Čtvrtek 17. října 1974

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji. Po polední přestávce vystoupí místopředseda ÚV NF ČSR Miloslav Vacík a po něm poslankyně Havířová.

Přerušuji schůzi do 14.00 hodin.

/Schůze přerušena v 12.40 hodin a opět zahájena ve 14.00 hodin./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Vážené soudružky a soudruzi, dovolte, abych zahájil přerušenou schůzi České národní rady. O slovo se přihlásil místopředseda ústředního výboru Národní fronty RSDr. Miloslav Vacík, prosím, aby se ujal slova. Připraví se poslankyně Havířová.

Místopředseda ÚV NF ČSR RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych z pověření předsednictva ÚV NF ČSR řekl jen několik základních poznámek k projednávané problematice volebních programů Národní fronty tak, jak byla ve zprávě vlády přednesená jejím místopředsedou dr. Adamcem. Omezuji se na poznámky zejména proto, že se s obsahem zprávy vlády naše předsednictvo plně ztotožňuje. Toto ztotožnění není ovšem ani formální ani náhodné, protože v uplynulém období, ve vzájemné spolupráci ÚV NF ČSR, s vládou ČSR jsme využili těchto tří let, které dnes hodnotíme, k trvalé a plodné spolupráci a také ke konfrontaci shodných přístupů a názorů při řešení politickoorganizačních a dalších otázek, které byly spojeny s touto problematikou.

Stejně tak je třeba konstatovat, že v těchto intencích proběhla ve všech krajích, okresech a v převážné části míst plodná jednání mezi národními výbory, orgány a organizacemi naší Národní fronty. Období, které společně hodnotíme v souvislosti s plněním volebních programů Národní fronty jako konkretizaci úkolů XIV. sjezdu KSČ v ČSR, jejích krajích, okresech a místech, přispělo bez jakýchkoli pochyb k dalšímu rozvoji činnosti orgánů a organizací Národní fronty. Výrazněji než v minulosti se nám dařilo a daří slaďovat specifické poslání jednotlivých členských organizací Národní fronty s realizací hlavních celospolečenských úkolů, tak, jak je stanovil XIV. sjezd KSČ a jak byly konkretizovány právě ve vládním prohlášení a ve volebních programech Národní fronty.

Jde o období, v němž všechny společenské organizace Národní fronty se nejenom konsolidovaly, ale značně rozšířily i svůj vliv mezi našimi občany, což se mimo jiné projevilo v růstu počtu jejich členů, v rozšiřování a upevňování funkcionářského aktivu i v postupném zkvalitnění především obsahu činnosti orgánů a organizací hlavně v místech. Jde přirozeně o velmi složitý proces, v němž nezaznamenáváme pouze klady, ale i nedostatky a slabá místa. Jeho celkový trend je bez jakéhokoliv přeceňování možno hodnotit pozitivně, o čemž svědčí řada příkladů, které bych si dovolil uvést. Tak například počet členek Československého svazu žen se na základě rozsáhlé přesvědčovací práce mezi ženami zvýšil od roku 1969 do konce roku 1973 téměř dvojnásobně, SČSP obnovil svoji organizační základnu tak, že od roku 1970 vstoupilo do jeho řad více jak 510 tisíc nových členů a jsme velmi rádi, že je mezi nimi mnoho mladých lidí. Zejména nás těší, že se úspěšně rozvíjí činnost jednotné organizace našeho mladého pokolení. Organizovanost SSM se zvýšila od I. sjezdu SSM do 1. ledna t. r. v naší ČSR ze 409 tisíc na 607 tisíc členů. Je možno konstatovat, že se podařilo zapojit do naší Pionýrské organizace 56 % celé dětské populace v naší republice. Při hodnocení výsledků dosažených po I. sjezdu SSM v ČSR, které v tomto týdnu provedl ÚV SSM, byla v této souvislosti hodnocena nejen vlastní aktivita mladých, ale i velká pomoc, které se SSM dostalo ze strany KSČ, národních výborů i Národní fronty. Obdobný rostoucí zájem o činnost je možno zaznamenat v převážné části našich organizací.

Pokládáme za klad, že se nám dařilo a daří lépe než v minulosti získávat členstvo i široký aktiv funkcionářů organizací Národní fronty k účasti na politickém a veřejném životě, což zpětně velmi pozitivně ovlivňuje i vlastní specifickou činnost organizací. Je radostné, že za členy společenských organizací Národní fronty se na základě vlastních politických, kulturních a společenských zájmů hlásí především příslušníci naší dělnické třídy, družstevního rolnictva, příslušníci inteligence, mladí lidé a ženy. To má velmi bezprostřední odraz v třídním, sociálním a věkovém složení funkcionářského aktivu našich organizací. Tak například v Českém červeném kříži se ve sjezdovém roce, kterým byl letošní rok, podařilo snížit věkový průměr členů výborů na všech stupních této organizace o plných 9 let. Kdo zná strukturu této organizace, ví, že je to velmi závažná záležitost. Ve Svazu požární ochrany dokonce o 12 let.

Sílí vzájemná součinnost a spolupráce mezi jednotlivými společenskými organizacemi Národní fronty, což naší společnosti přináší nemalé hodnoty morální a materiální. Tak například organizace Českého červeného kříže v naší republice, za podpory ostatních společenských organizací, ale i národních výborů a jejich příslušných komisí, celkem úspěšně rozvíjí bezpříspěvkové dárcovství krve. Více než 170 tisíc našich občanů, tj. 62 % z celkového počtu dárců krve, dává to nejcennější - svoji krev - bezplatně, což je nesporným projevem socialistického humanismu. Stejně tak oceňujeme stále se rozvíjející pečovatelskou službu o tisíce našich občanů, kteří to nejvíce potřebují.

Tento prudký růst mnohostranné činnosti orgánů a organizací Národní fronty přirozeně vytváří značné nároky na další postup, řekl bych od ústředních výborů až po základní organizace. Především nám jde o samostatnou aktivní činnost základních organizací, která je nezbytným předpokladem nejen pro uspokojování specifik a různorodých zájmů členů, ale i pro rozvoj politické a veřejné činnosti vůbec. Pokládáme proto za správné, že organizace sdružené v Národní frontě si v tomto období vedle úkolů, jež naznačuje výzva ÚV KSČ, odborů, federální vlády a SSM, kladou za cíl v souvislosti s 30. výročím povstání českého lidu a osvobození Československa Sovětskou armádou, dosáhnout takového stavu, aby se staly ještě více organizacemi živými, vysoce aktivními s výrazným socialistickým obsahem svého zaměření, aby svými prostředky a silami přispívaly k rozvoji občanské aktivity, respektování a prosazování celospolečenských zájmů při dalším naplnění závěrů XIV. sjezdu KSČ. Pokládáme rovněž za klad, že se nám ve srovnání s minulým vývojem přece jen podařilo v posledních třech letech rozvíjet i aktivitu orgánů Národní fronty v krajích, okresech a místech, že pod vedením KSČ se daří obsahově i organizačně lépe koordinovat společný postup celé Národní fronty.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, hodnotíme-li plnění volebních programů Národní fronty, pak bezesporu novým rysem byla nejen rostoucí zainteresovanost Národní fronty při jejich tvorbě v roce 1971, ale což je zvlášť důležité i při jejich konkretizaci na jednotlivá léta, zejména při jejich plnění. Stejně tak jako při vyhlášení volebních programů Národní fronty přes určitý časový posun, pokládají i v tomto období organizace a orgány Národní fronty v ČSR od centra až po místa plnění prohlášení vlády ČSR i volebních programů Národní fronty za zcela vlastní záležitost. Ve srovnání s minulým vývojem se podařilo soustavněji rozvíjet součinnost a spolupráci mezi zastupitelskými sbory, zejména národními výbory všech stupňů a Národní fronty, při současném respektování jejich nezastupitelné úlohy v rámci naší socialistické společnosti.

Naše předsednictvo si velmi váží toho, že se v úzké spolupráci s vládou ČSR dařilo a daří zevšeobecňovat dobré výsledky. Stalo se tak například na společném jednání obou předsednictev v březnu 1972, kdy jsme byli schopni zevšeobecnit první získané zkušenosti, které přispěly k prohloubení vzájemného postupu. Bylo to i metodické doporučení ÚV NF ČSR a ministerstva vnitra ČSR k rozvíjení spolupráce národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty, zejména s ROH, SSM a Českým svazem žen z března 1973 a naposled závěry z jednání společné schůze předsednictva ÚV NF ČSR, vlády ČSR a vedoucích funkcionářů ČNR z 24. října 1973.

Plodnou a úspěšnou spolupráci mezi národními výbory a Národní frontou nemůžeme přirozeně považovat za zcela všeobecný jev. Domnívám se, že nám ještě nějaký čas bude trvat, než to bude všeobecným jevem. Můžeme však odpovědně konstatovat, že byly vytvořeny seriozní podmínky pro vzájemnou spolupráci, a to nejenom do konce volebního období zastupitelských sborů, ale i dlouhodobě.

Místopředseda vlády ČSR soudruh Adamec ve svém vystoupení oprávněně zdůraznil, že dobré výsledky v rozvoji pracovní a občanské aktivity závisí především na systematickém a neformálním politickém působení. Právě v tomto směru koordinovaná součinnost zastupitelských sborů, zejména národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty již přinesla pod stranickým vedením celou řadu pozitivních výsledků.

Potvrdilo se, že platforma Národní fronty ve svém celku i v jednotlivých členských organizacích má mimořádný význam pro sladování individuálních i skupinových zájmů se zájmy celospolečenskými i v diferencovaném působení na naše občany. Máme proto za to, že je třeba nejen stále silněji podněcovat a podporovat různorodou činnost organizací, podněcovat zájem o rozvoj vědy a kultury, techniky, o rozvoj sportu, o zlepšování vztahu k přírodě, k životnímu i pracovnímu prostředí, ale i k podpoře hlavních celospolečenských cílů v rozvoji naší ekonomiky, upevňování našeho socialistického státu a dalších úkolů tak, jak byly XIV. sjezdem stanoveny. Tato činnost přinesla a přináší stále konkrétní výsledky.

V uplynulých třech letech se potvrdilo, že funkcionářský aktiv Národní fronty, organizace, může velmi pozitivně po boku poslanců ovlivňovat proces osobní agitace mezi našimi občany, že může pozitivně ovlivňovat průběh účasti lidí, jejich vystupování na veřejných schůzích organizovaných národními výbory i práci poslanců v jejich volebních obvodech. Jde přirozeně jen o dílčí výsledky, které jsme dosud získali. Je však ještě nemálo rezerv v tom, jak stále lépe ovlivňovat tu část našich občanů, která se dosud ne zcela uspokojivě podílí na občanské a pracovní aktivitě.

Stejně tak podporujeme i vyjádřený názor, že přes nesporné pozitivní výsledky v oblasti politickovýchovného působení při rozvoji kulturního a společenského života ve městech a obcích máme hodně rezerv, které můžeme postupně vyplňovat v další užší součinnosti národních výborů s organizacemi a orgány Národní fronty. To potvrzují zkušenosti s jednotnými plány kulturně výchovné činnosti. Vzájemně spolupracujeme při jejich připravování a naplňování. Pokud jsou tyto plány zpracovávány promyšleně, odpovídají podmínkám míst a dovedou využívat i všech jejich možností, přihlíží k celostátním úkolům a potřebám, pak i dosažené výsledky potvrzují, že se dobře může koordinovat společný postup, že může být dostatečný časový předstih, že se může pracovat s občany lépe a soustředěněji, ale současně, že to klade také mnohem větší nároky jak na národní výbory, tak i na orgány Národní fronty a jednotlivé organizace. Dává nám to také možnost objektivněji vyhodnocovat průběh jednotlivých politických a kulturně společenských akcí. V tomto směru máme nyní v souvislosti s přípravou oslav 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou další velmi významnou možnost jak opět o další krok postoupit vpřed.

Naše společenské organizace, např. SSM, Český svaz žen, Svaz spotřebních družstev, a mohl bych jmenovat další, dochází jednoznačně k závěru, že rozvoj kulturní a osvětové činnosti v místech může být mnohem efektivnější, budou-li se jejich funkcionáři více opírat a soustavněji spolupracovat s kulturními a osvětovými zařízeními národních výborů i s nemalým aktivem kvalifikovaných profesionálních pracovníků. Vždyť nemůžeme být dosud spokojeni např. s výsledky v oblasti mimoškolní výchovy našich spoluobčanů, s mírou jejich informovanosti v některých sférách, jako je tomu např. v oblasti právní výchovy. Velmi seriozně vyjádřil ústavně právní výbor požadavek, aby právní výchova byla více intenzifikována.

V etapě dosavadního plnění volebních programů Národní fronty se podařilo vybudovat mnohé nové materiální hodnoty pro rozvoj politické, kulturní i zájmové činnosti občanů i organizací. S velkým pochopením a mnohdy urychleně došlo k výstavbě desítek nových kluboven pro mládež, drobných hřišť a sportovišť, klubových a kulturních zařízení apod. Život vsak potvrzuje, ze vytváření nových materiálních hodnot je jedna stránka věci, ale i využívání starých má závažný význam pro rozvoj politického, kulturního a společenského života, ale k jeho rozvíjení automaticky nevedou. To závisí i na lidech, především na zapálených organizátorech, kteří dovedou zájem svých spoluobčanů nejen vzbudit, ale i trvale udržet. Při zamyšlení nad naší další perspektivou plnění volebních programů Národní fronty do konce volebního období pro následující roky bych chtěl zdůraznit, že náš přístup se nikterak nerozchází s tím, o čem hovořil soudruh Adamec. Nerozchází se především s konstatováním, že někdy akce objemově ne příliš velké mohou být v rozvíjení občanské aktivity mnohem přitažlivější než velké investiční akce, které se nám táhnou a které naopak umrtvují aktivitu lidí. Chtěli bychom vhodné akce podporovat, protože mají mimořádný význam pro nejdůležitější životní otázky lidí, ať již jde o úkoly v oblasti školství a tělovýchovy. Připomínám rozvíjející se iniciativu tělovýchovy "Straně na počest - tělovýchově ku prospěchu" v oblasti sociální péče i pracovního a životního prostředí.

Soudružky a soudruzi, za nejzávažnější výsledek naší vzájemné spolupráce se zastupitelskými s bory, s vládou, s národními výbory, pokládáme, že se nám v konkrétní práci při plnění programového prohlášení vlády ČSR a v jeho rámci i volebních programů Národní fronty daří naplňovat závěry XIV. sjezdu strany i plén ústředního výboru, zejména ve smyslu neustálého sjednocování našich občanů, komunistů, politicky neorganizovaných i příslušníků stran Národní fronty v procesu dalšího rozvoje vyspělé socialistické společnosti, při upevňování přátelství a spolupráce se Sovětským svazem a dalšími zeměmi socialistického společenství i při výchově v duchu internacionalismu a solidarity s národy bojujícími proti imperialismu a rasismu, za společenský pokrok a mír.

Závěrem mi dovolte, abych vám poděkoval za podporu při plnění volebních programů Národní fronty. Chtěl bych jménem předsednictva vyjádřit přesvědčení, že vzájemná plodná spolupráce s nejvyšším zákonodárným sborem ČSR, s Českou národní radou, s naší českou vládou i spolupráce s vámi se bude dále rozvíjet. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji soudruhovi RSDr. Vacíkovi za jeho vystoupení. Slovo má poslankyně Naděžda Havířová.

Poslankyně Naděžda Havířová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, zdravotní a sociální výbor ČNR zaměřil svoje průzkumy ve volebních obvodech na plnění té části volebních programů Národní fronty, které se týkají zdravotní a sociální péče a péče o životní prostředí.

I když nemáme k dispozici celostátní údaje o tom, jaký podíl z volebních programů připadá na řešení potřeb z oblasti zdravotní a sociální, přesto naši poslanci zjistili, že v rámci volebních programů byla vybudována celá řada zdravotnických zařízení. Jsou to např. poradny pro matku a dítě, v mnoha vesnicích i městech byla již dána do užívání zdravotnická střediska a někde i polikliniky, nová lůžková zařízení, nové vyšetřovací i léčebné provozy, pomocné provozy jako kotelny a prádelny, stanice rychlé služby - a mohla bych pokračovat ještě dlouho ve výčtu toho, co bylo uděláno ve volebních programech pro zlepšení zdravotní péče.

Pokud jde o sociální péči, uvažovalo se prostřednictvím volebních programů zejména s dalším rozšířením péče o staré občany. Stanovených cílů se postupně dosahuje: jsou budovány domy soustředěné péče, střediska hygieny, jídelny pro důchodce, kluby důchodců, pohotovostní bytové jednotky pro důchodce a zaváděny další nové pokrokové formy sociální péče o staré občany.

Při plnění volebních programů v této péči velmi účinně pomáhají společenské organizace, zejména Český červený kříž a Český svaz žen. Mám v tomto směru konkrétní osobní zkušenosti z činnosti Českého svazu žen, jejíž jedné základní organizace jsem předsedkyní.

Příznivý populační vývoj, z něhož se všichni radujeme a který je odrazem soustředěného úsilí komunistické strany i konkrétních opatření vlády, přináší řadu nových problémů. I když výstavba jeslí a mateřských škol je rovněž součástí mnoha volebních programů, jeví se počet jeslí a mateřských škol stále nedostatečný. Naši poslanci zjistili, že dodatečně je do volebních programů zařazována i další výstavba těchto zařízení. Kladně je třeba v této souvislosti hodnotit nedávná opatření vlády, která umožňují závodům a Jednotným zemědělským družstvům účastnit se na výstavbě jeslí a mateřských škol. Nyní půjde hlavně o to, aby vedení závodů a Jednotných zemědělských družstev svojí účastí přispěly k tomu, aby se zvýšil počet míst v jeslích i v mateřských školách. K správnému stanovení počtu jeselských míst by mělo být využito dosavadních zkušeností s využíváním výhod o prodloužení mateřské dovolené a poskytování mateřského příspěvku při narození druhého a dalšího dítěte. Také však toho, že se neustále zvyšuje kvalifikace žen, což vede k tomu, že některé kategorie žen, zejména s vysokoškolským vzděláním, těchto výhod málo využívají, a to hlavně z obavy před ztrátou kvalifikace.

Při plnění volebních programů nejde však, soudružky a soudruzi, jen o materiální záležitosti, o výstavbu nebo modernizaci zařízení. Nedílnou součástí volebních programů je i masově politická a ideologická práce. Zjistili jsme při našich průzkumech, že se plní ve volebních programech např. získávání čestných dárců krve, že se občané zúčastňují hojně zdravotně výchovných přednášek, pořádaných v rámci volebních programů. Ve spolupráci se závody provádí a kontrolují národní výbory typizaci vhodných míst pro osoby a dorost se změněnou pracovní schopností. Úspěšně se rozvíjí činnost předmanželských a manželských poraden. To vše s minimálními ekonomickými nároky.

Péči o životní prostředí je věnována značná část volebních programů, a zde je také nejzřetelněji vidět plnění. Dokladem toho jsou změny, které se staly na našich vesnicích, v našich malých i velkých městech. Začíná být ctí občanů odstraňovat vše, co nepřispívá k pěknému vzhledu bydliště a dokonce někdy i zhoršuje životní prostředí.  

Jestliže kladně hodnotíme docílené výsledky v plnění volebních programů Národní fronty, potom nelze nevzpomenout, že je to zásluhou dobré organizátorské práce národních výborů, jak dovedou nadchnout a sjednotit občany k práci na plnění volebních programů i uplatňování vedoucí úlohy strany při spolupráci stranických orgánů s národními výbory.

Při projednávání plnění volebních programů Národní fronty ve výboru jsme došli k přesvědčení, že volební program, vytyčený v roce 1971, který je středem zájmu národních výborů a stranických organizací všech stupňů bude úspěšně nejen splněn, ale v mnohém překročen podle místních potřeb obyvatel.

Ve zdravotním a sociálním výboru se hovořilo, soudružky a soudruzi, již o přípravě příštích volebních programů. Dle názoru našeho výboru, pozornost, při přípravě příštích volebních programů Národní fronty by měla být soustředěna na řešení potřeb mladé generace, zejména na zlepšení školských, kulturních, tělovýchovných, zdravotnických a sociálních zařízení, jakož i na další zdokonalování sociální péče o staré občany. Přitom by mělo být využito v co největší míře finanční, materiálové a pracovní pomoci závodů, družstev a společenských organizací. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslankyni Havířové a dávám slovo poslanci Jiřímu Cibeliusovi.

Poslanec Jiří Cibelius: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté. Ve svém vystoupení bych chtěl ukázat na podíl pracujících v zemědělství, potravinářském průmyslu, lesním a vodním hospodářství při plnění volebních programů Národní fronty a na některé problémy spojené s jeho zabezpečením v hlavním městě Praze.

I když v současné době není naše vesnice tak výrazně zemědělská jak tomu bylo dříve, lze říci, že převážně žije problémy zemědělství. JZD a státní statky jsou bud jediným nebo nejsilnějším ekonomickým celkem a z toho vyplývá, že i plnění volebních programů Národní fronty je se zemědělstvím, pracovníky státních statků a družstevníky úzce spjato.  

S rychlým ekonomickým rozvojem zemědělství vzrůstá životní úroveň a současně také společenský a kulturní život. Jsou rozvíjeny tradiční projevy zemědělského a vesnického charakteru jako dožínky, dočesná, zemědělské výstavy, vinobraní atd.

Stále více občanů vesnice navštěvuje divadla, kulturní a historické památky. Jsou také organizovány zájezdy do bratrských socialistických zemí.

Vzrůstá počet ochotnických divadel, pěveckých a estrádních souborů a lidových hudeb. Svoji činnost také rozšiřují folkloristické a národopisné soubory. Například jen na státních statcích je 90 divadelních souborů, pěveckých a recitačních kroužků a 355 fotografických, turistických, jezdeckých, modelářských a dalších kroužků.

Na budování škol, sportovních a dalších zařízení se zemědělské podniky podílejí finančně. Zajišťují dopravu materiálů i některé odborné, především stavební práce. Poznatky poslanců z volebních obvodů ukazují, že při sdružování prostředků nejsou některé otázky zcela jasné a že také některé speciální odborné práce by měly být zajišťovány v plánech dodavatelských podniků - jako např. instalatérské práce.

V letech 1971 - 1973 nabyly značného rozsahu drobné vodohospodářské akce. Za účinné finanční pomoci z prostředků Státního fondu vodního hospodářství a odborné pomoci pracovníků vodohospodářských organizací byla zahájena výstavba vodovodů v 1 120 obcích, kanalizace v 1 501 obcích a vodních nádrží v 760 obcích. Ve 167 obcích byly upraveny vodní toky a v 19 obcích čistírny odpadních vod. To reprezentuje 2 250 km vodovodů, 1 160 km kanalizace a 130 km úpravy vodních toků.

Přitom bych chtěl ocenit to, že ministerstvo lesního a vodního hospodářství dále připravuje prostředky pro tyto akce. Je to jistě významný nástroj k rozvoji pracovní iniciativy k 30. výročí osvobození naší vlasti Rudou armádou.

V hlavním městě Praze mělo plnění volebního programu svůj speciální vývoj. Na jeho počátku byla akce "Krok za krokem volebním obvodem", která přispěla k seznámení poslanců s problémy volebního obvodu. To spolu s konferencemi ONV i celopražskou konferencí vytvořilo podmínky pro doplnění volebních programů o další připomínky a podněty a také pro systematické sledování plnění volebních programů. Když pak v II. pololetí 1972 se rozvojem pražské a středočeské aglomerace do roku 1975 zabývalo předsednictvo ÚV KSČ, vláda ČSSR i ČSR a také orgány ČNR, mohla být poměrně konkrétně určena a rozpracována základní opatření zabezpečující rozvoj a tím i plnění volebních programů Národní fronty v hlavním městě Praze. Na základě těchto opatření byly posíleny stavební kapacity v Praze a stabilizoval se investiční program.

Úkoly volebních programů byly rozpracovány do 9 hlavních směrů: pozornost byla především věnována komplexní bytové výstavbě, dopravě, budování inženýrských sítí a dalšímu zefektivnění ve využívání pracovních sil. Zvýšila se péče o každodenní potřeby občanů, o životní prostředí a rozvoj socialistické kultury a školství. Zvýšená pozornost byla a je věnována mladé generaci. Rozpracovaly se dále otázky ochrany veřejného pořádku a socialistické zákonnosti.

To jsou nejzákladnější problémy rozvoje hl. města, ale obsahově tak náročné, že je nelze zajišťovat bez podpory a spolupráce všech občanů, činnosti poslanců, občanských výborů, domovních komisí a aktivu pražských národních výborů.

Aktivita pražských občanů se především rozvíjí pod názvem "Pražané svému městu". S ní bylo nutno koordinovat akce a podporu závodů. Pod heslem "Praha závodům - závody Praze" je usměrňována tato společná iniciativa především při sdružování finančních prostředků.

Přes tento kladný vývoj je horší situace v bytové výstavbě, při realizaci účelových staveb, v dopravě i službách, kde se stále ještě opakují nedostatky, jež jsou příčinou neplnění úkolů.

Při plnění volebních programů jsme tedy udělali kus práce. Podařilo se nám řadu nejotevřenějších problémů vyřešit. Čeká nás však ještě dost práce v oblasti služeb obecně a v Praze zvlášť.

Myslím, že dnešní jednání nám ukáže, jaké plody přineslo dosavadní úsilí všech pracujících, poslanců národních výborů i naše, ale také kam zaměřit svoji pozornost a další úsilí nás jako poslanců ČNR v druhé polovině volebního období. V tom vidím jeho významný přínos pro naši práci. /Potlesk./ 

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Cibeliusovi a dávám slovo poslanci Janu Nezvalovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP