Přítomno: | 180 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
- Sněmovny lidu
Axman, Cabalková, Čapka, Fekete, Hajko, Hamouz,
Hejna, Humeník, Kmeťová, Kvasil, Lörincz,
Madarász, Mamula, Neuman, Říman, Švestka,
Varholík, Vdovjak, Zelenka, Zupka
- Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice
Himl, Hons, Králová Zdeňka, Procházka,
Vojtová, Zeleňáková
- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice
Blažej, Jungerová. Muržic, Renczes, Šiška,
Šucha, Szenási, Válek, Zozuľák
/Schůze zahájena v 8. 31 hod./
Předsedající předseda SL V. David:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté. Zahajuji druhý den společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
ČSSR.
Srdečně vítám generálního
tajemníka ÚV KSČ dr. Gustáva Husáka.
/Potlesk./ Dále vítám předsedu federální
vlády dr. Lubomíra Štrougala. /Potlesk./ Vítám
rovněž ostatní členy vlády, kteří
se včera nemohli našeho jednání zúčastnit.
/Potlesk./
Na pořadu je
Soudružky a soudruzi, předsednictva obou sněmoven
doporučují, aby k vypracování návrhu
na usnesení k tomuto bodu pořadu byla vytvořena
komise ve složení:
za Sněmovnu lidu poslanci: Nejezchleb, Bill, Janec a Pilátová.
za Sněmovnu národů poslanci: Vedra, Mařík,
Vacková a Rigo.
Jsou k oběma předloženým návrhům
nějaké připomínky? Není tomu
tak.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s tímto
návrhem svého předsednictva, ať zvedne
ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem svého předsednictva, ať zvedne
ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti?
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Komise pro vypracování návrhu usnesení
byla tedy zvolena.
Nyní prosím předsedu vlády ČSSR
s. Lubomíra Štrougala, aby přednesl zprávu
vlády o plnění jejího programového
prohlášení.
Předseda vlády ČSSR dr. Lubomír Štrougal:
Vážený soudruhu generální tajemníku,
vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, vláda
Československé socialistické republiky předkládá
Federálnímu shromáždění
k projednání zprávu o své činnosti,
o svých příštích úkolech
a záměrech.
Dva roky, které uplynuly od vyhlášení
vládního programu, a výsledky, kterých
jsme v tomto období dosáhli, dostatečně
prokázaly střízlivost a zároveň
náročnost našich plánů a cílů,
plně potvrdily správnost generální
linie XIV. sjezdu KSČ, která je základem
činnosti federální vlády a všech
vládních orgánů.
Jak konstatovalo listopadové zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
pokračovaly i letos pozitivní tendence vývoje
ve všech základních oblastech naší
společnosti, což dokazuje každodenní,
zdravě pulsující život celé země.
Je to zásluhou obětavé práce našich
dělníků, rolníků a příslušníků
inteligence, cílevědomé činnosti strany,
státních orgánů a společenských
organizací.
Tyto povzbudivé výsledky, které kladně
oceňujeme, jsou jedním z rozhodujících
zdrojů uvědomělé pracovní a
politické aktivity občanů, upevňování
jejich vztahu k socialismu.
Konkretizace závěrů XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa, provedená na zasedáních
ústředního výboru, umožnila upřesnit
zaměření činnosti vlády a jejích
orgánů a prohloubit koncepčnost v práci.
Pomoc a podpora Federálního shromáždění
i stále těsnější spolupráce
s vládami obou republik přispěly k tomu,
že jsme postoupili o další krok kupředu
především v řešení dlouhodobých
úkolů naší ekonomiky.
Na dobrých výsledcích práce a na celkově
klidném vnitropolitickém ovzduší mají
svůj nezastupitelný podíl naše svazky
spojenectví a všestranné spolupráce
s ostatními zeměmi socialistického společenství,
především se Sovětským svazem.
Důležitým faktorem jsou i sílící
kladné tendence v mezinárodních vztazích,
pokrok na cestě k trvalému míru ve světě,
který se přes všechny potíže a
přes odpor reakčních sil daří
prosazovat.
Příznivé vnitropolitické podmínky
a slibný vývoj v mezinárodní oblasti
tvoří dobrou základnu pro činnost
federální vlády a jejích orgánů
při plnění úkolů dalšího
rozvoje socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, i letos věnovala vláda
prvořadou pozornost národnímu hospodářství,
plnění úkolů pětiletky, zvýšení
výkonnosti ekonomiky, její modernizaci a růstu
hmotné a kulturní úrovně. Souběžně
s tím se snažila vytvářet předpoklady,
aby zdravý a plynulý vývoj národního
hospodářství pokračoval i v příštích
letech.
Plán letošního roku bude nejen splněn,
ale v řadě oblastí překročen.
Rychleji, než stanovila pětiletka, se rozvíjely
výrobní síly i hmotná a kulturní
úroveň. Podílely se na tom obě národní
republiky, přičemž ekonomický rozvoj
na Slovensku probíhá v souladu s plánem rychleji
než v České socialistické republice.
Na pozitivním hodnocení nic nemění
skutečnost, že máme některé vážné
problémy a nedostatky, které se nám dosud
nepodařilo odstranit a které nám dělají
nemalé potíže a starosti.
Soudruh Gustáv Husák ve svém závěrečném
slově na posledním zasedání ÚV
KSČ v odpovědi na otázku, kam v hlavních
rysech zaměřit pozornost v příštím
roce, řekl: "Především důsledně
prohlubovat a upevňovat tento pozitivní vývoj.
Za druhé: energičtěji než dosud vést
zápas s nedostatky, s nešvary, s narušováním
socialistické morálky, se vším, co je
v našem vývoji dosud negativní. Za třetí:
rychleji a koncepčněji řešit problémy,
které v naší společnosti máme,
ať již v oblasti ekonomiky nebo v jiných úsecích.
Nabrali jsme síly, nasbírali jsme zkušenosti,
abychom v prvém, druhém a třetím směru
mohli jít důsledněji kupředu".
Takovýto přístup musí prostoupit činnost
všech stupňů řízení, všech
odpovědných pracovníků a doslova každého
z nás, neboť úkoly příštího
období budou nesrovnatelně náročnější.
Považujeme nejen za správné, ale i za nutné
v podstatě udržet dosavadní dynamiku rozvoje
výrobních sil a růstu životní
úrovně i v roce 1974. Podmínky pro to budou
obtížnější než dosud a nastolují
v určitém směru nové úkoly,
nové ani ne tak svou podstatou, jako stupněm naléhavosti
a složitostí jejich řešení.
Z vnitřních podmínek máme na mysli,
že plán je v posledních dvou letech pětiletky,
zejména v kvalitativních ukazatelích, mnohem
náročnější než v letech
předchozích. Dále, že při známých
omezeních v pracovních silách, ve zdrojích
energie, surovin a materiálů můžeme
dosáhnout rychlé dynamiky výrobních
sil jen vyšší intenzifikací celé
ekonomiky.
Navíc pak musíme do budoucna více počítat
s tím, že se rychleji mění, bohužel
v negativním směru, i vnější
faktory, které naši ekonomiku objektivně ovlivňují.
Za této situace má pro další efektivní
vývoj našeho hospodářství mnohem
větší význam než dosud hospodárná
a koncepčně správná investiční
politika, důslednější modernizace rozhodujících
úseků naší výrobní základny
a účinnější využívání
vnějších ekonomických vztahů.
Vzhledem k tomu, soudružky a soudruzi poslanci, že ministr
financí s. Rohlíček hovořil při
projednávání státního rozpočtu
o základním zaměření plánu
na rok 1974, soustředím se jen na některé
problémy související s rozvojem ekonomiky
v příštích dvou letech.
V současném období prožíváme
určité obtíže v zásobování
elektřinou a plynem, které se projevují u
velkoodběratelů, což způsobuje poruchy
ve výrobním procesu. A to vše přesto,
že jsme v posledních 3 letech zvýšili
výrobu elektřiny o 20 % a plynu o více než
13 %.
Při dnešním časovém rozložení
odběru elektrické energie nestačí
naše elektrárny krýt ranní a večerní
špičku. Tento stav má několik příčin.
Hlavní spočívá v nedostatečném
předstihu výstavby elektrárenských
kapacit před růstem spotřeby, což je
způsobeno přerušením cyklu výstavby
elektráren v letech 1966 až 1969. Jestliže vezmeme
za základ rok 1967, vzrostla spotřeba elektřiny
téměř o 50 %, zatímco elektrárenské
výkony o necelých 30 %.
K tomu přistupuje i ta okolnost, že pro nedostatek
vodních srážek mohou být hydroelektrárny
letos využívány jen na necelé dvě
třetiny.
Proto jsme museli od poloviny září usměrňovat
spotřebu průmyslu ve špičkách.
Zlepšení závisí především
na včasném uvádění nových
elektráren do provozu, na splnění úkolů
XIV. sjezdu ve výstavbě elektrárenských
kapacit, kde však máme až dosud velice vážné
zpoždění.
Velkým přínosem pro nás je, že
jsme napojeni na jednotnou energetickou soustavu států
RVHP, z níž odebíráme plných
600 MW, tedy trojnásobně více než v
roce 1967, Dodávky od našich partnerů v době
špiček jsou letos téměř dvakrát
větší než v předchozích
letech.
Na pracovnících v energetice požadujeme, aby
systematickou péčí o elektrárenská
a rozvodná zařízení snížili
poruchovost, stabilizovali provoz celé elektrizační
soustavy a zajišťovali plynulost dodávek.
K řešení situace musí ovšem nemalou
měrou přispět sami odběratelé.
Aktivní přístup v tomto směru ukázali
například pracovníci VŽKG, kteří
již před měsícem přišli
s výzvou snížit spotřebu v době
špiček a více využívat základních
fondů v noční směně. A zde
jsou vskutku velké rezervy. Vždyť za první
dva roky pětiletky vzrostla spotřeba průmyslu
ve špičkách téměř o 500
MW, zatímco v mimošpičkové době
pouze o 300 MW.
Rozhodně nejde o to, aby v noční směně
pracovaly například textilní závody
nebo jiné podniky, kde jsou převážně
zaměstnány ženy. Jsou však závody
nebo provozy, kde mají zařízení s
vysokou energetickou spotřebou a poměrně
malým počtem pracovníků.
Přispět může každý. Vláda
očekává, že výzva VŽKG najde
širokou odezvu a že vedoucí hospodářští
pracovníci dokáží snížit
spotřebu elektrické energie ve špičkách.
Chci vás zároveň ujistit, že nepočítáme
s omezováním dodávek elektřiny pro
naše domácnosti, přestože jejich spotřeba
každoročně roste více než o 10
%. Věříme však, že naši občané
mají pochopení pro současnou situaci a nebudou
elektřinou plýtvat.
Stejně jako u elektřiny musíme zatím
regulovat dodávky topných plynů velkoodběratelům.
Abychom získali potřebný předstih
ve zdrojích před spotřebou, věnujeme
zvýšenou pozornost výstavbě špičkových
plynárenských zdrojů a zvlášť
podzemních zásobníků. Výhledově
bude tento stav řešen spoluprací se Sovětským
svazem a výstavbou dalších plynovodů.
Dalším závažným problémem,
kterému vláda věnuje soustavnou pozornost,
je investiční výstavba, která zakládá
technickou a ekonomickou úroveň našeho hospodářství
i materiální základnu životni úrovně.
Na investice uvolňujeme již téměř
jednu třetinu národního důchodu. Z
toho vyplývá i velká náročnost
na pracovníky v této oblasti a kritický přístup
ke všem nedostatkům a slabinám, které
se zde projevují.
Kategorickým požadavkem je soustředění
sil a prostředků na realizaci a rychlé dokončování
nejdůležitějších staveb palivo
- energetické základny, petrochemie a zvláště
výroby stavebních hmot. Na jejich včasném
uvádění do provozu závisí další
rozvoj celého hospodářství.
Tento hlavní cíl pro rok 1974 i 1975 i úkoly,
které jsme si vytýčili ke zvýšení
efektivnosti investiční výstavby, vyžadují
upevnit autoritu plánu i kázeň na všech
stupních řízení a prohloubit tvůrčí
spolupráci všech účastníků
investičního procesu.
Vědomí složitosti a náročnosti
investiční výstavby vede k tomu, že
musíme trvat na včasné a co nejdokonalejší
přípravě každé stavby, na jasném
vymezení odběratelsko-dodavatelských vztahů
a na přísné kázni při jejich
dodržování.
Současně s úsilím o zhospodárnění
a urychlení procesu investování budeme soustavně
zpřesňovat věcný obsah dlouhodobých
investičních záměrů.
Nové požadavky na investiční výstavbu
vyplývají zejména z naší účasti
na socialistické ekonomické integraci. Proto musíme
v některých případech přehodnocovat
naše investiční záměry a stanovit
nové pořadí jejich důležitosti.
Rychle se rozvíjející investiční
výstavba, její zaměření na
velké stavby a zvyšování technické
úrovně národního hospodářství
vyžadují, aby i ve vlastním procesu výstavby
byl položen větší důraz na všestrannější
uplatnění výsledků technického
pokroku, zejména na chemizaci a automatizaci. Tomu je nutno
přizpůsobovat i dodavatelské kapacity.
Vláda proto věnuje těmto otázkám
soustavnou pozornost a orientuje stavební organizace na
přednostní rozvoj kapacit, které souvisejí
s budováním inženýrských sítí,
s dokončovacími pracemi, s budováním
zařízení občanského vybavení
sídlišť. Posilujeme rovněž kapacity
pro montáž strojů a zařízení.
Víme však, že pouhé jejich rozšiřování
nestačí, ale že hlavní je zprůmyslnění
těchto činností a dokonalý nový
technický pokrok. Protože jsme v této oblasti
teprve na počátku, musí příslušné
orgány na řešení těchto otázek
věnovat více sil, více pozornosti a hlavně
více prostředků.