V závěrech zemědělského výboru
je také řada konkrétních doporučení,
která vyžadují řešení příslušnými
ministerstvy.
Výbor kulturní posuzoval nejen otázky kulturní
úrovně cestování v jednotlivých
druzích dopravy, ale posuzoval i životní prostředí
a podmínky pracovníků v dopravě, dále
úroveň výchovy dorostu v zařízeních
a školách dopravního školství.
Konstatoval, že závěry červencového
pléna ÚV KSČ k výchově mladé
generace se pozitivně odrazily v práci dopravního
školství. Na školách i učilištích
se aktivizovala činnost SSM a ROH a zlepšuje se i
péče o mimoškolní zájmovou činnost.
Zlepšila se i kvalifikační struktura kádrů.
Nedořešený zůstává problém
výchovných pracovníků, zejména
mistrů a dále úroveň vybavení
škol a učňovských zařízení
technickými pomůckami, odpovídajícími
zavádění mechanizace a nové techniky
v dopravě.
V kulturní úrovni cestování sehrálo
význačnou úlohu především
nahrazování zastaralé těžkopádné
parní trakce trakcí elektrickou a motorovou. Kritizována
je však značná hlučnost některých
druhů motorových lokomotiv. Neuspokojivý
je také stav mnohých nádražních
budov a staničních zařízení.
Nejmarkantnějšími nedostatky v osobní
dopravě jsou čistota a hygiena, a to jak ve vlakových
soupravách, tak i v nádražních prostorách.
Výbor pro sociální politiku se zaměřil
zejména na pracovní a sociální otázky
pracujících v dopravě, zvláště
na otázky mládeže. Poslanci posuzovali rozdíly
mezi jednotlivými stanicemi a zařízeními,
poukazovali na dobrou péči o pracující
a dobrá hygienická zařízení
v Čierné nad Tisou, naopak na poměrně
vysokou úrazovost v železničním uzlu
Ostrava. Ocenili rozsáhlou lékařskou péči,
kterou zabezpečuje zdravotní středisko ČSD
Praha pro 35 tisíc pracovníků dopravy. Poslanci
kritizovali neuspokojivou situaci na pražském letišti
v péči pro letový personál, stejně
tak jako nedostatečnou péči o cestující
při odbavování.
Závěrem poslanci konstatovali, že problém
sociální politiky v resortu dopravy je i přes
řadu dílčích nedostatků zaměřen
správným směrem.
Vážené soudružky a soudruzi, ve výborech
byla pochopitelně projednávána řada
dalších otázek a námětů,
které není možno ve zpravodajské zprávě
v celém rozsahu zachytit. Z jednání však
vyplynula společná doporučení, která
by měla být využita při dnešním
jednání sněmovny. Je však třeba,
aby další rozvoj dopravy byl v souladu s plánem
rozvoje čs. ekonomiky i s potřebami celé
socialistické společnosti. Základní
úkoly v přepravě zboží i v růstu
jednotlivých odvětví dopravy jsou dobře
plněny. Rozložení přepravy v jednotlivých
obdobích je pro výrobní odvětví
ne plně uspokojivé. Tím je zhoršována
hospodárnost jak v odvětví dopravy, tak i
ve výrobní sféře. Zabezpečení
mezinárodní výměny zboží
bylo zajišťováno doposud vcelku uspokojivě.
Další období však vyžaduje urychlit
růst přepravní kapacity, zejména u
přechodových železničních stanic.
Poměrně široká vědeckotechnická
základna zaměřená na železniční
dopravu, může významným způsobem
ovlivnit další technický rozvoj dopravy. Problém
sociální politiky je zaměřen na oblasti,
které jsou aktuální z hlediska potřeb
pracujících v dopravě. Je však ještě
řada nedostatků, zejména na úseku
závodního stravování, nocleháren,
útulků, šaten, technických a výchovných
zařízení, dále na úseku kultury
a hygieny práce. Vážné nedostatky se
vyskytují v uspokojování bytových
potřeb ve velkých železničních
uzlech a lokalitách. Nedostatky v kultuře cestování
je nutno odstraňovat za podpory nejširší
cestující veřejnosti. Je třeba ocenit
zlepšení ve výchově mladé generace
i řídící práce na jednotlivých
stupních dopravních škol i přes některé
nedostatky.
Ocenění zasluhuje velký kolektiv pracovníků
dopravy, který obětavou prací zabezpečuje
nepřetržitý provoz v náročném
prostředí a v některých případech
i rizikovou práci, ztíženou zodpovědností
za svěřené lidské životy a přepravované
hodnoty.
Soudružky a soudruzi, obdrželi jste návrh usnesení
Sněmovny lidu ke zprávě o úrovni dopravy
jako důležitého všestranného činitele
společnosti při uspokojování potřeb
národního hospodářství a pracujících.
Návrh vychází ze závěrů,
které přijaly jednotlivé výbory Sněmovny
lidu a zpracovala ho pracovní skupina poslanců,
ustavená předsednictvem Sněmovny lidu. Poslanci
- členové návrhové komise byli pověřeni
jednotlivými výbory.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Josefu
Černému za přednesenou zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, než zahájíme
rozpravu, chtěl bych rovněž připomenout,
že vám byl před zahájením schůze
rozdán návrh usnesení Sněmovny lidu,
vypracovaný z pověření předsednictva
Sněmovny lidu na základě jednání
výborů pracovní skupinou poslanců
ve složení: ss. Nejezchleb, Bill, Černý,
Linhart, akad. Kvasil, Alois Hůla, Kubrt, Svěrčina,
Říman, Laštovička, Lovětínský,
Dragounová a Németh.
Navrhuji zvolit z těchto členů pracovní
skupiny návrhovou komisi, která by posoudila vaše
případné připomínky k návrhu
usnesení a informovala Sněmovnu lidu o svém
stanovisku po skončení rozpravy.
Má někdo připomínky k návrhu,
který jsem přednesl? (Nikdo se nehlásil.)
Kdo s ním souhlasí, prosím, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Konstatuji, že návrh byl schválen jednomyslně.
Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji rozpravu, do níž
se písemně přihlásili tito poslanci:
Linhart, akad. Kvasil, Tesař, Németh, Svěrčina,
Zuska, Bartaloš, Vanek, Říman, Gajdošová,
Hudec, Kvasnica, Dragounová, Samková, Slavík,
Pilátová, Tichý a Zíma.
Uděluji slovo poslanci Linhartovi, připraví
se poslanec akad. Kvasil.
Poslanec J. Linhart: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, úkoly vytyčené
XIV. sjezdem Komunistické strany Československa
a pátým pětiletým plánem v
oblasti dopravy předpokládají, že se
na jejich plnění budou podílet všechny
druhy dopravy: železniční, silniční,
vodní i letecká. Rozvoj ekonomiky si vyžádal
poměrně rychlý růst přepravy,
ale i strukturální změny v dopravě.
Na př. od roku 1950 do roku 1974 vzrostl celkový
objem přepravy v tunách 5,5krát. Přitom
se i změnila výrazně struktura přepravy.
Např. v roce 1950 bylo po železnici přepraveno
42,5 % zátěže, zatímco v roce 1974 jen
zhruba 21 %. Převážná část
se přesunula na dopravu silniční. V přepravovaných
výkonech - to znamená v tunokilometrech - strukturální
změna už není tak výrazná. V
roce 1950 bylo na železnici z celkových výkonů
realizováno 89 % a v roce 1974 už jenom 72 %. V přepravovaných
výkonech se také v roce 1974 výrazně
projeví přeprava ropovodem, která představuje
téměř 9 % z celkových výkonů.
V železniční dopravě jsou v současné
době vážné problémy zejména
v kapacitě pohraničních přechodových
stanic. Ověřili jsme si, že při současné
přepravní technologii jsou už téměř
na hranici svých kapacitních možností.
Velmi nepříznivě se v jejich kapacitě
projevuje pohyb prázdných vozů společného
parku OPV. Jenom ve stanici Štúrovo prošlo v
roce 1974 více než 144 tisíc prázdných
vagónů směrem dovnitř a 177 tisíc
vagónů ven. To je vlastně jedna čtvrtina
kapacity této stanice. Je třeba hledat cesty, jak
snížit v řadě případů
zbytečný pohyb prázdných vozů.
Stejně tak je třeba hledat cesty ke zkrácení
doby potřebné na vybavení jednoho vlaku.
Kdyby se podařilo zkrátit dobu na vybavení
jednoho vlaku ze tří hodin na dvě, získali
bychom tím téměř jednu třetinu
kapacity. To ovšem je už složitější
a bude třeba hledat rezervy, zejména v součinnosti
orgánů, které se na vybavení vlaků
a technickém vybavení těchto stanic podílejí.
V dopravě po vodě je stále ještě
hodně rezerv. Jejich využití vyžaduje
provést určitá opatření jak
ve vybavení plavidly a zařízením,
tak zejména u přepravců i u obchodních
organizací.
Protože v řadě otázek z oblasti železniční,
letecké i vodní dopravy už hovořili
s. ministr a zpravodaj, chtěl bych se ve svém vystoupení
zmínit o některých problémech silniční
dopravy a městské dopravy a dále o některých
problémech zajišťování dopravy
stroji, zařízením a dalšími prostředky.
Silniční veřejná a závodová
doprava se v roce 1973 podílela 15 % na celkových
přepravních výkonech v tunokilometrech. Z
celkové přepravy zboží v tunách
v roce 1973, která představovala 1,17 mld tun, bylo
veřejnou silniční dopravou přepraveno
263 mil. tun a závodovou silniční dopravou
zhruba 580 mil. tun. Celkově silniční přeprava
zajišťovala 72 % objemu přepravy zboží.
Také v přepravě osob má silniční
doprava mimořádný význam. V roce 1973
bylo přepraveno 5,5 mld osob, z toho silniční
veřejná doprava a příslušná
část městské dopravy přepravovala
více než 4 mld, tj. zhruba 75 % z celkového
množství přepravovaných osob. Silniční
přeprava je velmi pohotová, ekonomická a
jednou z jejích hlavních předností
je, že přepravuje zboží od výrobce
přímo ke spotřebiteli bez dalšího
překládání a manipulace. Obdobně
i v přepravě osob dopravuje až do místa
bydliště, do obce, do ulice, rekreačního
střediska apod.
Proto také silniční doprava roste daleko
rychleji než např. doprava železniční
a nároky na ni stále stoupají. V silniční
nákladní přepravě máme v podstatě
dvě organizace, a to veřejnou silniční
dopravu, představovanou zejména ČSAD, a závodovou
silniční dopravu, která svými výkony
je zhruba dvojnásobná. Z hlediska efektivnosti a
využití vozového parku je dosahováno
mnohem lepších výsledků ve veřejné
silniční dopravě. Závodová
doprava je podřizována především
zájmům výroby a jejím potřebám.
Musí být pohotová a operativní. Doprava
ČSAD naopak svůj provoz podřizuje zejména
ekonomickým hlediskům a z toho důvodu také
úspěšněji hledá cesty k lepšímu
využití a výtěžnosti vozidel a
tím i ke zvýšení produktivity práce.
Při posuzování předností jednotlivých
druhů dopravy musíme především
vycházet z hlediska společenské produktivity
práce, to znamená posuzovat nejen efektivnost vlastní
dopravy, ale při použití závodové
dopravy i vliv na efektivnost ve výrobě. Z těchto
hledisek měli by naši ekonomové podrobněji
zhodnotit všechny faktory a společenská hlediska,
a na základě toho vyvodit, jaké proporce
výhledově mají být mezi závodovou
a veřejnou silniční dopravou. Pro tuto pětiletku
byla dána vcelku jasná direktiva, schválená
XIV. sjezdem Komunistické strany Československa
ve směrnici k pátému pětiletému
plánu, která předpokládá, že
v dodávkách dopravních prostředků
je třeba krýt potřebu veřejné
silniční dopravy před dopravou závodovou.
Obdobně i u dopravy osob je nesporné, že z
hlediska ekonomického je výhodnější
veřejná přeprava hromadnými dopravními
prostředky než doprava osob do zaměstnání
podniky, případně soukromými vozidly.
Přesto však řada našich podniků
má také vlastní autobusy, které používá
především pro rekreaci svých zaměstnanců,
k přepravě osob při mimořádných
potřebách výroby a konečně
i k plnění úkolů Lidové milice.
Také tyto úkoly nelze podceňovat a z tohoto
hlediska bude užitečné stanovit odpovědným
rozborem, v jakých proporcích má být
dotována veřejná silniční doprava
osob a závodová doprava novými vozidly.
Městská hromadná doprava má svoje
zvláštnosti. Musí v krátkých
intervalech, kampaňovitě - zpravidla ráno
a večer - pohotově a hlavně spolehlivě
přepravit velké množství občanů
ze sídlišť k výrobním podnikům
a kancelářím. I tady ukázal vývoj,
že z hlediska pohotovosti a spolehlivosti je výhodnější
autobusová doprava před dopravou tramvajovou. Má
však jednu z velkých nevýhod v tom, že
je hlučná a výfukovými plyny zhoršuje
i tak špatné ovzduší, zejména ve
velkých městech a průmyslových centrech.
Z tohoto hlediska může v budoucnosti tyto nepříznivé
vlivy snížit technický rozvoj.
Speciální problematiku má hlavní město
Praha, kterou většina z nás zná a jejíž
řešení je předmětem jednání
nejvyšších vládních a stranických
orgánů. Jako pražský poslanec si však
myslím, že musíme být důslednější
při plnění těch úkolů,
které jsou v oblasti pražské dopravy dohodnuty,
protože jinak by se v nejbližších letech
dosavadní kritická situace stala neúnosnou.
Co mám na mysli: jde o to, abychom systematicky budovali
zejména okružní a odklonové silniční
komunikace kolem Prahy, které by navazovaly na silniční
síť a byly její součástí.
Kromě toho je třeba důsledně dokončit
to, co již budovatelé metra v současné
době projednávají, to znamená hledat
cesty, jak při daných prostředcích
rychleji uvádět nejdůležitější
úseky pražského metra do provozu, aby napomáhaly
vyřešit zejména kritickou situaci ve středu
města.
Dovolte mi říci ještě několik
poznámek k budování silniční
sítě. Myslím, že je správné,
že vláda vytyčila zejména systematické
a přednostní dobudování vybrané
silniční sítě, po niž se přepravuje
většina nákladů. Tento způsob,
pokud bude prováděn důsledně - mám
na mysli jak silniční síť, tak i další
komunikace I. třídy - přinese nejrychleji
užitek, protože bude rychlejší návratnost
vynaložených prostředků, zejména
v úspoře dopravních výkonů,
v údržbě vozidel i v bezpečnosti a spolehlivosti
dopravy. Je třeba, aby tyto akce byly posuzovány
především z celostátního hlediska
a také kapacity, které jsou na jejich budování
k dispozici, byly co ne efektivněji využívány.
Když jsme během poslaneckých průzkumů
navštívili výstavbu silničních
komunikací a hovořili s pracovníky stavebních
a konstrukčních organizací, stále
jsme se setkávali s tím, že je nedostatek mostních
konstrukcí a dalších ocelových konstrukcí.
Jsem toho názoru, že uspokojování těchto
potřeb nelze hledat jenom v tom, že budeme klást
požadavky na rozšíření dodávek
v tunách. Na základě zkušenosti musím
říci, že velké rezervy jsou v tom, že
nosné konstrukce a mostní, ale i konstrukce různých
průmyslových staveb nejsou kvalitně konstrukčně
a výpočtově zpracovány tak, aby mohly
být co nejlehčí. Doporučuji, aby zejména
této poměrně velké rezervě
v řešení problémů ocelových
konstrukcí byla věnována mimořádná
pozornost.
V závěru bych chtěl k problematice silniční
dopravy říci, že celková síť
naší nákladní a zejména osobní
dopravy je vybudována velmi dobře, že je to
opravdu síť bohatá ve srovnání
s jinými státy v Evropě a že v tomto
moderním odvětví přepravy bylo dosaženo
nemalých úspěchů. Všichni, kteří
se o její rozvoj i provoz zasloužili, mohou být
na svoji práci hrdi. Pro její další
rozvoj bude samozřejmě třeba pamatovat na
vybavení dopravy moderním strojovým parkem,
zabezpečovacím zařízením a
dalšími prostředky. Předpokládáme,
že bude splněn úkol stanovený pátým
pětiletým plánem, to znamená, že
bude pro silniční a městskou hromadnou dopravu
dodáno 60 tisíc nákladních automobilů
a 10 tisíc autobusů, že budou iniciativně
vyhledávány a využívány všechny
zdroje a rezervy, které na tomto úseku máme.
Je to velmi důležité také z toho důvodu,
že v této pětiletce je přepravováno
v silniční dopravě daleko více nákladů,
než se předpokládalo. Z toho důvodu
je také větší opotřebení
parku silničních vozidel, ať již nákladních
automobilů nebo autobusů.