Chtěl bych zejména při hodnocení výsledků
automobilové dopravy ocenit obětavou práci
tisíců řidičů nákladních
automobilů a autobusů a dalších pracovníků
silniční dopravy. Zvláště bych
chtěl ocenit řidiče pražských
autobusů, kteří musí ve velmi hustém
provozu, za každého počasí ve dne i
v noci, převážet tisíce pracujících
do zaměstnání.
K tomu, aby všechny druhy dopravy fungovaly, aby mohly plnit
své úkoly, potřebují samozřejmě
jak lokomotivy, vagóny, automobily, autobusy, lodě
i plavební zařízení, ale i další
zařízení a vybavení ať už
jde o zabezpečovací a signální zařízení,
transformátorové stanice, přenosné
systémy, anebo kolejnice, jeřáby apod. Potřebují
nezbytně také zařízení a konstrukce
pro výstavbu mostů silničních i železničních,
pohonné hmoty a řadu dalších dodávek
z ostatních odvětví národního
hospodářství.
Ověřili jsme si, že ministerstvo hutnictví
a těžkého strojírenství i ministerstvo
všeobecného strojírenství věnují
značnou pozornost zabezpečení plánovaných
dodávek pro dopravu. Vcelku se daří zabezpečovat
tzv. finální výrobky, jako lokomotivy, vagóny,
trolejbusy, nákladní auta i autobusy. Poněkud
horší je to s dodávkami pro investiční
výstavbu, zejména ocelových konstrukcí,
o kterých jsem se již zmínil. U ocelových
konstrukcí jde o mimořádně nákladné
a rozsáhlé dodávky. Např. přemostění
nádraží Praha-střed, které je
v současné době řešeno, znamená
mnohamiliónové investice a představuje také
tisíce tun ocelových konstrukcí.
Málo uspokojivá je rovněž situace v
dodávkách a v nabídce zabezpečovacích
zařízení pro dopravu, dále signálních
zařízení a zařízení
pro mechanizaci a automatizaci namáhavých prací.
Trvají i nadále neuspokojivé dodávky
náhradních dílů pro všechny druhy
vozidel, takže jich nemůže být plně
využito.
Na vybavování dopravy stroji a dalším
zařízením se výrazným způsobem
podílejí i ostatní země RVHP. V podstatě
celá technika pro veřejnou dopravu leteckou je ze
Svazu sovětských socialistických republik,
dále jsou to některé druhy lokomotiv ze Sovětského
svazu, osobní vagóny z Německé demokratické
republiky, některé speciální druhy
vozů z Maďarska i Polska, používáme
i automobily z Rumunska, Německé demokratické
republiky a autobusy z Maďarska.
Nesmíme ani zapomenout na vzájemnou výměnu
osobních automobilů, ať už jsou to velmi
známé automobily Žiguli ze Sovětského
svazu, Wartburg z Německé demokratické republiky
nebo Fiat z Polska apod.
Poukázal jsem na některé nedostatky, které
se vyskytuji při plnění úkolů
dopravy. Vcelku je nesporné, že úkoly v silniční
dopravě jsou ve svém souhrnu zajišťovány
v souladu se závěry XIV. sjezdu a pětiletého
plánu a že také i vybavování
dopravy stroji a zařízením postupuje v souladu
se státním plánem. Nedostatky, které
se vyskytují, je možno v rámci daných
podmínek odstranit. K tomu bych chtěl popřát
všem pracovníkům dopravy hodně úspěchů.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Linhartovi.
Slovo má poslanec akad. Kvasil.
Poslanec akad. B. Kvasil: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi,
na plenárním zasedání ÚV KSČ
byla mimo jiné věnována velká pozornost
efektivnosti vědeckovýzkumné základny,
zkrácení cyklu věda - výroba - užití,
uplatňování automatizovaných soustav
řízení, zvýšení efektivnosti
investic, a mezinárodní socialistické hospodářské
a vědeckotechnické integraci. Všechny tyto
úkoly pro vědeckovýzkumnou základnu
se týkají i ministerstva dopravy.
Jde především o zvyšování
efektivnosti dopravy, o automatizaci a optimalizaci technologických
procesů a řídící činnosti
v dopravě, o bezpečnost dopravy a o zvyšování
kvality kultury cestování. Kromě toho vážnou
otázkou je i čerpání investičních
prostředků, realizace vědeckovýzkumných
programů a mezinárodní spolupráce
a dělba práce.
Dovolte, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, abych se o těchto některých
problémech zmínil podrobněji.
U všech druhů dopravy zvyšování
efektivnosti se týká v prvé řadě
modernizace stávající technické základny,
aby se dosáhlo zvýšení výkonnosti
zvýšením rychlosti dopravních prostředků.
Jak se realizují tyto záměry rozvoje u nás?
U železniční dopravy inovace elektrických
a motorových vozidel jde nejdříve cestou
modernizace stávajícího parku, dále
zaváděním účinné hospodárné
regulace elektrodynamických a pneumatických brzd,
např. známá tyristorizace. Postupně
se zavádějí nové typy trakčních
vozidel. V mnohých těchto vědeckotechnických
záměrech ministerstvo dopravy a jeho příslušné
složky vyvinuly značné úsilí.
V některých směrech rozvoje však zaostáváme.
V rychlosti trakčních vozidel nejsme na úrovni.
V tom zaostáváme za současnou evropskou špičkou.
V evropském měřítku je to u osobních
vozů 200 km/hod., u nás 160 km/hod., u nákladních
vozů 140 km/hod., u nás 100 km/hod. V konstrukci
železničních tratí dosahujeme v některých
parametrech evropské úrovně, jako je délka
tratě s daným dovoleným zatížením,
v kvalitě na váze kolejnic, v délce bezstykové
koleje, v podílu betonových pražců atd.
Nedosahujeme úrovně v délce tratí
s rychlostí nad 100 km/hod., ve stavu železničního
spodku a v počtu výhybek pro vysoké rychlosti.
Plynulost železniční dopravy, zkrácení
následných mezidobí vyžaduje modernizaci
staničních, traťových, vlakových
a přejezdových zabezpečovacích zařízení.
Jde přitom o modernizaci vlastních stávajících
zabezpečovacích zařízení přechodem
na vyšší generace zaváděním
polovodičových prvků a integrovaných
obvodů a dále o přechod na modernější
systémy dálkového ovládání
automatického řízení. V příští
pětiletce a dalších etapách bude nutno
prosazovat automatizovaný systém dopravy, máme-li
splnit úkoly kladené na železniční
dopravu a přepravu a máme-li udržet krok se
světovým trendem modernizace železniční
dopravy. Automatizace dopravy se netýká jen dopravního
systému, ale i automatizace jízdy a automatizace
třídících prací v seřaďovacích
stanicích. Při průzkumu jsme se přesvědčili,
že automatizace jízdy je v ČSSR na úrovni.
Je správné přitom ocenit práci Výzkumného
ústavu železničního i ostatních
pracovišť, která problém automatizace
jízdy řeší. V automatizaci třídících
prací však ČSSR zaostává, je
přitom používána jen základní
mechanizace.
Vážným problémem je racionalizace údržby
a oprav, která není rovněž na dostatečné
úrovni. Dnešní pokrok techniky umožňuje
použití výpočetní techniky pro
analýzu poruch, metod bezmontážní diagnostiky
technického stavu a sledování spolehlivosti.
Vzhledem k nedostatku pracovních sil je na místě
zvýšit tempo při nahražování
ruční práce mechanizaci. Je třeba
ocenit, že při zavádění mechanizace
nám značně pomáhá nasazení
těžké sovětské mechanizace při
rekonstrukci a udržování železničního
svršku. Vyřešení úkolu souvisejícího
s mechanizací je důležité mimo jiné
i proto, že zvyšování rychlosti spočívá
u nás především v rekonstrukci trati.
Jsou všeobecně známé bolesti související
s kulturou cestování. Jednou z příčin
je nedostatek pomocných pracovních sil. Proto musí
i v této oblasti pomoci mechanizace a chemizace. Přitom
není možno vyvíjet extenzívním
způsobem všechna potřebná zařízení
a prostředky, ale využít nákupu licencí,
event. samotných zařízení. S hygienou
a zlepšováním životního prostředí
na železnici souvisí i čistota staničních
a traťových prostorů. V této oblasti
nemůžeme být spokojeni a nedostatečná
hygiena a čistota jsou předmětem kritiky
široké veřejnosti.
Na úseku vlastních služeb, souvisejících
s prodejem jízdenek a místenek, jakož i v přepravě
zboží a materiálu je možno daleko více
použít metod operační analýzy
při řešení a využít výpočetní
techniky a mechanizace.
Ve vodní dopravě se technický rozvoj týká
hlavně problémů technologie (zavádění
tlačné technologie), modernizace technických
prostředků (zvyšování parametrů
lodí a používání specializovaných
lodí) a rozvoje vodních cest (rozšiřování
tratí, výstavba a vybavení přístavů).
Tyto problémy se v rámci ministerstva dopravy řeší.
Je vypracován program, jehož realizace závisí
na investičních možnostech naší
ekonomiky.
Velmi důležitým úsekem dopravy je letecká
doprava. Z hlediska vědeckotechnického rozvoje se
nejrychleji vyvíjí a modernizuje. Rozvoj a modernizace
letecké dopravy v ČSSR se týká především
pozemních základen, doplňování
letadlového parku, a podobně jako u jiných
druhů dopravy, kultury cestování. Pokud jde
o vlastní technické problémy, lze je shrnout
do těchto základních problémů:
úpravy drahového systému a modernizace zabezpečovacích
zařízení, prodloužení přistávacích
a vzletových drah, vybavení letišť zařízením
umožňujícím bezpečné přistávání
a automatizované řízení mimoletištních
letů. Všechny tyto problémy má ministerstvo
dopravy zařazeny do programu.
Obzvláště progresivní je problematika
automatizace řízení letecké dopravy,
a proto je v rámci ministerstva dopravy zcela správně
řešen úkol "automatizace řízení
mimoletištních letů". V rámci letecké
dopravy je však málo využíváno
možnosti použití výpočetní
techniky, ať již jde o řešení vlastních
technických problémů či využití
výpočetní techniky pro zkvalitnění
služeb. Zvyšování efektivnosti letecké
dopravy vyžaduje plynulé doplňování
letadlového parku, z největší části
dovozem ze SSSR. Pokud jde o služby cestujícím,
je možno přednést celou řadu kritických
připomínek, o kterých zde již byla řeč.
Chceme přitom upozornit, že současná
úroveň techniky sdělovacích a jiných
prostředků je taková, že umožňuje
pohotovou a přesnou informaci, rychlé odbavení
apod. Specifickým problémem je doprava cestujících
z letiště do středu města. Tento problém
zasluhuje zvláštní pozornost při zpracování
výhledových plánů letecké dopravy.
Z hlediska vědeckotechnického rozvoje náročná
na řešení úkolů je silniční
a městská doprava s jejími hlavními
úseky: veřejnou osobní silniční
dopravou, veřejnou nákladní silniční
dopravou a s individuálním motorismem. Přitom
nezanedbatelným problémem, majícím
v silniční dopravě mimořádný
význam, který zasluhuje velkého řešení,
jsou otázky životního prostředí.
Pokud jde o základní technické parametry,
provozně přepravní ukazatele vyráběných
i vyvíjených typů užitkových
automobilů, není situace uspokojivá. V základních
parametrech, tj. v měrném výkonu, v maximální
rychlosti a stoupavosti, v účinnosti a provedení
brzd, v hlučnosti a bezpečnostních opatřeních,
zaostávají naše vozidla proti evropskému
průměru o několik let při současném
technickém rozvoji. Větší pozornost
je nutno věnovat vývoji pohonných hmot a
oleje, a to vývoji nových druhů s minimálním
obsahem olověných přísad, snížení
obsahu síry v naftě atd.
Zlepšení stavu městské dopravy nelze
dosáhnout jen organizačními opatřeními
a realizací řady dopravních investic. Řešení
technického rozvoje naráží na nedostatek
stavebních kapacit a finančních zdrojů.
Přestavbu komunikační sítě
je nutno provádět nejen v souladu s výhledovými
záměry městského uspořádání,
nýbrž i s přihlédnutím k zachování
všech funkcí nezbytných pro život města.
To vylučuje nadměrnou kumulaci stavebních
akcí a znamená prodloužení doby konečného
řešení.
Vážným problémem řešení
dopravy ve městech je nedostatečný počet
odborníků, zabývajících se
dopravní problematikou. Přitom jedním z rozhodujících
faktorů našeho rozvoje měst a dopravy v nich
je plánovité vědecké řízení.
Rozvoj individuálního motorismu má rychlý
stoupající trend. Předpokládá
se, že v roce 1990 bude stupeň individuálního
motorismu 1 : 4 až 1 : 5. Přitom je známo,
že současný stav kapacity komunikační
sítě nevyhovuje. Proto tomuto problému je
třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Silniční dopravou je nejvíce ze všech
druhů doprav znečišťováno ovzduší
exhalacemi a narušováno životní prostředí
hlukem. Proto musí být vědeckovýzkumná
činnost a mezinárodní spolupráce zaměřena
na taková zdokonalení vozidel, jako je snižování
obrátek technické řešení pneumatik,
vývoj elektromobilu, aby se zlepšily podmínky
životního prostředí.
Zvlášť náročným problémem
v silniční dopravě je budování
dálnice. Po technické stránce naše silnice
budou mít parametry evropské úrovně,
tj. rychlost 120 km/hod., čtyř i víceproudá,
nápravový tlak 10 Mp. Avšak nemůžeme
být spokojeni s rychlostí výstavby a s náklady.
Náklad 33 mil. Kčs na 1 km dálnice je příliš
vysoký a neodpovídá nákladům
při stavbě obdobných dálnic ve světě.
Rovněž je nutno čelit nebezpečí
skluzu investic (v současné době přibližně
700 mil. Kčs), čímž se neustále
prodlužuje stavba.
Pokud jde o silniční a městskou dopravu,
zavedlo ministerstvo vnitra řadu zásadních
opatření, vyplývajících z usnesení
zasedání ÚV KSČ k vědeckotechnickému
rozvoji a týkajících se vědecko-technického
rozvoje městské a silniční dopravy.
Je na místě, že je to v prvé řadě
řada racionalizačních opatření,
směřujících k hospodaření
s palivy a energií v dopravě, např. použitím
polovodičové techniky v dopravě, zmíněné
tyristorizace, dále opatření vedoucí
k hospodaření s kovy a opatření týkající
se racionalizace manipulace, přepravy a skladování.
I v silniční a městské dopravě
je jedním z prvořadých úkolů
zavádění nových technologií
a rozšiřování mechanizace vedoucí
k snižování pracnosti a odstraňování
fyzicky namáhavé a zdraví škodlivé
práce. Většinu těchto problémů
je třeba zařadit do naší vědeckovýzkumné
základny, na pracoviště zabývající
se kybernetizací technologických procesů
a aplikací výpočetní techniky v národním
hospodářství.
Zvláštní význam pro modernizaci dopravy
všech druhů, jak jsem se již zmínil, mají
automatické systémy řízení.
V dopravě mají proti ostatním průmyslovým
odvětvím specifický charakter. Postupné
zvládání problematiky automatických
systémů je podmínkou modernizace technologie
i provozu dopravy. Při průzkumu jsme zjistili, že
se ministerstvo dopravy začíná těmito
problémy vážně zabývat, avšak
tempo řešení problémů automatizace
a kybernetizace se nám vzhledem k celosvětovému
rozvoji zdá být pomalé. Rovněž
zajištění řešení automatizace
pomocí výpočetní techniky je nedostatečné
a je třeba ministerstvu dopravy pomoci, aby se investice
na vybavení výpočetní technikou zvýšily
a aby byla uspokojivým způsobem řešena
i otázka přísunu příslušných
specialistů. Doporučujeme, aby do programu základního
a aplikovaného výzkumu byl pro šestou pětiletku
zařazen komplexní úkol kybernetizace a operační
analýza v dopravě.
Doprava všech druhů v ČSSR bezprostředně
musí navazovat na mezinárodní dohody. Proto
mezinárodní spolupráce při řešení
technologických, provozních a jiných problémů
je obzvláště žádoucí a důležitá.
V oblasti dopravy bylo vytvořeno v rámci RVHP koordinační
středisko pro společné řešení
některých nejvážnějších
úkolů (např. použití výpočetní
techniky a matematických metod v dopravě, přenos
dat pro automatické systémy apod.). V tom je nutno
ocenit iniciativu našeho ministerstva dopravy. Domníváme
se však, že v jiných oborech technického
charakteru je nutno znát výsledky řešení
v zemích RVHP i jinde a pružně přejímat
informace, aniž by se některými takovými
problémy zatěžovala naše vědeckovýzkumná
základna.
Průzkumy i předložené materiály
dokazují, že ministerstvo dopravy věnuje vědeckotechnickému
rozvoji značnou pozornost. Doporučujeme však,
aby ministerstvo dopravy věnovalo některým
problémům, o nichž jsem se zmínil, hlavně
tam, kde zaostáváme proti světové
nebo evropské úrovni, větší péči.
Zvláště plán šesté pětiletky
vědeckotechnického rozvoje v dopravě by měl
zahrnovat fundamentální problémy ke zvýšení
efektivnosti dopravy. Podle našeho názoru jsou to
převážně úkoly související
s automatickými systémy řízení.
Návaznost základního výzkumu na aplikovaný
v resortu dopravy, jak jsme v průzkumu zjistili, není
rovněž uspokojující. Je třeba,
aby příslušná pracoviště
ministerstva dopravy vyvinula větší úsilí
při prosazování požadavků na
pracoviště základního výzkumu
a aby na druhé straně výzkumná pracoviště
ministerstva dopravy nebyla zatěžována některými
realizačními úkoly, které patří
jiným pracovištím nebo resortům.
Vážené soudružky a soudruzi, úkoly
dopravy jsou pro rozvoj našeho národního hospodářství
mimořádně důležité. Proto
je nutno věnovat vědeckotechnickému rozvoji
v dopravě větší pozornost ze strany
plánovacích orgánů.
Předseda SL V. David: Děkuji akademiku Kvasilovi.
Soudružky a soudruzi, přerušuji jednání
na 15 minut. Doufám, že využijete přestávky
ke shlédnutí výstavky v postranním
kuloáru.
Jednání bude zahájeno v 11.00 hod. Jako první
vystoupí po přestávce poslanec Tesař.
Jednání bude řídit místopředseda
Sněmovny lidu s. dr. Nejezchleb.