Čtvrtek 24. října 1974

Kvalitně je vcelku řízena i odborná praxe. Rozvíjí se i zásluhou patronátních smluv, které dobře např. řeší problém, jak studenty i učně soustavně seznamovat s neustále se vyvíjející technologií. Nedořešená je zatím situace v učebním oboru železničář. Praxi provádějí učňové přímo na jednotlivých stanicích, obvykle těch, které s nimi uzavřely učební smlouvy. Tím jsou kromě kontroly mistrů svěřeni do péče dalších zaměstnanců, kteří ne vždy projevují potřebnou míru ochoty a snahy učně správně vést a zacvičit. Provádění praxe je ztěžováno i přecházením na různá pracoviště i stanice ČSD. Podobně je tomu u učňů a studentů ČSAD, kde nemají vlastní dopravní sál.

Řízení praxe je důležitým faktorem při rychlém začleňování do dopravního procesu. Absolventi středních škol a učilišť se po zapracování projevují poměrně dobře. Na dopravních školách nejlepších výsledků v odborných předmětech dosahují studenti přicházející z odborných učilišť a učni po vyučení. Mají však většinou závažné nedostatky a potíže v jazyce českém, ruském a v matematice.

Příprava žáků ze ZDŠ na střední dopravní školy je rozdílná, objevují se hlavně potíže v technických předmětech a žáci postrádají i potřebnou manuální zručnost a návyky, což je důsledek nedocenění významu polytechnické výchovy na ZDŠ v minulosti i nedostatečného vybavení školních dílen; i v rodinách není naše mládež mnohde vedena k práci a pomoci.

V souladu se závěry květnového pléna ÚV KSČ o rozvoji vědy a techniky bude třeba rychleji řešit otázky polytechnické výchovy na všech stupních škol.

Na základě našich průzkumů jsme si ověřili, že proti minulosti se podstatně zlepšila řídící práce škol i učilišť a upevnila se vedoucí úloha Komunistické strany Československa při zajišťování hlavních úkolů. Zlepšila se sociální struktura studentů na středních školách. Průměrně 65 % pochází z dělnických a rolnických rodin. Zvýšila se i politická angažovanost vedoucích školských pracovníků, učitelů i žáků, a posunulo se jejich třídní a socialistické uvědomění žádoucím směrem.

Na školách i učilištích se podstatně zaktivizovala činnost SSM, ROH, SČSP, SRPŠ i jiných organizací Národní fronty.

Základní organizace SSM zahrnují na školách průměrně asi 55 %, na učilištích více než 70 % organizovanosti žáků a učňů jejich práce trpí ale nesoustavností a někde i nekvalitním vedením. S tím souvisí otázka, proč zejména ve větších zařízeních není samostatný pracovník pro SSM. Pouze v Železničním učilišti v Nymburce jsme se setkali s tím, že zde správně pochopili důležitost a nezastupitelnost jednoho z významných výchovných činitelů a vyčlenili pedagogickovýchovného pracovníka pro práci s mládeží.

Setkali jsme se i se zvýšeným zájmem ze strany SRPŠ, i když výchovný vliv rodiny stále ještě není v souladu s cíli školy. Práce ve sdruženích je často závislá na úzkém kolektivu lidí a také styk školy s rodiči z důvodů vzdálenosti bydliště je uskutečňován pouze 2 - 3krát do roka na třídních a plenárních schůzkách, nebo jenom písemně.

Výchovná práce v internátech studentů i učňů je správně orientována na zájmovou činnost, postupuje se podle systému, ale v podmínkách pětidenního vyučování se časový prostor pro výchovné působení snižuje na minimum, neboť v pátek už studenti i žáci odjíždějí domů, a vracejí se až v pondělí i v dopoledních hodinách. Vakuum se daří překonávat u těch, kteří soustavně navštěvují některý sportovní oddíl a kde jsou tělovýchovná a sportovní zařízení. Někde je totiž alespoň tělocvična, ale někde, např. v ŽU Praha, v Odborném učilišti Čs. aerolinií Praha musí využívat prostorů jiných škol, tělovýchovných jednot nebo i provizorií. Velmi dobré sportovní areály má Dopravní škola v Plzni, ŽU v Martině a v Nymburce. Nymburské učiliště má vzorně vybudované sportovní středisko na břehu Labe, které je učni využíváno nejen v organizované době mimo pracovní výchovy, ale i v jejich volném čase, o sobotách, nedělích i o prázdninách.

Přes zjištěné některé nedostatky je třeba vyzvednout, že sportovní i kulturní výsledky mládeže na úseku dopravy jsou na vysoké úrovni a v mnoha učilištích i školách jsme se setkali s předním umístěním učňů a studentů jak v resortu, tak i mimo něj. Zásluhou výměnných sportovních zájezdů se např. vytváří i neformální družba mezi českými a slovenskými školami, mnohde i mezi srovnatelnými zařízeními ze SSSR, NDR a jiných zemí socialistického tábora. Nároky na učně i studenty jsou v souladu s vývojem techniky a úspěchy učňů, kteří pokračují po vyučení ve studiu, potvrzují, že je možné rozšiřovat učňovské obory ukončené maturitou a umožnit tak dělnické mládeži získat úplné středoškolské vzdělání. Doporučujeme též, aby bylo řešeno rozdílné uspořádání prázdninového volna učňů a studentů.

Na sledovaných typech škol a učilišť jsme si ověřili, že dopravní školství sehrálo v současné etapě rozvoje naší dopravy významnou úlohu. Federální ministerstvo dopravy věnuje svému školství péči a stará se o jeho zdokonalování.

Po zhodnocení našich poznatků proto doporučujeme:

- posilovat autoritu organizací SSM, pečovat o růst členské základny, ale i o zkvalitňování systému práce;

- důsledněji řešit podíl SRPŠ tak, aby se stalo rovnocenným partnerem při ideově politické výchově. Překonávat formálnost v práci výborů a získávat co nejširší okruh rodičů;

- do zájmové činnosti učňů i studentů je třeba orientovat ještě více složky Národní fronty, které častěji dávají přednost dětem ze ZDŠ a v menší míře se obracejí na učně a studenty.

Dále je třeba

- vyrovnávat rozdíly v materiálním vybavení jednotlivých škol a učilišť a vytvořit tak podmínky pro zvyšování efektivnosti vyučování a jeho modernizaci v souladu s rozvojem techniky v dopravě;

- polytechnickou výchovu, praktický výcvik a konání řádné praxe více spojovat s výkonnými jednotkami a jejich kádrovými a personálními útvary i s BSP, a tím dosáhnout komplexnosti výchovného procesu;

- systematicky a dlouhodobě zajišťovat politické, odborné i pedagogické vzdělávání u všech výchovných pracovníků v dopravě. Na učňovských zařízeních ve smyslu usnesení federální vlády přijmout účinná opatření k úpravě platů výchovných pracovníků, aby se dostali na úroveň školských pracovníků;

- upřesnit a zdokonalit kompetenční vztahy mezi ministerstvem dopravy i národními výbory na úseku řízení a koordinace učebně výchovného procesu;

- z řídící a inspekční činnosti je třeba vymýtit administrativní prvky, přistoupit k hlubším rozborům situace na školách a zkvalitnit celkový řídící a kontrolní systém na základě poznané skutečnosti.

Naši poslanci získali při této práci řadu cenných zkušeností, poznali specifické problémy přípravy pracovníků v dopravě a uvědomili si prioritní postavení dopravy, tepny dnešního života, která potřebuje zdravou mladou krev. Bylo by ale také třeba věnovat větší pozornost samotnými závody a podniky tomu, aby mladí lidé, kteří přicházejí do pracovního procesu po vyučení a ze škol dobře připraveni, měli lépe zajištěn další politickoodborný růst a byli zásadně zařazováni na úseky kádrových dělníků, dílen, popřípadě BSP. Stejně tak, aby jim byla ze strany složek Národní fronty na pracovištích věnována zvýšená pozornost, aby z nich dále rostli uvědomělí, odborně, politicky i fyzicky zdatní pracovníci socialistického zřízení.

Jsme přesvědčeni, že koncepce, jež je dána stranou, vládou i federálním ministerstvem dopravy, je zárukou plnění dalších náročných úkolů.

Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Dragounové. Slovo má poslankyně Samková, připraví se poslanec Slavík.

Poslankyně Z. Samková: Vážení poslanci, vážení hosté, ve výboru pro sociální politiku jsme v přípravě našeho dnešního zasedání věnovali pozornost zejména otázkám péče o pracovníky v dopravě. Zúčastnili jsme se průzkumů přímo na pracovištích, abychom mohli co nejlépe posoudit úroveň poskytované péče, abychom se seznámili s pracovními podmínkami našich dopraváků. Víme, a také to zde bylo již řečeno, že doprava má v rozvoji ekonomiky důležité postavení, a je v zájmu celé naší společnosti, aby pro úspěšné plnění těchto úkolů byly vytvořeny co nejlepší podmínky. V posledních letech se v resortu dopravy stále naléhavěji projevuje problém stabilizace pracovních sil, zvláště v dopravě železniční.

Poznali jsme, že mezi nejzávaznější problémy, ovlivňující stabilitu pracovníků v dopravě a možnosti získávání nových, mladých zaměstnanců, patří bytová otázka.

Zvlášť v posledních letech se stále výrazněji projevuje, že bytová problematika je vedle mzdové v popředí zájmu pracovníků dopravy.

Bytové požadavky stále narůstají. Potvrzují to čísla, se kterými jsme se ve výboru i při průzkumu seznámili. Za období let 1950 až 1970 získal resort 13 360 bytových jednotek, ale požadavky na byty jsou stále o mnoho vyšší.

V páté pětiletce podle příslibu lze očekávat, že by mělo dojít k určitému zlepšení. Ale i tak nelze tento stav pokládat za příznivý. Situace je příznivější díky tomu, že se realizuje i vlastní podniková bytová výstavba a rozvíjí se v široké míře výstavba individuální, tj. výstavba a přestavba rodinných domků, na kterou poskytuje organizace resortu dopravy zvýhodněné půjčky. Toto řešení, i když je nutné, řeší jen částečně situaci, zvláště má-li se přihlížet k bezpečnosti i k celkové fyzické a psychické přípravě pracovníka při nastoupení do práce. Často se stávalo a stává, a nelze tomu dost dobře zabránit, že pracovníci přicházejí do práce přímo ze stavby, nemluvě ještě o velké přesčasovosti, která je někdy jedinou možností, jak zvládnout plánované úkoly. Touto formou získávají ročně pracovníci dopravy 2000 bytů. Hlavní forma, na kterou je doprava odkázána, je a zůstává i nadále příděl od národních výborů, ročně okolo 1000 bytů. Domnívám se, že ve větší míře než dosud je potřeba řešit výstavbu bytů formou dodavatelskou.

Přímo na pracovištích jsme se přesvědčovali, že bytová otázka je vážným stabilizačním faktorem, zejména mladých, kvalifikovaných zaměstnanců. Naši poslanci při průzkumu v červnu zjistili v elektroúseku v Ostravě, že běžela výpovědní lhůta u 11 mladých zaměstnanců, kterým je v jiných resortech na Ostravsku nabízen byt okamžitě. Obdobná situace byla na pracovištích železničního uzlu v Plzni, kde některé profese v dopravě mají již předem naplánované přesčasy ve výši 70 hodin měsíčně, ale jsou i případy, že v červnu měli někteří zaměstnanci limit přesčasů již vyčerpán.

Víme-li již dnes, kde vznikají problémy, kde je značná přesčasovost nebo kde se provoz musí omezovat, kde je značný odchod pracovních sil a nábor se nedaří, byla by jistě chyba řešit věci až když se vytvoří na některých úsecích dopravy kalamitní situace.

Také v mém volebním obvodu je situace v pracovních silách napjatá a je ovlivněna tím, že organizace v dopravě nemohou mladým zaměstnancům nabídnout, alespoň jako částečnou kompenzaci za těžší pracovní podmínky, které v dopravě jsou, byt. Je tomu tak i v České Třebové, jinak také řečeno městě železničářů, kde odešlo několik desítek pracujících ze zaměstnání z důvodů bytových otázek.

V tomto železničním uzlu budou v šesté pětiletce úkoly veliké, a protože okres Ústí nad Orlicí je velmi průmyslový, bude třeba získat pracovníky z jiných míst. Proto otázka bytů je velmi aktuální. Otázka mzdová byla v dopravě vyřešena ještě před počátkem této pětiletky z důvodů nám známých. Jsou to nepřetržité provozy, činnost za jízdy, větší nároky na fyzický stav pracovníků a další řada jiných obtíží, i celkový styl života pracovníků v dopravě, kteří také nemají možnosti jako pracovníci jiných odvětví, zejména v oblasti kulturního a společenského vyžití.

Doprava disponuje celkem asi 35 tisíci bytových jednotek. Jsou to byty podnikové i tzv. služební, které kryjí potřebu asi jedné sedminy, a z nich ještě asi 20 % je obsazeno uživateli mimo resort dopravy. Jejich uvolňování pro potřeby dopravy se daří po značném úsilí jen v ojedinělých případech.

Při průzkumu u ČSA v Ruzyni bylo zjištěno, že naposledy tam přidělili podnikový byt před 10 lety. Velmi tíživá je bytová situace v Praze a v Brně. Z tohoto důvodu je třeba podpořit stanovisko respektování důležitých železničních uzlů a lokalit, nezbytných pro dopravu.

Mluvíme-li o významu dopravy jako o tepnách a žilách, které v organismu rozvádějí krev, není toto přirovnání povrchní. Doprava je beze sporu životem celého našeho hospodářství a jakékoliv její narušení ovlivní i jiné oblasti našeho národního hospodářství.

Věřím, že moje připomínky budou správně pochopeny, že příslušné instituce, které ovlivňují tuto problematiku, přispějí k řešení bytové situace pracovníků dopravy tak, jak její úkoly a stav vyžadují. Bylo by možné uvádět řadu dalších poznatků, jež podtrhují naléhavost řešení, ale nechci prodlužovat své diskusní vystoupení. Vím, že jde o vážný celospolečenský problém, jehož řešení je odvislé od celkových možností našeho národního hospodářství, ale přesto si myslím, že v rámci komplexního řešení bytové politiky by mělo být dáno přednější místo také pracovníkům v dopravě. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Samkové. Slovo má poslanec Slavík, připraví se poslankyně Pilátová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP