Čtvrtek 24. října 1974

Chtěl bych zejména při hodnocení výsledků automobilové dopravy ocenit obětavou práci tisíců řidičů nákladních automobilů a autobusů a dalších pracovníků silniční dopravy. Zvláště bych chtěl ocenit řidiče pražských autobusů, kteří musí ve velmi hustém provozu, za každého počasí ve dne i v noci, převážet tisíce pracujících do zaměstnání.

K tomu, aby všechny druhy dopravy fungovaly, aby mohly plnit své úkoly, potřebují samozřejmě jak lokomotivy, vagóny, automobily, autobusy, lodě i plavební zařízení, ale i další zařízení a vybavení ať už jde o zabezpečovací a signální zařízení, transformátorové stanice, přenosné systémy, anebo kolejnice, jeřáby apod. Potřebují nezbytně také zařízení a konstrukce pro výstavbu mostů silničních i železničních, pohonné hmoty a řadu dalších dodávek z ostatních odvětví národního hospodářství.

Ověřili jsme si, že ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství i ministerstvo všeobecného strojírenství věnují značnou pozornost zabezpečení plánovaných dodávek pro dopravu. Vcelku se daří zabezpečovat tzv. finální výrobky, jako lokomotivy, vagóny, trolejbusy, nákladní auta i autobusy. Poněkud horší je to s dodávkami pro investiční výstavbu, zejména ocelových konstrukcí, o kterých jsem se již zmínil. U ocelových konstrukcí jde o mimořádně nákladné a rozsáhlé dodávky. Např. přemostění nádraží Praha-střed, které je v současné době řešeno, znamená mnohamiliónové investice a představuje také tisíce tun ocelových konstrukcí.

Málo uspokojivá je rovněž situace v dodávkách a v nabídce zabezpečovacích zařízení pro dopravu, dále signálních zařízení a zařízení pro mechanizaci a automatizaci namáhavých prací. Trvají i nadále neuspokojivé dodávky náhradních dílů pro všechny druhy vozidel, takže jich nemůže být plně využito.

Na vybavování dopravy stroji a dalším zařízením se výrazným způsobem podílejí i ostatní země RVHP. V podstatě celá technika pro veřejnou dopravu leteckou je ze Svazu sovětských socialistických republik, dále jsou to některé druhy lokomotiv ze Sovětského svazu, osobní vagóny z Německé demokratické republiky, některé speciální druhy vozů z Maďarska i Polska, používáme i automobily z Rumunska, Německé demokratické republiky a autobusy z Maďarska.

Nesmíme ani zapomenout na vzájemnou výměnu osobních automobilů, ať už jsou to velmi známé automobily Žiguli ze Sovětského svazu, Wartburg z Německé demokratické republiky nebo Fiat z Polska apod.

Poukázal jsem na některé nedostatky, které se vyskytuji při plnění úkolů dopravy. Vcelku je nesporné, že úkoly v silniční dopravě jsou ve svém souhrnu zajišťovány v souladu se závěry XIV. sjezdu a pětiletého plánu a že také i vybavování dopravy stroji a zařízením postupuje v souladu se státním plánem. Nedostatky, které se vyskytují, je možno v rámci daných podmínek odstranit. K tomu bych chtěl popřát všem pracovníkům dopravy hodně úspěchů.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Linhartovi. Slovo má poslanec akad. Kvasil.

Poslanec akad. B. Kvasil: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, na plenárním zasedání ÚV KSČ byla mimo jiné věnována velká pozornost efektivnosti vědeckovýzkumné základny, zkrácení cyklu věda - výroba - užití, uplatňování automatizovaných soustav řízení, zvýšení efektivnosti investic, a mezinárodní socialistické hospodářské a vědeckotechnické integraci. Všechny tyto úkoly pro vědeckovýzkumnou základnu se týkají i ministerstva dopravy.

Jde především o zvyšování efektivnosti dopravy, o automatizaci a optimalizaci technologických procesů a řídící činnosti v dopravě, o bezpečnost dopravy a o zvyšování kvality kultury cestování. Kromě toho vážnou otázkou je i čerpání investičních prostředků, realizace vědeckovýzkumných programů a mezinárodní spolupráce a dělba práce.

Dovolte, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, abych se o těchto některých problémech zmínil podrobněji.

U všech druhů dopravy zvyšování efektivnosti se týká v prvé řadě modernizace stávající technické základny, aby se dosáhlo zvýšení výkonnosti zvýšením rychlosti dopravních prostředků. Jak se realizují tyto záměry rozvoje u nás? U železniční dopravy inovace elektrických a motorových vozidel jde nejdříve cestou modernizace stávajícího parku, dále zaváděním účinné hospodárné regulace elektrodynamických a pneumatických brzd, např. známá tyristorizace. Postupně se zavádějí nové typy trakčních vozidel. V mnohých těchto vědeckotechnických záměrech ministerstvo dopravy a jeho příslušné složky vyvinuly značné úsilí. V některých směrech rozvoje však zaostáváme.

V rychlosti trakčních vozidel nejsme na úrovni. V tom zaostáváme za současnou evropskou špičkou. V evropském měřítku je to u osobních vozů 200 km/hod., u nás 160 km/hod., u nákladních vozů 140 km/hod., u nás 100 km/hod. V konstrukci železničních tratí dosahujeme v některých parametrech evropské úrovně, jako je délka tratě s daným dovoleným zatížením, v kvalitě na váze kolejnic, v délce bezstykové koleje, v podílu betonových pražců atd. Nedosahujeme úrovně v délce tratí s rychlostí nad 100 km/hod., ve stavu železničního spodku a v počtu výhybek pro vysoké rychlosti.

Plynulost železniční dopravy, zkrácení následných mezidobí vyžaduje modernizaci staničních, traťových, vlakových a přejezdových zabezpečovacích zařízení. Jde přitom o modernizaci vlastních stávajících zabezpečovacích zařízení přechodem na vyšší generace zaváděním polovodičových prvků a integrovaných obvodů a dále o přechod na modernější systémy dálkového ovládání automatického řízení. V příští pětiletce a dalších etapách bude nutno prosazovat automatizovaný systém dopravy, máme-li splnit úkoly kladené na železniční dopravu a přepravu a máme-li udržet krok se světovým trendem modernizace železniční dopravy. Automatizace dopravy se netýká jen dopravního systému, ale i automatizace jízdy a automatizace třídících prací v seřaďovacích stanicích. Při průzkumu jsme se přesvědčili, že automatizace jízdy je v ČSSR na úrovni. Je správné přitom ocenit práci Výzkumného ústavu železničního i ostatních pracovišť, která problém automatizace jízdy řeší. V automatizaci třídících prací však ČSSR zaostává, je přitom používána jen základní mechanizace.

Vážným problémem je racionalizace údržby a oprav, která není rovněž na dostatečné úrovni. Dnešní pokrok techniky umožňuje použití výpočetní techniky pro analýzu poruch, metod bezmontážní diagnostiky technického stavu a sledování spolehlivosti. Vzhledem k nedostatku pracovních sil je na místě zvýšit tempo při nahražování ruční práce mechanizaci. Je třeba ocenit, že při zavádění mechanizace nám značně pomáhá nasazení těžké sovětské mechanizace při rekonstrukci a udržování železničního svršku. Vyřešení úkolu souvisejícího s mechanizací je důležité mimo jiné i proto, že zvyšování rychlosti spočívá u nás především v rekonstrukci trati.

Jsou všeobecně známé bolesti související s kulturou cestování. Jednou z příčin je nedostatek pomocných pracovních sil. Proto musí i v této oblasti pomoci mechanizace a chemizace. Přitom není možno vyvíjet extenzívním způsobem všechna potřebná zařízení a prostředky, ale využít nákupu licencí, event. samotných zařízení. S hygienou a zlepšováním životního prostředí na železnici souvisí i čistota staničních a traťových prostorů. V této oblasti nemůžeme být spokojeni a nedostatečná hygiena a čistota jsou předmětem kritiky široké veřejnosti.

Na úseku vlastních služeb, souvisejících s prodejem jízdenek a místenek, jakož i v přepravě zboží a materiálu je možno daleko více použít metod operační analýzy při řešení a využít výpočetní techniky a mechanizace.

Ve vodní dopravě se technický rozvoj týká hlavně problémů technologie (zavádění tlačné technologie), modernizace technických prostředků (zvyšování parametrů lodí a používání specializovaných lodí) a rozvoje vodních cest (rozšiřování tratí, výstavba a vybavení přístavů). Tyto problémy se v rámci ministerstva dopravy řeší. Je vypracován program, jehož realizace závisí na investičních možnostech naší ekonomiky.

Velmi důležitým úsekem dopravy je letecká doprava. Z hlediska vědeckotechnického rozvoje se nejrychleji vyvíjí a modernizuje. Rozvoj a modernizace letecké dopravy v ČSSR se týká především pozemních základen, doplňování letadlového parku, a podobně jako u jiných druhů dopravy, kultury cestování. Pokud jde o vlastní technické problémy, lze je shrnout do těchto základních problémů: úpravy drahového systému a modernizace zabezpečovacích zařízení, prodloužení přistávacích a vzletových drah, vybavení letišť zařízením umožňujícím bezpečné přistávání a automatizované řízení mimoletištních letů. Všechny tyto problémy má ministerstvo dopravy zařazeny do programu.

Obzvláště progresivní je problematika automatizace řízení letecké dopravy, a proto je v rámci ministerstva dopravy zcela správně řešen úkol "automatizace řízení mimoletištních letů". V rámci letecké dopravy je však málo využíváno možnosti použití výpočetní techniky, ať již jde o řešení vlastních technických problémů či využití výpočetní techniky pro zkvalitnění služeb. Zvyšování efektivnosti letecké dopravy vyžaduje plynulé doplňování letadlového parku, z největší části dovozem ze SSSR. Pokud jde o služby cestujícím, je možno přednést celou řadu kritických připomínek, o kterých zde již byla řeč. Chceme přitom upozornit, že současná úroveň techniky sdělovacích a jiných prostředků je taková, že umožňuje pohotovou a přesnou informaci, rychlé odbavení apod. Specifickým problémem je doprava cestujících z letiště do středu města. Tento problém zasluhuje zvláštní pozornost při zpracování výhledových plánů letecké dopravy.

Z hlediska vědeckotechnického rozvoje náročná na řešení úkolů je silniční a městská doprava s jejími hlavními úseky: veřejnou osobní silniční dopravou, veřejnou nákladní silniční dopravou a s individuálním motorismem. Přitom nezanedbatelným problémem, majícím v silniční dopravě mimořádný význam, který zasluhuje velkého řešení, jsou otázky životního prostředí.

Pokud jde o základní technické parametry, provozně přepravní ukazatele vyráběných i vyvíjených typů užitkových automobilů, není situace uspokojivá. V základních parametrech, tj. v měrném výkonu, v maximální rychlosti a stoupavosti, v účinnosti a provedení brzd, v hlučnosti a bezpečnostních opatřeních, zaostávají naše vozidla proti evropskému průměru o několik let při současném technickém rozvoji. Větší pozornost je nutno věnovat vývoji pohonných hmot a oleje, a to vývoji nových druhů s minimálním obsahem olověných přísad, snížení obsahu síry v naftě atd.

Zlepšení stavu městské dopravy nelze dosáhnout jen organizačními opatřeními a realizací řady dopravních investic. Řešení technického rozvoje naráží na nedostatek stavebních kapacit a finančních zdrojů. Přestavbu komunikační sítě je nutno provádět nejen v souladu s výhledovými záměry městského uspořádání, nýbrž i s přihlédnutím k zachování všech funkcí nezbytných pro život města. To vylučuje nadměrnou kumulaci stavebních akcí a znamená prodloužení doby konečného řešení.

Vážným problémem řešení dopravy ve městech je nedostatečný počet odborníků, zabývajících se dopravní problematikou. Přitom jedním z rozhodujících faktorů našeho rozvoje měst a dopravy v nich je plánovité vědecké řízení.

Rozvoj individuálního motorismu má rychlý stoupající trend. Předpokládá se, že v roce 1990 bude stupeň individuálního motorismu 1 : 4 až 1 : 5. Přitom je známo, že současný stav kapacity komunikační sítě nevyhovuje. Proto tomuto problému je třeba věnovat zvýšenou pozornost.

Silniční dopravou je nejvíce ze všech druhů doprav znečišťováno ovzduší exhalacemi a narušováno životní prostředí hlukem. Proto musí být vědeckovýzkumná činnost a mezinárodní spolupráce zaměřena na taková zdokonalení vozidel, jako je snižování obrátek technické řešení pneumatik, vývoj elektromobilu, aby se zlepšily podmínky životního prostředí.

Zvlášť náročným problémem v silniční dopravě je budování dálnice. Po technické stránce naše silnice budou mít parametry evropské úrovně, tj. rychlost 120 km/hod., čtyř i víceproudá, nápravový tlak 10 Mp. Avšak nemůžeme být spokojeni s rychlostí výstavby a s náklady. Náklad 33 mil. Kčs na 1 km dálnice je příliš vysoký a neodpovídá nákladům při stavbě obdobných dálnic ve světě. Rovněž je nutno čelit nebezpečí skluzu investic (v současné době přibližně 700 mil. Kčs), čímž se neustále prodlužuje stavba.

Pokud jde o silniční a městskou dopravu, zavedlo ministerstvo vnitra řadu zásadních opatření, vyplývajících z usnesení zasedání ÚV KSČ k vědeckotechnickému rozvoji a týkajících se vědecko-technického rozvoje městské a silniční dopravy. Je na místě, že je to v prvé řadě řada racionalizačních opatření, směřujících k hospodaření s palivy a energií v dopravě, např. použitím polovodičové techniky v dopravě, zmíněné tyristorizace, dále opatření vedoucí k hospodaření s kovy a opatření týkající se racionalizace manipulace, přepravy a skladování. I v silniční a městské dopravě je jedním z prvořadých úkolů zavádění nových technologií a rozšiřování mechanizace vedoucí k snižování pracnosti a odstraňování fyzicky namáhavé a zdraví škodlivé práce. Většinu těchto problémů je třeba zařadit do naší vědeckovýzkumné základny, na pracoviště zabývající se kybernetizací technologických procesů a aplikací výpočetní techniky v národním hospodářství.

Zvláštní význam pro modernizaci dopravy všech druhů, jak jsem se již zmínil, mají automatické systémy řízení. V dopravě mají proti ostatním průmyslovým odvětvím specifický charakter. Postupné zvládání problematiky automatických systémů je podmínkou modernizace technologie i provozu dopravy. Při průzkumu jsme zjistili, že se ministerstvo dopravy začíná těmito problémy vážně zabývat, avšak tempo řešení problémů automatizace a kybernetizace se nám vzhledem k celosvětovému rozvoji zdá být pomalé. Rovněž zajištění řešení automatizace pomocí výpočetní techniky je nedostatečné a je třeba ministerstvu dopravy pomoci, aby se investice na vybavení výpočetní technikou zvýšily a aby byla uspokojivým způsobem řešena i otázka přísunu příslušných specialistů. Doporučujeme, aby do programu základního a aplikovaného výzkumu byl pro šestou pětiletku zařazen komplexní úkol kybernetizace a operační analýza v dopravě.

Doprava všech druhů v ČSSR bezprostředně musí navazovat na mezinárodní dohody. Proto mezinárodní spolupráce při řešení technologických, provozních a jiných problémů je obzvláště žádoucí a důležitá. V oblasti dopravy bylo vytvořeno v rámci RVHP koordinační středisko pro společné řešení některých nejvážnějších úkolů (např. použití výpočetní techniky a matematických metod v dopravě, přenos dat pro automatické systémy apod.). V tom je nutno ocenit iniciativu našeho ministerstva dopravy. Domníváme se však, že v jiných oborech technického charakteru je nutno znát výsledky řešení v zemích RVHP i jinde a pružně přejímat informace, aniž by se některými takovými problémy zatěžovala naše vědeckovýzkumná základna.

Průzkumy i předložené materiály dokazují, že ministerstvo dopravy věnuje vědeckotechnickému rozvoji značnou pozornost. Doporučujeme však, aby ministerstvo dopravy věnovalo některým problémům, o nichž jsem se zmínil, hlavně tam, kde zaostáváme proti světové nebo evropské úrovni, větší péči. Zvláště plán šesté pětiletky vědeckotechnického rozvoje v dopravě by měl zahrnovat fundamentální problémy ke zvýšení efektivnosti dopravy. Podle našeho názoru jsou to převážně úkoly související s automatickými systémy řízení.

Návaznost základního výzkumu na aplikovaný v resortu dopravy, jak jsme v průzkumu zjistili, není rovněž uspokojující. Je třeba, aby příslušná pracoviště ministerstva dopravy vyvinula větší úsilí při prosazování požadavků na pracoviště základního výzkumu a aby na druhé straně výzkumná pracoviště ministerstva dopravy nebyla zatěžována některými realizačními úkoly, které patří jiným pracovištím nebo resortům.

Vážené soudružky a soudruzi, úkoly dopravy jsou pro rozvoj našeho národního hospodářství mimořádně důležité. Proto je nutno věnovat vědeckotechnickému rozvoji v dopravě větší pozornost ze strany plánovacích orgánů.

Předseda SL V. David: Děkuji akademiku Kvasilovi.

Soudružky a soudruzi, přerušuji jednání na 15 minut. Doufám, že využijete přestávky ke shlédnutí výstavky v postranním kuloáru.

Jednání bude zahájeno v 11.00 hod. Jako první vystoupí po přestávce poslanec Tesař.

Jednání bude řídit místopředseda Sněmovny lidu s. dr. Nejezchleb.

(Jednání přerušeno v 10.46 hod.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP