Čtvrtek 28. června 1973

Uvítali jsme prohlášení vlády ČSSR, přednesené jejím předsedou s. Štrougalem, o přípravě systému státní politiky a péče o děti a mládež. Naše zkušenosti ukazují, že včasná a komplexní realizace tohoto systému významně přispěje ke sjednocení péče státu o mladou generaci. Upřímně přitom oceňujeme pozitivní přístup federální vlády k potřebám mladé generace a SSM, který se mimo jiné projevil i v tom, že poskytla prostředky na rozvoj zájmové činnosti v našem Svazu. Vidíme v tom jak důkaz zájmu vlády o tuto činnost v Socialistickém svazu mládeže a v Pionýrské organizaci, tak i praktický krok v realizování myšlenek přednesených ve vládním prohlášení.

Již před rokem - 9. června 1972 - se předsednictvo ústředního výboru SSM za přítomnosti vedoucích představitelů ministerstva vnitra ČSSR se vší vážností zabývalo problematikou podílu SSM na boji proti kriminalitě mládeže.

Shodli jsme se při tomto jednání na tom, že Socialistický svaz mládeže, všechny jeho orgány, musí se trvale a soustavně zabývat otázkami boje proti kriminalitě mládeže, protože posláním SSM je vychovávat a politicky působit nejen na členy SSM, ale na všechnu mládež. Došli jsme k závěru, že naše svazácké organizace se v této oblasti musí zaměřit především na prevenci kriminality mládeže rozvojem všestranné činnosti a na působení na delikventní mládež, to znamená na předcházení recidivě.

Vedle tohoto základního úkolu předsednictvo ÚV SSM uložilo všem základním organizacím SSM, aby se trvale v okruhu své působnosti zabývaly otázkami dodržování socialistické zákonnosti a bojem proti příčinám trestné činnosti dětí a mládeže a přijímaly v tomto směru po dohodě s příslušnými orgány účinná opatření. Základní organizace SSM zařazují do plánů své činnosti i opatření ke zvyšování znalostí právního řádu, zejména pořádáním besed s odborníky, svazácké organizace v místě bydliště se navíc účastňují práce komisí pro ochranu veřejného pořádku.

Pokud jde o mladé provinilce, kteří se vracejí z výkonu trestu, mají naše organizace dbát na jejich zapojení do pracovního kolektivu a výchovně na ně působit tak, aby nedocházelo k recidivám jejich trestné činnosti.

Okresní a krajské výbory SSM byly zavázány, aby po dohodě s příslušnými orgány státní správy nejméně jednou za rok projednávaly příčiny a stav kriminality dětí a mládeže v okruhu své působnosti a na základě konkrétních podmínek kraje a okresu přijímaly vlastní opatření k odstraňování příčin trestné činnosti. Jejich povinností je rovněž spolupracovat s orgány nápravné výchovy, zejména s nápravnými ústavy pro mladistvé, a aktivně se účastnit práce komisí národních výborů pro ochranu veřejného pořádku.

Předsednictvo ÚV SSM schválilo i zásady pro poskytování společenské obhajoby i společenské obžaloby u mladých delikventů včetně poskytování záruk.

Zabezpečili jsme rovněž, aby náš mládežnický i dětský tisk vysvětloval otázky socialistické kázně a pořádku, aby vedl na svých stránkách výchovnou činnost s cílem, aby sami mladí lidé odsuzovali trestnou činnost, která je proti zájmům socialistické společnosti i proti zájmům mladé generace samotné.

Od přijetí tohoto usnesení uplynul rok. Je to příliš krátká doba na to, abychom mohli být plně spokojeni s tím, jak je realizováno. Potěšitelné přitom však je, že jsme se již na mnoha místech přesvědčili, že se orgány i základní organizace SSM kriminalitou mládeže i jejím předcházením skutečně zodpovědně zabývají. Svědčí o tom naše poznatky z uplynulých výročních členských schůzí, z jednání okresních a krajských výborů SSM a jejich orgánů.

Významnou činností, která svým dopadem předchází hospodářské kriminalitě, je práce Reflektoru mladých. Toto hnutí má dnes masovou základnu v podobě 7000 hlídek a štábů; vždyť např. jen do poslední úlohy Reflektoru mladých, která byla zaměřena na kontrolu a preventivní ochranu proti požárům, se zapojilo okolo 20 000 mladých lidí,

Hlídky Reflektoru mladých vykonávají velmi náročnou a někdy i nepopulární činnost tím, že vyhledávají rezervy, upozorňují na nedostatky, bojují proti nezodpovědnosti, lajdáctví, nekázni i jiným nešvarům a preventivně jim předcházejí. Přitom kontrolní prvek v práci Reflektoru mladých má svůj výchovný význam - vychovává k zodpovědnosti za společný majetek, za práci kolektivu apod.

A že tato činnost naráží někde i na nepochopení ze strany hospodářského vedení, o tom svědčí příklad hlídek Reflektoru mladých na celostátní stavbě mládeže Tušimice II. kde mají jejich členové, hlavně v závodu Armabeton 03, dosud obavy, že za odhalení větších nedostatků přímo na stavbě a za případné upozornění budou nadřízeným pracovníkem hmotně postiženi.

Víme, že svazácké organizace již v řadě případů vystoupily jako společenský žalobce i společenský obhájce, že v několika desítkách případů převzaly záruky za další chování delikventů po jejich propuštění z vazby atd. Např. už na zmíněné celostátní stavbě mládeže v Tušimicích navrhl v 10 případech celostaveništní výbor SSM vyloučení brigádníků ze stavby mládeže vůbec. Při realizaci bylo vyloučeno 8 brigádníků, na dva byla poskytnuta společenská záruka. V mnoha případech, kdy se celostaveništní výbor dověděl, že na stavbě pracuje mladý člověk mravně narušený, podařilo se vlivem pracovního kolektivu jeho další život usměrnit. Za všechny jeden příklad: Soudruh Štefek Ladislav, který pracoval v pražské brigádě, před nástupem na stavbu byl dvakrát trestán. Na stavbě se zařadil do pracovního kolektivu, začal vést i spořádaný pracovní život; nyní pracuje jako plnoprávný příslušník pražské brigády a je možno říci, že kolektiv na něho tak zapůsobil, že si také pobyt na stavbě o další rok prodloužil.

Velmi pozitivně se na naší činnosti v této oblasti projevily dohody o spolupráci, které naše republikové ústřední orgány SSM uzavřely s ministerstvy vnitra a správami Sboru nápravné výchovy a které byly již rozpracovány a projednány ve všech krajích a v mnoha okresech. Spolupráce s mladými pracovníky bezpečnosti, prokuratur a soudů přináší všeobecně dobré výsledky. Jen v orgánech, komisích a aktivech SSM v České socialistické republice pracuje těchto mladých odborníků přes 500.

K dalšímu prohloubení a rozšíření našeho společného boje proti kriminalitě mládeže, k zvýšení jeho efektivnosti, bude ovšem třeba, aby Socialistický svaz mládeže svou činnost zintenzívnil, aby byla stále soustavnější a cílevědomější.

Na druhé straně očekáváme, že i orgány státní správy - bezpečnost, prokuratura, soudy, budou mnohem více a soustavněji pomáhat a spolupráci se SSM vyhledávat, mnohem důsledněji informovat svazácké orgány a organizace o problémech v této oblasti, o příčinách, které vedly ke spáchání trestných činů a společně s nimi hledat cesty a opatření, která by kriminalitě mládeže zabraňovala.

Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych vás ubezpečit, že Socialistický svaz mládeže je si vědom svého poslání v této tak důležité oblasti našeho společenského života, a že učiní všechno pro to, aby mladých lidí, kteří sejdou z cesty spořádaného, čestného a užitečného života, bylo v budoucnu co nejméně.

Předsedající místopředseda FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Procházkovi. Slovo má poslanec SL Miňdáš, připraví se poslanec SN Frynta.

Poslanec SL J. Mindáš: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci. XIV. zjazd KSČ prijal celý rad opatrení na upevňovanie socialistickej zákonnosti, v ktorých sa okrem iného zdôrazňuje, že je potrebné dosiahnuť taký stav v dodržiavaní socialistickej zákonnosti a v jej upevňovaní, aby občania dobrovoľne dodržiavali zákony a právne normy a aby tak prispievali k tomu, aby sa socialistická zákonnosť dôsledne uplatňovala i v ich živote.

V našom okrese preto orgány, ktoré sa zaoberajú trestnosťou a vôbec trestnou činnosťou, rozpracovali opatrenia XIV. zjazdu KSČ na podmienky a celkovú situáciu v okrese Spišská Nová Ves. Opatrenia krajského a okresného výboru strany sa zamerali na základe analýzy situácie predovšetkým na postupné znižovanie a obmedzovanie kriminality, ktorá najmä v krízových rokoch 1968 a 1969 mala vzostupnú tendenciu.

Podľa štatistík, ktoré sú k dispozícii, možno povedať, že opatrenia predovšetkým politických orgánov majú dobré výsledky. V našom okrese sa podarilo zamedziť nielen celkovému vzostupu kriminality, ale predovšetkým hospodárskych trestných činov, vrátane úseku poľnohospodárstva.

Na zdôvodnenie tohto záveru uvediem niekoľko štatistických údajov za I. polrok 1972 a za I. polrok 1973.

V I. polroku 1972 bolo celkove v našom okrese stíhaných pre rôzne trestné činy 828 osôb. V tom istom období tohto roku bolo stíhaných už len 468 osôb. Podobný pokles nastal i v prečinoch. V I. polroku 1972 bolo pre prečiny oznámených orgánom 438 osôb oproti 292 osobám v I. polroku 1973.

Takisto nastal pokles i v hospodárskych trestných činoch zameraných proti majetku v socialistickom vlastníctve a proti socialistickej ekonomike vôbec. V I. polroku 1972 bolo za tieto trestné činy stíhaných 143 osôb - v tomto roku za to isté obdobie bolo stíhaných už len 117 osôb. Taktiež poklesla i výška spôsobených škôd z Kčs 436,000 v I. polroku 1972 na 354,000 v I. polroku tohto roku.

Došlo tiež k poklesu prečinov proti majetku v socialistickom vlastníctve. V I. polroku 1972 bolo oznámených pre uvedené prečiny 370 osôb a za rovnaké obdobie tohto roku už len 220 osôb. Klesajúcu tendenciu má i štatistika trestných činov a prečinov na poľnohospodárskom úseku. Najviac trestných činov v JRD a na štátnych majetkoch bolo spôsobené rozkrádaním majetku v socialistickom vlastníctve a neoprávneným používaním cudzích motorových vozidiel. Tak v I. polroku 1972 bolo na úseku poľnohospodárstva stíhaných pre trestné činy rozkrádania majetku v socialistickom vlastníctve 10 osôb a v roku 1973 za také isté obdobie len 7 osôb.

Za trestný čin neoprávneného užívania cudzieho motorového vozidla bolo v I. polroku 1972 stíhaných 13 osôb a v roku 1973 boli stíhané iba 2 osoby. Treba pripomenúť, že trestných činov rozkrádania majetku v socialistickom vlastníctve i trestných činov neoprávneného používania cudzích vozidiel sa dopustili predovšetkým vlastní pracovníci štátnych majetkov a JRD.

Ako vyplýva z uvedených štatistických údajov, na poľnohospodárskom úseku v našom okrese došlo už v tomto roku k podstatnému zníženiu trestných činov i prečinov namierených proti majetku v socialistickom vlastníctve a proti socialistickej ekonomike vôbec. Kladne treba hodnotiť i tú skutočnosť, že tak v I. polroku 1972, ako i v I. polroku 1973 nebol v poľnohospodárstve oznámený ani jediný prípad porušovania pracovnej disciplíny podľa zákona o prečinoch. To svedčí o tom, že pracovná morálka pracovníkov na štátnych majetkov i členov JRD je vcelku dobrá.

Okresná prokuratúra v rámci vykonávania dozoru a dodržiavania socialistickej zákonnosti vykonala na niektorých štátnych majetkoch a JRD previerky dodržiavania predpisov a Zákonníka práce a ostatných noriem, ktoré ukladajú podnikom a závodom určité povinnosti pri prijímaní nových zamestnancov. Bol tu zistený celý rad nedostatkov a porušovania právnych predpisov, a to predovšetkým zo strany zodpovedných pracovníkov, ktorí zodpovedajú za riadne prijímanie nových zamestnancov. Zistilo sa, že od prijímaných pracovníkov nie sú požadované doklady o nárokoch na dávky v nemocenskom poistení, na dovolenku a na prídavky na deti. V mnohých prípadoch nemá pracovník riadne rozviazaný pracovný pomer s predošlým zamestnávateľom, nie sú odovzdané doklady na prípadnú exekúciu na plat, doklady o vyživovacej povinnosti a podobne. Tieto nedostatky a porušovanie predpisov tak zo strany zamestnávateľa, ako i zamestnancov majú za následok v mnohých prípadoch páchanie ďalších trestných činov, najmä v oblasti hospodárskych sústav a proti majetku v socialistickom vlastníctve.

Napriek uvedeným nedostatkom možno konštatovať, že opatrenia prijaté na úseku hospodárskej kriminality a ochrany majetku v socialistickom vlastníctve krajským a okresným výborom strany v roku 1972, ktoré boli rozpracované príslušnými okresnými a krajskými orgánmi prokuratúry a justície, značne prispeli k zníženiu hospodárskej kriminality, podporili ochranu majetku v socialistickém vlastníctve a zvýšili účinnosť socialistickej ekonomiky.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Miňdášovi a slovo má poslanec Frynta. Připraví se poslanec Černý.

Poslanec SN V. Frynta: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, závěry XIV. sjezdu KSČ věnují nemalou pozornost rozvoji terciární sféry, tj. službám. Vykonavateli těchto služeb jsou podniky místního průmyslu, komunálních služeb, družstev - patří sem i pohostinství, obchod atd. Všichni máme určité zkušenosti, jak tyto služby fungují. Ne všude s nimi můžeme být spokojeni. Máme také poznatky, že pracovníci služeb se někdy dostávají do rozporu s našimi hospodářskými zákony, a k této problematice bych chtěl říci několik zkušeností ze svého volebního obvodu a z podniku, kde pracuji.

Ukazuje se, že zaměstnanci ve službách nemají vždy potřebnou kvalifikaci a zkušenosti. Např. obchodní organizace z nedostatku pracovních sil přijímají na méně atraktivní místa i pracovníky, kteří byli trestáni za hospodářské prohřešky a mnohdy mají i zákaz výkonu činnosti. Jindy zase do zodpovědné funkce vedoucího provozovny nastupuje pracovník bez zkušeností, přímo z jiného oboru nebo z domácnosti. Při nedostatečné kontrole a pomoci se pak velmi často stává, že na provozovně je za 2 - 3 měsíce již značné manko, nebo dochází k šizení spotřebitele.

Tato fakta nasvědčují tomu, že je třeba zkvalitnit kádrovou práci a kontrolní činnost v podniku. Přínosem pro řešení této problematiky je zájem občanů o to, aby služby byly poskytovány v rámci směrnic a s příslušnou odpovědností. Znám ve svém obvodu orgány kontroly národních výborů a spotřebitelské rady, které svými zásahy podstatně zlepšily podmínky poskytování služeb v místním pohostinství nebo v jiných prodejnách a provozovnách. Tyto občanské orgány je třeba dále rozvíjet a zkvalitňovat jejich činnost.

Největší část činnosti služeb je soustředěna v podnicích místního průmyslu, v komunálních podnicích a do družstev. Na tomto úseku nejvíce nedostatků pramení z nedostatečné prvotní evidence a z nedůsledné kontroly. V malých podnicích služeb, které u nás převážně jsou, je nutno zavést řádnou prvotní evidenci, přehledy o materiálu a inventáři, nenechat nic náhodě nebo paměti. Kontrolní činnost by neměla být popelkou, ale měl by ji provádět každý vedoucí pracovník a pracovník na úrovni podniku by měl mít dost času na pravidelné provádění všech kontrolních prací.

Zvláštní kapitolou je problém melouchaření. Je to otázka, proč tu meloucháři vůbec jsou. Při bedlivějším pohledu se ukazuje, že je to většinou způsobeno tím, že socialistický sektor nedokáže včas a za úměrnou cenu uspokojit zákazníka. Těžko se proti tomu bojuje, protože jsou i takové podniky, které to mlčky trpí, protože meloucháři z nich snímají břemeno poskytování služeb a umožňují jim věnovat se výhodnější práci. Nedostatky v evidenci materiálu umožní, že melouchář zpracovává podnikový materiál, používá zařízení a nářadí podniku, a kde není kontrola nástupu a odchodu ze zaměstnání, tam je i ztráta pracovní doby. Řešení je jediné - zvýšit množství a kvalitu služeb poskytovaných socialistickým sektorem.

Nedostatky v zásobování různým materiálem vyvolávají celý řetěz porušování předpisů. Je to třeba prodej úzkoprofilového materiálu s prací, která se vůbec neprovede. Jsou to různé více či méně složité přesuny nebo prodeje mezi podniky a dosti často vyvážení materiálu a náhradních dílů přímo z výroby bez jakýchkoli dokladů a placení. Je zapotřebí v plánech a bilancích reálně počítat s potřebou materiálu a náhradních dílů pro opravy a údržbu. Jakékoliv podhodnocení potřeb se většinou doplňuje způsobem nelegálním, a tím i trestným.

Na úseku služeb ještě přežívá forma tzv. zvláštního zapojení. Tato forma zaměstnání s sebou nesla celou řadu praktik živnostenského podnikání, které sledují osobní prospěch. Přes tyto pracovníky není žádný velký přehled, neeviduje se odpracovaná doba, spotřeba materiálu a další okolnosti nutné pro kontrolu. Tato forma zaměstnání není ani plně v souladu se zákoníkem práce a s předpisy z oblasti národního pojištění. Mám na mysli přesčasovou práci, zaměstnávání dalších osob, poskytování rodinných přídavků, výpočet dávek v nemoci, bezpečnost práce atd. Je potěšitelné, že tato forma je na ústupu, ale pracovníci mnohdy svoje "pracovní metody" přenášejí do dalšího svého zaměstnání.

Mnoho přestupků je pácháno z nedbalosti a mnoho z nevědomosti. Odpovědní hospodářští činitelé v podnicích by měli využít každé příležitosti k výchově ke kázni a odpovědnosti svých podřízených. Ukázat na ty pracovníky, kteří mohou být vzorem a vytýkat chyby těm, kteří mají nedostatky. Je to úkol nanejvýš zodpovědný. Již také proto, že ve službách je vychováváno poměrně hodně učňů přímo na pracovištích a mládež - jak známo - se učí hlavně příkladem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP