Významné předpoklady udržení
finanční rovnováhy a zmírňování
napětí mezi zdroji a potřebami státního
rozpočtu budou spočívat též ve
společném úkolu výroby a zahraničního
obchodu, dokázat rychleji reagovat na měnící
se vnější podmínky našich ekonomických
vztahů. Půjde zejména o to, využít
stávající výrobní kapacity
a kapacity nově budované a včas do provozu
uváděné k dosažení takové
výroby a její struktury, která by umožnila
zlepšit exportní možnosti vyvážených
výrobků, nebo snížit náročnost
dovozu. Tím zejména kompenzovat dosah rozpočtovaných
neinvestičních potřeb na ekonomické
nástroje v zahraničním obchodě a zlepšit
devizové výsledky celkové výměny
zboží.
Pro zajištění finanční rovnováhy
bude neméně významné dosáhnout
ve všech výrobních kapacitách též
takové výroby a její struktury, která
by umožnila překračovat i úkoly plánované
na jiných úsecích. Z hlediska potřeb
plynulé realizace peněžních prostředků
obyvatelstva a dosažení lepšího uspokojování
jeho potřeb bude politicky zvlášť významným
úkolem výroby a obchodu otázka dodávek
zboží i výroby do tržních fondů.
Při ní je nutné brát v úvahu
i skutečnost, že dosavadní struktura dodávek
nepodpořila výrazněji růst rozpočtových
výnosů na dani z obratu, jako druhého největšího
zdroje rozpočtových příjmů.
Proto je zřejmé, že v této oblasti nebude
možné ponechat mobilizačně stanovené
úkoly realizace daně z obratu nějakému
nahodilému vývoji a bude nutné chápat
je ve všech na nich se podílejících
oganizacích jako závažný rozpočtový
úkol. Významným předpokladem udržení
finanční rovnováhy bude též kvalita
řízení a průběhu investičních
procesů.
Další rozvoj průmyslu a zajištění
surovinových a energetických potřeb národního
hospodářství, nebo úkoly spojené
se zlepšováním životního prostředí,
by nebylo možno plynule realizovat, kdyby se nepodařilo
na všech úsecích prosadit též vysokou
efektivnost a hospodárnost investiční výstavby.
Její předpoklady je nutno spatřovat zejména
v podřízení různých zájmů
prioritě celospolečenských potřeb,
v aktivní spolupráci investorů, projektantů
a dodavatelů při úpravě jejich vztahů
a režimů staveb, a zejména v soustředění
hmotných a finančních zdrojů na dokončení
staveb rozestavěných a na závazné
úkoly. Bude však třeba je spatřovat
i v tom, že jednotlivé projekty nepovedou k velikášství
a nadměrnostem, které by ovlivňovaly růst
nákladů a znemožnily realizovat jiné
investiční záměry. Bude je třeba
spatřovat též v prosazení účinnějšího
kursu na rekonstrukce a modernizace, spojené s urychlením
likvidace některých zastaralých provozů
a umožňující realizovat akce méně
náročné, snáze realizovatelné
a dříve přinášející
požadovaný efekt. V neposlední řadě
je bude třeba spatřovat i v nezvyšování
plánované míry rozestavěnosti.
Rozhodné uplatnění zásad vysoké
hospodárnosti a úspornosti při vynakládání
společenských prostředků bude příkazem
nejen v investiční výstavbě, ale i
ve všech výrobních i nevýrobních
oblastech. Zvláště s palivy a energií
bude nutno přísně hospodařit a rozvíjet
úsilí o dosažení jejich úspor
nejen ve výrobě a dopravě, ale i v řadě
služeb a také v bytovém hospodářství.
Příkaz vysoké hospodárnosti by neměl
být chápán jako direktiva stanovená
jen pro oblast výrobní spotřeby ve sféře
hospodářských organizací, ale jako
závazný požadavek i pro oblast společenské
spotřeby, resp. sféru rozpočtových
a příspěvkových organizací.
Soudružky a soudruzi poslanci, před projednáním
souhrnného znění státního rozpočtu
federace posuzovaly pověřené výbory
sněmoven podrobněji onu jeho významnou část,
kterou tvoří rozpočtové kapitoly ústředních
orgánů správy federace. Výbory ve
svých závěrech konstatovaly celkově
pozitivní přístup těchto orgánů
k nárokování finančních potřeb
z rozpočtu hrazených, uplatnění hledisek
účelnosti a hospodárnosti, dodržení
systemizačních opatření a plnění
doporučení výborů, přijatých
při schvalování návrhu kapitoly v
předchozím rozpočtovém období.
Ocenily přitom významný podíl práce
federálního ministerstva financí na kvalitě
předložených návrhů a ve svých
závěrech podle potřeby zdůraznily,
kterým otázkám bude nutno v příští
činnosti centrálních orgánů
věnovat zvláštní pozornost.
Přijetí kapitol ve výborech usnadnilo projednání
souhrnného znění státního rozpočtu
federace a jemu odpovídajícího rámce
rozpočtového zákona. S přihlédnutím
k této skutečnosti a výsledkům projednání
rozpočtového zákona v pověřených
tím výborech Sněmovny národů
se mohu proto jako zpravodaj připojit k doporučením,
která zde již přednesl zpravodaj poslanec Belko
za výbory Sněmovny lidu.
Pokud se týče stanoviska orgánů České
a Slovenské národní rady, chtěl bych
poznamenat, že k oběma návrhům zákonů
zaujaly rovněž souhlasná stanoviska.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Ještě před přestávkou mi dovolte
oznámit vám, soudružky a soudruzi, že
se zatím k oběma projednávaným bodům
písemně přihlásilo do rozpravy 15
poslanců, a to Pavol Urban, Miroslav Hudeček, František
Tesař, Václav Štáfek, Karol Martinka,
Josef Doležal, Růžena Kolářová,
Jozef Polák, Bohuslav Laštovička, Alžbeta
Korbeľová, Rudolf Chlad, Ľudovít Černáček,
Jozef Kosorín, Alžbeta Dubnická a Lumír
Sakmar.
Prosíme vás, soudružky a soudruzi, shromážděte
se tak, abychom mohli začít rozpravu přesně
v 15.20 hod.
(Jednání přerušeno v 15.02 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.23 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání.
Zahajuji rozpravu k vládním návrhům
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
čs. federace na rok 1976.
Uděluji slovo poslanci Urbanovi, připraví
se poslanec Hudeček.
Poslanec SN P. Urban: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Pri posudzovaní návrhu zákona o
štátnom pláne rozvoja národného
hospodárstva na rok 1976 sa musíme predovšetkým
zamýšľať nad závermi vytýčenými
pre tento rok na novembrovom pléne ÚV KSČ.
Vyplýva z nich, že plán na budúci rok
treba považovať za náročný program
ďalšieho sociálneho a ekonomického rozvoja.
Bude v ňom treba dosiahnuť výraznejší
rast efektívnosti výroby, pritom čo najhospodárnejšie
využívať získané prostriedky a
dosiahnuť hlavne relatívne i absolútne úspory
v palive, energii, surovinách a materiáloch a podstatne
zlepšiť spôsob ich zhodnotenia vo výrobe.
Vyplýva z nich tiež, že je to plán reálny
a splniteľný, ale len ak bude na všetkých
stupňoch riadenia spojený s aktívnym a zodpovedným
prístupom k plneniu jeho úloh. Tým zdôrazňujú,
že zabezpečenie plnenia úloh predpokladá
hlavne dosiahnuť vyššiu úroveň riadenia
a dokonalejších metód a štýlu práce,
rozhodnejšie sa vyrovnať s nedostatkami a pritom sústavnejšie
upevňovať štátnu a plánovaciu disciplínu.
Som toho názoru, že to predovšetkým vyžaduje
prehĺbiť úlohu plánu a jeho pochopenie
na všetkých stupňoch riadenia tak, aby mohol
ešte s väčšou dôslednosťou plniť
funkciu základného rozhodovacieho nástroja
pri uskutočňovaní spoločenských
zámerov, aby z neho vychádzajúca riadiaca
a kontrolná práca umožnila zvládnuť
zložité podmienky rozvoja a viedla k optimálnemu
využívaniu podmienok jednotlivých odvetví
ekonomiky a zvlášť k posilneniu váhy intenzifikačných
smerov.
Chcel by som preto taktiež uvítať, že v
súvislosti s opatreniami prijatými na zdokonalenie
sústavy riadenia a plánovania bude úloha
štátneho plánu upevnená a že tento
proces zameriavaný na ciele z hľadiska budúcich
úloh je rozhodujúci, t. j. hlavne na presadzovanie
vyššej efektívnosti a zabezpečenie štrukturálnych
premien, na prehĺbenie spôsobu nášho zapojenia
do medzinárodnej socialistickej integrácie, na širšie
uplatnenie vlastných i získaných výsledkov
vedeckotechnického rozvoja a na prehlbovanie hospodárnosti
v jednotlivých oblastiach reprodukčného procesu.
V tomto úsilí môže zabezpečiť
splnenie náročných úloh budúceho
roku len vysoká úroveň kvalifikovanej riadiacej
a organizátorskej práce v spojení s rozvojom
pracovnej iniciatívy a tvorivej angažovanosti pracujúcich.
To plne potvrdzujú skúsenosti uplynulých
rokov, keď rastúca úroveň a prehĺbenie
riadiacich a kontrolných funkcií spolu so správnym
uplatňovaním nepriamych foriem riadenia vždy
patrili k významným faktorom dosiahnutých
výsledkov.
Pri zabezpečení potrieb budúceho roku by
sa preto mala venovať mimoriadna pozornosť hlavne tým
otázkam riadiacej a organizátorskej práce.
v ktorých sa ešte prejavujú slabšie miesta.
To sa dotýka zvlášť napr. prístupu
k otázkam vývoja niektorých nákladov,
či prijímania výrobných úloh
s poukázaním na určité ukazovatele
plánu, alebo v preferovaní úzkych podnikových
záujmov pred celospoločenskými úlohami
a pod. Kurz na zvyšovanie ekonomickej efektívnosti,
na mobilizáciu rezerv, na prehĺbenie hospodárnosti
a racionálnejšieho využívania zdrojov
by sa mal teraz správne chápať vo všetkých
odvetviach a odboroch, a to bez ohľadu na to, ako v uplynulých
rokoch rástol objem a intenzita ich výkonov, či
ako sa uskutočňovali kvalitatívne zmeny ich
materiálnotechnickej základne.
Náročnosť a zložitosť úloh
budúceho roku nevyhnutne preverí - ako to podčiarkol
v júli t. r. na pléne ÚV KSČ s. Štrougal
- hlavne politickú a odbornú pripravenosť a
kvalitu riadiacich orgánov a ich pracovníkov. Takýmto
skúšobným kameňom vyššej kvality
riadenia sa môže prejaviť napr. prístup
k ďalšiemu vývoju zásob a ich použitia,
či prístup k materiálno-technickému
zabezpečeniu výroby pri objektívnejšom
vyjadrovaní reálnej potreby každého
výrobku, bez nadsadzovania a opakovaného nárokovania.
Mal by sa tiež prejaviť v tom, že plán nebude
plnený a prekračovaný v globáloch,
ktorých skladba nezodpovedá potrebám národného
hospodárstva a ktoré povedú len k rastu zásob
a neskoršej likvidácii nepotrebných výrobkov.
Domnievam sa, že vyššia kvalita riadenia by sa
mala prejaviť taktiež v tom, že sa riadiaca práca
zväčša nebude musieť zameriavať na
operatívne riešenie bežných problémov,
ale že sa jej ťažisko bude viac prenášať
do koncepčnej oblasti, teda na dlhodobejšie úlohy,
súvisiace hlavne s požiadavkami ďalšieho
efektívneho rozvoja.
Zlepšovanie riadiacej práce nie je ani možné
bez upevnenia princípov osobnej zodpovednosti, ani bez
presadzovania nových pracovných metód a hľadania
jednoduchších a účelnejších
riešení. Domnievam sa napr., že by sa malo upustiť
od prílišného vydávania organizačných
noriem na upresnenie čohokoľvek, pretože ich
vydávanie nemusí byť úmerné sledovanému
efektu a rado podnecuje zvyšovanie stavu síl zaoberajúcich
sa viac vykazovaním a konštatovaním ako vlastnými
riadiacimi úkonmi. V doterajšej práci by bolo
taktiež potrebné viac uplatňovať princíp
diferencovaného postupu a prijímať menej všeobecné
opatrenia, pretože také opatrenia dopadajú
na zlých i dobrých pracovníkov a kolektívy
a strácajú na svojej adresnosti a účinnosti
voči tým, ktorí ešte vo svojej práci
nedosahujú potrebnú kvalitu a zodpovednosť.
Pri správnom pochopení potrieb zvýšenia
úrovne riadenia sa do popredia pozornosti dostane aj úloha
kontroly a jej poňatia ako neoddeliteľnej súčasti
riadiacej práce. V januári t. r. boli na zdokonalenie
a zvyšovanie účinnosti kontroly v celom národnom
hospodárstve a v štátnej správe prijaté
určité zásady. V ich duchu by sa mala aktívna
úloha kontroly výrazne prejaviť v budúcom
roku najmä v pôsobení na ďalšie zdokonalenie
riadenia a uspokojovania potrieb spoločnosti.
Súdružky a súdruhovia poslanci, mám
ešte poznámku k požiadavke zapracovanej do znenia
§ 1 zákona o štátnom pláne, totiž
k dôslednému zabezpečovaniu výrazného
a sústavného zvyšovania efektívnosti
národného hospodárstva. Cesty k tomuto cieľu
treba vidieť predovšetkým vo formovaní
a zabezpečovaní štrukturálnych premien,
zvlášť potom rozvojových programov, a
to v spojení s útlmom neperspektívnych výrob
a ďalej v uplatňovaní výhod socialistickej
ekonomickej integrácie. Treba ich vidieť aj v racionálnom
rozmiestnení výrobných síl i v prehĺbení
a v upevňovaní väzby medzi hmotnými
a hodnotovými procesmi. V neposlednom rade však treba
ich vidieť aj v účelnom a dôslednom presadzovaní
výsledkov vedeckotechnického rozvoja. Posledné
zasadanie ÚV KSČ vytýčilo úlohu
rozhodnejšie presadzovať závery prijaté
na posilnenie úlohy vedeckotechnického rozvoja v
rozvoji národného hospodárstva a pri zavádzaní
jeho výsledkov do spoločenskej praxe.
Oceňujem preto, že plán pre to vytvára
určité predpoklady. Predovšetkým, že
ráta s ďalším zvýšením
počtu pracovníkov vedeckovýskumnej základne
a s jeho priblížením k 160 000; podobne, že
dynamika neinvestičných prostriedkov tejto sféry
dosiahne v porovnaní s dynamikou výroby vyšší
rast a presiahne až 15 mld Kčs. Za pozitívnu
považujem aj skutočnosť, že plán
aj za obťažných vonkajších podmienok
zabezpečuje zvýšenie devízových
prostriedkov na nákup potrieb vedeckovýskumnej základne
zo zahraničia, a to prevažne strojov a licencií.
Za dôležitú považujeme aj skutočnosť,
že programu ekonomického výskumu, ktorými
sme sa vo výboroch pre plán a rozpočet niekoľkokrát
zapodievali, budú v zhode s aktuálnymi potrebami
zamerané na výskum efektívnosti rozhodujúcich
činiteľov rozvoja ekonomiky a aj na spôsoby
riadenia.
Proti minulosti zahŕňa teraz vecná časť
technického rozvoja užší rozsah úloh,
avšak niektoré skutočnosti naznačujú,
že máme v tejto oblasti ešte doriešiť
určité úlohy, najmä také, ktoré
podmieňujú možnosť prenášať
plynulejšie a v kratšom čase výsledky
vedy a výskumu do spoločenskej praxe.
V budúcom roku by mohli pozitívnu úlohu zohrať
v tejto oblasti opatrenia, ktoré boli na tomto úseku
prijaté na zdokonalenie sústavy plánovania
a riadenia. Ich účinnosť budeme môcť
konkrétnejšie posúdiť až po ich praktickom
overení. Buďme si však vopred vedomí toho,
že ani najdokonalejšia sústava riadenia potrebnú
úlohu sama osebe nezabezpečí, pretože
vo svojej podstate poskytne len potrebnú základňu
a dá východiská, ale svoje schopnosti a vedomosti
v praxi musia uplatniť a preukázať pracovníci
na všetkých stupňoch riadenia. A to hlavne
pracovníci vedeckovýskumnej základne a výrobnej
sféry vzhľadom na význam vedeckotechnického
rozvoja v ďalšom vývoji našej socialistickej
spoločnosti v budúcom i v ďalších
rokoch očakávame.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Urbanovi.
Slovo má poslanec Hudeček. Připraví
se poslanec Tesař.
Poslanec SN M. Hudeček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte
mi, abych k projednávanému vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
československé federace na rok 1976 připojil
několik postřehů a námětů
ze sektoru našeho zahraničního obchodu.
Zabezpečování a plnění státního
plánu zahraničního obchodu v roce 1975 probíhá
za mimořádně složitých vnějších
a zčásti i vnitřních podmínek.
Vliv vnějších podmínek, zejména
vliv pohybu cen na hlavních kapitalistických trzích,
změny cenové základny plánu ve vztahu
k zemím RVHP a prohlubující se hospodářská
krize v průmyslových kapitalistických zemích
způsobila odbytové potíže i některým
našim výrobcům.
Pro rok 1975 vyplývají z tendencí dosavadního
vývoje a odhadu celkového plnění tyto
rámcové závěry:
1. Při celkovém splnění
(resp. i mírném překročení)
plánu vývozu dojde k neplnění do kapitalistických
států, které bude nahrazeno přeplněním
do socialistických zemí. Tato tendence představuje
asi 3-4 % ročního plánu.
2. Celkové plnění dovozu
se přiblíží plánované
výši, což znamená, že při
nesplnění plánu dovozu z kapitalistických
států dojde k překročení plánovaného
objemu dovozu ze socialistických zemí. Zde je však
nutno konstatovat, že rozhodující položky
stáního plánu budou ve stanoveném
množství pro národní hospodářství
dovezeny.
3. Lze předpokládat, že
plánovaný obrat zahraničního obchodu
bude splněn a bude dosaženo plánované
obchodní bilance.
Cíle a úkoly stanovené XIV. sjezdem KSČ
v rozvoji vnějších ekonomických vztahů
v páté pětiletce byly náročné.
Dosavadní výsledky plnění páté
pětiletky zahraničního obchodu za první
čtyři roky a očekávané plnění
letošního roku svědčí o tom,
že stanovené cíle budou překročeny.
Celkový obrat vzroste zhruba o 70 %, z toho se zeměmi
socialistického tábora o 60 %. Rychlejší
obrat s kapitalistickými státy byl z velké
části ovlivněn velikým zvýšením
cen v dovozu i vývozu, a to zejména v letech 1973-1974.
Byla posílena aktivní úloha ČSSR v
mezinárodní dělbě práce a došlo
k těsnějšímu sepětí naší
ekonomiky s ekonomikou členských zemí RVHP,
především se Sovětským svazem.
Na tomto základě vnější ekonomické
vztahy přispěly k realizaci plánovaného
rozvoje národního hospodářství
i ke zvýšení efektivnosti tohoto rozvoje.