Projednávaná zpráva Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti byla přikázána všem výborům ČNR. Všechny výbory se problémy obsaženými ve zprávě zabývaly za účasti zástupců ústředních orgánů ČSR, zejména orgánů hospodářského řízení a orgánů justice. Přitom provedly též kontrolu, jak jsou realizovány náměty, které výbory uplatnily při projednávání zprávy o stavu zákonnosti v minulém roce.
Výbory dospěly k závěru, že zpráva Nejvyššího soudu odráží skutečný stav zákonnosti v ČSR, jak se projevuje v činnosti soudů. To si poslanci ve svých volebních obvodech i při průzkumech, organizovaných výbory ověřili. Výbory kladně oceňují, že proces upevňování socialistické zákonnosti pokračuje a že se v něm projevují pozitivní výsledky. Pozitivnímu vývoji nesporně napomáhají opatření, která od roku 1971 přijímají vrcholné orgány naší komunistické strany, vláda a ústřední státní orgány i ústřední orgány společenských organizací. Vedle orgánů činných v trestním řízení věnují dnes i ostatní státní orgány, základní hospodářské jednotky i příslušné složky společenských organizací zvýšenou pozornost dodržování státní, hospodářské a pracovní kázně.
Takové orgány řízení a takoví vedoucí pracovníci si - jak se zdá - vůbec neuvědomují velkou odpovědnost za škody, které svým liknavým přístupem k otázkám dodržování státní, hospodářské a pracovní kázně působí našemu hospodářství a celé naší socialistické společnosti. Není pak divu, že ani mnozí řadoví pracovníci nepovažují v takových případech za svou povinnost řídit se platnými zákony, anebo aktivně vystupovat proti jejich porušování.
Všichni dobře víme, jak škodlivě působí negativní vzory. Přitom nesmíme přehlížet a podceňovat ani skutečnost, že různé projevy nekázně, nerespektování zákonů, preferování osobních, místních a skupinových zájmů před zájmy celospolečenskými a podobné nešvary, i když nepřerostou do forem trestné činnosti, mají vždy za následek velké škody v oblasti morálně politické. Projevuje se to i v tom, že lidé nezřídka takové projevy nesprávně zevšeobecňují, že dochází k nežádoucím přesunům v právním vědomí a že se vytváří dvojí morálka. U mnohých, zejména mladých lidí, to pak může vést ke ztrátě kritérií skutečných hodnot a k oslabování socialistického vědomí, že jedinou cestou k životním a pracovním úspěchům je poctivá práce. Takový nežádoucí posun socialistického vědomí vytváří i možnosti pro působení nepřátelské propagandy, která naše nedostatky dovede obratně využít ve své diversní činnosti.
Zpráva i její projednávání ve výborech potvrzují, že problémy související s narušováním našeho socialistického právního řádu musí být stále ve středu naší pozornosti. Poslanci na základě svých poznatků získaných ve volebních obvodech a při průzkumech - vedle kladných poznatků - dokumentovali na řadě příkladů neuspokojivý stav dodržování socialistické zákonnosti na některých úsecích. S mnoha svými poznatky vystoupí poslanci v diskusi. Zmíním se proto jen o některých problémech obecnějšího charakteru.
Vážným celospolečenským problémem zůstává hospodářská kriminalita a ostatní protispolečenské činnosti v oblasti ekonomiky, která svým dílem oslabuje úspěchy, kterých v naší socialistické společnosti dosahujeme. Všichni víme, že rozsah trestné a ostatní protispolečenské činnosti v našem hospodářství je nepříznivý. Vyplývá to z předložené zprávy Nejvyššího soudu i z diskuse ve výborech. K tomuto nežádoucímu stavu přispívá nepochybně i skutečnost, že celkový podíl podnikových orgánů na omezování a likvidaci kriminality a ostatní protispolečenské činnosti v ekonomice je poměrně malý. Příčiny musíme hledat - jak jsem o tom již hovořil - v nedostatcích v úrovni řídící práce, v nedostatečné organizaci práce a kontrole, v slabé autoritě přijímaných opatření, v nevyvozování důsledků proti těm, kdož je porušují, i v nedostatečné masové práci směřující k aktivizaci pracujících i jejich kolektivů do boje proti všem nepořádkům.
Chceme-li v boji proti kriminalitě a ostatní protispolečenské činnosti naplnit známou Leninovu poučku, že "výstražný význam trestu není dán jeho tvrdostí, ale jeho neodvratností, musí se tento boj co nejdříve stát věcí celé společnosti, všech orgánů a organizací a každého občana, jak jsme o tom nejednou v orgánech ČNR již hovořili. Těžiště každodenního a soustavného úsilí za prohloubení socialistické zákonnosti je v základních hospodářských jednotkách a trestní postih musí se stát vyvrcholením snah o uplatnění státní, hospodářské a občanské kázně.
Značnou pozornost věnovaly výbory příčinám, které vedou ke kriminalitě a ostatním protispolečenským jevům. Mnohé negativní rysy kapitalistické minulosti přežívají a jsou v socialistické společnosti postupně omezovány a zatlačovány. Postupné omezování a likvidace kriminality je objektivní nutností socialistické společnosti. Nesmí však spoléhat jen na pozitivní vývoj kriminality v důsledku rozvoje socialistické společnosti, ale naším úkolem je stále hledat cesty k jejímu účinnějšímu omezování. V naší společnosti neexistují trvalé a neodstranitelné příčiny kriminality. Máme-li se však s kriminalitou a ostatními nešvary vypořádat, musíme dosáhnout toho, aby všechny orgány v oblasti své působnosti soustavně a koordinovaně usilovaly o odstranění vlivů, které k protispolečenské činnosti vedou.
Nemalé úkoly v boji proti hospodářské kriminalitě připadají samozřejmě i orgánům trestního řízení. Jejich úkolem je nejen studovat příčiny trestné činnosti a podmínek, které ji umožňují, ale závady zjištěné při projednávání konkrétních případů též signalizovat příslušným státním a hospodářským orgánům. Přitom samozřejmě zůstává jejich nejdůležitějším úkolem zabezpečit rychlý a účinný postih pachatelů trestných činů a přečinů. Neboť jen trest následující bezprostředně po spáchání činu může zabezpečit ochranu společnosti, zabránit pachateli v další protispolečenské činnosti a působit výchovně na pachatele i na ostatní členy společnosti. Zatím však, jak vyplývá ze zprávy Nejvyššího soudu, je časový odstup mezi odhalením a odsouzením pachatele stále ještě neúměrně velký. Zůstává proto úkolem všech orgánů činných v trestním řízení, aby soustředěným a koordinovaným úsilím se snažily podstatně přispět ke snížení časového rozpětí a tak zabezpečit včasné a spravedlivé potrestání pachatelů.
Ve své zpravodajské zprávě bych chtěl ještě podtrhnout význam výchovné práce a právní propagandy v boji proti negativním jevům v naší společnosti. Poslanci ve výborech hovořili o těchto otázkách, jejichž mimořádnou důležitost zdůraznily XIV. sjezd KSČ i pozdější zasedání ÚV KSČ, zejména ideologické plénum v roce 1972. Odstraněním hlavních příčin kriminality byly v socialistické společnosti vytvořeny předpoklady pro její omezování a postupnou likvidaci. Práce spojená s překonáváním různých maloměšťáckých přežitků není snadná a problematika formování morálních zábran je značně složitá. Každý z nás by mohl uvést řadu příkladů o tom, jak např. silné morální odsouzení dopadne na pachatele krádeže majetku v osobním vlastnictví; ale tíž lidé, kteří dovedou přísně odsoudit takovou krádež, vůbec se nepozastaví nad rozkrádáním majetku v socialistickém vlastnictví anebo nad jinými ještě závažnějšími nepořádky ve svém závodě, i když důsledky takových činů představují z hlediska celospolečenského daleko vážnější škody.
Formování socialistického právního vědomí je neoddělitelnou součástí celkové výchovy našich občanů. Musíme dosáhnout toho, aby nejširší vrstvy občanů znaly zásady právního řádu a řídily se jimi, aby dodržování zákonů se stalo přirozeným jevem vyplývajícím ze socialistické morálky a aby se postupně vytvořilo takové ovzduší, v němž každé i nejmenší narušení socialistického právního řádu občané odsoudí i morálně.
I tento úkol je úkolem všech státních orgánů, hospodářských a společenských organizací a institucí. Přitom je žádoucí, aby do právní výchovy byla vnesena koordinovanost a systém, jak se o to v některých závodech a na některých okresech již pokoušejí. Plánovitost, soustavnost a cílevědomost výchovy vytváří hlavní předpoklady pro zvýšení její účinnosti.
Velmi důležitým úkolem je dostat i právní výchovu na školách na takovou úroveň, aby se mladí lidé již v průběhu školní docházky seznámili se základními principy našeho právního řádu a aby si již ve škole osvojili potřebné návyky. Na výchovu ve škole musí navazovat i výchova po vstupu do zaměstnání. Skutečnost bývá bohužel, často jiná. Dostane-li se mladý člověk po vstupu do prvního zaměstnání do pracovního kolektivu, v němž je vžita neúcta ke kázni a pořádku a smířlivost k nedostatkům, znamená to pro něho často otřes, který ho poznamená na celý život. V tomto prvém prožitém rozporu mezi představou a skutečností často tkví kořeny lhostejnosti anebo i protispolečenského zaměření u části naší mládeže. Stejné morální škody vznikají i při rozporech mezi výchovou v rodině a výchovou ve škole a společnosti.
I když vývoj kriminality mládeže vykazuje pozitivní rysy, je třeba věnovat kriminalitě mládeže i příčinám, které k ní vedou, stálou pozornost. Zejména je třeba zvýšit účinnost boje proti přežitkům kapitalistické minulosti, které v nemalé míře ještě ovlivňují rodinné vztahy a výchovu dětí, vedou k falešnému pojetí socialistického stylu života a jednostrannému zdůrazňování jeho spotřebitelské stránky.
Konečně mi dovolte v této souvislosti zdůraznit, že významná úloha v oblasti právní výchovy připadá i nám, poslancům ČNR. Ze závěrů XIV. sjezdu KSČ, který podtrhl odpovědnost poslanců při jejich realizaci, vyplývá pro nás úkol, nejen seznamovat občany se zásadami nově přijímaných zákonů, ale i vychovávat občany k úctě k zákonům a získávat je k aktivní účasti v boji proti nepořádkům. Ve svých volebních obvodech budeme přitom postupovat v úzké součinnosti s masovými organizacemi pracujících, s národními výbory, soudy, prokuraturou i bezpečností, se školou a s kulturními institucemi. Při plnění svého výchovného poslání budeme zvláštní pozornost věnovat mladé generaci, jak to vyplývá z usnesení ÚV KSČ k problémům mladé generace. Podněty pro svou výchovnou práci budeme čerpat nejen z vlastních zkušeností, ale i poznatků získaných při projednávání zpráv o stavu socialistické zákonnosti.
Naší povinností též je, abychom ze závažnějšími podněty, které vyplynou z této naší práce, přicházeli do schůzí našich výborů. Přitom je nutné, abychom upozorňovali také na zákony nebo jiné právní předpisy, které zaostaly nebo z jiných důvodů přestaly sloužit dalšímu rozvoji naší společnosti a které je proto třeba změnit nebo nahradit novou úpravou.
Přistupuji k závěru své zpravodajské zprávy, v níž jsem chtěl podtrhnout jen některé stránky složitého procesu upevňování socialistické zákonnosti. Všem je nám jasno, že jde o proces dlouhodobý a že bude třeba ještě mnoho důsledné, vytrvalé a každodenní práce, koordinované součinnost všech složek naší socialistické společnosti a účasti celé naší veřejnosti, abychom dosáhli rozhodnějšího obratu ve vývoji zákonnosti. Na všech stupních řízení byla již přijata řada opatření, která vytvářejí předpoklady pro další pozitivní vývoj a zůstává úkolem příslušných orgánů přijatá opatření důsledně realizovat. V orgánech ČNR budeme samozřejmě sledovat vývoj zákonnosti a budeme prostředky, které jsou vlastní nejvyššímu zákonodárnému a zastupitelskému sboru ČSR, úsilí o prohlubování a upevňování socialistické zákonnosti všestranně podporovat.
Dovolte, abych vyslovil přesvědčení, že i dnešní jednání přispěje k realizaci uvedených úkolů a tím i cílů vytyčených XIV. sjezdem KSČ. /Potlesk./