Čtvrtek 24. října 1974

Ďalej sa treba učiť ovládať novú techniku, zlepšovať politicko-organizátorskú prácu a vytvárať podmienky pre ďalší rozvoj súťaže i rozvoj pracovnej iniciatívy. Pokračovať tiež v ďalšej modernizácii technickej základne dopravy, menovite v elektrizácii, automatizácii i obnove parku všetkých dopravných prostriedkov. Majme na pamäti aj zvyšovanie nárokov na disciplínu a v neposlednom rade tiež na zabezpečovanie a prehĺbenie politickovýchovnej práce v príprave nových mladých kádrov v našich odborných učilištiach. Bude treba oveľa dôslednejšie koordinovať jednotlivé prepravné procesy a využívať vždy tie najvhodnejšie hospodárne a efektívne druhy dopravy.

V leteckej doprave pôjde o lepšie využívanie lietadlového parku spolu s preverovaním efektívnosti a devízového prínosu liniek do kapitalistických štátov.

Budeme prísne sledovať aj urýchlenie výstavby diaľničnej siete a riešenie dopravnej situácie vo veľkých mestských aglomeráciách.

V súvislosti vyššími prepravnými úlohami, o ktorých som hovoril, musíme stále viac eliminovať nepriaznivý vplyv nerovnomerne uplatňovaných nárokov na prepravu, čo pri jej neustálom raste alebo pri neočakávaných prírodných zásahoch vytvára obťažné prevádzkové situácie.

* * *

Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci! Dovoľte mi napokon poďakovať vám všetkým za mimoriadnu starostlivosť, ako aj za váš zodpovedný prístup k prerokúvaniu predloženej správy v jednotlivých výboroch Federálneho zhromaždenia. Chcem vás ubezpečiť, že všetky vaše pripomienky a návrhy budú pre nás cennými podnetmi pre ďalšiu našu prácu. Taktiež vaše dotazy, pokiaľ neboli vysvetlené alebo zodpovedané priamo na rokovaní výborov, svedomite preskúmame a odpovieme na ne neskoršie.

Chcem vás súčasne ubezpečiť, že dopravári plne chápu svoje miesto v našej socialistickej súčasnosti, cítia zodpovednosť voči pracujúcemu ľudu tejto krajiny a popri plnení vlastných náročných úloh si uvedomujú i svoje medzinárodné povinnosti. Na to však potrebujú nielen vlastné sily a schopnosti, ale aj vašu pomoc, vaše maximálne pochopenie i podporu celej spoločnosti.

Myslím, že vaša práca až po dnešný deň, keď vrcholí prerokúvanie správy o rozvoji dopravy, vykonala pre tieto myšlienky už veľa.

Ďakujem vám ešte raz za všetko, čo ste doteraz vykonali, i za vašu pozornosť. (Potlesk.)

Předseda SL V. David: Děkuji ministru Šutkovi za přednesený výklad.

Písemnou zprávu ministra dopravy Československé socialistické republiky projednávaly všechny výbory sněmoven. Společnou zpravodajskou zprávu přednese místopředseda výboru pro průmysl, dopravu a obchod poslanec Josef Černý. Dávám mu slovo.

Zpravodaj poslanec J. Černý: Vážené soudružky a soudruzi, od počátku letošního roku se výbory a další orgány Sněmovny lidu zabývaly systematicky otázkami dosavadního vývoje, stávající úrovně i předpokladů dalšího rozvoje dopravy a její funkcí v národním hospodářství a ve společnosti. Je spojujícím článkem mezi jednotlivými částmi výrobního procesu a spotřebitelem. Výrazně ovlivňuje funkci a ekonomiku výrobních odvětví.

Kromě toho podniky a organizace dopravy jako hospodářské organizace mají vlastní vnitřní ekonomiku. Z obou těchto hledisek pak doprava ovlivňuje efektivnost celého národního hospodářství.

Doprava působí i na životní úroveň a potřeby občanů, zejména stupněm přepravy osob, kulturní úrovní cestování, spolehlivostí, bezpečností a mírou technické úrovně.

V některých směrech je limitujícím faktorem dalšího rozvoje společnosti. Zabezpečení cílevědomého a proporcionálního vývoje dopravy, plně odpovídajícího stoupajícím požadavkům ekonomiky i požadavkům obyvatelstva a současně splňujícího požadavek vlastní efektivnosti je úkol náročný a složitý.

Abychom mohli posoudit, jak doprava tyto úkoly v naší společnosti plní a jak vytváří předpoklady pro jejich plnění i v dalším období, sledovali jsme především, jak jsou plněny úkoly, které vyplývají pro resort dopravy ze závěrů XIV. sjezdu KSČ a ze směrnice pátého pětiletého plánu.

Je to zejména zabezpečení potřeb národního hospodářství modernizací železniční dopravy a silniční sítě, rozvoj automobilové dopravy, zvýšení přepravy zboží nejméně o 20 % a osob nejméně o 6 % a zvýšení kvality přepravního procesu cestou technického rozvoje.

Bylo třeba zhodnotit, zda racionalizační úsilí je soustřeďováno na maximální využívání dopravních prostředků a ostatních složek technické základny dopravy. Důležitou úlohu má uplatňování nejvhodnějších organizačních forem řízení u jednotlivých druhů dopravy a rozvoj kombinovaného přepravního systému, zkracování doby nakládky a vykládky a budování kontejnerového systému. Na pořadu je také aplikace výpočetní techniky pro plánování a řízení dopravního procesu a pochopitelně i postupné vylučování neefektivních provozů a činností v souladu s ekonomickou dělbou dopravní práce. K tomu náleží celá řada úkolů pro železniční, silniční, leteckou a vodní dopravu, dopravu ve městech a její navázání na celkový přepravní systém. Vliv dopravy na životní prostředí, úroveň cestování, hygienické a kulturní podmínky pro cestující, spolehlivost a bezpečnost, stejně jako přesnost, jsou neméně důležitou součástí úkolů, které bylo třeba při posuzování dopravy sledovat. Z hlediska socialistické společnosti nemůže pochopitelně chybět ani zhodnocení pracovních, sociálních, kulturních a hmotných podmínek vlastních zaměstnanců v dopravě.

Celý tento soubor otázek a problémů nemohl pochopitelně projednávat pouze jeden orgán ve Sněmovně lidu. Na jejich posuzování a hodnocení se podílely všechny výbory Sněmovny lidu, vyjma výboru mandátového a imunitního. Každý výbor se převážně podle svého zaměření zabýval určitým okruhem těchto otázek.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych vás seznámil s hlavními náměty a doporučeními, které v jednotlivých výborech byly diskutovány. V úvodu je třeba říci, že poslanci při těchto jednáních vycházeli z poznatků, získaných při průzkumech a ve volebních obvodech od občanů.

Výbor ústavně právní posuzoval zejména jak působí zákony, vyhlášky a nařízení v oblasti dopravy. Přitom se ukázalo, že bude účelné provést novelizaci některých zákonů např. zákona o dráhách, zákona o vnitrozemské plavbě i zákona o civilním letectví.

Bylo diskutováno o předpokladech zakotvených v předpisech ke zlepšení bezpečnosti cestujících i nákladů. Výbor využil zprávy generálního prokurátora a obrátil hlavní pozornost na silniční dopravu, kde se předpokládá nejrychlejší rozvoj. Posuzoval narůstající důsledky dopravních nehod v silniční dopravě, kde vedle hmotných škod vznikají zejména nenahraditelné ztráty na lidských životech a na zdraví občanů. Poukazoval na to, že je třeba od řidičů motorových vozidel, kterých máme zhruba 4 mil. v naší republice, vyžadovat vedle teoretických a odborně technických znalostí i určité vlastnosti morální jako je uvědomělá disciplína a ohleduplnost, rozvaha a čestnost a pocit společenské zodpovědnosti. Diskutoval o problémech nového jízdního řádu, cestování a o školních výletech, o vztazích závodové dopravy a ČSAD apod. Uvažoval o tom, že by měl být vyvolán větší zájem poslanců i veřejnosti o činnost dopravně bezpečnostních aktivů, které pracují v obvodech.

Zahraniční výbor se zaměřil na problematiku námořní a letecké dopravy. Projednal její ekonomický i politický význam. Konstatoval, že tato odvětví dopravy napomáhají zemím socialistického tábora k upevnění socialistického společenského zřízení a k rozvíjení vztahů mezi všemi národy. Výsledky námořní a letecké dopravy do zahraničí zabezpečovaly nároky a narůstající požadavky ekonomiky, vyplývající zejména z rozvoje integračních programů socialistických států a z rozvoje mezinárodní hospodářské spolupráce. Výbor podpořil opatření, která sledují zlepšení práce dopravního systému členských států RVHP.

Branný a bezpečnostní výbor projednal úkoly a výsledky práce ozbrojené ochrany železnic a dalších dopravních zařízení a otázky spolupráce s bezpečnostními orgány. Některé diskutované názory i stanoviska se týkaly věcných problémů řešených v návrhu novelizace zákona o dráhách, který byl na programu včerejší společné schůze obou sněmoven. Výbor vyjádřil uspokojení nad tím, že v rámci programu integrace členských zemí RVHP se uvažuje např. se společnou výstavbou stanice v Děčíně, ve Štúrově a ve stanici Rajka na území Maďarské lidové republiky.

Malá návaznost závodové dopravy na veřejnou dopravu, zejména pak při budování nových kapacit bez vzájemné jednotné vazby byla předmětem kritiky poslanců. Na základě vlastních zkušeností poukazovali poslanci také na to, že při nedostatku pracovních sil je v naší největší překladové stanici v Čierné n. Tis. poměrně zastaralá technika a tím hodně ruční práce při překládání. Návrh, aby např. všechny střední a větší stanice byly vybaveny pojízdnými jeřáby, které by podniky mohly využívat k rychlému vykládání a nakládání vagónů, je zcela oprávněný.

Směrem k městské dopravě bylo doporučeno dohodnout jednotnou celostátní politiku pro stanovení jízdného, aby nedocházelo k neodůvodněným rozdílům.

Předmětem kritiky byla i nedostatečná součinnost centrálních orgánů při vydávání vyhlášky o povinném vybavení motorových vozidel určitým zařízením, jako byly bezpečnostní pásy, obsah lékárniček apod. Praxe ukázala, že potřebné vybavení nemůže průmysl včas vyrobit a že si je občan nemůže koupit.

Výbor pro plán a rozpočet posuzoval ekonomickou funkci dopravy, využívání a vytěžování všech obhospodařovaných základních fondů a účinná hospodaření s palivy, energií i materiálem. Poukázal na to, že při vyjadřování efektivnosti jednotlivých druhů dopravy nejsou brána jednotná kritéria a zejména nejsou jednotné výchozí podmínky. Poslanci hovořili o nízké účinnosti přepravních tarifů k prosazování celospolečenských zájmů před zájmy oblastními nebo podnikovými. Bylo doporučeno zdokonalit v rámci čs. přepravního systému koordinaci a kooperaci jednotlivých odvětví dopravy a vytvořit podmínky, které by vedly k využívání nejvhodnějších druhů dopravy.

Výbor dále předpokládá, že předpisy o silniční dopravě a silniční správě budou pohotověji přizpůsobovány rostoucí motorizaci, rychlému rozvoji silniční dálkové a mezinárodní přepravě. Vážná kritika byla vznesena na neuspokojivý technický stav autobusů ČSAD.

Výbor pro průmysl, dopravu a obchod konstatoval, že celkový objem přepravy za první tři roky pátého pětiletého plánu vzrostl o více než 210 mil. tun. Rozložení přepravy je však v jednotlivých obdobích pro jednotlivá výrobní odvětví málo uspokojivé. Stále dochází k rozdílům mezi požadavky a potřebami podniků a mezi skutečným přistavováním vagónů a vozidel dopravními organizacemi.

K zabezpečení mezinárodní výměny zboží je třeba urychlit růst přepravní kapacity zejména v pohraničních železničních přechodových stanicích. Bude zřejmě třeba tyto stanice jednotně zajistit moderní technikou pro mechanizaci a automatizaci provozu. Výbor ocenil, že některé železniční stanice dosahují vyšších výkonů, než odpovídá projektované kapacitě podle platných normativů. Poslanci doporučili výrazněji modernizovat železnici jako celek, jakož i leteckou a vodní přepravu.

Úkoly uložené ke zlepšení dopravní situace v Praze nepřinášejí v oblasti železniční dopravy doposud viditelné zlepšení.

V oblasti vědeckotechnického rozvoje bylo po zhodnocení vědeckotechnické základny doporučeno zaměřit hlavní síly zejména na automatické systémy řízení.

K urychlení celkové modernizace dopravy bude třeba ještě účinněji řešit v rámci mezinárodní spolupráce zejména výrobu a zavedení automatického spřáhla, kontejnerizaci a paletizaci, ale také sjednocení předpisů a technologických postupů v dopravě s ostatními státy RVHP.

Výbor vyslovil podiv nad tím, že nejsou soustředěny stávající kapacity pro výstavbu dálniční sítě na urychlené dobudování hlavního tahu Praha - Bratislava.

Konstatoval též, že doprava je rovnocenným partnerem pro ostatní odvětví národního hospodářství, nesmí však docházet k zaostávání ve strukturální přestavbě, aby i v dalším období mohla svoji funkci v naší ekonomice plnit.

Na základě vlastních průzkumů se poslanci podrobně seznámili také s pracovními podmínkami zaměstnanců v dopravě i s problémy, které řeší. Velký kolektiv pracovníků dopravy si zaslouží uznání a ocenění za svoji obětavou práci pro naši společnost. Obtížnost jejich práce spočívá v nepřetržitosti procesu dopravy, v rizikovosti práce v náročném prostředí a zodpovědnosti za svěřené životy lidí i za přepravované hodnoty.

Výbor pro zemědělství a výživu se zabýval zejména problematikou zemědělské dopravy, přepravou sklizně a hnojiv. Posuzoval využívání dopravních kapacit v zemědělské prvovýrobě v době vegetačního klidu a řešení zemědělské dopravy po výluce traktorové dopravy z cest I. třídy. Došel k závěru, že nové velkovýrobní technologie v zemědělství vyžadují výrazné strukturální změny parku vozidel v zemědělských a potravinářských závodech i v organizacích, které dopravu pro zemědělství zabezpečují.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP