Že nejsou ve službách jen negativní faktory,
chtěl bych dokumentovat na několika číslech
z podniku, kde pracuji. Jsou to Služby Hradec Králové.
V roce 1970 byly výkony 37,4 mil. Kčs, v roce 1972
již stoupl jejich objem na 41,2 mil. Kčs. Objem tržeb
od obyvatelstva stoupl ze 24,5 mil. v roce 1970 na 27,5 mil. v
roce 1972. Zvýšilo se množství vypraného
a vyčištěného prádla a oděvů.
Dodržují se směrné dodací lhůty,
poměrně krátké, a je poskytována
i expresní služba. Podnik se vybavuje moderní
technikou a zavádějí se progresívní
pracovní metody. Zavedly se některé nové
služby a působnost podniku se rozšířila
na větší část okresu Hradec Králové.
Pochopitelně, že máme i řadu problémů,
které se však operativně řeší
ve spolupráci se všemi složkami podniku.
Soudružky a soudruzi, závěrem bych chtěl
říci k projednávání předložené
zprávy, že boj proti porušování
zákonů a předpisů musí být
nekompromisní. Nejde však jen o trestání,
které je jistě nutné, ale důležitější
je správně odhalit příčiny
a řešit problémy kriminality preventivně.
Zde by měly společně působit na myšlení
lidé stranické, odborové i mládežnické
organizace v podnicích. Dát společnému
vlastnictví to postavení nedotknutelnosti, jako
dává každý svému majetku osobnímu.
Pracující musí sami dbát na to, aby
výsledky jejich práce nebyly znehodnocovány
nebo přisvojovány několika jednotlivci. Ty
je třeba odhalovat a podle našich zákonů
- a dá se říci, že jsou dostatečně
přísné a účinné - potrestat.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Fryntovi.
Slovo má poslanec Černý, připraví
se poslanec Vomastek.
Poslanec SL J. Černý: Soudružky a soudruzi,
ve svém vystoupení chci podrobněji rozebrat
některé otázky společenského
významu boje proti hospodářské kriminalitě.
Činy proti majetku v socialistickém vlastnictví
i všechna ostatní jednání, směřující
v ekonomické oblasti proti požadavkům našeho
socialistického práva, musíme pokládat
za velmi vážný celospolečenský
problém, jehož řešení patří
k našim nejnaléhavějším úkolům.
Tím nechci říci, že by současný
stav hospodářské kriminality mohl vážněji
ohrozit podstatu socialistické ekonomiky. Ta je natolik
pevná a zdravá, že jí takové
nebezpečí nehrozí. My se ale přece
nechceme spokojit s tím, čeho jsme už dosáhli.
Chceme jít dále. Proto nutně musíme
soustředit mnoho úsilí na odstraňování
všech překážek, které by tento
náš postup mohly brzdit. Mezi těmito brzdami
je hospodářská kriminalita jednou z nejhorších
a právě proto je boj proti ní tak důležitý.
Je nám všem jasné - a vysvítá
to i z projednávaného materiálu - že
statistické údaje o počtech stíhaných
osob a odhalených trestných činů naprosto
nejsou reálným měřítkem faktického
rozsahu hospodářské trestné činnosti.
Značná část těchto činů
zatím zůstává utajena a jejich pachatelé
unikají trestnému stíhání.
Je škoda, že nemáme k dispozici odpovídající
analýzu, která by umožnila alespoň přibližně
odhadnout skutečné počty páchaných
hospodářských trestných činů
a skutečný rozsah jimi způsobených
škod. Takové analýzy a výzkumy by byly
velmi užitečné, a to i jako podklad pro některé
ekonomické úvahy a rozhodnutí v celospolečenském
měřítku.
Tak např. při sestavování plánů
počítáme s určitým rozdělením
prostředků a pracovních sil. Při tvorbě
mzdových soustav chceme dosáhnout určitých
proporcí v příjmovém rozvrstvení
různých kategorií pracovníků,
při plánování růstu životní
úrovně uvažujeme určitou hladinu životních
nákladů apod. Jestliže však v důsledku
byť drobného rozkrádání, rozmanitých
forem úplatkářství, nedovoleného
podnikání, spekulací a mnoha dalších
protizákonných skutků dochází
potají k nezákonnému přelévání
stamiliónových částek mezi socialistickými
organizacemi, mezi nimi a občany i mezi občany navzájem,
může to naše původní záměry
v nemalé míře deformovat.
U hospodářské trestné činnosti
ale nejde jen o přímé, v korunách
vyčíslitelné škody. Mnohé z těchto
trestných činů mají snad ještě
těžší následky v tom, že působí
na celý systém řízení socialistické
ekonomiky. Další vážné škody
vznikají i v oblasti morální. Vždyť
každý takový protizákonný čin,
který není včas odhalen, se stává
nebezpečným příkladem pro jiné
občany. Je jakýmsi ložiskem infekce.
Právě tyto nepřímé důsledky
hospodářské trestné činnosti
jsou zvláště nebezpečné.
Víme, že právě u této skupiny
trestných činů je vytváření
potřebných morálních zábran
velmi složité. Proto je potřeba systematické,
promyšlené výchovy všech občanů
k tomu, aby každý hospodářský
trestný čin pokládali za stejnou špatnost,
jako třeba činy proti majetku spoluobčanů
nebo násilné činy.
Tato výchova nemůže mít své jádro
v poučování. To, že něco zákon
zakazuje, valná většina lidí ví.
Základem tu musí být reálné
a kladné příklady i jednotné působení
rodiny, školy, pracoviště, společenských
organizací, prostě všech prostředí,
ve kterých člověk žije.
V této souvislosti je třeba podtrhnout vysokou odpovědnost
všech vedoucích pracovníků od nejnižších
až po nejvyšší stupně řízení,
ať už podniků nebo jiných organizací.
Prosazení disciplíny a zákonnosti je jen
v jejich rukou. To především znamená,
aby každý z nich, počínaje mistrem,
si doopravdy osvojil a denně uskutečňoval
zásadu, že kontrola je neodmyslitelnou součástí
jeho řídící práce.
S úsilím o důsledné zajištění
disciplíny a zákonnosti souvisí také
problematika využívání pracovně
právních kárných prostředků.
Naše průzkumy ve volebních obvodech ukazují,
že disciplinárních opatření se
příliš aktivně nevyužívá.
Chápu, že pro vedoucího hospodářského
pracovníka není využívání
této části jeho pravomoci ničím
příjemným a populárním. Skutečnost
je taková, že včas uložené spravedlivé
kárné opatření za drobné provinění
proti pracovní kázni může nejednomu
nepevnému pracovníkovi ušetřit pozdější
tvrdý trest za čin, k němuž by ho jinak
mohl pocit beztrestnosti snadno svést. Myslím, že
jednotlivé nadřízené a kontrolní
orgány by této otázce měly věnovat
patřičnou pozornost.
I když plným právem zdůrazňujeme
zásadu kontroly jako součásti povinnosti
každého vedoucího pracovníka, vůbec
to neznamená, že bychom chtěli snižovat
význam práce specializovaných kontrolních
orgánů. Právě naopak. Vedoucí
na vyšších stupních řízení
mají natolik široké a složité úkoly,
že by přímou kontrolní činnost
osobně nemohli zajistit ani zdaleka v potřebném
rozsahu a navíc existuje řada oblastí, v
nichž účinná kontrola není myslitelná
bez speciální kvalifikace.
V systému vnějších kontrol, z nichž
je třeba na prvním místě uvést
systém lidové kontroly, už bylo v mnoha směrech
dosaženo velmi dobrých výsledků. Zdá
se, že dnes zasluhuje zvláštní pozornost
a péči především vnitropodniková
kontrola.
V chápání úkolů orgánů
vnitropodnikové kontroly dosud leckde přežívají
některé chybné názory. Vedle pohodlné
představy některých vedoucích o jakémsi
kontrolním monopolu těchto orgánů
je to především názor, že kontrola
neznamená nic jiného než účetní
revizi končící vyčíslením
určitého výsledku v korunách. To by
ve skutečnosti mělo být pouze východiskem
skutečné kontrolní činnosti, směřující
k objasnění příčin a podmínek
zjištěné závady k uplatnění
odpovědnosti všech viníků, k uskutečnění
takových opatření, která by zabránila
opakování podobných závad v budoucnu.
K tomu, aby se uplatnilo takovéto komplexní pojetí
práce vnitropodnikové kontroly zajišťující
její účinnost, ovšem musí být
v každém podniku splněny určité
podmínky. První z nich je nesporně to, aby
kontrolní orgány měly jistotu, že za
nimi bez výhrad stojí autorita vedení podniku,
a to bez ohledu na to, proti komu se obrátí závěry
jejich práce. Velmi užitečná je také
dobrá součinnost mezi vnitropodnikovou kontrolou
a podnikovou právní službou, jejíž
význam začíná být v poslední
době náležitě oceňován.
Zcela mimořádnou cenu má pro efektivní
práci vnitropodnikové kontroly její těsný
styk s pracujícími. Nejen proto, že tak může
získávat mnoho jinak nedostupných poznatků
a signálů, ale také proto, že tento
styk může být účinným
korektivem některých opatrnických postojů
kontroly vůči závadám v činnosti
některých vedoucích pracovníků.
Závěrem ještě několik poznámek
k otázkám pracovní a technologické
kázně. K nejzávažnějším
narušením pracovní kázně patří
absence, často doprovázená fluktuací
z jednoho pracoviště na druhé. Jaké
škody z toho vznikají pro národní hospodářství
je obecně známo a předřečníci
již uvedli celou řadu příkladů.
Nositeli tohoto jevu jsou velmi často osoby, které
se štítí práce a mají sklony
i k rozmanité trestné činnosti. Tady skutečně
není jiné cesty než sáhnout k dostatečně
důrazným donucovacím prostředkům,
třeba až po odnětí svobody. Bylo by
však nebezpečné zjednodušovat si problém
absence a fluktuace pracovníků v našich podnicích
představou, že všichni patří do
jednoho a téhož pytle a že tedy boj proti těmto
škodlivým jevům je vlastně věcí
SNB, prokuratury a soudů. V mnoha směrech mohou
ke snížení absence a fluktuace pracovníků
přispět samy podniky. Zkušenosti např.
ukazují, že k absencím a zbytečnému
rozvazování pracovního poměru se často
uchylují i řádní občané,
pro které není nechuť k práci charakteristická.
Příčiny takového jednání
mohou být velmi složité a je třeba je
pečlivě hledat a odstraňovat. Dosti užitečných
poznatků přitom může poskytnout sociologie
a psychologie práce.
Technologická nekázeň často vede k
trestným činům, které jsou páchány
z nedbalosti a zavinují havárie, požáry,
provozní poruchy, často s velmi vážnými
následky. V boji proti ní musí hlavní
roli sehrát opět důslednost. Je důležité,
aby všichni vedoucí pracovníci reagovali ihned
na všechny projevy technologické nekázně,
protože jen tak lze předejít vážným
škodám. Ti vedoucí, kteří závady
v tomto ohledu mlčky přecházejí, by
sami měli být se vším důrazem
voláni k odpovědnosti. Příslušné
odborné orgány by proto měly promyslet a
prosadit takový systém sankcí, aby každé
porušení technologické kázně
v oblasti ochrany životního prostředí
přišlo jaksepatří draho, ovšem
ne podniku, ale konkrétním osobám a vedoucím
pracovníkům.
Závěrem bych chtěl vyjádřit
přesvědčení, že pokud na problematiku
boje s hospodářskou kriminalitou dokážeme
soustředit pozornost celé společnosti, všech
jejích orgánů a organizací, a pokud
se nám podaří vytyčit promyšlený,
koordinovaný program tohoto boje, budeme v něm moci
poměrně brzy dosáhnout podstatných
výsledků.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Černému,
hovořit bude poslanec Vomastek.
Poslanec SN Z. Vomastek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ve svém projevu bych chtěl
krátce promluvit k některým otázkám,
které se týkají plánovací a
finanční nekázně a z ní vyplývajícího
požadavku na uplatňování osobní
odpovědnosti.
Plánovací a finanční kázeň
se vlastně zakládá již v samé
etapě přípravy plánu našich organizací.
Této přípravě je věnována
velká péče a pozornost, zvláště
cestou rozpracování řady politickoorganizačních
opatření a kontroly jejich plnění.
Je jimi zejména sledováno dosáhnout toho,
aby na přípravě plánu se podílely
kolektivy pracujících a aby jeho záměry
a dílčí úkoly dobře znaly.
Schválené úkoly jsou pak rozpracovány
na čtvrtletí, měsíce, dekády
i týdny a jsou zabezpečovány závazky,
které vyplývají jednak z pracovních
závazků, jednak ze smluv uzavřených
na základě projednaných dodavatelsko-odběratelských
vztahů.
Přes všechny tyto postupy se však v naší
hospodářské praxi objevují případy,
kdy tyto smluvně zajištěné vztahy nejsou
plněny.
Jsou dokonce jednorázově rušeny, dodávky
materiálů či hotových výrobků
se odsouvají nebo všelijak upravují. Není
nadsázkou, jestliže v takovém případě
se z některých úkolů těchto
plánů stává vážný
problém jejich zabezpečení a že vážnou
otázkou se stává i nezbytnost určité
improvizace a starosti o to, co s využitím výrobních
kapacit, pracovních sil apod.
Byla již provedena řada rozborů, které
se zabývají příčinami vzniku
takových případů. Jejich závěry
se často shodují v tom, že podstata nedostatků
spočívá již v nedůsledném
provedení a plnění úkolů v
přípravném období, kdy je plán
organizací sestavován. Dojde k tomu, že se
přehlédnou některé důležitější
nebo obtížně nahraditelné materiály,
polotovary a subdodávky a že se potom při realizaci
úkolů plánu požadují jejich dodatečné
dodávky, či dokonce se požaduje jejich preferenční
plnění. Myslím, že by takové
případy neměla naše dohledací
praxe zásadně přijímat a kvalifikovat
jako objektivní příčiny obtížné
realizace plánovaných úkolů, ale měla
by v tomto smyslu vyvozovat ze zjištěných případů
odpovídající důsledky.
Setkáváme se pochopitelně v hospodářské
praxi i s jinými způsoby uplatňování
požadavků. Jsou zejména důsledkem nedostatečně
provedené analýzy skutečných potřeb
a bývají i důsledkem obavy z toho, že
stanovené požadavky budou kráceny nebo neplněny
v potřebném čase. Vedou pak k nadsazování
potřeb a k uplatňování nadměrných
dodávek, jejichž podstatu bývá obtížné
včas rozpoznat. Myslím, že by nebylo na škodu,
kdyby za své spekulace byla dotyčná organizace
postihována též morálně, totiž
tak jako partner, který si získal pověst
nesolidního partnera.
Víme dobře, že porušování
plánovací a smluvní kázně neznamená
v našem společenském systému jen škody
hmotné a ztráty finanční, víme,
že přináší s sebou i značné
škody politické a že neukázněné
jednání v plánovací a finanční
praxi dovede vážně znehodnotit to dobré,
co se již podařilo vykonat a dosáhnout v našem
hospodářství.
Poznatky, které jsme z různých našich
průzkumů získali, ukazují - a ve shodě
se zkušenostmi z posledních let potvrzují -
že musíme daleko důsledněji pečovat
o vytváření žádoucích
vztahů mezi jednotlivými články naší
ekonomiky. Tyto vztahy jsou založeny na zásadě
plánovitosti, stejně jako na principech soudružské
spolupráce a vzájemného porozumění
a na respektování situace a potřeb druhého
partnera. Jsou motivovány společným cílem
všech zúčastněných, totiž
přispět k uspokojování potřeb
společnosti, jak je centrální plán
vyjadřuje. Z toho vyplývá obecně požadavek,
aby odběratelská organizace, postupující
v souladu s požadavky plánovací a finanční
kázně, dostávala včas a v potřebné
struktuře výrobky, které reálně
k plnění svých úkolů potřebuje.
Z toho také vyplývá, že dodavatelské
organizace nemohou uplatňovat a realizovat své odbytové
úkoly jen podle vlastních zájmů, ale
tak, jak to společnost potřebuje a jak to kvalita
plánu odběratelů má vyjadřovat
a jak má být vyjádřeno i v příslušné
právní dokumentaci. Pak také nebude docházet
v naší ekonomice k takovému případu,
jako v roce 1972 pokračující, ale nežádoucí
výroba malotraktorů, o které zemědělství
nemělo zájem, ale jejichž plán byl splněn
na 219%.
Málo se s požadavky na vytváření
žádoucích vztahů mezi jednotlivými
články naší ekonomiky srovnává
pojetí osobní odpovědnosti pracovníků
takové naší organizace, která zastává
lidové rčení "bližší
košile než kabát" a která se podle
své síly a svého postavení ráda
orientuje jen na skutečnosti rozhodné pro naplnění
jejího vlastního plánu a jeho pojetí,
které si v zájmu různých forem prémií
úzkostlivě střeží, aniž
však přitom bere zřetel na potřeby druhých.
A někdy tyto potřeby bývají, jak jsme
se o tom v našich výborech měli možnost
přesvědčit, vyjádřeny v hodnotách
několika málo korun či desítek haléřů
ceny výrobku, jehož dodávka je však předpokladem
finalizace výrobku o statísícové hodnotě
u organizace odběratelské.
Snaha o to, plnit dobře jen vlastní plán
a tomu podřídit vše ostatní, by měla
být v naší hospodářské
praxi vytyčována a aplikována spíše
jako minimum, než maximum toho, co společnost od každé
hospodářské organizace právem očekává.
Měla by být výzvou k tomu, aby pojem plánovací
kázně nebyl vykládán úzce a
jednostranně, ale vždy s přihlédnutím
k záměrům státní hospodářské
politiky a s přihlédnutím k úkolům
a cílům státního plánu na dané
období, a také s pocitem, že organizací
zastávaný názor by neměl nikdy připravovat
půdu pro narušování vztahů v
naší jednotné ekonomice.
Je mnoho závodů a pracovníků přesvědčených
o tom, že pozitiva, dosahovaná v rozvoji našeho
národního hospodářství a v
úrovni uspokojování potřeb společnosti
by mohla být ještě výraznější,
kdyby se důrazně skoncovalo s neodpovědným
postojem a prací jednotlivců, kdybychom s větší
kritickou náročností a důsledností
vyžadovali dodržování stanoveného
pořádku, postupů a přístupů,
odpovídajících náplni socialistické
morálky, odpovědnosti a socialistické zákonnosti.