V úvahách kolem této otázky bývá
v praxi často poukazováno na to, že za důsledky
neodpovědného počínání
je postihován hmotně závod a podnik, nikoliv
ti, kdo prokazatelně své povinnosti zanedbali a
tím zavinili, že organizace není schopna dobře
své závazky plnit. Bývá však
poukazováno i na to, že je vyslovováno uznání
té organizaci, která svůj plán splnila,
a že méně se zkoumá, za jakých
okolností a jakým způsobem se tak stalo.
Poukazuje se i na to, že máme podniky, které
by mohly v praxi využívat různých únikových
cest v plnění plánu a přesto se k
nim neuchylují v zájmu svého dobrého
jména, a naopak, že jsou jiné, jejichž
praxe dokazuje, že určitý oportunismus z hospodářské
praxe nezmizel a doposud přežívá.
Čelit těmto negativním jevům není
jednoduché a není také jen otázkou
prohloubení plánovací a finanční
praxe či zkvalitnění práce rozborové
a kontrolní. Zůstává otázkou
politické a výchovné činnosti, otázkou
odstraňování povrchnosti v chápání
osobní odpovědnosti a je také otázkou
neformální a důsledné kontroly činnosti
všech těchto pracovníků, z jejichž
funkce a pracovní smlouvy vyplývá, v jakém
směru jsou povinni dodržovat plánovací
kázeň, či finanční disciplínu.
Zatím v této oblasti postrádáme výraznější
postih nekázně, přestože právě
tato má svými důsledky závažný
společenský dosah, přestože vyvolává
třeba celý řetěz různých
dalších disproporcí a obtíží,
přestože znevažuje úlohu základních
nástrojů řízení a neguje působení
ekonomických nástrojů a objektivní
uplatňování hmotné zainteresovanosti.
Navíc různé formy hospodářské
nekázně bývají spojeny i s různými
způsoby zvýhodňování a vzájemného
zavazování hospodářských pracovníků.
Dalo by se to ukázat např. na vztazích nežádoucího
charakteru, s nimiž se setkáváme v investiční
oblasti.
Víme dobře, je jedním z jejích klíčových
problémů je přílišná míra
rozestavěnosti. Jednou z jejích příčin
je i vliv uplatňování různých
lokálních a více méně patriotických
zájmů, které se uchylují k tomu, dosáhnout
určitého zahájení prací na
jimi sledovaných akcích a dosáhnout pak jejich
pokračování a dokončení. Takovéto
akce zvyšují napětí v oblasti investic
a v jejich kapacitním či materiálovém
a strojovém zabezpečení. Nedostatek tohoto
zabezpečení bývá v těchto a
jiných případech navíc řešen
cestou vzájemných ústupků či
dodávkových úsluh dodavatele a odběratele,
které ve své podstatě znamenají, že
jejich plněním se děje to, co v plánu
nebylo, a že ukazatele plánu zúčastněných
organizací se naplňují cestou neplánovaných
odběratelsko-dodavatelských vztahů.
Jiným vážným projevem porušování
plánovací a finanční kázně
v investiční oblasti je též překračování
rozpočtových nákladů, a to ve spojení
s jejich podceněním, nebo neopodstatněným
zvyšováním. V roce 1972 nás tyto případy
stály okolo 4 mld Kčs. Za všechny možné
případy zvyšování rozpočtových
nákladů bych uvedl akci, týkající
se hotelu Termal v Karlových Varech, jejíž
původní rozpočet byl 150 mil. Kčs
a jejíž dnešní náklad hrozí
převýšit 380 mil. Kčs. I v této
oblasti bylo již provedeno několik rozborů,
zabývajících se příčinami
růstu rozpočtových nákladů.
Myslím si, že jednou z nich bude i skutečnost,
že málokterý z pracovníků se
skutečně dobře vyzná v poměrně
komplikované škále různých předpisů
a jejich dodatků v této oblasti, že to je jedna
z příčin, pro které se nám
dobře nedaří udržet původní
investiční náklady, a také jedna z
příčin, která způsobuje při
projednávání dodatků s investory obtížnou
situaci, zvláště když dodavatelské
stavební podniky mohou být na zvyšování
rozpočtových nákladů z hlediska ukazatelů
svého plánu vlastně přímo zainteresovány.
V současné době je oblast dodavatelsko-odběratelských
vztahů a oblast investiční výstavby
sférou, kde porušování hospodářské
kázně z hlediska plánovací a finanční
disciplíny je pro naši ekonomiku zvlášť
citlivé a škodlivé. Je obtížné
vyjádřit, kolik nás stojí dopad všech
jejích deformací a jejich morálně
politické důsledky. Zcela správně
proto po mém soudu upozorňuje materiál, který
jsme obdrželi, že tyto deformace způsobují
určitý nežádoucí posun právního
vědomí našich pracujících, zejména
mladých lidí mezi nimi, že zejména znehodnocují
principy socialistické morálky. Závažné
je, že vedou v některých svých důsledcích
také k tomu, že různé činy, které
jsou prováděny v individuálním či
skupinovém nebo lokálním zájmu, nejsou
považovány za činy směřující
proti skutečným objektivním zájmům
celé naší společnosti. To nutí
k zamýšlení, protože zřejmě
představuje určitou slabinu, která znesnadňuje
důsledné uplatňování osobní
odpovědnosti za projevy plánovací a finanční
nekázně. Její požadavek jsem ve svém
příspěvku měl hlavně na mysli.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Vomastkovi,
slovo má poslanec Uher.
Poslanec SL ing. P. Uher: Vážené Predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia, súdružky poslankyne
a súdruhovia poslanci, dovoľte mi, aby som vo svojom
príspevku zameranom na správu generálneho
prokurátora Československej socialistickej republiky,
ako i na správu predsedu Najvyššieho súdu
Československej socialistickej republiky predniesol niekoľko
pripomienok k otázkam hospodárskej kriminality a
stavu ochrany majetku v socialistickom vlastníctve.
Neoddeliteľnou súčasťou zabezpečovania
plánovitého rozvoja národného hospodárstva
je i starostlivosť o ochranu majetku v socialistickom vlastníctve
pred jeho zničením, poškodením, rozkrádaním
alebo jeho zneužívaním na získavanie
osobného prospechu. Plenárne zasadnutie ÚV
KSČ a ÚV KSS k ekonomickým otázkam
obrátilo pozornosť našej spoločnosti na
realizáciu záverov XIV. zjazdu KSČ v ekonomickej
oblasti. Je nepochybné, že dôležitou podmienkou
rozvoja našej ekonomiky je i nedotknuteľnosť socialistického
vlastníctva ako základu socialistického zriadenia,
zdroja bohatstva a sily našej spoločnosti. Táto
nedotknuteľnosť socialistického vlastníctva
bola veľmi narušená v krízovom období
v rokoch 1968 a 1969 a práve z toho dôvodu z hľadiska
nevyhnutnosti postupnej konsolidácie v ekonomickej oblasti
predsedníctvo ÚV KSČ 8. októbra 1971,
ako i uznesenie vlády ČSSR č. 300 z roku
1971, ale hlavne februárové plénum ÚV
KSČ z roku 1972 postavilo orgány činné
v trestnom konaní pred naliehavé úlohy pri
upevňovaní štátnej a občianskej
disciplíny na ekonomickom úseku.
Cez všetky tieto zásahy nie je možné povedať,
že by opatrenia vyplývajúce zo záverov
straníckych orgánov a z uznesení vlády
boli realizované v plnom rozsahu. Z toho dôvodu sa
vláda musela cestou rezortných ministerstiev znovu
obrátiť na podriadené organizácie s
tým, aby na vlastné podmienky rozpracovali potrebné
opatrenia, ktoré zabezpečia zníženie
hospodárskej kriminality.
Nie je možné vymenovať všetky formy trestnej
činnosti, ktoré v národnom hospodárstve
v jednotlivých odvetviach sa páchajú. V zásade
možno povedať, že prednesená správa
o hospodárskej kriminalite a stave ochrany majetku v socialistickom
vlastníctve zodpovedá skutočnosti.
I napriek tejto znalosti považujeme za potrebné uviesť,
že celý rad trestných činov a hospodárskych
prečinov signalizuje potrebu, aby sa štátne
a hospodárske orgány touto problematikou seriózne
a vážne zaoberali.
I v našom volebnom obvode v minulom roku i v tomto polroku
najrozšírenejším druhom trestnej činnosti
z hospodárskych trestných činov zostáva
rozkrádanie majetku v socialistickom vlastníctve.
Touto nežiadúcou činnosťou sú v
okrese najviac postihnuté odvetvia stavebníctva,
priemyslu, poľnohospodárstva, štátneho
a družstevného obchodu. Na úseku stavebníctva
napr. už viac rokov pretrvávajú nedostatky,
ktoré uľahčujú rozkrádanie, čo
spočíva hlavne v zlej evidencii zásob, ich
výdaja, kontroly z hľadiska ich zabudovania, ako i
celého radu iných vážnych nedostatkov
vyskytujúcich sa u samotných vedúcich pracovníkov
i podnikovej kontroly. Veľký nedostatok je už
pri vstupnej a výstupnej kontrole v samotných závodoch,
podnikoch a organizáciách, kde napr. fyzickú
ochranu majetku zabezpečujú prevažne starí
ľudia, čo dokazuje skutočnosť, že
v Československu 38,6 9 členov závodných
stráží je starších ako 60 rokov.
Túto skutočnosť ovplyvňujú nielen
nepriaznivé materiálnotechnické podmienky,
ale vo veľkej miere i nízka hmotná zainteresovanosť,
lebo platové rozpätie sa pohybuje od 900 do 1600 korún.
Ak chcú pracovníci závodnej stráže
zarobiť viac, musia robiť nadčas, čo samozrejme
nie je príťažlivé pre mladších
ľudí. Veľké nedostatky sú i v samotnom
kádrovom výbere pracovníkov, pretože
vedúci pracovníci sú nútení
často prijímať ľudí, ktorí
sa im ponúkajú, ľudí s nízkou
pracovnou morálkou a často i ľudí trestaných.
Veľkým problémom sú i fyzické
inventúry, ktoré nielen že sa robia časovo,
s komplexnými komisiami a zodpovednými ľuďmi
a mnohokrát formálne, vychádza sa len z evidenčných
kariet bez priamej kontroly v skladoch. V prípadoch, že
sa pri inventarizáciách zistia nedostatky, vrátane
škody, nevyžaduje sa dôsledne ich náhrada.
Nedostatky zistené revíznym konaním sa snažia
v niektorých podnikoch a organizáciách riešiť
podľa zásady, čo sa doma uvarí, nech
sa i doma zje. Takže v skutočnosti sa k prokurátorovi
na trestné stíhanie dostane len málo prípadov.
Tak to bolo i pri kontrolách na JRD, kde v rámci
okresu v roku 1972 len 4 revízie boli odovzdané
prokuratúre.
Zdá sa, že v niektorých podnikoch sa vlastné
kontrolné orgány riadia heslom "čo ťa
nepáli, nehas". Trpia drobné prečiny
a niekedy i trestné činy. Je pravda, že práca
revíznych orgánov je nepopulárna, ale je
to práca čestná, spoločensky vysoko
postavená a veľmi zodpovedná.
Vývoj stavov pracovníkov v kontrolných a
revíznych orgánoch v podnikoch, ale najmä v
národných výboroch nežiadúco
klesá, niekde až na neúnosnú hranicu.
Touto skutočnosťou sú ovplynené úlohy
plnenia plánov revíznej činnosti a v mnohých
prípadoch, ak sa plány plnia, tak často na
úkor kvality. Tak to nie je len v našom okrese, ale
napríklad zo 763 organizácií riadených
národnými výbormi na Slovensku v 429 organizáciách
sa nevykonala revízia viac ako raz za tri roky. Príčina
tohto stavu je v nedostatočnej kádrovej príprave,
v nízkej zainteresovanosti vedúcich pracovníkov
na kontrole, v nedostatočnej metodike riadenia kontrolnej
činnosti z vyšších orgánov a najmä
v nízkej politickej príprave pracovníkov
kontrolných orgánov.
Hospodárska kriminalita sa nám prejavuje všade
tam, kde je nízka úroveň riadenia, nízka
úroveň kontroly, nedostatočná evidencia,
nevyhovujúce skladové objekty, zlá hmotná
zainteresovanosť, zlá kádrová práca,
falošné priateľstvo, ľahostajnosť,
nezodpovednosť, lajdáctvo a celý rad ďalších
nedostatkov, nám v praxi už dobre známych.
V posledných rokoch sa v našom okrese začala
prejavovať i trestná činnosť špekulácie.
Táto má celý rad rôznych foriem a prejavov.
Vo veľkej miere sa rozšíril špekulačný
obchod juhoslovanských občanov. Boli zistené
špekulácie i pri objednávkach umeleckých
diel, kde zástupcovia investorov po dohode s dodávateľom
sa snažili umelo nadhodnotiť cenu za predpokladu získania
5-10% provízií. Podobne to bolo i pri nákupe
obrazov od súkromníkov do galérií.
Často sa stretávame i so špekuláciou
pri nákupe stavebných pozemkov, pri odhade budov
určených na asanáciu a tiež pri odpredaji
a kúpe zvierat od súkromného sektoru.
Špekulanti sú vynaliezaví, priživujú
sa a parazitujú na našej spoločnosti, kde sa
dá.
Tieto poznatky, skúsenosti a rozbory o situácii
v ochrane socialistického majetku nám ukazujú,
že popri všetkých politických, technických,
organizačných a administratívnych opatreniach
nesmieme zabúdať na sústavnú prevenciu
a ideologický vplyv na ľudí, ktorí nám
hospodársku kriminalitu páchajú. Je pravda,
že popri týchto opatreniach treba upevniť a posilniť
orgány bezpečnosti, prokuratúr a súdov,
ktoré ako mocenské orgány socialistického
štátu zabezpečujú účinnejšie
a výraznejšie potieranie všetkých negatívnych
protispoločenských javov pri vyvodzovaní
zodpovednosti voči páchateľom trestných
činov a prečinov, porušovateľom socialistickej
zákonnosti.
Předsedající místopředseda
FS JUDr.B. Kučera: Děkuji poslanci Uhrovi.
Tím je počet přihlášených
řečníků vyčerpán. Hlásí
se ještě někdo o slovo k tomuto bodu pořadu?
/Hlásí se poslanec Manďák./ Dávám
slovo poslanci Manďákovi.
Poslanec SN doc. E. Manďák: Jde pouze o určitou
poznámku, resp. doporučení. Existují
dvě pořekadla. Jedno říká,
že nevědomost hříchu nečiní
a druhé, že neznalost zákona neomlouvá.
To prvé má náboženské pozadí
a charakter, a to druhé je právním principem
socialistického práva. My se ho musíme samozřejmě
přidržovat. Některé vývody předsedy
Nejvyššího soudu svědčí
o tom, že uplatňování socialistické
zákonnosti v oblasti ekonomiky je třeba pojmout
šířeji. Dokazuje to i to, co on zčásti
řekl ve své zprávě, i to, co odeznělo
v diskusi a nemělo přímý vztah k tématu,
to znamená k hospodářské kriminalitě,
tedy jen zdánlivě nemělo přímý
vztah. Nejde opravdu jen o hospodářskou kriminalitu,
ale především o dodržování
hospodářského zákoníku. Jde
o ty děje v národním hospodářství,
jejichž sporné stránky se projednávají
spíše cestou arbitráže nebo v oblasti
výborů lidové kontroly,
Podle mého názoru bude třeba - v tom spočívá
smysl toho, co chci doporučit - nalézt v první
polovině příštího roku vhodnou
dobu, kdy bychom rádi vyslechli vedle zprávy generálního
prokurátora a předsedy Nejvyššího
soudu také hlavního arbitra ČSSR a ministra
- předsedu Výboru lidové kontroly. Budou
to jistě zprávy z hlediska dodržování
zejména hospodářských smluv a také
základních hospodářských ustanovení
velmi poučné, včetně závěru.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Manďákovi.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
/Hlásí se poslanec Mánik./ Dávám
slovo poslanci Mánikovi.
Poslanec SN E. Mánik: Vážené
súdružky a súdruhovia, uvedomujem si, že
kto chce hovoriť o problematike socialistickej zákonnosti,
musí mať odborné vedomosti z oblasti práva.
Kto ich nemá a chce o tejto problematike hovoriť,
hovorí len o tom, čo mu poskytli príslušné
orgány, činné v trestnom konaní, takže
pozná len ten stav, ktorý bol už zaevidovaný.
Ja patričné vedomosti z tejto oblasti nemám,
ale nedá mi, aby som pár slov k prerokovávanej
problematike nepovedal. Môj osobný názor je
taký, že tak trochu sa klameme i my v tomto orgáne.
Je pravda, že každému statočnému
občanovi sa hovorí lepšie o dobrých
veciach ako o tých zlých, ale myslím si,
že pôda tohoto orgánu je vhodná na to,
aby sme hovorili aj o tých veciach, ktoré sú
menej populárne, lebo na základe pravdivých
správ z volebných obvodov sa príjmu účinnejšie
opatrenia, než ako to bolo doteraz.
Každé prerokúvanie stavu socialistickej zákonnosti
mňa vzruší. Tak to bolo aj vlani, keď
sme túto problematiku prerokúvali. Len v dôsledku
toho, že som v tej dobe nebol dlho poslancom, tento stav
som nemohol posúdiť tak, ako ho môžem posúdiť
po jeden a polročnej poslaneckej činnosti.
V občianskom živote sa veľmi často stretávame
s občanmi, na ktorých naši pracujúci
právom poukazujú, lebo ich hmotné statky
majú tiež hodnoty, ktoré sa nedajú pokryť
príjmami týchto občanov. Sú to najmä
veľké investície v domoch, chatách,
autách a zahraničných rekreáciách.
Veď dnes náš pracujúci ľud je taký
vyspelý, že mu neujde žiadna vec vo všetkých
oblastiach. Keď si lepšie všimneme spoločenské
zariadenie týchto občanov, ktorí získávajú
takéto hmotné statky, zistíme, že pochádzajú
z priemyslu potravinárskeho, zeleniny a ovocia, služieb
obyvateľstvu, miestnych liehovarov, stavebnín a pod.
Položme si otázku, či si naše orgány
tento stav všímajú. Bolo by žiadúce
prijať také opatrenia, ktoré by dovoľovali
orgánom činným v trestnom konaní vyzvať
takýchto občanov, aby predložili materiál
o tom, ako svoj majetok nadobudli. Takéto opatrenia už
majú v socialistických krajinách a sú
veľmi účinné.
Čo sa týka poškodzovania majetku v socialistickom
vlastníctve priamo vo výrobných závodoch,
skutočný stav nie je zachytený ani v materiáloch
generálneho prokurátora a predsedu Najvyššieho
súdu, lebo mnoho ráz v hospodárskych jednotkách
dochádza k drobnému rozkrádaniu, ktoré
sa nedá zachytiť, ale existuje.
Poviem príklad z praxe. Pracovník kradol určitý
nástroj, bola to ručná bruska; prehadzoval
ju cez plot a bol prichytený. Na základe toho urobili
u neho domovnú prehliadku, kde bola zistená škoda
14.000 Kčs. Boli tam ručné elektrické
nožnice, bola tam stolová bruska a materiál,
o ktorý okradol výrobný závod i svojich
najbližších spolupracovníkov, ktorý
to mali vyfasované na osobné karty.
Takéto nezachytené škody ďaleko presahujú
škody vyčíslené v materiáloch,
ktoré sme dostali z okresných alebo krajských
prokuratúr. Bol by som toho názoru, aby sa i v tejto
oblasti drobného rozkrádania prijali také
opatrenia, aby sa mohli uskutočniť v prípade
podozrenia domové prehliadky. Som presvedčený,
že potom by opatrenia a boj proti kriminalite boli veľmi
účinné, pretože ak som statočný
občan - nemám tým na mysli svoju osobu, ale
všeobecne - nebudem sa báť, aby kontrolný
orgán vstúpil do môjho domu.