Při zostřené konkurenci na světových
trzích bude nutno věnovat zvýšenou pozornost
výraznému růstu kvality, technické
úrovně a provozní spolehlivosti i větší
pružnosti v dodacích lhůtách a servisu.
Je to rozhodující předpoklad pro zajištění
plánovaného růstu vývozu a dosažení
vyšších vývozních cen, vyššího
zhodnocení surovin a energie a růstu efektivnosti
zahraničního obchodu. K zajištění
potřebných úspor v dovozu bude třeba
zabezpečit co nejvyšší hospodárnost
ve spotřebě a maximálně zhodnocovat
suroviny a materiály.
Plán na příští rok svým
zaměřením a konkrétními opatřeními
orientuje rozvoj ekonomiky na důsledné zajišťování
efektivnosti a kvality a na všestrannější
využívání intenzívních
činitelů růstu.
Produktivita práce v průmyslu se má zvýšit
o 4,6 %, ve stavebnictví o 6,5 %. Snížení
podílu materiálových nákladů
na upravených výkonech má dosáhnout
59 setin procenta a u celkových nákladů 70
setin procenta. Je kladen zvýšený důraz
na maximální hospodárnost při využívání
všech hmotných zdrojů i při vynakládání
finančních prostředků, zejména
ze společenských fondů.
Plánované záměry rozvoje ČSSR
sledují další efektivní využití
zdrojů obou republik. Usilujeme v souladu s předpoklady
šesté pětiletky o zajištění
celostátních potřeb a další vyrovnání
ekonomické úrovně České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky.
Vytvořený společenský produkt se má
zvýšit v ČSR o 4,3 % a ve Slovenské
socialistické republice o 7,1 %. Rozhodující
úlohu bude přitom hrát průmyslová
výroba. Nadprůměrným tempem se bude
rozvíjet v obou republikách výroba strojírenská,
chemický průmysl a výroba stavebních
hmot. Zemědělská produkce se má zvýšit
v ČSR o 3,2 % a v SSR o 7,2 %. Na základě
tohoto vývoje dojde k dalšímu zvýšení
životní úrovně obyvatelstva v obou republikách.
K zabezpečení náročných úkolů
a zejména k dalšímu růstu efektivnosti
se předpokládá realizovat od 1. ledna 1976
některá opatření v soustavě
plánovitého řízení. Tyto úpravy
považujeme za první etapu prací k dalšímu
zdokonalování soustavy plánovitého
řízení.
V příštím roce bude třeba rozhodněji
realizovat závěry květnového pléna
ústředního výboru strany z roku 1974
o posilování úlohy vědeckotechnického
rozvoje při řešení nejdůležitějších
rozvojových úkolů a výrazně
zintenzívnit aplikaci výsledků vědy
a techniky v praxi. Plán na příští
rok usiluje v tomto směru zejména o důslednější
propojení výsledků výzkumu a vývoje
s výrobou, výstavbou a dalšími úseky
národního hospodářství, o další
koncentraci výzkumných a vývojových
kapacit na řešení rozhodujících
úkolů a o zkrácení lhůt řešení
jednotlivých úkolů.
Soudružky a soudruzi, ústřední výbor
Komunistické strany Československa na svém
posledním zasedání konstatoval, že plán
na příští rok je náročným,
reálným programem dalšího sociálně
ekonomického rozvoje ČSSR. Jeho realizace vyžaduje
aktivní, odpovědný přístup
na všech stupních řízení. Základním
předpokladem úspěšného zabezpečení
úkolů plánu je zvýšení
úrovně řízení, zdokonalování
metod a stylu práce vedoucích pracovníků,
důsledné odstraňování nedostatků
a upevňování státní a plánovací
disciplíny.
V souladu se závěry zasedání ústředního
výboru nutno pozornost státních a hospodářských
orgánů soustředit v nejbližším
období především na včasný
a důsledný rozpis úkolů plánu
na příští rok.
Hospodářské plány výrobně
hospodářských jednotek, podniků a
závodů je třeba vypracovat tak, aby úkoly
celostátního plánu byly nejen splněny,
ale vytvořeny předpoklady k jeho překračování
v potřebných směrech, zejména ke zvýšení
výroby pro efektivní vývoz a pro závazné
úkoly investiční výstavby.
Vyšší efektivnosti třeba dosahovat především
úsporami a lepším zhodnocením surovin,
energie a materiálů, lepším využitím
pracovních sil i výrobních kapacit.
Zvýšený důraz je třeba klást
na smluvní zabezpečení dodavatelskoodběratelských
vztahů, jejich soulad s rozpisem státního
plánu a s hospodářskými plány
a jejich důsledné zabezpečování
a respektování v průběhu roku.
Chceme dále zvýšit úroveň řízení
celého investičního procesu tak, aby bylo
především dosaženo soustředění
projekčních i dodavatelských kapacit na závazné
úkoly státního plánu, dodržování
rozpočtových nákladů a uvádění
kapacit do provozu v plánovaných termínech.
Uspokojování rostoucích potřeb obyvatelstva
je úkol základního mimořádného
politického významu. Ve výrobě i vnitřním
obchodě musíme pohotově reagovat na poptávku,
zvyšovat technickou úroveň a rozšiřovat
pestrost sortimentu.
Účinným prostředkem zabezpečení
náročných úkolů plánu
je prohlubování účasti pracujících
na řízení. Orgány hospodářského
řízení musí proto důsledně
projednat hospodářské plány na rok
1976 s pracujícími, jsou pověřeny
využít všechny racionální náměty,
doporučení a stanoviska podnikových a závodních
kolektivů jako zdroj nových možností
pro překonání úzkých míst
ve výrobě a ke zvýšení efektivnosti
výroby. Je třeba postarat se o to, aby každý
pracovník a pracovní kolektiv znal svoje úkoly,
byl seznámen s opatřeními vedení podniku,
závodu a mohl tak svoji iniciativu zaměřit
žádoucím směrem.
Každý pracovní kolektiv a každý
pracovník by měl usilovat o dosažení
nejvyšších výsledků při
nejnižších nákladech, o nejracionálnější
využití strojů a zařízení,
pracovní doby, o nejlepší využití
surovin, materiálů, paliv a energie, aby na každém
pracovišti byla péče o kvalitativní
ukazatele na předním místě.
Rozvoj pracovní iniciativy a socialistické soutěžení
musíme ještě více zaměřovat
na řešení konkrétních úkolů
v duchu Provolání ÚV KSČ, vlády
ČSSR, ÚRO a ÚV SSM na počest XV. sjezdu
a 55. výročí založení KSČ
a na základě Dopisu ÚV KSČ k přípravě
XV. sjezdu KSČ, který orientuje a sjednocuje úsilí
celé společnosti na řešení nejbližších
úkolů.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, závěrem mi dovolte, abych Vám
poděkoval nejen za aktivní přístup
při projednávání návrhu plánu
a návrhu zákona o státním prováděcím
plánu na příští rok ve výborech,
ale také za soustavnou činnost a pomoc, kterou věnujete
realizaci plánu na nejrůznějších
úsecích vaší činnosti.
Rok 1976, první rok šesté pětiletky,
bude obdobím významných politických
událostí. Bude to rok aktivní práce
celé společnosti ve prospěch dalšího
všestranného rozvoje naší republiky. K
tomu má významně přispět i
státní plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1976.
Dovolte proto, abych vás jménem vlády Československé
socialistické republiky požádal o schválení
předloženého návrhu zákona a
o plnou podporu při jeho realizaci v zájmu dalšího
spokojeného a mírového života lidu naší
vlasti. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuj i soudruhovi
Hůlovi.
Nyní prosím ministra financí s. Leopolda
Léra, aby zdůvodnil vládní návrh
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1976.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.:
Vážený soudruhu generální tajemníku
a prezidente, vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, rok 1976 bude významným rokem pro další
politický, společensko-kulturní i ekonomický
rozvoj naší republiky, neboť se v něm
bude konat XV. sjezd Komunistické strany Československa.
Je to zároveň první rok šesté
pětiletky.
Jednání XV. sjezdu naší strany přivítají
komunisté i všechen pracující lid hrdou
bilancí poctivé a obětavé práce,
vykonané od XV. sjezd KSČ. Jak se výstižně
píše v Dopise ústředního výboru
KSČ k přípravě XV. sjezdu strany,
dosažené výsledky vytvářejí
dobré předpoklady po další naši
práci a dávají nám reálný
optimismus i do budoucna. Umožňují pokračovat
v budování vyspělé socialistické
společnosti, dále upevnit a rozvinout vše pozitivní
v dosavadním vývoji a vytyčit si ještě
náročnější úkoly na příští
léta. Tyto skutečnosti se plně odrážejí
ve vzestupu aktivity a iniciativy našich pracujících,
v činnosti orgánů a organizací hospodářské
sféry, v životě celé společnosti.
Jednání ÚV KSČ, které proběhlo
v minulém měsíci, opětovně
potvrdilo platnost závěrů z jeho listopadového
zasedání v roce 1974. Bylo zdůrazněno,
že řešení stále složitějších
úkolů uvnitř naší ekonomiky i
ve vnějších ekonomických vztazích
a další zvyšování životní
úrovně je možné jen za předpokladu
podstatného zvýšení úrovně
a nároků na činnost všech článků
naší hospodářské soustavy. Znamená
to především soustředit síly
a prostředky na řešení klíčových
úkolů v rozvoji naší ekonomiky, intenzívněji
a důsledněji zabezpečovat vzestup její
výkonnosti a efektivnosti a neustále zdokonalovat
řídící a organizátorskou činnost.
S tím souvisí i upevňování
státní, plánovací a finanční
disciplíny a odpovědnosti za plnění
stanovených úkolů.
Jaká je výchozí základna návrhu
státního rozpočtu na rok 1976? Tak jako v
jiných oblastech hospodářské politiky
usilujeme i na úseku financí a státního
rozpočtu o náročnější
přístup k ekonomické činnosti. Tento
přístup byl hlavním východiskem přípravy
státního rozpočtu na rok 1976. Vypracování
jeho návrhu bylo pozitivně ovlivněno skutečností,
že jsme se mohli opírat o převážně
dobré výsledky hospodaření v roce
1975. I přes složitější, zejména
vnější ekonomické podmínky, očekáváme,
že ve finančním hospodaření státu
dosáhneme výsledků předpokládaných
ve státním rozpočtu na rok 1975.
Plánované úkoly v tvorbě hlavních
finančních zdrojů budou překročeny.
V důsledku vyššího objemu dodávek
zboží do tržních fondů bude výnos
z obratu vyšší o 1,4 mld Kčs ve srovnání
s plánem. Rovněž tvorba zisku bude vyšší
než jsme v plánu uvažovali. Výsledky v
této oblasti mohly být ještě příznivější,
kdyby se s úkoly finančního plánu
vyrovnaly všechny podniky a výrobně hospodářské
jednotky.
Vyšší tvorba finančních zdrojů
vytvořila příznivé podmínky
pro zajištění finanční a rozpočtové
rovnováhy v letošním roce. Přitom však
došlo v užití finančních prostředků
k některým odchylkám, které jsou odrazem
vývoje v oblasti hmotných vztahů. Celkový
plánovaný objem investic v národním
hospodářství bude zhruba splněn. Věcná
struktura tohoto plnění však vždy neodpovídá
plně plánovaným záměrům.
V důsledku toho nebude v celém rozsahu vyčerpán
plánovaný objem výdajů na investice
ze státního rozpočtu. Na druhé straně
očekávané překročení
plánovaného růstu zásob v hospodářských
organizacích cca o 13,5 mld Kčs znamená,
že proti záměrům finančního
plánu bylo nutno ke krytí tohoto zvýšení
použít více finančních prostředků.
Proto jedním z důležitých úkolů
příštího roku je zrychlit obrátku
zásob, uvolnit část finančních
prostředků letos vložených do zásob
a tyto zásoby využít k plnění
úkolů ve výrobě a vnitřním
obchodu.
V souhrnu počítáme, že plánovaný
objem příjmů i výdajů státního
rozpočtu na rok 1975 bude překročen a že
bude dosaženo rozpočtového přebytku
ve výši 1,3 mld Kčs, tj. v předpokládaném
rozsahu. U rozpočtů národních výborů
očekáváme přebytek 2,3 mld Kčs.
I když podrobnější rozbor finančního
hospodaření státu bude předmětem
státního závěrečného
účtu za rok 1975, můžeme již dnes
- na základě zhodnocení výsledků
uplynulých čtyř let a očekávaných
výsledků za rok 1975 - konstatovat, že finanční
a rozpočtová politika stanovená pro období
páté pětiletky v souladu s direktivami XIV.
sjezdu KSČ se ukázala jako reálná
a odpovídající našim potřebám.
Její hlavní cíle a záměry byly
v zásadě splněny. Důsledná
realizace této politiky aktivně přispěla
k celkovému splnění a někde i překročení
úkolů páté pětiletky. Hlavním
záměrem byl růst efektivnosti a upevňování
hospodárnosti, ze kterého vycházela i koncepce
přebytkových státních rozpočtů.
Můžeme nyní konstatovat, že rozpočtové
hospodaření ve všech letech páté
pětiletky bylo přebytkové. To umožňuje
plně vyrovnat závazky státního rozpočtu
vůči Státní bance československé,
které vznikly v polovině šedesátých
let, řešit splacení některých
investičních úvěrů v národním
hospodářství s velmi dlouhou návratností,
posílit státní finanční rezervy
a tak upevnit finanční rovnováhu a měnovou
stabilitu.
V průběhu pětiletky byla přijata řada
opatření, která znamenala prohloubení
souladu hmotných a finančních procesů
a tím i zlepšení podmínek pro plnění
úkolů státního plánu na jednotlivých
stupních řízení. Ve složitější
ekonomické situaci druhé poloviny pětiletky
si finanční a rozpočtová politika
zachovala potřebnou pružnost a zvýšeným
tlakem na efektivnost a hospodárnost ve výrobní
i nevýrobní sféře v podstatě
úspěšně čelila růstu finančních
požadavků na státní rozpočet
ze strany vnějších ekonomických vztahů.
Tato skutečnost je o to významnější,
že byla udržena stabilita hladiny maloobchodních
cen, což ostře kontrastuje s nebývalým
rozsahem inflace v kapitalistických státech.
V souhrnu je tedy možno říci, že výsledky
předchozích let i letošního roku vytvářely
dobrou výchozí základnu pro vstup do roku
1976 a tím i do šesté pětiletky. Nové
a složitější podmínky a úkoly,
které v tomto období před námi stojí,
však znamenají i růst nároků
na kvalitu ekonomické činnosti. Odráží
se to ve všech základních dokumentech hospodářské
politiky, tedy i ve státním rozpočtu - v
jeho objemu, věcné struktuře výdajů,
v úkolech v tvorbě finančních zdrojů,
v celkovém zaměření finanční
a rozpočtové politiky.
Účinné řešení úkolů
a problémů finančního vývoje
vyžaduje jednotný a koordinovaný postup v celé
finanční a rozpočtové soustavě.
Z tohoto důvodu pokládám za správné
charakterizovat základní rozpočtové
údaje, proporce a vztahy z celostátního hlediska.
V souhrnu se v roce 1976 příjmy státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů zvyšují na srovnatelné
základně o 4,5 % a mají dosáhnout
280 mld Kčs. Celkové rozpočtové výdaje
se zvyšují o 4,9 % a mají dosáhnout
279,8 mld Kčs. To znamená, že v roce 1976 počítáme
prakticky s vyrovnaným rozpočtem - převýšení
příjmů nad výdaji činí
194 mil. Kčs. Je to určitá změna ve
srovnání se státními rozpočty
předchozích let, ve které se odrážejí
vyšší požadavky národního
hospodářství na prostředky státního
rozpočtu. Zároveň se však dynamika rozpočtových
příjmů a výdajů příliš
neodchyluje od uvažovaných temp růstu vytvořeného
i užitého národního důchodu,
takže nedochází ani k výraznější
změně podílu státního rozpočtu
na objemu národního důchodu - i nadále
bude činit zhruba 66 %. Již tento fakt dokazuje, že
státní rozpočet je nejdůležitějším
nástrojem přerozdělení národního
důchodu a že jeho podíl na financování
potřeb rozvoje národního hospodářství
zůstává významný.
V absolutním vyjádření se rozpočtové
výdaje v příštím roce zvyšují
o 13,1 mld Kčs. Tento přírůstek je
v rozhodujícím rozsahu financován zvýšenými
odvody hospodářských organizací, to
znamená rozvojem výroby a zvyšováním
její hospodárnosti. Například jen
přírůstek odvodů ze zisku činí
7,3 mld Kčs, daň z obratu roste o 2,5 mld Kčs.
Naproti tomu výnos daně ze mzdy se zvyšuje
o 1,5 mld Kčs, což vyplývá z růstu
objemu mezd. Kryje tedy růst celkových rozpočtových
výdajů růst daně ze mzdy zhruba jen
z 11 %. Z těchto několika údajů je
zřejmé, odkud plynou hlavní zdroje státního
rozpočtu a jaký je hlavní směr jejich
užití.
Ústřední místo v naší
rozpočtové soustavě má federální
rozpočet. Objem jeho příjmů na příští
rok je stanoven ve výši 156 mld Kčs, což
znamená, že se v něm soustřeďuje
více než polovina celostátních rozpočtových
příjmů. Z toho je určeno k financování
potřeb federálně řízených
orgánů a organizací a na celostátní
rezervy 69,1 mld Kčs a na dotace do státních
rozpočtů republik celkem 86,7 mld Kčs. Tyto
dotace se zvyšují o 6,1 % a spolu s rostoucím
objemem vlastních příjmů státních
rozpočtů republik zajišťují jejich
vyrovnanost. Zvýšený objem těchto dotací
zároveň vychází z toho, že celkové
výdaje rozpočtů národních výborů
mají dosáhnout téměř 86 mld
Kčs. Zbývající část,
tj. více než 53 mld Kčs, bude poskytnuta ze
státních rozpočtů republik ve formě
účelových subvencí a globální
dotace. Ve srovnání s letošním rokem
to představuje zvýšení o 6,2 %.
Za těmito údaji, které charakterizují
hlavní rozpočtové proporce a vztahy, je třeba
vidět konkrétní úkoly státního
plánu na rok 1976, které ve státním
rozpočtu v koordinaci s finančními plány
podniků a jejich nadřízených orgánů
a ve vazbě na měnový plán zabezpečujeme.
Zároveň se v nich koncentrovaně odrážejí
i hlavní záměry finanční a
rozpočtové politiky.
Základní strategickou linii hospodářské
politiky strany - kurs na růst efektivnosti - je nezbytné
ještě důrazněji prosazovat a důsledně
realizovat, neboť je to v podstatě jediný účinný
prostředek a rozhodující směr, jak
se vyrovnat s ekonomickými důsledky vyplývajícími
z nových jevů ve světové i vnitřní
ekonomice. Proto také růst efektivnosti a upevňování
hospodárnosti zůstávají základním
záměrem finanční a rozpočtové
politiky nejen v roce 1976, ale i v dalších letech
a v tomto smyslu lze hovořit o kontinuitě této
politiky na přechodu z páté do šesté
pětiletky. Platí to v zásadě i o metodách
a nástrojích této politiky. Zachováváme
ty principy a prvky - a těch je většina - které
se osvědčily. Současně provádíme
s platností od počátku příštího
roku některé úpravy a doplnění
především ve směru řešení
aktuálních úkolů vyplývajících
z nových podmínek.
Úpravy v soustavě finančního hospodaření
podniků a jejich nadřízených orgánů
směřují především k vytvoření
lepších předpokladů pro zajišťování
a prosazování efektivního rozvoje a k prohloubení
kvalitativních stránek celého reprodukčního
procesu. Promítá se to v těchto hlavních
oblastech: