Kvalitně je vcelku řízena i odborná
praxe. Rozvíjí se i zásluhou patronátních
smluv, které dobře např. řeší
problém, jak studenty i učně soustavně
seznamovat s neustále se vyvíjející
technologií. Nedořešená je zatím
situace v učebním oboru železničář.
Praxi provádějí učňové
přímo na jednotlivých stanicích, obvykle
těch, které s nimi uzavřely učební
smlouvy. Tím jsou kromě kontroly mistrů svěřeni
do péče dalších zaměstnanců,
kteří ne vždy projevují potřebnou
míru ochoty a snahy učně správně
vést a zacvičit. Provádění
praxe je ztěžováno i přecházením
na různá pracoviště i stanice ČSD.
Podobně je tomu u učňů a studentů
ČSAD, kde nemají vlastní dopravní
sál.
Řízení praxe je důležitým
faktorem při rychlém začleňování
do dopravního procesu. Absolventi středních
škol a učilišť se po zapracování
projevují poměrně dobře. Na dopravních
školách nejlepších výsledků
v odborných předmětech dosahují studenti
přicházející z odborných učilišť
a učni po vyučení. Mají však
většinou závažné nedostatky a potíže
v jazyce českém, ruském a v matematice.
Příprava žáků ze ZDŠ na
střední dopravní školy je rozdílná,
objevují se hlavně potíže v technických
předmětech a žáci postrádají
i potřebnou manuální zručnost a návyky,
což je důsledek nedocenění významu
polytechnické výchovy na ZDŠ v minulosti i
nedostatečného vybavení školních
dílen; i v rodinách není naše mládež
mnohde vedena k práci a pomoci.
V souladu se závěry květnového pléna
ÚV KSČ o rozvoji vědy a techniky bude třeba
rychleji řešit otázky polytechnické
výchovy na všech stupních škol.
Na základě našich průzkumů jsme
si ověřili, že proti minulosti se podstatně
zlepšila řídící práce
škol i učilišť a upevnila se vedoucí
úloha Komunistické strany Československa
při zajišťování hlavních
úkolů. Zlepšila se sociální struktura
studentů na středních školách.
Průměrně 65 % pochází z dělnických
a rolnických rodin. Zvýšila se i politická
angažovanost vedoucích školských pracovníků,
učitelů i žáků, a posunulo se
jejich třídní a socialistické uvědomění
žádoucím směrem.
Na školách i učilištích se podstatně
zaktivizovala činnost SSM, ROH, SČSP, SRPŠ
i jiných organizací Národní fronty.
Základní organizace SSM zahrnují na školách
průměrně asi 55 %, na učilištích
více než 70 % organizovanosti žáků
a učňů jejich práce trpí ale
nesoustavností a někde i nekvalitním vedením.
S tím souvisí otázka, proč zejména
ve větších zařízeních
není samostatný pracovník pro SSM. Pouze
v Železničním učilišti v Nymburce
jsme se setkali s tím, že zde správně
pochopili důležitost a nezastupitelnost jednoho z
významných výchovných činitelů
a vyčlenili pedagogickovýchovného pracovníka
pro práci s mládeží.
Setkali jsme se i se zvýšeným zájmem
ze strany SRPŠ, i když výchovný vliv rodiny
stále ještě není v souladu s cíli
školy. Práce ve sdruženích je často
závislá na úzkém kolektivu lidí
a také styk školy s rodiči z důvodů
vzdálenosti bydliště je uskutečňován
pouze 2 - 3krát do roka na třídních
a plenárních schůzkách, nebo jenom
písemně.
Výchovná práce v internátech studentů
i učňů je správně orientována
na zájmovou činnost, postupuje se podle systému,
ale v podmínkách pětidenního vyučování
se časový prostor pro výchovné působení
snižuje na minimum, neboť v pátek už studenti
i žáci odjíždějí domů,
a vracejí se až v pondělí i v dopoledních
hodinách. Vakuum se daří překonávat
u těch, kteří soustavně navštěvují
některý sportovní oddíl a kde jsou
tělovýchovná a sportovní zařízení.
Někde je totiž alespoň tělocvična,
ale někde, např. v ŽU Praha, v Odborném
učilišti Čs. aerolinií Praha musí
využívat prostorů jiných škol,
tělovýchovných jednot nebo i provizorií.
Velmi dobré sportovní areály má Dopravní
škola v Plzni, ŽU v Martině a v Nymburce. Nymburské
učiliště má vzorně vybudované
sportovní středisko na břehu Labe, které
je učni využíváno nejen v organizované
době mimo pracovní výchovy, ale i v jejich
volném čase, o sobotách, nedělích
i o prázdninách.
Přes zjištěné některé
nedostatky je třeba vyzvednout, že sportovní
i kulturní výsledky mládeže na úseku
dopravy jsou na vysoké úrovni a v mnoha učilištích
i školách jsme se setkali s předním
umístěním učňů a studentů
jak v resortu, tak i mimo něj. Zásluhou výměnných
sportovních zájezdů se např. vytváří
i neformální družba mezi českými
a slovenskými školami, mnohde i mezi srovnatelnými
zařízeními ze SSSR, NDR a jiných zemí
socialistického tábora. Nároky na učně
i studenty jsou v souladu s vývojem techniky a úspěchy
učňů, kteří pokračují
po vyučení ve studiu, potvrzují, že
je možné rozšiřovat učňovské
obory ukončené maturitou a umožnit tak dělnické
mládeži získat úplné středoškolské
vzdělání. Doporučujeme též,
aby bylo řešeno rozdílné uspořádání
prázdninového volna učňů a
studentů.
Na sledovaných typech škol a učilišť
jsme si ověřili, že dopravní školství
sehrálo v současné etapě rozvoje naší
dopravy významnou úlohu. Federální
ministerstvo dopravy věnuje svému školství
péči a stará se o jeho zdokonalování.
Po zhodnocení našich poznatků proto doporučujeme:
- posilovat autoritu organizací SSM, pečovat o růst
členské základny, ale i o zkvalitňování
systému práce;
- důsledněji řešit podíl SRPŠ
tak, aby se stalo rovnocenným partnerem při ideově
politické výchově. Překonávat
formálnost v práci výborů a získávat
co nejširší okruh rodičů;
- do zájmové činnosti učňů
i studentů je třeba orientovat ještě
více složky Národní fronty, které
častěji dávají přednost dětem
ze ZDŠ a v menší míře se obracejí
na učně a studenty.
Dále je třeba
- vyrovnávat rozdíly v materiálním
vybavení jednotlivých škol a učilišť
a vytvořit tak podmínky pro zvyšování
efektivnosti vyučování a jeho modernizaci
v souladu s rozvojem techniky v dopravě;
- polytechnickou výchovu, praktický výcvik
a konání řádné praxe více
spojovat s výkonnými jednotkami a jejich kádrovými
a personálními útvary i s BSP, a tím
dosáhnout komplexnosti výchovného procesu;
- systematicky a dlouhodobě zajišťovat politické,
odborné i pedagogické vzdělávání
u všech výchovných pracovníků
v dopravě. Na učňovských zařízeních
ve smyslu usnesení federální vlády
přijmout účinná opatření
k úpravě platů výchovných pracovníků,
aby se dostali na úroveň školských pracovníků;
- upřesnit a zdokonalit kompetenční vztahy
mezi ministerstvem dopravy i národními výbory
na úseku řízení a koordinace učebně
výchovného procesu;
- z řídící a inspekční
činnosti je třeba vymýtit administrativní
prvky, přistoupit k hlubším rozborům
situace na školách a zkvalitnit celkový řídící
a kontrolní systém na základě poznané
skutečnosti.
Naši poslanci získali při této práci
řadu cenných zkušeností, poznali specifické
problémy přípravy pracovníků
v dopravě a uvědomili si prioritní postavení
dopravy, tepny dnešního života, která
potřebuje zdravou mladou krev. Bylo by ale také
třeba věnovat větší pozornost
samotnými závody a podniky tomu, aby mladí
lidé, kteří přicházejí
do pracovního procesu po vyučení a ze škol
dobře připraveni, měli lépe zajištěn
další politickoodborný růst a byli zásadně
zařazováni na úseky kádrových
dělníků, dílen, popřípadě
BSP. Stejně tak, aby jim byla ze strany složek Národní
fronty na pracovištích věnována zvýšená
pozornost, aby z nich dále rostli uvědomělí,
odborně, politicky i fyzicky zdatní pracovníci
socialistického zřízení.
Jsme přesvědčeni, že koncepce, jež
je dána stranou, vládou i federálním
ministerstvem dopravy, je zárukou plnění
dalších náročných úkolů.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Dragounové.
Slovo má poslankyně Samková, připraví
se poslanec Slavík.
Poslankyně Z. Samková: Vážení
poslanci, vážení hosté, ve výboru
pro sociální politiku jsme v přípravě
našeho dnešního zasedání věnovali
pozornost zejména otázkám péče
o pracovníky v dopravě. Zúčastnili
jsme se průzkumů přímo na pracovištích,
abychom mohli co nejlépe posoudit úroveň
poskytované péče, abychom se seznámili
s pracovními podmínkami našich dopraváků.
Víme, a také to zde bylo již řečeno,
že doprava má v rozvoji ekonomiky důležité
postavení, a je v zájmu celé naší
společnosti, aby pro úspěšné
plnění těchto úkolů byly vytvořeny
co nejlepší podmínky. V posledních letech
se v resortu dopravy stále naléhavěji projevuje
problém stabilizace pracovních sil, zvláště
v dopravě železniční.
Poznali jsme, že mezi nejzávaznější
problémy, ovlivňující stabilitu pracovníků
v dopravě a možnosti získávání
nových, mladých zaměstnanců, patří
bytová otázka.
Zvlášť v posledních letech se stále
výrazněji projevuje, že bytová problematika
je vedle mzdové v popředí zájmu pracovníků
dopravy.
Bytové požadavky stále narůstají.
Potvrzují to čísla, se kterými jsme
se ve výboru i při průzkumu seznámili.
Za období let 1950 až 1970 získal resort 13
360 bytových jednotek, ale požadavky na byty jsou
stále o mnoho vyšší.
V páté pětiletce podle příslibu
lze očekávat, že by mělo dojít
k určitému zlepšení. Ale i tak nelze
tento stav pokládat za příznivý. Situace
je příznivější díky tomu,
že se realizuje i vlastní podniková bytová
výstavba a rozvíjí se v široké
míře výstavba individuální,
tj. výstavba a přestavba rodinných domků,
na kterou poskytuje organizace resortu dopravy zvýhodněné
půjčky. Toto řešení, i když
je nutné, řeší jen částečně
situaci, zvláště má-li se přihlížet
k bezpečnosti i k celkové fyzické a psychické
přípravě pracovníka při nastoupení
do práce. Často se stávalo a stává,
a nelze tomu dost dobře zabránit, že pracovníci
přicházejí do práce přímo
ze stavby, nemluvě ještě o velké přesčasovosti,
která je někdy jedinou možností, jak
zvládnout plánované úkoly. Touto formou
získávají ročně pracovníci
dopravy 2000 bytů. Hlavní forma, na kterou je doprava
odkázána, je a zůstává i nadále
příděl od národních výborů,
ročně okolo 1000 bytů. Domnívám
se, že ve větší míře než
dosud je potřeba řešit výstavbu bytů
formou dodavatelskou.
Přímo na pracovištích jsme se přesvědčovali,
že bytová otázka je vážným
stabilizačním faktorem, zejména mladých,
kvalifikovaných zaměstnanců. Naši poslanci
při průzkumu v červnu zjistili v elektroúseku
v Ostravě, že běžela výpovědní
lhůta u 11 mladých zaměstnanců, kterým
je v jiných resortech na Ostravsku nabízen byt okamžitě.
Obdobná situace byla na pracovištích železničního
uzlu v Plzni, kde některé profese v dopravě
mají již předem naplánované přesčasy
ve výši 70 hodin měsíčně,
ale jsou i případy, že v červnu měli
někteří zaměstnanci limit přesčasů
již vyčerpán.
Víme-li již dnes, kde vznikají problémy,
kde je značná přesčasovost nebo kde
se provoz musí omezovat, kde je značný odchod
pracovních sil a nábor se nedaří,
byla by jistě chyba řešit věci až
když se vytvoří na některých
úsecích dopravy kalamitní situace.
Také v mém volebním obvodu je situace v pracovních
silách napjatá a je ovlivněna tím,
že organizace v dopravě nemohou mladým zaměstnancům
nabídnout, alespoň jako částečnou
kompenzaci za těžší pracovní podmínky,
které v dopravě jsou, byt. Je tomu tak i v České
Třebové, jinak také řečeno
městě železničářů,
kde odešlo několik desítek pracujících
ze zaměstnání z důvodů bytových
otázek.
V tomto železničním uzlu budou v šesté
pětiletce úkoly veliké, a protože okres
Ústí nad Orlicí je velmi průmyslový,
bude třeba získat pracovníky z jiných
míst. Proto otázka bytů je velmi aktuální.
Otázka mzdová byla v dopravě vyřešena
ještě před počátkem této
pětiletky z důvodů nám známých.
Jsou to nepřetržité provozy, činnost
za jízdy, větší nároky na fyzický
stav pracovníků a další řada
jiných obtíží, i celkový styl
života pracovníků v dopravě, kteří
také nemají možnosti jako pracovníci
jiných odvětví, zejména v oblasti
kulturního a společenského vyžití.
Doprava disponuje celkem asi 35 tisíci bytových
jednotek. Jsou to byty podnikové i tzv. služební,
které kryjí potřebu asi jedné sedminy,
a z nich ještě asi 20 % je obsazeno uživateli
mimo resort dopravy. Jejich uvolňování pro
potřeby dopravy se daří po značném
úsilí jen v ojedinělých případech.
Při průzkumu u ČSA v Ruzyni bylo zjištěno,
že naposledy tam přidělili podnikový
byt před 10 lety. Velmi tíživá je bytová
situace v Praze a v Brně. Z tohoto důvodu je třeba
podpořit stanovisko respektování důležitých
železničních uzlů a lokalit, nezbytných
pro dopravu.
Mluvíme-li o významu dopravy jako o tepnách
a žilách, které v organismu rozvádějí
krev, není toto přirovnání povrchní.
Doprava je beze sporu životem celého našeho hospodářství
a jakékoliv její narušení ovlivní
i jiné oblasti našeho národního hospodářství.
Věřím, že moje připomínky
budou správně pochopeny, že příslušné
instituce, které ovlivňují tuto problematiku,
přispějí k řešení bytové
situace pracovníků dopravy tak, jak její
úkoly a stav vyžadují. Bylo by možné
uvádět řadu dalších poznatků,
jež podtrhují naléhavost řešení,
ale nechci prodlužovat své diskusní vystoupení.
Vím, že jde o vážný celospolečenský
problém, jehož řešení je odvislé
od celkových možností našeho národního
hospodářství, ale přesto si myslím,
že v rámci komplexního řešení
bytové politiky by mělo být dáno přednější
místo také pracovníkům v dopravě.
Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Samkové.
Slovo má poslanec Slavík, připraví
se poslankyně Pilátová.