Když si stavíme náročné úkoly,
pak přirozeně nemůže jít jenom,
o úkoly řídících orgánů.
Je nepochybné, že jejich povinnost i odpovědnost
je a bude stále větší, v oblasti vědeckotechnického
rozvoje také však velmi záleží
na tom, aby naše úkoly pochopily široké
vrstvy pracujících, dělníci, technici,
hospodářští pracovníci. V jejich
rukou a rozhodování spočívá
osud každého úkolu, který si v této
oblasti dáváme. Proto XIV. sjezd naší
KSČ zcela jednoznačně spojil boj za prosazení
orientace na vědeckotechnický rozvoj se základními
politickými a hospodářskými úkoly
strany, stranických orgánů a organizací.
V nich má a bude mít hospodářské
vedení oporu a spojence všude tam, kde se vyskytují
překážky a obtíže.
Jistě by bylo naprosté chybné zakrývat
řadu nedostatků a uvádět věci
jako bezkonfliktní proces. Vědeckotechnický
rozvoj - to je především boj za nové,
progresívní a efektivní. Jsme však přesvědčeni,
že máme dostatek kvalifikovaných dělníků,
zkušených mistrů a organizátorů
výroby, konstruktérů, technologů,
vzdělaných hospodářských a
řídících pracovníků,
kteří stále zřetelněji chápou
oč jde v boji o vědeckotechnický pokrok a
kteří už mnohokrát dokázali,
že problémy dokáží řešit,
byť by byly sebeobtížnější.
Denně se o tom můžeme přesvědčit
na řadě příkladů. Zárodky,
které se objevují např. v komplexních
racionalizačních brigádách, jsou výrazem
tvůrčího přístupu dělníků,
techniků i inženýrů k úkolům,
v nichž uplatnění výsledků vědeckého
poznání má jednu z rozhodujících
úloh. Přesto však musíme mezi našimi
pracujícími překonávat ještě
tu a tam přežívající názory,
jako by se jich úkoly ve vědeckotechnickém
rozvoji netýkaly, přitom nejde jenom o konkrétní
úkoly, ale o celkový přístup k úkolům
v této oblasti, o vztah k novému, k tvůrčí
práci, k uplatňování a rozšiřování
pokrokových poznatků.
Budeme-li tímto směrem rozvíjet svoji politickou,
organizátorskou i výchovnou činnost, pak
úkoly, které si klademe, naleznou příznivé
podmínky k tomu, aby byly splněny včas a
tak, jak to naše záměry a potřeby v
této oblasti vyžadují. V tom je náš
společný úkol a také prosba z naší
strany, abyste nám pomohli koncepci státní
vědeckotechnické politiky uvádět do
života, až na jednotlivá pracoviště.
Děkuji vám. /Potlesk./
předseda SL V. David: Děkuji ministru ing.
Šupkovi za přednesené úvodní
slovo.
Zprávu k otázkám základního
výzkumu v Československé socialistické
republice /tisk 14/SL/ odůvodní předseda
Československé akademie věd soudruh akademik
Kožešník. Prosím, aby se ujal slova.
Předseda ČSAV akad. J. Kožešník:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, také já budu vycházet z předpokladu,
že mnoho bylo obsaženo v materiálu, který
jsme vám dali, takže můj projev bude jenom
dokreslovat některé vztahy a fakta.
Současná etapa společenského rozvoje
je charakterizována stále prudšími a
rozsáhlejšími změnami výrobních
sil a celkových životních podmínek.
Rozvoj vědy a techniky nabývá stále
většího významu a vlivu na život
společnosti a donedávna omezené používání
vědeckých poznatků v praxi přechází
především ve výrobě v proces
stále více založený na vědeckém
základě. S postupem doby také zřetelně
proniká do popředí hluboká vnitřní
spojitost těchto jevů se socialistickou revolucí
a rozvojem socialismu. Zde se projevují slova klasiků,
že rozvoj socialismu a zvláště přechod
ke komunismu by byl neuskutečnitelný bez pronikání
vědy do výroby a všeho společenského
života, bez cílevědomé rekonstrukce
všech životních podmínek na základě
nejnovějšího poznám. Stává
se nutností zabezpečit stálý proud
vědeckých a technických informací
do technologické a společenské praxe, aby
se trvale zvyšovala produktivita práce, uvolňovalo
více zdrojů pro zabezpečení vyšší
spotřeby, aby člověk získával
dostatek volného času a mohl realizovat i svůj
všestranný rozvoj.
V tomto procesu, který byl pojmenován vědeckotechnická
revoluce, stále roste význam vědy a vědecké
práce. Vědecké poznatky i sám poznávací
proces v jeho pohybu, stále aktivněji ovlivňují
materiální faktory, především
výrobu a dokonce se v ně mění. V tom
smyslu se v dnešní etapě věda stává
výrobní silou. Je známo, že i v minulosti
docházelo k revolučním změnám
ve vědě a technice.
Ve vědě tehdy, když bylo nutno fakta přehodnotit,
vytvářet nové teorie, zavádět
nové principy. V technice např. tenkrát,
když staré, nedostatečně účinné
prostředky byly nahrazovány novými, založenými
na novém principu, nebo když se přecházelo
na nové druhy energie, nové materiály a procesy,
krátce, když docházelo ke změnám
struktury výrobních sil, v charakteru a obsahu lidské
práce, k novým vztahům mezi člověkem
a technikou.
Revoluce ve vědě a technice obvykle v minulosti
nesplývaly v jeden proces, vzájemně se nestimulovaly.
Specifičnost vědeckotechnické revoluce dnešní
doby je v tom, že oba revoluční procesy probíhají
v tak těsné souvislosti a vzájemně
se podmiňují, že tvoří jednotu.
Tak např. znamená, že objevení nových
zákonitostí, vytvoření nových
teorií, získání nových poznatků
je nutným předpokladem k tomu, aby mohla vzniknout
nová technika, nový zdroj, nový způsob
výroby, aby vůbec mohl být daný praktický
problém řešen. Tím se věda stává
přímo součástí výrobního
procesu - který se mění na proces vědecký.
Na rozdíl od minulosti, kdy teoretické vědní
obory do značné míry jenom zevšeobecňovaly
nabyté zkušenosti lidí, vysvětlovaly
souvislosti a poznatky nabyté ve výrobním
procesu, je dnes nutné, aby věda předstihovala
techniku a výrobu, neboť jen tak může
sloužit praxi jako účinný nástroj
k řešení problémů, oslabování
a odstraňování barier, které se staví
v cestu, a plnit svou společenskou funkci.
Tato zásadní změna ve vztahu vědy
a techniky a praxe se vysvětluje tím, že přírodní
prostředky a zdroje, kterých dnes využívá
technika, jsou nepoměrně složitější
než dříve. Proto dnes již nestačí
poznat a využívat jen ty nejjednodušší
zákony anebo se jen empiricky přizpůsobovat
jejich působení. To dokonce není ani možné,
uvážíme-li, že jsou dnes využívány
takové zdroje a prostředky a takové procesy,
s kterými se člověk v přírodě
přímo nesetkává. Proto předstih
vědy před technikou, techniky před výrobou
je nutný trvalý doprovodný jev vědecko-technické
revoluce, a proto také rozvoj vědy musí předbíhat
rozvoji techniky a tento pak rozvoji výroby.
Úspěchy matematiky, radiotechniky, kybernetiky umožnily
vytvořit prostředky, které nahražují
nejen lidskou práci fyzickou, nýbrž i duševní
práci organizátorů, techniků a v jisté
míře i vědců. Na rozdíl od
minulosti dochází tedy nejenom k osvobození
ruky dělníka od těžké a manuální
práce, ale také k osvobození jeho mozku od
mnoha náročných funkcí.
Přitom zůstává i za těchto
podmínek určujícím faktorem výroba
a potřeby výrobní praxe. Výroba a
technika jednak staví před vědce úkoly
perspektivního a strategického charakteru, jednak
poskytuje vědě celý arsenál prostředků,
bez kterých a bez jejichž stálého zdokonalování
by věda nemohla dostatečně rychle pronikat
vpřed. Je třeba říci, že právě
tato pomoc techniky vědě umožňuje, aby
věda mohla předstihovat techniku.
Vědeckotechnická revoluce se však neomezuje
jen na sféru materiální výroby, nýbrž
uplatňuje svůj vliv v oblasti výrobních
poměrů, společenských vztahů
a navozuje v nich určité změny, jichž
charakter odvisí od panujícího společenského
řádu. Ukazuje se, že právě socialismus
má všechny podmínky k tomu, aby byly účelně
spojeny vymoženosti vědeckotechnické revoluce
s přednostmi socialistického zřízení.
Z toho, co bylo řečeno, vyplývá, že
charakteristickým rysem současné vědecké
práce musí být zaměření
k budoucnosti. V tom musí být i snaha a schopnost
předvídat další vývoj lidské
společnosti, samotné vědy i techniky. Zatímco
se v minulosti omezovala tato činnost na spontánní
přírodní procesy, umožnil teprve marxismus
předvídání vývoje i v sociální
sféře. Tím byl dán základ pro
ekonomické a sociální plánování.
Pod pojmem předpověď a předvídání
nemáme na mysli nějaké proroctví.
Vědecké předvídání se
nejčastěji promítá v postup, při
jehož zachování se s vysokou pravděpodobností
obdrží řešení požadovaných
vlastností. Vychází z poznaných zákonitostí
a jejich interpretace v konkrétním případě.
Na XIV. sjezdu řekl předseda vlády s. dr.
L. Štrougal: "Soudobé vědecké poznání
a moderní výpočetní metody i technika
umožňují, aby se rozhodování
o významných otázkách důsledně
opíralo o vědecké prognózy, seriózní
rozpracování různých variant možných
řešení a jejich sociálně ekonomických
důsledků."
Svými výsledky, předpověďmi i
metodami věda ovlivňuje jak svůj vlastní,
tak celý společenský rozvoj, a umožňuje
racionální a optimální řízení
procesů přírodních i společenských.
Komplexnost a složitost i vysoká tempa technického,
sociálního a ekonomického pokroku a jejich
souvislostí s rozvojem vědy vyžadují
vědecké řízení všech oblastí
života společnosti, jehož cílem musí
být přechod od extenzívního rozvoje
k intenzívnímu. K tomu, aby věda mohla plnit
všechny požadavky, patří i odpovídající
vědecká politika politických, zákonodárných
i výkonných orgánů, která je
v období vědeckotechnické revoluce určující
funkcí státu.
Strategie rychlého a efektivního rozvoje naší
země vychází z jednoty politických,
sociálních a ekonomických cílů,
přičemž středem pozornosti je socialistický
člověk, jeho materiální a kulturní
potřeby a podmínky pro všestranný rozvoj
jeho osobnosti. Věda má být hnací
silou rozvoje společnosti, má zvyšovat efektivnost
všech procesů a měnit charakter lidské
práce.
To, jestli věda splňuje takové úkoly,
závisí jednak na tom, čím se věda
zabývá, jaké výsledky má, jakých
objevů dosahuje, jednak na tom, jak se tyto výsledky
uplatňují v praxi. To je dnes aktuální
problém, jehož vyřešení předpokládá
vytvořit jisté podmínky, a vyžaduje
něco od vědy, a něco od praxe. K témuž
závěru došel XIV. sjezd naší strany.
K podmínkám patří velikost a vybavenost
základny, její řízení, zapojení
do mezinárodního integračního procesu,
správný poměr mezi základním
výzkumem, aplikovaným výzkumem a vývojovou
činností atd. Je však potřeba říci
již zde, že tempa růstu výzkumu a vývoje
nejsou jen záležitostí statistik, nýbrž
v prvé řadě nástrojem k dosažení
cílů sociálních, ekonomických
a politických. Množství prostředků,
talentovaných pracovníků oddaných
socialismu, dokonalost a modernost vybavení, rozhoduje
i o tom, kdy bude těchto cílů dosaženo.
Z toho vyplývá nutnost přiměřeně
rozvíjet vědu a vytvářet podmínky,
aby se mohlo přecházet od extenzívních
forem vědecké činnosti k intenzívním.
Okruhy vědecké politiky lze rozdělit do tří
skupin: ideologické, ekonomické a organizační.
Historie nás učí, že v minulosti to
bylo nemálo správných usnesení, z
nichž však ne všechna byla důsledně
plněna.
Na XIV. sjezdu Komunistické strany Československa
našla tato skutečnost odraz ve slovech generálního
tajemníka ÚV KSČ, který, když
hovořil o nutnosti uplatňovat v národním
hospodářství intenzitní faktory, řekl:
"Mohlo by se zdát, že nejde o úkoly nové.
Nový je však stupeň jejich naléhavosti.
A nová musí být i důslednost a energie,
s jakými je budeme uvádět v život."
Ideologická stránka vědecké politiky
vychází jednak z toho, že sociální
aspekty dopadů vědeckotechnické revoluce
jsou různé v různých společenských
systémech, že tu jsou zřetelné různé
cíle a různá kritéria, jednak z toho,
že věda musí i při rozšiřování
kontaktů s kapitalistickými vědci zůstat
ostrým nástrojem ideologického boje. "Jde
tu také o to zapojit síly společenských
věd do zápasu o formování socialistického
vědomí pracujících, do boje s buržoazními
návyky, do objasňování naléhavých
problémů dalšího vývoje naší
společnosti". Tak o tom bylo hovořeno na XIV.
sjezdu Komunistické strany Československa.
K ekonomickým úkolům vědecké
politiky patří financování výzkumu,
odměňování pracovníků,
péče o výstavbu ústavů, jejich
vybavení atd.
Za soustavné péče strany a vlády byla
do roku 1965 vybudována u nás poměrně
rozsáhlá výzkumná základna
a podle vzoru Akademie věd SSSR založena Československá
akademie věd a Slovenská akademie věd, zabezpečena
vědecká práce na vysokých školách.
Od té doby představují zaměstnanci
této základny trvale asi 1 % z obyvatelstva a 2
% z pracujících, protože počet pracovníků
vědeckovýzkumné základny rostl zhruba
stejným tempem, jako počty zaměstnaných
v celém národním hospodářství.
To by nemuselo být nesprávné, když jsou
dány podmínky pro zkvalitnění a zefektivnění
práce této základny, pro její dokonalejší
vybavení přístroji, službami, stavebními
investicemi, informační základnou, moderní
technikou, a když je možné radikálně
zvyšovat podíl vysoce kvalifikovaných vědeckých
pracovníků. Situace se zhoršovala ještě
tím, že také výdaje na vědu a
výzkum zůstaly prakticky na stejné relativní
úrovni a podobně tomu bylo s podílem investic
do vědy a výzkumu.
Ve stavebních investicích se situace podstatně
zhoršovala s rostoucím neplněním i takto
snížených úkolů. Vcelku je nutno
říci, že vývoj vědeckovýzkumné
základny, zejména v oblasti základního
výzkumu, po roce 1965 neodpovídal objektivnímu
zákonu předstihu vědy před technikou
a techniky před výrobou. Dokonce se začal
lišit i od vývojových tendencí v ostatních
socialistických zemích. Okolnost, že se rozdílnost
trendů zatím výrazně neprojevuje v
kvalitě práce vědeckovýzkumné
základny, je třeba připsat poměrně
dobré výchozí pozici čs. vědeckovýzkumné
základny. Kdyby však dále trval tento trend,
museli bychom počítat se zaostáváním.
Důsledkem této situace je růst věkového
průměru odborníků s vysokoškolským
vzděláním /dnes asi 43 let/, nízký
podíl kvalifikovaných odborníků a
vědeckých pracovníků /podíl
vysokoškolsky vzdělaných ve vědeckovýzkumné
základně vzrostl jen z 22, S na 27 %/.
Byly provedeny důkladné analýzy této
situace. Jsou hledány cesty ke zlepšení podmínek
pro efektivní práci v příští
pětiletce. Je odstraňována roztříštěnost
některých pracovišť a malé skupiny
jsou soustřeďovány do větších
celků. Vážnou zábranou přitom
je nedostatek pracovních ploch a dislokace jednotlivých
útvarů na řadě míst, což
ztěžuje jak jejich řízení, tak
i týmovou efektivní práci. Tuto situaci lze
ovšem řešit jen výstavbou nebo přidělením
vhodných ploch. Nepříznivou věkovou
situaci lze zlepšit jen náborem mladých pracovníků
do vědecké výchovy a vytvářením
podmínek pro jejich umístění, protože
se musí počítat po nějakou dobu s
dočasným překrýváním
mladých i starších pracovníků
na pracovištích. Proto bude třeba uvažovat
o odstranění stop stavu, který trvá
v ČSAV v této pětiletce. Nové vědní
obory a případné i mezinárodní
instituty, o které usilují téměř
všechny socialistické země, bude nutné
v budoucnu zakládat jen mimo Prahu.
Tyto jen stručně uvedené nedostatky měly
některé objektivní příčiny
dané především vyčerpaností
zdrojů, strukturou výroby, zvětšujícími
se nároky na růst neproduktivních investic,
rychlým zaostáváním efektivních
investic. Do značné míry byly i důsledkem
ideového rozkladu na konci šedesátých
let a zčásti ne dost energického prosazování
leninského pojetí vědeckotechnické
revoluce a důsledného promítání
stranické vědní politiky do plánů
rozvoje vědy a techniky.
XIV. sjezd strany ukázal na nedostatky, vyjasnil perspektivu,
vymezil, co naše výroba, technika i věda dělat
má i nemá.
XXIV. sjezd Komunistické strany Sovětského
svazu pak ukázal, o jak velkorysé úlohy a
opatření se jedná, když jde o důsledné
spojení výhod socialistického zřízení
s vymoženostmi vědeckotechnické revoluce. Nyní
jde o to, zajistit rychlá tempa ve vědě,
vývoji a výrobě, vytvořit podmínky
pro efektivní práci i pro dynamické plánovité
využívání výsledků vědy,
které by odpovídalo požadavkům dnešní
epochy.
Velké možnosti přitom poskytuje integrace vědeckých
potenciálů socialistické soustavy a jejich
zaměření na komplexní program, zdokonalování
a prohlubování spolupráce jak ve vědě,
tak ve výrobě.
K organizační stránce vědní
politiky patří formování vědeckovýzkumné
základny, problémy jejího řízení,
teritoriálního rozložení v aglomeracích,
udržování účelných vztahů
mezi různými kategoriemi vědecké,
vývojové a výrobní činnosti
atd. Patří sem i péče o růst
kvalifikace, využívání dělby
práce.
Přihlédneme-li k zvláštnosti vědecké
práce i k jejímu rozsahu - obsahu, lze očekávat
i některé zvláštní formy řízení,
které by docilovaly soustředěnosti úsilí,
rozvoje iniciativy vědců při zachování
principu plánování a kontroly a rozumné
centralizace.