Pátek 18. října 1974

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji zpravodaji za jeho zprávu.

Doporučuji České národní radě, aby zvolila pětičlennou návrhovou komisi, která by na základě výsledků jednání výborů České národní rady o stavu socialistické zákonnosti v České socialistické republice a dnešní rozpravy, připravila návrh usnesení České národní rady. Navrhuji, aby komise pracovala v tomto složení: předseda komise - místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz, členové komise - poslanec Oldřich Balabán, poslanec František Holub, poslanec ing. Jan Uřičář, poslanec Oldřich Vašků.

Má někdo nějaké připomínky nebo námitky k návrhu na vytvoření této komise a k jejímu složení? /Připomínky, ani námitky nebyly./

Česká národní rada je schopna se usnášet, přítomno je 161 poslanců.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby návrhová komise byla zvolena v uvedeném složení, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Návrhová komise je zvolena.

Zahajuji rozpravu ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti. Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi poslanci Josefu Brožovi.

Poslanec Josef Brož: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a poslanci, vážení hosté! Při projednávání stavu socialistické zákonnosti jsme se ve výboru pro zemědělství a výživu zabývali především některými otázkami ochrany půdního fondu, příčinami požárů, bezpečností práce a hospodářskou trestnou činností.

Vycházeli jsme z toho, že ochranu půdního fondu je třeba považovat za nejdůležitější otázku, neboť se stále uvolňují velké plochy, zejména nejúrodnější půdy. Přitom ochrana půdního fondu a rekultivace úzce souvisí se zvyšováním úrodnosti půd a se zabezpečením závěrů XIV. sjezdu KSČ o zvyšování soběstačnosti v potravinách.

Dnes bych nechtěl hovořit o tom, jak nám půdy ubývá, kolik je to hektarů ročně atd. Mám na mysli mechanismus úbytků, v němž hrají důležitou úlohu národní výbory. Začíná to již u územních plánů a při úvahách o investičních záměrech. Již zde je nutné klást důraz na dodržování obsahu zákona. Skutečné uvolňování půdy je již následný proces, kde jde o relativně menší výměry, o kolik více nebo méně se uvolní z uvažované plochy.

V současné době se připravuje novelizace zákona o ochraně půdního fondu. Počítá se se zpřísněním některých ustanovení. Za stejně a možná ještě důležitější pokládám, aby obsah a cíl zákona se dostal do vědomí lidí, zvláště těch, kteří o rozvoji zástavby a uvolňování půdy rozhodují.

Zobecním-li poznatky z činnosti našeho výboru - a jsem přesvědčen, že obdobné poznatky máme všichni - pak se ukáže, že přístup k plnění tohoto zákona je velmi rozdílný. Výrazný rozdíl je například mezi přístupem národních výborů ve Středočeském kraji v ochraně půdního fondu a k rekultivacím a v důlních oblastech. Také rozšíření území hlavního města Prahy podle mého názoru vyžaduje zkvalitnit péči o ochranu půdního fondu u příslušných orgánů.

Dále jsme věnovali pozornost protipožární ochraně. Přestože se poněkud snížil jejich počet, tvoří přímé škody požárů vzniklých v zemědělství zhruba čtvrtinu škod z celé ČSR a každý desátý požár vzniká v lesním hospodářství.

V obou těchto odvětvích národního hospodářství vzniká značný počet požárů vnějším zásahem. Tak například v zemědělství více než čtvrtina je založena dětmi nebo vzniká od jisker z lokomotiv a v lesních porostech téměř 70 % pálením ohýnků, od jisker z lokomotiv, od kuřáků a při vypalování travin.  

Toto vše nás nemůže nechat klidnými a snížení počtu požárů o 5 - 7 % i snížení škod nás nesmí uspokojit. Požáry způsobují značné národohospodářské škody a okrádají nás o výsledky naší práce. Podle některých údajů požáry zničí až desetkrát více než se rozkrade. Proto bude nutné věnovat protipožární ochraně i nadále maximální úsilí. Nejefektivnější bude zabezpečovat provozní budovy, sklady apod. levnou technickou signalizací, promítnout do jejich projekce požadavky protipožární ochrany a udržovat protipožární zařízení v provozuschopném stavu.

Současně s výchovným působením a organizačními opatřeními bude nutné, aby příslušné orgány zajistily potřebnou techniku. Například v SSSR nejjednodušší signalizační zařízení je za 27 kopějek.

Zlepšuje se i péče o ochranu zdraví a bezpečnost práce. V lesním a vodním hospodářství byl v posledních 2 letech nejnižší počet úrazů za předcházejících 10 let. Také v zemědělství a potravinářském průmyslu došlo k snížení počtu úrazů. Zde se kladně projevila zvýšená pozornost předpisům o bezpečnosti práce a ochraně zdraví a jejich realizaci. Nové technologie v lesním hospodářství jsou však provázeny zvyšováním počtu úrazů. Obdobně je tomu také v zemědělství. Například průzkum Svazu družstevních rolníků v živočišné výrobě ukázal na tisíce závad, z nichž jen část je odstranitelná, neboť některé jsou dány uspořádáním staveb a umístěním strojů. Vážnější však je, že tyto prověrky signalizovaly relativně vyšší úrazovost v moderních provozech. Tato situace vyžaduje, aby ministerstvo urychleně novelizovalo příslušné předpisy, zejména vyhlášku 135/56 tak, aby odpovídala investicím budovaným v současné době.

Z oblasti hospodářské kriminality nejvíce cením skutečnost, že došlo k prohloubení kontrolní činnosti, zlepšila se její pravidelnost i metodický přístup. Přesto však nás na tomto úseku čeká ještě mnoho práce uvnitř podniků, ale také při kontrolní činnosti od nadřízených orgánů a organizací. To samozřejmě vyžaduje zabezpečovat kontrolní činnost i kádrově.

Závěrem bych chtěl říci, že možná jen malá část z této problematiky je řešena soudy a projeví se jako trestná činnost. Přesto těchto několik připomínek pokládám za důležité proto, že zabezpečování plnění legislativních norem v těchto oblastech se úzce dotýká zájmů našich pracujících. A jejich dodržování také přispívá k upevňování jistot našich pracujících a tvoří nedílnou součást socialistického způsobu našeho života. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Josefu Brožovi. Dávám slovo poslankyni Kolaříkové.

Poslankyně Heda Kolaříková: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté! Výbor ČNR pro obchod a dopravu projednal na své schůzi 10. října dodržování zákonnosti v oblasti socialistické ekonomiky ministerstva obchodu ČSR a Správy pro dopravu ministerstva vnitra ČSR. Po projednání zprávy předsedy Nejvyššího soudu a vlastního průzkumu poslanců přímo v terénu výbor konstatoval, že je možné souhlasit se zprávou předsedy Nejvyššího soudu, že hospodářská kriminalita je i nadále závažným společenským problémem, kde vedle přímého rozkrádání socialistického majetku vzniká v hospodářské oblasti i řada dalších hospodářských škod, jejichž soudní postih je dosud velmi malý. Příčiny vzniku těchto hospodářských škod spočívají zejména v nepořádcích při uplatňování hospodářského práva, v nedostatečně fungujícím systému řízení a provádění dodavatelsko-odběratelských vztahů, v zanedbávání racionalizačních a jiných vědeckotechnických opatření, v nízké úrovni řídící a kontrolní činnosti na různých stupních řízení, jak už zde také bylo řečeno. Dovolte mi, abych na některé závady z uvedené problematiky poukázala.

Direktiva k rozvoji osobní spotřeby, přijatá na XIV. sjezdu KSČ ukládá postupně zvyšovat úroveň vnitřního obchodu, odstraňovat nedostatky v uspokojování poptávky obyvatelstva v sortimentu a kvalitě a současně vytyčovat rozhodující sortimenty také ve spotřebním zboží, kde je nutno zajišťovat vyšší uspokojení spotřebitelské poptávky obyvatelstva. Jde zejména o průmyslové zboží, jehož rozvoji je třeba věnovat zvýšenou pozornost. Přesto, že bylo dosaženo - a to všichni také pociťujeme - některých dobrých výsledků, projevovaly se i nadále v zajišťování potřeb vnitřního trhu nedostatky, jejichž řešení si vyžádalo postupné změny ve výrobní základně, zlepšení řízení výroby průmyslového, spotřebního zboží a činnosti obchodu jako celku. Vláda ČSSR a vláda ČSR se touto problematikou zabývaly v roce 1971 a k zlepšení úrovně vnitřního obchodu a zásobování obyvatelstva přijaly příslušná usnesení. Jedním ze základních úkolů vyplývajících z těchto usnesení byla také úprava dodavatelsko-odběratelských vztahů včetně základních podmínek dodávky, které by vytvořily optimální podmínky ve výrobě i v obchodě pro lepší uspokojování potřeb vnitřního trhu a ujasňování požadavků obchodu v náležitém předstihu, a to i s víceletou perspektivou. Dosavadní zkušenosti ukazují, že kontrolované základní podmínky dodávek strojírenských výrobků i výrobků spotřebního průmyslu, vydané na základě direktiv k rozvoji osobní spotřeby přijatých na XIV. sjezdu KSČ, se staly opravdu přínosem pro upevňování a zdokonalování dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi obchodem a výrobou. Vyplývá z nich také nedílná odpovědnost obchodu a výroby za zásobování obyvatelstva. Tato zásada je respektována v resortech ministerstva průmyslu ČSR a SSR, nenašla však potřebnou odezvu v organizacích řízených federálním ministerstvem hutnictví a těžkého strojírenství a podniky ministerstva všeobecného strojírenství. Projevem toho je například neprojednané zastavování delimitace výrob, jehož důsledkem je zhoršování situace v dodávkách do tržních fondů. Myslím, že respektování státní disciplíny by mělo být odrazem odpovídající úrovně socialistických výrobních vztahů a že má platnost nejen v republikových, ale i federálních orgánech. V posledních 2 - 3 letech se vyskytují totiž případy vypouštění výroby výrobků důležitých pro zásobování vnitřního trhu podniky federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství a podniky ministerstva všeobecného strojírenství. Uvedu jen některé příklady strojírenských výrobků, u nichž byla v roce 1973 zastavena výroba bez zajištění náhradního dodavatele: Kovosmalt Filakovo, hliníkové nádobí, po delimitaci do Kovopodniku Kladno se nevyrábí; Železárny Čeňkov, lopaty a rýče, po delimitaci do KS Gelnice se nevyrábí; Meopta Přerov, snímací kamery, výroba zastavena bez určení náhradního dodavatele; Zbrojovka Brno, cestovní psací stroje, výroba zastavena bez určení náhradního dodavatele; Brnosmalt Brno, smaltované vany, po delimitaci od n. p. Moravia Dobříš, výroba nezajištěna. /A já jsem v průběhu včerejšího a dnešního zasedání měla asi deset - dvanáct požadavků na smaltované vany, přestože to neexpedujeme a neprodáváme to./

Mohla bych uvádět, vážené soudružky a soudruzi, ještě další příklady, které soudruzi poslanci při kontrolní poznávací činnosti zjistili. Jsme toho názoru, že tento postup odporuje § 51 a § 119, odst. 2 hospodářského zákoníku, ve kterém se stanoví, že výrobní program je dovoleno převést mezi organizacemi jen tehdy, byla-li bezpečně zajištěna účelnost a hospodárnost převodu a bylo-li zajištěno plynulé zásobování národního hospodářství alespoň v dosavadním rozsahu a jakosti. Výbor se domnívá, že je nutné, aby byl prověřen současný stav nedovoleného vypouštění různých druhů spotřebního zboží důležitých pro zásobování obyvatelstva a podle potřeby byla navržena v dohodě s federálními ministerstvy další příslušná opatření k nápravě.

Pokud jde o vyřizování reklamací spotřebitelů, kladně lze hodnotit iniciativu ministerstva obchodu ČSR, které v roce 1971 vydalo základní předpisy k rychlému a pružnému vyřizování reklamací spotřebitelů podniky státního obchodu a lidových družstev, což bezesporu přispělo k posílení jistot obyvatelstva v duchu závěrů XIV. sjezdu strany. Toto kladné hodnocení vyřizování reklamací spotřebitelů však neznamená, že v jednotlivostech nedochází k nesprávnému postupu a nedodržování příslušných ustanovení občanského zákoníka a reklamačních řádů, a to jak ze strany pracovníků obchodních organizací, tak i spotřebitelů. Není také vše v pořádku v opravárenských organizacích z hlediska dodržování lhůt a kvality provádění záručních oprav.

Výbor také kladně hodnotí iniciativu ministerstva obchodu, které urychleně upřesnilo nejasnosti ve výkladu uplatňování reklamací spotřebitelů na obuv, neboť někteří spotřebitelé reklamační řád zneužívali a byly tak způsobovány národohospodářské škody. Jeví se však nutné urychlit projednání a vydání předpisu o organizaci a provádění oprav k zabezpečení servisu pro sériově vyráběné v tuzemsku a hromadně dovážené strojírenské výrobky určené pro dlouhodobou osobní spotřebu. Zvláště pak řešit otázky reklamace těch výrobků, které po uplynutí záruční lhůty v době plánované životnosti nelze pro nedostatek náhradních součástek opravit.

Vážný nedostatek, který se projevuje v oblasti cestovního ruchu a týká se značného počtu lidí a projevuje se ve vztazích mezi jednotlivými národními výbory a soukromými pronajímateli ubytování. Uvedu o tom klasický příklad. V minulém roce došlo k rozporu mezi místním národním výborem v Benecku a občany, kteří pronajímali ve svých rodinných domcích turistům ubytování. Místní národní výbor se dožadoval, aby tato činnost byla podnikána jen s jeho souhlasem. Mnozí z těchto soukromých pronajímatelů se dovolávali ustanovení § 397 občanského zákoníku, který souhlas národního výboru k přenechání nemovitosti nebo její části k dočasnému užívání nevyžaduje. Doporučujeme v této záležitosti vydat předpis, který by opravňoval národní výbory k vydávání povolení pro poskytování přechodného ubytování československých občanů a cizinců soukromě a k vykonávání příslušného dohledu. Aby tento právní předpis umožnil národnímu výboru potřebnou kontrolu z hlediska zdanění, evidence a ochrany státních zájmů.

I když poctivosti při prodeji v našich obchodech, ochraně socialistického vlastnictví, vývoji mank je věnována ze strany ministerstva obchodu a jeho organizací pozornost, přesto vývoj na tomto úseku vykazuje v absolutních částkách vzestupnou tendenci. V obchodních organizacích často dochází ke ztrátám a škodám na zboží, které nezavinili pracovníci obchodu a ani za ně nemohou odpovídat, ale které vznikají z titulu obchodního provozu. Je tomu tak v souvislosti se zaváděním nových progresívních forem prodeje, např. v obchodních domech a velkých nákupních střediscích. Tyto nové formy prodeje se samoobsluhou a volným výběrem kladně působí na efektivnost práce a zlepšení služeb obyvatelstvu, avšak zároveň ztěžují vytváření řádných pracovních podmínek pro převzetí hmotné odpovědnosti za hodnoty svěřené k vyúčtování pracovníky obchodu.

V těchto případech se jedná o hospodářské riziko. Podle ustanovení § 174 zákoníku práce pracovník neodpovídá za škodu, která vyplývá z hospodářského rizika. Zákoník práce zná pojem hospodářského rizika, ale blíže jej nevymezuje. Tato skutečnost přináší mimořádné problémy při získávání pracovníků do hmotně odpovědných funkcí vedoucích prodejen se samoobsluhou a volnými výběry. V celé republice je z tohoto titulu uzavřeno mnoho prodejen, neboť obchodní organizace mají prokuraturám předávat všechny větší inventurní rozdíly, tedy i tyto rozdíly vzniklé z progresívních forem nabídky, kde ke zboží, za jehož svěřené hodnoty má hmotnou odpovědnost jedinec nebo kolektiv několika lidí, má denně ještě přístup tisíce jiných občanů. Tak je prakticky přenášena společenská odpovědnost, která nutně vzniká se zaváděním progresívních forem prodeje pouze na několik jednotlivců příslušného kolektivu, kteří s podnikem uzavřeli dohodu o hmotné odpovědnosti.

Výbor se domnívá, že tento způsob není správný a že je nutné v souladu se stále se rozšiřujícím počtem prodejen se samoobsluhou, tedy progresívním způsobem prodeje, urychleně řešit i tento problém, který je v současné době velice vážný.

I přes tyto potíže je nezbytné nutné požadovat na obchodních organizacích a zodpovědných pracovnících dodržování již platných předpisů a z jejich porušování vyvozovat odpovídající důsledky jak v obchodě, ve spotřebních družstvech i ve výrobních družstvech.

Velmi kladně je nutno hodnotit činnost České obchodní inspekce jejíž malý početní stav neumožňuje provádění kontroly v žádoucím rozsahu. Výbor proto doporučuje, aby Česká obchodní inspekce byla kádrově posílena tak, aby mohla provádět kontrolu i v prodejnách nepodléhajících ministerstvu obchodu.

Dobrý příklad činnosti České obchodní inspekce vedl výbor k tomu, aby doporučil zřízení státní inspekce také pro placené služby.

Výbor je toho názoru, že ke zlepšení situace na těchto úsecích je také potřebné zvyšovat účinnost v kontrolně výchovné činnosti a to nejen odbornými kontrolními útvary, ale zejména samotnými řídícími pracovníky.

Trestná činnost v oblasti silniční dopravy vykazuje již po několik let mírný pokles, který je v souladu s poklesem následků dopravních nehod. Představuje 18,7 % z celkového počtu osob stíhaných pro veškerou kriminalitu. V rozhodování soudů došlo v souladu s usnesením federální vlády č. 202/72 ke zpřísnění soudní represe při poklesu počtu odsouzených osob. Zpřísnění se týkalo zejména ukládání nepodmíněných trestů odnětí svobody a zákazu řízení motorových vozidel. Svou roli zde sehrála i dozorová a dohlédací činnost Nejvyššího soudu ČSR, ministerstva spravedlnosti ČSR a opatření Generální prokuratury ČSR k zintenzívnění soudně trestního dozoru v těchto věcech. I přes určitá zlepšení zůstává trestní činnost v dopravě v rámci celkové kriminality velice vážným problémem. Proto lze podporovat stanovisko uváděné v závěru zprávy předsedy Nejvyššího soudu ČSR, že ochrana před trestnými činy v dopravě si vyžaduje opatření k náročnější připravenosti řidičů, zesílení preventivního působení a výchovy za dodržování dopravní kázně prováděné koordinovaně všemi zainteresovanými orgány a organizacemi.

/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR František Toman./

Dále se domníváme, že je nutné v rámci výše uvedených opatření zpřísnit hlediska lékařských doporučení o způsobilosti uchazečů k řízení všech druhů vozidel z příslušných zdravotních hledisek, zejména týkajících se větší náročnosti na psychicko-fyziologická hlediska.

Výbor také poukázal na nešvar široce rozšířený v celé naší republice, kdy řidiči nákladních aut, autobusů a osobních automobilů v majetku socialistických organizací parkují před svými domovy, zhoršují parkovací možnosti průjezdových vozovek. Při ranním zahřívání motorů obtěžují občany - bydlící v okolí - nejen hlukem, ale i škodlivými zplodinami.

Přitom takovéto dojíždění do zaměstnání, autojeřáby, autobusy a nákladními auty, znamená značné zvýšení spotřeby pohonných hmot, které představuje vážné ztráty na národním majetku.

Doporučení výboru sledují upevnění socialistické zákonnosti na úseku obchodu, služeb a dopravy. Výbor se přesvědčil, že opatření vlády ČSR přijatá na základě usnesení ČNR k této otázce měla kladný účinek. Drtivá většina pracovníků sféry obchodu, služeb a dopravy plní svoje povinnosti dobře a odpovědně.

Výbor je proto přesvědčen, že prohlubováním kontroly a opatření k dodržování socialistické zákonnosti zaznamená další úspěchy v upevňování našeho socialistického zřízení. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslankyni Kolaříkové a dávám slovo poslanci dr. Macurovi.

Poslanec dr. Josef Macura: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. K předložené zprávě se domnívám, že obsahuje slova velmi seriózní, že je jistě správné, ze každoročně věnujeme část našeho podzimního zasedání na důsledné projednání problematiky dodržování socialistické zákonnosti v našem státě. Jak si jistě všichni pamatujeme, loni to byla zpráva generálního prokurátora ČSR, dnes se zabýváme zprávou Nejvyššího soudu ČSR. Stručné závěry ukazují cesty dalšího zkvalitňování a prohlubování činnosti soudů. Jistě se všichni shodneme v názoru, že je to činnost pro naši společnost nadmíru významná, potřebná a užitečná.

Jako učitele zajímá mně všechno, co má spojení s výchovou naší mládeže, a proto s obzvlášť velkou pozorností jsem si prostudoval a dnes vyposlechl ty pasáže zprávy, jez pojednávají o právní ochraně rodiny a mladé generace. V ústavně právním výboru, jehož jsem členem, měli jsme již možnost seznámit se velmi důkladně a podrobně s úkoly, jež v tomto směru vyplynuly ze závěrů loňského červencového pléna ÚV KSČ a jež si v oblasti výchovy mládeže stanovila naše justice. Tehdy jsme také rádi přijali ujištění, že Nejvyšší soud soustavně vede ostatní naše soudy k trvalé pozornosti k otázkám mládeže, že reagoval na zmíněné zasedání ÚV KSČ z července loňského roku vypracováním směrnic, v nichž shrnul všechny formy působení soudů na mládež, oživil v nich všechny dosud přijaté stranické a státní dokumenty k těmto otázkám a zdůraznil nutnost koordinovaného postupu tak, aby působení všech výchovných činitelů i ostatních stimulů bylo jednotné a cílevědomé.

Rovněž dnešní zpráva Nejvyššího soudu ČSR přiznává a podtrhuje, že za výchovu mladé generace nesou svůj podíl odpovědnosti rovněž naše soudy. K tomu mají k dispozici specifické prostředky, jimiž v případě ohrožení nebo narušení řádné výchovy dětí a mladistvých mohou činit určitá opatření vedoucí k nápravě.

Jsem přesvědčen, že realizace těchto záměrů bude dále úspěšná. O závažnosti celé problematiky svědčí to, že v evidenci soudů je vedeno přes 390 000 dětí potřebujících právní ochranu, že jen za loňský rok soudní rozhodnutí se dotýkalo přes 110 000 dětí, že u 58 000 dětí se soudně rozhodovalo o jejich další výchově. To jsou obrovská čísla. A za tím vším musíme vidět usilovnou práci našich soudů, obrovskou soudní agendu a rovněž tak pestrou paletu různých případů - drobných, závažných, často přímo tragických, jež život s sebou přináší a o nichž soudy rozhodují. Jistě si všichni uvědomujeme, že tato nadmíru různorodá problematika vyžaduje specifickou připravenost, znalost věcí i života a plnou společenskou angažovanost příslušníků justice. Ve velké většině soudů pracují specializované senáty mládeže.

Tato zásada specializace je v plném souladu s názorem ústavně právního výboru ČNR, jenž již několikrát upozorňoval na potřebu a nutnost její realizace. V praxi se to osvědčuje a jistě tato forma se bude dále organizačně rozvíjet a třídně prohlubovat. A právě s touto problematikou jsem se snažil blíže seznámit ve svém volebním obvodě. Mohu s uspokojením konstatovat, že jak krajský soud v Ostravě, tak i okresní soud v Karviné plně zásadu specializace uvádějí v život.

Při poznávání příčin a podmínek, které záporně ovlivňují vývoj mladé generace a někdy vedou až k jejím protispolečenským jevům, soudy se neobejdou bez úzké spolupráce s jinými státními orgány, s komisemi NV, s odborně zaměřenými institucemi a společenskými organizacemi.

Tady mimořádný význam má soustavná a v součinnosti s orgány bezpečnosti a prokuratury koordinovaná signalizace a zpětná informovanost. Život však ukazuje, že tuto pracovní návaznost, vzájemnou informovanost a signalizaci je nutno a možno důsledně zajišťovat a uskutečňovat již na půdě téže justiční organizace. Ověřil jsem si, že krajský soud v Ostravě a podle jeho příkladu všechny severomoravské okresní soudy již delší dobu rozvíjejí, a to celkem úspěšně, tzv. vnitřní signalizaci, tedy vzájemnou informovanost a koordinaci práce mezi senáty. Soudruzi se o tom velmi pochvalně vyjadřovali. Pomáhá jim to při komplexním hodnocení a řešení trestní i občanskoprávní problematiky každého konkrétního případu.

V praxi totiž často dochází ke spojitosti mezi rozhodováním v trestních věcech a mezi rozhodováním např. o zbavení nebo omezení občanských práv, svěření dítěte do výchovy jednomu z rodičů, do ústavu atd.

Podobná situace se rovněž často vyskytuje u mladistvých delikventů při rozhodování např. o náhradní výchově.

Projednávání těchto záležitostí, které spolu úzce souvisejí, izolovaně, u dvou různých senátů, může vést a někdy i vede k rozpornému řešení i rozhodování. A zde je úzká spolupráce těchto senátů zárukou, že konečné rozhodnutí bude kvalifikovanější a spravedlivější. Stojí přitom za úvahu, a já se přimlouvám, aby ministerstvo spravedlnosti zvážilo možnost soustředění všech věcí týkajících se mládeže u jednoho vysoce specializovaného senátu. Snad na první pohled se to bude zdát příliš odvážné a nezvyklé. Domnívám se však, že po překonání počátečních potíží projednávání u jednoho senátu jak deliktů mládeže, tak i případů z oblasti práva rodinného a občanského vůbec nemusí být na škodu věci, spíše naopak bude účelné a poskytne komplexní pohled na projednávané případy a tím přispěje k dalšímu zkvalitnění soudního řízení a rozhodování.

Soudružky a soudruzi, jistě si všichni dobře uvědomujeme, a pozorné studium zprávy Nejvyššího soudu ČSR nás v tom jen utvrdilo, že soudy jsou významným článkem naší soustavy státních orgánů, že každodenně rozhodují a řeší životně důležité otázky tisíců lidí. Hodně se přitom mluví, a my jsme o tom v dnešní zprávě slyšeli, o právní propagandě. K tomu bych chtěl dodat, že plně souhlasím se slovy společného zpravodaje dr. Ambruze, a měli bychom si vzít tato slova všichni k srdci, že je i na nás - poslancích, abychom ve svých volebních obvodech napomáhali ke splnění úkolů vytyčených XIV. sjezdem KSČ v oblasti socialistické zákonnosti, abychom naším politickovýchovným působením mezi občany seznamovali a vysvětlovali zásady našeho právního řádu a vychovávali je k úctě k zákonům. Měli bychom mít přitom vždy na paměti, že vytvoření správného vztahu k právu a k jeho realizaci, k poslání a práci socialistického státu a jeho orgánů je důležitým předpokladem dalšího úspěšného rozvoje naší socialistické společnosti. Děkuji. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP