Ministerstvo dopravy převedlo vozy RAJ do vlastnictví
generálního ředitelství cementáren
a vápenek. V důsledku toho není uspokojivě
zajištěna přeprava jemně mletých
vápenatých hnojiv. Pokud jde o zmíněný
automobilový přepravník Tatra, lze říci
jenom tolik, že dosavadní výrobce n. p. ZVVZ
Milevsko v roce 1972 zastavil jejich výrobu a veškerou
kapacitu věnuje na obdobné cisternové přepravníky
na cement. Máme za to, že příslušné
orgány by se těmito otázkami měly
vážně zabývat.
Zmínil jsem se ve svém vystoupení pro krátkost
času jen o nejzávažnějších
problémech, které zpomalují zefektivňování
rozvoje našeho zemědělství - tedy především
nedostatečná obnova a rozvoj automobilní
zemědělské dopravy, která je charakterizována
neúměrně nízkými dodávkami
nových nákladních automobilů vyšších
kategorií nosnosti.
Neuspokojivá je také situace v servisní službě
a v dodávkách náhradních dílů
pro dopravní park.
Zprávu o výsledcích průzkumu, kterou
výbor projednal, zaslal spolu s usnesením výboru
příslušným resortům a orgánům.
Z odpovědí 12 ministrů vyplývá
snaha řešit problémy zemědělské
dopravy. Z nich také vyplývá, že hlavní
stěžejní problém spočívá
v zajištění obnovy a rozvoje parku nákladních
automobilů pro zemědělství.
Mezi resorty zemědělství a strojírenství
je dohodnuta společná koncepce řešení
automobilové dopravy. Problém ovšem spočívá
v její realizaci a zabezpečení dostatečných
dodávek do zemědělství. Veškeré
problémy jsou však nadále otevřeny.
Mimo cisternové vagóny RAJ a přepravníky
Tatra 138 jsou to otázky strojů pro chemickou ochranu
v zemědělství a další.
Bylo by jistě nesprávné, kdybychom hledali
možnosti a zdroje jen mimo naše odvětví.
Jsme si vědomi toho, že musíme hledat rezervy
i uvnitř našeho zemědělství -
v lepším využití dopravní techniky.
Počítáme proto do budoucna s umístěním
dopravní techniky do dopravních středisek,
zejména při agrochemických podnicích
tak, jak to dělávají naši sousedé
v NDR. Chceme tím docílit nejen většího
využití dopravních prostředků,
ale i lepšího hospodaření s pneumatikami
i celkového snížení provozních
nákladů. Chceme v zemědělství,
zejména ve sdružených podnicích, vytvářet
podmínky pro vyšší formy organizace závodové
dopravy, a to je v zájmu nejen zemědělství,
ale celé společnosti.
Jsme si vědomi, že řešení této
problematiky je velmi složité a existuje zde řada
otevřených otázek. Proto výbory pro
zemědělství a výživu počítají
s tím, že se ve své činnosti těmito
problémy budou soustavně zabývat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SL RSDr. R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Římanovi.
Slovo má poslankyňa Gajdošová.
Poslankyně M. Gajdošová: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci! Vo svojom diskusnom príspevku chcem sa zamerať
na tú časť správy súdruha ministra,
v ktorej hovoril o školstve a doprave. V písomnej
správe, ktorá bola predložená ešte
v marci tohto roku, je uvedená len príprava na robotnícke
povolanie a stredné technické kádre v doprave.
Skupina poslancov Kultúrneho výboru Snemovne ľudu
mala možnosť zoznámiť sa s prípravou
odborníkov pre dopravu na Vysokej škole dopravnej
v Žiline. Je to škola s celoštátnym dosahom,
pomerne mladá. Nedávno oslávila 20. výročie
svojho založenia. Okrem pedagogického procesu je hlavnou
náplňou práce školy riešenie vedeckovýskumných
úloh štátneho a rezortného plánu
výskumu. Spolu s Výskumným ústavom
dopravným v Žiline predstavuje Vysoká škola
dopravná najväčšiu vedeckovýskumnú
kapacitu v odvetviach dopravy v ČSSR. Ročne v priemere
vychováva okolo 600 absolventov, z ktorých prevažná
časť pracuje v rezortoch dopravy a spojov. Viac ako
100 absolventov sa umiestňuje v strojárskych závodoch
severozápadného Slovenska.
Z podkladových materiálov vyplýva, že
potreba vysokoškolských kádrov je ročne
krytá na 50 - 60 %. Ďalší absolventi sú
získavaní z ostatných vysokých škôl.
V súčasnej dobe je najslabším miestom
príprava ekonomických kádrov. Túto
problematiku rieši Federálne ministerstvo dopravy
s Vysokou školou dopravnou v Žiline a Vysokou školou
ekonomickou v Prahe, ktorá v študijnom odbore "Ekonomika
a riadenie dopravy a spojov" uspokojuje potreby predovšetkým
neželezničnej dopravy. Perspektívna požiadavka
pre dopravu a spoje v 6. päťročnici je 2410 absolventov
pre ČSR a 1465 pre SSR. Približne rovnaká potreba
je i v pláne na 7. päťročnicu.
V súvise so zapĺňaním predpísanej
kvóty pre prvé ročníky treba spomenúť
starú bolesť vedenia školy, že sa mu nedarí
zaplniť prvé ročníky poslucháčmi
z ČSR, nehovoriac už o jednotlivých okrajových
oblastiach Čiech, ktoré niekoľko rokov za sebou
nie sú primerane zastúpené poslucháčmi
na Vysokej škole dopravnej v Žiline. Tento stav sa perspektívne
prejaví na takých dôležitých úsekoch
našej ekonomiky, akými sú doprava a spoje.
V propagácii celoštátnych študijných
odborov Vysokej školy dopravnej urobilo jej vedenie niekoľko
pozitívnych opatrení, ale i napriek tomu treba konštatovať,
že škola je v tomto úsilí osamotená
a pomoc nachádza len na Federálnom ministerstve
dopravy. Uznanie si zasluhuje i propagačná činnosť
Čs. rozhlasu. Toto však nemožno povedať
o celoštátnom vysielaní Čs. televízie
a niektorých denníkoch. Informácie o možnostiach
štúdia na Vysokej škole dopravnej v Žiline
sa v televízii aj v redakciách buď vôbec
nevyskytujú, a keď, tak spravidla oneskorene, keď
už väčšina maturantov sa rozhodla, na ktorú
vysokú školu pôjde študovať.
Výchovno-vyučovací proces na Vysokej škole
dopravnej v Žiline je nepriaznivo ovplyvňovaný
nedostatkom priestorov. Objekty, ktoré má škola
k dispozícii, sú rozptýlené na 19
miestach. Vážne zaostáva výstavba nového
areálu školy. A tejto problematike sa zo strany zainteresovaných
ministerstiev venuje ešte vždy málo pozornosti.
Vedenie predložilo súhrn naliehavých požiadaviek
pri príležitosti návštevy prvého
tajomníka ÚV KSS s. Lenárta ešte v marci
1974. Investičná výstavba sa plní
len na 25 %. Priestorová tieseň na tejto škole
je zrejmá i z relácie, pri ktorej proti stanovenej
norme 11 m2 na študenta škola disponuje plochou
4 m2 na poslucháča.
Vedeckotechnickému rozvoju na Vysokej škole dopravnej
po májovom pléne ÚV KSČ je zo strany
vedenia venovaná náležitá pozornosť.
Keďže od spomínaného zasadnutia uplynul
sotva polrok, rozpracovanie uznesení ÚV KSČ
a ÚV KSS sa nachádza skôr v teoretickej, organizačnej
rovine. Táto škola ako celok predstavuje významný
vedeckovýskumný potenciál, ktorý treba
čo najefektívnejšie využiť v spojení
s ostatnými zložkami výskumnej a vývojovej
základne. Neformálne sa zapája do riešenia
krátkodobých i dlhodobých úloh štátneho
plánu výskumu, plánu rozvoja vedy a techniky,
plánu rezortných a fakultných úloh.
K problematike vedeckovýskumnej práce patrí
i otázka medzinárodnej kooperácie a integrácie,
spolupráca s družobnými školami a pracoviskami
v zahraničí, využitie zahraničných
pobytov, ale aj domácich odborných podujatí.
V tomto smere škola nevyužíva ešte všetky
možnosti, ktoré jej poskytuje široká vedeckovýskumná
základňa i značný počet odborne
i vedecky pripravených kádrov. Nedostatky v kádrovom
obsadení miest vysokoškolských učiteľov
platia analogicky aj pre Ústav marxizmu-leninizmu, ktorému
chýba 30 % z plánovaného počtu učiteľov.
Zo spoločenských organizácií najväčší
vplyv na študentov má Socialistický zväz
mládeže. Na Vysokej škole dopravnej je organizovaných
2680 poslucháčov. Socialistický zväz
mládeže kladie dôraz hlavne na úspešné
štúdium, s osobitným zreteľom na pomoc
študentom z robotníckych a roľníckych
rodín. V práci SZM si zaslúži pozornosť
jeho starostlivosť o letnú aktivitu poslucháčov,
o študentské brigády, o ich pracovnú,
ako aj kultúrno-spoločenskú náplň.
Možno povedať, že vedeniu školy, jednotlivých
fakúlt, ako aj SZM sa darí plniť uznesenie
pléna ÚV KSČ z júla 1973, v ktorom
je vyslovené, že mladé pokolenie má
byť vychovávané pre život a prácu
v rozvinutej socialistickej spoločnosti.
Podrobnú správu o situácii na Vysokej škole
dopravnej v Žiline súčasne predložím
Predsedníctvu Snemovne ľudu. Prosím prítomného
súdruha ministra Ing. Šutku, aby Federálne
ministerstvo dopravy venovalo tejto škole zvýšenú
starostlivosť a pozornosť.
Předsedající místopředseda
SL RSDr. R. Nejezchleb: Ďakujem poslankyni Gajdošovej.
Teraz prerušíme naše rokovanie na jednu hodinu
s tým, že by sme začali o 13.30 hodín.
Ako prvý odpoludnia v diskusii vystúpi poslanec
Hudec.
(Jednání přerušeno ve 12.33 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hod.)
(Řízení schůze převzal předseda
SL V. David.)
Předseda SL V. David: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, zahajuji přerušené jednání
4. schůze Sněmovny lidu. Budeme pokračovat
v rozpravě. Slovo má poslanec Hudec, připraví
se poslanec Kvasnica.
Poslanec J. Hudec: Vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte, abych se alespoň
krátce zmínil o některých specifických
momentech, které působí na úroveň
současné ekonomiky dopravy a na jejich efektivnost.
Těchto specifik je celá řada, uvedu alespoň
ta hlavní. Především je to extenzívní
vývoj přepravních nároků při
současné potřebě intenzívního
využívání dopravních prostředků,
dále neodpovídající tempo modernizace
v některých oblastech dopravy, ale také vysoká
rozestavěnost a z toho plynoucí malá efektivnost
vložených investičních prostředků,
vysoké využívání pracovních
sil, zapojených sice do efektivní technologie, avšak
někdy s nízkou účinností ve
využívání základních fondů.
Je to ale také neúplné uplatňování
zásad hodnotového zákona do tvorby cen za
přepravu a z toho vznikající snížení
hospodářských prostředků dopravy.
Proto se domnívám, že je třeba při
zabezpečování úkolů dopravy,
spojených se záměry pětiletého
plánu věnovat soustředěnou pozornost
zvláště ekonomické problematice dopravy,
která je značně složitá a náročná.
Na rozdíl od jiných odvětví národního
hospodářství je tato složitost a náročnost
dána zejména také potřebou vytvářet
značné rezervy, nezbytné pro překlenutí
nerovnoměrnosti poptávky na přepravu v provozních
kapacitách dopravy. Přitom jde nejen o dopravní
prostředky samé, ale i o kapacity dopravních
cest.
Navíc pak dopravní proces charakterizuje relativně
vysoký podíl živé práce. Přitom
výsledkem přepravního procesu není
věcná užitná hodnota, ale užitečný
efekt tj. přemístění samo.
Tyto skutečnosti působí různě
v jednotlivých druzích dopravy. Tedy i ekonomická
problematika jednotlivých druhů dopravy je různá.
Například v železniční dopravě
působí na ekonomiku vysoký podíl relativně
nezávislých nákladů, vyvolávaných
náklady na odpisy, opravy a údržbu všech
základních prostředků. Je to ovlivněno
zejména tím, že železniční
doprava sama buduje, udržuje, opravuje a obnovuje také
dopravní cesty.
Veliké nároky na organizaci klade také nezbytná
potřeba soustředit zejména nákladní
vozy za celou síť ČSD v centru, bez možnosti
jejich přidělení jednotlivým dráhám.
K těmto zvláštnostem se řadí
ještě povětrnostní podmínky mnohem
nepříznivěji než v jiných odvětvích
národního hospodářství a řada
dalších vlivů menšího rozsahu,
typických pro dopravu.
Tyto specifické zvláštnosti odvětví
dopravy vyžadují, aby při racionálním
fungování ekonomických nástrojů
platila taková hlediska, která by v dopravě
zajišťovala jednak prosazování národohospodářských
zájmů, jednak vytvářela podmínky
pro správnou ekonomickou dělbu přepravní
práce, zejména mezi ČSD a ČSAD.
S ohledem na relativně vysoké investiční
nároky železnice, je nutno velmi pečlivě
dbát v organizaci celého našeho přepravního
systému, zvláště pokud se týče
přepravy osob, o to, aby přeprava po železnici
byla co nejefektivnější, aby vlaky, zejména
dálkové rychlíky jezdily dobře vytížené.
Dnešní stav v této oblasti bych chtěl
dokumentovat na jedné z řady připomínek,
na které jsem narazil při průzkumu ve vlastním
volebním obvodu.
V poslední době dochází ke značnému
růstu počtu dálkových autobusových
linek. Venkovským okresem, kde je můj volební
obvod, jich probíhá k dnešnímu dni 18,
z nich většina byla zavedena v posledních letech.
Řada těchto linek zajišťuje z různých
důvodů dopravu mezi místy s poměrně
příznivým vlakovým spojením.
Přitom vlaky v těchto směrech nejsou plně
vytíženy. K zabezpečení provozu těchto
dálkových autobusových linek je třeba
značného počtu autobusů s vysokou
spotřebou pohonných hmot. Na druhé straně
chybějí autobusy k zajištění
dopravy dělníků do zaměstnání
a dětí do škol při dopravě na
krátké vzdálenosti ve špičkových
ranních a odpoledních hodinách. Tento stav
je pracujícími stále a právem kritizován.
Při zvážení všech okolností,
zejména také ekonomických aspektů
této skutečnosti nutno dobře vážit
funkčnost a společenskou efektivnost takovéhoto
zdvojování dopravních spojů, dnes
obzvláště s ohledem na ceny ropy.
Také současná situace s uplatňováním
nepřímých ekonomických nástrojů
řízení a jejich ekonomické efektivnosti
v jednotlivých druzích dopravy ukazuje na potřebu
jejich dalšího propracování.
V železniční dopravě se uplatňuje
systém přímého vztahu ke státnímu
rozpočtu. V podstatě to znamená, že
železničnímu oboru je nahrazována část
investic nenávratnou formou ze státního rozpočtu.
Ve veřejné silniční dopravě
se uplatňuje obecný systém nepřímých
nástrojů. Obdobný systém řízení
jako v železniční dopravě je platný
také v městské dopravě. Letecká
doprava zase hospodaří jako podniky veřejné
automobilové dopravy podle obecně platného
zákona č. 111 z roku 1971.