Záverom chcem zdôrazniť, že zlepšenie
využiteľnosti daného pracovného fondu
nie je len jednorazová záležitosť, ale
dlhodobý proces, ktorý má aj svoju psychologicko-sociálnu
stránku a nemôže ho zmeniť iba zákon.
Musí tu zohrať svoju sociálnu úlohu
aj ideovo-výchovné pôsobenie na pracujúcich.
Treba ich viesť k dodržiavaniu pracovnej disciplíny,
k dobrovoľnej socialistickej morálke. Za tým
účelom treba viac využívať a propagovať
pozitívne príklady v oblasti pracovnej morálky,
ktoré sa rodia v rámci kolektívov BSP a v
iných formách socialistického súťaženia.
Socialistické súťaženie treba orientovať
aj v smere znižovania pracovných strát, predovšetkých
z titulu absencie a prestojov. Tým sa otvára pomerne
široký priestor politicko-výchovného
pôsobenia orgánom Revolučného odborového
hnutia a iným spoločenským organizáciám
v podnikoch a masovým komunikačným prostriedkom
v rámci spoločenského pôsobenia. Ďakujem
vám za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Dávam slovo poslankyni Vojtovej.
Poslankyně SN M. Vojtová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, dílčí
úprava zákoníku práce, kterou dnes
projednáváme, zahrnuje i další opatření
v takové důležité oblasti, jako je pracovní
kázeň a podmínky pro její dodržování.
Pracovní kázeň zahrnuje nejen pozdní
příchody do práce a předčasné
odchody z ní, nedodržování stanovených
přestávek v práci, ale i vyřizování
osobních záležitostí v pracovní
době a dokonce zameškání celých
pracovních směn bez vážných důvodů.
K pracovní kázni patří i otázka
zmetkovitosti způsobené nedbalostí a nedodržováním
technologických postupů. Patří sem
i pracovní úrazy, způsobené vědomým
nedodržováním předpisů o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a konečně
i poškození prostředků, zařízení
a vybavení výrobního procesu.
Přehled těchto nejzákladnějších
oblastí, ve kterých se projevuje pracovní
kázeň, ukazuje, že jde o úsek, ve kterém
rozhodující úlohu hrají morální
vlastnosti každého jednotlivce, dále působení
nejvyššího pracovního kolektivu, a projevuje
se v něm samozřejmě i funkce vedoucích
pracovníků všech stupňů. Zákon
a předpisy vytvářejí tedy především
podmínky pro činnost jednotlivých členů
kolektivu, vymezují jejich práva, působnost
i nároky. Dosavadní zákoník práce
zahrnuje řadu opatření, která na jedné
straně podporují nebo mají upevňovat
pracovní kázeň, ale na druhé straně
také určují postihy za její narušování.
Mezi postihy stanovené dosavadním zákoníkem
práce nebo z něho odvozené předpisy
patří např. krácení dovolené
pro neomluvenou absenci, ztráta nároku náhrady
mzdy při osobních překážkách
v práci a za svátek při neomluvené
absenci, ustanovení prémiových řádů
o snížení či odnětí prémií
při porušování pracovní kázně,
povinnost uhradit škodu, která vznikne hrubým
porušováním povinností při plnění
pracovních úkolů, a konečně
opatření při škodách způsobených
úmyslně nebo z nedbalosti. Organizace je zproštěna
odpovědnosti za pracovní úrazy, jestliže
si je pracovník zavinil sám hrubým porušením
předpisů nebo pokynů. Jedním z nejzávažnějších
opatření je i rozvázání pracovního
poměru výpovědí či okamžitým
zrušením pracovního poměru v určitých
přesně vymezených případech.
Tato opatření podle mého názoru dávají
celou řadu možností zabezpečovat potřebný
rozvoj pracovní kázně, ale také přiměřené
postihy při jejím porušování.
Je ovšem třeba, aby platné předpisy
a zákonná opatření byla využívána
a proti porušitelům pracovní kázně
používána. Od roku 1969 vzrostl počet
projednávaných případů porušování
pracovní kázně téměř
na dvojnásobek, což svědčí o
tom, že organizace věnovaly otázkám
pracovní morálky větší pozornost,
a také počet uložených kárných
opatření vzrostl téměř o jednu
třetinu. V organizacích, ve kterých bylo
šetření prováděno, bylo např.
ze 13 tis. projednávaných případů
uloženo 7800 kárných opatření.
Předkládaná novela zákoníku
práce obsahuje také několik konkrétních
opatření, která mohou účinně
přispět k upevnění pracovní
kázně a k vytváření morálních
a věcných předpokladů pro její
stabilizaci.
Jsou tu paragrafy 8, 22, 26, 73, 74, 80 a 135 zákoníku
práce, které zakotvují povinnost organizace
pečovat o vytváření a rozvoj pracovně
právních vztahů, odpovídajících
socialistickým výrobním vztahům. Zakotvují
také oprávnění odborových orgánů
vykonávat společenskou kontrolu nad dodržováním
pracovně právních předpisů.
Ústředním a státním orgánům
pak výslovně ukládá sledovat, jak
jsou v organizacích vytvářeny a rozvíjeny
pracovně právní vztahy, zjišťovat
příčiny jejich porušování
a vyvozovat z toho důsledky.
Zdůrazňují povinnost všech pracovníků
dodržovat předpisy vztahující se k práci
včetně pracovně právních předpisů
a konečně umožňují ukládat
kárná opatření vedle jiných
opatření uložených organizací.
Pracovníkům dále ukládá povinnost
podrobit se vyšetřením, prováděným
na zkoušku alkoholu nebo jiných omamných prostředků.
Soudružky a soudruzi, všechna tato opatření
mohou při rozumném využívání
přispět k dalšímu nezbytnému
rozvoji pracovní kázně, který by bez
dalších nároků mohl uvolňovat
rezervy ve zdrojích pracovních sil pro další
rozvoj výroby.
Musí se však jejich plnění stát
záležitostí každého pracovníka,
každého člena naší společnosti.
Neměli bychom také zapomínat na rozvoj morálních
faktorů. Bude třeba daleko více než
doposud odměňovat hmotně a zejména
společensky za vzornou pracovní kázeň
ve všech jejích formách a vytvářet
tak podmínky, kdy dodržování a vynikající
plnění povinností bude nejvyšší
společensky uznávanou hodnotou. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko. Ďakujem poslankyni Vojtovej. Udeľujem
slovo poslancovi Erösovi, pripraví sa poslankyňa
Hildegarda Niedobová.
Poslanec SN V. Erös: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne
a súdruhovia poslanci, vážení hostia!
Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu
oboch snemovní sa veľmi dôkladne zaoberali vládnym
návrhom zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú
ďalšie ustanovenia Zákonníka práce.
Pri prerokúvaní tohto vládneho návrhu
zákona, ktorým sa novelizuje platný Zákonník
práce, oba výbory zhodne konštatovali, že
pripomienky a odporúčanie našich poslancov,
uplatnené v období prerokúvania zásad,
sú v návrhu premietnuté a zohľadnené.
Ide o návrh mimoriadnej dôležitosti, ktorý
znamená 80 zmien dosiaľ platného textu Zákonníka
práce. Tieto zmeny sa dotýkajú všetkých
občanov v pracovnom pomere, teda aj pracovníkov
v pracovnom pomere v organizáciách poľnohospodárstva
a výživy v počte 650 tisíc, ďalej
asi 700 tisíc členov JRD a trvalo pracujúcich
nečlenov v počte 40 tisíc sa dotýkajú
len do tej miery, ak sa Zákonník práce už
na nich vzťahuje, teda v podstate pokiaľ ide o úpravu
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, o odškodňovanie
pracovných úrazov, pracovné podmienky žien
a mladistvých a o učňovský pomer.
Ide teda o zmeny, ktorými československý
právny poriadok pružne reaguje na niektoré
meniace sa medzinárodné a vnútroštátne
potreby československej ekonomiky. Ačkoľvek
celý rad zmien sa nebude dotýkať organizácii
poľnohospodárstva a výživy - postavenie
pracovníkov medzinárodných organizácií
v ČSSR - majú však niektoré zmeny značný
význam. To sa týka predovšetkým niektorých
súvislostí a možností využívať
lepšie diferencovaný pracovný čas. Nerovnomerné
rozvrhovanie pracovného času nebude v právomoci
vedúcich organizácií, ale bude sa vykonávať
podľa smerníc, ktoré vydávajú
nadriadené organy. Okrem toho sa riešia niektoré
ďalšie otázky diferencovaného pracovného
času, ktoré až doteraz neboli vyriešené,
takže aj v poľnohospodárstve, kde možnosť
nepravidelného rozvrhnutia pracovného času,
prispôsobeného celoročnému výrobnému
cyklu, má mimoriadny význam, bude sa môcť
pracovný čas v budúcnosti diferencovať
vo väčšom meradle. Napríklad obmedzenie
nepretržitého odpočinku v týždni
jedenkrát po 2 týždňoch sa pripúšťa
vo všetkých prípadoch, kde bude uplatnený
diferencovaný pracovný čas a uplatnenie nerovno.
merného rozvrhnutia pracovného času bude
stimulované rovnako tým, že bude môcť
byť spojené s poskytnutím tzv. ďalšej
dovolenky, maximálne ďalší týždeň
dovolenky, ak pracovník bude čerpať dovolenku
v období zníženej pracovnej potreby.
Ďalšími významnými zmenami, ktoré
sa dotýkajú organizácie poľnohospodárstva
a výživy, sú napríklad zmeny, ktoré
sledujú skvalitnenie závodného stravovania,
zmeny, ktoré zlepšujú právnu ochranu
a postavenie žien, učňov a mladistvých.
Podľa doteraz získaných skúsenosti z
praxe upresňujú sa hľadiská pre uzatváranie
dohôd o pracovnej činnosti a dohôd o vykonaní
práce. Čiastočne sa tiež upresňuje
a zvýhodňuje odškodnenie pracovných
úrazov, prípadne poskytovanie náhrady za
vzniklé škody.
Nová a v súlade s ratifikovanými konvenciami
Medzinárodnej organizácie práce je úprava
možnosti rozviazania pracovného pomeru pri plnom zabezpečení
ochrany záujmu štátu. Nová je tiež
úprava riešenia pracovných sporov a doterajšie
komisie pre pracovné spory (zmierovacie komisie) sa nahradzujú
rozhodcovskými komisiami.
V záujme upevňovania hospodárskej disciplíny
sa rozširuje možnosť ukladania pokút organizáciám
za nedodržiavanie všetkých pracovnoprávnych
predpisov a v celom rade otázok sa upresňuje kompetencia
vlád a vykonávajú sa tiež rôzne
zmeny, napríklad pokiaľ ide o potvrdenie o zamestnaní,
obmedzenie náhrady mzdy pri neplatnom rozviazaní
pracovného pomeru (na 6 mesiacov), upresňuje sa
dodatková dovolenka a poskytovanie ďalšej dovolenky,
premlčanie, počítanie lehôt a niektoré
ďalšie otázky.
Pokiaľ ide o očakávaný ekonomický
dosah v organizáciách poľnohospodárstva
a výživy, možno rátať s tým,
že navrhované úpravy Zákonníka
práce budú mať priaznivé výsledky.
To sa týka v rezorte poľnohospodárstva a výživy
predovšetkým vytvorenia lepších možností
pre využívanie diferencovaného pracovného
času a zmien vykonávaných vo výpočte
priemerného zárobku, ktoré do istej miery
ušetria doterajšiu zložitú administratívu
a umožnia lepšie využitie vzrastajúceho
počtu automatických počítačov
na spracúvanie hromadných dát aj na úseku
evidencie pracovného času a odmeňovania.
Zlepšenie postavenia pracovníčok s deťmi
i nový priznávaný nárok na náhradu
vecnej škody pri pracovných úrazoch si nevyžiadajú
výraznejšie zvýšenie nákladov.
Priamy ekonomický účinok môže
mať len uloženie ďalších povinností
v starostlivosti o pracujúcich (stravovanie) a zvýšenie
náhrady za stratu zárobku, spôsobenú
pracovným úrazom pred dlhším časom.
V oboch týchto prípadoch ide o žiadúce
a účelné zlepšenie postavenia pracujúcich.
Náklad na realizáciu všetkých navrhnutých
zmien v organizáciách poľnohospodárstva
a výživy bude pochopiteľne síce rôzny,
ale celkom nevýrazný a jeho zvýšenie
uhradí organizácia bez ťažkostí
zo svojich prostriedkov. Neprejaví sa teda ani zhoršením
vzťahu organizácií poľnohospodárstva
a výživy k štátnemu rozpočtu, ani
zvýšením počtu pracovníkov. Pôsobenie
zmien v ekonomike bude priaznivé.
Naši poslanci vyslovili už v diskusii k zásadám
tohto zákona o zmenách a doplnení Zákonníka
práce v minulom roku požiadavku, aby na členov
(RD boli v súlade s uzneseniami XIV. zjazdu KSČ
a VIII. zjazdu) RD rozšírené ďalšie
ustanovenia Zákonníka práce.
Rovnako tomu sa vyhovuje a v súčasnej dobe sa spracúva
a prerokúva návrh zákona o poľnohospodárskom
družstevníctve, ktorý bude obsahovať ustanovenia
o dohodách o pracovných podmienkach členov
družstiev, o platenej dovolenke na zotavenú, o odmeňovaní,
o riešení pracovných sporov, náhrade
škody a pracovnej disciplíne. Ostatné inštitúty
nebudú do zákona o poľnohospodárskom
družstevníctve odpisované a budú prevzaté
s väčšími alebo menšími úpravami
zo Zákonníka práce. Týka sa to najmä
pracovného času, platených prekážok
v práci vrátane náhrady pri vojenskom cvičení,
náhrady cestovných trov, podmienok kultúrneho
a odborného rozvoja, zabezpečenia práce členom
po návrate z výkonu funkcie, školenia, vojenskej
služby a členkám tiež po skončení
materskej dovolenky a niektorých ďalších
otázok. Týmito zmenám má dôjsť
k podstatnému vyrovnaniu postavenia členov JRD s
po. stavením pracovníkov v pracovných vzťahoch
v súlade so zmienenými zjazdovými uzneseniami
a takisto aj tieto zmeny majú byt legislatívne vykonané
k 1. januáru 1976.
Súdružky a súdruhovia! Oba výbory pre
poľnohospodárstvo a výživu vyvodili z
týchto náročných úloh záver,
že sa priebežne vo vlastnej činnosti, pri poslaneckých
prieskumoch i bežnej činnosti v obvodu budú
pozorne zaoberať nielen problematikou novelizovaného
Zákonníka práce, ale i politicky a ekonomicky
náročnými otázkami vyrovnania postavenia
družstevných roľníkov v pracovných
vzťahoch na zákonníkov úroveň.
Týmto úlohám venujeme všetky svoje sily.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Erösovi. Udeľujem
slovo poslankyni Niedobovej, pripraví sa poslankyňa
Mamráková.
Poslankyně SL H. Niedobová: Vážené
soudružky a soudruzi, zákoník práce
je jednou ze základních právních norem
naší společnosti, která ve své
podstatě plní dvojí funkci, a to společenskou
a současně ekonomickou. Vytváří
v duchu socialistických principů záruky potřebné
k zajištění osobních práv našich
pracujících občanů. Vychází
však také z jejich účasti na společenské
práci a v souladu s přijatými principy řízení
podporuje svými ustanoveními potřeby rozvoje
naší ekonomiky.
Shodneme se patrně v tom názoru, že stávající
ustanovení zákoníku práce obě
tyto funkce ve své podstatě plní a sledované
jimi záměry podporují. Cílem nově
navrhovaných a svojí povahou dílcích
úprav je proto jen zlepšovat v nich některé
právní předpoklady, které jsou významné
z hlediska společenského a zejména ekonomického.
Chtěla bych na základě osobních zkušenosti
z podniku, v němž pracuji, tj. v Třineckých
železárnách VŘSR, a poznatků
z jiných podniků poukázat na to, jak dosažení
náročných ekonomických cílů
klade zvláště nyní, v závěru
páté pětiletky, na každého pracovníka
závodu a na jeho osobní podíl a odpovědnost
vysoké nároky, a jak je bezprostředně
spojeno zejména s potřebou důsledného
dodržování pracovní kázně
a disciplíny. Odráží se to např.
v našich vnitropodnikových směrnicích,
které se z velké části zabývají
právě otázkami dodržování
pracovní kázně a disciplíny, zejména
ve vztahu k dodržování důležitých
technologických předpisů, k řádné
organizaci práce a k plnému využívání
použitelného fondu pracovní doby. tedy ke zvyšování
pracovní kázně a upevňování
a zdokonalování provozních režimů,
jak to mají na zřeteli závěry posledních
plén ÚV KSČ k ekonomickým otázkám.
Navrhované úpravy v zákoníku práce
sledují ve své většině zlepšení
předpokladů, které jsou právě
důležité pro dosažení těchto
významných požadavků.
Při jednání ve výborech pro plán
a rozpočet jsme ocenili, že přijetí
navrhovaných změn a doplňků neznamená
nové nároky na státní rozpočet
a že jen malá jejich část má
řádově nevýznamný finanční
dopad na náklady hospodářských organizací,
že však na druhé straně bude mít
jejich převážná část příznivý
vliv na naši ekonomiku a na hospodářské
výsledky organizací.
Osobně oceňuji zejména ekonomické
důsledky úprav v otázkách pracovní
doby, které nepochybně umožní, aby do
pracovního procesu se za známé napjaté
situace v pracovních silách zapojoval větší
počet žen z domácnosti a důchodců.
Oceňuji pozitivně též opatření,
která svými důsledky napomohou ke snižování
fluktuace a ke stabilizaci pracovních poměrů
pracovníků, zvyšujících si kvalifikaci.
Podobně oceňuj i též ta opatření,
která ve svých důsledcích budou znamenat
zjednodušování administrativy závodů
a která po. vedou ke sjednocování postupů
v jejich praxi.
Chtěla bych také zdůraznit význam
těch v § 46 nově navrhovaných opatření,
která svými důsledky směřují
ke zkvalitňování pracovních kolektivů,
neboť umožní rozvázat pracovní
poměr nejen pro nesplňování stanovených
pracovních předpokladů, ale i pro nesplňování
těch podstatných požadavků, které
svým charakterem představuji nezbytnou podmínku
řádného vykonávání práce.
Za opatření, významná zvláště
pro zvyšování a upevňování
pracovní kázně, považuji zejména
ustanovení zpracovaná do §§ 73, 74 a 80
návrhu.
Jde v nich především o to, aby organizace mohly
ukládat za porušení pracovní kázně
vedle vlastního kárného opatření
též jiný druh postihu zákoníkem
přípustného, např. krácení
dovolené či odepření náhrady
mzdy. Zvláště však považuji za významné,
že v zájmu upevňování pracovní
kázně a výchovy pracujících
bude v zákoníku nyní výslovně
stanovena jedna ze základních povinností
každého pracovníka, totiž aby dodržoval
předpisy, které se přímo vztahují
k práci jím vykonávané. Tedy zejména
předpisy pracovně právní a předpisy,
týkající se zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
či předpisy stanovené k ochraně proti
požárům.