Úterý 18. listopadu 1975

V § 1 návrhu zákona se jmenovitě uvádějí orgány sociálního zabezpečení České socialistické republiky. Působnost při výkonu sociálního zabezpečení je v podstatě rozdělena tak, že ministerstvu práce a sociálních věcí ČSR přísluší řízení a kontrola výkonu sociálního zabezpečení, Úřadu důchodového zabezpečení v Praze rozhodování o dávkách důchodového zabezpečení a výplaty důchodů, a národním výborům poskytování služeb a dávek sociální péče, organizace sociální péče a rozhodování o některých dávkách důchodového zabezpečení.

Podle článku 91 Ústavy Československé socialistické republiky ve znění ústavního zákona č. 57/1969 Sb. patří úprava působnosti a organizace národních výborů do zákonodárné působnosti národních rad. Na rozdíl od předchozí právní úpravy je proto nezbytné stanovit působnost orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálního zabezpečení zákonem České národní rady.

Působnost národních výborů v sociálním zabezpečení je v současné době obsažena v mnoha prováděcích předpisech, které byly vícekráte novelizovány, jak si to vynucovala potřeba nově upravovat úkoly národních výborů v péči o staré a sociálně potřebné občany. Nová zákonná úprava vytváří pevný právní základ pro činnost národních výborů a ostatních orgánů republiky na tomto úseku státní správy. Nová zákonná úprava vymezuje působnost orgánů České socialistické republiky ve vztahu k novému zákonu o sociálním zabezpečení, ale i k dalším zákonům.

Mám tu na mysli zejména:

- zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte;

- zákon č. 94/1963 Sb., o rodině;

- zákon č. 50/1973 Sb., o pěstounské péči;

- zákon č. 107/1971 Sb., o mateřském příspěvku;

- zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, v platném znění;

- zákon č. 117/1966 Sb., o některých důsledcích zanedbávání péče o děti, v platném znění.

Návrh zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení připravila vláda České socialistické republiky tak, aby jeho systematika odpovídala uspořádání v zákoně o sociálním zabezpečení, protože oba tyto zákony tvoří obsahově jednotný celek. Zákon proto nezasahuje do věcné úpravy sociálního zabezpečení, ale svým charakterem se zaměřuje především na organizační otázky, na působnost orgánů České socialistické republiky při výkonu jednotlivých agend na úseku sociálních věcí.

Předkládaný návrh zákona naplňuje tyto ústavní principy na úseku sociálního zabezpečení a v návaznosti na federální zákon o sociálním zabezpečení upravuje působnost národních výborů a ostatních orgánů ČSR v sociálním zabezpečení tak, aby byly komplexně zabezpečeny zákonné nároky a potřeby občanů na zaslouženém odpočinku i potřeby ostatních občanů, kteří potřebují pomoc společnosti. Jsou to rodiny s nezaopatřenými dětmi, občané se změněnou pracovní schopností, občané těžce postižení na zdraví, občané, kteří potřebují zvláštní pomoc, protože se v důsledku mimořádných událostí ocitli ve zvlášť obtížných poměrech, nebo proto, že ji potřebují k překonání důsledků a návyků pramenících z odlišného způsobu života v minulosti a občané společensky nepřizpůsobení.

Návrh zákona nekodifikuje pouze dosažený stav, ale otevírá možnosti k dalšímu rozvoji sociální péče, která je skutečně komplexní a universální péčí o každého občana, který potřebuje z různých důvodů pomoc společnosti a nikoli nějakou falešnou filantropií či okázalou charitou na efekt, jak je tomu ve vyspělých kapitalistických státech.

V návrhu zákona se také pevněji vyjadřuje účast pracujících na výkonu, kontrole a rozhodování ve věcech sociálního zabezpečení a spolupráce se společenskými organizacemi, zejména s orgány Revolučního odborového hnutí, s orgány výrobních družstev a Svazu družstevních rolníků.

Návrh zákona vyjadřuje také hlubokou demokratičnost našeho socialistického státního zřízení, která se na úseku sociálního zabezpečení projevuje nejen v tom, jaké části ze státního rozpočtu jsou vyčleněny na důchodové zabezpečení a sociální péči, ale také v tom, že výkonu a kontroly sociálního zabezpečení se účastní na základě úpravy obsažené v zákoně zástupci pracujících jako poslanci národních výborů, členové správních a dalších komisí a aktivů národních výborů a představitelé společenských organizací.

Tak je zaručeno, že o nárocích a potřebách občanů se rozhoduje pod kritériem odbornosti, političnosti, potřebnosti a na základě důkladné znalosti místních poměrů i žadatele nebo občana, kterému se poskytuje sociální péče z iniciativy národního výboru. Přesto, že zákon ukládá tak velké úkoly státním orgánům, jasně vyplývá, že stát nepřebírá na sebe povinnosti, které mají v duchu socialistické morálky i podle právních předpisů vůči potřebným občanům nejbližší příbuzní.

Podle zmocnění uvedených v § 172 odst. 6 zákona o sociálním zabezpečení a v § 50 vládního návrhu zákona České národní rady vydá ministerstvo práce a sociálních věcí ČSR prováděcí vyhlášku, která obsahově navazuje na příslušná ustanovení obou zákonů a podrobněji upravuje zejména konkrétní úkoly národních výborů na úseku sociální péče a při zřizování, složení a volbě správních komisí. To přispěje i k upevnění právních a sociálních jistot občanů, protože tato vyhláška stanoví jako obecně závazný právní předpis i postupy, jak poskytovat sociální péči, což bylo dosud obsahem různých pokynů a instrukcí.

Soudružky a soudruzi poslanci, při přípravě návrhů některých ustanovení zákona, zejména prováděcí vyhlášky, jsme mohli vycházet ze zkušeností, které jste získali ve své poslanecké činnosti, z námětů, které jste v tomto volebním období uplatňovali v jednotlivých výborech ČNR. Mám na mysli např. vaše připomínky k rozpočtu a plánu, kapitoly práce a sociálních věcí na roky 1974 a 1975, usnesení zdravotního a sociálního výboru ČNR k rozvoji rehabilitační a protetické péče a k pracovnímu uplatnění invalidů a osob se změněnou pracovní schopností, usnesení zdravotního a sociálního výboru ČNR k dalšímu zajištění úkolů na úseku sociální péče v Severomoravském kraji a další. V této soudružské a činorodé spolupráci s Českou národní radou, jejími orgány a poslanci spatřujeme také konkrétní naplňování správných vztahů mezi nejvyššími orgány státní moci a státní správy České socialistické republiky.

Soudružky a soudruzi poslanci, právní úpravou působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, jak ji stanoví návrh zákona České národní rady, se vytvářejí podmínky, aby se důsledně a kvalitně naplňovala komplexní péče o starší a zdravotně postižené občany, jejíž význam v sociální politice znovu zdůraznilo letošní dubnové zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa.

Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, abych v této souvislosti uvedl z vystoupení generálního tajemníka ústředního výboru KSČ a prezidenta republiky soudruha Gustáva Husáka na letošním dubnovém plénu ÚV KSČ tato jeho slova:

"Úpravou důchodů se však obsah sociální politiky strany vůči starším generacím nevyčerpává. Pro socialismus je příznačný komplexí přístup k jejich potřebám. V duchu socialistického humanismu usilujeme, abychom zabezpečili pracovníkům na zaslouženém odpočinku jak sociální a hmotnou jistotu, tak i uznání a vděčnost.

Je také potřebné rozšiřovat prostor pro uplatnění a využití celoživotních zkušeností důchodců ve společenském životě, při výchově mladé generace i v dalších oblastech. Růst podílu starších generací v obyvatelstvu vyžaduje rovněž rozvíjet pestrou škálu konkrétních způsobů péče o jejich zdravotní stav, životní podmínky, potřeby a zájmy. V posledních letech při realizaci volebních programů dosáhly v řadě míst národní výbory za spolupráce podniků a organizací Národní fronty dobrých výsledků při rozšiřování péče o důchodce, při budování klubu důchodců a domů pečovatelské služby, při organizaci jejich stravování, rekreace, společenského a kulturního života. Zákon a zejména morální povinnost ukládá především dospělým dětem pečovat o své rodiče. Považujeme však rozvoj těchto činností i za významný úkol společenský, kterému musí věnovat plnou pozornost nejen národní výbory, ale i podniky a JZD, organizace Národní fronty."

Tato slova soudruha Husáka jsou duchem, vůdčí ideou předkládaného návrhu zákona i direktivou pro budoucí práci všech orgánů sociálních věcí.

Úroveň a pohotovost sociálních služeb je v široké veřejnosti často jedním z rozhodujících kritérií pro hodnocení naší sociální politiky. Včas řešené případy sociální tísně jednotlivých občanů mají vždy velmi pozitivní ohlas, protože jsou důkazem všestranně vysoké úrovně sociálního zabezpečení, dosažené v uplynulých třiceti letech. Přitom komplexnost systému našeho sociálního zabezpečení - rozsah a kvalita jeho dávek a služeb - umožňuje, aby se dobře a účinně řešil každý případ nepříznivé sociální situace občana a jeho rodiny.

Spokojenost potřebného občana nezávisí, jak již bylo uvedeno, jen na úrovni hmotného zabezpečení. Výrazně ji ovlivňuje postoj společnosti k těmto lidem, jak se k nim chováme. Bylo by nespravedlivé neocenit při této příležitosti vysokou angažovanost a úspěšnou politicko-organizátorskou práci mnohých poslanců České národní rady a národních výborů v rozvoji sociálních služeb. Byla by to dlouhá řada jmen poslanců, kdybych je měl všechny vyjmenovat, byla by to přehlídka mnohých zdařilých akcí "Z" a rozvoje činnosti sociální péče.

Spolu s upřímným poděkováním vám, poslancům České národní rady a národních výborů, dovolte také ze srdce poděkovat představitelům společenských organizací, zejména Československého červeného kříže, Českého svazu žen, Revolučního odborového hnutí, SSM a jeho Pionýrské organizaci hlavně za pomoc v terénní sociální péči, kulturní činnost v klubech důchodců, ve stravování a rekreaci důchodců a podobně.

/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./ 

I tato vysoká společenská angažovanost umožnila vládě České socialistické republiky předložit České národní radě návrh zákona, který svým pojetím komplexní sociální péče bude patřit k předním na světě.

Soudružky a soudruzi poslanci, dobří a poctiví pracující jsou si vědomi, že růst životní úrovně je podmíněn výsledky společné práce, zefektivněním naší ekonomiky, dalším rozvojem pracovní iniciativy. Sociální program XIV. sjezdu Komunistické strany Československa, který naplňujeme zdokonalením soustavy důchodového zabezpečení, má svůj zdroj v úspěších, kterých pracovitý a nadaný lid této země dosáhl pod vedením komunistické strany ve všech odvětvích národního hospodářství.

Vláda České socialistické republiky je přesvědčena, že lid této země pod vedením Komunistické strany Československa vytvoří svou prací další předpoklady pro úspěšný rozvoj sociální péče, který návrh zákona předpokládá. Dovoluji si vás proto požádat, abyste s předloženým vládním návrhem zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení vyslovili souhlas. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP