Poslanec L. Slavík: Vážené soudružky,
vážení soudruzi, vážným
problémem všech úseků naší
dopravy je úroveň kultury cestování,
což má nesmírný politickovýchovný
význam a společenský dosah.
Veřejnost s povděkem konstatuje, že v tomto
směru se mnoho vykonalo a podařilo se odstranit
řadu palčivých nedostatků, které
brzdily zdárný průběh dopravy a ztěžovaly
podmínky cestování. Na všech důležitých
směrech železniční dopravy, na autobusových
linkách a hlavních aerolinkách byl dík
rozvoji naší techniky a ve spolupráci s ostatními
socialistickými zeměmi odstraněn starý
vozový a letecký park. Zlepšilo se prostředí
na našich nádražích a jejich estetický
vzhled. Podstatně se zlepšily služby nádražních
rozhlasů. Na větších nádražích
zdomácněly a stále se rozšiřují
automatické úschovny zavazadel, počet vah
a přesně jdoucích hodin. ČSD, jak
se zdá, úspěšně dovršily
boj s kuřáky. Zlepšilo se vystupování
a chování železničních zaměstnanců.
Základním přáním našich
cestujících je cestovat rychle, bezpečně
a pohodlně. Srovnáno s léty, kdy zpoždění
vlaků bylo spíše pravidlem než výjimkou,
znamená dnešní stav určitý pokrok.
Hodnotíme-li však tento stav z hlediska prudkého
vzestupu životní úrovně, která
s sebou nese i zvyšování nároků
na přesnost a kulturnost dopravy a měříme-li
úroveň kultury cestování a přesnost
dopravy zkušenostmi našich občanů z jiných
socialistických zemí, zejména ze Sovětského
svazu a Německé demokratické republiky, nemůžeme
být ještě zdaleka spokojeni.
Zejména zpožďování rychlíků
na takzvaných hlavních tazích je stále
předmětem kritiky našich občanů,
kteří cestují služebně a jde
jim o čas. Také rekreační spoje, zvláště
v letošním roce zaznamenaly řadu vážných
poruch. Nemáme ani dobré zkušenosti s dochvilností
dělnických vlaků.
Nejmarkantnější nedostatky v osobní
dopravě jsou však v čistotě, hygieně
a službách cestujících. Pokroku v udržování
čistoty a hygieny na nádražích i ve
vlacích nelze při stávajícím
nedostatku pracovních sil dosáhnout bez nasazení
mechanizace. Tuto situaci komplikuje ta skutečnost, že
téměř veškerá mechanizace pochází
z dovozu, neboť u nás neexistuje žádný
podnik, který by se na výrobu podobných strojů
a zařízení specializoval. Velmi často
i to, co se dovezlo, bylo možno uplatnit neúplně
nebo jen dočasně, protože ne vždy byly
a jsou po ruce náhradní díly. Snaha železnic
vyrobit si alespoň některé základní
čistící mechanismy ve vlastních dílnách,
nepřinesla rovněž žádoucí
výsledky. Např. pro vcelku výkonné
umývače oken potřebovala železnice vysokozdvižné
vozíky DESTA, které se jí přes veškeré
úsilí nepodařilo z Děčínských
strojíren získat, protože celá jejich
produkce je určena na export. Federální ministerstvo
dopravy sice v loňském roce vypracovalo plán
potřeby mechanizačních zařízení,
který s jeho realizací počítá
teprve ve značně dlouhodobém výhledu
a v závislosti na možnostech nákupu na kapitalistických
trzích. Stálo by jistě za úvahu hledat
možnosti k výrobě těchto pro budoucnost
nezbytných zařízení uvnitř
států RVHP, neboť tak by byla nejlépe
prosazena i jejich unifikace.
Další vážnou příčinou
těchto nedostatků je voda. Dřívější
napájecí stanice v síti ČSD vystačily
s vodou užitkovou. Podle nyní platného předpisu
lze pro hygienická nádražní zařízení
i pro hygienická zařízení ve vlacích
používat pouze zdravotně nezávadnou
pitnou vodu. Národní výbory pro nedostatek
vody neumožňují všude napojení
ČSD na místní vodovodní síť.
V současné době je k dispozici 841 stanic,
z nichž může čerpat vodu, z toho však
pouze 74 stanic může tyto služby plnit celoročně.
l zde jsme teprve na začátku celkového koncepčního
řešení. Je už také vypracován
a postupně realizován plán sítě,
který zajistí, aby bylo možno vyzbrojovat vozové
soupravy čistou vodou skutečně podle potřeby
a zásobit dost značným množstvím
vody i moderní čistící techniku ve
výhodně rozmístěných čistících
střediscích.
Naši cestující považují za samozřejmé,
aby během cesty bylo poskytnuto pohodlné, kvalitní
a včasné občerstvení. I když
se na tomto úseku mnoho změnilo, není tu
situace zdaleka ještě uspokojivá. Je načase,
aby v nádražních stanicích zdomácněla
moderní chladící zařízení
a aby na našich tratích rychleji přibývalo
moderních bufetových a jídelních vozů.
Kritické připomínky ze strany našich
občanů se objevily k nedostatkům v organizaci
železniční dopravy při rekreačních
zájezdech, pořádaných ČEDOKEM
do zahraničí, zejména do Bulharska. Veřejnost
dále kritizuje, že za situace, kdy u nás jsou
nosiči zavazadel historickou profesí, nejsou u nás
zavedeny samoobslužné zavazadlové vozíky.
Několik takových vozíků je pouze na
nádraží Praha-střed, jsou však
nevhodně umístěny.
Pro orientaci a pro bezpečnost cestujících,
zejména v noci, má velký význam funkční
osvětlení nástupišť a nádražních
prostor. l zde jsou značné nedostatky. Dost často
bývá např. v nádražní
hale efektně osvětlen strop či jiné
výtvarné nebo ozdobné prvky, zatímco
jízdní řády jsou rozvěšeny
v tmavých koutech.
V této souvislosti nelze pominout jev, který značně
znehodnocuje stávající výsledky. Je
to nekulturnost cestujících, kteří
nejen že vždy neosvědčují dostatečný
smysl pro udržování čistoty na nádražích
i ve vlacích, ale na jejich většinou anonymní
účet padají škody způsobené
železnici krádežemi a většinou zcela
zbytečným a mnohdy dokonce záměrným
poškozováním vnitřního zařízení
vagónů. Že nejde o maličkost, ukazuje
statistika, podle které došlo např. v roce
1972 k poškozením a zcizením vnitřního
zařízení a vybavení vozů ke
škodě ve výši téměř
6 mil. Kčs. Přitom značnou část
škod, vyjádřených touto částkou,
má na svědomí nepochopitelný, ale
bohužel existující vandalismus některých
cestujících. Zkušenosti nás, poslanců,
nejsou dobré, zejména pokud jde o místní
dopravu, kde je dosud v provozu parní trakce, jezdí
letité motoráčky a starý vozový
park. Někde jsou dokonce v provozu vozy s lokálním
topením. Zvláštní a vůbec ne
radostnou kapitolou jsou zastávky situované mimo
obec.
Posouzení kultury cestování na úseku
ČSA je nutno provést odděleně na služby
letecké přepravy a pozemní služby. V
současné době má ČSA ve svém
letadlovém parku moderní stroje, umožňující
rychlou a pohodlnou dopravu. Letadla jsou dobře udržována
a před lety připravena tak, že cestování
v nich je příjemné. To se týká
zejména prostoru pro cestující. Palubní
služby poskytované během letu jsou na úrovni
a nebyly na ně žádné stížnosti.
Vysokému standardu letecké přepravy s ohledem
na rychlost, pohodlí apod. neodpovídají však
pozemní služby. Zavedením velkokapacitních
letadel se značně prodloužila doba odbavení,
zejména při příletu. Cestující
musí dlouho čekat v celním prostoru po pasovém
odbavení na svá zavazadla. Pozemní přeprava
mezi letištěm, zejména v Praze, není
rovněž na patřičné úrovni.
Velmi nedostatečná je i taxislužba.
Závěrem chci tlumočit některá
doporučení našich poslanců ke zvýšení
celkové úrovně cestování a
ke zlepšení životního prostředí:
Elektrická trakce v současné době
u nás zabezpečuje zhruba 57 % výkonů.
Myslíme si však, že je krajně naléhavé
v rámci ekonomických možností důsledně
a včas realizovat plánované úkoly
elektrifikace železniční dopravy a v souvislosti
se zlepšováním životního prostředí
odstraňovat zastaralé a hlučné motorové
lokomotivy a nahrazovat je moderními, méně
hlučnými.
Dále je třeba prohloubit spolupráci s národními
výbory a společenskými organizacemi Národní
fronty za účelem řešení některých
problémů úrovně kultury cestování,
včetně automobilové dopravy a zlepšení
služeb cestujícím, včetně taxislužby,
dále za účelem výchovy určité
části obyvatelstva k uvědomělému
vztahu k socialistickému majetku, zvýšit kontrolu
a zpřísnit postih těch, kdo tyto normy socialistické
morálky svévolně narušují.
Bude nutné výrazně zvýšit kontrolu
a inspekci na všech úsecích dopravy a důsledně
uvádět v život opatření ke zlepšení
kultury cestování vytyčených v dokumentu
federálního ministerstva dopravy z roku 1972.
Poslanci kulturního výboru Sněmovny lidu
budou i nadále problematiku na úseku přípravy
kádrů a kultury cestování sledovat
a v rámci své ústavní pravomoci se
budou podílet na jejich řešení. Děkuji
za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Slavíkovi.
Slovo má poslankyně Pilátová, připraví
se poslanec Tichý.
Poslankyně SL F. Pilátová: Vážené
soudružky a soudruzi, z různých pohledů
na dnešním jednání bylo hovořeno
o problémech v dopravě v kladném i záporném
smyslu. Domnívám se, že nelze pominout zprávu
generálního prokurátora ČSSR, kterou
přednesl v ústavně právních
výborech dne 12. června 1974, a to "Kriminalita
v dopravě, její příčiny a důsledky".
Je to v komplexu součást projednávané
zprávy o dopravě.
Nynější vývoj, zejména cestovního
ruchu, je u nás každoročně provázen
velkým počtem dopravních nehod se stovkami
a tisíci zmařených lidských životů
a vysokými materiálními škodami.
Naše socialistická společnost vynakládá
každoročně značné finanční
prostředky a mnoho energie na to, aby odstranila, či
zmírnila škody a následky plynoucí z
dopravních nehod. Na dopravní nehody se obvykle
díváme jako na nutné zlo, vyplývající
zákonitě z dopravního ruchu a že žádným
způsobem nelze úplně tyto nehody odstranit.
Z tohoto hlediska jsou dopravní nehody bolestnou daní
civilizace. Že jde o daň skutečně bolestnou,
mohu ukázat na tom, že za posledních deset
let bylo u nás způsobeno přes 700 tisíc
dopravních nehod, při kterých bylo usmrceno
téměř 21 tisíc občanů,
asi půl miliónu občanů bylo při
těchto nehodách zraněno, z čehož
velký počet byl natrvalo vyřazen z práce
a ze společenského života vůbec.
Hmotné škody dosáhly výše 3 mld
Kčs, což není v našem národním
hospodářství zanedbatelnou položkou.
Pro příklad uvedu loňský rok, kdy
bylo na silnicích způsobeno 84 325 nehod, při
kterých bylo 2168 osob usmrceno, 10 309 zraněno
těžce a 30 935 zraněno lehce. Pokud se týká
způsobených škod, částka dosahuje
566 mil. Kčs. Jde o čísla z roku, kdy bylo
u nás evidováno k 31. 12. 1973 celkem 3 105 tisíc
motorových vozidel. Když vezmeme v úvahu, že
v šesté pětiletce má být na náš
trh dodáno dalších 750 000 nových osobních
automobilů, nemusíme zdůrazňovat,
že nemáme důvodů k optimismu pokud jde
o další vývoj dopravní nehodovosti.
Dopravní nehodovost je velmi složitý problém,
jehož význam a naléhavou potřebu a řešení
zdůraznily vláda ČSSR a vlády obou
republik ve svých usneseních v letech 1971 a 1972.
Tyto dokumenty obsahují soubor opatření,
která mají řešit otázky zvýšené
bezpečnosti silničního provozu v letech 1972-1977
z hlediska základních a rozhodujících
faktorů. Jsou to opatření v oblasti technické,
průmyslově výrobní na úseku
dozoru nad silničním provozem, ve sféře
výchovy a v dalších oblastech. Jejich důsledné
plnění může významnou měrou
přispět ke zlepšení celkového
stavu v silničním provozu.
Dlouhodobé poznatky ukazují, že hlavní
příčinou převážné
většiny dopravních nehod je nekázeň
řidičů, protože téměř
90 % nehod zaviňují řidiči, 8 % chodci
a 2 % technické závady. Na prvním místě
je to nepřiměřená rychlost, dále
nedání přednosti v jízdě, nedodržení
bezpečné vzdálenosti a mezi další
hlavní příčiny patří
alkohol, kdy nehody mají zpravidla vždy vážný
následek.
Proto musíme vyžadovat od řidičů
uvědomělou kázeň, ohleduplnost, rozvahu,
pocit celospolečenské odpovědnosti za celkový
stav silniční dopravy. Jen takoví lidé
mohou jako řidiči na našich silnicích
obstát. Bude třeba se tímto směrem
orientovat a učinit rozhodující kampaň
všemi prostředky, které má naše
socialistická společnost k dispozici jak v oblasti
práva tak i výchovy, propagandy v televizi a vůbec
všemi dostupnými prostředky. Musí nám
jít o to, abychom dopravním nehodám pokud
možno co nejvíce předcházeli a neřešili
je jen následně před soudy a v nemocnici.
Považuji za nutné poukázat na to, že za
poslední 4 roky bylo v ČSSR postaveno před
soudy a odsouzeno pro dopravní nehody více než
110 tis. občanů, což představuje více
než pětinu všech odsouzených osob pro
všechny trestné činy. Vážným
a zarážejícím faktem je, že téměř
polovina pachatelů trestných činů
v dopravě byla odsouzena pro trestné činy
opilství v dopravě. To není dobré
vysvědčení pro naše řidiče,
neboť tyto nehody mají zpravidla vždy mimořádné
následky, jak jsem již uvedla. Je třeba sáhnout
v mnohých případech nekompromisně
i k tvrdým represivním trestům a zejména
zákazu řízení motorových vozidel,
což je pro řidiče tím nejvyšším
trestem. Musím připomenout, že i v dopravě
se projevuje recidiva u opilství a proto mám za
to, že je třeba trest zákazu řízení
ukládat na delší dobu a takové řidiče,
kteří hrubě narušují kázeň
na silnici, vyřadit z provozu.
Náš trestní zákon má stanovenou
horní hranici zákazu řízení
motorových vozidel jen na dobu 5 let a rovněž
tak trest odnětí svobody. Ukazuje se potřeba
tuto hranici zvýšit, jak na to správně
poukázal generální prokurátor ČSSR
a také poslanci v ústavně právních
výborech přinesli tento názor ze svých
volebních obvodů. Věřím, že
toto by byl jeden z výchovných momentů u
neukázněných řidičů.
Podle informací byly již úpravy tohoto druhu
navrženy generálním prokurátorem ČSSR,
Nejvyšším soudem ČSSR, ministerstvem vnitra
a ministerstvy spravedlnosti obou republik a předloženy
předsednictvu federální vlády.
Bude třeba zvýšit náročnost výchovy
nových uchazečů o řidičské
oprávnění a to jak v učebních
osnovách, jak o tom hovořil poslanec Černý,
tak také při vyšetření zdravotního
stavu uchazečů o toto oprávnění.
Národní ministerstva zdravotnictví by měla
učinit opatření, aby byla zpřísněna
hlediska pro vydávání potvrzení o
zdravotním stavu uchazečů o řidičské
oprávnění, u nichž by mělo být
zaujato stanovisko, zda uchazeč je vyrovnané povahy,
nemá sklon k agresivitě, výbušnosti,
nervové labilitě atd. Bylo by také vhodné,
aby byli podrobeni vyšetřením a testům
v oblasti psychologie. Pak bude ještě třeba
zpřísnit kontrolu orgánů VB na silnicích,
neboť je prokázáno ze zkušeností,
že když jsou tito na silnicích, zlepší
se kázeň řidičů i chodců.
Nyní několik slov k železniční
dopravě. Za rok 1973 došlo v celé síti
ČSD k 18,5 tis. dopravním nehodám, z toho
bylo 328 velkých nehod, 406 nehod menších (tzv.
kategorie B) a 17 tis. pracovních zmetků. Při
nehodách bylo usmrceno 37 osob, 46 těžce zraněno,
314 lehce zraněno a škody dosáhly částky
42 mil. Kčs. Výrazný vzestup byl zaznamenán
u nehodovosti zaviněné pracovníky ČSD,
na jejichž vrub připadlo 249 velkých nehod,
164 menších a 17 tis. pracovních zmetků.
Na velkých nehodách se podílely nejvíce
Severozápadní a Východní dráha.
Ještě bych chtěla poukázat, že
je dosud hodně nehod na železničních
přejezdech. Bylo jich za rok 1973 celkem 279. Z toho zavinili
pracovníci ČSD jen 3 a ostatní byly způsobeny
řidiči silničních vozidel. Při
těchto nehodách došlo u 31 osob k usmrcení,
148 bylo zraněno a škoda činí téměř
4,5 mil. Kčs.
Dopravní nehodovost v letecké a vodní dopravě
v ČSSR v roce 1973 byla v podstatě stejná
jako v roce 1972. V tzv. velké dopravě došlo
ke 4 leteckým nehodám, z toho u ČSA ke třem
a u Aeroflotu k jedné nehodě. Usmrceno bylo 66 osob
(všechny z nehod Aeroflotu) zraněno bylo 31 osob.
Zničena byla dvě letadla a tři poškozena.
Škoda s výjimkou Aeroflotu činí 2 mil.
Kčs. V letecké dopravě Slovairu nedošlo
v roce 1973 k žádné nehodě.
Ve vnitrostátní vodní dopravě bylo
způsobeno celkem 135 plavebních nehod, z toho v
oblasti Státní plavební správy Praha
38 a Státní plavební správy Bratislava
97 nehod. Způsobená škoda činí
celkem 3,5 mil. Kčs. jedna osoba byla usmrcena a 4 těžce
zraněny.
Vážené soudružky a soudruzi, když
hodnotíme celkovou situaci v dopravě jen za jeden
rok, stála nás 2196 životů, 41 500 zraněných.
Škoda byla způsobena ve výši 614 mil.
Kčs. Domnívám se, že taková bilance
není radostná a měli bychom se všichni
nad touto problematikou zamyslet a každý pak ve svém
volebním obvodě na schůzích a při
každé příležitosti připomínat
situaci v dopravě, aby nedocházelo ke škodám
jak na lidských životech, tak i materiálních.
Vždyť máme jiné oblasti, kde můžeme
peníze i hodnoty lépe uplatnit pro zvýšení
životní úrovně pracujících
v naší krásné socialistické společnosti.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Pilátové.
Slovo má poslanec Tichý, připraví
se poslanec Zima.