Čtvrtek 13. prosince 1973

2. den - čtvrtek 13. prosince 1973

/Začátek schůze v 8. 30 hod./
Přítomno: 180 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice

Omluveni poslanci:

- Sněmovny lidu

Axman, Cabalková, Čapka, Fekete, Hajko, Hamouz, Hejna, Humeník, Kmeťová, Kvasil, Lörincz, Madarász, Mamula, Neuman, Říman, Švestka, Varholík, Vdovjak, Zelenka, Zupka

- Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice

Himl, Hons, Králová Zdeňka, Procházka, Vojtová, Zeleňáková

- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice

Blažej, Jungerová. Muržic, Renczes, Šiška, Šucha, Szenási, Válek, Zozuľák

/Schůze zahájena v 8. 31 hod./

Předsedající předseda SL V. David: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté. Zahajuji druhý den společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění ČSSR.

Srdečně vítám generálního tajemníka ÚV KSČ dr. Gustáva Husáka. /Potlesk./ Dále vítám předsedu federální vlády dr. Lubomíra Štrougala. /Potlesk./ Vítám rovněž ostatní členy vlády, kteří se včera nemohli našeho jednání zúčastnit. /Potlesk./

Na pořadu je

VII

Zpráva vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení

Soudružky a soudruzi, předsednictva obou sněmoven doporučují, aby k vypracování návrhu na usnesení k tomuto bodu pořadu byla vytvořena komise ve složení:

za Sněmovnu lidu poslanci: Nejezchleb, Bill, Janec a Pilátová.

za Sněmovnu národů poslanci: Vedra, Mařík, Vacková a Rigo.

Jsou k oběma předloženým návrhům nějaké připomínky? Není tomu tak.

Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s tímto návrhem svého předsednictva, ať zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s návrhem svého předsednictva, ať zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti?

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Děkuji.

Komise pro vypracování návrhu usnesení byla tedy zvolena.

Nyní prosím předsedu vlády ČSSR s. Lubomíra Štrougala, aby přednesl zprávu vlády o plnění jejího programového prohlášení.

Předseda vlády ČSSR dr. Lubomír Štrougal: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění k projednání zprávu o své činnosti, o svých příštích úkolech a záměrech.

Dva roky, které uplynuly od vyhlášení vládního programu, a výsledky, kterých jsme v tomto období dosáhli, dostatečně prokázaly střízlivost a zároveň náročnost našich plánů a cílů, plně potvrdily správnost generální linie XIV. sjezdu KSČ, která je základem činnosti federální vlády a všech vládních orgánů.

Jak konstatovalo listopadové zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, pokračovaly i letos pozitivní tendence vývoje ve všech základních oblastech naší společnosti, což dokazuje každodenní, zdravě pulsující život celé země. Je to zásluhou obětavé práce našich dělníků, rolníků a příslušníků inteligence, cílevědomé činnosti strany, státních orgánů a společenských organizací.

Tyto povzbudivé výsledky, které kladně oceňujeme, jsou jedním z rozhodujících zdrojů uvědomělé pracovní a politické aktivity občanů, upevňování jejich vztahu k socialismu.

Konkretizace závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa, provedená na zasedáních ústředního výboru, umožnila upřesnit zaměření činnosti vlády a jejích orgánů a prohloubit koncepčnost v práci. Pomoc a podpora Federálního shromáždění i stále těsnější spolupráce s vládami obou republik přispěly k tomu, že jsme postoupili o další krok kupředu především v řešení dlouhodobých úkolů naší ekonomiky.

Na dobrých výsledcích práce a na celkově klidném vnitropolitickém ovzduší mají svůj nezastupitelný podíl naše svazky spojenectví a všestranné spolupráce s ostatními zeměmi socialistického společenství, především se Sovětským svazem. Důležitým faktorem jsou i sílící kladné tendence v mezinárodních vztazích, pokrok na cestě k trvalému míru ve světě, který se přes všechny potíže a přes odpor reakčních sil daří prosazovat.

Příznivé vnitropolitické podmínky a slibný vývoj v mezinárodní oblasti tvoří dobrou základnu pro činnost federální vlády a jejích orgánů při plnění úkolů dalšího rozvoje socialistické společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, i letos věnovala vláda prvořadou pozornost národnímu hospodářství, plnění úkolů pětiletky, zvýšení výkonnosti ekonomiky, její modernizaci a růstu hmotné a kulturní úrovně. Souběžně s tím se snažila vytvářet předpoklady, aby zdravý a plynulý vývoj národního hospodářství pokračoval i v příštích letech.

Plán letošního roku bude nejen splněn, ale v řadě oblastí překročen. Rychleji, než stanovila pětiletka, se rozvíjely výrobní síly i hmotná a kulturní úroveň. Podílely se na tom obě národní republiky, přičemž ekonomický rozvoj na Slovensku probíhá v souladu s plánem rychleji než v České socialistické republice.

Na pozitivním hodnocení nic nemění skutečnost, že máme některé vážné problémy a nedostatky, které se nám dosud nepodařilo odstranit a které nám dělají nemalé potíže a starosti.

Soudruh Gustáv Husák ve svém závěrečném slově na posledním zasedání ÚV KSČ v odpovědi na otázku, kam v hlavních rysech zaměřit pozornost v příštím roce, řekl: "Především důsledně prohlubovat a upevňovat tento pozitivní vývoj. Za druhé: energičtěji než dosud vést zápas s nedostatky, s nešvary, s narušováním socialistické morálky, se vším, co je v našem vývoji dosud negativní. Za třetí: rychleji a koncepčněji řešit problémy, které v naší společnosti máme, ať již v oblasti ekonomiky nebo v jiných úsecích. Nabrali jsme síly, nasbírali jsme zkušenosti, abychom v prvém, druhém a třetím směru mohli jít důsledněji kupředu".

Takovýto přístup musí prostoupit činnost všech stupňů řízení, všech odpovědných pracovníků a doslova každého z nás, neboť úkoly příštího období budou nesrovnatelně náročnější.

Považujeme nejen za správné, ale i za nutné v podstatě udržet dosavadní dynamiku rozvoje výrobních sil a růstu životní úrovně i v roce 1974. Podmínky pro to budou obtížnější než dosud a nastolují v určitém směru nové úkoly, nové ani ne tak svou podstatou, jako stupněm naléhavosti a složitostí jejich řešení.

Z vnitřních podmínek máme na mysli, že plán je v posledních dvou letech pětiletky, zejména v kvalitativních ukazatelích, mnohem náročnější než v letech předchozích. Dále, že při známých omezeních v pracovních silách, ve zdrojích energie, surovin a materiálů můžeme dosáhnout rychlé dynamiky výrobních sil jen vyšší intenzifikací celé ekonomiky.

Navíc pak musíme do budoucna více počítat s tím, že se rychleji mění, bohužel v negativním směru, i vnější faktory, které naši ekonomiku objektivně ovlivňují.

Za této situace má pro další efektivní vývoj našeho hospodářství mnohem větší význam než dosud hospodárná a koncepčně správná investiční politika, důslednější modernizace rozhodujících úseků naší výrobní základny a účinnější využívání vnějších ekonomických vztahů.

Vzhledem k tomu, soudružky a soudruzi poslanci, že ministr financí s. Rohlíček hovořil při projednávání státního rozpočtu o základním zaměření plánu na rok 1974, soustředím se jen na některé problémy související s rozvojem ekonomiky v příštích dvou letech.

V současném období prožíváme určité obtíže v zásobování elektřinou a plynem, které se projevují u velkoodběratelů, což způsobuje poruchy ve výrobním procesu. A to vše přesto, že jsme v posledních 3 letech zvýšili výrobu elektřiny o 20 % a plynu o více než 13 %.

Při dnešním časovém rozložení odběru elektrické energie nestačí naše elektrárny krýt ranní a večerní špičku. Tento stav má několik příčin. Hlavní spočívá v nedostatečném předstihu výstavby elektrárenských kapacit před růstem spotřeby, což je způsobeno přerušením cyklu výstavby elektráren v letech 1966 až 1969. Jestliže vezmeme za základ rok 1967, vzrostla spotřeba elektřiny téměř o 50 %, zatímco elektrárenské výkony o necelých 30 %.

K tomu přistupuje i ta okolnost, že pro nedostatek vodních srážek mohou být hydroelektrárny letos využívány jen na necelé dvě třetiny.

Proto jsme museli od poloviny září usměrňovat spotřebu průmyslu ve špičkách. Zlepšení závisí především na včasném uvádění nových elektráren do provozu, na splnění úkolů XIV. sjezdu ve výstavbě elektrárenských kapacit, kde však máme až dosud velice vážné zpoždění.

Velkým přínosem pro nás je, že jsme napojeni na jednotnou energetickou soustavu států RVHP, z níž odebíráme plných 600 MW, tedy trojnásobně více než v roce 1967, Dodávky od našich partnerů v době špiček jsou letos téměř dvakrát větší než v předchozích letech.

Na pracovnících v energetice požadujeme, aby systematickou péčí o elektrárenská a rozvodná zařízení snížili poruchovost, stabilizovali provoz celé elektrizační soustavy a zajišťovali plynulost dodávek.

K řešení situace musí ovšem nemalou měrou přispět sami odběratelé. Aktivní přístup v tomto směru ukázali například pracovníci VŽKG, kteří již před měsícem přišli s výzvou snížit spotřebu v době špiček a více využívat základních fondů v noční směně. A zde jsou vskutku velké rezervy. Vždyť za první dva roky pětiletky vzrostla spotřeba průmyslu ve špičkách téměř o 500 MW, zatímco v mimošpičkové době pouze o 300 MW.

Rozhodně nejde o to, aby v noční směně pracovaly například textilní závody nebo jiné podniky, kde jsou převážně zaměstnány ženy. Jsou však závody nebo provozy, kde mají zařízení s vysokou energetickou spotřebou a poměrně malým počtem pracovníků.

Přispět může každý. Vláda očekává, že výzva VŽKG najde širokou odezvu a že vedoucí hospodářští pracovníci dokáží snížit spotřebu elektrické energie ve špičkách.

Chci vás zároveň ujistit, že nepočítáme s omezováním dodávek elektřiny pro naše domácnosti, přestože jejich spotřeba každoročně roste více než o 10 %. Věříme však, že naši občané mají pochopení pro současnou situaci a nebudou elektřinou plýtvat.

Stejně jako u elektřiny musíme zatím regulovat dodávky topných plynů velkoodběratelům. Abychom získali potřebný předstih ve zdrojích před spotřebou, věnujeme zvýšenou pozornost výstavbě špičkových plynárenských zdrojů a zvlášť podzemních zásobníků. Výhledově bude tento stav řešen spoluprací se Sovětským svazem a výstavbou dalších plynovodů.

Dalším závažným problémem, kterému vláda věnuje soustavnou pozornost, je investiční výstavba, která zakládá technickou a ekonomickou úroveň našeho hospodářství i materiální základnu životni úrovně. Na investice uvolňujeme již téměř jednu třetinu národního důchodu. Z toho vyplývá i velká náročnost na pracovníky v této oblasti a kritický přístup ke všem nedostatkům a slabinám, které se zde projevují.

Kategorickým požadavkem je soustředění sil a prostředků na realizaci a rychlé dokončování nejdůležitějších staveb palivo - energetické základny, petrochemie a zvláště výroby stavebních hmot. Na jejich včasném uvádění do provozu závisí další rozvoj celého hospodářství.

Tento hlavní cíl pro rok 1974 i 1975 i úkoly, které jsme si vytýčili ke zvýšení efektivnosti investiční výstavby, vyžadují upevnit autoritu plánu i kázeň na všech stupních řízení a prohloubit tvůrčí spolupráci všech účastníků investičního procesu.

Vědomí složitosti a náročnosti investiční výstavby vede k tomu, že musíme trvat na včasné a co nejdokonalejší přípravě každé stavby, na jasném vymezení odběratelsko-dodavatelských vztahů a na přísné kázni při jejich dodržování.

Současně s úsilím o zhospodárnění a urychlení procesu investování budeme soustavně zpřesňovat věcný obsah dlouhodobých investičních záměrů.

Nové požadavky na investiční výstavbu vyplývají zejména z naší účasti na socialistické ekonomické integraci. Proto musíme v některých případech přehodnocovat naše investiční záměry a stanovit nové pořadí jejich důležitosti.

Rychle se rozvíjející investiční výstavba, její zaměření na velké stavby a zvyšování technické úrovně národního hospodářství vyžadují, aby i ve vlastním procesu výstavby byl položen větší důraz na všestrannější uplatnění výsledků technického pokroku, zejména na chemizaci a automatizaci. Tomu je nutno přizpůsobovat i dodavatelské kapacity.

Vláda proto věnuje těmto otázkám soustavnou pozornost a orientuje stavební organizace na přednostní rozvoj kapacit, které souvisejí s budováním inženýrských sítí, s dokončovacími pracemi, s budováním zařízení občanského vybavení sídlišť. Posilujeme rovněž kapacity pro montáž strojů a zařízení. Víme však, že pouhé jejich rozšiřování nestačí, ale že hlavní je zprůmyslnění těchto činností a dokonalý nový technický pokrok. Protože jsme v této oblasti teprve na počátku, musí příslušné orgány na řešení těchto otázek věnovat více sil, více pozornosti a hlavně více prostředků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP