Čtvrtek 17. října 1974

Jsme rozhodnuti výrazně prohlubovat výchovnou práci a vzdělávací působnost školy a posilovat výchovný vliv rodiny. Cílevědoměji hodláme usměrňovat práci všech výchovných institucí, společenských organizací a zvláště SSM při všestranném působení na děti a mládež, především ve volném čase.

Národní výbory při rozpracovávání závěrů loňského červencového zasedání ÚV strany k otázkám mladé generace správně zdůraznily jejich dlouhodobou platnost. Ukazuje se, že soubor opatření, která přijaly a hlavně jejich důsledná realizace, nesporně napomohl k tomu, že se práce s mládeží dostává na vyšší úroveň. Je stále méně národních výborů, které v tomto směru improvizují a naopak přibývá těch, které postupují podle jasného, konkrétního a předem promyšleného plánu. Pokládáme to za správné. Tak složitou záležitost, jako je komplexní výchova, rozhodně nelze uspěchat, ale zároveň se v této oblasti nedá ani otálet a ani přešlapovat.

Komplexnost ve výchově mladé generace chápeme v nejširším slova smyslu. Stále jsme bohužel ještě svědky toho, že vztahy mezi organizacemi mládeže a národními výbory nejsou dostatečně koordinovány. Každý z partnerů má své dobré záměry, usiluje o jejich splnění, ale mnohdy nenašli ještě cestu ke vzájemné účinné spolupráci. Co brání národnímu výboru, aby věnoval aktivní pozornost třeba tomu, jak mladí lidé bydlí, mají-li se kde scházet, aby porozuměl jejich osobním starostem a plánům? Jsme přesvědčeni, že při oboustranné dobré vůli a účelném rozdělení zodpovědnosti mohou SSM i národní výbory dosáhnout v další výchově mladé generace nových úspěchů.

Dnes se už v naší práci tedy nemůžeme spokojit s tím, že se uzavře jen dohoda o spolupráci mezi národním výborem a organizací SSM. Jde nám o víc. Především o to, aby se záměry politiky strany stále konkrétněji promítaly do aktivního podílu každého mladého člověka. Poctivých, svědomitých a pracovitých mladých lidí je dost. Musíme k nim však najít správný přístup a poznat, jaké cesty vedou k jejich aktivizaci.  

Mládež se chce a také umí angažovat. O tom jistě není pochyb. Nicméně se nevyhneme otázce, zda dovedeme v naší práci tento fakt vždy náležitě využívat, zda všude dokážeme poctivě zhodnotit to, čeho jsme v práci s mládeží dosáhli, abychom pak mohli vytyčit další náročnější úkoly.

Nemalou péči si vyžádala oblast kultury. Snažíme se o to, aby národní výbory, které mají zejména zde širokou pravomoc a odpovědnost, nejen kontrolovaly realizaci svých a státních záměrů, ale uměly předem ovlivňovat a stimulovat žádosti provádění kulturní politiky. Podmínky k tomu jistě vytvoří především intenzívnější spolupráce, zvláště u městských a místních národních výborů se společenskými organizacemi Národní fronty. Ta by měla být zaměřena zejména na účelné využití volného času občanů a na zvýšení jejich konkrétní a praktické angažovanosti.

Jistě by bylo špatné propadat iluzím a domnívat se, že se nám snad podaří přesvědčit a získat všechny občany k aktivní pomoci. Bude však hodně záležet na tom, aby ti lidé, kteří ač z nechuti, nebo z nezájmu s námi nepůjdou, zůstali osamoceni, aby pocítili nesouhlas a názorovou neshodu naprosté většiny těch, kteří naši politiku podporují. Zvláště je nutno stále zdůrazňovat, že pracovat v zájmu společnosti znamená spojovat osobní zájmy a potřeby lidí se zájmy politiky strany a státu - a to v každém okamžiku a při každé příležitosti. Jistě to není práce lehká. Vždy by ji ale měla provázet přímost, otevřenost, svědomitost a hlavně zásadovost v jednání s občany. To platí jak pro poslance, tak pro pracovníky národních výborů. Je jejich povinností, aby v každodenní činnosti neustále zlepšovali svůj styk s voliči, vztah k nim a zvyšovali svoji politickou a odbornou úroveň.

Důležitou podmínkou politickovýchovného působení je také zajištění materiální stránky. Nemám na mysli nějaké nákladné akce, ale skutečnost, že v žádném místě se neobejdeme bez třeba prostých a jednoduchých prostorů, kluboven, drobných sportovišť a schůzových místností.

Účinnost výchovného procesu nezávisí na honosnosti prostředí, ale na příležitosti přípravy, věrohodnosti argumentů a jejich úzké spojitosti se zájmy a potřebami lidí. V těch obcích a městech, kde se odpovědnost za výchovu přeměnila v plánovitý postup, dosahují také dobrých výsledků. Jsou však dosud místa, kde tyto zásady hledají ještě odpovědné realizátory.  

O významu a problematice politickovýchovné práce jsem hovořil záměrně podrobněji především proto, že tato část volebních programů není ještě všude národními výbory náležitě doceněna. Ve zbývající části volebního období musíme na tomto úseku ještě mnohé zlepšit. Pod tímto zorným úhlem chci poukázat na další poznatek z plnění volebních programů. Týká se řešení místních problémů takových, které nepřesahují mnohdy ani hranice města nebo obce, které však často velmi silně znepříjemňují lidem život a působí jim někdy značné starosti.

Nebylo by samozřejmě správné, kdybychom tvrdili, že jejich řešení probíhá hladce, že zde nejsou slabá místa. Ani v budoucnu nebude takový stav, aby vše probíhalo bez obtíží, nevznikaly nové těžkosti a vše se bez výhrad dařilo. Důležité je, že většinou existuje poctivá snaha, svědomitý a obětavý přístup k jejich odstraňování. A to je velmi cenná deviza, získaná v dosavadním průběhu volebního období. Různorodost místních problémů je značná. Někde si lidé stěžují na služby, jinde na špatné komunikace, na kanalizaci, na neodpovídající síť obchodů, na nedostatečnou šíři prodávaného sortimentu, a mohl bych jmenovat další. Tyto zdánlivě malé problémy značně ovlivňují vztah lidí k politice naší strany.

Zkušenosti ukázaly, že musíme umět včas zvážit a také lidem otevřeně říci, co je v silách národního výboru a co ne, kdy je řešení závislé na pomoci národních výborů vyšších stupňů, ministerstev, nebo jiných ústředních orgánů. Současně také musíme umět občanům ukázat podíl jejich vlastního úsilí na řešení problémů.

Tam, kde je v možnostech a silách národních výborů palčivé otázky řešit, měli bychom znát, proč se tak neděje. Sami ze svých bohatých zkušeností jistě víte, že se stále setkáváme s požadavky, abychom různé tzv. maličkosti řešili mnohem energičtěji. Máme za to, že řešení těchto drobných problémů nám otvírá dveře k novým možnostem, ke komplexnějšímu uspokojování oprávněných potřeb každého jednotlivce. Jde často o takové otázky, které nevyžadují velké investice, ale potřebují zejména snahu o řešení, rozhodnost a důslednost při uskutečňování.

Pohodlnost, nezkušenost, nebo malá odvaha postavit se čelem k těmto zdánlivě jednoduchým problémům může způsobit, že občané si na potíže časem zvyknou a po marných kritikách začnou být opět nevšímaví k problémům, které by jinak pomohli aktivně řešit.

Měli bychom rovněž odstranit a zamezit další nezdravé přelévání prostředků do místních tak zvaných velkých investic, které zabraňuje uskutečňování akcí drobnějších, ale z hlediska potřeb občanů nutných a neodkladných. Snižuje to přitažlivost naší politiky, oslabuje spokojenost lidí a vytváří podmínky ke kritice. Říká se potom "že na velké věci máme, ale malé přehlížíme a nezabezpečujeme". Chceme proto vést národní výbory k tomu, aby se vyvarovaly podobných projevů, které svědčí o málo odpovědném přístupu.

Existuje dost příkladů, které ukazují, že občané na veřejných schůzích sami navrhují recepty na schůdnou cestu. Tam, kde funkcionáři a poslanci dovedou této iniciativy využít a rázně přistupují ke konkrétním činům, tam se také zlepšuje i politika strany v místních podmínkách.

Chtěl bych se rovněž zastavit u problematiky služeb, kde máme přes dosažené výsledky ještě hodně slabých míst, kde se také nejčastěji setkáváme s oprávněnou kritikou. Společenský význam služeb pro obyvatelstvo a jejich vliv na životní úroveň a spokojenost občanů stoupá s rozvojem naší společnosti.

Dosavadní opatření, která jsme k jejich zlepšení přijali, jsou ve své podstatě správná. Objem služeb se v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ neustále zvyšuje. Není ale v pořádku, že vytyčené zásady nejsou vždy a s potřebnou náročností prosazovány na jednotlivých stupních řízení.

Dosavadní analýzy, zkušenosti a poznatky z této oblasti nám dávají jasný obraz skutečného stavu dobrých i špatných příkladů a zároveň naznačují, jak postupovat dál.

Z hlediska naléhavosti potřeb i účelnosti je třeba si celou problematiku rozdělit na etapy. Při jejich rozpracování pak velmi odpovědně vycházet z možností, které máme.

Přednost by měla dostat ta opatření, která nevyžadují nové investice, nevolají po nových pracovních silách a v relativně krátké době mohou přinést zlepšení.

Mám na mysli zvláště zlepšování organizace práce a systém řízení, zvyšování kvalifikace pracovníků a taková opatření, která povedou i k většímu zájmu spotřebitelů o poskytované služby.

Vyšší náročnost bychom měli zaměřit zejména na kvalitu, pohotovost a dostupnost. Jde tedy hlavně o ty záležitosti, které jsou plně závislé na ochotě, svědomitosti a odpovědnosti pracovníků. Stranou naší pozornosti nesmí zůstat ani takové problémy, jako je stanovení otevírací a uzavírací doby jednotlivých provozoven, atd.

Zaslouží jistě ocenění, že většina národních výborů se rozvojem služeb pravidelně zabývá. Snaží se přitom hledat příčiny toho, proč ještě neplní - zvláště v některých oborech - svoje poslání. Tuto poctivou snahu upřímně vítáme. Jsme nuceni však současně upozornit, že ještě celá řada národních výborů bohužel, klade u podniků místního hospodářství na první místo finanční efekt. Nebere dostatečný ohled na celospolečenské potřeby a nesprávně podřizuje spokojenost občanů pouze snaze o co nejvýraznější ekonomické výsledky.

To vše jsou problémy a otázky, které je třeba řešit neprodleně. Budeme je i nadále velmi pečlivě sledovat s cílem urychlovat a usměrňovat jejich řešení žádoucím směrem.

Kromě pozornosti, kterou věnujeme uvedeným problémům, měli bychom dnes vytvářet všechny předpoklady k tomu, aby se řešily se stejnou důsledností úkoly, které zahrnujeme do dalších etap. Půjde zejména o programové uskutečňování strukturálních změn, o zavádění nových druhů služeb apod. Nesmíme zapomínat ani na výchovu mladého dorostu - příštích kvalifikovaných pracovníků.

Naznačené problémy ukazují, že budeme muset asi přísněji posuzovat, jak národní výbory zabezpečují služby, jak zvyšují jejich úroveň. První kroky v tomto směru hodláme uskutečnit už v současném období, kdy se konají okresní a krajské konference národních výborů. Budeme se snažit, aby otázky služeb a jejich rozvoj se nedostaly na okraj probíhajících jednání.

Kromě problematiky služeb existuje celá řada dalších důležitých oblastí, které si zachovávají ve volebních programech Národní fronty své důležité místo. Jde o soubory otázek, které budou klást nejen nároky na naši operativnost, ale i na schopnost předvídat a včas řešit možné problémy budoucnosti.

Jedním z takových souborů otázek je problematika rostoucí populace. Není žádným tajemstvím, že nejeden stát se problematikou nízké populace zabývá. Je ale jen málo států, které k této složité otázce přistoupily s takovou důsledností a v brzké době dosáhly tak výrazných výsledků jako my.

Rodí se nám mnohem více dětí. Každým rokem přispíváme našim rodinám na výchovu nového pokolení mnohamilionovými částkami. Strana a vláda přitom pečlivě dbá, aby nejen hmotná podpora rodině, ale i atmosféra a péče celé společnosti odpovídaly zájmům rodičů a těch nejmenších. Nemůžeme se však spokojit jen s konstatováním, že dětí stále přibývá - i když si to přejeme a oprávněně se z této skutečnosti radujeme. Chceme, aby bylo dost porodnic, aby maminky nemusely s velkými starostmi a obtížemi shánět třeba Sunar, aby se nesetkávaly s tím, bohužel, známým "nemáme", když se ptají kupř. na plínky nebo na dětské postýlky nebo v Praze na minerální vodu. Z toho tedy vyplývá, že zvýšená populace nepřináší jen pocit uspokojení, že národ roste a sílí, ale současně vyžaduje soustředěný zájem a vyšší odpovědnost jak na národních výborech, tak i od soudruhů, kteří plánují výrobu i těch, kteří ji na závodech zabezpečují.

Rostoucí populace vyvolává a bude vyvolávat další nároky i v těch oblastech, kde se už dnes setkáváme s určitými a ne právě malými problémy.

Dobře známe například situaci v mateřských školách a jeslích. Víme také o obtížích ve stavu a údržbě ostatních škol a školských zařízení. Domnívám se, že právě neřešení takových otázek by vedlo k posílení oprávněné kritiky, kdybychom se jimi včas, cílevědomě a systematicky nezabývali. Vláda proto úkolům souvisejícím s materiálním, organizačním i pedagogickým zabezpečením výchovy bude věnovat mimořádnou pozornost a péči. Bude ji však také vyžadovat i od jednotlivých ministerstev a národních výborů. Stručně řečeno - jde nám o to, abychom včas založili solidní základy pro řešení problémů budoucnosti. Nebude jich málo a mnohé nejsou příliš vzdálené.  

Mezi nejaktuálnější otázky, k nimž je třeba už dnes hledat odpověď, je další budoucnost volebních programů.

Je řada obcí a měst, kde se už nyní jejich plnění chýlí k úspěšnému konci. Jsou však i taková místa, kde je třeba přistoupit k mimořádným opatřením, aby mohl být volební program úspěšně splněn. Není ani málo případů, že volební programy, hlavně ve své ekonomické části jsou už splněny. Občané se tam právem ptají, jak pokračovat dál a jak se připravovat na nové volební období.

Dosavadní průběh plnění volebních programů Národní fronty ukazuje, že jejich formu, která se osvědčila, a poslání není třeba pro příští volební období měnit.

Hlavní poznatek je v tom, a vláda ho bude prosazovat, že všude je dostatek možností, jak bez velkých finančních, investičních a materiálových prostředků prohlubovat iniciativu a aktivitu. Ekonomická část volebního programu nespočívá přece jen v požadavcích na nové a nové investice. Účelem i smyslem je především zapojovat co největší kolektiv občanů do poctivé a účelné práce. Jsme si vědomi toho, že národním výborům však budou muset více než dosud pomáhat naše závody a podniky. Jak účinná může takováto pomoc být, dokazují již dnes zkušenosti z mnoha míst. Jde o případy, kde sdruženými prostředky a společným úsilím vznikly hodnoty, které slouží nejen našim závodům, ale prospívají i rozvoji města či obce. V neposlední řadě ubírají lidem na jejich starostech.

Těžiště naznačeného postupu vidíme v realizaci sociálního programu. Mám na mysli zvláště péči o spoluobčany, další zlepšování jejich životních podmínek, např. budováním domů důchodců, rozvojem závodního stravování, atd. Ze zřetele nesmíme pustit - v rámci daných možností ani starostlivost o současný stav a využívání kulturního bohatství a historických památek na našem území.

Analyzujeme-li zkušenosti z tvorby a plnění současných volebních programů, je už dnes zřejmé, že v přípravě nových volebních programů by se mělo sledovat i jejich podrobnější propracování na všechny roky volebního období - nejen pro jeho začátek.

Především bychom měli do jejich obsahu promítnout zabezpečení úkolů šesté pětiletky a už dnes vytvářet podmínky k dalšímu prohloubení a zefektivnění systému přípravy i realizace akce "Z". Vláda České socialistické republiky počítá s tím, že i nadále tato akce, zahrnující iniciativu občanů, zůstane významným prostředkem uskutečňování volebních programů. Bude i v budoucnu důležitým projevem rostoucí iniciativy občanů a jejich uvědomělosti.

Bude ovšem nezbytné její průběh usměrňovat tak, aby realizaci staveb bylo možno zvládnout vlastními silami v rámci města nebo obce, aby se mohlo všude postupovat s vysokou hospodárností a v plném souladu se státním plánem. Každá vložená koruna, každý kilogram materiálu, by měly přinášet maximální užitek co největšímu okruhu lidí.

Budoucnost nám jistě nastolí další náročné úkoly. Proto správně postupují ty krajské i okresní národní výbory, které soustřeďují už dnes pozornost na účinnou organizátorskou i materiální pomoc těm národním výborům, které dosud v některých oblastech zaostávají.

Vláda republiky počítá s tím, že aktivita národních výborů, schopnost jejich poslanců a obětavost funkcionářů a pracovníků, bude tvořit základní pilíř úspěšného plnění příštích náročných úkolů. Máme před sebou mnoho požadavků a záměrů, kde i sebevětší úsilí samotného národního výboru nepostačí. Bez aktivní účasti jednotlivých ministerstev a bez podpory centrálních orgánů jsou mnohé představy nesplnitelné. Proto budeme i z tohoto hlediska posuzovat a hodnotit přístup, péči a starostlivost příslušných orgánů republiky.

Není toho tedy málo, co budeme muset řešit. Máme však bohaté zkušenosti, schopné funkcionáře a dobrou vůli. Můžeme se také opřít o podporu lidí, o jejich zájem na lepším a bohatším zítřku. A to je, myslím, veliká deviza pro vstup do následujícího období.

Za několik málo měsíců budeme vzpomínat a hodnotit třicet let plodné práce, které uplynuly od chvíle, kdy Sovětská armáda přinesla našim národům vytoužený mír. Uvědomíme si i připomeneme, že byl vykoupen miliony životů sovětských lidí.

Chtěl bych vás všechny požádat, abychom využili výročí této historické události k novému obohacení našeho úsilí, jak se už u nás v minulých letech stalo dobrou tradicí. Chceme vzpomínky i oslavy přivítat v opravdu hezkém prostředí. Mělo by vyjadřovat naši úctu, vděčnost a lásku k naší zemi, ke Komunistické straně Československa a první socialistické zemi světa - Svazu sovětských socialistických republik. Je to veliká příležitost a zároveň závazek k tomu, abychom také v národních výborech dále prohlubovali a rozvíjeli iniciativu a aktivitu.

Všude je nemálo možností pro to, abychom přivítali slavná výročí v čistých a upravených obcích, aby byly krásné nejen ty ulice, které jsou tak říkajíc návštěvníkům na očích, ale aby bylo hezky a příjemně všude. Chtěli bychom dokázat, aby každý kout vyjadřoval skutečné pochopení, zájem a aktivitu lidí.

V tom je také smysl výzvy, s níž se vláda a ústřední výbor Národní fronty České socialistické republiky obrátily na národní výbory, závody, instituce, školy, společenské a zájmové organizace a všechny občany naší vlasti. Jde v ní o to, aby na počest 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou byla rozvinuta široká a cílevědomá iniciativa na ochranu vzrostlé zeleně, na její ošetřování, udržování a trvalé intenzívní rozšiřování.

Vážíme si všeho, co občané, funkcionáři i organizace v rámci plnění volebních programů vybudovali. Výzva má přispět k tomu, aby proces dalšího budování a zvelebování měst a obcí pokračoval s ještě větší intenzitou. Má dokázat, že si krví vydobyté svobody vážíme a že děláme vše pro spokojenější, lepší a radostnější život našich lidí.

Je tedy jasné, že před námi stojí ještě dost úkolů, které jsou nutné a potřebné. Budeme-li je aktivně chápat a s veškerou zásadovostí prosazovat a uskutečňovat jejich vyřešení, pak jistě přispějí k dobrému plnění náročných cílů.

Soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní průběh volebního období přinesl celé naší společnosti velké a záslužné dílo. Dosažené výsledky budou sloužit nejen nynějším, ale i příštím generacím. To vše je výrazem uvědomělosti, iniciativy a obětavé práce statisíců našich občanů, projevem jejich souhlasu s politikou Komunistické strany Československa. Prokázalo se, že si lidé socialistického zřízení váží, jsou s ním srostlí a mají zájem na jeho dalším rozvoji.

Dovolte mně proto, abych poděkoval všem, kteří svou dobrovolnou, nezištnou a obětavou pomocí se přičinili o úspěchy, kterých jsme dosáhli při plnění závažné části vládního prohlášení - volebních programů Národní fronty.

Oceňujeme iniciativu a aktivitu orgánů a organizací Národní fronty, které v naprosté většině správně pochopily volební programy jako důležitou náplň a zásadní soubor podnětů pro vlastní činnost. Konkrétně tím přispěly k rozvoji naší socialistické společnosti.

Zvláštní ocenění zasluhuje významný podíl stranických orgánů, organizací a všech komunistů. Jejich zásadovost, zkušenost a prozíravost, jejich každodenní politická a organizátorská práce, jsou spolehlivýma trvalým pramenem, z něhož čerpají občané uvědomělost, iniciativu a pracovní aktivitu.

Chci poděkovat rovněž našim ženám. Znovu prokázaly, že mají rády svoji socialistickou vlast. Prokázaly také, že jsou starostlivými matkami, vychovatelkami, svědomitými a zanícenými funkcionářkami. Přesvědčily nás o tom, že odpovědně a s láskou přistupují k povinnostem v rodině stejně tak jako ke svému poslání a povinnostem ve společnosti.

Vážíme a ceníme si rovněž činorodosti našich mladých lidí. Jejich podíl na správě našeho státu, vyjadřovaný svědomitou prací, milióny brigádnických hodin, snahou o nové a pokrokové, je nejpřesvědčivější odpovědí těm, kteří by nad mládeží chtěli lámat hůl.

Vše, co se zrodilo z dobré organizátorské a řídící činnosti, nejlépe dokazuje, že národní výbory mají mnoho schopných, obětavých a svědomitých poslanců a funkcionářů. Chtěl bych jim poděkovat za jejich usilovnou práci a hlavně za citlivý přístup, s nímž se snaží řešit potřeby a požadavky lidí. Jejich snaha, namnoze vyjádřená drobnou, avšak politicky náročnou činností, zasluhuje úcty a vážnosti celé společnosti. Zodpovědný přístup poslanců a funkcionářů a jejich úzká spolupráce s občany je pramenem dobré práce i dobrých výsledků. Je pro nás jistě radostné bilancovat tyto úspěchy. Potvrzují, že jsme volili správnou cestu. Chceme proto v duchu našich pozitivních zkušeností pokračovat, abychom mohli i na konci volebního období předstoupit před občany s čistým štítem a s vědomím, že jsme svoje závazky čestně splnili. I nadále budeme stavět do popředí naší pozornosti starost o lidi, o jejich spokojený a šťastný život. Jsme si vědomi, že nemůžeme vystačit s tím, co jsme již udělali a že nám k tomu nepostačí jen dosavadní znalosti. Budeme muset pracovat více, kvalitněji, promyšleněji a budeme se muset i nadále hodně učit.

Uvědomujeme si, že základ našich úspěchů je hlavně v iniciativě a tvůrčí práci. Budeme je podporovat a usměrňovat, protože jsme přesvědčeni, že v nich máme záruku dalšího obohacování života naší společnosti. Vedle přesvědčivých kladů, které jednoznačně převažují, zůstávají ještě mnohé nedořešené otázky. K nim pak přistupují nové, které vyplývají z rychlého tempa rozvoje naší socialistické společnosti.

Vytyčujeme si nové a náročné cíle, které budou vyžadovat řešení mnoha úkolů našimi poslanci, funkcionáři, aktivisty, závody, orgány a organizacemi Národní fronty. Jsme přesvědčeni, že všichni najdou společnou řeč, snahu i úsilí pro zdar společného díla.

Na závěr mi, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych i vám poděkoval jménem vlády České socialistické republiky za vše, čím jste přispěli k dobrým výsledkům při plnění volebních programů. Věřím, že to dobré, co jste vykonali, můžeme chápat i jako příslib pro naši další spolupráci.

Očekávám, že k problematice volebních programů v celém jejich rozsahu a významu i k dosaženým výsledkům vyjádříte své názory a poznatky a že uplatníte své podněty a zkušenosti i pro přípravu nového funkčního období. Chtěl bych vás ujistit, že vláda České socialistické republiky bude s Českou národní radou a jejími orgány konzultovat všechny své další záměry a spolupracovat na jejich úspěšné realizaci.

Dovolte mi, abych vám do další práce popřál mnoho sil, zdravého optimismu, úspěchů i radostných pocitů z dobře vykonaného díla. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP