Prodej průmyslového zboží vzroste téměř
o 38 % a jeho podíl na celkovém prodeji se zvýší
z 49,8 % v roce 1970 na 52,5 % letos. Prodej zboží
strojírenského charakteru dlouhodobého užití
vzroste na 1 obyvatele letos oproti roku 1970 téměř
o 50 %. Za období 1966-1970 jsme prodali obyvatelstvu 357
tis. osobních automobilů; v páté pětiletce
jich bude prodáno přibližně 632 tis.,
tj. téměř o 80 % víc. Rozvoj bytové
výstavby, ale i rekreačních chat, přispěl
k rychlému růstu prodeje nábytku - letos
na 1 obyvatele o 68 % více než v roce 1970, cementu
o 30 % a stavebnin - o 20 % více. Konečně
letošní předvánoční nákupy
v našich obchodech dokazují, že naši občané
mají opravdu co kupovat.
Stát rozšiřuje péči o zdravotnictví,
školství a kulturu. Na tato odvětví,
která přímo působí na zvyšování
celkové životní úrovně, vydáme
v páté pětiletce o polovinu více prostředků
než ve čtvrté pětiletce.
Podařilo se nám vytvořit rozsáhlou
materiální základnu pro bytovou výstavbu
a v této pětiletce předáme do užívání
více než 600 tisíc bytů. Překročíme
tak direktivu XIV. sjezdu KSČ zhruba o 100 tisíc
bytů.
Úspěšné splnění páté
pětiletky je přesvědčivým důkazem
předností socialistické společnosti
a plánovitého řízení národního
hospodářství. Má proto velký
vnitropolitický, ale i mezinárodně politický
význam. Naplňuje nás reálným
optimismem a umožňuje nám vytyčit si
i na příští léta náročné
úkoly.
Soudružky a soudruzi, příprava plánu
na příští rok byla součástí
rozsáhlých prací na šesté pětiletce,
v níž - jak zdůraznilo červencové
zasedání ÚV KSČ - chceme pokračovat
v upevňování a rozvíjení pozitivních
tendencí v národním hospodářství,
založených XIV. sjezdem KSČ. Hlavním
cílem naší hospodářské
politiky v příštím roce bude zajistit
i nadále, v souladu se socialistickým způsobem
života, uspokojování rostoucích potřeb
obyvatelstva, upevňování životních
jistot pracujících, a to na základě
trvalého rozvoje a zvyšování efektivnosti
společenské výroby.
V šesté pětiletce - jak se uvádí
v Dopise ÚV KSČ k přípravě
XV. sjezdu - půjde zejména o stabilitu a celkový
dynamický, vyvážený vývoj, o
rozšiřování efektivních strukturálních
změn v souladu s požadavky vědeckotechnického
rozvoje a rozšiřující se účasti
naší republiky v socialistické ekonomické
integraci, o dosažení ještě vyššího
stupně soběstačnosti ve výrobě
potravin z vlastních zdrojů, o udržení
vysokého podílu růstu společenské
produktivity práce na tvorbě zdrojů, o proporcionální
ekonomický rozvoj obou našich republik.
Současně půjde o zvládnutí
důsledků ovlivňujících naši
ekonomiku v souvislosti se situací na světových
trzích. Od poloviny roku 1973 se situace na kapitalistických
surovinových a palivových trzích prudce zhoršila,
ceny podstatně vzrostly, někdy až několikanásobně.
Roste tam nezaměstnanost, inflace, stagnuje výroba.
Nerovnoměrnost hospodářského vývoje
kapitalistických států se prohlubuje. Tento
proces, na který poukázalo již listopadové
zasedání ústředního výboru
strany v roce 1974, pokračuje i v současné
době. Cenová hladina je tam labilní a rozkolísaná,
prohloubily se odbytové potíže na kapitalistických
trzích.
Máme, soudružky a soudruzi, s těmito státy
pochopitelně obchodní styky, nakupujeme u nich značný
objem surovin, materiálů, strojů a zařízení
a musíme tyto nákupy uhrazovat našimi vývozy.
Krizová situace v kapitalistických zemích
má proto vliv i na naše hospodářství.
Jednotlivé socialistické státy i společenství
Rady vzájemné hospodářské pomoci
jako celek pokračují v pozitivním dynamickém
hospodářském rozvoji.
Změny ve vývoji světových cen, vliv
omezenosti přírodních zdrojů, horších
geologických podmínek i vzdálenosti těžebních
oblastí musí být respektovány podle
přijaté praxe i v rámci ekonomické
spolupráce mezi členskými zeměmi RVHP.
Úpravy se týkají jak dovážených
i vyvážených surovin, paliv, materiálů,
tak i hotových výrobků.
Vzhledem k naší struktuře dovozu, kde převládají
paliva a suroviny, a vývozu, kde naopak převládají
výrobky zpracovatelského průmyslu, potřebujeme
vytvářet více zdrojů - především
zpracovatelského průmyslu - pro export s vysokou
kvalitou a technickou úrovní a pružněji
reagovat na potřeby vnějšího trhu ve
výrobě i v práci organizací zahraničního
obchodu.
Změněné vnější podmínky,
jak bylo konstatováno i na posledním zasedání
ÚV KSČ, představují nové závažné
skutečnosti, z nichž vyvozujeme v hospodářské
politice krátkodobé i dlouhodobé závěry.
Náročnost úkolů v prvním roce
šesté pětiletky ovlivňují i naše
vnitřní problémy a nedostatky, které
se nám dosud nepodařilo uspokojivě vyřešit.
Při překračování celkových
temp růstu nedosahujeme v plném rozsahu plánované
struktury průmyslové a stavební výroby,
nedaří se uvádět do provozu některé
důležité kapacity v plánovaných
termínech, nejsou zcela plněny dodávky pro
vývoz.
Překonání nedostatků patří
k jednomu ze základních předpokladů
realizace náročných úkolů v
příštím roce a v celé šesté
pětiletce.
Rozbor stavu a možností našeho hospodářství
při pracích na koncipování úkolů
plánu však nicméně ukázal, že
je v našich silách zabezpečit další
plynulý a dynamický rozvoj.
Plán na příští roky, soudružky
a soudruzi - a to bych chtěl zdůraznit - vychází
z celkové koncepce rozvoje národního hospodářství
pro období šesté pětiletky, jak je připravována
a byla projednána ve vládě ČSSR i
na červencovém zasedání ÚV
KSČ.
Prvořadým úkolem plánu na příští
rok je udržení plynulého a dynamického
růstu národního důchodu, jako rozhodujícího
zdroje pro uspokojování rostoucích potřeb
obyvatelstva. Počítáme s růstem národního
důchodu minimálně o 5 %, přičemž
přírůstek by měl být kryt z
90 % společenskou produktivitou práce. Průmyslová
výroba se má zvýšit přibližně
o 5,5 %, zemědělská výroba asi o 4,5
%; základní stavební výrobu chceme
zvýšit o 8,5 % při zajištění
přednostních dodávek pro investiční
výstavbu.
Obětavá práce našich pracujících
umožňuje vzestup životní úrovně
a upevňování sociálních jistot
pracujících. Linie na upevňování
a další rozvíjení životní
úrovně byla potvrzena a zdůrazněna
i v posledních dokumentech ÚV KSČ i ve vystoupeních
vedoucích představitelů strany a vlády.
Plán počítá s růstem nominálních
peněžních příjmů o 5,2
%, v tom příjmů z mezd o 4 % a zajišťuje
schválené úpravy v důchodovém
zabezpečení obyvatelstva. Z toho titulu vzrostou
příjmy obyvatelstva v příštím
roce o 9,4 %. Osobní spotřeba se zvýší
o 4,3 %, maloobchodní obrat o 4,7 %, při rychlejším
růstu prodeje průmyslového zboží.
Překročení plánovaných dodávek
spotřebního zboží pro vnitřní
obchod v letošním roce a plánované dodávky
pro rok příští, vytvářejí
podmínky pro urychlené řešení
některých sortimentních nedostatků
v uspokojování poptávky. Dodavatelé
spotřebního zboží a organizace vnitřního
obchodu musí v tomto směru pracovat pružněji
než dosud a dosáhnout výraznějšího
pokroku.
Předpokládáme a plánem zajišťujeme
růst prodeje potravin o 3,6 %. Zabezpečujeme potřebný
růst prodeje hlavních potravin a další
rozšíření potravinářského
sortimentu. Plán ukládá zvýšit
prodej průmyslového zboží o 5,6 %, prodej
osobních aut o 8 %, kulturních zařízení
a zařízení pro domácnost o 10 %, stavebních
potřeb přibližně o 5 %. Prodej textilního
zboží se má v příštím
roce podle předpokladů plánu zvýšit
o 4,6 %. Při uspokojivých celkových zásobách
textilu v obchodě bude třeba pružně
obměňovat sortiment podle vývoje poptávky.
Plán komplexní bytové výstavby počítá
s dokončením kolem 130 tis. bytů ve všech
formách výstavby. V jejich rozmístění
sledujeme posílení vlivu na získání
a stabilizaci pracovních sil pro rozhodující
výrobní a investiční záměry.
Na území hl. m. Prahy má být dokončeno
10 400 bytů, v hl. m. Slovenské socialistické
republiky Bratislavě přibližně 5200
a v Severočeském kraji 10 400 bytů. Postupné
zlepšení souladu technické a především
občanské vybavenosti s výstavbou bytů
je vyjádřeno zvýšením podílu
investic pro tento účel na celkových objemech
prací a dodávek pro komplexní bytovou výstavbu.
Dále budeme prohlubovat zdravotní a školskou
péči a kulturní činnost. V rámci
společenské spotřeby vynaložíme
na tyto úseky v příštím roce
více než 37 mld Kčs. Přednostně
musí být ovšem zajišťovány
nezbytné a naléhavé úkoly. I pro tuto
oblast platí povinnost přísné hospodárnosti
ve využívání hmotných prostředků
i pracovníků.
Splnění plánu rozvoje životní
úrovně v příštím roce
prokáže v denním životě širokým
vrstvám občanů, že KSČ a vláda
ČSSR důsledně uskutečňuje program
zvyšování životní úrovně
i v náročnějších podmínkách
ekonomického rozvoje.
Nejnáročnějším záměrem
plánu je výrazná diferenciace tempa rozvoje
jednotlivých výrobních odvětví
vyvolaná potřebami strukturálních
změn výroby a jejího užití.
V příštím roce bude mít v tvorbě
zdrojů - stejně jako doposud - rozhodující
úlohu průmysl. Uvažovaný růst
průmyslové výroby vychází z
přednostního rozvoje strojírenství
(o 8,3 %), chemie (o 8,4 %) a výroby stavebních
hmot (o 7,7 %). Průmyslovou výrobu je nutno přednostně
zaměřit na dodávky pro vývoz a na
rozhodující velké stavby.
Základní záměry v rozvoji průmyslové
výroby se opírají o plánované
uvedení do provozu celé řady významných
kapacit, např. 813 MW elektrárenských výkonů,
kapacit na výrobu olejářských a bezešvých
trubek v NHKG, plechů ve VSŽ Košice, nízkotlakého
polyetylenu v Záluží, vysokotlakého
polyetylenu v Bratislavě, kapacit na výrobu dřevotřískových
desek, obývacích souprav a řady dalších.
Předpokládáme samozřejmě další
zlepšení ve využívání kapacit.
K zajištění potřeb národního
hospodářství se počítá
se zvýšením prvotních zdrojů
paliv a energie o 2,2 % proti letošnímu roku, přičemž
na rozdíl od let páté pětiletky budou
v příštím roce rozhodující
část přírůstku tvořit
tuzemská pevná paliva. Při zpomalení
přírůstku topných olejů musíme
plně zabezpečit základní výrobní
úkoly a budeme nadále operativně řídit
a regulovat spotřebu.
K zajištění plynulého zásobování
elektrickou energií počítáme se zvýšením
její výroby o 6,8 %. Zabezpečení potřebných
zdrojů energie vyžaduje bezpodmínečně
zajišťovat, aby stávající elektrárenské
výkony včetně nových kapacit z páté
pětiletky byly spolehlivě a na plný výkon
provozovány. Zároveň však musíme
výrazně zvýšit úroveň
hospodaření s palivy a energií a rozhodně
rozvinout úsilí za úspory ve výrobě
i ve všech ostatních oblastech spotřeby včetně
komunálního a bytového hospodářství.
I v roce 1976 je třeba zachovat dosavadní způsob
regulace spotřeby.
V metalurgii a strojírenství budeme pokračovat
v realizaci strukturálních změn výroby,
které by měly příznivě ovlivnit
zabezpečování vývozních úkolů,
dodávek pro vnitřní trh a investiční
výstavbu. V hutnictví se má zvýšit
výroba oceli na 14,4 mil. tun, bude zvýšena
výroba válcovaného drátu, plechů
a ocelových trub.
Úkoly strojírenství nejen na příští
rok, ale i na další období vyžadují,
aby mu byla věnována odpovídající
pozornost. Je proto nutné počínaje příštím
rokem výrazně zlepšit úsilí a
soustředit se na růst podílu výroby
rozvojových nosných programů, především
chemického zařízení, strojů
a zařízení pro zpracování plastických
hmot a kaučuků, měřící,
regulační a řídící techniky,
která je určena ke kompletaci dodávek pro
investiční výstavbu. Stejnou pozornost je
nutno věnovat montážním kapacitám
a opatřením, která zabezpečují
funkci finálních a generálních dodavatelů.
Ve všeobecném strojírenství se počítá
s přednostním zajišťováním
rozvoje výroby obráběcích, textilních,
kožedělných a obuvnických strojů.
Náročné úkoly má všeobecné
strojírenství i při krytí potřeb
vnitřního trhu.
V příštím roce bude ve strojírenskometalurgickém
komplexu pokračováno ve výstavbě významných
výrobních programů, které patří
k nejrozsáhlejším strukturálním
změnám těchto odvětví. Je to
program výroby zařízení pro jaderné
elektrárny, rozvoj výroby nákladních
automobilů Tatra, zvýšení výroby
trubek a další. Věnujeme jim zvýšenou
pozornost v plánu a stejná jim musí být
věnována i při realizaci plánu. Potřebný
rozsah projekčních, stavebních a montážních
kapacit, stroje a zařízení včetně
dovozu, to vše je nutno soustřeďovat a smluvně
zajišťovat především na tyto stavby.
Dodržení termínů výstavby, především
však jejich zkrácení, představuje pro
naše národní hospodářství
veliké hodnoty.
V chemickém průmyslu počítá
plán s uvedením do provozu nových výrobních
kapacit v petrochemii a ve výrobě papíru
a celulózy. Rozšíří se výroba
chemických vláken, zejména polyamidového
kordového a technického hedvábí, polyamidového
kabílku a polypropylenových vláken. To umožní
rozšířit surovinové základny
textilního průmyslu a dosáhnout úspor
v dovozu textilních surovin. Při realizaci plánu
na příští rok bude třeba všestranně
zabezpečovat urychlené uvedení petrochemických
komplexů v ČSR i SSR do bezporuchového provozu.
V tomto směru a při výstavbě chemického
průmyslu je třeba významně zvýšit
úsilí v zájmu dodržování
lhůt výstavby, rozpočtových nákladů
i kvality výstavby u nových kapacit.
Ve spotřebním průmyslu počítáme
se zvýšením dodávek pro tržní
fondy o 3,6 %. Jsou vytvářeny předpoklady
pro zlepšení zásobování obyvatelstva
zejména pleteným ošacením, pleteným
prádlem a nábytkem. Koncepce rozvoje výroby
jednotlivých odvětví spotřebního
průmyslu je orientována na rychlejší
rozvoj oborů, zpracovávajících domácí
suroviny.
Plán na příští rok ukládá
náročné úkoly ve zvyšování
hospodárnosti a úspor ve spotřebě
energie, surovin a materiálů ve výrobě.
Společně s lepším využitím
výrobních základních fondů
je to výrazný zdroj urychlení rozvoje ekonomiky.
Velký význam má také racionální
využití zásob všeho druhu, které
neúměrně vzrostly v letech 1974 a 1975. Všechny
hospodářské orgány musí zaktivizovat
činnost na tomto úseku a přijmout účinná
opatření jak k maximálnímu a účelnému
využití existujících zásob, tak
i k zastavení jejich dalšího neúměrného
růstu.
V souladu se závěry říjnového
zasedání ÚV KSČ vychází
plán na rok 1976 v zemědělství z úkolu
zabezpečovat již od počátku šesté
pětiletky potřebné předpoklady pro
růst soběstačnosti ve spotřebě
potravin a zejména ve výrobě zrnin. Hlavním
a zvlášť náročným úkolem
v rostlinné výrobě bude zajištění
plánované sklizně obilovin v celkovém
objemu 10,2 mil. tun. I když v příštím
roce počítáme se zvýšením
dovozu bílkovinných krmiv a kukuřice z kapitalistických
států a se zvýšením výroby
úsušků pícnin, je třeba dosáhnout
maximálních úspor jadrných krmiv.
Plánované zvýšení hektarových
výnosů je zajišťováno především
růstem dodávek průmyslových hnojiv
o více než 5 % čistých živin na
1 ha zemědělské půdy. Plánem
předpokládanému růstu odpovídají
i investice strojní a stavební, chemické
prostředky, dovoz krmných komponentů a další
dodávky.
Úkoly ve výrobě a nákupu živočišných
výrobků zajišťují potřebné
zdroje pro plánovaný vzestup spotřeby potravin.
V potravinářském průmyslu se počítá
s růstem výroby a zvýšením kvality
výrobků, rozšířením sortimentu,
zlepšením spotřebitelského balení
a prodloužením trvanlivosti výrobků.
Hlavním úkolem v dopravě bude v příštím
roce zabezpečení přírůstku
železniční nákladní přepravy,
zejména na nejzatíženějších
tratích, a to potřebným počtem pracovníků
i techniky, který plán vyděluje.
Klíčovým problémem zůstává
investiční výstavba. Plán na rok 1976
vychází z celkových záměrů
připravovaného šestého pětiletého
plánu. Je zaměřen na zabezpečení
plánovaných termínů uvádění
kapacit do provozu a na zabezpečení rozhodujících
výrobních programů rozvoje národního
hospodářství. Pro realizaci těchto
hlavních cílů se počítá
s přírůstkem objemu investic zhruba o 7 %.
Úkoly se soustřeďují na stavby s rozpočtovými
náklady vyššími než 2 mil. Kčs,
tj. na velké a z hlediska dalšího rozvoje rozhodující
stavby. U drobné výstavby a tzv. strojů nezahrnutých
do rozpočtu staveb se sleduje záměr nepřipustit
další živelné překračování
plánu. Uznáváme jejich význam, vyžadujeme
však, aby byly zdrojem rychlé modernizace, prostředkem
zvýšení produktivity a racionalizace výroby
a aby byly v zájmu rychlého efektu účelně
a programově soustřeďovány do vybraných
závodů.
Při stanovení rozsahu zahajování a
výběru staveb bylo respektováno hledisko
důležitosti jednotlivých akcí pro další
rozvoj národního hospodářství.
Termíny uvádění rozhodujících
kapacit do provozu jsou stanoveny jako závazné úkoly
státního plánu a jako takové musí
být také zajišťovány.
Nutnost podstatně zlepšit provádění
investiční výstavby dále vyžaduje
koncentrovat naše úsilí na zkrácení
lhůt a zkvalitnění přípravy
investic, na důsledné dodržování
limitů zahajování nových staveb, dodržování
rozpočtových nákladů a soustředění
stavebních a montážních kapacit na rozhodující
stavby.
Plán zahraničního obchodu na příští
rok stanoví úkol dosáhnout celkového
růstu výměny zboží o 5,7 %, z
toho se socialistickými zeměmi zhruba o 7 %. Základem
našich vnějších vztahů v příštím
roce zůstává spolupráce se socialistickými
státy, především se Sovětským
svazem. Podařilo se nám v rámci koordinace
plánů dohodnout takovou spolupráci, která
zabezpečuje pro naši ekonomiku další přírůstek
dodávek základních druhů paliv a energie,
železorudných a některých dalších
surovin. Zabezpečuje dlouhodobě odbyt především
výrobků zpracovatelského průmyslu,
a zvláště pak strojírenství.