Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho výklad. Do rozpravy jsou zatím přihlášeni tři poslanci. Jako první dávám slovo soudružce poslankyni Pokorné.
Poslankyně Božena Pokorná: Vážená Česká národní rado, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Přijetím zákona o sociálním zabezpečení Federálním shromážděním v minulých dnech je prakticky dovršeno plnění usnesení XIV. sjezdu KSČ v oblasti sociální politiky. Jednou z hlavních předností federálního zákona je, že zahrnuje i celou oblast sociální péče, to je nejrůznějších sociálních služeb. Od roku 1964, zejména však po XIV. sjezdu KSČ byla přijata řada usnesení vlády, prováděcích předpisů i dílčích právních norem, které upravují jednotlivé úseky sociální péče tak, jak byly postupně rozvíjeny. Vládní návrh zákona České národní rady, který projednáváme a který upravuje působnost orgánů České socialistické republiky i k mnoha dalším zákonům a právním předpisům, stanoví také působnost národních výborů v této důležité oblasti. Je tedy tímto zákonem vytvořen právní základ pro činnost národních výborů i na úseku sociální péče. Sociální péče, jak všichni dobře víme, se bezprostředně týká mnoha našich spoluobčanů, kteří se octnou v nepříznivých životních poměrech, anebo potřebují tuto péči vzhledem ke své zvláštní životní situaci a neobejdou se při jejím řešení bez pomoci společnosti.
Zdravotní a sociální výbor ČNR od samého vzniku se systematicky zabýval problematikou sociální péče a vždy podporoval prosazování nových progresívních a netradičních forem sociálních služeb.
V návrhu zákona České národní rady je upravena působnost národních výborů v sociální péči především v těchto směrech:
- v rozsáhlé soustavě opatření v péči o rodiny s dětmi, zejména o mladá manželství;
- v postupném rozvíjení a zavádění soustavy poradenské péče;
- v pěstounské péči jako jedné z forem k vytváření příznivých životních podmínek dětí, žijících mimo rodinu;
- v péči o neúplné rodiny s dětmi, zejména v péči o osamělé ženy - matky, ev. osamělé otce s dětmi;
- v péči o staré občany, v níž se uplatňují diferencované formy péče, ať již jde o domovy důchodců, které však změnily k nepoznání svoji tvář v kultuře bydlení a životního prostředí, nebo domy soustředěné péče, které dovolují starému člověku zachovat si co největší soukromí při veškeré péči. Dále sem patří rozvinutá pečovatelská služba pro staré občany, budování středisek hygieny, rozvíjení sociálně zdravotní péče o staré občany atd.;
- národní výbory organizují a neustále rozvíjejí stravování starých lidí, starají se o jejich rekreaci, lázeňské léčení a využití volného času;
- nebývalá péče je věnována občanům se změněnou pracovní schopností, dále pak občanům těžce postiženým na zdraví, kdy mimořádná pozornost je také zaměřen na pomoc postižené mládeži.
Mohla bych pokračovat dále ve výčtu služeb sociální péče, jejichž rozvoj a využití spadá do pravomoci národních výborů, a kde hlavním smyslem je pomoci těm občanům, kteří se ocitnou ve složitých anebo nepříznivých životních situacích.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vládní návrh zákona, který právě projednáváme, upravuje zejména působnost národních výborů v oblasti sociálního zabezpečení. Jeho přijetí velmi usnadní činnost národních výborů i při plnění všech úkolů v sociální péči. Zdravotní a sociální výbor ČNR kladně hodnotí také tu skutečnost, že ve smyslu tohoto zákona mohou být zřizovány okresní ústavy sociálních služeb pro zabezpečení komplexního ekonomického a technického řízení služeb sociální péče.
V zájmu věci by bylo užitečné, aby s tímto novým zákonem byli seznámeni všichni naši občané.
Závěrem doporučuji za zdravotní a sociální výbor ČNR, aby Česká národní rada schválila předložený vládní návrh zákona o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociální zabezpečení ve znění společné zprávy výborů. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslankyni Pokorné a prosím poslance Tomečka, aby se ujal slova.
Poslanec Alois Tomeček: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, před týdnem schválilo Federální shromáždění nový zákon o sociálním zabezpečení našich pracujících. Zvlášť si přitom cením - jako družstevní rolník - toho, že sjednocuje důchodové zabezpečení družstevních rolníků s pracujícími ostatních odvětví, přesněji řečeno zvyšuje jejich důchodové zabezpečení na úroveň dělnické třídy.
To svědčí o tom, že zatímco v kapitalistickém světě v inflačním procesu se relativně snižuje podíl pracujících na výsledcích práce a na národním důchodu, u nás, díky mobilizaci rezerv ve výrobním procesu a socialistickém rozdělování, se zvyšuje důchodové zabezpečení všech pracujících a přitom výrazněji u družstevních rolníků.
Tento akt sociální politiky hodnotí družstevní rolníci velmi pozitivně a v současné složité situaci vzniklé v důsledku suchého extrémního počasí a jeho dopady na sklizeň přistupují s pocity velké zodpovědnosti k zajištění úkolů, které po nich vyžaduje celospolečenská potřeba.
Proto bych chtěl jejich jménem poděkovat za tento další krok ve sbližování podmínek našich dvou základních tříd - dělníků a družstevních rolníků. Přitom však bych chtěl ocenit též linii naší komunistické strany v ekonomické politice, její realizaci vládními a dalšími řídícími orgány a především našimi pracujícími, které umožnilo toto zlepšení sociálního zabezpečení.
V návaznosti na zákon o sociálním zabezpečení předložila vláda ČSR zákon o působnosti orgánů ČSR v této oblasti. Tento zákon dnes projednáváme. Jeho obsah svědčí o péči socialistické společnosti v oblasti sociálního zabezpečení o naše pracující.
Předložený zákon o působnosti orgánů ČSR v sociálním zabezpečení je výrazem péče socialistické společnosti o vytvoření podmínek pro rozvoj osobnosti každého našeho občana. O tom svědčí jeho části věnované rodině a dětem. Největší pozornost je zaměřena na sledování výchovného procesu v rodině i na pracovišti.
Za důležitou pokládám i tu část, která se týká péče o občany se změněnou pracovní schopností. V této souvislosti bych chtěl připomenout, že orgány národních výborů spolu se Svazem družstevních rolníků by měly zaměřit svoji pozornost i na družstevní rolníky se změněnou pracovní schopností. Zde se v poslední době ukazují některé problémy. Bude nutno více než dosud bojovat proti skupinovým a výrobním zájmům. Vždyť u těchto občanů - družstevních rolníků - jde nejen o to, aby se zapojili do výrobního procesu, ale aby byly vytvořeny podmínky pro jejich společenské uplatnění v celém rozsahu tohoto pojmu; tedy o účast na hospodářském a společenském životě naší socialistické společnosti.
Přitom však bych chtěl zdůraznit, že nemám na mysli jen řešení důsledků, ale také zvýšení pozornosti prevenci. Důrazněji a soustavněji se musíme zabývat příčinami úrazů a seznamování pracujících s nebezpečími, vyplývajícími při obsluze složitých mechanismů, které jsou do zemědělství dodávány. Náročněji též musíme přistupovat ke kontrole dodržování bezpečnostních předpisů řídícími pracovníky. Myslím, že tato činnost by měla úzce navazovat na sledování úrazovosti a provádění jejich rozborů národními výbory. V tomto duchu bychom se též měli zamyslet, jak působit na veřejné mínění v souvislosti s upevňováním socialistických hodnot života pracujících.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přes tyto poznámky, zejména k realizaci předloženého zákona, doporučuji i jménem výboru ČNR pro zemědělství a výživu, abychom předložený vládní návrh zákona ČNR o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení schválili tak, jak byl předložen. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Tomečkovi. Slovo má poslanec Malý.
Poslanec Jiří Malý: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a poslanci. Celá značně obsáhlá navrhovaná zákonná úprava o působnosti orgánů ČNR v sociálním zabezpečení s výjimkou několika paragrafů se týká působnosti národních výborů v této oblasti.
Může tu vzniknout otázka, proč takový obsáhlý zákon, kterým se stanoví působnost a úkoly národních výborů, které ony už nyní plní. V našem výboru ČNR pro národní výbory a národnosti považujeme za nejvýznamnější přínos tohoto zákona, že v sobě komplexně a přehledně zahrnuje to, co bylo až dosud obsaženo v mnoha vyhláškách a dalších předpisech, které byly v průběhu minulých let několikrát měněny a doplňovány. V důsledku toho byla celá zákonná úprava nepřehledná.
Přijetí předloženého vládního návrhu zákona považujeme za správné z několika důvodů. Uskutečňuje se jím ústavní zásada, že postavení, působnost a organizaci národních výborů má upravovat svými zákony Česká národní rada a že tedy nebude upravována právními normami nižšího řádu. Další výhodou je, že funkcionáři a pracovníci národních výborů dostanou do ruky spolu se zákonem Federálního shromáždění o sociálním zabezpečení dvě ucelené normy, se kterými budou pracovat. Současně vydání obou zákonů umožní také občanům, aby se s nimi seznámili, aby dokázali pochopit přednosti této velkorysé úpravy sociálního zabezpečení i praktickou stránku jejího provádění a z toho vyplývající svá práva i povinnosti.
Podle vlastních zkušeností z volebního obvodu i z jednání výboru mohu vyslovit přesvědčení, že národní výbory nový zákon přivítají, že umožní jejich funkcionářům, poslancům, pracovníkům i širokému aktivu, který na úseku sociálního zabezpečení pracuje, aby se v této složité, politicky citlivé a pracovně náročné problematice dobře vyznali a mohli tak lépe než dosud plnit svěřené úkoly. Občanům umožní, aby věděli, na který národní výbor a jeho orgán se mají se svými záležitostmi obracet.
Doporučuji, aby Česká národní rada předložený vládní návrh zákona o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení schválila ve znění uvedeném ve společné zprávě výborů. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Malému, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak. Přeje si soudruh ministr Hamerník slovo? Nepřeje si. Prosím společného zpravodaje poslance Karla Tondra o závěrečné slovo.
Společný zpravodaj poslanec Karel Tondr: Vzdávám se závěrečného slova.
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji. Dovolte, soudružky a soudruzi, abychom přistoupili k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o předloženém vládním návrhu zákona najednou ve znění písemné společné zprávy výborů.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Není tomu tak.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, a to ve znění písemné zprávy výborů ČNR ústavně právního, zdravotního a sociálního, pro zemědělství a výživu, pro národní výbory a národnosti a pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím Česká národní rada schválila předložený návrh zákona.
Dále ve smyslu doporučení zpravodaje navrhuji, aby Česká národní rada uložila:
1. všem poslancům ČNR, aby ve svých volebních obvodech působili k objasňování a realizaci zásad, obsažených v zákonech o sociálním zabezpečení, které představují další významný úspěch při plnění úkolů stanovených usnesením XIV. sjezdu KSČ pro oblast sociální politiky;
2. výborům ČNR v rámci kontrolní a iniciativní funkce sledovat uplatnění zákona o sociálním zabezpečení v praxi;
3. předsednictvu ČNR projednat v I. čtvrtletí roku 1976, jak je zabezpečena realizace úkolů, které pro národní výbory a další orgány vyplývají ze zákonů o sociálním zabezpečení.
Kdo s návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím Česká národní rada schválila navržené usnesení.
Vážené soudružky a soudruzi, dovolte poděkovat vám za účast, poděkovat za účast vládě a jejímu předsedovi soudruhu Korčákovi. Dále bych vás chtěl upozornit, že příští zasedání pléna České národní rady bude svoláno na 18. prosince 1975.
Končím schůzi a děkuji vám za účast.
/Schůze skončena v 15.40 hodin./