Stále dochází v nežádoucí
míře k porušování pracovně
právních předpisů ze strany vedení
organizace i ze strany pracovníků. Značná
část vedoucích hospodářských
pracovníků má nedostatečné
znalosti zákoníku práce, což má
často za následek jejich nezákonné
jednání v pracovně právních
vztazích. Na druhé straně důsledkem
této neznalosti je skutečnost, že vedoucí
hospodářští pracovníci nedovedou
zákoníku práce využívat jako
účinného nástroje řízení
podle principů osobní pravomoci a odpovědnosti,
Neznalost a nedostatečné využívání
zákoníku práce, nebo porušování
jeho ustanovení často pramení z nedostatečného
politického docenění tohoto důležitého
kodexu.
Z průzkumů, které v minulých letech
organizovaly odborové orgány je zřejmé,
že smysl pracovního práva není vždy
takto ze strany některých vedoucích hospodářských
pracovníků pochopen. Jsou stále časté
případy porušování zákoníku
práce, zejména pokud se týká ustanovení
o přeřazování pracovníka na
jinou práci, o rozvázání pracovního
poměru, ustanovení o mzdových otázkách
apod., což potom znamená v případě
porušení zákona i vzniklou škodu, kterou
musí podnik hradit. Nedostatečně se též
vymáhá náhrada škody způsobená
pracovníkem podniku z nedbalosti.
Mnohé organizace se spoléhají ve sporné
záležitosti s pracovníkem na rozhodnutí
soudu, zejména v případech uspokojování
mzdových nároků pracovníků
včetně odškodňování pracovních
úrazů, aby se tak vyhnuly vlastní odpovědnosti.
Mnohé spory v pracovních otázkách
vznikají na závodech z toho důvodu, že
pracovníci nejsou v žádoucí míře
informováni o svých právech a povinnostech.
Proto se obracejí se svými žádostmi
a dotazy na vyšší odborové orgány
v záležitostech, které by mohly být
vyřízeny přímo na jejich pracovištích.
Nelze rovněž pominout skutečnost, že úroveň
řízení podnikové a nadpodnikové
sféry není vždy na žádoucí
výši. Spolu s nedostatečnou vnitřní
kontrolou je tato skutečnost podhoubím, z něhož
vyrůstá porušování pracovní
kázně, státní disciplíny a
nakonec i hospodářská kriminalita. Nelze
však pominout ani skutečnost, že stále
ještě je dost pracovníků, kteří
se dožadují neoprávněných výhod,
porušují pracovní kázeň, dopouští
se neomluvené absence a zneužívají a
rozkrádají majetek v socialistickém vlastnictví.
Orgány ROH okresní správy nemocenského
pojištění, provádějící
kontrolu v závodech zjistily za loňský rok
přeplatky na nemocenských dávkách
16 mil. Kčs. I v této oblasti se musí dbát
na správné dodržování zákona.
Pokud se týká jednání proti majetku
v socialistickém vlastnictví, zdaleka nejde pouze
o pracovníky řadové, ale též
bohužel v rostoucí míře o pracovníky
na jednotlivých stupních řízení.
Je zřejmé, že stále ještě
není dostatečně působeno na pracovníky
účinnou politicko-výchovnou prací.
Funkce odborových orgánů, jako významného
účastníka v pracovně právních
vztazích, má se projevit v politicko-výchovné
práci, jejímž cílem je předcházení
projevům pracovní nekázně a vytváření
předpokladů, aby pracovní spory byly vyřizovány
smírně a jejich počet aby se snižoval.
V tomto ohledu by měla být nastolena úzká
spolupráce mezi vedením organizací a závodními
výbory, aby nedocházelo ke zbytečným
sporům mezi organizacemi a pracovníky. Odbory vstupují
do pracovně právních vztahů jako organický
činitel a podílejí se významnou měrou
na jejich utváření. Je tedy socialistická
zákonnost v popředí zájmu pracujících
i jejich nejmasovější společenské
organizace Revolučního odborového hnutí.
Předsednictvo Ústřední rady odborů
přijalo dne 5.4.1972 usnesení o účasti
odborů v boji za dodržování socialistické
zákonnosti, v němž se ukládá
odborovým orgánům v této oblasti řada
úkolů.
Toto usnesení orientuje závodní výbory
ROH na závodech k soustavnému sledování
dodržování socialistické zákonnosti,
ke zvýšené pozornosti mládeži z
narušených rodin, k péči o zvyšování
znalostí právního řádu a prohlubování
právního vědomí funkcionářů
odborů i ostatních pracujících.
Ukládá dále zabývat se iniciativně
případy porušování pracovní
kázně, skoncovat s lhostejností a formálním
přístupem k lajdáctví, nesprávnému
poměru k socialistickému vlastnictví a otevřeně
kritizovat každého, kdo narušuje zájmy
socialistické společnosti. Ukládá
rovněž účelně využívat
institutu společenských záruk, vysílání
společenských žalobců a obhájců,
zvýšenou péči věnovat výchovnému
působení kolektivu pracujících na
jednotlivce, věnovat výchovnou pozornost i pracovníkům,
kteří si odpykali trest, nebo kteří
byli z výkonu trestu podmíněně propuštěni.
VIII. všeodborový sjezd vytyčil též
požadavek obnovení přímého vlivu
odborů na řešení pracovních sporů
v závodech a zpřísnění kontroly
dodržování pracovních zákonodárství.
Společenský dosah systematické, pravidelné
a zasvěcené společenské kontroly ROH
byl doceněn i ve zprávě generálního
prokurátora a předsedy Nejvyššího
soudu. Účinnou společenskou kontrolou přispívají
odbory významným podílem k tomu, aby socialistická
zákonnost se stala přirozeným předpokladem
k zdárnému plnění plánovaných
úkolů a součástí právního
vědomí naprosté většiny pracujících.
Odborové orgány za oprávněné
zájmy jednotlivců považují pouze takové
zájmy, které jsou v souladu se zájmy celospolečenskými.
Odborové orgány získaly si při této
své činnosti velikou důvěru pracujících,
kteří se na ně obracejí se svými
četnými dotazy, stížnostmi a žádostmi
o právní pomoc.
Jen pro ilustraci uvádím, že krajské
a okresní odborové rady vyřídily v
roce 1972 na území ČSSR celkem 229 151 dotazů
a stížností a v 1625 případech
poskytly právní ochranu pracujícím
zastoupeným před soudy. Též svazové
orgány vyvíjejí v tomto směru intenzívní
činnost. Mnoho sporných věcí podařilo
se vyřídit smírně s jednáním
vedení organizace. Jsme si ovšem vědomi toho,
že těžiště této práce
musí být na závodech a že je nutno tuto
činnost zaměřit především
k předcházení pracovních sporů
a proti nedorozumění mezi vedením organizace
a pracovníkem.
V závěru mně dovolte konstatovat, že
odbory neomezují svůj podíl v úsilí
o dodržování socialistické zákonnosti
pouze na oblast pracovně právních vztahů,
ale pomáhají státním a hospodářským
orgánům v širších souvislostech
o růst právního vědomí našich
občanů. Základem k této spolupráci
byl celostátní aktiv k úkolům odborů
při upevňování socialistické
zákonnosti, konaný dne 3. října 1972,
jehož se zúčastnili též zástupci
ústředních státních orgánů.
Od té doby začíná se plodně
rozvíjet vzájemná spolupráce, v mnohých
okresech došlo k sjednání dohod mezi odborovými
orgány, prokuraturou, soudy a národními výbory
se společným cílem koordinovaného
postupu v boji proti poškozování majetku a
za dodržování socialistické zákonnosti.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Gavendovi,
slovo má poslanec Jozef Mihálik.
Poslanec SL J. Mihálik: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, pri prerokúvaní predloženej správy
je potrebné si overiť, ako zodpovedá skúsenostiam
a poznatkom z praxe. Z toho dôvodu vás chcem oboznámiť
s niektorými skúsenosťami z nášho
Zápaslovenského kraja.
V súlade so zásadami našej právnej politiky,
vyplývajúcej zo záverov XIV. zjazdu KSČ,
sa v kraji zameriavame na to, aby sme odstraňovali príčiny
a podmienky umožňujúce páchanie trestnej
činnosti. Vcelku poznáme hlavné oblasti a
faktory, ktoré tvoria najzávažnejšiu trestno-právnu
problematiku. Pri zabezpečovaní úloh volebného
programu sa poslanci zastupiteľských zborov všetkých
druhov a stupňov zameriavajú aj na presadzovanie
princípov dodržiavania zásad socialistických
spoločenských a občianskych vzťahov.
Hlavnú pozornosť sme v nedávnom období
sústredili na oblasť takzvanej hospodárskej
kriminality, na zvýšenú ochranu majetku v socialistickom
vlastníctve. Na úrovni kraja sa uskutočnili
dva aktívy vedúcich hospodárskych pracovníkov
z podnikov a závodov riadených národnými
výbormi. Obdobné aktívy sa uskutočnili
aj na úrovni okresov a potom na závodoch a podnikoch.
Rozobrali sa hlavné príčiny neuspokojivého
stavu v ochrane národného majetku. Problematika
bola podrobne prerokovaná aj na niekoľkých
pracovných aktívoch s pracovníkmi Výborov
ľudovej kontroly a revíznych oddelení finančných
odborov národných výborov. Na obvodných
poradách poslancov sme sa taktiež s touto problematikou
zaoberali.
Stojí pred nami otázka, či dosiahnuté
výsledky zodpovedajú vynaloženému úsiliu.
Postupne sa zvyšujúci výskyt trestnej činnosti
proti hospodárskej sústave nemôžeme hodnotiť
len ako negatívny spoločenský jav. Uvedomujeme
si, že v deštrukčnom období krízových
rokov 1968-69 prekvitali a bujneli práve útoky proti
socialistickej hospodárskej sústave a ani z evidentných
prípadov sa nevyvozovala zákonná zodpovednosť.
Tieto rozvratné praktiky v myslení a konaní
niektorých našich spoluobčanov ešte pretrvávajú
a doznievajú. Denne sa ešte stretávame s rozličnými
formami protispoločenského parazitizmu, špekulácií
a obdobných nešvarov. Dovoľte mi dokumentovať
toto konštatovanie na dvoch typických a zďaleka
nie ojedinelých prípadoch, akými rafinovanými
a bezohľadnými spôsobmi sa môže nadobúdať
bezprácny zisk.
Vedenie istého JRD v okrese Nitra sa rozhodlo využiť
v zimnom období svoje dopravné prostriedky a ponúklo
ich na dopravné práce jednému veľkému
priemyselnému podniku v okrese Galanta. Objem vykonaných
dopravných prác predstavoval hodnotu vyše 1,000.000
Kčs. Príslušný pracovník priemyselného
podniku, ktorému do pracovnej náplne prislúchala
doprava, prijal od JRD vraj ako "odmenu" vyše 25.000
Kčs.
Ďalší prípad. Istý výrobný
podnik v okrese Trnava potreboval pre výrobné účely
lisy na výrobu fliaš a zátok z umelej hmoty.
Požiadal o výrobu príslušný veľký
priemyselný podnik v Bratislave, odkiaľ však
dostal odpoveď, že podnik nemá výrobnú
kapacitu a potrebné zariadenie. V skutočnosti však
skupina šiestich pracovníkov na zariadeniach tohto
podniku z materiálu a surovín tohto podniku požadované
lisy vyrobila /údajne po riadnom pracovnom čase/
a lisy odpredala prostredníctvom predajne BAZÁR
a za vykonanú prácu prijala odmeny od 10.000 - 40.000
Kčs.
Pri odberateľsko-dodávateľských vzťahoch
sú obdobné praktiky pomerne časté.
Počet trestných stíhaní za trestné
činy proti hospodárskej disciplíne je však
naproti tomu neúmerne nízky. Ukazuje sa, že
je potrebné zvýšiť náročnosť
a zodpovednosť voči príslušným
hospodárskym pracovníkom. V tomto smere by mali
rozhodujúcu úlohu zohrať podnikové a
nadpodnikové kontrolno-revízne orgány. Od
týchto kontrolno-revíznych zložiek dochádza
minimálny počet podnetov na trestné stíhanie
a hlavnú úlohu tu plnia len operatívno-vyhľadávacie
orgány VB.
Z vykonaných rozborov stavu a vývoja kriminality
v kraji ďalej vyplýva, že na trestnej činnosti
sa vysoko podieľajú recidivisti a iné protispoločenské
živly.
Na základe zhodnotenia doterajších skúseností
nášho kraja je teda možné konštatovať,
že prerokúvaná sprava zodpovedá i našim
poznatkom a že môžeme pozitívne hodnotiť
úsilie orgánov trestného konania o účinnejšie
potieranie všetkých protispoločenských
javov.
Napokon mi dovoľte predniesť niektoré legislatívne
námety z hľadiska názorov, s ktorými
sa stretávame pri styku s občanmi. Podľa nášho
platného právneho poriadku o protispoločenskom
konaní - o postihu trestných činov a prečinov
rozhodujú súdy, a to v senátoch za účasti
sudcov z ľudu alebo prostredníctvom samosudcu. Priestupky
riešia príslušné komisie národných
výborov. Za daného stavu sa prakticky vôbec
neuplatňujú prostriedky mimosúdneho riešenia
drobnej delikvencie a nevyužíva sa tak možnosť
účinnejšieho spoločenského pôsobenia
prostredníctvom spoločenských inštitúcií.
Viaceré socialistické krajiny - ZSSR, NDR a ďalšie
majú mnohé, veľmi dobré skúsenosti
z týchto foriem mimosúdneho riešenia porušovania
zákonnosti. V našom socialistickom spoločenskom
zriadení presadzujeme princípy socialistickej demokracie,
ktoré sa prejavujú vo všestrannom rozširovaní
účasti pracujúceho ľudu na správe
a riadení štátu. Týmto princípom
by mala výraznejšie zodpovedať aj legislatívna
úprava mimosúdneho riešenia drobných
foriem delikvencie.
V súčasnej praxi súdov pri postihu prečinov
pred samosudcom sa často upúšťa v skutočne
drobných prípadoch od potrestania páchateľa
prečinu /v našom kraji až 8% z celkového
počtu odsúdených osôb za prečiny/.
Už táto skutočnosť signalizuje, že
súdy prerokúvajú aj také drobné
formy a druhy delikvencie, ktoré by mohli riešiť
mimosúdne orgány s účinnejším
spoločenským pôsobením.
Pritom funkcionári a pracovníci národných
výborov nižších stupňov pri prerokúvaní
otázok súvisiacich s trestnou činnosťou
často poukazujú na to, že zákon č.
60/1961/Zb. o úlohách národných výborov
pri zabezpečovaní socialistického poriadku
nevyhovuje súčasným úlohám
a potrebám spoločnosti. Namietajú, že
národné výbory a ich komisie nie sú
pre riešenie a postih priestupkov vybavené potrebnou
sankčnou právomocou, čo sťažuje
plnenie ich úloh pri zabezpečovaní verejného
poriadku.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Mihálikovi.
Nyní přerušíme jednání
na 20 minut. Jako první po přestávce bude
hovořit poslanec Jan Procházka.
/Jednání přerušeno v 9.58 hod./
/Jednání opět zahájeno v 10.19 hod./
Předsedající místopředseda
FS JUDr, B. Kučera: Soudružky a soudruzi, budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Dalším řečníkem je poslanec SN
Jan Procházka a připraví se poslanec SL J.
Miňdáš.
Poslanec SN ing. J. Procházka: Soudružky a
soudruzi poslanci, kriminalita mládeže je vážným
problémem, jehož řešení není
a nemůže být věcí jen příslušných
státních orgánů a organizací.
I když se kriminalita mládeže u nás nedá
srovnávat se stejným jevem v buržoazní
společnosti, musí nás fakta, o nichž
jsme byli informováni, znepokojovat. A to tím spíše,
že žijeme v socialismu, v takovém společenském
řádu, jehož sama podstata odstraňuje
celou řadu příčin, které dodnes
plodí trestnou činnost v buržoazní,
třídně rozdělené společnosti.
Socialistická společnost má zájem
na každém člověku, má zájem
i na tom, aby lidé - a především mladí
lidé, kteří klopýtli a porušili
zákon tohoto státu - se po odpykání
trestu vrátili na cestu spořádaného,
společensky prospěšného života.
Naše společnost má i zájem na tom, aby
pro vývoj naší mladé generace byly vytvářeny
takové podmínky, které by kriminalitě
mládeže předcházely a zabraňovaly
ji.
Jednu z nejzávažnějších úloh
v boji proti kriminalitě mládeže a v její
prevenci musí bezpochyby sehrávat naše jednotná
organizace mládeže a dětí - Socialistický
svaz mládeže a jeho Pionýrská organizace.
Na prvním sjezdu SSM v září m.r. jsme
prohlásili, že v boji o myšlení, postoje
a činy mladých lidí nám jde o každého,
že pro nás nesmí být ztracen žádný
chlapec a děvče, ani ti, kteří se
dostali do konfliktu se zákony. Právě proto,
že jde o mladé lidi, je naší povinností
snažit se působit na ně a ovlivňovat
je tak, aby život, který mají před sebou,
prožili jako řádní, poctiví občané
naší socialistické vlasti.
Za náš hlavní přínos v plnění
tohoto úkolu považujeme rozvoj všestranné,
bohaté, přitažlivé a společensky
prospěšné činnosti SSM a PO a získávání
dalších mladých lidí do řad naší
organizace. V aktivitě každého člena
SSM a PO, v aktivitě každé organizace, ve zvyšování
její přitažlivosti a tím i vlivu, vidíme
ten nejúčinnější prostředek
v boji proti kriminalitě mládeže.
Další zkvalitňování politickovýchovné
práce a veškeré činnosti SSM, zaměřené
k tomu, aby si mladí lidé postupně osvojovali
základní morální vlastnosti socialistického
člověka a aktivně se angažovali pro
rozvoj naší socialistické společnosti
- to je nejlepší cesta k tomu, aby se stále
zmenšoval počet těch mladých lidí,
kteří se dostávají na scestí.
Významné místo v tomto směru připadá
naší zájmové činnosti ve volném
čase mládeže, rozvoji nepřeberného
množství prostředků a forem při
organizování sportovní, tělovýchovné,
turistické a branné činnosti, ale i všestranné
kulturní aktivity. A právě zde potřebujeme
nezbytné kádrové a materiální
předpoklady nutné k rozvoji této činnosti.