Poslanec R. Tichý: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a vážení
soudruzi poslanci, v rámci projednávaného
tématu bych se chtěl zabývat některými
vybranými otázkami silniční dopravy.
Jestliže v roce 1975 se očekává, že
po našich silnicích bude jezdit na 1 mil. 215 tis.
osobních automobilů, bude tento počet dále
prudce narůstat a v roce 1990 podle známých
prognóz rozvoje dělat již více než
2 a 1/4 mil. osobních vozů.
Budeme-li mít v autobusové dopravě v roce
1975 zhruba 15 300 autobusů, bude jich v roce 1990 již
na 20 250. V nákladní dopravě, veřejné,
závodové i zemědělské bude
u nás v roce 1975 asi 137 300 vozidel a v roce 1990 již
186 000 vozidel.
Uvádím tento předpokládaný
rozvoj automobilismu proto, že bude znamenat, že téměř
2/3 přepravy osob se bude uskutečňovat v
osobních automobilech, resp. že na našich silnicích
bude jezdit více o zhruba 1,1 miliónu dalších
motorových vozidel, nehledě na vozidla zahraničních
turistů. Jsou to alarmující čísla,
ale zmíněná prognóza je považována
za reálnou, neboť odpovídá dosavadnímu
světovému vývoji, vychází z
našich potřeb a požadavků a současný
rozvoj automobilismu je namnoze potvrzuje.
Na jejím základě se dá říci,
že doprava osob a nákladů se bude do budoucna
stále více přesouvat do sítě
našich silnic a že tím spojené nebo vyvolané
problémy budou mít dopad na silniční
provoz, správu a hospodářství a pochopitelně
i na tomu odpovídající normativní
úpravu a legislativu. Vzniká otázka, jak
se na to budeme připravovat a z jakých zkušeností
budeme vycházet.
Dnes se opíráme především o ustanovení
silničního zákona č. 135/1961 Sb.
a prováděcí předpisy, které
podrobně upravují požadavky jím vytyčené.
Jsou to hlavně požadavky na bezpečnost, plynulost
a hospodárnost silniční dopravy a také
požadavky na její potřebnou rychlost. Pokud
jde o pozemní komunikace, jsou to zejména požadavky,
aby tyto komunikace svou úpravou a kvalitou napomáhaly
rozvoji motorismu a přispívaly k rozšiřování
cestovního ruchu. Jaký je skutečný
stav silničních komunikací ve světle
těchto základních požadavků,
o tom se můžeme všichni dnes a denně přesvědčovat,
ať již při našich cestách nebo z
denního tisku, při studiu zpráv VB, zpráv
jiných orgánů atd. Jsou to zkušenosti
zčásti dobré a povzbudivé, i poznatky
smutné až zarážející. Na
mnoha silnicích jsme již dokázali přiblížit
se vysokému standardu srovnatelné silniční
sítě v řadě evropských zemí,
ale na druhé straně je nemálo důkazů
toho, jak jsme v praxi ještě zůstali dlužni
důslednému provádění silničního
zákona v jeho základních požadavcích
a v čem ve srovnání s jinou zemí zbytečně
zůstáváme pozadu.
Ta část široké veřejnosti, která
třeba jen občas používá silničních
komunikací, poukazuje hlavně na to, že opatření
přijatá ke zvýšení bezpečnosti
provozu (jako např. usnesení vlády ČSR
č. 238/1971) se zatím pomalu a ne vždy důsledně
uvádějí v život.
Mnoho silničních značek a zařízení
je poškozených či úplně zničených.
Na některých úsecích silnic je přitom
zbytečně mnoho značek, které nevedou
spolehlivě řidiče a v určité
rychlosti se snad ani nedají řádně
číst. Navíc jsou značně nejednotné
a dosti okresů a obcí si otázku používání
a umisťování značek řeší
po svém a dokonce bez potřebné pasportizace
a důkladné spolupráce s dalšími
zúčastněnými orgány, a to zvláště
v případech styku místních komunikací
s průjezdními komunikacemi. Jak známo, o
tom kde, kdy a jaké dopravní značky mají
být umístěny, mají rozhodnout vždy
příslušné orgány okresního
dopravního inspektorátu VB po předchozím
projednání s orgány, kterým přísluší
správa silnice, kromě měst Prahy, Ostravy
a Bratislavy, kde zmíněná pravomoc byla svěřena
národním výborům a kde VB dává
národnímu výboru pouze stanovisko. Obdobně
mají o další udržování značek
pečovat organizace silničního hospodářství
po dohodě s dopravním inspektorátem.
Požadavky, které vyplývají z potřeby
určité rychlosti a plynulosti provozu, jsou také
často posuzovány jen z místního či
okresního hlediska a méně se zřetelem
na prodlužování přepravních vzdáleností
a růst přepravy mezinárodní. Režim
a pasportizace značek není pak dostatečně
aktivní, aby jezdce bezpečně a spolehlivě
vedl, zejména na dlouhých tratích a průjezdech
obcemi a spíše jen pasivně reaguje na některé
špatné zkušenosti.
Ani oblast silničního hospodářství
není bez vážných problémů.
V organizacích silničního hospodářství
se projevuje nejen nedostatek potřebných pracovních
sil, ale především nedostatek tzv. malé
mechanizace na zabezpečování údržbových
prací uvnitř měst, resp. v jejich zastavěných
částech. To ovlivňuje jak plnění
plánovaných úkolů v požadovaném
množství a kvalitě, tak i možnost dodržovat
pravidelný cyklus oprav silnic. Lepší není
tato situace ani u národních výborů,
kde na 15 - 20 km místních komunikací připadá
1 pracovník, zatímco na silniční síti
připadá v současné době např.
v ČSR na 1 pracovníka o něco více
než 4 km silnic. Problémem je i otázka silničního
stromoví. Zvláště sadovnictví
svým charakterem nepochybně vybočuje z vlastního
poslání okresních silničních
správ, a ty nezaručují kvalitu plodin, ziskovou
stránku ani rostlino-lékařskou ochranu stromů.
Nevýhodou se v praxi ukazuje i nízká hloubka
plánování a rozpočtování
potřebných akcí, které zvláště
v obcích mají úzký vztah volebních
programů. Některé důležité
výdaje, jako např. na silniční značky
a zařízení, nejsou samostatně rozpočtovány
nebo národní výbory dostávají
dotace na důležité pro ně investiční
akce až v polovině roku, kdy je pochopitelně
již obtížné, ne-li vůbec nemožné,
najít volnou kapacitu dodavatelů a uzavřít
s nimi hospodářské smlouvy, nehledě
na to, že chybí i představa kdo by konkrétně
měl práce dodat; např. dodavatel uplatňuje
požadavek, aby přípravné a pomocné
práce prováděl sám národní
výbor.
Nemálo bolestí vzniká i v souvislosti s tím,
že s rostoucí motorizací přepravy a
častými opravami úseku silnic jsou daleko
více užívány i silnice 3. třídy,
které pamatují dobu dávno minulou a jejichž
povrch a podloží dobře nemůže vyhovovat
požadavkům tzv. těžké dopravy.
Hodně dalších problémů, na které
poukazují nejen motoristé, ale i obyvatelé
obcí, vzniká také všude tam, kde průjezdní
úsek silnic je v obcích udržován jen
v rozsahu přilehlé volné trati a kde údržba
přesahující tento rozsah není dostatečně
zajišťována, nebo ji z různých
důvodů, jako např. pro nepřipravenost
kanalizace apod., nemůže zajišťovat místní
národní výbor, který už sám
vůbec nemůže zajišťovat kapacity
na přeložky inženýrských sítí,
jako jsou kabelová vedení, plynovod, vodovody apod.
Potom se vedle pěkného silničního
tělesa vyskytují pásy bláta a prachu,
různých skládek a také domy, jichž
stěny jsou poznamenány nečistotou a musí
být stále opravovány.
Krajnice je vždy součástí komunikace
a bylo by proto v podstatě logické, aby se o vozovku
i krajnici starala vždy také jen jedna organizace,
a to ta, které přísluší správa
komunikace.
V mém volebním obvodu i mimo něj jsem se
setkal také s názorem, že není příliš
výhodné často provádět zvláště
na některých exponovaných úsecích
silnic údržbu opakovaným pokládáním
živičných koberců, ale že by bylo
třeba soustředit síly tím se zabývající
a odpovídající za prostředky, raději
na rekonstrukce vozovek.
Ovšem i zde je nutno zdůraznit, že cílem
není jen efektivně použít těchto
sil a prostředků, ale i - jak jsme to zdůraznili
na zasedání výboru pro plán a rozpočet
- dosáhnout toho, aby vlastní práce byly
vždy kvalitně prováděny a zaručovaly
delší životnost silničního tělesa
a stav uspokojivě odpovídající zejména
požadavkům bezpečného a hospodárného
provozu na silnicích.
V pohledu na to, s čím operuje prognóza osobní
a nákladní silniční dopravy, a na
to, co zatím poskytuje dosavadní praxe a normativní
úprava, se myslím, dost zřetelně ukazuje,
že dozrává doba, kdy bude třeba daleko
komplexněji a uceleněji a také jednotněji
a v širším, alespoň krajském měřítku
řešit rýsující se perspektivní
potřeby silniční dopravy a dostat se na žádoucí
úroveň států s vyspělým
motorismem.
Je pochopitelné, že ze stejného důvodu
bude třeba přistoupit k legislativním úpravám,
které by měly přizpůsobit zákonnou
úpravu nejenom potřebám soudobé ekonomiky
a obyvatelstva, ale vzít v úvahu předpoklady
dalšího rozvoje motorizace a úkoly, které
při ní bude muset silniční správa
a hospodářství, jakož i režim provozu
na silnicích při jejich budoucím, kvalitativně
novém užívání plnit.
Vstoupili jsme již do stadia oslav 30. výročí
osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.
Je to příležitost dát do pořádku
řadu drobných věcí i na našich
silnicích, zejména pokud jde o jejich značení
a poutače. Myslím, že by stálo za to
u příležitosti tohoto výročí
dát do pořádku, popřípadě
zmodernizovat především všechny značky,
které jsou poškozené, nečitelné
a bezbarvé. Přimlouval bych se za to, aby na výdaje
s takovýmto postupem spojené bylo pamatováno
v návrhu státního rozpočtu na příští
rok. Současně by bylo třeba věnovat
též pozornost různým poutačům
a jejich umístění, které nebývá
v souladu se základními požadavky silničního
zákona a jejichž stav a údržba nepůsobí
dobrým dojmem. Protože poutače nejsou součástí
silnic a jsou umisťovány mimo ně a jejich příslušenství,
měly by se revizí jejich vzhledu a oprávněnosti
jejich umístění zabývat odbory výstavby
národních výborů, kam tato problematika
přísluší. Přitom spolupráce
odborů dopravy na ONV bude jistě velmi žádoucí.
Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Tichému.
Slovo má poslanec Zíma.
Poslanec R. Zíma: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, ve svém příspěvku k projednávané
problematice dopravy se chci zmínit o několika závažných
problémech železničního průmyslového
opravárenství, důležité součástí
železniční dopravy.
Do přestavby železničního průmyslového
opravárenství, s ohledem na základní
výměnu parní trakce za dieselovou a elektrickou,
bylo věnováno nemálo investičních
prostředků, zvláště pak v posledních
10 až 15 letech.
Po výstavbě nového závodu v Šumperku
byly v posledním období rekonstruovány a
rozšířeny závody ve Vrútkách,
v Nymburce, dokončuje se úplná přestavba
závodů Zvolen, Trnava a Plzeň, téměř
vlastními silami byl rekonstruován závod
Ostrava a částečně i Krnov. Rekonstrukce
závodů Zvolen a Trnava, ač opožděny,
se blíží ke svému závěru.
Je však nutné se podívat na využití
jejich kapacit s ohledem na stavy pracovních sil. Zde zřejmě
místní orgány situaci v pracovních
silách nedocenily.
Na druhé straně však zůstávají
nevyřešeny právě závody v západní
části republiky, jako Česká Lípa,
ale především Děčín, Louny
a Chomutov.
Neudržitelný technický stav podniku Louny dosvědčují
i čísla. Například poměr zůstatkové
a pořizovací hodnoty základních prostředků
je jen 0,38, u dalšího podniku Česká
Lípa je již 0,46, avšak v průměru
se pohybuje okolo 0,5 - 0,6, v závodě Trnava pak
0,782.
Přitom i vybavenost základními prostředky,
vyjádřená v pořizovacích hodnotách
na 1 výrobního dělníka, je zdaleka
nejnižší v podniku Louny a činí
144 tis. Kčs. Ve všech ostatních podnicích
se pohybuje od 171,9 do 218,13 tis. Kčs.
Proč o tom hovořím? V Lounech se již
celé desetiletí a možná i déle
hovoří o přestavbě závodu,
lidé pracují ve velmi nepříznivých
podmínkách, avšak termín zahájení
je odsouván, dosud nebyl stanoven ani projektant ani dodavatel
stavby, a současný termín zahájení
stavby, rok 1978, se již opět jeví nereálným.
Přitom o přestavbě v příští
pětiletce bylo rozhodnuto vládním usnesením
z 13. září 1973 č. 273. Obdobná
situace, kdy hrozí zřícení budov,
je i v závodě Chomutov a lépe na tom není
ani závod Děčín, který dodnes
nemá vlastní vytápění pracovišť.
Nechci nic jiného, než aby věc byla řešena
a vládní usnesení uvedeno v život.
Problémem železničního průmyslového
opravárenství, a jinak ani v opravárenství
nemůže být, je otázka náhradních
dílů. Stále složitější
vozidla, a to nejenom lokomotivy a osobní vozy, ale i nákladní
vozy, si vyžadují rozsáhlejší sortiment
náhradních dílů. Mnozí zkušení
pracovníci našich železničních
opraven a strojíren tvrdí, že v opravárenství
lze jen velmi těžko plánovat. Ano, to se projevuje
u prvních, případně druhých
revizních opravnových druhů vozidel - způsobuje
to nemalé těžkosti právě těm
závodům a podnikům, které opravují
nové typy vozidel, jako je například závod
Zvolen, Šumperk, Nymburk, ale i ostatní.
Výrobní podniky, ať již Vagónky
nebo ČKD Sokolovo, TS Martini Škoda Plzeň,
jen neochotně v této oblasti vycházejí
železnici vstříc. Co není nárokováno
v náhradních dílech 18 měsíců
před plánovacím obdobím, odmítají
vyrobit. Přitom řada dílů slouží
jen k odstranění závad výroby nebo
konstrukce vozidla, jako je případ lokomotivy T
478.3.
Situace není však o mnoho lepší ani v
ostatních závodech. Ale o to horší,
že některé podniky nezabezpečují
ani včas a řádně objednané
náhradní díly.
Například nutný požadavek na Kovolis
Hedvikov byl od Hospodářské ústředny
železnic Praha na rok 1975 v objemu 29 mil. Kčs, v
srpnu však bylo potvrzeno dodávek pouze za 19 mil.
Kčs, a podle dosavadních zkušeností
ani ty nejsou řádně plněny - jedná
se o součásti brzdy. Pro rok 1975 byly uplatněny
u Generálního ředitelství čs.
Vagonek Praha cca 4 tis. tun výlisků, potvrzeny
pouze cca 2,5 tis. tun. Není zajištěn ani dostatek
pryžového těsnění. Náhradní
díly v závodě Louny na vozy NAS jsou pro
rok 1975 zajištěny jen z jedné třetiny,
na vozy VASE pak vůbec ne. Na osobní vozy byl požadavek
náhradních dílů v objemu 5,5 mil.
Kčs, Vagónka Studénka však přislíbila
výrobu náhradních dílů jen
za 3,5 mil. Kčs.
To vše vede k tomu, že Železniční
opravny a strojírny si začínají vyrábět
všechny náhradní díly (které
vůbec jsou schopny vyrábět) i na ta vozidla
(tak zvaná živá), kde jejich výroba
je přímo povinností výrobce, a likvidují
tak kapacity pro opravy vozidel. Tuto situaci je nutné
řešit, třeba i změnou ekonomických
ukazatelů, pokud by byli příčinou
odmítání výroby náhradních
dílů výrobci vozidel.
O tom, že situace je vážná, svědčí
neplnění oprav především dieselových
lokomotiv, ale i ostatních vozidel, která nedohotovená
čekají v našich závodech třeba
jen na kožené manžety 14" do brzdových
válců. Řadu náhradních dílů
si samozřejmě naše závody vyrobit nemohou
a jejich počet neustále vzrůstá vzhledem
ke složitosti nových vozidel.