj výdavky za služby nemateriálovej povahy
v hospodárskych organizáciách a tzv. ostatné
osobné výdavky v rozpočtových organizáciách.
Za zdôvodnený považujem i postup sledujúci
zníženie nákladov na výstavy a ďalšie
zníženie výdavkov na reprezentáciu a
dary.
Pri pozitívnom hodnotení všetkých týchto
opatrení by som chcel tiež podčiarknuť
význam onoho zámeru rozpočtovej politiky,
ktorý pri stanovení neinvestičných
výdavkov rozpočtu sleduje tiež zamedziť
zvyšovanie týchto výdavkov v štátnej
správe, s výnimkou v nej plánovaného
rastu mzdových prostriedkov.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci! Dosiahnutiu plánovaného hospodárskeho
programu a tým i ďalšieho sociálno-ekonomického
rozvoja ČSSR, o ktorom dnes rokujeme, určite napomôžu
všetky kladné opatrenia - či čiastkové,
či miestne - a v celoštátnom meradle môžu
byť významným prínosom z hľadiska
efektívnejšej tvorby zdrojov a spôsobu ich užitia.
Vo výboroch pre plán a rozpočet oboch snemovní
sme vyslovili podporu predovšetkým realizácii
tých záverov, ktoré sledujú najmä
utvorenie podmienok pre prekročenie príjmovej stránky
rozpočtu a dosiahnutie celoštátne vyrovnanej
bilancie finančných zdrojov a potrieb, resp. čo
najlepšieho vzťahu medzi vynakladanými prostriedkami
na strane jednej a ich konkrétneho efektívneho spoločenského
prínosu na strane druhej.
Ako sa ukazuje, bude realizovanie týchto dôležitých
záverov pomocou konkrétnych opatrení významnou
a náročnou úlohou riadiacej, organizátorskej
a kontrolnej práce, a to predovšetkým vedúcich
pracovníkov na všetkých stupňoch riadenia
štátnej a hospodárskej sféry.
Myslím si, že bude na nás poslancoch, aby sme
ich v ich poctive a cieľavedome chápanom a zameriavanom
úsilí dokázali podporovať a pritom využívali
všetky poznatky, ktoré nám dnešné
rokovanie o úlohách štátneho plánu
a štátneho rozpoču na budúci rok poskytuje.
V tomto cieľavedomom úsilí budeme vo volebných
obvodoch svojich voličov nielen informovať o úlohách
štátneho plánu a štátneho rozpočtu
na rok 1976, ale musíme ich získavať pre rovnomerné
plnenie úloh, aby dobrými pracovnými výsledkami,
dynamickým rozvojom nášho národného
hospodárstva a ďalším zvyšovaním
životnej úrovne pozdravili snemovanie vedúcej
sily celého Národného frontu, štátu
a spoločnosti - XV. zjazd Komunistickej strany Československa.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi.
Po přestávce vystoupí jako první poslanec
Laštovička.
Přerušují nyní jednání,
budeme pokračovat přesně v 17.25 hod.
(Jednání přerušeno v 17.06 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 17.25 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi,
budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má poslanec
Laštovička, připraví se poslankyně
Korbeľová.
Poslanec SL B. Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych velmi stručně
vyslovil několik poznámek k problematice dodavatelsko-odběratelských
vztahů a v této souvislosti citoval pasáž
z Dopisu ÚV KSČ organizacím a orgánům,
v níž se praví: "Vážným
problémem vystaveným časté a oprávněné
kritice, který oslabuje plynulý chod hospodářství,
jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy.
Zlepšení situace závisí především
na práci vlád, ministerstev a hospodářských
orgánů, protože nemálo nedostatků
vzniká i mezi odbory stejného ministerstva, mezi
podniky jedné výrobně hospodářské
jednotky, i mezi závody stejného podniku. Základem
pro odstranění nedostatků v odběratelsko-dodavatelských
vztazích je účinnější
plánování, řízení a
uplatňování materiální zainteresovanosti
na všech stupních řízení. Hodně
lze řešit i v krajích, okresech, závodech
za aktivní politické podpory stranických
orgánů a organiazcí, národních
výborů, Revolučního odborového
hnutí a Socialistického svazu mládeže."
Dopis ukazuje, že řešení problematiky
dodavatelsko-odběratelských vztahů je celospolečenský
úkol, úkol pro všechny řídící
orgány od vlád až po závody a pro národní
výbory, že je to také úkol všech
pracujících na všech pracovištích,
a to nejenom v materiální výrobě,
a též úkol stranických, odborářských
a mládežnických organizací a orgánů.
Je nutné jej chápat jako výzvu k vytváření
takové atmosféry, která bude co nejpříznivější
pro věcnost, pro dobré soudružské vztahy
a politickou a morální odpovědnost. K příznivému
řešení dodavatelsko-odběratelských
vztahů je především zapotřebí,
aby dodávající kooperující
podnik měl takový aktivní zájem na
plnění úkolů partnera, jako na plnění
vlastního úkolu. Vždyť jednotlivé
podniky jsou součástí jedné velké
celospolečenské dílny, řízené
jednotným plánem, směřujícím
k jednomu společnému cíli. Zájem kolektivu
na plnění úkolů partnera by bylo vhodné
podepřít též materiálním
zájmem, což odpovídá duchu dopisu ÚV
KSČ.
Je naprosto nezbytné skoncovat s lhostejností k
záměrům státního plánu
a s upřednostňováním úzkých
zájmů podnikových, ale i oborových,
případně resortních, a s narušováním
potřebné struktury výroby, která z
takových postojů vzniká. Jestliže si
podnikové vedení ulehčuje úkol a vybírá
výrobní program tak, aby mohlo co nejsnadněji
splnit plán výkonů, pak vnáší
vážnou poruchu do plynulosti výroby v širším
okruhu. Objem a tempo výroby jsou plněny, ale ne
struktura a užití výroby, a proto některé
žádané výrobky nejsou na skladě,
zatímco rostou zásoby výrobků, po
nichž je poptávka uspokojena. Zde je jedna z vážných
příčin nedostatků tzv. korunových
výrobků, náhradních dílů
apod., jejichž výrobou se málo výrazně
zvyšují výkony. Stojí mnoho námahy,
aby byly napraveny důsledky neodpovědného
počínání. Narušování
dodavatelské kázně je jednou z vážných
příčin prodlužování výstavby,
poškozuje náš zahraniční obchod
a zaviňuje sortimentní nedostatky na vnitřním
trhu.
Plnění úkolů vyplývajících
ze společenské dělby práce, potvrzování
a plnění tomu odpovídajících
hospodářských smluv je prvořadým
společenským zájmem, který má
mít na zřeteli každý socialistický
podnik. Ukáže-li se, že plnění
tohoto zájmu je spojeno s obtížemi při
dosahování plánovaného finančního
objemu, pak je třeba jednat o řešení
vzniklého rozporu a odstranit jej bez újmy na celospolečenském
zájmu a nikoliv svévolně postupovat bez ohledu
na něj. Soudím, že v zájmu věci
by bylo též účelné podrobit analytickému
rozboru používané ekonomické nástroje
a včasnými opatřeními vymýtit
jejich případné negativní sekundární
vlivy. Jde o to, aby se nevyvíjel materiální
zájem, který působí proti společenskému
zájmu.
Je třeba uvítat, že ústřední
orgány již přijaly a připravují
ještě různá opatření ke
zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Tak od 1. května t. r. je v platnosti společná
vyhláška Státní plánovací
komise a Státní arbitráže, která
vymezuje postupy při projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím
procesu a jejich spojení s formováním hospodářských
závazkových vztahů, zejména pro zabezpečení
těch úkolů roku 1976, které budou
rozhodující pro výrobní struktury,
pro vývoz a dovoz, investiční výstavbu
a vědeckotechnický rozvoj. Vyhláška
též ukládá řešit případné
rozpory.