Ďalej sa treba učiť ovládať novú
techniku, zlepšovať politicko-organizátorskú
prácu a vytvárať podmienky pre ďalší
rozvoj súťaže i rozvoj pracovnej iniciatívy.
Pokračovať tiež v ďalšej modernizácii
technickej základne dopravy, menovite v elektrizácii,
automatizácii i obnove parku všetkých dopravných
prostriedkov. Majme na pamäti aj zvyšovanie nárokov
na disciplínu a v neposlednom rade tiež na zabezpečovanie
a prehĺbenie politickovýchovnej práce v príprave
nových mladých kádrov v našich odborných
učilištiach. Bude treba oveľa dôslednejšie
koordinovať jednotlivé prepravné procesy a
využívať vždy tie najvhodnejšie hospodárne
a efektívne druhy dopravy.
V leteckej doprave pôjde o lepšie využívanie
lietadlového parku spolu s preverovaním efektívnosti
a devízového prínosu liniek do kapitalistických
štátov.
Budeme prísne sledovať aj urýchlenie výstavby
diaľničnej siete a riešenie dopravnej situácie
vo veľkých mestských aglomeráciách.
V súvislosti vyššími prepravnými
úlohami, o ktorých som hovoril, musíme stále
viac eliminovať nepriaznivý vplyv nerovnomerne uplatňovaných
nárokov na prepravu, čo pri jej neustálom
raste alebo pri neočakávaných prírodných
zásahoch vytvára obťažné prevádzkové
situácie.
Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci! Dovoľte mi napokon poďakovať vám
všetkým za mimoriadnu starostlivosť, ako aj za
váš zodpovedný prístup k prerokúvaniu
predloženej správy v jednotlivých výboroch
Federálneho zhromaždenia. Chcem vás ubezpečiť,
že všetky vaše pripomienky a návrhy budú
pre nás cennými podnetmi pre ďalšiu našu
prácu. Taktiež vaše dotazy, pokiaľ neboli
vysvetlené alebo zodpovedané priamo na rokovaní
výborov, svedomite preskúmame a odpovieme na ne
neskoršie.
Chcem vás súčasne ubezpečiť,
že dopravári plne chápu svoje miesto v našej
socialistickej súčasnosti, cítia zodpovednosť
voči pracujúcemu ľudu tejto krajiny a popri
plnení vlastných náročných
úloh si uvedomujú i svoje medzinárodné
povinnosti. Na to však potrebujú nielen vlastné
sily a schopnosti, ale aj vašu pomoc, vaše maximálne
pochopenie i podporu celej spoločnosti.
Myslím, že vaša práca až po dnešný
deň, keď vrcholí prerokúvanie správy
o rozvoji dopravy, vykonala pre tieto myšlienky už veľa.
Ďakujem vám ešte raz za všetko, čo
ste doteraz vykonali, i za vašu pozornosť. (Potlesk.)
Předseda SL V. David: Děkuji ministru Šutkovi
za přednesený výklad.
Písemnou zprávu ministra dopravy Československé
socialistické republiky projednávaly všechny
výbory sněmoven. Společnou zpravodajskou
zprávu přednese místopředseda výboru
pro průmysl, dopravu a obchod poslanec Josef Černý.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj poslanec J. Černý: Vážené
soudružky a soudruzi, od počátku letošního
roku se výbory a další orgány Sněmovny
lidu zabývaly systematicky otázkami dosavadního
vývoje, stávající úrovně
i předpokladů dalšího rozvoje dopravy
a její funkcí v národním hospodářství
a ve společnosti. Je spojujícím článkem
mezi jednotlivými částmi výrobního
procesu a spotřebitelem. Výrazně ovlivňuje
funkci a ekonomiku výrobních odvětví.
Kromě toho podniky a organizace dopravy jako hospodářské
organizace mají vlastní vnitřní ekonomiku.
Z obou těchto hledisek pak doprava ovlivňuje efektivnost
celého národního hospodářství.
Doprava působí i na životní úroveň
a potřeby občanů, zejména stupněm
přepravy osob, kulturní úrovní cestování,
spolehlivostí, bezpečností a mírou
technické úrovně.
V některých směrech je limitujícím
faktorem dalšího rozvoje společnosti. Zabezpečení
cílevědomého a proporcionálního
vývoje dopravy, plně odpovídajícího
stoupajícím požadavkům ekonomiky i požadavkům
obyvatelstva a současně splňujícího
požadavek vlastní efektivnosti je úkol náročný
a složitý.
Abychom mohli posoudit, jak doprava tyto úkoly v naší
společnosti plní a jak vytváří
předpoklady pro jejich plnění i v dalším
období, sledovali jsme především, jak
jsou plněny úkoly, které vyplývají
pro resort dopravy ze závěrů XIV. sjezdu
KSČ a ze směrnice pátého pětiletého
plánu.
Je to zejména zabezpečení potřeb národního
hospodářství modernizací železniční
dopravy a silniční sítě, rozvoj automobilové
dopravy, zvýšení přepravy zboží
nejméně o 20 % a osob nejméně o 6
% a zvýšení kvality přepravního
procesu cestou technického rozvoje.
Bylo třeba zhodnotit, zda racionalizační
úsilí je soustřeďováno na maximální
využívání dopravních prostředků
a ostatních složek technické základny
dopravy. Důležitou úlohu má uplatňování
nejvhodnějších organizačních
forem řízení u jednotlivých druhů
dopravy a rozvoj kombinovaného přepravního
systému, zkracování doby nakládky
a vykládky a budování kontejnerového
systému. Na pořadu je také aplikace výpočetní
techniky pro plánování a řízení
dopravního procesu a pochopitelně i postupné
vylučování neefektivních provozů
a činností v souladu s ekonomickou dělbou
dopravní práce. K tomu náleží
celá řada úkolů pro železniční,
silniční, leteckou a vodní dopravu, dopravu
ve městech a její navázání
na celkový přepravní systém. Vliv
dopravy na životní prostředí, úroveň
cestování, hygienické a kulturní podmínky
pro cestující, spolehlivost a bezpečnost,
stejně jako přesnost, jsou neméně
důležitou součástí úkolů,
které bylo třeba při posuzování
dopravy sledovat. Z hlediska socialistické společnosti
nemůže pochopitelně chybět ani zhodnocení
pracovních, sociálních, kulturních
a hmotných podmínek vlastních zaměstnanců
v dopravě.
Celý tento soubor otázek a problémů
nemohl pochopitelně projednávat pouze jeden orgán
ve Sněmovně lidu. Na jejich posuzování
a hodnocení se podílely všechny výbory
Sněmovny lidu, vyjma výboru mandátového
a imunitního. Každý výbor se převážně
podle svého zaměření zabýval
určitým okruhem těchto otázek.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych vás seznámil
s hlavními náměty a doporučeními,
které v jednotlivých výborech byly diskutovány.
V úvodu je třeba říci, že poslanci
při těchto jednáních vycházeli
z poznatků, získaných při průzkumech
a ve volebních obvodech od občanů.
Výbor ústavně právní posuzoval
zejména jak působí zákony, vyhlášky
a nařízení v oblasti dopravy. Přitom
se ukázalo, že bude účelné provést
novelizaci některých zákonů např.
zákona o dráhách, zákona o vnitrozemské
plavbě i zákona o civilním letectví.
Bylo diskutováno o předpokladech zakotvených
v předpisech ke zlepšení bezpečnosti
cestujících i nákladů. Výbor
využil zprávy generálního prokurátora
a obrátil hlavní pozornost na silniční
dopravu, kde se předpokládá nejrychlejší
rozvoj. Posuzoval narůstající důsledky
dopravních nehod v silniční dopravě,
kde vedle hmotných škod vznikají zejména
nenahraditelné ztráty na lidských životech
a na zdraví občanů. Poukazoval na to, že
je třeba od řidičů motorových
vozidel, kterých máme zhruba 4 mil. v naší
republice, vyžadovat vedle teoretických a odborně
technických znalostí i určité vlastnosti
morální jako je uvědomělá disciplína
a ohleduplnost, rozvaha a čestnost a pocit společenské
zodpovědnosti. Diskutoval o problémech nového
jízdního řádu, cestování
a o školních výletech, o vztazích závodové
dopravy a ČSAD apod. Uvažoval o tom, že by měl
být vyvolán větší zájem
poslanců i veřejnosti o činnost dopravně
bezpečnostních aktivů, které pracují
v obvodech.
Zahraniční výbor se zaměřil
na problematiku námořní a letecké
dopravy. Projednal její ekonomický i politický
význam. Konstatoval, že tato odvětví
dopravy napomáhají zemím socialistického
tábora k upevnění socialistického
společenského zřízení a k rozvíjení
vztahů mezi všemi národy. Výsledky námořní
a letecké dopravy do zahraničí zabezpečovaly
nároky a narůstající požadavky
ekonomiky, vyplývající zejména z rozvoje
integračních programů socialistických
států a z rozvoje mezinárodní hospodářské
spolupráce. Výbor podpořil opatření,
která sledují zlepšení práce
dopravního systému členských států
RVHP.
Branný a bezpečnostní výbor projednal
úkoly a výsledky práce ozbrojené ochrany
železnic a dalších dopravních zařízení
a otázky spolupráce s bezpečnostními
orgány. Některé diskutované názory
i stanoviska se týkaly věcných problémů
řešených v návrhu novelizace zákona
o dráhách, který byl na programu včerejší
společné schůze obou sněmoven. Výbor
vyjádřil uspokojení nad tím, že
v rámci programu integrace členských zemí
RVHP se uvažuje např. se společnou výstavbou
stanice v Děčíně, ve Štúrově
a ve stanici Rajka na území Maďarské
lidové republiky.
Malá návaznost závodové dopravy na
veřejnou dopravu, zejména pak při budování
nových kapacit bez vzájemné jednotné
vazby byla předmětem kritiky poslanců. Na
základě vlastních zkušeností
poukazovali poslanci také na to, že při nedostatku
pracovních sil je v naší největší
překladové stanici v Čierné n. Tis.
poměrně zastaralá technika a tím hodně
ruční práce při překládání.
Návrh, aby např. všechny střední
a větší stanice byly vybaveny pojízdnými
jeřáby, které by podniky mohly využívat
k rychlému vykládání a nakládání
vagónů, je zcela oprávněný.
Směrem k městské dopravě bylo doporučeno
dohodnout jednotnou celostátní politiku pro stanovení
jízdného, aby nedocházelo k neodůvodněným
rozdílům.
Předmětem kritiky byla i nedostatečná
součinnost centrálních orgánů
při vydávání vyhlášky
o povinném vybavení motorových vozidel určitým
zařízením, jako byly bezpečnostní
pásy, obsah lékárniček apod. Praxe
ukázala, že potřebné vybavení
nemůže průmysl včas vyrobit a že
si je občan nemůže koupit.
Výbor pro plán a rozpočet posuzoval ekonomickou
funkci dopravy, využívání a vytěžování
všech obhospodařovaných základních
fondů a účinná hospodaření
s palivy, energií i materiálem. Poukázal
na to, že při vyjadřování efektivnosti
jednotlivých druhů dopravy nejsou brána jednotná
kritéria a zejména nejsou jednotné výchozí
podmínky. Poslanci hovořili o nízké
účinnosti přepravních tarifů
k prosazování celospolečenských zájmů
před zájmy oblastními nebo podnikovými.
Bylo doporučeno zdokonalit v rámci čs. přepravního
systému koordinaci a kooperaci jednotlivých odvětví
dopravy a vytvořit podmínky, které by vedly
k využívání nejvhodnějších
druhů dopravy.
Výbor dále předpokládá, že
předpisy o silniční dopravě a silniční
správě budou pohotověji přizpůsobovány
rostoucí motorizaci, rychlému rozvoji silniční
dálkové a mezinárodní přepravě.
Vážná kritika byla vznesena na neuspokojivý
technický stav autobusů ČSAD.
Výbor pro průmysl, dopravu a obchod konstatoval,
že celkový objem přepravy za první tři
roky pátého pětiletého plánu
vzrostl o více než 210 mil. tun. Rozložení
přepravy je však v jednotlivých obdobích
pro jednotlivá výrobní odvětví
málo uspokojivé. Stále dochází
k rozdílům mezi požadavky a potřebami
podniků a mezi skutečným přistavováním
vagónů a vozidel dopravními organizacemi.
K zabezpečení mezinárodní výměny
zboží je třeba urychlit růst přepravní
kapacity zejména v pohraničních železničních
přechodových stanicích. Bude zřejmě
třeba tyto stanice jednotně zajistit moderní
technikou pro mechanizaci a automatizaci provozu. Výbor
ocenil, že některé železniční
stanice dosahují vyšších výkonů,
než odpovídá projektované kapacitě
podle platných normativů. Poslanci doporučili
výrazněji modernizovat železnici jako celek,
jakož i leteckou a vodní přepravu.
Úkoly uložené ke zlepšení dopravní
situace v Praze nepřinášejí v oblasti
železniční dopravy doposud viditelné
zlepšení.
V oblasti vědeckotechnického rozvoje bylo po zhodnocení
vědeckotechnické základny doporučeno
zaměřit hlavní síly zejména
na automatické systémy řízení.
K urychlení celkové modernizace dopravy bude třeba
ještě účinněji řešit
v rámci mezinárodní spolupráce zejména
výrobu a zavedení automatického spřáhla,
kontejnerizaci a paletizaci, ale také sjednocení
předpisů a technologických postupů
v dopravě s ostatními státy RVHP.
Výbor vyslovil podiv nad tím, že nejsou soustředěny
stávající kapacity pro výstavbu dálniční
sítě na urychlené dobudování
hlavního tahu Praha - Bratislava.
Konstatoval též, že doprava je rovnocenným
partnerem pro ostatní odvětví národního
hospodářství, nesmí však docházet
k zaostávání ve strukturální
přestavbě, aby i v dalším období
mohla svoji funkci v naší ekonomice plnit.
Na základě vlastních průzkumů
se poslanci podrobně seznámili také s pracovními
podmínkami zaměstnanců v dopravě i
s problémy, které řeší. Velký
kolektiv pracovníků dopravy si zaslouží
uznání a ocenění za svoji obětavou
práci pro naši společnost. Obtížnost
jejich práce spočívá v nepřetržitosti
procesu dopravy, v rizikovosti práce v náročném
prostředí a zodpovědnosti za svěřené
životy lidí i za přepravované hodnoty.
Výbor pro zemědělství a výživu
se zabýval zejména problematikou zemědělské
dopravy, přepravou sklizně a hnojiv. Posuzoval využívání
dopravních kapacit v zemědělské prvovýrobě
v době vegetačního klidu a řešení
zemědělské dopravy po výluce traktorové
dopravy z cest I. třídy. Došel k závěru,
že nové velkovýrobní technologie v zemědělství
vyžadují výrazné strukturální
změny parku vozidel v zemědělských
a potravinářských závodech i v organizacích,
které dopravu pro zemědělství zabezpečují.