Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Samcovi, dále vystoupí poslanec ing. František Vaculík, připraví se poslanec Job.
Poslanec ing. František Vaculík: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi. Ve svém vystoupení, jako poslanec za hlavní město Prahu bych chtěl říci několik slov k plnění volebního programu v Praze.
Plnění volebního programu Národní fronty v hl. m. Praze vyjadřuje úspěchy, kterých bylo v letech 1971 - 1974 v Praze pod vedením MV KSČ dosaženo. Je třeba otevřeně říci, že i když se nepodařilo beze zbytků odstranit nedostatky a zpoždění v plnění některých úkolů, vyplývající zejména z nedostatků pracovních sil a obtíží z hlediska projekčního, územního i zabezpečení stavební výrobou. Přesto můžeme říci, že převážná většina úkolů volebního programu v Praze je plněna dobře. Uplynulá část volebního období ukazuje, jak významným nástrojem se volební program Národní fronty v hlavním městě Praze stal i pro splnění úkolů 5. pětiletého plánu, s nimiž je v úzké vazbě, i co dal volební program pražským pracujícím i občanům hl. m. Prahy. Pravidelná veřejná kontrola plnění volebního programu každého čtvrt roku na veřejných schůzích pak zvyšuje jeho závaznost v očích veřejnosti a vede i k aktivnímu přístupu k odstraňování eventuálních nedostatků a překážek, které se objeví. Z hlediska kladů a nedostatků chtěl bych říci ve stručnosti několik zkušeností z plnění volebních programů, neboť přicházíte do Prahy a je třeba, abyste některá čísla znali.
Hlavním úkolem v komplexní bytové výstavbě je dokončení 40 tisíc bytů ve všech formách výstavby. Podle rozboru plnění bytové výstavby a zpřesnění počtu podnikových bytů, jejichž dokončení lze do roku 1975 reálně předpokládat, je možné konstatovat, že tento úkol bude splněn. Vyžaduje to však důsledné plnění všech opatření, která byla přijata českou vládou, ministerstvem stavebnictví a radou Národního výboru hl. m. Prahy k zajištění výstavby.
Druhým stěžejním úkolem volebního programu je doprava. Na tomto úseku máme v našem milionovém městě mnoho problémů. Úkoly, které jsme však dali do volebního programu, se nám začínají dařit. Hlavní dopravní investice - metro, vykazuje uvedení trasy I C Kačerov - Florenc do provozu zhruba o 2 měsíce před termínem a dobře pokračuje výstavba trasy I A Leninova třída - nám. Míru, kde můžeme předpokládat, že by ji bylo možno dát do provozu v roce 1978. Dobře probíhá i výstavba hlavních silničních tahů komunikací, které navazují na metro, rekonstrukce důležitých komunikací, ucelení hlavních dopravních tahů ve městě atd.
U velkých oprav komunikací - a zde bych chtěl otevřeně říci, že jsme za to kritizováni i my - brání intenzívnějšímu využití tohoto způsobu řešení nedostatek projektových kapacit a nedostatečná kapacita pro vyvolané úpravy inženýrských sítí, u údržby vozovek a chodníků se vytvářejí předpoklady pro růst kapacit k zabezpečení tohoto úkolu. Sleduje se zároveň souvislé provádění oprav komunikací a v roce 1974 jsme zavedli systém rozebíratelných krytů chodníků. V tomto směru děláme opatření, aby se údržba chodníků řešila preventivně.
Pokud jde o městskou hromadnou dopravu, chtěl bych říci, že se nám podařila řada věcí, i když byly někdy nepopulární. Byl zaveden jednotný nepřestupný tarif, mechanizované odbavování cestujících, provedena změna linkového vedení elektrických drah a autobusů ve vztahu k zahájení provozu metra, rozšířena doprava do oblastí, kde dosud městská hromadná doprava nebyla a do nových sídlištních celků, byl rozšířen noční provoz do oblastí, kam se dosud nejezdilo. Dále pokračovala realizace projektu regulace automobilové dopravy do centrální oblasti města. Pro pěší provoz jsme uvolnili 39 ulic, na Starém Městě byla zavedena oblast s kontrolovaným parkováním. Jsme si však vědomi toho, že máme-li plně a odpovědně splnit úkoly dopravy, musíme ještě mnoho udělat. Proto se v současné době dělají další konkrétní opatření, která budou projednána v plénu NVP a politických orgánech.
Jeden z velkých problémů je oblast pracovních sil v Praze. Zde pokračuje vývoj nepříznivě. V I. čtvrtletí 1974 přišlo do Prahy 2 761 pracovníků, ale z Prahy odešlo 3 376 pracovníků. Ve II. čtvrtletí přišlo do Prahy 2 369 pracovníků, ale odešlo jich 3 765. Znamená to, že tento problém je velmi vážný. Vedle opatření, která dělá vláda, bude třeba, aby příslušné resorty a podniky vypracovaly konkrétní opatření, aby tato fluktuace a odchod pracovníků z Prahy přestal. Jenom společnou prací můžeme tento úkol zvládnout. Jde také o soustavné zavádění komplexní socialistické racionalizace a dokonalejší využívání pracovní doby i celkově zvýšení produktivity práce, aby se tento problém touto cestou řešil. Tolik ve stručnosti k této otázce.
Dále bych chtěl říci, že se nám daří obnova oprav bytového fondu. Zde bych chtěl poděkovat krajům z celé naší republiky, které se podílejí na této výstavbě a které udělaly velký kus práce. Konečně jistě všichni vidíte, že tento pohled na Prahu je nyní lepší, než tomu bylo v minulosti. Myslím si, že nadále nám budete věnovat pozornost v těchto úkolech.
Na úseku obchodu uspokojivě pokračuje výstavba dvou obchodních domů, které budou dány v brzké době do provozu a daří se i plnění některých kapacit v rámci akce "Z". Na druhé straně jsme však oprávněně kritizováni za to, že se v Praze uvolňují obchodní místnosti. Udělali jsme maximální opatření přes ministerstvo obchodu a příslušné obchodní organizace, aby tyto kritiky občané neměli.
Pokud jde o zdravotnictví, jsou zde dobře plněny úkoly ve zkvalitnění poskytovaných základních zdravotnických služeb a uspokojivě také probíhá zintenzivnění práce lůžkové složky, zlepšení zdravotnické péče o dorost, vyšší péče o chroniky upoutané na lůžko i boj proti absenci pro nemoc a úraz. Dále je rozvíjena hygienicko-epidemiologická služba. Máme i problémy, zejména v oblasti investiční výstavby - nedaří se nám řešit problém fakultní nemocnice v Motole a kliniky plastické chirurgie a popálenin.
Chtěl bych ještě říci, jak samotní Pražané přispívají svojí aktivitou k pěknému vzhledu našeho města. Celkový souhrn předběžných výsledků dosažených při zvelebování hlavního města Prahy v investiční a neinvestiční části hnutí "Pražané svému městu", vykázaných pražskými národními výbory za 9 měsíců letošního roku, představují provedení prací v celkové hodnotě díla 286 mil. Kčs při vynaložení 49 mil. Kčs skutečných nákladů a odpracování okolo 18 miliónů brigádnických hodin. Chtěl bych říci, že na tomto čísle se aktivně podílela i pražská mládež, která odpracovala téměř 2 milióny brigádnických hodin.
Porovnáme-li srovnatelné výsledky dosažené za stejné období v minulém roce můžeme říci, že v letošním roce bylo dosaženo prací občanů, členů společenských organizací, zvelebovacích prací v celkové hodnotě díla 212 milionu Kčs a odpracováno téměř 14 miliónů brigádnických hodin. Jsou tedy letos výsledky vyšší v hodnotě díla o 30 miliónů Kčs a brigádnických hodin o téměř 3 milióny. Nejsme s tím ještě spokojeni - ve vašich krajích máte lepší výsledky, ale chtěl jsem vám ukázat, že trend aktivity Pražanů je pozitivní. Z investičních akcí v akci "Z" bylo k 30. září dokončeno 72 akcí.
V této souvislosti bych chtěl říci, že k vyvrcholení oslav 30. výročí Československa Sovětskou armádou děláme vše potřebné k tomu, aby Praha důstojně přijala všechny hosty, aby se jim zde v příštím roce líbilo. V této souvislosti bych vyzvedl dvě věci, jak se nám naše mládež zapojuje. Jde o úpravu strahovského areálu, kde závazky mládeže činí okolo 50 tisíc brigádnických hodin. Rovněž velmi aktivně se přistupuje k úpravě areálu Strahova pro spartakiádu a pražské podniky a Pražané se zavázali na odpracování 359 000 brigádnických hodin do dubna příštího roku. Myslím, že je to velmi dobré.
Pražská pionýrská organizace se velmi aktivně zapojila, hovoří se o zeleni apod. Rudá armáda přijela do Prahy v květnu 1945, kdy kvetly šeříky. Proč bychom také my šeříky nezasadili. Pražští pionýři vysadili 15 000 keřů šeříků a růží a připravují vysazení dalších 10 000 do dubna příštího roku, takže tu bude 25 000 keřů, které pionýři vysadí. Navíc přišli s iniciativou, že se budou starat o některé parky, obvody některých škol apod. V tom směru dělají pro Pražské sady, lesy a zahradnictví závazky. Dále přišli pražští pionýři s iniciativou, že chtějí 19. dubna příštího roku, tj. Dne čs. pionýrů říci své slovo a přišli se závazkem, že 50 000 pražských pionýrů odpracuje 200 tisíc brigádnických hodin. Půjdou přitom do okrajových lesů, kde udělají pořádek, budou vysazovat lesní kultury apod. Navíc pionýři a pražská mládež si připravují závazek, že po vzoru hnutí "Reflektor" přijdou s důkladnou iniciativou.
Z toho, co jsem uvedl, vyplývá dále při řešení dopravního problému v Praze, že volební program není na papíře, že se plní. Pražané velmi oceňují pomoc, kterou jim věnuje ÚV KSČ, česká vláda, ČNR a další orgány, ale i podniky, které v Praze pracují, při plnění náročného úkolu pátého pětiletého plánu. Pražané si chtějí svoje město vyzdobit svou poctivou prací, a myslím, že se to postupně daří. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci ing. Vaculíkovi. Promluví poslanec Antonín Job.
Poslanec Antonín Job: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, v Severočeském kraji věnujeme pod vedením krajského výboru strany stálou pozornost plnění volebních programů Národní fronty od počátku volebního období.
Je tomu tak na všech stupních ve městech a na vesnicích. Zvláštní důraz klademe na politickoorganizátorskou a řídící činnost orgánů, iniciativní práci občanů a podíl pracujících závodů a zařízení na plnění úkolů volebních programů.
Krajský výbor naší strany pravidelně provádí kontrolu a svými opatřeními usměrňuje realizaci úkolů volebních programů.
Tímto postupem vytváří tak příznivé politické podmínky pro soustavnou a vzájemnou součinnost národních výborů s orgány a s organizacemi Národní fronty.
Proto se nám prakticky podařilo docílit jednotného postupu v masově politické práci a podchytit stále stoupající iniciativu a pracovní aktivitu měst a vesnic i pracujících závodů, podniků a organizací Národní fronty.
Zvláštní pozornost soustřeďujeme právě na ty úkoly volebních programů, jejichž realizace spočívá na iniciativě a dobrovolné aktivitě občanů a organizací. To znamená na vytváření takových podmínek, aby závazky občanů a organizací v rámci soutěže národních výborů k podpoře volebních programů mohly být splněny.
Tyto úkoly, podložené závazky lidí tvoří jednu z podstatných částí volebních programů a vytvořené hodnoty jsou značným přínosem rozvoje kraje a přispívají ke zvýšení životní úrovně obyvatelstva měst a vesnic.
Proto orgány našeho Severočeského kraje ihned od počátku volebního období vytyčily heslo "Severočeši republice a sobě", které nalezlo plnou odezvu mezi občany.
Stalo se tak hlavním heslem hnutí za splnění volebních programů, na které pak navazovala další akční hesla pro jednotlivé etapy k dalšímu rozvoji a prohlubování závazkového hnutí na podporu realizace volebních programů.
Úspěšné plnění socialistických závazků v rámci soutěže národních výborů od počátku volebního období, jakož i stále stoupající iniciativa a pracovní aktivita občanů za splnění úkolů volebních programů, které spočívají na dobrovolné pracovní aktivitě občanů a organizací do 30. výročí osvobození pod heslem "Severočeši republice k jejímu 30. výročí osvobození slavnou Sovětskou armádou".
K tomu byla rozvinuta široká kampaň a na podkladě závazků občanů a organizací vyhlásily národní výbory a organizace Národní fronty ve městech, obcích a okresech socialistické závazky v rámci soutěže národních výborů, které v souhrnu kraje představují vybudování veřejně prospěšných zařízení a provedení prací v celkové hodnotě díla téměř 807 miliónů Kčs.
Z této částky připadá pro rok 1974 vybudovat hodnotu díla a prací přes 693 miliónů Kčs a zbývající část 113 miliónů Kčs v roce 1975 do 30. výročí osvobození.
Dosahované výsledky za I. pololetí dávají předpoklady, že i přes některé potíže, budou úkoly vyplývající z volebních programů splněny. Oprávněnost tohoto předpokladu je dána i tím, že v každém okrese kraje je již řada obcí, kde volební programy Národní fronty jsou splněny.
Tak např. již k 30. červnu 1974:
- na litoměřickém okrese splnilo volební programy 30 národních výborů, z toho 2 městské,
- na okrese Česká Lípa 12 národních výborů, z toho 3 městské,
- na okrese Jablonec n. N. splnilo volební programy 11 obcí, z toho 2 města,
- na děčínském okrese 8 obcí,
- na Chomutovsku 7 obcí.
Očekáváme, že podle dosavadního vývoje splní do konce roku 1974 60 - 65 % obcí a měst, tj. na 430 národních výborů úkoly volebních programů spočívajících na dobrovolné iniciativě a aktivitě občanů a organizací.
Celkově tedy můžeme dosažené výsledky hodnotit pozitivně. Přesto však nejsme plně spokojeni. Po pravdě řečeno, zatímco se daří plnit a překračovat závazky v oblasti neinvestiční akce "Z", obtížnější je to s plněním závazků v investiční části akce "Z".
I když v průběhu I. pololetí bylo v rámci kraje dokončeno a předáno do užívání celkem 82 staveb vybudovaných investiční výstavbou v akci "Z" v hodnotě díla téměř 37 miliónů Kčs.
Z větších akcí jsou to např. požární zbrojnice, kanalizace, úpravy rybníků pro rekreační účely, nové prodejny a řada dalších akcí.
Současně v prvém pololetí bylo zahájeno v investiční výstavbě akcí "Z" celkem 775 nových staveb v hodnotě 231 mil. Kčs. A ve II. pololetí bude zahájeno ještě dalších 155 staveb.
Jsou to nemalé úkoly, jejichž zabezpečení si vyžádá velké úsilí funkcionářů národních výborů a Národní fronty spolu s občany.
Obtížnost plnění řady akcí je ovlivňována zejména nedostatečnou stavební kapacitou, která je zvláště citelná v Severočeském kraji. Nemáme zde možnost využít kapacity nestavebních organizací jako jsou přidružené stavební výroby při JZD, nebo jiných organizací a dále stav ovlivňuje nedostatek některých druhů materiálů, jako jsou stavebniny, cement, instalační a ocelový materiál, sklo, krytiny apod. Jde také o různé odborné práce, např. elektro, plyno a vodoinstalace, topenářské práce, vzduchotechnika, kladení PVC apod., které lze těžko zajišťovat v každém místě jen brigádnicky.
Přes náročnost a obtížnost zabezpečování úkolů investiční výstavby v akci "Z" nároky na tento způsob výstavby stále stoupají. Je tomu tak proto, že tento způsob výstavby je mnohdy jedinou možností uspokojit oprávněné potřeby obyvatelstva, zejména v oblasti občanské vybavenosti ve městech a na vesnicích.
K uvážení jsou zde i další skutečnosti, které ztěžují do jisté míry zabezpečování investiční výstavby v akci "Z", jako je projekční připravenost i finanční zabezpečování akcí.
Mluvím o těchto otázkách proto, že správné uvážení možností pomoci bude mít i vliv na další rozvoj iniciativy a pracovní aktivity, zvláště pak při tvorbě volebního programu pro příští období.
Stejně tak pro příště budeme už moci velmi těžko počítat s uzavíráním závazků rok od roku. Budeme muset přistoupit k uzavírání závazků s perspektivou na celé volební období, tj. 5 let s ročním upřesňováním.
Soudružky a soudruzi, souběžně s péčí a zajišťováním realizace úkolů vyplývajících z volebních programů do 30. výročí osvobození republiky, to je úkolů spočívajících na dobrovolné iniciativě a pracovní aktivitě, projednalo předsednictvo Severočeského krajského výboru KSČ "Náměty na další směry rozvoje iniciativy při plnění volebních programů NF" pod dalším heslem "Severočeši mladé generaci". To rozpracovaly již všechny naše národní výbory a celá Národní fronta v kraji.
Vyhlášená akce sleduje dále rozvinout aktivitu a iniciativu občanů a organizací do konce volebního období zastupitelských sborů s cílem přispět k účinnějšímu plnění usnesení vlády ČSSR o komplexním řešení problematiky životního prostředí v Severočeském kraji.
Za tím účelem rozvíjet různé hnutí, jako např. je akce organizovaná pod heslem "Mládež lesům - lesy všem", která se již stala akcí ČÚV SSM a jde o dlouhodobou záslužnou akci podobně jako jsou stavby mládeže.
Kupříkladu letošního roku mládež Severočeského kraje odpracovala v rámci této akce přes 48 tisíc brigádnických hodin a provedla očištění lesů na 1100 hektarech. Mimo to jsou uzavírány patronáty nad určitými úseky, kde se pečuje o les od úpravy po vykácení až po novou výsadbu.
Z dalších akcí je to např. výsadba šeříků k 30. výročí osvobození, zakládání nových zelených ploch, dětských sadů, dětských hřišť, tělocvičen, sportovišť apod.
Smyslem celé akce je dále podpořit plnění zásadního úkolu vytyčeného XIV. sjezdem KSČ, který uložil spolu s dalším rozvojem technické základny socialismu a socialistických společenských vztahů, formovat nového, socialistického člověka v celém komplexu.
Za tím účelem soustředit činnost především na:
- výstavbu, úpravu a rozšiřování kapacity mateřských škol,
- budování nových učeben na ZDŠ,
- rozšiřování kapacity školských stravovacích zařízení,
- budování a úpravu dílen pro polytechnickou výchovu,
- na zabezpečení budování klubů mládeže a řádného chodu těchto zařízení získáním vhodných pracovníků a tím převzít i odpovědnost za ideovou náplň jejich činnosti.
Usilujeme o to, aby na zabezpečování těchto cílů se interesovaly nejen národní výbory, ale větší měrou také odborové orgány a organizace, hospodářští vedoucí podniků a závodů, státních statků i JZD a přispěli také svými zdroji a prostředky jak rázu finančního, tak i materiálového, jakož i pracovními silami.
K řešení uvedených úkolů vede krajské orgány i současná situace, jež je odrazem stále stoupající životní úrovně, zejména opatření preferující rodiny s více dětmi, jehož důsledkem je mimo jiné i vzestup populace a tím i nutnost zvýšení péče o výchovu mladé generace. To se týká mimořádně i našeho Severočeského kraje.
V našem kraji v porovnání s rokem 1972 se v minulém roce narodilo o 22 500 dětí více a pro příští léta lze počítat s dalším výrazným přibýváním počtu dětí. Je to způsobeno také tím, že mladá generace ve věku do 35 let zde tvoří nadpoloviční většinu obyvatelstva.
Proto musíme vytvořit v předstihu i odpovídající řešení v péči o mladou generaci. Tak například pokud jde o mateřské školy, stanoví "Realizační směrnice Severočeského kraje" dosáhnout stavu v umístění dětí do roku 1975 z dosavadních 36 000 - 38 000. Ministerstvo školství stanovilo úkol pro rok 1975 umístit do škol již plných 70 % dětí příslušného věku.
Situace je vyvolána vysokou zaměstnaností žen v našem kraji. Všichni víme, že kdybychom včas nevyřešili problém výstavby mateřských škol a ostatních zařízení sloužících mládeži, vznikl by další závažný problém v tom, že počet žen - matek, jimž bude z důvodů neumístění dítěte do mateřské školy znemožněn návrat do zaměstnání, stále poroste a počet zaměstnaných žen bude klesat.
Některé okresy již nyní odpovědně přistoupily k řešení tohoto úkolu, například Teplice. Tam propočetli, že do roku 1980 bude zapotřebí - vedle výstavby zakotvené v plánu - vybudovat svépomocnou akcí, tedy v akcích "Z", ještě 48 tříd mateřských škol pro 1440 dětí. Pro zabezpečení tohoto úkolu je předběžně vytypováno 7 míst v teplickém okrese. Podobně postupují i v ostatních okresech.
Chceme realizovat i ostatní náměty a vyjasnit, čím závazně přispějí ke splnění tohoto úkolu průmyslové závody, státní statky, JZD i ostatní hospodářské organizace, aby tak i ony řešily problémy svých pracovníků, zejména žen a zabezpečovaly si tím i pracovní síly.
Převážná část těchto úkolů bude zajišťována a prováděna v rámci investiční výstavby akcí "Z". Proto jsem také ve svém příspěvku uvedl některé problémy, související s realizací úkolů na tomto úseku, s tím, aby ČNR spolu s ostatními centrálními orgány usilovala o zlepšení situace, aby občané a organizace při plném pochopení a respektování plánovitého rozvoje národního hospodářství mohli účinně svou obětavou, dobrovolnou a veřejně prospěšnou prací a iniciativou přispět k dalšímu zlepšování životního prostředí a výstavby zařízení sloužících dětem a mládeži.
Jsem přesvědčen, že realizace námětů, které jsem uvedl, přispěje k naplňování závěrů XIV. sjezdu KSČ a jsme přesvědčeni, že v našem kraji vše to, co jsme ve volebních programech slíbili, také do písmene splníme. /Potlesk./
Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Jobovi. Hovořit bude poslanec Rygula.
Poslanec Josef Rygula: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. Ve svém diskusním příspěvku bych chtěl obrátit pozornost na některé problémy, které mne zaujaly v Ostravě a Porubě. Podrobněji jsem se seznámil se závazkem města Ostravy a závazkem městského výboru Národní fronty doplněným o závazky občanů a organizací Národní fronty.
Zaujal mně již sám obsah volebního programu, který lze stručně shrnout do okruhu těchto otázek: město závodům a závody městu a republice, výstavba a přestavba města, problémy bydlení a životního prostředí, člověk a volný čas, péče o výchovu a vzdělání mládeže, město mládeži a mládež městu, město ženám a ženy městu, zdravotnická a sociální péče, služby občanům a doprava.
Protože znám dobře problematiku Ostravy, mám za to, že k takto vypracovanému volebnímu programu bylo přistoupeno cílevědomě a komplexně, aby mohly být rovnoměrně plněny budovatelské úkoly a úkoly v oblasti kulturně výchovné práce. To také dokazují výsledky, jichž bylo dosaženo v plnění jednotlivých částí volebního programu.
Plnění rozpracovaného volebního programu Národní fronty je základem činnosti všech složek Národní fronty, důležitým článkem činnosti závodů i podniků v našem obvodě a stalo se předmětem jednání na veřejných schůzích občanů. Do této činnosti je zapojeno 135 občanských výborů a k plnění úkolů napomáhá soutěž občanských výborů a soutěž obvodního národního výboru v rámci města Ostravy.
Velmi si cením dobrých výsledků v oblasti péče o výchovu mládeže. Úspěšně byl například plněn závazek posilovat vlasteneckou a internacionální výchovu nové generace. Na ostravských školách bylo uskutečněno přes 820 družebních akcí, 950 žáků si dopisuje se žáky škol socialistických zemí, hlavně SSSR, na školách v Ostravě pracuje 45 klubů ruského jazyka, v soutěži o odběr a využívání sovětského tisku se Ostrava umístila na prvním místě v republice.
V mém volebním obvodu v Ostravě - Porubě, bylo až dosud uspořádáno pro školní mládež 330 přednášek s ideovým zaměřením a 1223 besed a přednášek pro dospělé. Přímým stykem funkcionářů obvodního národního výboru s předsedy jednotlivých komisí OV je soustavně sledována výchova dětí a mládeže.
Při plnění náročných úkolů rozpracovaného volebního programu Národní fronty je neustále sledována politická a organizátorská práce občanů, kteří jsou vedeni k aktivní účasti v boji proti negativním jevům, a velký důraz při výchově dospělých je kladen na upevňování mezilidských vztahů a socialistického soužití. Zde bych chtěl připomenout názor ústavně právního výboru, že za neoddělitelnou součást výchovné činnosti by měla být považována též právní výchova a právní propaganda. V tomto směru si například dobře vede NVP, který právní výchovu zahrnul do výchovné části volebního programu.
V Ostravě jsem měl možnost si prověřit, jakým způsobem se na realizaci volebních programů podílejí organizace Národní fronty. Jejich konkrétní podíl představuje politickovýchovnou a kulturní práci, účast na plnění úkolů v oblasti sociální a zdravotní politiky a pomoc při zvelebování životního a pracovního prostředí. Závazky organizací Národní fronty jsou velmi různorodé a vycházejí ze specifického poslání společenských organizací. Ve svém souhrnu pomáhají zabezpečovat dané úkoly. Přesto však by součinnost národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty i se závody měla být více prohloubena, aby společné úsilí směřovalo k plnění těch úkolů, které mají rozhodující význam, a to jak v hospodářskoorganizátorské, tak i politickovýchovné činnosti. S tím souvisí i důsledné respektování vztahů mezi celospolečenskými a místními zájmy, aby nedocházelo k aktivitě, která by nebyla v souladu s právními předpisy.
Několik poznatků, které jsem uvedl nejsou ojedinělé. Obdobné zkušenosti získali ve svých volebních obvodech i ostatní poslanci ústavně právního výboru. Volební programy a jejich realizování upevnily autoritu národních výborů a jejich kontakt i spolupráci s Národní frontou. Máme za to, že by tím byl vytvořen předpoklad, aby za stálého zvyšování úrovně řídící a organizátorské činnosti národních výborů, jejich volených orgánů a aparátu bylo úsilí o realizaci volebních programů sjednocováno a důsledně byl zabezpečován koordinovaný postup národních výborů a složek Národní fronty. Děkuji za pozornost. /Potlesk./