A tady bych se chtěl zmínit i o konstrukcích
vozidel. Nejsem příliš zasvěcen do problematiky
jiných závodů. Ale z vlastní zkušenosti
mohu říci, že ani tady nemůžeme
být spokojeni. Vyrábíme řadu železničních
vozidel vynikajících parametrů, je však
nutno dbát nejen parametrů, ale i účelnosti,
spolehlivosti a životnosti těchto vozidel.
Na řadě příkladů ukáži,
že tomu vždy tak není.
Kolik jen stála železnici výměna rámů
podvozků u čtyřnápravových
nákladních vozů. Při výrobě
vozů VASE rozhodně nikdo neuvažoval nad tím,
že nevyhoví upevnění torny skříně
vozu, kterou dosedá do rámu podvozku. Dnes si rekonstrukce
každého tohoto vozu vyžaduje pracnost, která
se rovná polovině pracnosti celé revize vozu.
Nejde však jen o spolehlivost, ale i o účelnost.
Vyrábíme řadu speciálních nákladních
vozů a z vlastní zkušenosti se přesvědčujeme,
že zbytečně. Vyplývá to např.
z toho, že právě u vozů VASE není
využíváno spodních klapek, jejichž
konstrukce způsobuje konstruktérům velké
potíže a jsou železnicí požadovány
jen na základě neověřených
požadavků.
S těmito klapkami totiž při opravě vůbec
nelze pohnout ani hydraulickými přípravky.
Přitom životnost těchto klapek, které
vlastně tvoří celou podlahu vozů,
je jen 8 - 9 let, což je neúnosné.
Stále větší složitost nových
vozů pak vede k tomu, že si závody železničního
průmyslového opravárenství nemohou
řadu součástí vyrábět,
sortiment náhradních dílů se rozrůst,
což vede k velkým nárůstům zásob.
Jestliže na vozy VTDR, VTR stačí dodat 5 druhů
výlisků a ostatní součásti
jsme si schopni vyrobit, pak např. u vozů NA, NAS
jejich již tolik, že bez pomoci průmyslu nejsme
schopni vozy opravovat.
Protože je u těchto vozů vysoká poruchovost
postranních bočnic (což je dáno také
částečně nevhodnou konstrukcí
pro určený provoz) a průmysl je odmítá
dodávat, řeší se věci tak, že
se prostě v našem závodě z vozů
odeberou a vozy odcházejí ze závodu jako
plošinové, aby vůbec mohly sloužit provozu
i když jen v omezené míře.
Samozřejmě, že není chyba jen u výrobce,
ale i zadavatele výroby. Ne vždy je uvážena
účelnost a ne vždy jsou dobře stanoveny
i technické podmínky výroby. Vyrábějí
se např. vozy RAHI cisterny s izolací, ale v technických
podmínkách není nikde uvedeno, jaké
vlastnosti má izolace mít a jak má být
účinná.
Myslím, že by mělo být při konstrukci
vozidel více dbáno na otázky udržení
jejich provozu a účelnosti speciálních
vybavení.
Svůj příspěvek nechci přednášet
proto, abych pouze kritizoval. V železniční
dopravě bylo vykonáno mnoho záslužné
práce, podle mého soudu kladné stránky
vysoce převažují. Je však nutné
si všímat stále více těch věcí,
které stojí naši společnost zbytečné
výdaje. To bylo i cílem mého vystoupení.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Zímovi.
Soudružky a soudruzi, vystoupením poslance Zímy
jsou vyčerpány písemné přihlášky
do rozpravy. Hlásí se ještě někdo
o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak. Rozprava je ukončena.
Dávám slovo ministru dopravy ČSSR dr. ing.
Štefanu Šutkovi.
Ministr dopravy ČSSR dr. ing. Š. Šutka:
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci! I keď v priebehu rozpravy nedošlo
k zásadným rozporom, predsa len by som chcel osvetliť
niektoré problémy, ktoré tu boli nadhodené
a ktoré majú zásadný význam.
Za dôležitý problém považujem riešenie
rýchlosti dopravy, predovšetkým v železničnej
doprave. Prijali sme záver, že vzhľadom na naše
podmienky ekonomické i technické nám v súčasnosti
i na dlhšie obdobie úplne postačí rýchlosť
160 km. Prečo je to tak? Je to predovšetkým
veľká hustota železničnej dopravy. U nás
denne premáva 6000 nákladných vlakov a 9000
osobných vlakov a rýchlikov. Ak k tomu pripočítame,
že z toho približne 60 % sa uskutočňuje
na dvoch hlavných ťahoch, tak potom je problematika
rýchlosti oveľa výraznejšia. Vzhľadom
na hustotu dopravy by technická rekonštrukcia tratí
a železničných staníc bola drahšia
ako výstavba novej špeciálnej trate, na ktorej
by chodili rýchliky 200 km rýchlosťou. My usudzujeme,
že je to nad pomery našej spoločnosti. Preto
sme pre nás a pre najbližšie generácie
urobili záver, že postačí 160 km rýchlosť.
A naším hlavným cieľom je dosiahnuť
spriemerovanú rýchlosť vyššiu, aká
je doteraz. K tomu sú vytvorené aj technické
podmienky pri ťažných dopravných prostriedkoch.
Nám by stačilo, keby sme v priemere, napríklad
na trati Praha - Bratislava dosiahli za hodinu priemernú
technickú rýchlosť 120 km za hodinu aspoň
pri niektorých rýchlikoch.
Druhý problém, ktorý tu bol spomenutý,
je problém využitia výpočtovej techniky
a modernej zabezpečovacej techniky. Zatiaľ sme sa
orientovali len na nákup modernej výpočtovej
techniky a neriešili sme tok informácií. Zásluhou
Výskumného ústavu železničného
sa podarilo tento problém na železnici preklenúť
a vytvorili sme predpoklady, aby sme mohli používať
výpočtovú techniku čím skôr
pre operatívne riadenie. Ak bude zavedené operatívne
riadenie prostredníctvom výpočtovej techniky,
bude zabezpečené jej ďaleko lepšie využitie
pre riadenie železničnej dopravy vôbec.
Pokiaľ ide o zabezpečovaciu techniku, trápi
nás jeden problém. Je to problém fungovania
autobloku na trati z Mostu, ktorý nemôže byť
počas daždivého počasia zapojený
do činnosti, najmä v dôsledku rozsýpajúceho
sa prachového uhlia.
Ďalej tu vystupovala do popredia otázka koordinácie
dopráv a jej účinných nástrojov.
Vychádzalo sa z toho, že máme dopravu, ktorá
je riadená federálnym ministerstvom, ale aj dopravu,
ktorá podlieha KNV a prípadne ešte aj nižším
zložkám. Myslím, že i pri tomto rôznom
organizačnom usporiadaní je možné nájsť
spoločného menovateľa a koordinovať prácu
dopravy. To nám potvrdzuje napríklad i vyriešenie
- podľa mňa úspešné - kontejnerového
dopravného systému bez toho, že by sme museli
zasahovať do jestvujúcej organizácie. Pravda,
koordinácia dopráv bude zložitá, pokiaľ
tento problém bude narušovať i rôznosť
taríf jednotlivých druhov dopráv.
Niekoľko poznámok k problému kusových
zásielok. Zastávame názor, že zvoz a
rozvoz kusových zásielok, ako aj sústredená
nakládka a vykládka sa v terajšej organizačnej
forme neosvedčili. Je neúnosné, aby železnica
sa zaoberala prepravou kusových zásielok, kupovala
si nákladné autá, udržovala a opatrovala
ich, keď tu máme dopravu, ktorá je pre tento
účel zriadená. Preto sme prijali zásadu,
aby kusové zásielky na kratšie vzdialenosti
(je však otázne, ako sa k tomu zachovajú krajské
podniky ČSAD) prešli s celým doterajším
vybavením na ČSAD. Na väčšie vzdialenosti
by bolo správne využívať prepravu po železnici,
najmä ak pôjde o celovozňové zásielky,
prípadne o prepravu v kontejneroch.
Diskutovalo sa tu aj o otázke opravárenského
systému. Myslím, že základy, ktoré
boli položené rozvoju opravárenskej základne
a schválené federálnou vládou, sú
správne a postupne ich federálne ministerstvo bude
realizovať. Rozvoj opravárenskej základne je
postavený na modernom výmennom systéme a
na špecializácii jednotlivých závodov.
Ďalej budeme až do výšky 18 % hrubého
objemu výroby náhradné dielce vyrábať
sami. Budú to, pravda, len určité druhy náhradných
dielcov.
Rovnako riešime aj materiálno-technické zásobovanie
a jeho organizačnú štruktúru. Chcem
vás ubezpečiť, že v tejto súvislosti
zvažujeme všetky návrhy i protinávrhy.
Na záver ešte niekoľko všeobecných
poznámok. Hovorilo sa tu, že v správe nie je
porovnanie, ako vyzerajú u nás niektoré ukazovatele
v porovnaní so socialistickými štátmi
alebo štátmi kapitalistickými. Chcel by som
uviesť aspoň jeden. Na prvom hlavnom ťahu u nás
pripadá 60 miliárd hruboton na jeden kilometer.
To nemá v Európe obdoby. Rozsah elektrizácie,
pokiaľ ide o Česko-slovensko, je zo socialistických
štátov najvyšší. Rušenie parnej
trakcie do roku 1978, prípadne 1980, je najskoršie
tiež zo všetkých štátov RVHP.
Okrem iného tu bola vznesená kritika i na zoraďovaciu
stanicu Vršovice, jej lokalitu atď. Zoraďovacie
stanice ako časť svojho technologického zabezpečenia
používajú rozhlas a návestia, dávané
rušňovodičom, resp. lokomotívam. Hlasitosť
týchto návestí je potrebná nielen
pre bezpečnosť pracovníkov, ktorí sa
pohybujú pri posune, ale v doprave vôbec.
Pokiaľ ide o otázky, ktoré boli vznesené
ku kultúre cestovania, berieme si ich za svoje. Budeme
sa snažiť, aby sme túto oblasť skutočne
zlepšili a najmä, aby sme našim cestujúcim
nestrpčovali život.
Na záver ešte raz vám ďakujem za pomoc
a súčasne sa teším na to, že naša
spolupráca nekončí, ale že bude pokračovať
aj naďalej.
Předseda SL V. David: Děkuji soudruhu ministrovi
Šutkovi. Dávám závěrečné
slovo zpravodaji poslanci Josefu Černému.
Zpravodaj poslanec J. Černý: Soudružky
a soudruzi, vzhledem k tomu, že rozprava byla v souladu se
závěry jednání v jednotlivých
výborech a náměty v rozpravě obsažené
pokrývá návrh usnesení, doporučuji
vám v dohodě s návrhovou komisí, aby
Sněmovna lidu předložený návrh
usnesení schválila.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Černému
za přednesené závěrečné
slovo.
Soudružky a soudruzi poslanci, poslanec Černý
nás informoval o stanovisku návrhové komise,
kterou jsme zvolili před zahájením rozpravy
k návrhu usnesení, a navrhl, abychom o něm
hlasovali ve znění, jak byl předložen.
Má k tomuto návrhu někdo připomínky
nebo doplnění? (Nikdo.) Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování.
Podle zjištění je v zasedacím sále
přítomno 118 poslanců Sněmovny lidu.
Sněmovna lidu je schopna se usnášet.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dávám
o návrhu usnesení hlasovat.
Kdo je pro předložený návrh usnesení,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Konstatuji, že Sněmovna lidu jednomyslně schválila
návrh usnesení Sněmovny lidu ke zprávě
ministra dopravy Československé socialistické
republiky o úrovni dopravy jako důležitého
činitele všestranného rozvoje společnosti
a uspokojování potřeb národního
hospodářství a pracujících.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, myslím,
že mohu konstatovat, že cílevědomá
práce poslanců i výborů Sněmovny
lidu i naše dnešní jednání přineslo
podnětná doporučení v zájmu
dalšího zkvalitňování jednotlivých
druhů dopravy.
Je nezbytné, abychom i nadále věnovali otázkám
dopravy zvýšenou pozornost, napomáhali ve volebních
obvodech vysvětlování společenského
významu dopravy, jejích problémů a
úkolů, abychom sledovali efektivní využívání
materiálových a finančních prostředků
vynakládaných na rozvoj jednotlivých druhů
dopravy, využívání dopravních
prostředků i zlepšování péče
o pracující v dopravě i jejich problémy.
Naši dopravu čekají v nastávajících
měsících velmi náročné
úkoly, které vyžadují od pracovníků
dopravy co největší iniciativu a obětavost,
zkvalitňování řídící
práce, racionalizaci a hospodárnost na všech
pracovištích.
Chtěl bych popřát velkému kolektivu
dopraváků hodně nových úspěchů
v odpovědné práci pro naši socialistickou
společnost.
Soudružky a soudruzi, dovolte abych i vaším jménem
poděkoval ministru dopravy Československé
socialistické republiky dr. ing. Šutkovi i jeho spolupracovníkům
za pomoc, kterou poskytli našim výborům i poslancům
při projednávání otázek dopravy
ve výborech i při přípravě
na tato jednání, za předložení
kvalitních podkladových materiálů,
které nám umožnily hlouběji proniknout
do problémů dopravy, i za uspořádání
výstižné výstavky.
Soudružky a soudruzi, program naší schůze
je vyčerpán.
Dovolte mi, abych vám ještě jednou poděkoval
za odpovědný přístup k projednávání
otázek dopravy, za poctivou práci, kterou jste v
tomto směru vykonali. Děkuji vám všem
za účast na dnešní schůzi, přeji
vám hodně úspěchů v odpovědné
práci a schůzi Sněmovny lidu končím.