Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji místopředsedovi vlády České socialistické republiky dr. Adamcovi za jeho projev.
Dávám nyní slovo společnému zpravodaji poslanci ing. Vladimíru Štronerovi.
Zpravodaj poslanec ing. Vladimír Štroner: Soudružky a soudruzi, vyslechli jsme zprávu vlády ČSR, ve které bylo zhodnoceno, jak se v uplynulé části volebního období plnily volební programy Národní fronty.
Zařazení tohoto hodnocení na pořad plenární schůze České národní rady právě nyní při nástupu do závěrečné části volebního období je velmi užitečné.
Umožňuje posoudit co se z volebních programů již splnilo a co ještě zbývá na poslední 2 roky volebního období. Avšak nejen to, plnění volebních programů je také významným měřítkem účinnosti organizátorské a politickovýchovné práce národních výborů, schopností a iniciativy jejich funkcionářů, poslanců a pracovníků, jejich umění získat aktivní účast a pomoc občanů a společenských organizací na uskutečňování úkolů, které jsou ve volebních programech stanoveny.
Naši plenární schůzi předcházelo jednání o plnění volebních programů v jednotlivých výborech České národní rady. Každý z výborů posuzoval toto plnění z různých stránek v souladu s obsahem své činnosti. Poslanci České národní rady, kteří jsou, možno říci, aktivními účastníky na uskutečňování volebních programů ve svých obvodech, přinesli do tohoto jednání řadu cenných zkušeností a podnětů.
Poznatky z jednání výborů se jednoznačně shodují v tom, že volební programy Národní fronty, jejich rozpracování a plnění byly již od začátku volebního období středem pozornosti národních výborů všech stupňů.
Volební programy Národní fronty tak, jak byly vypracovány a projednány s voliči při přípravě voleb v roce 1971, jsou významným činitelem ve sjednocování úsilí všech orgánů, organizací a občanů k realizaci stranické a státní politiky a ke splnění cílů stanovených XIV. sjezdem Komunistické strany Československa v podmínkách jednotlivých obcí, měst, okresů i krajů. Již v prvním roce volebního období jsme si ve svých volebních obvodech i při průzkumu, který uskutečnil výbor pro národní výbory a národnosti u vybraných národních výborů, ověřili, že funkcionáři i poslanci národních výborů považují důsledné plnění úkolů zařazených ve volebních programech za základní předpoklad k podchycení zájmu a iniciativy občanů a rozšiřování jejich účasti na správě státu.
Nyní s odstupem tří let můžeme podle předložené zprávy i podle vlastních zkušeností z volebních obvodů potvrdit, že uskutečňování volebních programů je i nadále hlavním obsahem činnosti národních výborů. Volební programy jsou stále jedním z rozhodujících nástrojů k rozvíjení aktivity národních výborů, jejich funkcionářů i poslanců, k rozvíjení konkrétní a plodné spolupráce národních výborů, společenských i hospodářských a družstevních organizací, ke zvyšování podílu občanů na správě, výstavbě a zvelebování svých obcí a měst. Velmi markantně se to projevuje zejména ve venkovských obcích a menších městech. Tam se volební programy staly skutečnými plány jejich rozvoje. Jejich hlavním obsahem jsou úkoly, zaměřené na výstavbu a úpravy různých obecně prospěšných zařízení, na zlepšování životního prostředí.
Potěšitelné je zejména to, že na venkově se věnuje velká pozornost budování a úpravám místních vodohospodářských zařízení, vodovodů, kanalizací, místních komunikací, zelených ploch, školských, kulturních a tělovýchovných zařízení, zařízení obchodu a služeb. Jde v rozhodující míře o zařízení budovaná svépomocí občanů, závodů, družstev a společenských organizací v rámci akce "Z".
Limitované investiční akce prováděné dodavatelským způsobem jsou ve volebních programech těchto míst skutečně jen výjimkou.
Velkou předností současného pojetí volebních programů je především to, že se v nich umožnilo a podařilo vystihnout kromě úkolů daných plánem rozvoje národního hospodářství takové, řekl bych, drobné úkoly, které vyjadřují bezprostřední zájmy a potřeby občanů jednotlivých měst a obcí a které není a ani do budoucna nebude možné postihnout státním plánem. Jde především o takové úkoly, pro jejichž plnění je možno účelně a efektivně využít místních finančních a materiálových zdrojů, iniciativy a konkrétní pomoci občanů. A právě proto, že volební programy vyjadřují skutečné a reálné potřeby lidí a z velké míry takové, pro jejichž uspokojování není často ani třeba velkých finančních a materiálových nákladů, podařilo se získat pro jejich plnění široký okruh občanů, podchytit a využít jejich zájem o veřejné záležitosti.
Volební programy se vypracovávaly také v předcházejících volebních obdobích. Nikdy se vsak nepodařilo získat pro jejich uskutečňování takový zájem, aktivní podporu a pomoc občanů jako v tomto volebním období. Můžeme v tom vidět přesvědčivý důkaz o aktivním a činorodém přístupu státních orgánů, společenských organizací a občanů k politice Komunistické strany Československa, která skutečné a oprávněné zájmy a potřeby lidí plně vyjadřuje.
V této souvislosti je třeba říci, že pro plnění volebních programů jsou vytvářeny příznivé podmínky především dosavadním úspěšným plněním pětiletého plánu v národním hospodářství jako celku i dosavadní úpravou finančního hospodaření národních výborů. Přesvědčivé důkazy o dosažených výsledcích v plnění volebních programů Národní fronty podávají vedle údajů o úspěšném plnění státního plánu v hospodářství řízeném národními výbory i údaje o výsledcích akce "Z".
Rok |
Fin. náklady |
Hodnota díla |
Práce zdarma |
1971 |
1,119 mld Kčs |
1,91 mld Kčs |
793 mil. Kčs |
1972 |
1,804 mld Kčs |
2,94 mld Kčs |
1,134 mld Kčs |
1973 |
2,446 mld Kčs |
3,8 mld Kčs |
1,361 mld Kčs |
Můžeme s radostí, ve shodě se zprávou vlády ČSR konstatovat, že naše obce a města za první polovinu volebního období vyrostly do krásy, zlepšil se jejich vzhled a úprava, bylo vybudováno mnoho užitečných zařízení.
Je přirozené, že přes celkově příznivé výsledky se při plnění volebních programů projevují některé problémy a nedostatky. Bylo o nich podrobně hovořeno ve zprávě vlády. Chci se proto zastavit u problému, který považuji za velmi důležitý.
Ve zprávě vlády České socialistické republiky bylo již řečeno, že se poněkud jednostranně zaměřuje pozornost, zájem a úsilí národních výborů především na výstavbu a úpravy různých zařízení v obcích i ve městech. Někdy se plnění volebního programu nesprávně zužuje pouze na akci "Z", projevují se, i když v současné době již méně, snahy budovat v investiční části akce "Z" i stavby, které přesahují její rámec, nebo stavby, které ani ve volebních programech původně zařazeny nebyly.
Iniciativa a zájem funkcionářů národních výborů, Národní fronty a občanů o vybavení obcí a měst potřebnými technickými, obchodními, školskými, kulturními, tělovýchovnými a dalšími zařízeními je třeba si vážit. Je v ní třeba vidět projev odhodlání dát své schopnosti a síly ve prospěch celku a snahu pomoci dobrovolnou prací a využitím místních zdrojů tam, kde nám plánované stavební kapacity, materiály a finanční prostředky nestačí. Je to lepší, když tato iniciativa a zájem je větší, než kdybychom je museli pracně vyvolávat. Je ale zapotřebí, aby všechno to, co se buduje nebo chce budovat, do čeho se vkládá materiál, finanční prostředky a lidská práce se v každé obci i městě budovalo s maximální účelností a hospodárností, s přihlédnutím a respektováním nejen k místním a současným potřebám, ale také k širším a perspektivním společenským potřebám a zájmům. Iniciativa občanů v akci "Z" musí být určitým způsobem regulována ve vztahu k finančním prostředkům, které vedle vlastních finančních zdrojů MNV musí být přidělovány od národních výborů vyšších stupňů. Zvláště po změně způsobu odvodu doplňkové zemědělské daně je tato regulace možná a nutná. Jde o to, že v některých obcích byly realizovány stavby, které se potom využívají pouze několikrát v roce a v jiných obcích nemají vůbec nic. Nechci tím říci, že diference mezi obcemi jsou špatné. Kde je větší iniciativa, nechť je více vybudováno, avšak častou příčinou velkých děl byl dostatek peněz a jinde opět velká iniciativa doprovázená malými finančními možnostmi přinesla výsledky pouze hubené. Proto hovořím o určité nutné regulaci akcí "Z".
K tomuto finančnímu hledisku přistupuje ještě hledisko věcné, hledisko účelnosti. Není a do budoucna by nebylo správné a únosné, aby se budovala nákladná zařízení v každé sebemenší obci a zůstávala pak nedostatečně využitá /máme v ČSR přes 7 300 obcí/ a aby tím bylo odsunováno do pozadí vybavení střediskových a spádových obcí takovými zařízeními, která mohou uspokojit zájmy a potřeby lidí z širšího územního celku.
Celkový vývoj totiž jednoznačně ukazuje, že zájmy a potřeby vesnického obyvatelstva již dnes daleko přesahují rámec dnešních obcí jako sídlištních i územně správních celků.
V usměrňování iniciativy a záměrů místních a městských národních výborů ve zbývající části volebního období a zejména při přípravě příštích volebních programů musí sehrát významnou úlohu ONV v souladu s usneseními vlády ČSR k realizaci dlouhodobé koncepce osídlení a rozvoji životního prostředí na vesnici.
Národní výbory jsou si již většinou vědomi, že bez těchto opatření se to neobejde. Stejně tak zavedený maximální limit hodnoty díla 5 mil. Kčs jistě povede ke snížení rozestavěnosti a k výstavbě objektů nutných pro každodenní život, jako jsou prodejny, mateřské školky, jesle, klubovny, hříště pro mládež apod. Finační prostředky uvažované ve státním rozpočtu na akce "Z" by měly být pro příští léta stabilizovány zhruba na úrovni loňského, resp. letošního roku. Nelze jistě povolovat jejich neustálé zvyšování, ale naproti tomu nelze také souhlasit s některými snahami tyto zdroje rok od roku stále snižovat. Šetřeme, kde je to více potřebné. V akci "Z" se nám však každá vložená koruna obohatí o 50 až 60 haléřů. To jistě stojí za to. Vláda ČSR ve své zprávě jasně konstatuje, že bez akcí "Z" by naše vesnice a města zdaleka nebyly tak pěkné jako dnes většinou jsou. Znovu však zdůrazňujeme, že výstavba větších zařízení nemůže být prováděna bezplánovitě a živelně.
Ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme přijali z těchto hledisek některé náměty k přípravě volebních programů pro příští volební období.
Máme za to, že
- volební programy pro příští období by neměly být jen pouhým vyjádřením požadavků, potřeb a zájmů jednotlivých míst, obcí a měst. Tyto zájmy a potřeby rámec dosavadních venkovských obcí čím dál tím více překračují. Proto by měly volební programy jednotlivých obcí, včetně regulace finančních prostředků, důsledně vycházet ze schválené koncepce osídlení a napomáhat k její realizaci. Při jejich přípravě by se měl výrazněji podpořit rozvoj střediskových a spádových obcí;
- přípravy volebních programů by měly být důsledně spojovány s přípravou plánu rozvoje národního hospodářství pro 6. pětiletku. Volební programy by měly obsahovat úkoly plánu s rozložením na jednotlivá léta, zejména pokud jde o oblast investiční výstavby, včetně investiční části akcí "Z";
- do volebních programů by však měly být i nadále zařazovány takové úkoly, které nejsou a nemohou být v plánu rozvoje vyjádřeny. Jde o takové akce, při nichž je možno využít iniciativy občanů a organizací, místních materiálových a finančních zdrojů. Pro takovéto práce je nutno počítat v celostátních bilancích s nejnutnější kapacitou materiálů pro odborné stavebně montážní práce i pro projektovou dokumentaci;
- pro vybrané akce většího rozsahu, zejména pokud jde o výstavbu mateřských škol a dalších školských, kulturních, vodohospodářských zařízení, místních komunikací a dalších zařízení vytvořit možnost účelné kombinace svépomoci občanů a organizací, zabezpečované národními výbory a dodavatelského podílu stavebně montážních organizací. Tento podíl stavebních organizací, zejména na okresních stavebních podnicích by měl být zapracován přímo do ročních prováděcích plánů. V rámci obvodu střediskových obcí by měly volební programy vyjadřovat úkoly, na jejichž zabezpečování se bude podílet více obcí. Skončit s nezdravě patriotickou isolovaností jednotlivých obcí - s hraním si pouze na svém písečku.
Při přípravě volebních programů by se měla přednostně soustředit pozornost národních výborů na budování a zlepšování veškerých zařízení sloužících zájmové činnosti a výchově mládeže a dále těch zařízení, na které technicko-hospodářské ukazatele komplexní bytové výstavby nepamatují nebo pamatují jen v nedostatečné míře a na které plán účelové a investiční výstavby nestačí.
Při přípravě volebních programů bude třeba věnovat zvláštní pozornost otázkám rozvoje kulturního a společenského života, zvláště ve střediskových obcích a ve městech. Všude tam, by měl být rozpracován reálný program, ve kterém by mělo být stanoveno, co a kdo udělal k rozšíření účasti občanů, zvláště mladých lidí na poli kulturním, osvětové a zájmové činnosti.
Život ukazuje, že důležité místo ve volebních programech obcí a měst by mělo být věnováno rozšíření a zdokonalení péče o staré občany. Jde například o společné stravování důchodců, další rozšíření pečovatelské služby, ale i o širší zapojení občanů na odpočinku do obecně prospěšné práce.
S přípravou volebních programů by se mělo začít včas. S určitým předstihem by měly být vyjasněny zejména důležitě akce investičního charakteru.
To je velmi stručné vyjádření námětů doporučených na schůzích výborů.
Soudružky a soudruzi poslanci, v současné době v rámci příprav oslav 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou si zaslouží velmi příznivého ocenění a podpory iniciativa národních výborů, organizací sdružených v Národní frontě i jednotlivých občanů, směřující ke zkrášlení našich měst a obcí, k tomu, aby občané v každém koutě naší vlasti uvítali toto slavné výročí v krásném a důstojném prostředí. Nejde však přitom pouze o pěkný kabát, ale o splnění závazků volebních programů v oblasti komplexní bytové výstavby, účelové investiční výstavby, ve velkých opravách komunikací i v investiční části akce "Z".
V závěru bych chtěl ocenit péči vlády ČSR, kterou v nejužší spolupráci s ÚV NF ČSR věnuje volebním programům Národní fronty a vytváření příznivých podmínek pro jejich plnění. Oceňujeme i její usnesení a opatření, kterými usměrňuje pozornost a reguluje práci národních výborů při plnění volebních programů.
Ověřili jsme si v jednotlivých výborech, že opatření vlády přijatá ke zprávě o plnění volebních programů Národní fronty v roce 1973 jsou správná a nutná. Jako poslanci ČNR je svou prací v orgánech ČNR i ve svých volebních obvodech aktivně podpoříme a pomůžeme při jejich uskutečňování. /Potlesk./
Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji zpravodaji poslanci ing. Štronerovi za jeho zprávu.
Navrhuji, abychom ještě před zahájením rozpravy zvolili pětičlennou komisi poslanců, která by připravila návrh usnesení ČNR. Doporučuji, aby komise pracovala v tomto složení: předseda komise - poslanec ing. Vladimír Štroner, členové komise - poslanec Jiří Fleyberk, poslanec Robert Hendrych, poslanec Miroslav Suchopárek, poslanec Josef Podlešák.
Kdo souhlasí s volbou návrhové komise v uvedeném složení, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
/Jednomyslně schváleno./
Děkuji. Tím je návrhová komise zvolena.
Přerušuji schůzi na 15 minut.
/Schůze přerušena v 11.32 hodin a opět zahájena v 11.52 hodin./
Předseda ČNR Evžen Erban: Zahajuji přerušenou schůzi ČNR. Přistoupíme k rozpravě o zprávě vlády ČSR o plnění volebních programů Národní fronty. Jako první vystoupí poslanec František Samec, připraví se poslanec ing. František Vaculík.
Poslanec František Samec: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbor pro plán a rozpočet projednal a ocenil, že v plnění politických, zejména ekonomických úkolů volebních programů Národní fronty bylo dosaženo významných úspěchů.
Dnes, po tříleté zkušenosti můžeme říci, že volební programy Národní fronty již sehrály a nadále sehrávají významnou úlohu při realizaci závěrů XIV. sjezdu KSČ, při rozvíjení masové politické práce národních výborů a organizací Národní fronty a v upevňování jejich spojení s občany.
Volební programy Národní fronty se staly významným politickým nástrojem k získávání občanů k bezprostřední účasti na řešení a zabezpečování veřejných záležitostí, k aktivní budovatelské práci na rozvoji své obce nebo města.
Nejlepším dokladem jsou dobré výsledky, jak je známe ze svých volebních obvodů i z celostátního hodnocení.
Dosažené úspěchy nás nemohou vést k sebeuspokojení a nesmíme přehlížet nedostatky, nevyužité rezervy, ani krajnosti, které se ještě někde projevují.
Získali jsme cenné zkušenosti, poučili jsme se z toho, co je třeba dále rozvíjet a podporovat, proti čemu bojovat a kam zaměřit politickou a pracovní aktivitu občanů, závodů, zejména pak na počest 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.
Z těchto hledisek chci se u některých problémů pozastavit.
Nelze nevidět, že stále ještě mnoho občanů dosud stojí stranou veřejného dění, že na významných politických a společenských akcích vidíme jedny a tytéž tváře, že aktivního politického života se zúčastňuje jen část mladé generace.
Stejně tak se na plnění ekonomické části volebních programů podílí zhruba jedna třetina občanů.
Příznivá situace je na vesnici a v malých městech, nepříznivá je ve velkých městech. Tam politický vliv národních výborů a Národní fronty není dostatečný, podchycuje jen určitý okruh obyvatel.
Ve městech, kde je soustředěna polovina všech obyvatel kraje, jsou velké rezervy a možnosti v práci občanských výborů, ve větší aktivitě domovních komisí v jejich práci mezi lidmi na sídlišti, v každém domě.
Mnoho záleží na organizátorské práci aparátu národního výboru, na jejich přístupu k lidem, k řešení jejich námětů a připomínek, i v dobrém hospodaření s iniciativou občanů.,
Zkušenosti nám potvrzují, že to rozhodující pro naplňování volebních programů je politickoorganizátorská a výchovná práce, úroveň a výsledky masově politické práce. To by mělo být rozhodujícím kritériem při hodnocení práce jednotlivých národních výborů a v soutěži o nejlepší národní výbor.
Masově politickou a výchovnou práci nelze však formálně měřit pouze počtem akcí a účastí občanů na nich, ale především její účinnost, kterou nejlépe charakterizuje vyvolávaná pracovní aktivita, v upevňování socialistické morálky a mezilidských vztahů, ve výsledcích boje proti delikvenci mládeže, ve vytváření právního vědomí občanů, v účinnosti sborů pro občanské záležitosti, v socialistické výchově pracujících, v podpoře politiky KSČ.
Soudružky a soudruzi poslanci, nesporně nejvýraznějších a nejkonkrétnějších výsledků je dosahováno v plnění hospodářských úkolů volebních programů.
V této oblasti a činnosti je ještě dosti živelnosti, subjektivní přístup a místní zájmy mnohdy jsou stavěny nad celospolečenské potřeby.
Proto i nadále musíme usilovat o to, aby volební programy, jejich investiční části akce "Z" směřovaly k naplnění a podpoře státního plánu a rozvojem pracovní aktivity, aby byly budovány takové akce, které budou v souladu s kapacitními a materiálovými možnostmi a které z hlediska místa jsou nezbytné a občané svou dobrovolnou prací je vybudují.
Nelze souhlasit s tím, aby akce "Z" byla používána jako nástroje k obcházení investiční části státního plánu, nebo k jeho oslabování. V tomto duchu je třeba i nadále volební programy upřesňovat.
I v našem Jihočeském kraji jsme bojovali proti těmto tendencím i velkým akcím, které mnohdy bez ohledu na jejich využití a společenskou efektivnost byly prosazovány. Po zkušenostech z minulých let jsme provedli opatření, aby sestavování investiční části plánu akce "Z" vycházelo z určité objektivizace občanské vybavenosti ve městech a střediskových obcích.
Využili jsme zkušeností z našeho družebního kraje Gomelu z Běloruské sovětské socialistické republiky a podle jejích zkušeností si udělali pasport našich měst a střediskových obcí. Vycházíme z celostátní normy v občanské vybavenosti a z toho, co již tam bylo vybudováno.
To se pro nás stalo základním ukazatelem pro řešení potřeb jednotlivých našich měst a obcí. Objektivní potřeby jsou při rozhodování základní.
Takto budeme účelně regulovat potřeby měst a obcí v dalším období.
Rovněž výsledky propopulačních opatření si vynucují, aby v investiční části akce "Z" jsme jako prioritu daleko rozhodněji postavili výstavbu předškolních a zdravotnických zařízení a výstavbu škol.
Některé problémy brání, abychom aktivněji řešili otázky výstavby těchto zařízení.
Většinou jde o stavby nákladné, je nedostatek vhodných typů. Zdravotnická zařízení podle dosavadních norem ministerstva zdravotnictví a požadavků Zdravoprojektu jsou nákladná a náročná na stavební kapacity.
Myslím, že ministerstvo výstavby a techniky by se mělo řešením těchto problémů aktivně zabývat, že by mělo účinněji ovlivnit tyto tendence a zabezpečit zpracování a vydání typových opakovatelných projektů staveb lehčích, levných, prostě abychom mohli daleko rozhodněji v některých oblastech investiční výstavby jít dopředu.
Soudruzi poslanci, získali jsme cenné zkušenosti z tvorby volebních programů i z jejich realizace. Učili jsme se, a v průběhu tohoto celého období jsme některé otázky upřesňovali, zkvalitňovali a napravovali. Skutečností však zůstává, že volební programy plní své poslání, a že i do příštích voleb půjdeme touto cestou.
Proto se domnívám, že této otázce v souvislosti s přípravou šesté pětiletky je třeba již nyní věnovat pozornost, včas připravit zásady pro nové volební programy a z hlediska celospolečenských možností posoudit, v jakém rozsahu bude materiálové a finanční krytí.
Dnešní jednání ČNR by mělo přispět k tomu, aby v další etapě naplňování volebních programů jsme dosáhli ještě výraznějších výsledků v naplňování závěrů XIV. sjezdu strany, v práci národních výborů a organizací Národní fronty, v socialistickém uvědomění našich pracujících. /Potlesk./