Čtvrtek 28. června 1973

V úvahách kolem této otázky bývá v praxi často poukazováno na to, že za důsledky neodpovědného počínání je postihován hmotně závod a podnik, nikoliv ti, kdo prokazatelně své povinnosti zanedbali a tím zavinili, že organizace není schopna dobře své závazky plnit. Bývá však poukazováno i na to, že je vyslovováno uznání té organizaci, která svůj plán splnila, a že méně se zkoumá, za jakých okolností a jakým způsobem se tak stalo.

Poukazuje se i na to, že máme podniky, které by mohly v praxi využívat různých únikových cest v plnění plánu a přesto se k nim neuchylují v zájmu svého dobrého jména, a naopak, že jsou jiné, jejichž praxe dokazuje, že určitý oportunismus z hospodářské praxe nezmizel a doposud přežívá.

Čelit těmto negativním jevům není jednoduché a není také jen otázkou prohloubení plánovací a finanční praxe či zkvalitnění práce rozborové a kontrolní. Zůstává otázkou politické a výchovné činnosti, otázkou odstraňování povrchnosti v chápání osobní odpovědnosti a je také otázkou neformální a důsledné kontroly činnosti všech těchto pracovníků, z jejichž funkce a pracovní smlouvy vyplývá, v jakém směru jsou povinni dodržovat plánovací kázeň, či finanční disciplínu.

Zatím v této oblasti postrádáme výraznější postih nekázně, přestože právě tato má svými důsledky závažný společenský dosah, přestože vyvolává třeba celý řetěz různých dalších disproporcí a obtíží, přestože znevažuje úlohu základních nástrojů řízení a neguje působení ekonomických nástrojů a objektivní uplatňování hmotné zainteresovanosti. Navíc různé formy hospodářské nekázně bývají spojeny i s různými způsoby zvýhodňování a vzájemného zavazování hospodářských pracovníků. Dalo by se to ukázat např. na vztazích nežádoucího charakteru, s nimiž se setkáváme v investiční oblasti.

Víme dobře, je jedním z jejích klíčových problémů je přílišná míra rozestavěnosti. Jednou z jejích příčin je i vliv uplatňování různých lokálních a více méně patriotických zájmů, které se uchylují k tomu, dosáhnout určitého zahájení prací na jimi sledovaných akcích a dosáhnout pak jejich pokračování a dokončení. Takovéto akce zvyšují napětí v oblasti investic a v jejich kapacitním či materiálovém a strojovém zabezpečení. Nedostatek tohoto zabezpečení bývá v těchto a jiných případech navíc řešen cestou vzájemných ústupků či dodávkových úsluh dodavatele a odběratele, které ve své podstatě znamenají, že jejich plněním se děje to, co v plánu nebylo, a že ukazatele plánu zúčastněných organizací se naplňují cestou neplánovaných odběratelsko-dodavatelských vztahů.

Jiným vážným projevem porušování plánovací a finanční kázně v investiční oblasti je též překračování rozpočtových nákladů, a to ve spojení s jejich podceněním, nebo neopodstatněným zvyšováním. V roce 1972 nás tyto případy stály okolo 4 mld Kčs. Za všechny možné případy zvyšování rozpočtových nákladů bych uvedl akci, týkající se hotelu Termal v Karlových Varech, jejíž původní rozpočet byl 150 mil. Kčs a jejíž dnešní náklad hrozí převýšit 380 mil. Kčs. I v této oblasti bylo již provedeno několik rozborů, zabývajících se příčinami růstu rozpočtových nákladů. Myslím si, že jednou z nich bude i skutečnost, že málokterý z pracovníků se skutečně dobře vyzná v poměrně komplikované škále různých předpisů a jejich dodatků v této oblasti, že to je jedna z příčin, pro které se nám dobře nedaří udržet původní investiční náklady, a také jedna z příčin, která způsobuje při projednávání dodatků s investory obtížnou situaci, zvláště když dodavatelské stavební podniky mohou být na zvyšování rozpočtových nákladů z hlediska ukazatelů svého plánu vlastně přímo zainteresovány.

V současné době je oblast dodavatelsko-odběratelských vztahů a oblast investiční výstavby sférou, kde porušování hospodářské kázně z hlediska plánovací a finanční disciplíny je pro naši ekonomiku zvlášť citlivé a škodlivé. Je obtížné vyjádřit, kolik nás stojí dopad všech jejích deformací a jejich morálně politické důsledky. Zcela správně proto po mém soudu upozorňuje materiál, který jsme obdrželi, že tyto deformace způsobují určitý nežádoucí posun právního vědomí našich pracujících, zejména mladých lidí mezi nimi, že zejména znehodnocují principy socialistické morálky. Závažné je, že vedou v některých svých důsledcích také k tomu, že různé činy, které jsou prováděny v individuálním či skupinovém nebo lokálním zájmu, nejsou považovány za činy směřující proti skutečným objektivním zájmům celé naší společnosti. To nutí k zamýšlení, protože zřejmě představuje určitou slabinu, která znesnadňuje důsledné uplatňování osobní odpovědnosti za projevy plánovací a finanční nekázně. Její požadavek jsem ve svém příspěvku měl hlavně na mysli. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Vomastkovi, slovo má poslanec Uher.

Poslanec SL ing. P. Uher: Vážené Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia, súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, dovoľte mi, aby som vo svojom príspevku zameranom na správu generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky, ako i na správu predsedu Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky predniesol niekoľko pripomienok k otázkam hospodárskej kriminality a stavu ochrany majetku v socialistickom vlastníctve.

Neoddeliteľnou súčasťou zabezpečovania plánovitého rozvoja národného hospodárstva je i starostlivosť o ochranu majetku v socialistickom vlastníctve pred jeho zničením, poškodením, rozkrádaním alebo jeho zneužívaním na získavanie osobného prospechu. Plenárne zasadnutie ÚV KSČ a ÚV KSS k ekonomickým otázkam obrátilo pozornosť našej spoločnosti na realizáciu záverov XIV. zjazdu KSČ v ekonomickej oblasti. Je nepochybné, že dôležitou podmienkou rozvoja našej ekonomiky je i nedotknuteľnosť socialistického vlastníctva ako základu socialistického zriadenia, zdroja bohatstva a sily našej spoločnosti. Táto nedotknuteľnosť socialistického vlastníctva bola veľmi narušená v krízovom období v rokoch 1968 a 1969 a práve z toho dôvodu z hľadiska nevyhnutnosti postupnej konsolidácie v ekonomickej oblasti predsedníctvo ÚV KSČ 8. októbra 1971, ako i uznesenie vlády ČSSR č. 300 z roku 1971, ale hlavne februárové plénum ÚV KSČ z roku 1972 postavilo orgány činné v trestnom konaní pred naliehavé úlohy pri upevňovaní štátnej a občianskej disciplíny na ekonomickom úseku.

Cez všetky tieto zásahy nie je možné povedať, že by opatrenia vyplývajúce zo záverov straníckych orgánov a z uznesení vlády boli realizované v plnom rozsahu. Z toho dôvodu sa vláda musela cestou rezortných ministerstiev znovu obrátiť na podriadené organizácie s tým, aby na vlastné podmienky rozpracovali potrebné opatrenia, ktoré zabezpečia zníženie hospodárskej kriminality.

Nie je možné vymenovať všetky formy trestnej činnosti, ktoré v národnom hospodárstve v jednotlivých odvetviach sa páchajú. V zásade možno povedať, že prednesená správa o hospodárskej kriminalite a stave ochrany majetku v socialistickom vlastníctve zodpovedá skutočnosti.

I napriek tejto znalosti považujeme za potrebné uviesť, že celý rad trestných činov a hospodárskych prečinov signalizuje potrebu, aby sa štátne a hospodárske orgány touto problematikou seriózne a vážne zaoberali.

I v našom volebnom obvode v minulom roku i v tomto polroku najrozšírenejším druhom trestnej činnosti z hospodárskych trestných činov zostáva rozkrádanie majetku v socialistickom vlastníctve. Touto nežiadúcou činnosťou sú v okrese najviac postihnuté odvetvia stavebníctva, priemyslu, poľnohospodárstva, štátneho a družstevného obchodu. Na úseku stavebníctva napr. už viac rokov pretrvávajú nedostatky, ktoré uľahčujú rozkrádanie, čo spočíva hlavne v zlej evidencii zásob, ich výdaja, kontroly z hľadiska ich zabudovania, ako i celého radu iných vážnych nedostatkov vyskytujúcich sa u samotných vedúcich pracovníkov i podnikovej kontroly. Veľký nedostatok je už pri vstupnej a výstupnej kontrole v samotných závodoch, podnikoch a organizáciách, kde napr. fyzickú ochranu majetku zabezpečujú prevažne starí ľudia, čo dokazuje skutočnosť, že v Československu 38,6 9 členov závodných stráží je starších ako 60 rokov. Túto skutočnosť ovplyvňujú nielen nepriaznivé materiálnotechnické podmienky, ale vo veľkej miere i nízka hmotná zainteresovanosť, lebo platové rozpätie sa pohybuje od 900 do 1600 korún. Ak chcú pracovníci závodnej stráže zarobiť viac, musia robiť nadčas, čo samozrejme nie je príťažlivé pre mladších ľudí. Veľké nedostatky sú i v samotnom kádrovom výbere pracovníkov, pretože vedúci pracovníci sú nútení často prijímať ľudí, ktorí sa im ponúkajú, ľudí s nízkou pracovnou morálkou a často i ľudí trestaných.

Veľkým problémom sú i fyzické inventúry, ktoré nielen že sa robia časovo, s komplexnými komisiami a zodpovednými ľuďmi a mnohokrát formálne, vychádza sa len z evidenčných kariet bez priamej kontroly v skladoch. V prípadoch, že sa pri inventarizáciách zistia nedostatky, vrátane škody, nevyžaduje sa dôsledne ich náhrada. Nedostatky zistené revíznym konaním sa snažia v niektorých podnikoch a organizáciách riešiť podľa zásady, čo sa doma uvarí, nech sa i doma zje. Takže v skutočnosti sa k prokurátorovi na trestné stíhanie dostane len málo prípadov. Tak to bolo i pri kontrolách na JRD, kde v rámci okresu v roku 1972 len 4 revízie boli odovzdané prokuratúre.

Zdá sa, že v niektorých podnikoch sa vlastné kontrolné orgány riadia heslom "čo ťa nepáli, nehas". Trpia drobné prečiny a niekedy i trestné činy. Je pravda, že práca revíznych orgánov je nepopulárna, ale je to práca čestná, spoločensky vysoko postavená a veľmi zodpovedná.

Vývoj stavov pracovníkov v kontrolných a revíznych orgánoch v podnikoch, ale najmä v národných výboroch nežiadúco klesá, niekde až na neúnosnú hranicu. Touto skutočnosťou sú ovplynené úlohy plnenia plánov revíznej činnosti a v mnohých prípadoch, ak sa plány plnia, tak často na úkor kvality. Tak to nie je len v našom okrese, ale napríklad zo 763 organizácií riadených národnými výbormi na Slovensku v 429 organizáciách sa nevykonala revízia viac ako raz za tri roky. Príčina tohto stavu je v nedostatočnej kádrovej príprave, v nízkej zainteresovanosti vedúcich pracovníkov na kontrole, v nedostatočnej metodike riadenia kontrolnej činnosti z vyšších orgánov a najmä v nízkej politickej príprave pracovníkov kontrolných orgánov.

Hospodárska kriminalita sa nám prejavuje všade tam, kde je nízka úroveň riadenia, nízka úroveň kontroly, nedostatočná evidencia, nevyhovujúce skladové objekty, zlá hmotná zainteresovanosť, zlá kádrová práca, falošné priateľstvo, ľahostajnosť, nezodpovednosť, lajdáctvo a celý rad ďalších nedostatkov, nám v praxi už dobre známych.

V posledných rokoch sa v našom okrese začala prejavovať i trestná činnosť špekulácie. Táto má celý rad rôznych foriem a prejavov. Vo veľkej miere sa rozšíril špekulačný obchod juhoslovanských občanov. Boli zistené špekulácie i pri objednávkach umeleckých diel, kde zástupcovia investorov po dohode s dodávateľom sa snažili umelo nadhodnotiť cenu za predpokladu získania 5-10% provízií. Podobne to bolo i pri nákupe obrazov od súkromníkov do galérií. Často sa stretávame i so špekuláciou pri nákupe stavebných pozemkov, pri odhade budov určených na asanáciu a tiež pri odpredaji a kúpe zvierat od súkromného sektoru.

Špekulanti sú vynaliezaví, priživujú sa a parazitujú na našej spoločnosti, kde sa dá.

Tieto poznatky, skúsenosti a rozbory o situácii v ochrane socialistického majetku nám ukazujú, že popri všetkých politických, technických, organizačných a administratívnych opatreniach nesmieme zabúdať na sústavnú prevenciu a ideologický vplyv na ľudí, ktorí nám hospodársku kriminalitu páchajú. Je pravda, že popri týchto opatreniach treba upevniť a posilniť orgány bezpečnosti, prokuratúr a súdov, ktoré ako mocenské orgány socialistického štátu zabezpečujú účinnejšie a výraznejšie potieranie všetkých negatívnych protispoločenských javov pri vyvodzovaní zodpovednosti voči páchateľom trestných činov a prečinov, porušovateľom socialistickej zákonnosti.

Předsedající místopředseda FS JUDr.B. Kučera: Děkuji poslanci Uhrovi. Tím je počet přihlášených řečníků vyčerpán. Hlásí se ještě někdo o slovo k tomuto bodu pořadu? /Hlásí se poslanec Manďák./ Dávám slovo poslanci Manďákovi.

Poslanec SN doc. E. Manďák: Jde pouze o určitou poznámku, resp. doporučení. Existují dvě pořekadla. Jedno říká, že nevědomost hříchu nečiní a druhé, že neznalost zákona neomlouvá. To prvé má náboženské pozadí a charakter, a to druhé je právním principem socialistického práva. My se ho musíme samozřejmě přidržovat. Některé vývody předsedy Nejvyššího soudu svědčí o tom, že uplatňování socialistické zákonnosti v oblasti ekonomiky je třeba pojmout šířeji. Dokazuje to i to, co on zčásti řekl ve své zprávě, i to, co odeznělo v diskusi a nemělo přímý vztah k tématu, to znamená k hospodářské kriminalitě, tedy jen zdánlivě nemělo přímý vztah. Nejde opravdu jen o hospodářskou kriminalitu, ale především o dodržování hospodářského zákoníku. Jde o ty děje v národním hospodářství, jejichž sporné stránky se projednávají spíše cestou arbitráže nebo v oblasti výborů lidové kontroly,

Podle mého názoru bude třeba - v tom spočívá smysl toho, co chci doporučit - nalézt v první polovině příštího roku vhodnou dobu, kdy bychom rádi vyslechli vedle zprávy generálního prokurátora a předsedy Nejvyššího soudu také hlavního arbitra ČSSR a ministra - předsedu Výboru lidové kontroly. Budou to jistě zprávy z hlediska dodržování zejména hospodářských smluv a také základních hospodářských ustanovení velmi poučné, včetně závěru.

Předsedající místopředseda FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Manďákovi. Hlásí se ještě někdo o slovo? /Hlásí se poslanec Mánik./ Dávám slovo poslanci Mánikovi.

Poslanec SN E. Mánik: Vážené súdružky a súdruhovia, uvedomujem si, že kto chce hovoriť o problematike socialistickej zákonnosti, musí mať odborné vedomosti z oblasti práva. Kto ich nemá a chce o tejto problematike hovoriť, hovorí len o tom, čo mu poskytli príslušné orgány, činné v trestnom konaní, takže pozná len ten stav, ktorý bol už zaevidovaný.

Ja patričné vedomosti z tejto oblasti nemám, ale nedá mi, aby som pár slov k prerokovávanej problematike nepovedal. Môj osobný názor je taký, že tak trochu sa klameme i my v tomto orgáne. Je pravda, že každému statočnému občanovi sa hovorí lepšie o dobrých veciach ako o tých zlých, ale myslím si, že pôda tohoto orgánu je vhodná na to, aby sme hovorili aj o tých veciach, ktoré sú menej populárne, lebo na základe pravdivých správ z volebných obvodov sa príjmu účinnejšie opatrenia, než ako to bolo doteraz.

Každé prerokúvanie stavu socialistickej zákonnosti mňa vzruší. Tak to bolo aj vlani, keď sme túto problematiku prerokúvali. Len v dôsledku toho, že som v tej dobe nebol dlho poslancom, tento stav som nemohol posúdiť tak, ako ho môžem posúdiť po jeden a polročnej poslaneckej činnosti.

V občianskom živote sa veľmi často stretávame s občanmi, na ktorých naši pracujúci právom poukazujú, lebo ich hmotné statky majú tiež hodnoty, ktoré sa nedajú pokryť príjmami týchto občanov. Sú to najmä veľké investície v domoch, chatách, autách a zahraničných rekreáciách. Veď dnes náš pracujúci ľud je taký vyspelý, že mu neujde žiadna vec vo všetkých oblastiach. Keď si lepšie všimneme spoločenské zariadenie týchto občanov, ktorí získávajú takéto hmotné statky, zistíme, že pochádzajú z priemyslu potravinárskeho, zeleniny a ovocia, služieb obyvateľstvu, miestnych liehovarov, stavebnín a pod.

Položme si otázku, či si naše orgány tento stav všímajú. Bolo by žiadúce prijať také opatrenia, ktoré by dovoľovali orgánom činným v trestnom konaní vyzvať takýchto občanov, aby predložili materiál o tom, ako svoj majetok nadobudli. Takéto opatrenia už majú v socialistických krajinách a sú veľmi účinné.

Čo sa týka poškodzovania majetku v socialistickom vlastníctve priamo vo výrobných závodoch, skutočný stav nie je zachytený ani v materiáloch generálneho prokurátora a predsedu Najvyššieho súdu, lebo mnoho ráz v hospodárskych jednotkách dochádza k drobnému rozkrádaniu, ktoré sa nedá zachytiť, ale existuje.

Poviem príklad z praxe. Pracovník kradol určitý nástroj, bola to ručná bruska; prehadzoval ju cez plot a bol prichytený. Na základe toho urobili u neho domovnú prehliadku, kde bola zistená škoda 14.000 Kčs. Boli tam ručné elektrické nožnice, bola tam stolová bruska a materiál, o ktorý okradol výrobný závod i svojich najbližších spolupracovníkov, ktorý to mali vyfasované na osobné karty.

Takéto nezachytené škody ďaleko presahujú škody vyčíslené v materiáloch, ktoré sme dostali z okresných alebo krajských prokuratúr. Bol by som toho názoru, aby sa i v tejto oblasti drobného rozkrádania prijali také opatrenia, aby sa mohli uskutočniť v prípade podozrenia domové prehliadky. Som presvedčený, že potom by opatrenia a boj proti kriminalite boli veľmi účinné, pretože ak som statočný občan - nemám tým na mysli svoju osobu, ale všeobecne - nebudem sa báť, aby kontrolný orgán vstúpil do môjho domu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP