- upevňuje se úloha finančního plánu
a státního rozpočtu jak v centru, tak v celém
řídícím procesu až do podniků.
Upravuje se způsob přerozdělení zisku
a odpisů mezi jednotlivými stupni řízení,
zvyšuje se pravomoc VHJ při využívání
ekonomických nástrojů zahraničního
obchodu při vývozu. Opatřeními v těchto
oblastech se má zajistit další prohloubení
souladu hmotných a finančních procesů,
- řada opatření směřuje k tomu,
aby byl vytvářen účinný ekonomický
tlak na růst efektivnosti. Například se zpřesňuje
a zpřísňuje poskytování investičních
a neinvestičních dotací ze státního
rozpočtu, zdokonaluje se plánování
nákladů, regulace vývoje zásob a mzdová
regulace,
- současně se vytváří širší
prostor pro uplatnění ekonomických zájmů
výrobních jednotek i pro hmotnou zainteresovanost
pracujících. Zavádějí se normativy
přídělů do fondu kulturních
a sociálních potřeb, fondu odměn a
do nově zřízeného fondu drobných
podnikových investic, na základě těchto
normativů se vytvářejí těsné
vztahy mezi příděly fondům a plněním
úkolů zejména v kvalitativních ukazatelích,
- zdokonaluje se systém účetnictví
a kalkulací, prohlubuje se jejich kontrolní funkce
a tím se vytvářejí předpoklady
pro další upevnění chozrasčotu.
Úpravy ve finančním hospodaření
národních výborů směřují
především ke zvýšení zájmu
národních výborů na mobilizačním
stanovení vlastních příjmů
jejich rozpočtů a ne na mobilizaci rezerv v jejich
hospodaření. Použití doplňkových
zdrojů rozpočtů národních výborů
je orientováno celospolečensky žádoucím
směrem.
Jedním ze základních směrů
finanční a rozpočtové politiky v příštím
roce je zabezpečení dalšího postupného
vyrovnávání ekonomické a sociální
úrovně SSR a ČSR, kde chceme navázat
na pozitivní výsledky dosažené při
uplatňování této politiky v pátém
pětiletém plánu. Jde o zabezpečení
plánovitého a proporcionálního rozvoje
ČSR a SSR při dalším efektivním
rozvoji jednotné československé ekonomiky.
Jak se vypořádává státní
rozpočet s otázkou efektivnosti? V návrhu
státního rozpočtu a finančního
plánu na příští rok se úsilí
o dosažení vyšší efektivnosti a hospodárnosti
projevuje dalším zpevněním finančních
vztahů hospodářských organizací
ke státnímu rozpočtu a pokračujícím
tlakem na účelné a hospodárné
vynakládání prostředků ve sféře
rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Saldo odvodů hospodářských organizací
do rozpočtu (po vyloučení daně z obratu)
a dotací, které z rozpočtu obdrží,
bude činit v roce 1976 54,8 mld Kčs, což je
o 14 % více než v letošním roce. Pro zajištění
tohoto vývoje je rozhodující tvorba zisku.
Ta má v příštím roce činit
125,7 mld Kčs, což je o 10 mld Kčs, resp. o
9,4 % více než v letošním roce. Nejde
však jen o tempo růstu, ale i o faktory, které
ovlivňují tento růst. Pozitivním jevem
je posílení váhy intenzifikačních
faktorů na zajištění přírůstku
zisku. Konkrétně se to projevuje v tom, že
z celkového jeho přírůstku ve výši
10 mld Kčs má být 5,2 mld Kčs, to
znamená 52 % zajištěno relativním snížením
nákladů. Tento podíl je vyšší
než jsme dosud dosahovali. I při této vyšší
náročnosti pokládáme úkol za
splnitelný. Hlavní cesty jeho zabezpečení
vidíme zejména v těchto oblastech:
Na prvním místě je nutno na základě
racionalizace spotřeby základních druhů
surovin, materiálů a energie dosáhnout dalších
úspor materiálových nákladů
a zvýšit jejich zhodnocení ve výrobě.
Vedle finančního efektu to zároveň
příznivě ovlivňuje hmotné bilance
i obchodní bilanci ve vztahu k zahraničí,
odkud převážnou část základních
surovin dovážíme.
Dále zabezpečovat plánovaný předstih
růstu produktivity práce před růstem
průměrných mezd a přitom zvýšit
odpovědnost ústředních orgánů
za plánovitý vývoj mezd. Zároveň
je nutno ve větším rozsahu než dosud zabezpečovat
lepší využití základních
fondů a růst jejich účinnosti. Předpokládá
to nejen zvýšení jejich časového
a výkonového využití, ale zároveň
i plnění plánů likvidace zastaralých
základních fondů.
Stranou pozornosti při snižování celkových
nákladů nemohou zůstat ani různé
neproduktivní náklady a výdaje jako jsou
manka, škody, penále, ale i cestovné a ostatní
neproduktivní výdaje
Celý systém vnitropodnikového řízení
a chozrazčotu je třeba dále upevnit a intenzivněji
k tomu využívat takové nástroje jako
kalkulace, normy, účetnictví.
Náročnost úkolů ve státním
rozpočtu lze dokumentovat i na dalším důležitém
finančním zdroji - dani z obratu. Na příští
rok počítá s růstem jejího
výnosu o 4 %, což předpokládá,
aby dodávky výrobních podniků vnitřnímu
obchodu se uskutečňovaly v souladu s plánem
a ve struktuře odpovídající poptávce
obyvatelstva. Poněvadž trh potravin je v objemu i
skladbě v zásadě stabilizován, jde
zejména o zajištění dostatečně
pestrého, moderního a kvalitního sortimentu
průmyslového zboží, o který je
zájem. Řešení těchto otázek
vyžaduje zrychlit inovační procesy, pružněji
reagovat na vývoj poptávky, zlepšit spolupráci
výrobních a obchodních organizací.
Tlak na efektivní a hospodárné využívání
rozpočtových prostředků je dále
možno ilustrovat na celkových výdajích
státního rozpočtu a rozpočtů
národních výborů. V příštím
roce, jak jsem již uvedl, se celkové výdaje
zvyšují o 13,1 mld Kčs. Přitom po pokrytí
zvýšení výdajů na nová
opatření v sociální oblasti, na investice
státních organizací a na vnější
ekonomické vztahy, což v souhrnu představuje
přírůstek 7,5 mld Kčs, zbývá
na růst široké palety dalších rozpočtových
výdajů přírůstek 5,6 mld Kčs.
To představuje jejich růst pouze o 2,8 %. Věcné
výdaje na různé neinvestiční
dotace hospodářským organizacím a
další neinvestiční výdaje na
hospodářství, kulturní a sociální
opatření, obranu, bezpečnost a správu.
Nejde však o nějakou paušální restrikci.
I zde je značná diferenciace růstu jednotlivých
druhů výdajů. Na jedné straně
zabezpečujeme další prostředky na rozvoj
vědy a techniky a na rozvoj některých služeb
v oblasti národních výborů. Například
dotace na provoz bytového hospodářství
komunálního bude činit v příštím
roce téměř 3,5 mld Kčs a na hromadnou
dopravu 1,2 mld Kčs. Současně ale omezujeme
růst v jiných oblastech. Např. celkový
objem neinvestičních dotací do hospodářství
roste pouze o 2,9 % a v rámci toho dotace k hospodářskému
výsledku podniků se absolutně snižují.
Jako v letošním roce budou i v příštím
limitovány, případně sníženy
některé výdaje neproduktivní povahy.
Významný zdroj rezerv představuje hospodaření
se zásobami. V roce 1976 počítáme
se zrychlením obrátky zásob o 1,4 dne, což
ve finančním vyjádření představuje
relativní uvolnění finančních
zdrojů ve výši 3,5 mld Kčs. Podle našeho
názoru to nevyčerpává všechny
možnosti a rezervy na tomto úseku. Postupné
řešení věcných problémů
v investicích, vnějších vztazích,
v dodavatelskoodběratelských vztazích, v
rovnoměrném plnění plánu, v
normování zásob může značně
přispět ke zlepšení vývoje zásob.
Celkové výdaje státního rozpočtu
a rozpočtů národních výborů
na investice hospodářských, rozpočtových
a příspěvkových organizací
dosáhnou v příštím roce téměř
60 mld Kčs. Srovnatelně to znamená přírůstek
proti letošnímu roku o 3,4 mld Kčs, tj. o 6
%. I když je to vyšší tempo růstu
ve srovnání s růstem celkových rozpočtových
výdajů, neznamená to, že bychom neprosazovali
ve financování investic zásady efektivnosti.
Naopak. Efektivnost investic, včasné uvádění
kapacit do provozu, snižování měrných
investičních nákladů, dosažení
plánovaných technických a ekonomických
parametrů na nových kapacitách, to jsou faktory,
které významným způsobem ovlivňují
celkovou úroveň efektivnosti národního
hospodářství nejen v současnosti,
ale i do budoucna. Proto také dochází ke
zpřísnění zásad, na jejichž
základě budou od příštího
roku poskytovány investiční dotace. Současně
i prostřednictvím forem financování
investiční výstavby působíme
na účelné a hospodárné využívání
finančních prostředků. Přednostně
usilujeme o maximální mobilizaci vlastních
zdrojů podniků a jejich nadřízených
orgánů a o širší využití
investičních úvěrů. Například
celkový objem nově poskytnutých investičních
úvěrů hospodářským organizacím
se v příštím roce zvyšuje o 4,2
mld Kčs, tj. o více než 16 %. Představuje
to tedy výrazně vyšší růst,
než je růst investičních výdajů
z rozpočtu. Přitom dotace a další výdaje
na investice ze státního rozpočtu jsou koncentrovány
zejména do odvětví a na akce, které
významně ovlivňují strukturu naší
výrobní základny. V roce 1976 je to obdobně
jako v předcházejících letech především
financování rozvoje palivoenergetické základny.
Na tyto účely se ve státním rozpočtu
počítá s částkou téměř
9 mld Kčs, což představuje zvýšení
skoro o 3 mld Kčs. V nevýrobní sféře
je to hlavně financování bytové výstavby,
řešení problémů v dopravě
a dalších odvětvích společenské
spotřeby.
Na financování rozvoje vědy a techniky se
ve státním rozpočtu počítá
s částkou 6,1 mld Kčs, je to více
o 6,4 %. Celostátně, tj. včetně prostředků
podniků, výrobně hospodářských
jednotek a resortů, bude na rozvoj vědy a techniky
vynaloženo 15,2 mld Kčs, a je to téměř
o 10 % více než letos.
Obdobně jako u investic jsou i v této oblasti prostředky
státního rozpočtu koncentrovány na
řešení klíčových úkolů
jako je rozvoj jaderné energetiky, elektroniky a výpočetní
techniky apod. V souladu se závěry ÚV KSČ
z května minulého roku je třeba dosáhnout,
aby tyto vysoké objemy prostředků - v roce
1976 to představuje 3,6 % užitého národního
důchodu - přinášely co nejrychleji efekt
v tvorbě zdrojů, růstu společenské
produktivity práce a ve vyšší efektivnosti
celého národního hospodářství.
Ve vnějších ekonomických vztazích
usilujeme o to, abychom se postupně vyrovnávali
s pro nás nepříznivými změnami
v relacích cen vývozu a dovozu. Jde o dlouhodobější
záležitost a tak jako v roce 1974 a 1975 budeme i
v příštím roce financovat ze státního
rozpočtu větší část dopadů
vyplývajících z pohybu cen dovozu. V této
souvislosti je nutno zdůraznit význam efektivního
využívání surovin a materiálů.
V souhrnu se výdaje státního rozpočtu
na ekonomické nástroje zahraničního
obchodu zvyšují o 7,2 %.
Efektivnost zahraniční směny patří
k základním parametrům efektivnosti celého
hospodářství. Je to úkolem především
výrobních organizací a organizací
zahraničního obchodu, aby na nové a náročnější
podmínky ve vnějších ekonomických
vztazích odpověděly aktivizací své
činnosti a zejména důsledným zabezpečováním
a překračováním plánovaných
vývozních úkolů a dalším
zvyšováním efektivnosti našich výrobků
při vývozu. Vývoj v předchozích
letech ukázal, že je v silách naší
ekonomiky, i když ne třeba během jediného
roku, vyrovnat se i s nepříznivými cenovými
vlivy v zahraniční směně. Širší
zapojení do mezinárodní dělby práce
a prohlubování socialistické ekonomické
integrace je jednou ze základních cest zabezpečování
dynamického a efektivního rozvoje našeho hospodářství.
Je nespornou výhodou a předností naší
ekonomiky, že touto cestou jdeme společně se
Sovětským svazem a dalšími socialistickými
státy. Tato skutečnost byla znovu potvrzena při
nedávné návštěvě naší
stranické a vládní delegace v Sovětském
svazu. V přijatém komuniké se právem
zdůrazňuje, že obě strany přikládají
velký význam dalšímu prohlubování
a rozvíjení socialistické hospodářské
integrace v rámci RVHP a jsou odhodlány maximálně
se podílet na tomto důležitém úkolu,
odpovídajícímu životním zájmům
každé bratrské země a celého
socialistického společenství.
Při dalším úsilí o zvyšování
efektivnosti nesmíme zapomenout na rozborovou činnost.
Poněvadž rok 1975 je posledním rokem páté
pětiletky, je třeba kvalitu rozboru za tento rok
opřít o hodnocení výsledků
v celém uplynulém období pod zorným
úhlem zajištění úkolů
roku 1976 a dalších let. Právě takovéto
pojetí rozborů z nich činí aktivní
prostředek realizace stanovené hospodářské
politiky. Rovněž je nutno dále zvýšit
účinnost finanční kontroly a kontroly
vůbec v celém národním hospodářství.
Zkušenosti z plnění páté pětiletky
a zejména závěrů listopadového
zasedání ÚV KSČ v roce 1974 potvrzují,
že uplatnění principu vysoké náročnosti
a kritické analýzy dosažených výsledků
umožňuje docílit významné úspěchy.
Předpokládá to důsledné plnění
věcných úkolů, využití
ekonomické kalkulace k zabezpečení nejefektivnějších
variant rozvoje a dosáhnout, aby zajišťování
efektivnosti a hospodárnosti se stalo běžnou
součástí ekonomického myšlení.
Soudružky a soudruzi, jak se státní rozpočet
podílí na zajišťování úkolů
v růstu životní úrovně pracujících?
V hospodářské politice realizujeme základní
cíl a poslání veškeré naší
činnosti, ve výrobní i nevýrobní
sféře - stále plnější
uspokojování hmotných a kulturních
potřeb pracujících, našich občanů.
K tomu přispívá finanční politika
státu jak aktivním působením na mobilizaci
zdrojů, jak jsem již uvedl v předchozí
části výkladu, tak i plánovitým
přerozdělováním vytvořených
zdrojů a jejich hospodárným využitím.
Z celkového souhrnu výdajů státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů bude na běžné, tj. neinvestiční
výdaje, na školství, zdravotnictví,
sociální a kulturní opatření
vynaloženo 104,5 mld Kčs. Představuje to více
než 37 % celostátních rozpočtových
výdajů a proti letošnímu roku je to
více o 7,1 mld Kčs, tj. více než 7 %
roční růst. Příští
rok je tedy dalším výrazným krokem ve
zvyšování životní úrovně
našich občanů.
Nejvýznamněji se to projevuje v oblasti sociálního
zabezpečení, kde celkový objem výdajů
dosáhne částky 59,1 mld Kčs. Představuje
to zvýšení o 5 mld Kčs, resp. o 0,3
% proti letošnímu roku a je to vůbec nejrychleji
rostoucí položka rozpočtových výdajů.
Z toho připadá 3,3 mld Kčs na úpravu
v oblasti důchodového zabezpečení,
přičemž o další 1,2 mld Kčs
roste celkový objem těchto výdajů
v důsledku růstu počtu vyplácených
důchodů. Dávky nemocenského pojištění
se mají zvýšit o téměř
0,5 mld Kčs, z čehož více než 300
mil. Kčs představuje růst propopulačních
dávek, jako jsou přídavky na děti,
podpory při narození dítěte apod.
V celkovém objemu dosáhnou propopulační
dávky v příštím roce téměř
1 mld Kčs. Společenská pomoc rodinám
s dětmi však zahrnuje další peněžní
a materiální formy. V souhrnu bude v roce 1975 na
pomoc rodinám s dětmi vynaloženo více
než 26 mld Kčs, což je o 34 % více než
v roce 1970. Tyto skutečnosti jednoznačně
dokazují, že v průběhu páté
pětiletky došlo v péči o rodiny s dětmi
a občany v důchodu k velikému rozvoji, že
základní úkoly sociálního programu,
který vytyčila strana na XIV. sjezdu, byly splněny.
Na financování dalších odvětví
společenské spotřeby je v rozpočtových
výdajích na příští rok
určeno na školství 17,9 mld Kčs, na
zdravotnictví 16,4 mld Kčs a na kulturu 3,4 mld
Kčs. Jsou tím plně zabezpečeny potřeby
spojené s plánovaným růstem výkonů,
mezd, výdajů na údržbu a některých
dalších potřeb. Přitom požadujeme
i zde, aby rostoucí objem výkonů a zkvalitňování
poskytovaných služeb bylo zajištěno racionálnějším
využíváním přidělených
finančních prostředků.
Výdaje na školství se v příštím
roce zvyšují o 740 mil. Kčs, tj. o 4,3 %. Rozpočtová
politika je na tomto úseku zaměřena na posilování
těch školských zařízení,
jejichž činnost je ovlivňována příznivým
populačním vývojem posledních let.
Výdaje na zdravotnictví rostou o 780 mil. Kčs,
tj. o 5 %. V roce 1976 dosáhnou jen výdaje na léky
částky 2,8 mld Kčs, což je více
než o 7 % více než letos. Používání
nových a kvalitnějších léčiv
zvyšuje účinnost léčebných
procesů a spolu s vyšší péčí
o zdraví občanů se kladně promítá
v zabezpečování výrobních úkolů
a příznivě ovlivňuje vývoj
pracovní neschopnosti.
Tím nejsou vyčerpány všechny formy,
jimiž státní rozpočet s rozpočty
národních výborů přispívají
k zajištění růstu životní
úrovně a zlepšování podmínek
života našich občanů. Trvale vysoká
je u nás angažovanost státních finančních
prostředků při řešení
problémů bytové výstavby a bydlení.
Na tyto účely bude z rozpočtových
prostředků v příštím roce
vynaloženo celkem více než 22 mld Kčs.
Je to skoro o 6 % více než letos a představuje
to téměř 8 % celkových rozpočtových
výdajů v příštím roce.
Z toho na investiční výdaje na bytovou výstavu
je určeno více než 12 mld Kčs a na státní
příspěvky pro družstevní a individuální
výstavbu, pro řešení provozu komunálního
bytového hospodářství a na další
potřeby skoro 10 mld Kčs. Rozpočtové
prostředky tak významnou měrou přispějí
ke splnění úkolů dokončit v
roce 1976 více než 129 tis. bytů a navázat
na velmi úspěšné plnění
programu bytové výstavby, který stanovil
pro pátou pětiletku XIV. sjezd KSČ.
Růst životní úrovně našich
občanů se promítá i v dalších
oblastech. Je to především růst úsporných
vkladů obyvatelstva. Jejich celkový objem dosáhne
v příštím roce přes 126 mld Kčs,
což je skoro o 10 mld Kčs více než bude
stav vkladů ke konci letošního roku. Průměrný
vklad na 1 obyvatele naší republiky tak přesáhne
8 tis. Kčs. Rostou i půjčky, které
občanům poskytuje Státní spořitelna.
Stav půjček bude činit v příštím
roce 23 mld Kčs, což je více než 18 %
celkových vkladů uložených obyvatelstvem
u Státních spořitelen. Půjčky
jsou určeny především pro mladá
manželství a pro bytovou výstavbu. Upevňování
životních jistot našich občanů
se odráží i v rozšiřování
činnosti pojišťoven směrem k obyvatelstvu.
Konání XIV. sjezdu naší strany v příštím
roce vytváří příznivé
politické podmínky pro plnění hospodářských
úkolů roku 1976. Cíle, které si v
rozvoji naší ekonomiky vytyčujeme, jsou ve
státním plánu, státním rozpočtu
i měnovém plánu konkrétně formulovány
a adresně určeny. Jejich zvýšená
náročnost bude vyžadovat aktivnější
a odpovědnější plnění
úkolů v jejich objemu, kvalitě i struktuře.
Jestliže roste složitost a obtížnost úkolů,
je zákonité, že musí růst požadavky
a nároky na kvalitu ekonomické práce a řízení,
že musíme vynaložit více úsilí
a umu, abychom všechny úkoly úspěšně
zvládli, tak jak to včera řekl s. Husák
na zasedání ústředního výboru
Národní fronty.
Rok 1976 a celá pětiletka představuje náročný
program. Předsevzali jsme si rozvíjet všechno
pozitivní co se v naší společnosti za
léta nashromáždilo v ekonomice, životní
úrovni, kultuře, vědě i v upevňování
našich zahraničních svazků a to znamená
tvrdou, odpovědnou a poctivou práci. Bez ní
žádný pokrok nemůže být.
Socialismus je založen na poctivé práci, na
odpovědném přístupu k úkolům
a právě tento přístup a správně
usměrněná iniciativa pracujících,
vycházející z morálních a hmotných
stimulů, vytváří reálné
možnosti pro zabezpečení úspěšného
rozvoje našeho hospodářství v příštím
roce.