V tomto směru chceme dále zlepšovat práci
orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudů,
a to jak při postihu této trestné činnosti,
tak v politické práci a v pomoci ostatním
státním orgánům a společenským
organizacím.
Vysoká úroveň hospodářské
kriminality má bezesporu také své příčiny
v objektivních skutečnostech jako je rozvinutá
průmyslová základna s vysokou koncentrací
výrobních prostředků, což vyžaduje
kvalitativně objektivně vyšší nároky
na jejich ochranu.
Dynamika rozvoje ekonomické základny v některých
krajích a místech republiky, velká kapacita
stavební výroby apod., to vše je mimo jiné
spojeno i s vyšším pohybem pracujících,
soustřeďováním velkého množství
nejrůznějších materiálů
na jednom místě, s větší náročností
na organizaci práce, operativní řízení,
kontrolu apod.
Vedle těchto objektivních skutečností
však výši hospodářské kriminality
a rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví ovlivňuje především
řada subjektivních faktorů jako jsou nedostatky
v politické a organizátorské práci
státních a hospodářských orgánů,
v činnosti společenských organizací,
různé nešvary a nedbalosti, a z jiného
hlediska i efektivnost vyhledávání a postihu
těchto negativních jevů. Pohled na stav hospodářské
kriminality charakterizuje, že hospodářské
orgány v oblasti stavebnictví, obchodu, místního
hospodářství, zemědělství
a hutí musí postupovat proti hospodářské
kriminalitě ještě rozhodněji a důsledněji.
Shromážděné poznatky z těchto
a dalších úseků našeho národního
a společenského života dostatečně
ukazují na existenci nepříznivých
jevů a tendencí, v nichž bychom měli
spatřovat podnět ještě k promyšlenějšímu
a koordinovanému postupu všech státních
orgánů a organizací, celé společnosti.
Pokud pak jde o soudy, vedeme je k tomu, aby důsledným
a podle konkrétního případu i důrazným
postihem hospodářské delikvence poskytovaly
naší společnosti účinnou ochranu.
Zpráva v tomto směru konstatuje zlepšený
stav, který je výsledkem překonání
liberalistických tendencí z krizových let.
Nepřehlížíme přitom, že
v rozhodování soudů se přesto ještě
vyskytují nedostatky. Na jejich překonání
zaměřujeme pozornost při řízení
a výkonu soudního dozoru.
Skutečnosti uvedené v rozboru svědčí
zároveň o tom, že boj proti hospodářské
kriminalitě má také výraznou stránku
ideologickou, že i zde - a zejména zde - probíhá
zápas o myšlení lidí, o morální
profil socialistického člověka. Není
třeba v tomto shromáždění zvlášť
zdůrazňovat, jak škodlivě působí
negativní vzory - případy nezákonného
a nepostihnutého obohacování jednotlivců,
kteří získávají prostředky
k podstatně vyššímu životnímu
standardu než občané poctivě pracující,
stejně jako případy kdy organizace, které
dodržují hospodářskou disciplínu
jsou v nevýhodě proti těm organizacím,
které tuto disciplínu záměrně
porušují.
Poskytování a přijímání
úplatků je někde rozšířeno
i mezi pracovníky hospodářských organizací.
Pro ilustraci uvádím, že jeden obžalovaný
se např. hájil tím, že "dávání
diškrecí je při obstarávání
materiálu již běžnou věcí",
jiný namítal, že úplatky při
obstarávání náhradních dílů
poskytoval podle již vžité zásady "nedáš
- nemáš" a další obžalovaný
poukazoval na to, že poté, když se v podniku
postupovalo podle směrnic, tj. nebyly úplatky poskytovány,
měl podnik zajištěn materiál např.
jen na 32%.
Z toho vyplývá, že při formování
právního vědomí občanů
nelze dosáhnout výraznějších
výsledků jen silami státních orgánů.
Je nutno lépe využívat všech možností
masově politické práce v otázkách
státu a práva a více v tomto směru
připravovat také funkcionářský
aktiv. Významná úloha v této oblasti
patří též sdělovacím prostředkům
- tisku, rozhlasu a televizi. Jde tedy o to, organizovaným
a koordinovaným postupem stupňovat i požadavky
na morální odsouzení pachatelů trestných
činů a přečinů, tím
vytvářet ovzduší nesmiřitelnosti
vůči těmto negativním jevům
i v ekonomické oblasti. Zkušenosti a poznatky ukazují,
že je správné, že boj proti hospodářské
kriminalitě chápeme především
jako boj proti jejím příčinám,
jako proces upevňování socialistické
zákonnosti a zvýšení odpovědnosti,
hospodářské a pracovní kázně
na všech úsecích našeho života, jako
jednotu politickovýchovného působení
mezi pracujícími a politickoorganizátorské
práce hospodářských pracovníků,
státních orgánů a společenských
organizací. Jde, prostě řečeno, o
to, abychom účast společnosti na vytváření
účinného systému prevence na úseku
hospodářské kriminality a ochrany majetku
v socialistickém vlastnictví ještě lépe
organizovali a řídili.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji předsedovi
Nejvyššího soudu ČSSR. Zprávu projednaly
výbory ústavně právní, branné
a bezpečnostní, pro plán a rozpočet,
pro průmysl, dopravu a obchod a výbory pro zemědělství
a výživu obou sněmoven. Prosím společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
Milana Grégra, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj poslanec SL JUDr.M. Grégr: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych vás z pověření výborů
Sněmovny lidu informoval jako jejich společný
zpravodaj o projednávání zprávy generálního
prokurátora ČSSR a předsedy Nejvyššího
soudu ČSSR.
Není náhodou, že po loňském projednávání
souborné zprávy o stavu socialistické zákonnosti
se dnes vracíme k problematice zákonnosti v jedné
z nejvýznamnějších oblastí, k
zákonnosti v ekonomické doméně, která
stále je ve středu naší pozornosti.
Před čtyřmi měsíci plénum
ústředního výboru naší
komunistické strany provedlo bilanci výsledků,
kterých jsme dosáhli v našem národním
hospodářství od Vítězného
února roku 1948 i při plnění závěrů
XIV. sjezdu KSČ. Dějiny našich národů
nepoznaly, jak uvedl náš generální tajemník,
takový rozvoj výrobních sil a všech
oblastí života naší společnosti,
které umožnily revoluční přeměny.
Není u nás kraje, okresu, města ani vesnice,
v nichž by nebylo vidět, jaké výrazné
pozitivní změny nastaly v životě našeho
lidu.
Přes všechny úspěchy je však v
našem národním hospodářství
řada nedostatků, které v nemalé míře
znehodnocují dosažené výsledky. Jedním
z nich je i poměrně značný rozsah
trestné i ostatní protispolečenské
činnosti v ekonomické oblasti, Je-li z celkového
počtu osob soudně stíhaných přes
40% pachatelů, kteří svými činy
narušují socialistické hospodářství,
a jestliže přibližně každý
třetí pachatel trestného činu nebo
přečinu je stíhán pro čin proti
majetku v socialistickém vlastnictví, je to z hlediska
ekonomického a celospolečenského problém
nepochybně závažný, který zasluhuje
pozornosti celé naší společnosti. Proto
jsme se rozhodli požádat generálního
prokurátora a předsedu Nejvyššího
soudu, aby nám podali zvláštní zprávu
o těchto problémech, s nimiž se naše společnost
musí postupně vypořádat, aby uvolnila
cestu nerušenému rozvoji ekonomiky a tím i
dalšímu zvyšování hmotné
a kulturní úrovně našeho lidu.
Projednávání zprávy o hospodářské
kriminalitě a stavu ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví i průzkumy, které poslanci provedli
ve svých volebních obvodech a v některých
průmyslových podnicích potvrdily, že
zpráva odráží skutečný
stav zákonnosti v ekonomické oblasti.
Je nesporným kladem, že po opatřeních,
která přijaly vrcholné orgány naší
komunistické strany, ústřední orgány
i ústřední orgány společenských
organizací, věnuje většina základních
hospodářských jednotek i příslušné
složky společenských organizací zvýšenou
pozornost dodržování státní,
hospodářské a pracovní kázně.
Stav realizace přijatých opatření
není však na všech úsecích hospodářství
stejný. Jsou dosud dokonce podniky - a naši poslanci
se o tom při průzkumech přesvědčili
- které o přijatých opatřeních
vůbec nebyly informovány a nemohly je rozpracovat.
Když si uvědomujeme, že přijatá
opatření mají dlouhodobější
charakter a že jejich výsledky se budou výrazněji
projevovat teprve postupně, přece jen nemůžeme
být s danou situací spokojeni. Mnohé orgány
řízení a mnozí vedoucí pracovníci
v našem hospodářství - jak se zdá
- si neuvědomují velkou odpovědnost za škody,
které svým liknavým nebo nedůsledným
přístupem k problémům boje za snížení
kriminality a ostatních nepořádků
působí naší socialistické společnosti.
Právem bylo v diskusi v našich výborech kritizováno,
že pro porušování zákonů
jsou v ekonomické oblasti stíháni v podstatě
jen pracovníci nižších kategorií,
kdežto vedoucí pracovníci k odpovědnosti
voláni nejsou. Naši dělníci v závodech
- jak poslanci uváděli - volají po tom, aby
se každému, kdo se proviní proti zákonům
našeho socialistického státu, měřilo
stejně, aby v síti nezůstávaly jen
"malé ryby", ale aby se závěry
vyvozovaly i vůči těm, kdo odpovídají
za činnost celého závodu nebo příslušného
úseku.
V loňském usnesení Federálního
shromáždění ke zprávě
o stavu socialistické zákonnosti jsme se obrátili
s naléhavou výzvou na všechny státní
orgány, hospodářské a společenské
organizace, aby zvýšily své úsilí
o nekompromisní prosazování socialistické
zákonnosti, Tato naše výzva stále trvá.
Postupné omezení a v dlouhodobější
perspektivě i likvidace kriminality jako společenského
jevu vyžaduje soustředit k tomuto úkolu všechny
síly a prostředky, především
rozvinout cílevědomou organizátorskou a výchovnou
práci a zabezpečit koordinovaný postup všech
orgánů a organizací.
Při průzkumech i při jednání
ve výborech konstatovali poslanci, že v řadě
podniků a závodů se zlepšuje spolupráce
vedoucích hospodářských pracovníků
i vnitropodnikové kontroly s orgány bezpečnosti
a prokuratury. Celkový podíl podnikových
orgánů na likvidaci ekonomické kriminality
je však minimální, Počet neodhalených
a nestíhaných trestných činů
a přečinů je ve srovnání s
činy skutečně stíhanými stále
neúměrně vysoký. Bylo by záslužné,
kdyby se příslušné orgány pokusily
výzkumem a důkladnějšími rozbory
blíže objasnit skutečný podíl
neodhalené kriminality, jak v našich výborech
bylo požadováno. Chceme-li v naší společnosti
naplnit známou Leninovu poučku, že "výstražný
význam trestu naprosto není dán jeho tvrdostí,
ale jeho neodvratností", předpokládá
to, že boj proti kriminalitě a ostatním nepořádkům
v našem národním hospodářství
se musí co nejdříve stát věcí
celé společnosti, všech státních,
hospodářských a společenských
orgánů a každého občana. Těžiště
každodenního a soustavného úsilí
za dodržování socialistické zákonnosti
je v základních hospodářských
jednotkách a trestní postih je již jen vyvrcholením,
popř. zakončením úsilí o plné
uplatnění státní, hospodářské
a pracovní kázně. Tyto myšlenky, jejichž
důsledné uvedení do života je jedním
ze základních předpokladů pro zlepšení
stavu hospodářské kriminality i ostatní
protispolečenské činnosti, nacházejí
svůj výraz i v usnesení, které výbory
doporučují přijmout ke zprávě.
Značná pozornost byla při projednávání
zprávy ve výborech zaměřena na zlepšení
práce vnitropodnikové kontroly, která v úzké
součinnosti s pracujícími a jejich kolektivy
a se společenskými organizacemi by měla významněji
pomáhat k omezení kriminality a různých
nepořádků v podnicích. Práce
vnitropodnikové kontroly je zatím značně
oslabována nedostatečným obsazením
kontrolních útvarů, ale i určitou
šablonovitostí v jejich práci; soustřeďují
se většinou na plnění plánovaných
a často velmi úzce pojatých úkolů
a na provedení zvláštních kontrolních
akcí, jejichž provedení jim uloží
ředitel podniku nebo závodu; naproti tomu jiné
poznatky, které svědčí často
o vážném porušení zákonnosti,
nechávají bez povšimnutí.
Zvláštní pozornost byla ve výborech
věnována otázkám boje proti příčinám,
které vedou ke kriminalitě a ostatním protispolečenským
jevům. Existence kriminality za socialismu má své
obecné příčiny v kapitalistické
minulosti. Mnohé negativní rysy této minulosti
přežívají v socialistické společnosti
a jsou v průběhu její výstavby nutně
zatlačovány. Postupné omezování
a likvidování kriminality je objektivní zákonností
socialistické společnosti. Nemůžeme
však spoléhat jen na pozitivní vývoj
kriminality v důsledku rozvoje socialistické společnosti,
ale stále hledat cesty k jejímu účinnějšímu
omezování a využívat všech možností,
které socialistický společenský řád
poskytuje k překonání příčin
kriminality. V socialistické společnosti neexistují
trvalé a neodstranitelné příčiny
kriminality. Tyto příčiny jsou v nejrůznějších
oblastech našeho společenského života,
v oblasti ekonomické, ideologické, v rodinných
a jiných vztazích, ve výchově, v sociálních
a zdravotních podmínkách atd. Máme-li
se s problémem kriminality a ostatních nepořádků
vypořádat, je nezbytné, aby všechny
orgány v oblasti své působnosti soustavně
usilovaly o odstranění a omezení vlivů,
které vedou k protispolečenské činnosti.
Velká úloha tu připadá soustavné
výchově pracujících, o níž
blíže bude hovořit zpravodajka výborů
Sněmovny národů.
Nemalý úkol v boji proti příčinám
kriminality a ostatním nepořádkům
v hospodářské oblasti připadá
i orgánům trestního řízení.
Jejich úkolem je nejen studovat příčiny
trestné činnosti a podmínek, které
ji umožňují, ale nedostatky a závady
zjištěné v konkrétních projednávaných
případech signalizovat příslušným
státním orgánům a hospodářským
organizacím. Jinak zůstává samozřejmým
a nejdůležitějším úkolem
orgánů trestního řízení
rychlý a účinný postih pachatelů
trestných činů a přečinů,
neboť jen trest následující bezprostředně
po spáchání trestného činu
může splnit své výchovné poslání.
Mohl bych hovořit ještě o celé řadě
poznatků a námětů, s kterými
poslanci přišli při projednávání
předložené zprávy, např. o úplatkářství
a korupci, s kterou jsme se v naší společnosti
ještě nedokázali vypořádat, o
problémech v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, o různých mezipodnikových
manipulacích a machinacích, o černých
fondech v podnicích, o problematice pracovních úrazů,
o vymáhání škod způsobených
v podnicích a o jiných nepořádcích.
Předpokládám, že o nich budou hovořit
poslanci v rozpravě, a proto je ve své zpravodajské
zprávě blíže nerozvádím.
Vážené soudružky a soudruzi, v závěru
své zprávy považuji za nutné znovu podtrhnout,
že postupné omezování a likvidace kriminality
a ostatní protispolečenské činnosti
vyžaduje především od vedoucích
pracovníků na všech stupních hospodářského
řízení, aby rozvinuli v úzké
spolupráci se společenskými organizacemi
maximální úsilí k realizaci přijatých
opatření a dále, aby přitom důsledně
uplatnili zásadu, že soustavná a důsledná
kontrola je neoddělitelnou součástí
jejich řídící práce. Jejich
Povinností je stále se vracet k závěrům
XIV. sjezdu KSČ i plenárních zasedání
ÚV KSČ, na nichž usnesení sjezdu jsou
rozpracována, a ověřovat si jejich plnění
v praxi s cílem dosáhnout toho, aby soustředěné
úsilí celé naší společnosti
postupně přispívalo k upevnění
socialistické zákonnosti ve všech oblastech
našeho hospodářství. Především
z těchto úvah vycházely naše výbory,
když posuzovaly a hodnotily současný stav zákonnosti
v ekonomice.
Z pověření výborů Sněmovny
lidu doporučuji, aby Sněmovna lidu přijala
usnesení uvedené ve společné zprávě
výborů.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Grégrovi.
Zpravodajskou zprávu výborů Sněmovny
národů přednese společná zpravodajka
poslankyně Jozefa Šurková, Prosím, aby
se ujala slova.
Zpravodajka poslankyně SN J. Šurková:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, ako
spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne
národov chcela by som vo svojej správe podčiarknuť
význam výchovnej práce a právnej propagandy
v boji proti negatívnym javom v ekonomickej oblasti. Mnohí
poslanci pri rokovaní vo výboroch hovorili o týchto
otázkach, ktorých mimoriadnu dôležitosť
zdôraznil i XIV, zjazd KSČ a neskoršie plenárne
zasadnutia ÚV KSČ, predovšetkým ideologické
plénum v októbri minulého roku.
Vieme, že charakter a stav kriminality je pomerne dobrým
ukazovateľom morálneho stavu spoločnosti. Za
kapitalizmu je kriminalita zákonitým a trvalým
javom; má svoje korene v triednej a národnostnej
nerovnosti, vo vykorisťovaní pracujúcich a
vo vlčej morálke vládnúcej buržoázie.
V socialistickej spoločnosti boli odstránené
hlavné príčiny kriminality a boli vytvorené
predpoklady pre jej obmedzovanie a postupnú likvidáciu.
Na splnenie tohto cieľa si však socialistická
spoločnosť musí vytvárať podmienky
cieľavedomou organizátorskou a výchovnou prácou.
Sústavná výchovná práca, zameraná
na posilňovanie socialistického právneho
vedomia, výrazne ovplyvňuje formovanie socialisticky
zmýšľajúceho a konajúceho občana.
Vážnym dôsledkom politickej krízy z rokov
1968 a 1969 bol značný pokles občianskej
disciplíny, autority štátnych orgánov
i úcty k socialistickým zákonom. Narušili
sa vzťahy v spoločnosti i medzi občanmi, prejavila
sa ľahostajnosť a zmierlivosť k trestnej činnosti
i inej protispoločenskej činnosti; morálne
odsúdenie tých, čo sa dopustili trestného
činu, prakticky neexistovalo.
Pri prekonávaní týchto nedostatkov a rôznych
ďalších malomeštiackych prežitkov nás
čaká nemalá práca. Zo správy
generálneho prokurátora a predsedu Najvyššieho
súdu i z poznatkov poslancov vyplýva, aká
zložitá je problematika formovania morálnych
zábran práve v hospodárskej oblasti. Poslanci
to dokumentovali na príkladoch zo svojich volebných
obvodov a každý z nás by mohol z vlastných
skúseností hovoriť o tom, aké silné
morálne odsúdenie dopadne na toho, kto sa dopustí
hoci i najmenšej krádeže na svojom spolupracovníkovi
alebo inom spoluobčanovi; ale tí istí ľudia,
ktorí vedia prísne odsúdiť krádež
majetku v osobnom vlastníctve, sa vôbec nepozastavia
nad rozkrádaním majetku v socialistickom vlastníctve
alebo nad inými závažnejšími neporiadkami
vo svojom závode, nad rôznymi prejavmi nedisciplinovanosti,
i keď dôsledky takéhoto konania predstavujú
z hľadiska celospoločenského podstatne závažnejšie
škody.