Uvítali jsme prohlášení vlády
ČSSR, přednesené jejím předsedou
s. Štrougalem, o přípravě systému
státní politiky a péče o děti
a mládež. Naše zkušenosti ukazují,
že včasná a komplexní realizace tohoto
systému významně přispěje ke
sjednocení péče státu o mladou generaci.
Upřímně přitom oceňujeme pozitivní
přístup federální vlády k potřebám
mladé generace a SSM, který se mimo jiné
projevil i v tom, že poskytla prostředky na rozvoj
zájmové činnosti v našem Svazu. Vidíme
v tom jak důkaz zájmu vlády o tuto činnost
v Socialistickém svazu mládeže a v Pionýrské
organizaci, tak i praktický krok v realizování
myšlenek přednesených ve vládním
prohlášení.
Již před rokem - 9. června 1972 - se předsednictvo
ústředního výboru SSM za přítomnosti
vedoucích představitelů ministerstva vnitra
ČSSR se vší vážností zabývalo
problematikou podílu SSM na boji proti kriminalitě
mládeže.
Shodli jsme se při tomto jednání na tom,
že Socialistický svaz mládeže, všechny
jeho orgány, musí se trvale a soustavně zabývat
otázkami boje proti kriminalitě mládeže,
protože posláním SSM je vychovávat a
politicky působit nejen na členy SSM, ale na všechnu
mládež. Došli jsme k závěru, že
naše svazácké organizace se v této oblasti
musí zaměřit především
na prevenci kriminality mládeže rozvojem všestranné
činnosti a na působení na delikventní
mládež, to znamená na předcházení
recidivě.
Vedle tohoto základního úkolu předsednictvo
ÚV SSM uložilo všem základním organizacím
SSM, aby se trvale v okruhu své působnosti zabývaly
otázkami dodržování socialistické
zákonnosti a bojem proti příčinám
trestné činnosti dětí a mládeže
a přijímaly v tomto směru po dohodě
s příslušnými orgány účinná
opatření. Základní organizace SSM
zařazují do plánů své činnosti
i opatření ke zvyšování znalostí
právního řádu, zejména pořádáním
besed s odborníky, svazácké organizace v
místě bydliště se navíc účastňují
práce komisí pro ochranu veřejného
pořádku.
Pokud jde o mladé provinilce, kteří se vracejí
z výkonu trestu, mají naše organizace dbát
na jejich zapojení do pracovního kolektivu a výchovně
na ně působit tak, aby nedocházelo k recidivám
jejich trestné činnosti.
Okresní a krajské výbory SSM byly zavázány,
aby po dohodě s příslušnými orgány
státní správy nejméně jednou
za rok projednávaly příčiny a stav
kriminality dětí a mládeže v okruhu
své působnosti a na základě konkrétních
podmínek kraje a okresu přijímaly vlastní
opatření k odstraňování příčin
trestné činnosti. Jejich povinností je rovněž
spolupracovat s orgány nápravné výchovy,
zejména s nápravnými ústavy pro mladistvé,
a aktivně se účastnit práce komisí
národních výborů pro ochranu veřejného
pořádku.
Předsednictvo ÚV SSM schválilo i zásady
pro poskytování společenské obhajoby
i společenské obžaloby u mladých delikventů
včetně poskytování záruk.
Zabezpečili jsme rovněž, aby náš
mládežnický i dětský tisk vysvětloval
otázky socialistické kázně a pořádku,
aby vedl na svých stránkách výchovnou
činnost s cílem, aby sami mladí lidé
odsuzovali trestnou činnost, která je proti zájmům
socialistické společnosti i proti zájmům
mladé generace samotné.
Od přijetí tohoto usnesení uplynul rok. Je
to příliš krátká doba na to,
abychom mohli být plně spokojeni s tím, jak
je realizováno. Potěšitelné přitom
však je, že jsme se již na mnoha místech
přesvědčili, že se orgány i základní
organizace SSM kriminalitou mládeže i jejím
předcházením skutečně zodpovědně
zabývají. Svědčí o tom naše
poznatky z uplynulých výročních členských
schůzí, z jednání okresních
a krajských výborů SSM a jejich orgánů.
Významnou činností, která svým
dopadem předchází hospodářské
kriminalitě, je práce Reflektoru mladých.
Toto hnutí má dnes masovou základnu v podobě
7000 hlídek a štábů; vždyť
např. jen do poslední úlohy Reflektoru mladých,
která byla zaměřena na kontrolu a preventivní
ochranu proti požárům, se zapojilo okolo 20
000 mladých lidí,
Hlídky Reflektoru mladých vykonávají
velmi náročnou a někdy i nepopulární
činnost tím, že vyhledávají rezervy,
upozorňují na nedostatky, bojují proti nezodpovědnosti,
lajdáctví, nekázni i jiným nešvarům
a preventivně jim předcházejí. Přitom
kontrolní prvek v práci Reflektoru mladých
má svůj výchovný význam - vychovává
k zodpovědnosti za společný majetek, za práci
kolektivu apod.
A že tato činnost naráží někde
i na nepochopení ze strany hospodářského
vedení, o tom svědčí příklad
hlídek Reflektoru mladých na celostátní
stavbě mládeže Tušimice II. kde mají
jejich členové, hlavně v závodu Armabeton
03, dosud obavy, že za odhalení větších
nedostatků přímo na stavbě a za případné
upozornění budou nadřízeným
pracovníkem hmotně postiženi.
Víme, že svazácké organizace již
v řadě případů vystoupily jako
společenský žalobce i společenský
obhájce, že v několika desítkách
případů převzaly záruky za
další chování delikventů po jejich
propuštění z vazby atd. Např. už
na zmíněné celostátní stavbě
mládeže v Tušimicích navrhl v 10 případech
celostaveništní výbor SSM vyloučení
brigádníků ze stavby mládeže
vůbec. Při realizaci bylo vyloučeno 8 brigádníků,
na dva byla poskytnuta společenská záruka.
V mnoha případech, kdy se celostaveništní
výbor dověděl, že na stavbě pracuje
mladý člověk mravně narušený,
podařilo se vlivem pracovního kolektivu jeho další
život usměrnit. Za všechny jeden příklad:
Soudruh Štefek Ladislav, který pracoval v pražské
brigádě, před nástupem na stavbu byl
dvakrát trestán. Na stavbě se zařadil
do pracovního kolektivu, začal vést i spořádaný
pracovní život; nyní pracuje jako plnoprávný
příslušník pražské brigády
a je možno říci, že kolektiv na něho
tak zapůsobil, že si také pobyt na stavbě
o další rok prodloužil.
Velmi pozitivně se na naší činnosti
v této oblasti projevily dohody o spolupráci, které
naše republikové ústřední orgány
SSM uzavřely s ministerstvy vnitra a správami Sboru
nápravné výchovy a které byly již
rozpracovány a projednány ve všech krajích
a v mnoha okresech. Spolupráce s mladými pracovníky
bezpečnosti, prokuratur a soudů přináší
všeobecně dobré výsledky. Jen v orgánech,
komisích a aktivech SSM v České socialistické
republice pracuje těchto mladých odborníků
přes 500.
K dalšímu prohloubení a rozšíření
našeho společného boje proti kriminalitě
mládeže, k zvýšení jeho efektivnosti,
bude ovšem třeba, aby Socialistický svaz mládeže
svou činnost zintenzívnil, aby byla stále
soustavnější a cílevědomější.
Na druhé straně očekáváme,
že i orgány státní správy - bezpečnost,
prokuratura, soudy, budou mnohem více a soustavněji
pomáhat a spolupráci se SSM vyhledávat, mnohem
důsledněji informovat svazácké orgány
a organizace o problémech v této oblasti, o příčinách,
které vedly ke spáchání trestných
činů a společně s nimi hledat cesty
a opatření, která by kriminalitě mládeže
zabraňovala.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych vás
ubezpečit, že Socialistický svaz mládeže
je si vědom svého poslání v této
tak důležité oblasti našeho společenského
života, a že učiní všechno pro to,
aby mladých lidí, kteří sejdou z cesty
spořádaného, čestného a užitečného
života, bylo v budoucnu co nejméně.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Procházkovi.
Slovo má poslanec SL Miňdáš, připraví
se poslanec SN Frynta.
Poslanec SL J. Mindáš: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci. XIV. zjazd
KSČ prijal celý rad opatrení na upevňovanie
socialistickej zákonnosti, v ktorých sa okrem iného
zdôrazňuje, že je potrebné dosiahnuť
taký stav v dodržiavaní socialistickej zákonnosti
a v jej upevňovaní, aby občania dobrovoľne
dodržiavali zákony a právne normy a aby tak
prispievali k tomu, aby sa socialistická zákonnosť
dôsledne uplatňovala i v ich živote.
V našom okrese preto orgány, ktoré sa zaoberajú
trestnosťou a vôbec trestnou činnosťou,
rozpracovali opatrenia XIV. zjazdu KSČ na podmienky a celkovú
situáciu v okrese Spišská Nová Ves.
Opatrenia krajského a okresného výboru strany
sa zamerali na základe analýzy situácie predovšetkým
na postupné znižovanie a obmedzovanie kriminality,
ktorá najmä v krízových rokoch 1968
a 1969 mala vzostupnú tendenciu.
Podľa štatistík, ktoré sú k dispozícii,
možno povedať, že opatrenia predovšetkým
politických orgánov majú dobré výsledky.
V našom okrese sa podarilo zamedziť nielen celkovému
vzostupu kriminality, ale predovšetkým hospodárskych
trestných činov, vrátane úseku poľnohospodárstva.
Na zdôvodnenie tohto záveru uvediem niekoľko
štatistických údajov za I. polrok 1972 a za
I. polrok 1973.
V I. polroku 1972 bolo celkove v našom okrese stíhaných
pre rôzne trestné činy 828 osôb. V tom
istom období tohto roku bolo stíhaných už
len 468 osôb. Podobný pokles nastal i v prečinoch.
V I. polroku 1972 bolo pre prečiny oznámených
orgánom 438 osôb oproti 292 osobám v I. polroku
1973.
Takisto nastal pokles i v hospodárskych trestných
činoch zameraných proti majetku v socialistickom
vlastníctve a proti socialistickej ekonomike vôbec.
V I. polroku 1972 bolo za tieto trestné činy stíhaných
143 osôb - v tomto roku za to isté obdobie bolo stíhaných
už len 117 osôb. Taktiež poklesla i výška
spôsobených škôd z Kčs 436,000
v I. polroku 1972 na 354,000 v I. polroku tohto roku.
Došlo tiež k poklesu prečinov proti majetku v
socialistickom vlastníctve. V I. polroku 1972 bolo oznámených
pre uvedené prečiny 370 osôb a za rovnaké
obdobie tohto roku už len 220 osôb. Klesajúcu
tendenciu má i štatistika trestných činov
a prečinov na poľnohospodárskom úseku.
Najviac trestných činov v JRD a na štátnych
majetkoch bolo spôsobené rozkrádaním
majetku v socialistickom vlastníctve a neoprávneným
používaním cudzích motorových
vozidiel. Tak v I. polroku 1972 bolo na úseku poľnohospodárstva
stíhaných pre trestné činy rozkrádania
majetku v socialistickom vlastníctve 10 osôb a v
roku 1973 za také isté obdobie len 7 osôb.
Za trestný čin neoprávneného užívania
cudzieho motorového vozidla bolo v I. polroku 1972 stíhaných
13 osôb a v roku 1973 boli stíhané iba 2 osoby.
Treba pripomenúť, že trestných činov
rozkrádania majetku v socialistickom vlastníctve
i trestných činov neoprávneného používania
cudzích vozidiel sa dopustili predovšetkým
vlastní pracovníci štátnych majetkov
a JRD.
Ako vyplýva z uvedených štatistických
údajov, na poľnohospodárskom úseku v
našom okrese došlo už v tomto roku k podstatnému
zníženiu trestných činov i prečinov
namierených proti majetku v socialistickom vlastníctve
a proti socialistickej ekonomike vôbec. Kladne treba hodnotiť
i tú skutočnosť, že tak v I. polroku 1972,
ako i v I. polroku 1973 nebol v poľnohospodárstve
oznámený ani jediný prípad porušovania
pracovnej disciplíny podľa zákona o prečinoch.
To svedčí o tom, že pracovná morálka
pracovníkov na štátnych majetkov i členov
JRD je vcelku dobrá.
Okresná prokuratúra v rámci vykonávania
dozoru a dodržiavania socialistickej zákonnosti vykonala
na niektorých štátnych majetkoch a JRD previerky
dodržiavania predpisov a Zákonníka práce
a ostatných noriem, ktoré ukladajú podnikom
a závodom určité povinnosti pri prijímaní
nových zamestnancov. Bol tu zistený celý
rad nedostatkov a porušovania právnych predpisov,
a to predovšetkým zo strany zodpovedných pracovníkov,
ktorí zodpovedajú za riadne prijímanie nových
zamestnancov. Zistilo sa, že od prijímaných
pracovníkov nie sú požadované doklady
o nárokoch na dávky v nemocenskom poistení,
na dovolenku a na prídavky na deti. V mnohých prípadoch
nemá pracovník riadne rozviazaný pracovný
pomer s predošlým zamestnávateľom, nie
sú odovzdané doklady na prípadnú exekúciu
na plat, doklady o vyživovacej povinnosti a podobne. Tieto
nedostatky a porušovanie predpisov tak zo strany zamestnávateľa,
ako i zamestnancov majú za následok v mnohých
prípadoch páchanie ďalších trestných
činov, najmä v oblasti hospodárskych sústav
a proti majetku v socialistickom vlastníctve.
Napriek uvedeným nedostatkom možno
konštatovať, že opatrenia prijaté na úseku
hospodárskej kriminality a ochrany majetku v socialistickom
vlastníctve krajským a okresným výborom
strany v roku 1972, ktoré boli rozpracované príslušnými
okresnými a krajskými orgánmi prokuratúry
a justície, značne prispeli k zníženiu
hospodárskej kriminality, podporili ochranu majetku v socialistickém
vlastníctve a zvýšili účinnosť
socialistickej ekonomiky.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Miňdášovi
a slovo má poslanec Frynta. Připraví se poslanec
Černý.
Poslanec SN V. Frynta: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, závěry XIV. sjezdu KSČ
věnují nemalou pozornost rozvoji terciární
sféry, tj. službám. Vykonavateli těchto
služeb jsou podniky místního průmyslu,
komunálních služeb, družstev - patří
sem i pohostinství, obchod atd. Všichni máme
určité zkušenosti, jak tyto služby fungují.
Ne všude s nimi můžeme být spokojeni.
Máme také poznatky, že pracovníci služeb
se někdy dostávají do rozporu s našimi
hospodářskými zákony, a k této
problematice bych chtěl říci několik
zkušeností ze svého volebního obvodu
a z podniku, kde pracuji.
Ukazuje se, že zaměstnanci ve službách
nemají vždy potřebnou kvalifikaci a zkušenosti.
Např. obchodní organizace z nedostatku pracovních
sil přijímají na méně atraktivní
místa i pracovníky, kteří byli trestáni
za hospodářské prohřešky a mnohdy
mají i zákaz výkonu činnosti. Jindy
zase do zodpovědné funkce vedoucího provozovny
nastupuje pracovník bez zkušeností, přímo
z jiného oboru nebo z domácnosti. Při nedostatečné
kontrole a pomoci se pak velmi často stává,
že na provozovně je za 2 - 3 měsíce
již značné manko, nebo dochází
k šizení spotřebitele.
Tato fakta nasvědčují tomu, že je třeba
zkvalitnit kádrovou práci a kontrolní činnost
v podniku. Přínosem pro řešení
této problematiky je zájem občanů
o to, aby služby byly poskytovány v rámci směrnic
a s příslušnou odpovědností.
Znám ve svém obvodu orgány kontroly národních
výborů a spotřebitelské rady, které
svými zásahy podstatně zlepšily podmínky
poskytování služeb v místním
pohostinství nebo v jiných prodejnách a provozovnách.
Tyto občanské orgány je třeba dále
rozvíjet a zkvalitňovat jejich činnost.
Největší část činnosti
služeb je soustředěna v podnicích místního
průmyslu, v komunálních podnicích
a do družstev. Na tomto úseku nejvíce nedostatků
pramení z nedostatečné prvotní evidence
a z nedůsledné kontroly. V malých podnicích
služeb, které u nás převážně
jsou, je nutno zavést řádnou prvotní
evidenci, přehledy o materiálu a inventáři,
nenechat nic náhodě nebo paměti. Kontrolní
činnost by neměla být popelkou, ale měl
by ji provádět každý vedoucí
pracovník a pracovník na úrovni podniku by
měl mít dost času na pravidelné provádění
všech kontrolních prací.
Zvláštní kapitolou je problém melouchaření.
Je to otázka, proč tu meloucháři vůbec
jsou. Při bedlivějším pohledu se ukazuje,
že je to většinou způsobeno tím,
že socialistický sektor nedokáže včas
a za úměrnou cenu uspokojit zákazníka.
Těžko se proti tomu bojuje, protože jsou i takové
podniky, které to mlčky trpí, protože
meloucháři z nich snímají břemeno
poskytování služeb a umožňují
jim věnovat se výhodnější práci.
Nedostatky v evidenci materiálu umožní, že
melouchář zpracovává podnikový
materiál, používá zařízení
a nářadí podniku, a kde není kontrola
nástupu a odchodu ze zaměstnání, tam
je i ztráta pracovní doby. Řešení
je jediné - zvýšit množství a kvalitu
služeb poskytovaných socialistickým sektorem.
Nedostatky v zásobování různým
materiálem vyvolávají celý řetěz
porušování předpisů. Je to třeba
prodej úzkoprofilového materiálu s prací,
která se vůbec neprovede. Jsou to různé
více či méně složité přesuny
nebo prodeje mezi podniky a dosti často vyvážení
materiálu a náhradních dílů
přímo z výroby bez jakýchkoli dokladů
a placení. Je zapotřebí v plánech
a bilancích reálně počítat
s potřebou materiálu a náhradních
dílů pro opravy a údržbu. Jakékoliv
podhodnocení potřeb se většinou doplňuje
způsobem nelegálním, a tím i trestným.
Na úseku služeb ještě přežívá
forma tzv. zvláštního zapojení. Tato
forma zaměstnání s sebou nesla celou řadu
praktik živnostenského podnikání, které
sledují osobní prospěch. Přes tyto
pracovníky není žádný velký
přehled, neeviduje se odpracovaná doba, spotřeba
materiálu a další okolnosti nutné pro
kontrolu. Tato forma zaměstnání není
ani plně v souladu se zákoníkem práce
a s předpisy z oblasti národního pojištění.
Mám na mysli přesčasovou práci, zaměstnávání
dalších osob, poskytování rodinných
přídavků, výpočet dávek
v nemoci, bezpečnost práce atd. Je potěšitelné,
že tato forma je na ústupu, ale pracovníci
mnohdy svoje "pracovní metody" přenášejí
do dalšího svého zaměstnání.
Mnoho přestupků je pácháno z nedbalosti
a mnoho z nevědomosti. Odpovědní hospodářští
činitelé v podnicích by měli využít
každé příležitosti k výchově
ke kázni a odpovědnosti svých podřízených.
Ukázat na ty pracovníky, kteří mohou
být vzorem a vytýkat chyby těm, kteří
mají nedostatky. Je to úkol nanejvýš
zodpovědný. Již také proto, že
ve službách je vychováváno poměrně
hodně učňů přímo na
pracovištích a mládež - jak známo
- se učí hlavně příkladem.