Dávám tedy hlasovat. Kdo je pro to, aby navržení
poslanci a poslankyně byli členy volební
komise, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Konstatuji, že navržení členové
volební komise byli jednomyslně zvoleni.
Soudružky a soudruzi poslanci, projednáme nyní
další bod pořadu, kterým je
Podle § 22 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
se volba člena předsednictva Federálního
shromáždění provádí tajným
hlasováním.
K provedení tajné volby jsme zvolili šestičlennou
volební komisi.
K provedení volby vám bude rozdán hlasovací
lístek. Pro případnou úpravu hlasovacího
lístku je zde v přilehlé místnosti
umístěna plenta.
Prosím, aby volební komise určila předsedu
a připravila se k plnění svých úkolů.
Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
k volbě člena předsednictva Federálního
shromáždění.
Návrh na člena předsednictva Federálního
shromáždění spolu s odůvodněním
přednese místopředseda ústředního
výboru Národní fronty Československé
socialistické republiky poslanec Tomáš Trávníček.
Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda ÚV NF ČSSR prof.
dr. T. Trávníček, CSc: Vážená
Sněmovno lidu Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
na základě ústavního zákona
o čs. federaci č. 143/1968 Sb. hlava IV čl.
62 odst. 4 a volbou generálního tajemníka
ÚV KSČ s. dr. Gustáva Husáka prezidentem
republiky zanikl jak jeho poslanecký mandát ve volebním
obvodu č. 13 pro volby do Sněmovny lidu, tak současně
i jeho členství v předsednictvu Federálního
shromáždění.
Vzhledem k této skutečnosti předsednictvo
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR předkládá jednání
Sněmovny lidu FS společný návrh, aby
členem předsednictva Federálního shromáždění
za Sněmovnu lidu byl zvolen s. Vasil Biľak, poslanec
ve volebním obvodu č. 192 pro volby do Sněmovny
lidu, člen předsednictva a tajemník ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Vzhledem k všeobecně známým mimořádným
zásluhám s. Biľaka o Komunistickou stranu Československa,
československý stát, socialistickou společnost
nepovažuje předsednictvo ÚV Národní
fronty za nutné podrobnější zdůvodnění
tohoto návrhu.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci
Trávníčkovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, máte k předloženému
návrhu dotazy nebo další návrhy? (Nebyly.)
Můžeme tedy přistoupit k volbě, která
bude provedena tajným hlasováním.
V této chvíli je v sále přítomno
171 poslanců. Prosím volební komisi, aby
zajistila vydání hlasovacích lístků.
Prosím poslance Sněmovny lidu o provedení
tajné volby.
(Probíhá tajná volba.)
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, byly všem
poslancům rozdány hlasovací lístky?
(Ano.) Přeje si ještě někdo z poslanců
provést volbu? (Nikdo.)
Prohlašuji tedy volbu člena předsednictva Federálního
shromáždění za skončenou a prosím,
aby volební komise sečetla hlasy.
Navrhuji, abychom po dobu, kdy bude volební komise plnit
svoji povinnost, projednávali pátý bod programu,
kterým je
Soudružky a soudruzi, písemný návrh
předsednictva Sněmovny lidu máte k dispozici
(je to tisk 32/SL). Předsednictvo navrhuje pořizovat
místo dosavadních doslovných zápisů
ze schůzí předsednictva a výborů
sněmovny zápisy obsahové. Důvody pro
tuto změnu jsou obsaženy v písemném
návrhu. Poznamenávám, že obdobný
návrh bude projednávat i Sněmovna národů.
Soudružky a soudruzi, ptám se, zda máte k předloženému
návrhu připomínky, doplňující
nebo pozměňující návrhy. (Nikdo
se nehlásil.) Nemáte.
Podle zjištění je přítomno v
sále 150 poslanců Sněmovny lidu. Dávám
o návrhu předsednictva Sněmovny lidu na pořizování
obsahových zápisů ze schůzí
předsednictva a výborů Sněmovny lidu
hlasovat.
Kdo souhlasí s uvedeným návrhem, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování. (Nikdo.)
Návrh předsednictva sněmovny byl schválen.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, nyní budeme projednávat hlavní
bod pořadu, kterým je
Soudružky a soudruzi, problematikou paliv a energie se zabýváme
ve Sněmovně lidu prakticky od počátku
letošního roku. Tato odvětví mají
v naší společnosti nesporně velký
význam, palivo-energetické hospodářství
je úzce spjato s rozvojem celého národního
hospodářství a jeho strukturou a významně
přispívá k vytváření
materiálních hodnot našeho národního
hospodářství. Na plynulém zásobování
národního hospodářství palivy
a elektřinou do značné míry závisí,
jak úspěšně plníme úkoly
vyplývající ze závěrů
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa a
národohospodářských plánů.
XIV. sjezd strany stanovil pro odvětví paliv a energie
náročné úkoly. Při dnešním
našem jednání bychom měli posoudit,
jak jsou tyto úkoly prakticky zabezpečovány,
jak se v oblasti paliv a energetiky využívá
výsledků vědeckotechnického rozvoje
a jak se konkrétně zabezpečují závěry
listopadového zasedání ÚV KSČ
z loňského roku, především program
úspor ve spotřebě všech druhů
paliv a energie, zejména s ohledem na obtížnější
politicko-ekonomické podmínky při jejich
opatřování. Posoudíme rovněž,
jak jsou vytvořeny předpoklady pro řešení
palivoenergetických zdrojů a potřeb národního
hospodářství a obyvatelstva v příštím
období.
Dnešní jednání je příležitostí
také k tomu, abychom vzdali čest příkladné,
uvědomělé a obětavé práci
velkého kolektivu horníků, energetiků,
plynařů, naftařů, geologů a
pracovníků rudného hornictví, jejichž
zástupci se dnešního jednání
zúčastní, a abychom ocenili iniciativu brigád
socialistické práce a kolektivů racionalizačních
brigád, které jsou na prvním místě
v rozvoji socialistické soutěže.
V dnešní schůzi posoudíme též
pracovní a sociální podmínky, pracovní
odvětví a úroveň výchovy zejména
dorostu v učňovských zařízeních
a odborných školách i jak se v nich realizují
závěry červencového zasedání
ÚV KSČ z roku 1973. Pozornost budeme věnovat
jistě i otázkám odstraňování
a zmírňování důsledků
těžby paliv a výroby energie na životní
prostředí.
Výbory i poslanci sněmovny přistupovali k
projednávání otázek paliv a energetiky
a k přípravě dnešní schůze
velmi odpovědně. Dlouhodobá a cílevědomá
práce našich výborů a také organizátorská
činnost předsednictva sněmovny vyústí
v dnešní plenární schůzi.
Soudružky a soudruzi, úvodní slovo k předložené
písemné zprávě přednese ministr
paliv a energetiky Československé socialistické
republiky soudruh Vlastimil Ehrenberger. Prosím, aby se
ujal slova.
Ministr paliv a energetiky ČSSR ing. V. Ehrenberger,
CSc.: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, pracující
resortu federálního ministerstva paliv a energetiky
přivítali rozhodnutí Sněmovny lidu
projednat problematiku rozvoje našich odvětví.
S vědomím velké odpovědnosti jsme
v resortu připravovali "Zprávu o plnění
politickohospodářských úkolů
při zajišťování paliv a energie
a o jejich významu pro další rozvoj socialistické
společnosti", kterou jsem předložil v
dubnu letošního roku orgánům Sněmovny
lidu.
Dnešnímu plenárnímu zasedání
předcházela jednání ve výborech,
na nichž jsme měli možnost nejen odpovědět
na dotazy ke zprávě, ale i vyslechnout četné
připomínky a náměty z průzkumů
na našich pracovištích, závodech, stavbách
a ústavech. Považujeme tento způsob přípravy
pléna za velmi vhodný, poněvadž zajišťuje
vysoký stupeň vzájemné informovanosti.
Některé údaje o úkolech resortu na
šestou pětiletku jsme postupem času zpřesňovali.
To však nic nemění na podstatě hodnocení
a tendencích perspektivního vývoje palivoenergetického
komplexu, jak jsou ve zprávě uvedeny.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, rozvoj ekonomiky každé společnosti
je do značné míry závislý na
stupni rozvoje vlastní palivoenergetické základny.
Proto strana a vláda ČSSR věnují trvalou
pozornost rozvoji těžby tuhých paliv i výstavbě
elektrárenských a plynárenských zdrojů.
Plně bylo a je využíváno velmi prospěšné
a stále intenzívnější spolupráce
se socialistickými zeměmi, především
se Sovětským svazem.
V uplynulých třiceti letech se palivoenergetická
odvětví prudce rozvíjela. Lze to dokumentovat
na několika číslech. Tak například
v roce 1975 se ve srovnání s rokem 1948 zvýšila:
- těžba uhlí ze 40 na 113 mil. tun, tedy téměř
3X
- dodávky topných plynů ze 600 mil. na mld
m3, více než 13X
- výroba elektřiny ze 7,5 na 59 mld kWh, téměř
8X
- instalovaný výkon elektráren z 2,6 na téměř
14 Gigawatt, více než 5X
- spotřeba tepla z 27 na 110 mil. gigakalorií, více
než 4X.
Těchto výsledků by nebylo dosaženo bez
vynaložení značných investičních,
materiálových, pracovních a devizových
prostředků. Pro ilustraci uvedu, že letos pracuje
v resortu paliv a energetiky téměř 300 tis.
pracovníků a hodnota základních a
oběžných prostředků dosahuje
částky téměř 160 mld Kčs.
Uplynulých 30 let znamenalo i výrazné posílení
palivoenergetické základny Slovenské socialistické
republiky, kde byly vloženy značné prostředky
do rozvoje uhelného, naftového, plynárenského
i energetického průmyslu.
Růst potřeby prvotních energetických
zdrojů byl zabezpečován z vlastních
zdrojů, jejichž podíl se však snižoval
dovozem ropy a plynu, jehož trend poměrně rychle
rostl. Jestliže v roce 1955 činil podíl dovozu
na celkových prvotních zdrojích 12 %, pak
v roce 1970 to bylo již 26 % a v roce 1975 se očekává
až 35 %.
V důsledku růstu průmyslového potenciálu
naší republiky, zvyšování úrovně
mechanizace a automatizace a zvyšování životní
úrovně se za dvacet let množství prvotní
energie na jednoho obyvatele zdvojnásobilo a v roce 1975
dosáhne 6,8 tun měrného paliva.
Nelze však nevidět, že účinnost
našeho energetického potenciálu by mohla být
vyšší. I když energetická náročnost
na tvorbu společenského produktu trvale klesala,
ČSSR v porovnání s průmyslově
vyspělými státy ještě stále
vykazuje vysokou spotřebu energie.
Příčiny tohoto stavu spočívají
především ve struktuře průmyslu,
vysoké energetické náročnosti spotřebičů
a v některých případech ve stále
neuspokojivém přístupu k racionalizaci spotřeby.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, dříve než přejdu k hlavnímu
problému rozvoje našich palivoenergetických
odvětví v páté a šesté
pětiletce, dovolte mi poukázat na rozdílnost
ve vývoji palivoenergetického hospodářství
v kapitalistických státech na jedné a v socialistických
zemích na druhé straně. Bude to účelné
pro zdůraznění našich cílů
a výhod integrovaných socialistických ekonomik.
Jedním z nejvážnějších příznaků
hospodářského vývoje průmyslově
vyspělých kapitalistických států
v posledních dvou až třech letech je zostření
energetické krize, která koncem roku 1973 otřásla
základy kapitalistického hospodářství.
Zárodky energetické krize vznikaly již v průběhu
šedesátých let, kdy největší
naftové monopoly, spojené v mamutí nadnárodní
kartel, udržovaly ceny středovýchodní
ropy na nízké úrovni. Ještě v
roce 1969 byla cena ropy na západních trzích
1,3X nižší než ceny energetického
uhlí. Nízké ceny a nesporné výhody
ušlechtilých paliv změnily výrazně
strukturu energetických bilancí vyspělých
kapitalistických států. Vedly k těžké
odbytové krizi vlastního uhelného průmyslu
a výrazně zvýšily energetickou závislost
západních států na dovozu ropy z rozvojových
zemí.
V roce 1970 činil podíl dovozu ropy na celkových
potřebách ropy v USA 21 %, v západní
Evropě 97 % a v Japonsku téměř 100
%.
Souběžně s tímto prudkým rozvojem
světových zdrojů a potřebou ropy se
rozvojové země začaly bránit proti
využívání a drancování
svého přírodního bohatství.
Znárodňování zahraničních
naftových společností, rostoucí aktivita
vlastních státních těžebních
podniků a konsolidace zemí sdružených
v Organizaci zemí exportujících ropu se staly
důležitými nástroji v boji za spravedlivé
ceny ropy a likvidaci kořistnického koncesního
systému. Výsledkem jednotného postoje těchto
zemí bylo zhruba trojnásobné zvýšení
cen ropy v roce 1973. Energetická krize znovu demonstrovala
slabiny kapitalistické ekonomiky.
V současné době se kapitalistické
státy programově orientují na snížení
závislosti na dovozu paliv a energie, a to jednak cestou
podpory rozvoje tuzemských tradičních i netradičních
zdrojů, jednak opatřeními vedoucími
k maximální racionalizaci spotřeby ve všech
fázích energetického procesu.
Problémy, které v této oblasti řeší
společenství socialistických států,
mají kvalitativně jiný základ. Vyplývají
především z rychlých temp rozvoje ekonomik
socialistických států a z postupného
vyčerpávání snadno dostupných
zásob ropy a plynu v evropské části
SSSR.
Zatímco vyspělé kapitalistické státy
teprve nastupují k vypracování národních
a mezinárodních programů, Rada vzájemné
hospodářské pomoci na svém nedávném
červnovém zasedání již projednávala
předběžnou koncepci dalšího rozvoje
palivoenergetické základny členských
zemí. Schválila plán mnohostranných
integračních opatření, který
zahrnuje tak významné akce, jako například
výstavbu dálkového plynovodu Orenburg a výstavbu
mezisystémového vedení 750 kV pro přenos
elektrické energie.
V letech 1975 - 1980 se podle společně přijatých
opatření mají zvýšit dodávky
paliv a energie ze SSSR do bratrských států
RVHP o 43 % proti současné pětiletce. V těchto
dodávkách má rozhodující podíl
ropa, ropné produkty a zemní plyn.