Předsedající 1. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Kryllovi. Dávam
slovo poslankyni Benešovej.
Poslankyně SN J. Benešová: Vážené
předsednictvo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, v závěrečných
slovech zprávy z listopadového pléna ÚV
KSČ bylo zdůrazněno, že musíme
energičtěji než doposud vést zápas
s nedostatky, nešvary, s narušováním socialistické
morálky, se vším, co je v našem hospodářství
dosud negativní.
Jednou z brzd rozvoje naší společnosti a ekonomiky
je práve kriminalita namířená proti
hospodářskému základu státu,
proti majetku v socialistickém vlastnictví. Účinný
boj proti hospodářské kriminalitě
vyžaduje dlouhodobé, koordinované úsilí
a opatření nejen orgánů činných
v trestním řízení, ale především
přímou účast a podporu hospodářských,
státních a společenských organizací.
V současné době se příslušné
orgány musí zaměřit na ty formy trestné
činnosti a problémy kriminality, které vykazují
vysokou společenskou nebezpečnost, Mezi ně
právě patří trestné činy
ohrožující národní hospodářství,
spekulace, rozkrádání a poškozování
majetku v socialistickém vlastnictví.
I když budu v dalším hovořit především
o Západočeském kraji, poskytli mi někteří
členové výboru branného a bezpečnostního
poznatky z jiných míst naší republiky.
Tak např. v okrese Písek je proti předcházejícím
letům v roce 1973 zaznamenáván určitý
pokles případů, neznamená to při
vyčíslení snížení vzniklých
škod, ale naopak. Konkrétní oblast trestných
činů závisí na hospodářském
charakteru místa či okresu. Tak např. v okrese
Třebíč jsou nejvíce napadenými
úseky národního hospodářství
především zemědělství,
teprve za ním jde státní a družstevní
obchod, stavebnictví, průmysl a státní
správa. Pachatelé se zaměřují
prvořadě na rozkrádání finančních
prostředků, nářadí a materiálů,
spekulace a pašování. V poslední době
se zvyšuje počet případů zneužívání
podnikových motorových vozidel a různých
mechanismů.
Proti hospodářské trestné činnosti
se však také intenzívně bojuje. Koordinovanost
tohoto boje našla v Západočeském kraji
odezvu v zpracování "Komplexního plánu
k omezování kriminality a k ochraně veřejného
pořádku v kraji do roku 1975". Účinnou
pomoc při zpracování komplexního plánu
a jeho realizaci nacházejí orgány činné
v trestním řízení především
u stranických orgánů kraje i okresů.
Do boje s potíráním kriminality jsou zapojeny
národní výbory a společenské
organizace. V propagandistické činnosti uložily
krajské orgány konkrétní úkoly
též vedoucím hospodářským
pracovníkům a vedoucím pracovníkům
hromadných sdělovacích prostředků.
Již v roce 1972 bylo vynaloženo značné
úsilí k seznámení co nejširší
veřejnosti s hlavními zásadami komplexního
plánu formou besed, přednášek, článků
v tisku i reportáží v rozhlase. Již po
roce se toto úsilí vrací v podobě
větší spolupráce občanů
s bezpečnostními orgány a konečně
i v mírném poklesu kriminality.
Komplexnost zmíněného plánu spočívá
i v rozvíjení preventivní výchovy
zvláště s mladými občany a odhalování
příčin nápadu trestné činnosti.
Z těchto příčin bych chtěla
uvést alespoň několik nejzávažnějších:
- nedostatečná evidence socialistického majetku
umožňuje jeho rozkrádání, přivlastňování
a spekulace s ním. Neuspokojivý stav kontroly neumožňuje
včasné odhalování trestné činnosti
a uplatňování důsledného postihu.
- zůstávají často nepovšimnuty
problémy kádrové a tak se stává,
že funkce s hmotnou odpovědností jsou svěřovány
i lidem několikrát trestaným pro rozkrádání.
Kladem je, že příslušníci SNB zajišťují
značné hodnoty, které se vracejí zpět
národnímu hospodářství;
- nedostatečná ostraha objektů, nevyužívání
kvalitních signálních zařízení,
která jsou k dispozici, umožňují způsobit
škody, které jsou rozhodně vyšší
než náklady na ostrahu, zvláště
započteme-li do škod i následky požárů.
Několik příkladů odhalené trestné
činnosti ukazuje možný rozsah a způsobené
škody:
- v masokombinátu v okrese Karlovy Vary byla odhalena skupina
7 osob, která rozkrádala od roku 1971 do května
letošního roku soustavně maso a masné
výrobky;
- vedoucí prodejny Domácí potřeby
v Plzni dokázal rozkrást zboží za 195
tis. Kčs.
- předseda stavebního družstva získal
různými machinacemi na výstavbě družstevních
bytů na 200 tis. Kčs. Ve Františkových
Lázních prodala majitelka svůj družstevní
byt v ceně 6 tis. Kčs za 20 tis. Kčs;
- šizením na váze vedoucí cukrárny
s dalšími zaměstnanci od roku 1971 do října
t. r. pouze na kávě získal ve svůj
prospěch nejméně 120 tis. Kčs.
Vlastní přístup k hospodářské
trestné činnosti nebývá jednotný,
zvláště při stanovení společenské
nebezpečnosti. Hodnocení tohoto důležitého
znaku někdy ve značné míře
ovlivňují různé místní
či skupinové zájmy, intervence. V neposlední
řadě se situace komplikuje nerespektováním
nebo úmyslným porušováním zákonů
a předpisů upravujících vztahy socialistických
organizací vzájemně. To ale přece
nelze trpět. Taková protizákonná činnost
je brzdícím prvkem pro rozvoj socialistické
ekonomiky. Účelností nelze zdůvodňovat
porušování zákonů, bez dodržování
zákonů nemůže být ani v hospodářství
zaveden systém a pořádek.
Mezi další činy působící
v poškozování socialistického majetku
patří také požárnost a výbuchy.
Mnoho požárů, kromě ztrát vysokých
hodnot, přinášejí ztráty též
na lidských životech.
Příčiny požárnosti v průmyslu
i zemědělství ukazují, že vedoucí
pracovníci věnují malou pozornost požární
ochraně, dovolují překračovat příslušné
předpisy i normy, podceňují nebezpečí
a nedodržují ustanovení příslušného
zákona.
Kromě toho, co jsem uvedla, je určitá specifická
forma poškozování hospodářství
našeho státu. Je to trestná činnost
v této oblasti, které se dopouštějí
zejména turisté a návštěvníci
naší republiky, přicházející
z kapitalistické ciziny. Informace poskytnutá náměstkem
ministra vnitra na schůzi výboru branného
a bezpečnostního ukazuje, že poškozování
našeho hospodářství kapitalistickými
cizinci machinacemi s auty, cizími valutami a pašováním
různého zboží i uměleckých
starožitností, vznikají našemu státu
velké škody.
Soudružky a soudruzi poslanci, orgány Západočeského
kraje, a věřím, že i jiných krajů
republik, dělají všemožná opatření
k zvyšování výroby, její modernizace,
podporují úsilí zvyšovat životní
úroveň našich pracujících. A
právě proto, aby dosahované výsledky
tomuto úsilí optimálně odpovídaly,
mají zájem na odstranění všech
rušivých a nepříznivých vlivů.
Budou proto soustavně rozvinutou preventivní činností
i důslednou represí působit proti těm,
kteří znehodnocují toto úsilí,
nedbají zákonů naší společnosti
a způsobují morální i hmotné
škody, znehodnocují poctivé pracovní
úsilí drtivé většiny našich
občanů a z rozpočtových položek
odčerpávají prostředky, které
by mohly být použity na společensky prospěšné
účely. Na druhé straně se přesvědčujeme,
že prostředky určené pro potírání
protispolečenské činnosti jsou plně
oprávněny a jsou využívány účelně.
Předsedající 1. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Poslankyňa Benešová
vystúpila ako posledná z prihlásených
rečníkov.
Súdružky a súdruhovia, praje si ešte niekto
hovoriť? /Nikdo./ Vyhlasujem teda rozpravu za ukončenú.
Pýtam sa súdruha ministra Rohlíčka,
či si praje záverečné slovo?
Ministr financí ČSSR doc. ing. R. Rohlíček,
CSc.: Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, chcel by som predovšetkým poďakovať
ešte raz za námety, ktoré boli prednesené
tak pri prerokúvaní jednotlivých kapitol
štátneho rozpočtu, ako i vcelku v jednotlivých
výboroch a rovnako i v dnešnej diskusii na spoločnej
schôdzke oboch snemovní.
Pokiaľ ide o konkrétne námety posl. Lašťovičku,
chcel by som Federálne zhromaždenie informovať,
že vláda ČSSR a jej výbor pre zdokonaľovanie
sústavy plánovitého riadenia sa otázkami,
ktoré uvádzal súdruh poslanec, sústavne
zaoberá a budú postupne pripravované príslušné
návrhy na riešenie, najmä pokiaľ ide o postavenie
podniku a stredného článku riadenia.
Druhá poznámka - zníženie vlastných
nákladov a zrýchlenie obratu zásob - považujem,
ako som o tom hovoril i na spoločnej schôdzke výborov,
za riešenie skôr minimálne. Vychádzame
z toho, že je v našej ekonomike dosť rezerv a síl
opierajúcich sa predovšetkým o tvorivú
iniciatívu našich ľudí, že budú
v žiadúcom rozsahu prekročené.
Do samotného návrhu rozpočtu sme však
nepovažovali za účelné zapisovať
mobilizačnejšie úlohy, aby sme mali istotu
splnenia úloh, ktoré sme do návrhu rozpočtu
zapísali.
Předsedající 1. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Praje si slovo spoločná
spravodajkyňa Snemovne národov? /Nepřeje./
Praje si slovo spoločný spravodajca Snemovne ľudu?
/Nepřeje./
Po záverečnom slove môžeme teda pristúpiť
k hlasovaniu. Zisťujem, že v zasadacej sále je
prítomných 142 poslancov Snemovne ľudu, 60
poslancov Snemovne národov zvolených v ČSR
a 62 poslancov Snemovne národov zvolených v SSR.
Pri hlasovaní o štátnom rozpočte platí
podľa článku 42 ods. 2, písm. e/ ústavného
zákona o čs. federácii zákaz majorizácie.
V Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení
v ČSR a poslanci zvolení v SSR.
Prosím najprv o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v ČSR.
Kto súhlasí s návrhom zákona o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1974 podľa
návrhu spravodajcov, nech zdvihne ruku. /Hlasuje sa./
Kto je proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
S návrhom súhlasia všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v ČSR.
Žiadam teraz o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v SSR. Kto z týchto poslancov
súhlasí návrhom zákona o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1974 podľa
návrhu spravodajcu, nech zdvihne ruku. /Probíhá
hlasování./ Ďakujem.
Kto je proti? /Nikdo./
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikdo./
Všetci prítomní poslanci Snemovne národov
zvolení v SSR hlasovali za zákon.
Snemovňa národov prijala zákon jednomyseľne.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov tejto snemovne súhlasí s návrhom
zákona o štátnom rozpočte čs.
federácie na rok 1974 podľa návrhu spravodajcu,
nech zdvihne ruku. /Probíhá hlasování./
Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? /Nikdo./
Kto je proti? /Nikdo./
I poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.
Pretože obe snemovne prijali zhodné uznesenie, konštatujem,
že Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo
zákon o štátnom rozpočte čs.
federácie na rok 1974.
Súdružky a súdruhovia poslanci, upozorňujem
vás, že teraz sa bude konať plenárna schôdza
československej skupiny Medziparlamentnej únie.
Vzhľadom na dôležitosť programu a na povinnosti
vyplývajúce nám zo stanov Medziparlamentnej
únie, ktorej sme všetci poslanci Federálneho
zhromaždenia členmi - čo by som chcel zvlášť
zdôrazniť - žiadam vás o účasť
na tomto zasadaní.
Prerušujem rokovanie 10. spoločnej schôdzky
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Ďalšie
rokovanie oboch snemovní začne zajtra presne o 8.
30 hod.