V rámci rozpravy odezněly ve výborech některé
další připomínky. z nichž bych
zvláště poukázal na ty, které
se v oblasti vnějších ekonomických vztahů
týkaly vývozních reklamací, potřeb
koordinace vývozů investičních celků,
gesce u strojů a zařízení dovážených
ze zemí socialistického tábora a způsobu
využívání značné části
dovážených strojů a zařízení.
Ve sféře vědy a techniky pak zejména
připomínky, týkající se zůstávání
nedostatků ve vztazích mezi základním
a aplikovaným výzkumem a nezastavení nárůstu
počtu nevyřízených přihlášek
vynálezů.
V závěrech přijatých ke kapitolám
ústředních orgánů státní
správy federace jednotlivé výbory ve svých
stanoviscích vyjádřily, že plnění
rozpočtových úkolů odpovídalo
v podstatě potřebám hospodářské
politiky tohoto období, nebo poukázaly na některé
ne zcela uspokojivé jevy, o nichž jsem se zmínil.
Ve svých stanoviscích doporučily v některých
případech zabývat se výhledově
řešením, či dořešením
sledovaných jimi problémů, nebo zdůraznily
potřebu věnovat některým otázkám
zvláštní pozornost.
Příslušné výbory doporučují
v tomto směru soustředit maximální
pozornost všech zúčastněných
orgánů zejména na otázky související
s úrovní efektivnosti vyvážených
a dovážených výrobků a na přehodnocení
stávající praxe přidělování
deviz k sezónním nákupům. Doporučují
dále věnovat zvýšenou pozornost čerpání
prostředků na investice a jmenovitě realizaci
komplexních úkolů investiční
výstavby v oblasti spojů, jakož i zvýšení
účinnosti cest a prostředků, které
vedou k potlačování extensivních prvků
v investiční politice.
V oblasti vědy a výzkumu výbory doporučují
přistoupit k jednotnému, koordinovanému řízení
základního a aplikovaného výzkumu,
dosáhnout vyšší efektivnosti práce
a hospodárnosti vědecko-výzkumné základny
a zdokonalit systém permanentní informace mezi základním
a aplikovaným výzkumem. Doporučují
rovněž věnovat soustavnou péči
zpravodajské informační činnosti a
dořešit obsazení zahraničních
zpravodajů ČTK.
V oblasti způsobu rozpočtového hospodaření
doporučují uplatňovat opatření,
která sledují další zpevnění
plánovací a rozpočtové kázně
a dosažení maximálně reálných
rozpočtů cestou konkrétních úkolů
a jejich analýz a cestou soustavného provádění
kontroly příjmů a čerpání
nákladů.
V závěrech svého jednání o
jednotlivých přidělených kapitolách
ústředních orgánů státní
správy federace vyslovily všechny výbory souhlas
se zněním té které kapitoly. Tím
vytvořily jeden z důležitých předpokladů
pro přijetí souhrnného znění
návrhu státního závěrečného
účtu federace za rok 1972 a pro schválení
návrhu federální vlády na usnesení
Federálního shromáždění
k tomuto účtu, uvedenému v tisku č.
38, k němuž jako zpravodaj doporučuji zaujmout
souhlasné stanovisko.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Prosím poslance Jozefa Belko, předsedu výboru
pro plán a rozpočet Sněmovny lidu, aby přednesl
společnou zpravodajskou zprávu výborů
Sněmovny lidu.
Zpravodaj poslanec SL ing. J. Belko: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, výbory
obidvoch snemovní prerokovali po jednotlivých pridelených
kapitolách ústredných orgánov štátnej
správy federácie na spoločnom zasadnutí
podľa určeného programu návrh súhrnného
znenia štátneho záverečného účtu
federácie za rok 1972, ako aj návrh na uznesenie
Federálneho zhromaždenia k tomuto účtu,
ktorý mu federálna vláda 12. júna
1973 predložila.
Podkladom pre toto rokovanie výborov bol materiál
pripravený Federálnym ministerstvom financií,
ktorý okrem údajov za federáciu obsahoval
aj vybrané informatívne údaje, poskytujúce
pohľad na súhrnné výsledky všetkých
troch štátnych záverečných účtov
a výsledky dosiahnuté v celej rozpočtovej
sústave, t.j. vrátane hospodárenia národných
výborov v Českej a Slovenskej socialistickej republike.
Na základe údajov, ktoré poskytol súbor
sociálno-ekonomických informácií o
vývoji národného hospodárstva v roku
1972, a podľa údajov, ktoré informatívne
podal súhrn štátnych záverečných
účtov a vlastný návrh štátneho
záverečného účtu federácie,
ďalej na základe úvodného výkladu
vedúcich predstaviteľov Federálneho ministerstva
financií, pristúpili výbory k plneniu svojej
hlavnej úlohy. Jej obsahom bolo posúdiť, ako
sa v minulom roku darilo plniť v oblastiach štátnej
a hospodárskej správy, podľa obrazu, ktorý
podávajú výsledky plnenia jednotlivých
druhov rozpočtových príjmov a odvetvová
a položková skladba rozpočtových výdavkov,
tie základné zámery a ciele štátnej
hospodárskej politiky, ktoré sa prostredníctvom
rozpočtu finančne zabezpečovali. Zároveň
tiež posúdili, ako sa pritom zabezpečovali
nevyhnutné príjmy a s akým efektom sa hospodárilo
so spoločenskými prostriedkami, ktoré sa
prostredníctvom rozpočtu a podľa pravidiel
rozpočtového hospodárenia znovurozdeľujú.
V konfrontácii dosiahnutých výsledkov s danou
politickou a hospodárskou líniou sa výbory
zaoberali najmä vybranými otázkami niektorých
úloh plánu. Zaujímali sa o výsledky
republikových a odvetvových finančných
vzťahov k štátnemu rozpočtu, ako aj o
výsledky mobilizácie a spôsob použitia
rôznych finančných zdrojov a rezerv. Osobitnú
pozornosť venovali výsledkom dosiahnutým v
investičnej výstavbe, týkajúcim sa
zvlášť účinku rastu rozpočtových
nákladov na spôsob jeho finančného
krytia. Takisto sa zaujímali o výsledky plnenia
niektorých náročných úloh v
oblasti vonkajších ekonomických vzťahov
a o prínos zvýšených výdavkov
na ekonomické nástroje v tejto oblasti. Zvýšený
dôraz sa tiež kládol na niektoré aspekty
systémového riadenia v oblasti financií,
zvlášť na tvorbu a použitie rôznych
účelových fondov, na tvorbu rezerv a na likvidáciu
odložených odvodov odpisov. Dotkli sa tiež prípadov
porušovania finančnej disciplíny, ako je financovanie
investícií z prevádzkových prostriedkov,
neporiadne plnenie odvodov do štátneho rozpočtu,
nedodržanie zásad čerpania prostriedkov zo
štátneho rozpočtu, nesprávny spôsob
úhrad za výsledky vyriešených výskumných
úloh, alebo náhrad za porušenie záväzných
limitov a všetkých tendencií, ktoré
sa v tejto oblasti prejavujú.
Súčasne sa zaujímali aj o vývoj niektorých
položiek bilancie štátnych finančných
aktív a pasív, ktorých konečný
stav k 31.12.1972 máme dnes vziať na vedomie.
Pokiaľ ide o záverečný účet
federácie, ktorého výsledky sú predmetom
schvaľovania Federálneho zhromaždenia, mohli
výbory konštatovať. že v plnení štátneho
rozpočtu federácie za rok 1972 sa odrážajú
priaznivé výsledky rozvoja nášho národného
hospodárstva, avšak súčasne poukazujú,
že sa v ňom prejavujú i niektoré negatívne
tendencie, ktoré v ekonomike trvajú ešte z
minulých rokov.
Rozpočtový zákon z 18. decembra 1971 na rok
1972 ustanovil celkové príjmy štátneho
rozpočtu federácie sumou 118 669 721 tis. Kčs
a celkové výdavky sumou 115 352 877 tis. Kčs.
Z toho rezultoval pri vyrovnanom hospodarení štátnych
rozpočtov republík celoštátny rozpočtový
prebytok vo výške 3 316 844 tis. Kčs.
Konečný výsledok hospodárenia štátneho
rozpočtu federácie vykazuje podľa štátneho
záverečného účtu mierne prekročenie
plánovaného rozpočtového prebytku.
Dosiahol sa pri nenaplnení plánovaných príjmov
a výdavkov zhruba o 2%, resp. o 2,8 mld Kčs v príjmovej
a rovnaká suma aj vo výdavkovej časti rozpočtu.
V rozpočte bol tomuto prebytku z ekonomickej stránky
priznaný charakter opatrenia. ktoré vyjadruje pokračovanie
v reštriktívnej politike. Z hľadiska dosiahnutej
výšky rozpočtového prebytku môžeme
sa preto domnievať, že sledovaný zámer
bol v roku 1972 nominálne dosiahnutý. V štrukturálnom
naplnení a zabezpečení nemožno ho celkom
jednoznačne hodnotiť, pretože nie je len výslednicou
v roku 1972 dosiahnutého stupňa vyššej
efektívnosti a hospodárnosti, ale aj dôsledkom
toho, že sa niektoré zámery vykonávacieho
plánu nesplnili v predpokladanej miere alebo štruktúre
potrebných finančných prostriedkov.
Rozpočtový zákon ďalej určil
objemy tzv. účelových dotácií
do štátnych rozpočtov Českej a Slovenskej
socialistickej republiky v celkovej vyške 16 717 733 tis.
Kčs a objemy globálnych dotácií na
vyrovnanie štátnych rozpočtov republík
vo výške 53 335 317 tis. Kčs.
Vláda bola súčasne v tomto rozpočtovom
zákone splnomocnená, aby upravila záväzné
ukazovatele a limity štátneho rozpočtu federácie,
najmä v súlade s potrebami, ktoré vyplynú
zo zmien štátneho plánu a z organizačných
zmien, resp. pri uvoľňovaní prostriedkov z
vládnej rozpočtovej rezervy, za predpokladu, že
uvedené opatrenia sa nedotknú určenej výšky
rozpočtového prebytku.
V oblasti účelových dotácií
do štátnych rozpočtov republík boli
konečné výsledky poskytnutých dotácií
celkove vyššie o 8%, čo predstavuje 1 270
mil. Kčs; z toho sa potom relatívne najviac prekročili
špecifické účelové dotácie
v oblasti poľnohospodárstva a výživy.
Konečné výsledky globálnych dotácií
boli o 2% nižšie, čo reprezentuje taktiež
rovnakú sumu 1 270 mil. Kčs a čo znamená,
že sa v oblasti plánovaných dotácií
účelových a globálnych celkové
rozpočtové vzťahy voči štátnym
rozpočtom republík dodržali.
Okrem týchto plánovaných dotácií,
uvedených v rozpočtovom zákone, boli ako
neplánované poskytnuté do obidvoch štátnych
rozpočtov republík dotácie v celkovej výške
968,5 mil. Kčs. Tieto boli použité na úhradu
niektorých výdavkov celoštátnej povahy
v rozpočte ČSR, na doplnenie prostriedkov na investície
v SSR, na rozvoj vedy a techniky v ČSR a SSR a na cieľové
prémie pri udeľovaní Červených
zástav.
Z účelovej rezervy vlády sa vyčerpalo
necelých 23%. Treba k tomu poznamenať, že sa
v rámci splnomocnenia daného ministrovi financií
vychádzalo v ústrety požiadavkám jednotlivých
orgánov ústrednej správy federácie,
že sa tieto schválené sumy v celom rade prípadov
nečerpali, lebo sa našli iné možnosti
pokryť požadovanú finančnú potrebu,
napr. z iných finančných zdrojov alebo z
úspor.
Podľa ústavného zákona o československej
federácii predložila federálna vláda
návrh štátneho záverečného
účtu federácie Federálnemu zhromaždeniu
na schválenie a súčasne mu navrhla spôsob,
ako by sa mal použiť dosiahnutý prebytok hospodárenia.
Podrobné číselné údaje týkajúce
sa týchto návrhov sú uvedené v tlači
38, ktorú všetci dostali, a preto nepovažujem
za potrebné ako spravodajca ich znovu uvádzať.
Chcel by som sa len v krátkosti zmieniť o zámere,
ktorý sa sleduje navrhovaným spôsobom rozdelenia
a použitia týchto finančných prostriedkov.
V podstate ide o ich použitie na tri rôzne účely,
ktorých dosah môžeme považovať za
súčasných podmienok za správny a efektívny.
Predovšetkým ide o významné posilnenie
štátnych finačných rezerv, vedených
v štátnych finančných aktívoch,
a posilnenie, ktoré bolo obdobným spôsobom
uskutočnené pri rozdelení prebytkov štátneho
záverečného účtu za rok 1971.
Ekonomický význam tohto postupu je možné
naďalej vidieť hlavne v tom, že zvýšené
rezervy posilňujú finančnú situáciu
štátu a že výhľadovo pôsobia
z menového hľadiska pozitívne.
Pokiaľ ide o návrh na čiastočné
splatenie pôžičky štátneho rozpočtu
v ŠBČS z minulých rokov, konkrétne z
rokov 1964 a 1965, použitím navrhovanej sumy sa podstatne
zníži zvyšujúci záväzok štátu.
V otázke čiastočného splatenia investičných
úverov s dlhodobou návratnosťou Štátnej
banke československej ide o ďalší podiel
na splatení záväzkov, ktoré štát
prevzal za odpis dlhodobých investičných
úverov hospodárskych organizácií v
ŠBČS.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, výbory snemovní sa o návrhu štátneho
záverečného účtu a o návrhu
na spôsob použitia dosiahnutého prebytku hospodárenia
vyslovili kladne, bez ďalších pripomienok a odporučili,
aby Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo
štátny záverečný účet
federácie za rok 1972 v znení, ktoré je uvedené
v tlači č. 38. K tomuto návrhu sa ako spoločný
spravodajca pripájam a odporúčam, aby bol
schválený.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi.
Zahajuji rozpravu, do které se zatím přihlásilo
písemně 11 poslankyň a poslanců. Jsou
to tito soudruzi: Miroslav Čapka, Božena Šmejkalová,
František Bill, Ildikó Pándyová, Jan
Hudec, Věra Seidlová, Veronika Puterková,
Vlastimil David, Stanislav Hudeček, Zlatuše Jandečková
a Ladislav Kopřiva.
Uděluji slovo poslanci Čapkovi, připraví
se poslankyně Šmejkalová.
Poslanec SL M. Čapka: Soudružky a soudruzi
poslanci, značná část našich
občanů se při svém zaměstnání,
ve svém bydlišti i v přírodě
setkává se stále narůstajícím
množstvím různých chemických
faktorů, které působí na jeho organismus.
Jde zejména o znečišťování
ovzduší a vod různými látkami,
které působí na život člověka
a na prostředí, ve kterém žije.
Ani dynamika rozvoje našeho československého
národního hospodářství není
bez vlivu na růst tohoto znečišťování
životního prostředí, ale u nás,
díky péči našich stranických
a státních orgánů nedosahuje stupeň
znečišťování tak vysokého
měřítka. Přesto však představuje
v některých našich oblastech a územích,
zejména v průmyslových aglomeracích
Ostravska a severních Čech otázku hygieny
životního prostředí, jeho tvorby a ochrany
velmi aktuální a závažný problém,
na jehož včasném a úspěšném
řešení závisí řada životních
podmínek a zdraví našich pracujících.
V opatřeních na ochranu zdraví a životního
prostředí, zpracovaných do našich národohospodářských
plánů a do plánů územních
orgánů státu, je kladen zvláštní
důraz zejména na ochranu čistoty vod a ovzduší.
Finanční vztahy těchto zamýšlených
opatření se projevují i v rozpočtovaných
předpokladech a realizované záměry
se odrážejí ve výsledcích hospodaření
některých účelových státních
fondů.
U příležitosti projednávání
dnešního státního závěrečného
účtu bych se proto chtěl zmínit o
některých poznatcích, které se týkají
funkce a užívání prostředků
těchto fondů, především pak finančního
fondu vodního hospodářství. Jeho prostředky
jsou z hlediska možnosti jejich specifického používání
účelově vázány, a to na finanční
zabezpečování významnějších
vodohospodářských akcí, mezi nimiž
na prvním místě stojí zejména
výstavba čistíren, odpadových vod
a úpraven vod, dále akce týkající
se výstavby kanalizací a vodních nádrží,
nebo úpravy vodních toků. V minulém
roce, jehož výsledky posuzujeme, se na účtě
tohoto fondu soustředila částka téměř
1,5 mld Kčs, jejíž nejpodstatnější
složkou byla výše náhrad, inkasovaných
za znečišťování vod, která
celostátně dosáhla výše 619 miliónů
Kčs. Z prostředků fondu mělo být
podle stanoveného rozpočtu vydáno na plánované
akce 926 mil. Kčs a z toho pak jako částka
dotací a subvencí celkem 830 mil. Kčs. Ve
skutečnosti bylo vydáno pouze 581 mil. Kčs,
z toho jako dotace a subvence pouze 547 mil. Kčs, což
prakticky znamená, že na plánované akce
a jiné úkoly z fondu nebyla vydána třetina
plánované částky.
Zůstali jsme tedy na tomto celospolečensky důležitém
úkolu dlužni splnit poměrně velkou část
plánovaných úkolů, majících
význam pro soustavné zabezpečování
ochrany zdraví pracujících a životního
prostředí, a je důležité proto
znát příčiny, které vedly k
tomu, že se realizace těchto akcí odsunula
do dalších let pětiletky.
Vysvětlení k tomu podané poukazuje na vliv
nedostatku příslušných stavebních
kapacit a na zpoždění ve výrobě
příslušného technologického zařízení,
zejména pokud jde o čistírny odpadních
vod.
Domnívám se, že znalost těchto hlavních
příčin by nám měla z hlediska
významu jednotlivých akcí, podnikaných
k ochraně zdraví a životního prostředí
umožnit, abychom na straně investorů a dodavatelů
staveb, či zařízení dosáhli
napříště lepších výsledků
v plnění vodohospodářských
akcí. Zejména zlepšení kontroly plnění
plánu v této oblasti u všech na věci
zúčastněných složek by přineslo
pozitivní výsledky a umožnilo zejména
dosáhnout rychlejšího tempa v odstraňování
znečišťování našich vodních
toků odpadovými vodami.
Pokud se týká fondu ochrany ovzduší,
jsou prostředky tohoto fondu účelově
vázány na financování takových
akcí, které mají preventivně zabraňovat
znečišťování ovzduší,
či následně pomáhat odstraňovat
jeho důsledky. Konkrétně se jedná
hlavně o poskytování dotací a subvencí
na stavbu odlučovacích zařízení
či nutných komínů, na rekonstrukce
kotelen, na složiště škodlivých látek
apod.
V minulém roce byly na účtě tohoto
fondu soustředěny celkové prostředky
ve výši 302 mil. Kčs. Nejpodstatnější
byly opět příjmy z titulu inkasovaných
náhrad a poplatků za znečišťování
ovzduší, které dosáhly výše
94 mil. Kčs.