17. 10. 1974
/Začátek schůze České národní rady v 10.05 hodin./
Přítomni:
Předseda České národní rady Evžen Erban a místopředsedové České národní rady Oldřich Voleník, JUDr. Vladimír Ambruz, František Toman a Věroslav Jedlička
Členové vlády České socialistické republiky
předseda vlády Josef Korčák, místopředsedové vlády doc. RSDr. Ladislav Adamec, CSc., ing. Stanislav Rázl a Štěpán Horník, ministr financí ing. Jaroslav Tlapák, ministr práce a sociálních věcí RSDr. Emilian Hamerník, ministr výstavby a techniky prof. ing. Karel Löbl, DrSc., ministr průmyslu ing. Oldřich Svačina, ministr stavebnictví ing. František Šrámek, ministr zemědělství a výživy ing. Josef Nágr, ministr lesního a vodního hospodářství ing. Ladislav Hruzík, ministr obchodu Josef Trávníček, ministr vnitra ing. Josef Jung, ministr spravedlnosti JUDr. Jan Němec, ministr kultury doc. JUDr. Milan Klusák, CSc., ministr zdravotnictví prof. MUDr. Jaroslav Prokopec, CSc., ministr-předseda Výboru lidové kontroly Vlastimil Svoboda, ministr Rostislav Petera
174 poslanců České národní rady podle prezenční listiny
Z Kanceláře České národní rady její vedoucí JUDr. Zdeněk Vácha
Předseda ČNR Evžen Erban: Soudružky a soudruzi, zahajuji 13. schůzi České národní rady. Vítám mezi námi co nejsrdečněji předsedu vlády ČSR Josefa Korčáka a ostatní členy vlády. /Potlesk./ Dále srdečně vítám hosty, kteří byli pozváni k našemu jednání o zprávě vlády ČSR o plnění volebních programů - členy předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR v čele s místopředsedou Miloslavem Vacíkem a představitele přizvaných národních výborů. /Potlesk./ Vítám rovněž představitele ústředních úřadů České socialistické republiky. /Potlesk./
Soudružky a soudruzi, mám smutnou povinnost vám oznámit, že 23. září t. r. zemřel poslanec ČNR plk. ing. Jaroslav Peksa. Prosím, abychom uctili jeho památku. /Shromáždění povstává./ Děkuji.
Předsednictvo ČNR se ve své schůzi dne 3. října usneslo navrhnout České národní radě tento pořad, který je též uveden na rozeslané pozvánce
I. Zpráva vlády ČSR o plnění volebních programů Národní fronty. Zprávu vlády přednese místopředseda vlády ČSR doc. dr. Ladislav Adamec, CSc. Společný zpravodaj poslanec ing. Vladimír Štroner.
II. Zpráva Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti. Zprávu uvede předseda Nejvyššího soudu ČSR JUDr. Karel Kejzlar. Společný zpravodaj místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz.
III. Společná zpráva ústavně právního výboru a kulturního a školského výboru k vládnímu návrhu zákona ČNR o archivnictví. Společný zpravodaj poslanec Josef Kudela.
IV. Návrh ústavně právního výboru na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce a na odvolání soudce z povolání ze soudcovské funkce. Zpravodaj poslanec Karel Svoboda.
V. Návrh předsednictva ÚV NF ČSR na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky. Návrh uvede místopředseda ÚV NF ČSR RSDr. Miloslav Vacík.
VI. Zpráva předsedy ČNR o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 28. června do 17. října 1974.
Soudružky a soudruzi, navrhuji, abychom pro lepší časové rozvržení naší dvoudenní schůze projednali po skončení I. bodu pořadu nejprve III. bod, tj. vládní návrh zákona ČNR o archivnictví, a pak kolem 16. hodiny jednání přerušili, tak, abychom mohli vyslechnout - mimo rámec schůze - informaci místopředsedy vlády ČSR a předsedy České plánovací komise ing. Stanislava Rázla o stavu přípravy plánu rozvoje národního hospodářství v roce 1975.
Zítřejší jednání bychom zahájili II. bodem pořadu, tj. zprávou Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti.
Jsou k navrženému pořadu schůze a k úpravě pořadí jednotlivých bodů nějaké připomínky nebo námitky? /Nebyly./
Podle prezenční listiny je v této chvíli přítomno 162 poslanců ČNR. Česká národní rada je schopna se usnášet. Přistoupíme k hlasování o pořadu schůze.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem včetně přesunu II. a III. bodu pořadu, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní rada schválila pořad své 13. schůze.
Prvním bodem denního pořadu je
I
Zpráva vlády České socialistické republiky o plnění volebních programů Národní fronty
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, Česká národní rada jako nejvyšší zastupitelský orgán ČSR přistupuje dnes k projednání zprávy vlády České socialistické republiky o plnění volebních programů Národní fronty.
Vzhledem k významu tohoto jednání přizvali jsme na dnešní schůzi všechny vedoucí funkcionáře krajských národních výborů a hlavního města republiky, tedy i těch, kteří nejsou poslanci ČNR. Jsme rádi, že našemu pozvání vyhovělo předsednictvo Národní fronty ČSR, jejíž představitel požádal o slovo v průběhu naší rozpravy.
Uskutečnění volebních programů je jedním ze základů demokratických úkolů národních výborů, který plní ve spolupráci se společenskými a zájmovými organizacemi Národní fronty, v přímém styku a pod kontrolou voličů. Tento významný vztah občanů a jimi volených orgánů se plně projeví a vyvrcholí ke konci volebního období, kdy volené orgány socialistického státu na všech stupních složí účty před voliči, kteří budou nejen hodnotit práci svých demokratických orgánů, ale posuzovat i vlastní příspěvek ke společenskému pokroku, občanskou aktivitu a činy projevovaný smysl pro zájmy celku.
Zákon dává České národní radě právo a povinnost zabývat se činností a podněty národních výborů. Dnešní naše jednání chápeme jako příležitost ukázat, v čem je síla socialistické demokracie, v níž se rozvíjejí tvořivé síly pracujících měst a venkova, dělníků, rolníků, inteligence, žen a mládeže, prohlubuje se spolupráce národních výborů s organizacemi a orgány Národní fronty i se závody a JZD. Jejich kolektivy se neomezují jen na plnění výrobních úkolů, ale jsou různými formami a prostředky významně nápomocny národním výborům při plnění jejich společensky prospěšných úkolů.
Na plnění volebních programů Národní fronty v krajích, okresech a místech se v rámci svých volebních obvodů podílejí všichni poslanci České národní rady. Z nich 31 vykonává zároveň funkci poslanců národních výborů na různých stupních.
Skoncovali jsme s obdobím, kdy za buržoazní demokracie byly volby spojovány s nezodpovědnými a demagogickými sliby. V podmínkách socialistické demokracie existuje úzké sepětí mezi voliči a kandidáty, zodpovědně a demokraticky se připravují volební programy, jejichž plnění a kontrola je věcí nejen zvolených funkcionářů, ale všech socialisticky uvědomělých občanů. Nejvyšším cílem naší demokracie v tomto směru je, aby každý dospělý občan se podílel podle svých možností politickou a občanskou aktivitou na řešení celospolečensky důležitých úkolů. Je zájmem naší socialistické společnosti, aby byly neustále mobilizovány velké zdroje tvůrčí energie pracujících, jejichž společenská aktivita zrychluje proces všeobecného pokroku, tvorbu stále lepších podmínek pro šťastný, plodný život všech, v sociální jistotě, zdraví, kulturnosti a míru.
Svým jednáním chce Česká národní rada spolu s vládou ČSR, která je jako nejvyšší výkonný státní orgán odpovědna za realizaci volebních programů, obrátit pozornost veřejnosti k zodpovědné a náročné práci národních výborů při plnění volebních programů a všech úkolů, jimiž národní výbory pomáhají naplňovat program XIV. sjezdu KSČ jako základní směrnici rozvoje socialistické společnosti a blaha pracujících naší země.
Prosím nyní místopředsedu vlády soudruha dr. Ladislava Adamce, aby zprávu vlády přednesl.
Místopředseda vlády ČSR doc. RSDr. Ladislav Adamec, CSc.: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, milí hosté. Programové prohlášení, s nímž vláda České socialistické republiky před necelými třemi lety předstupovala před Českou národní radu, vytyčilo smělé a náročné cíle ve všech oblastech společnosti. Ukázalo současně, jaké cesty chceme volit k jejich dosažení, jak budeme zabezpečovat politiku stanovenou XIV. sjezdem Komunistické strany Československa.
Základní záměry vlády, jak přesvědčivě dokazují úspěchy, kterých jsme dosáhli v rozvoji průmyslu, stavebnictví, zemědělství, stejně tak jako ve školství, kultuře, sociálním zabezpečení i na dalších úsecích, se krok za krokem uvádějí do života. Občané se tak každodenně přesvědčují, že jednotlivé problémy postupně řešíme a že dobré výsledky dále upevňujeme. Stalo se už pravidlem vzájemné spolupráce, že Česká národní rada je o úspěších i našich těžkostech podrobně a systematicky informována.
Vláda mě pověřila, abych na dnešním jednání nejvyššího zákonodárného sboru České socialistické republiky podal zprávu o plnění volebních programů Národní fronty - jednoho z klíčových úkolů vládního prohlášení. Chceme vás, poslance České národní rady, seznámit s názory a záměry, které budeme uplatňovat ve své další práci. Zároveň se chceme i poradit a podělit s vámi o získané zkušenosti z každodenního bezprostředního styku s občany. Vy nejlépe znáte jejich starosti, víte, jak nahlížejí na různé otázky, v čem potřebují podporu, vysvětlení i pomoc.
Smysl a úlohu volebních programů spatřujeme nejen v tvorbě nových hodnot, při budování našich vesnic, měst, okresů a krajů, ale i v jiných faktorech, které mají neméně trvalou platnost. Velikým přínosem volebních programů je skutečnost, že jejich plněním se dále rozvíjí socialistická demokracie, prohlubuje politickovýchovná práce, rozšiřuje angažovanost lidí a plánovitěji se řeší tzv. místní záležitosti. Takové rozsáhlé pojetí vyvolává ovšem potřebu vyšší náročnosti na kvalitu, řízení a organizaci veškeré práce.
Svou úlohu mám poněkud usnadněnou tím, že rozvoj národního hospodářství příznivě ovlivňuje všechny oblasti života. Je nesporné, že základ těchto úspěchů spočívá především v poctivé a obětavé práci lidí v průmyslu, zemědělství, stavebnictví a v celé výrobní sféře. Tato skutečnost umožňuje, že národní výbory mohou ve značné míře uspokojovat oprávněné potřeby občanů. Život plně prokazuje, že důsledné plnění volebních programů v praktickém životě znamená dobré zdravotnické služby, vysoké kulturní vyžití, starostlivost o bytový fond, péči o výchovu dětí, dobře fungující dopravu apod. Pro názornost chci ukázat několik konkrétních čísel, která jsou toho nejlepším dokladem.
Národní výbory v ČSR dnes spravují přes 47 500 rozpočtových a příspěvkových organizací a přes 1400 hospodářských organizací. Pracuje v nich přes jeden milión pracovníků.
Tomuto rozsahu odpovídají i finanční prostředky, s nimiž národní výbory hospodaří i zaměření a možnosti realizace volebních programů. Za uplynulou část volebního období v letech 1971 - 1973 vydaly národní výbory v ČSR celkem 154,7 mld Kčs.
Největší částka - 28,5 mld Kčs - byla určena pro zdravotnictví, 27,4 mld na komplexní bytovou výstavu. Školství obdrželo 25,5 mld, doprava 25,4 mld Kčs. Rozvoj místního hospodářství si vyžádal více než 14 miliard. Sociálnímu zabezpečení bylo věnováno téměř 7 mld a na rozvoj kultury více než 5 mld Kčs.
Na úhradě těchto výdajů se podílely státní dotace a subvence zhruba 58 %, tj. 90 mld Kčs a sdružované prostředky od podniků a organizací téměř 4 mld Kčs.
V tomto výčtu by se samozřejmě dalo pokračovat. Při realizaci volebních programů bylo od začátku volebního období do konce roku 1973 vytvořeno jen v akci "Z" dílo v hodnotě téměř 18 mld Kčs. Přitom za první tři roky této pětiletky byla vytvořena téměř dvakrát větší hodnota prací než za celou čtvrtou pětiletku.
Mimo jiné bylo přitom odevzdáno do užívání: 219 mateřských škol, 73 základních devítiletých skol, 129 družin mládeže, 18 jeslí, 116 tělocvičen, 252 koupališť, 1142 dětských hřišť. 133 sportovních stadiónů, 3104 km vodovodů a kanalizací, 3111 autobusových čekáren, více než 1000 prodejen a téměř 5000 km místních komunikací, chodníků, atd.
Tyto výsledky byly dobrým vstupem do letošního roku. Vyústily do nového proudu závazkového hnutí, které - jak ukazují informace z okresů a krajů - má vytvořit dílo v hodnotě nejméně 6,7 mld Kčs a na jeho realizaci bude odpracováno více než 163 mil. brigádnických hodin. Tento nebývalý rozsah závazků významně ovlivnila výzva ÚV KSČ, vlády ČSSR, ÚRO a ÚV SSM k rozvoji iniciativy na počest třicátých výročí Slovenského národního povstání, povstání českého lidu a osvobození Československa Sovětskou armádou. Naše poznatky ukazují, že na základě této výzvy byla hlouběji zkonkretizována organizátorská práce a prohloubilo se i plnění politickovýchovné části volebních programů. Výrazně se rovněž zaktivizovala a zkvalitnila činnost národních výborů i všech organizací sdružených v Národní frontě.
Přes nesporný význam započatých či dokončených akcí nemůžeme pominout, ze jejich množství a velikost je velmi důležitým, ale přesto ne jediným hlediskem, které určuje vytvořenou hodnotu. Proto stále zdůrazňujeme, že volební programy Národní fronty nejsou nějakým separátním nebo duplicitním programem, odděleným od záměrů a plánovaných úkolů páté pětiletky. Od všech občanů, ale především od funkcionářů vyžadujeme, aby byli rozumnými a uvážlivými hospodáři, aby dbali zájmů celku a důsledné přitom dodržovali zásadu úzkého propojení volebních programů na plánované úkoly, finanční, materiálové a kapacitní možnosti.
Od nutné spojitosti a logické návaznosti volebních programů na úkoly současné pětiletky i připravované šesté pětiletky nelze ustoupit. Záruka reálného plnění úkolů spočívá v tom, jak lidé chápou politiku strany, jak jí rozumí, jak se za ni staví. Spočívá v umění přesvědčovat je a získávat. Potvrzují to nejen naše vlastní bohaté zkušenosti z přípravy tohoto volebního období, ale i dosahované výsledky.
Všichni si jistě dobře vzpomínáte, jak jsme před několika lety vybírali a představovali kandidáty a současně si kladli i otázky, co dělat dál. S jakým programem máme před voliče předstoupit. Už tehdy jsme se setkávali i s pochybnostmi - a vůbec nebyly ojedinělé - zda si volební programy Národní fronty nepleteme s výčtem zbožných a neuskutečnitelných přání, zda v nich není příliš mnoho takových úkolů, které se nám již léta nedařilo řešit. Zkrátka, nechceme-li toho až příliš najednou.
Tyto obavy se již po krátké době ukázaly jako neopodstatněné a dnes - po necelých třech letech - se můžeme hrdě hlásit k velmi dobrým výsledkům.
V naprosté většině měst a obcí správně pochopili, že dělná spolupráce všech, kteří se podíleli na přípravě a později realizaci volebních programů, nesmí a nemůže skončit po volbách. Ale naopak. Že se musí celá činnost dále prohlubovat a zintenzivňovat, přerůstat v trvalý systém práce a vést k postupnému uskutečňování všech cílů, které jsme si společně dali.
Všude na světě přicházejí politické strany do voleb s nejrůznějšími programy, plány a sliby. Brzy po nich se v plné šíři prokazuje, jak kdo byl upřímný, jak kdo hovořil k voličům pravdivě. Známe, jak se chápou volební sliby v kapitalistickém světě, ve světě, kde krásná slova jsou jen prostředkem klamu a licoměrnosti. Víme a dovedeme srovnávat, jak provádí volební kampaň i povolební uskutečňování rozvoje společnosti socialistický stát, jaká je situace u nás. To, s čím jsme před občany předstoupili, se už stalo anebo v brzké době stane skutečností. Lidé se znovu přesvědčují, že naše slova se nerozcházejí s činy.
Pod zorným úhlem dobrých výsledků, dosažených ve všech oblastech, je stále zřetelnější, že starostlivost a péče naší společnosti o občana dosahuje nové kvality. Základní životní potřeby lidí máme v podstatě zabezpečeny. Do popředí vystupuje problematika životního prostředí, zdravotnictví, školství, kultury, sportu, služeb apod. - tedy toho, co pomáhá formovat nebo dotvářet životní způsob socialistického člověka. To je předmětem zájmu i volebních programů Národní fronty. Odráží se v nich život, jeho radostné stránky i dosud neuspokojené potřeby. Umožňují především dát rozvoji měst a obcí pevný obsah a řád. Výsledkem toho pak je skutečnost, že se ve většině míst původní záměry nejen plní, ale jsou v mnoha směrech vysoce překračovány. Zřejmě se podařilo vystihnout v nich oprávněné potřeby a požadavky a tím vzbudit zájem o jejich splnění u většiny občanů.
Základ tohoto úspěchu vidíme v tom, že lidé volební programy znají a sami nejlépe vědí, kde je - jak se říká - nejvíce bota tlačí. Našli oporu v orgánech a organizacích Národní fronty, které přispěly ke sjednocení a usměrnění jejich různorodých zájmů v prospěšnou práci pro společnost. Znovu se prokázalo, ze Národní fronta je dobrou základnou pro rozvoj nejrozmanitějších forem tvůrčího úsilí a iniciativy našich občanů. Je to i její zásluha, že se volební programy staly předmětem společného snažení i realizace, že k dosaženým úspěchům přispěl tak široký okruh občanů. Potvrdilo se, že právě v lidech, v jejich nezměrné iniciativě a aktivitě, jsou neocenitelné zdroje dobrých výsledků, miliónů brigádnických hodin, stamilionových hodnot vytvořených společnou prací. Přispívá k tomu zejména trvalá péče a starostlivost strany i obětavá práce funkcionářů, poslanců a pracovníků národních výborů.
Dovolte mi, abych při této příležitosti ocenil zejména aktivní přínos nových poslanců a funkcionářů, kteří v úzké spolupráci se zkušenějšími soudruhy dokázali vnést do praktického života i v těch nejmenších místech mnoho nového. Soudružská spolupráce při uskutečňování volebních programů vedla k tomu, že se lidé lépe poznali, dokonaleji sžili a především se sjednotili v názoru, že jen ve společném úsilí se může náročné dílo podařit. Dospěli k přesvědčení, že je řada úkolů, kde není nutné čekat na pomoc "shora" a mohou je uskutečnit sami, vlastními silami. Práce našich národních výborů se tím dostala na vyšší kvalitativní úroveň. O závažných otázkách nerozhodují jednotlivci, ale k navrženému plánu i postupu má možnost se vyjádřit co nejširší okruh občanů. Oživila se přitom také činnost komisí národních výborů. Náročnost jako důležitý rys současné i budoucí etapy našla své konkrétní vyjádření v úspěšném plnění přijatých závazků.
Změny, které provázejí život měst i obcí i myšlení a jednání našich občanů svědčí o tom, že skutečně programově uplatňujeme principy socialistické demokracie. Její prohlubování vidíme v neustálém sjednocování lidí, v principiálním tříbení názorů, v aktivním pochopení a přístupu k potřebám této společnosti. Využíváme kladných účinků konstruktivní kritiky a zdravé nespokojenosti a konfrontujeme je se současným stavem. To vede masy lidí k tvořivému přístupu, k realizaci nových námětů a k novým brigádnickým hodinám. Rozvoj socialistické demokracie a naši práci pro společnost spojuje stejný cíl, vyjadřující to, oč všichni pod vedením naší komunistické strany usilujeme: o ještě dokonalejší uspokojování hmotných a kulturních potřeb lidí. Říkáme to s oprávněnou hrdostí. Dobře totiž víme, co všechno nám předpovídali a předpovídají naši nepřátelé. Ve svých prognózách počítali s nezájmem, s lhostejností našich občanů. Domnívali se, že po těžkých zkouškách v krizových letech se nepodaří obnovit plynulou práci v rozhodujících článcích našeho společenského, politického a státního systému. Snažili se zlehčovat všechno to, s čím strana před pracující předstoupila.
A jaká je naše současnost. Není snad obce, není města, kde by se za uplynulou část volebního období nemohli pochlubit něčím, co nově vytvořili a co lidem dobře slouží a co jim přineslo něco nového. Cožpak je možno nevzít na vědomí, že jedním z dokladů úspěšného uskutečňování politiky strany, závěrů jejího XIV. sjezdu, jsou ve stovkách obcí a měst nové autobusové čekárny, prodejny, sportoviště, školky, kilometry komunikací, kanalizací a vodovodů? Může být přesvědčivějšího důkazu o aktivním chápání politiky strany v místních podmínkách než to, že lidé dobrovolně přikládají ruce k dílu a vytvářejí krásné parky, upravují a svědomitě udržují veřejná prostranství? Všude je možno vidět plody této poctivé snahy. Víme také, že tak mohutná řeka poctivé práce se mohla rozproudit jenom proto, že příznivé politické a společenské klima jí vytváří pevné břehy.
Naše vláda spolu s ústředním výborem Národní fronty se těmito otázkami soustavně zabývá. Ocenila nejen dobré výsledky, ale i zdůraznila, že zejména v politickovýchovném působení máme ještě rezervy a možnosti. Úspěchy, kterých jsme i na tomto úseku dosáhli, jsou naprosto nesporné a představují ne právě nízké měřítko pro činnost v budoucím období. Jsou i zdrojem poznatků - co a jak máme dělat.
Jsme rozhodnuti hledat další možnosti, jak tuto činnost tvořivě rozvíjet a nalézat pro ni nové opěrné body a vhodné náměty. Dnes už nestačí jen dobře prováděná osobní agitace. Nevystačíme také jenom s názornou agitací. Nyní jde o to, abychom na občana dovedli působit v mnohostranných formách diferencovaně, více individuálně, s vysokou vynalézavostí, cílevědomě a systematicky.
Politickovýchovná práce musí být proto natolik ofensivní, a ti, kteří za ni odpovídají, natolik vyzbrojeni argumenty, aby dokázali účinně čelit dosud přežívajícím prvkům. Jde například o otázky sobectví, pohodlnosti, individualismu a další.
V současné době vychází politickovýchovné působení z celkové úrovně činnosti národních výborů, z vysokého stupně občanské aktivity a iniciativy. Stává se důležitým činitelem, který nezbytně naše společnost potřebuje k plnění národních úkolů, které sami vytypujeme.
Zvláštní úlohu v celém tomto aktivizujícím procesu má vedle řady dalších činitelů problematika škol a školské politiky. Vítáme, když se národní výbory zaměřují například na údržbu a výstavbu škol a výchovných zařízení. Zároveň je však třeba, aby ještě důrazněji uskutečňovaly svoji aktivní úlohu při ovlivňování výchovy dětí a mládeže. Sebevětší finanční a materiálové prostředky vložené do této oblasti by byly málo platné, kdyby nebyly na druhé straně stále důsledněji a plánovitěji vyvažovány starostlivostí národních výborů o dobré výchovné výsledky.