Těchto několik základních číselných
údajů je jasným svědectvím,
jak rozsáhlá a všestranná je péče
společnosti o každého našeho občana,
a státní závěrečný účet
federace, který dnes projednáváme, tak dokumentuje
a konkretizuje plnění závěrů
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa v
oblasti rozvoje životní úrovně.
Ráda bych se ještě vrátila k výdajovým
položkám v oblasti důchodového zabezpečení.
Chtěla bych je dát do souvislosti s usnesením
dubnového pléna ÚV KSČ, vlády
a Ústřední rady odborů, ke zdokonalení
soustavy důchodového zabezpečení,
které jsme všichni s velkou radostí uvítali.
Vždyť jeho uvedení do života přijetím
nového zákona bude znamenat pro více než
3 milióny důchodců zvýšení
životní úrovně a všem pracujícím
přinese další upevnění životních
a sociálních jistot.
Je oceněním práce starších generací,
které se mnohdy za složitých podmínek
podílely na budování socialismu, je výrazem
všestranné péče Komunistické
strany Československa o naše občany.
Právě proto, že připravovaná
úprava důchodů je velmi aktuálním
tématem, je na místě připomenout,
že i současná péče v oblasti
sociálního zabezpečení je už
dnes velmi rozsáhlá a má vysokou úroveň.
Například máme u nás více než
570 ústavů sociální péče
s více než 50 tis. místy. Provozní výdaje
činí na ubytovací den v ústavech pro
dospělé 41,50 Kčs a měsíčně
představují více než 1260 Kčs
na osobu.
Rozsáhlá podpora je také poskytována
ve formě tzv. obecné doplňkové péče,
kterou zabezpečují přímo národní
výbory. Roční vydání činilo
více než 260 miliónů, z toho například
necelých 40 % byly výdaje na stravování
důchodců.
Takováto finanční politika státu,
rozvíjející životní úroveň,
se pak konkrétně promítá i do hospodaření
národních výborů. Chtěla bych
to dokumentovat na příkladech z mého volebního
obvodu v Praze 4.
Na zvýšení životní a kulturní
úrovně občanů čtvrtého
pražského obvodu bylo vynaloženo v loňském
roce 342 mil. Kčs. Z toho na oblast kulturních a
sociálních opatření bylo vydáno
přes 60 %, konkrétně 220 mil. Kčs,
z toho na zdravotnictví včetně nákladů
na léky 102 mil. Kčs.
Výdaje na sociální zabezpečení
přesáhly částku 15 mil. Kčs
V nich jsou zdánlivě nevelké položky,
které však z hlediska životních podmínek
našich starých občanů představují
pomoc, bez níž by mnozí z nich nemohli vůbec
prožívat klidné stáří.
Tak například výdaje spojené s pečovatelskou
službou činily asi 1,5 mil. Kčs. V porovnání
s miliardovými částkami, jež byly vydány
v oblasti sociálního zabezpečení,
je to částka nepatrná. Ale její význam
můžeme ocenit, jen když si dovedeme za ní
představit stovky a tisíce hodin nelehké
práce pečovatelek, spojené s úklidem,
nákupem, prováděním osobní
hygieny těm, kteří tuto pomoc od společnosti
nezbytně potřebují. Takovýchto obětavých
pečovatelek má obvod 170, z nich 140 jsou dobrovolnými
pracovnicemi.
Neméně náročná je práce
spojená s poskytováním obědů
důchodcům. Jen za loňský rok jich
bylo vydáno na 140 tis. a z toho více než 15
tis. jich bylo rozváženo dokonce přímo
do bytů důchodců nebo do klubů.
Za těmito strohými čísly je neúnavná
práce velkého kolektivu lidí, zabezpečujících
v okrese péči o děti, mládež
i rozsáhlou pomoc našim starým občanům.
Nechtěla bych svým vystoupením však
vzbudit dojem, že v této oblasti jsme bez problémů,
že nemáme co zlepšovat, zkvalitňovat a
dále prohlubovat.
Z práce v mém volebním obvodu vidím,
že musíme péči o naše staré
občany věnovat trvale zvýšenou pozornost,
zejména dále rozšiřovat sociální
služby. Je jistě potěšitelné, kolik
lidí se u nás dožívá vysokého
stáří. Z toho skoro každý osmý
se dožívá osmdesáti let. Je to krásný
věk. Přináší s sebou ale i řadu
různých problémů, které nejsou
vždy naši staří občané schopni
sami řešit. Tam, kde nemůže pomoci rodina,
plní tuto funkci v celém rozsahu společnost.
A aby ji plnila dobře, to záleží na
každém z nás.
Bude třeba, aby národní výbory i za
pomoci nás poslanců, daleko aktivněji přistupovaly
k řešení vážných sociálních
problémů, ať již jde o přesnější
znalosti sociální potřebnosti starých
občanů, o rozšiřování
pečovatelské služby, budování
domovů důchodců a rozšiřování
tak dobře v praxi osvědčených domů
pečovatelských služeb.
Tato rozsáhlá péče a její další
zkvalitňování, kterou náš stát
zabezpečuje v oblasti sociálního zabezpečení,
zdravotnictví a ostatních oblastech společenské
spotřeby, je však podmíněna dobrými
ekonomickými výsledky. Na všechny vymoženosti
socialistické společnosti si musíme vydělat.
Jiné zdroje než výsledky naší práce
nemáme. To si musíme uvědomovat.
Proto se neobejdeme bez pracovní iniciativy a aktivního
přístupu k plnění plánovaných
úkolů národohospodářského
plánu, a s hodnotami, které vytvoří
ruce dělníků, techniků, vědců,
nás všech, musíme nakládat jako dobří
hospodáři.
Myslím, že závěrečný účet,
který dnes projednáváme a máme schválit,
je dokladem, že v loňském roce jsme hospodařili
dobře a že výsledky práce byly využity
ve prospěch lidu. Proto doporučuji závěrečný
účet federace ke schválení. Děkuji.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kohoutové.
Hovoří poslanec Szénási, připraví
se poslanec Vondrouš.
Poslanec SN F. Szénási: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky,
súdruhovia, vážení poslanci! Dôležitým
článkom budovania socializmu v našej vlasti
je investičná výstavba. Budovaním
nových a modernizáciou starších výrobných
a výskumných zariadení sa zavádzajú
do praxe moderné a racionalizačné prvky.
Uskutočnenie vedeckotechnickej revolúcie bez investičnej
výstavby nie je možné.
Taktiež uznesenia XIV. zjazdu KSČ, smerujúce
k zvyšovaniu životnej úrovne našich pracujúcich,
možno dosiahnuť len budovaním nových zariadení
pre pracujúcich, bytov atď.
Celková hodnota v minulom roku vykonaných investičných
prác a dodávok vrátane akcií "Z"
a samotného obyvateľstva dosiahla hodnotu 131,3 mld
Kčs, čo znamená že bolo preinvestované
viac o 11,3 mld Kčs než v roku 1973.
Rozpočtová politika v roku 1974 počítala
v tejto oblasti s potrebou dosiahnuť plné finančné
zabezpečenie hmotného objemu investícií
uvažovaných v štátnom pláne a vytýčila
dosiahnuť maximálnu mobilizáciu vlastných
zdrojov investora.
Prostriedkom na to bola predovšetkým nevyhnutná
redistribúcia zdrojov vo vnútri výrobno-hospodárskej
jednotky a cesta lepšieho využívania investičných
úverov.
Výsledky dosiahnuté v minulom roku ukazujú,
že zámer pôsobiť najmä na vyššiu
efektívnosť pomocou použitých investičných
úverov sa podaril.
Z predložených nám materiálov a z výkladu
s. ministra vyplýva, že použitá suma nového
investičného úveru na realizáciu úloh
v investičnej výstavbe ústredne riadených
hospodárskych organizácií dosiahla 21,3 mld
Kčs. Je to v porovnaní s doterajšími
rokmi päťročnice najviac a znamená, že
sa podarilo zabezpečiť úlohu danú uznesením
federálnej vlády, ktorým bola pre rozhodujúce
hospodárske odvetvia určená povinná
minimálna účasť úverových
zdrojov na krytie finančnej potreby na investície.
Investičný úver smeroval hlavne do oblasti
hutníctva, strojárstva a na rozvoj palivo-energetickej
základne, ďalej do oblasti chémie, stavebníctva,
spotrebného priemyslu a poľnohospodárstva.
Lepšie využitie úverov a vlastných zdrojov
investorov prispeli k zaisteniu plynulého financovania
investičnej výstavby. Súčasne priaznivo
ovplyvnilo aj čerpanie investičných dotácií
zo štátneho rozpočtu a prispelo k tomu, že
výška týchto dotácií zostala
i napriek značnému rastu investičnej výstavby
na úrovni minulého roku, a tak sa mohla časť
prostriedkov štátneho rozpočtu uvoľniť
pre iné odvetvie národného hospodárstva.
Okrem toho kladne pôsobilo na modernizáciu základných
prostriedkov poskytovanie výhodných racionalizačných
úverov vo výške 800 mil. Kčs. Bolo to
najmä v oblasti strojárstva, stavebníctva a
spotrebného priemyslu. Škoda, že tento druh finančnej
pomoci nemá takú odozvu aj v iných rezortoch.
Napriek týmto kladným javom sa vyskytli aj mnohé
nedostatky v investičnej výstavbe. Na tieto poukázalo
aj novembrové plénum Komunistickej strany Československa.
Tu by som chcel podotknúť, že finančné
limity na investičnú výstavbu pre poľnohospodárstvo
by mohli byť vyššie, nakoľko vo väčšine
poľnohospodárskych podnikov by sa vyžadovalo
modernizovať základné prostriedky, ktoré
v mnohých prípadoch nevyhovujú moderným
požiadavkám veľkovýroby. Zo skúseností
vieme, že v mnohých prípadoch prepadajú
investičné prostriedky, nakoľko nie sú
preinvestované, no mnohé poľnohospodárske
závody by ich vedeli účelne využiť.
Keď sa pozeráme na organizáciu investičnej
výstavby, vidíme, že mnohé okolnosti
ju zdražujú, najmä zlé využívanie
pracovného času, nedôslednosťou v práci
sa termíny odovzdávania stavieb predlžujú,
čím vznikajú značné národohospodárske
škody.
Veľa nedostatkov je v projekčnej pripravenosti stavieb,
v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch.
Sú to nedostatky, ktoré nie vždy možno
riešiť finančnými prostriedkami. Tieto
nedostatky treba riešiť dobrou organizáciou práce,
prístupom ľudí k práci.
Bude treba venovať väčšiu pozornosť
tiež spracovaniu režimu jednotlivých stavieb
v súlade so štátnym plánom a tento režim
záväzne plniť.
Zvlášť pokladám za závažné,
že sa neustále zvyšujú rozpočtové
náklady stavieb. Podľa dostupných podkladov
dosiahlo zvýšenie týchto nákladov pri
537 stavbách 8,7 miliárd Kčs. V porovnaní
s rokom 1973 je to skoro dvojnásobná suma a je najvyššia
za doterajšie roky päťročnice.
Vecné zmeny sa podieľajú na zvýšení
nákladov sumou 4,9 miliárd Kčs, t. j. 57
%. Majú na nich podiel nedostatky predprojektovej prípravy
investorov, dodávatelia stavieb aj projektanti skvalitňovaním
pôvodných projektov.
Nie vždy však zmeny v projektoch majú zlepšujúce
parametre. Možno konštatovať, že sa pri vecných
zmenách zhoršil podiel zlepšujúcich sa
parametrov oproti minulým rokom.
Vlastné cenové vplyvy sa podieľajú na
zvyšovaní nákladov 2,2 mld Kčs, t. j.
18 %. Sú to najmä dôsledky podmienok dovážaného
strojného zariadenia, kapacít a profesií.
Ďalšie závažné nedostatky, ktoré
sa podieľajú na zvyšovaní nákladov,
je aj podhodnotenie rozpočtových nákladov.
Tento jav aj naďalej trvá a je potrebné sa
zamerať dôslednejšie na odstránenie tohto
nedostatku.
V súvislosti s týmto by som chcel kladne oceniť,
že predsedníctvo vlády prijalo v januári
tohto roku opatrenia na zvýšenie celkovej úrovne
a zlepšenie stavu v investičnej výstavbe, vzťahujúce
sa na zlepšenie prípravy plánovania realizácie
investičnej výstavby, zodpovednosti a na odstránenie
nadmerného rastu investičných nákladov.
Treba tiež oceniť, že boli vypracované "Smernice
o povoľovaní zvýšených rozpočtových
nákladov stavieb" a možno očakávať,
že budú mať kladný vplyv na ich reguláciu.
Ako som už spomenul, v stavebníctve treba venovať
zvýšenú pozornosť využívaniu
pracovného času, ktoré je predmetom častej
kritiky. Lepšie využitie pracovného času
je jedným z dôležitých činiteľov
zvyšovania produktivity práce. Zvlášť
treba odhaľovať rezervy vo využívaní
pracovného času cez deň a taktiež venovať
veľkú pozornosť vývoju zákonného
pracovného pokoja, zvýšenú pozornosť
venovať dodržiavaniu bezpečnostných opatrení
na odstránenie úrazov, ktoré veľkou
mierou brzdia tempo stavebných prác.
Stručne som spomenul klady a nedostatky týkajúce
sa investičnej výstavby a najmä som považoval
za účelné upozorniť na niektoré
nedostatky, ktorých odstránením by sa mnohé
zlepšilo na úseku investičnej výstavby.
Takto by sa na tomto úseku lepšie splnili uznesenia
XIV. zjazdu KSČ.