Úterý 9. dubna 1974

V průběhu prvních tří let pětiletky se nenaplnily předpoklady tvorby vlastních zdrojů pracovních sil. Místo původně uvažovaných 7 800 bylo dosaženo přírůstku jen 3 450 osob. Není tedy reálným dosažení původního předpokladu zvýšení zaměstnanosti o asi 10 tisíc osob. Přes úspěchy v zabezpečování pracovníků bude nutné i ve zbývajících dvou letech úzkostlivě hospodařit pracovními silami, urychleně zavádět racionalizační opatření, vedoucí k úspoře pracovních sil a další opatření ke stabilizaci zaměstnanosti v odvětví paliv, energetiky, těžby uranu a stavebnictví.

Problémy Prahy i severních Čech přes svá specifika i mimořádnou pozornost, kterou jim věnujeme, jsou pouze jednou ze součástí, které naše ekonomika řeší a bude řešit.

V poslední době v celém světě nabývá na významu otázka surovin a potravin. Velmi zkušení ekonomové a státníci tvrdí, že budoucnost bude patřit tomu, kdo zajistí dostatek potravin pro lidi a také problematika surovinové základny dnes už velmi silně klepe na dveře a žádá své náročné a rozhodné řešení.

Ano, je výsledkem naší správné politiky, že máme uzavřené dlouhodobé smlouvy se Sovětským svazem a ostatními socialistickými zeměmi na suroviny, obilí, stroje, techniku a další. Ale plných 30 % těchto produktů dovážíme z kapitalistických zemí a zpětně asi tolik různých výrobků vyvážíme do kapitalistických států. To je skutečnost, kterou nelze podcenit.

Chceme-li zabezpečit stabilitu dosahovaných výsledků a jejich úroveň dále zvýšit, musíme se zabývat velmi rozumně, cílevědomě a perspektivně problémem jak zajistíme dostatek surovin našemu národnímu hospodářství a jak ekonomicky dokážeme těchto surovin využít.

Proto si musíme surovinových zdrojů vážit a se surovinami účelně a rozvážně hospodařit. Pro nás to platí dvojnásob, protože jsme země poměrně chudá na domácí suroviny a současně náročná na jejich spotřebu, jak už to vyplývá z charakteru a struktury našeho národního hospodářství. Surovinový problém narůstá ve světovém měřítku a některým jeho důsledkům se nemůžeme vyhnout, nemůže se vyhnout žádná země.

Máme výhodu, že jsme socialistická země, že jsme členy společenství socialistických států, že máme ty nejužší vztahy k Sovětskému svazu, jehož ohromná územní rozloha, nesmírné přírodní bohatství a vědeckotechnický potenciál, jsou nám dobrou záštitou.

Na zásobách surovin, které má Sovětský svaz a na jejich využití máme možnost se podílet v rámci socialistické ekonomické spolupráce a integrace.

Bylo by však neodpovědné, kdybychom surovinové problémy podceňovali. Na tom, jak lépe a hospodárněji budeme umět suroviny využívat, závisí i další růst naší životní úrovně. Zatím jejich rychle rostoucí ceny hradíme ze státního rozpočtu. Růst cen na kapitalistických trzích, ať chceme nebo nechceme, však působí na efektivnost našeho zahraničního obchodu a bude záležet jenom na nás, jak ve vývozu československých výrobků dokážeme tento cenový pohyb promítnout a postupně kompenzovat důsledky růstu cen dovážených surovin.

Musíme se naučit pracovat, jak se říká, s tužkou v ruce. I když plníme úspěšně výrobu a překračujeme plán tvorby národního důchodu, nemůžeme si dovolit plýtvat pracně získanými zdroji.

Úspěšné splnění budoucích úkolů vyžaduje, abychom se především zaměřili na hledání a využívání všech rezerv a zdrojů dalšího růstu, vedoucích ke zvýšení hospodářské účinnosti každé dílny a každého pracoviště.

Není to požadavek nový. Nová je však jeho naléhavost, kterou si vynucují některé zvláštnosti současné etapy rozvoje naší ekonomiky.

Chtěl bych zdůraznit, že je důležité nejen to, že úkoly plníme a překračujeme. Ale ještě cennější a důležitější je to, že to jsou úspěchy ekonomické politiky naší strany, že to jsou výsledky plánovitého socialistického hospodářství.

Pro nás je rozhodující, že dosažené úspěchy jsou výsledkem práce čestných lidí, že jsou úspěchem obnoveného a zdárně se rozvíjejícího socialistického soutěžení statisíců, že jsou výsledkem uvědomělé iniciativy pracujících.

Úspěšnými výsledky se naše socialistická společnost dostala do stadia, kdy na pořad dne nastolujeme a řešíme i takové otázky, jako je kultura práce, pracovní prostředí, úroveň stravování, bydlení, využívání volného času, problémy zdravotnictví, sociální, kulturní i školství, tělovýchovy a mládeže atd. V zájmu dobrých podmínek regenerace tvůrčích a pracovních schopností našeho lidu věnujeme trvalou pozornost tvorbě a ochraně zdravého životního prostředí. Podrobný výklad o politice vlády v této oblasti projednala Česká národní rada na sklonku minulého roku. Nyní se zabýváme praktickým rozpracováním přijatých závěrů.

To dokazuje, že soustřeďujeme síly k tomu, aby vytvořené hodnoty sloužily rychleji k obohacování života našich lidí. Lidé si váží politiky, kterou provádíme, podporují ji a jsou vcelku spokojeni.

Úspěšný vývoj ekonomiky umožnil uskutečňovat plánované záměry v růstu životní úrovně obyvatelstva. Zvyšuje se osobní spotřeba občanů, upevňují sociální jistoty. Významně k tomu přispívají i realizovaná sociální opatření. Uspokojivě se vyvíjí růst peněžních příjmů obyvatelstva zachovávající, popřípadě mírně překračující plánované roční tempo. To se projevuje i v růstu vkladů ve spořitelnách.

Jsme si přitom plně vědomi toho, a je to zcela přirozené, že současně s tím rostou i nároky obyvatelstva na vytváření podmínek pro náročnější uspokojování potřeb.  

Dá se to vyjádřit i tak, že životní podmínky jsou pro každého dány komplexním rozvojem celé naší společnosti, a to jak v ekonomickém, tak i v politickém a ideologickém ohledu.

Bude proto naprosto správné a nezbytné růst výroby trvale spojovat s rozvojem myšlení člověka, s rozvojem jeho politických a odborných znalostí. Tyto potřebné schopnosti musíme již dnes v předstihu postupně rozvíjet.

Naší snahou je vychovávat člověka, který si bude vědom, že jeho osobní blahobyt závisí na blahobytu celé společnosti, který pro tuto společnost dokáže pracovat, který pochopí, že zájmy celku mají přednost před zájmy osobními, který bude spojovat své osudy, přání a tužby s naší socialistickou společností, s jejím rozvojem, s příslušností socialistického Československa ke světové socialistické soustavě.

Můžeme s uspokojením říci, že socialistická společnost vychovává i přes různé potíže dobrého a poctivého člověka s novým poměrem k práci. Podívejme se jenom na průběh loňských žní. Zrodily se v nich desítky vzorových příkladů mezi kombajnéry, traktoristy a osádkám sušiček, kteří bez ohledu na čas pracovali tak, aby dobrou úrodu sklidili rychle a s minimálními ztrátami. S podobnými kladnými vzory se setkáváme i v našich průmyslových závodech. Jde však o to, abychom uměli vždy plně využít velkou sílu osobního příkladu těch lidí, kteří žijí mezi námi.

Vláda si plně uvědomuje svoji zodpovědnost za vzdělání a výchovu. Proto těmto otázkám soustavně věnuje mimořádnou pozornost.

Postupně realizujeme všechna opatření, uložená červencovým zasedáním ÚV KSČ ve výchově zejména naší mladé generace.

Socialistická výchova mladých lidí není jenom vnitřní záležitostí naší společnosti. Další rozvoj vzdělanosti a zvyšování politické uvědomělosti spolu s rozvojem techniky a ekonomiky je v současné době hlavním cílem, hlavní strategií i hlavním taktickým úkolem v našem zápase s kapitalistickým světem.

Vychovávat z naší mladé generace novou směnu zanícených a přesvědčených budovatelů komunismu je jedním z nejdůležitějších úkolů naší společnosti vůbec. Je měřítkem úspěšnosti a zárukou budoucnosti v naší práci. Výchova mládeže však není a nikdy nebyla v naší společnosti pouze pedagogickou záležitostí. Má vyhraněnou politickou funkci a zodpovědnost za ni nese celá společnost, všechny instituce, všechny organizace Národní fronty, všichni občané.

Ve výchově nám nejde jen o školní vzdělání a profesní přípravu pracujících, ale také o jejich všestrannou kulturní úroveň. Kulturu přitom nechápeme jako samoúčelnou společenskou oblast, ale jako činnost, která navazuje na výsledky školní výchovy a dotváří člověka všestranně vzdělaného a kulturně vyspělého.

Mohu říci, že došlo v roce 1973 při soustředěném úsilí stranických a státních orgánů ke zřetelnému pozitivnímu rozvoji kulturně politické aktivity, a to v ideovém i organizátorském smyslu.

K tomuto rozvoji významným způsobem přispělo bezesporu rozšíření a upevnění umělecké fronty a činorodá práce nových uměleckých tvůrčích svazů, rozšíření jejich vlivu, aktivity a iniciativy při řešení ideových a tvůrčích otázek, při podpoře a podněcování nové socialistické umělecké tvorby.

Výsledkem tohoto plánovitého a soustavného úsilí je mimo jiné i růst návštěvnosti kulturních zařízení, výpůjček knih, vzdělávacích a kulturně společenských akcí a zejména umělecká tvořivost mládeže a dětí, ve které nebývale stoupl počet souborů a kroužků, jejich členů a vystoupení uskutečňovaných převážně ve spojitosti s politickými akcemi.

I do budoucna chceme racionálně využívat všech prostředků, které má naše společnost v oblasti kultury k dispozici, od tvůrčích pracovníků umělecké fronty, hromadných sdělovacích prostředků, divadel a kin až po konkrétní kulturně výchovné působení jednotlivých zařízení, klubů a středisek. Jejich činnosti je třeba dát promyšlený řád a směr, aby účelně navazovala na školskou soustavu a tvořila s ní ucelený systém výchovy a formování člověka socialistické společnosti.

Nechceme celou tuto problematiku školství, kultury, zdravotnictví a dalších oblastí života společnosti vidět zjednodušeně, ale faktem zůstává, že takové problémy, jako je zlepšení řídící činnosti, cílevědomá práce s kádry, efektivnost, racionalizace v celé šíři, platí i tady.

Jistě se nedá říci, že bychom v těchto oblastech vyčerpali již všechny rezervy. Proto zůstává naším trvalým úkolem pružněji reagovat na změny, k nimž v životě našich lidí dochází a v budoucnu nesporně docházet bude.

Soudružky a soudruzi, velmi citlivou otázkou a stále sledovanou problematikou je kvalitní a pohotové uspokojování běžných denních potřeb obyvatelstva v nejrozmanitějších službách. Požadavky na ně jsou velmi náročné a neustále rostou úměrně s vyšším standardem kultury moderního bydlení, v souladu s růstem společenské spotřeby a zvyšováním osobních příjmů.

O potřeby obyvatelstva se v této oblasti převážně starají organizace místního hospodářství. Vývoj v letech 1971 - 1973 odpovídal v podstatě dané politicko-hospodářské směrnici a v hlavních směrech i úkolům XIV. sjezdu strany. Přesto, že se mnohé zlepšilo, stále ještě trvají nedostatky v kvalitě a pohotovosti služeb, zabezpečování jejich územního rozmístění, nedostatky v síti sběren a ambulantních provozoven a v zajišťování náhradních dílů.

Určitého zlepšení jsme dosáhli v silniční dopravě. Rostoucí intenzita silniční dopravy a rychlý rozvoj individuálního motorismu však vyžaduje další zvýšení tempa rozvoje silniční sítě, postupné přizpůsobení struktury silničních organizací a modernizaci jejich základny.

Pozitivním rysem koncepčního přístupu na tomto úseku je, že ministerstvo vnitra ČSR, rady krajských národních výborů a Národního výboru hl. m. Prahy zpracovaly na počátku minulého roku soubory konkrétních opatření k dalšímu rozvoji veřejné silniční dopravy, městské hromadné dopravy a silničního hospodářství, služeb, opravárenství a doplňkové výroby k obohacení sortimentu pro vnitřní trh i export. Asi v polovině roku bude vláda projednávat zprávu o tom, jak se plní opatření přijatá k dalšímu rozvoji služeb, oprav a drobné výroby a zejména potom úkoly ve správě a údržbě bytového majetku.

Stále většího významu ve společnosti nabývají národní výbory, vzrůstá jejich odpovědnost za realizaci plánovaného rozvoje měst a obcí a důsledná ochrana celospolečenských zájmů. Aby mohly plnit náročné úkoly v široké oblasti své působnosti, musí klást důraz na vysokou úroveň řídící práce svých orgánů, na velkou obětavost a aktivitu funkcionářů, poslanců i pracovníků a na iniciativní pomoc všech občanů.  

Chtěl bych při této příležitosti ocenit pomoc vás, poslanců české národní rady, která se projevuje téměř na všech úsecích práce národních výborů. Zvláště si ceníme úspěchů národních výborů při plnění volebních programů Národní fronty, v masově politické a organizátorské práci, které se konkrétně projevily ve výsledcích docílených dobrovolnou prací občanů v akci "Z".

To je i výsledek prohlubující se spolupráce vlády s ústředním výborem Národní fronty ČSR, který se promítá v daleko vyšším podílu společenských organizací Národní fronty při konkrétní realizaci volebních programů v krajích, okresech i místech.

Občané jen v loňském roce vytvořili dílo v hodnotě 7,5 mld Kčs, což je o 32 % více než v roce 1972. V průměru každý obyvatel ČSR odpracoval 26 hodin. Tak například se postavilo 24 nových škol, 97 mateřských školek, 57 školních jídelen, 41 tělocvičen, 43 sportovních stadionů, vybudovalo se téměř o 200 km vodovodů a kanalizací více než v roce 1972 a pro maloobchodní síť se získalo téměř 42 tisíc m2 nové prodejní plochy. Dosažené výsledky jsou ovocem těsné spolupráce národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty.

Vláda vysoce hodnotí tyto výsledky, zdůrazňuje však zároveň, že je nutno účelně spojovat investiční část této akce s jejím vlastním posláním.

Akce "Z" je tedy nesporně jednou z nejvýznamnějších forem využití občanské iniciativy; vysoce ji oceňujeme a s jejím rozvojem počítáme i do budoucna.

Jsou však i takové případy, kdy v jednotlivých místech přecenili své síly a možnosti a začali s výstavbou objektů, které budou dlouho rozestavěny a potom nedostatečně využity, nebo s výstavbou objektů, které si vyžadují množství nedostatkových materiálů, jako jsou ocelové konstrukce, trubní materiál, cement apod.

Proto jsme byli nuceni investiční výstavbu akce "Z" poněkud usměrnit a stanovit, že akce nad 5 mil. Kčs rozpočtových nákladů povoluje vláda.

Volební programy, které se dost možná někomu zdály jako programy nereálných snů, se dobře plní. Není snad obce, není snad města, kde by se neudělal velký krok kupředu, kde by se lidem neulehčilo v jejich každodenních starostech.

Ale jako hospodáři, kteří s pocitem dobře vykonané práce přehlížejí vykonané dílo, se chtě nechtě musíme ptát, jak dál. Řekněme si otevřeně, že co stačilo včera, dnes stačit nemusí a v budoucnu stačit nesmí. Není to jen heslo, není to jen fráze. Je to konkrétní výzva k aktivizaci a k rozvoji iniciativy.

O těchto otázkách hovořím z několika důvodů. Víte sami dobře, že úspěšně realizujeme zejména tzv. ekonomickou část volebních programů Národní fronty. Jsou to výsledky, které můžeme poměrně snadno změřit, porovnat, vykázat. Ale volební programy mají i druhou část, politickovýchovnou. Tady už nemůžeme přijmout závazek k předčasnému splnění, tady už nemůžeme říci, na tolik a tolik procent se nám výchova socialistického člověka daří.

Nechci snad, jak by se na první pohled zdálo, obě části volebních programů stavět proti sobě - naopak, volební programy musíme chápat jako celek, vidět ekonomickou a politickovýchovnou část v dialektické jednotě.

Zkušenosti ukazují, že se namnoze obě části podmiňují. Tam, kde např. získávají nové a nové občany k brigádnické výpomoci, kde dokončené dílo není záležitostí jednotlivců, ale většiny občanů, je tomu tak proto, že tyto výsledky jsou plodem pokroku v politickovýchovném působení.

Tyto problémy jsou aktuální zvláště nyní, kdy stojíme těsně před jarními směnami Národní fronty, které mají přispět k ještě rychlejší realizaci jednotlivých akcí zakotvených ve volebních programech.

Víme, že finanční prostředky a stavební kapacity zdaleka nemáme neomezené. Ale i v takových podmínkách můžeme slavná výročí přivítat vzorně upravenými čistými obcemi, novým parkem, zkrátka akcemi investičně nenáročnými, které ale zkrášlí náš život a přesvědčivě ukáží zájem lidí o prostředí, které je obklopuje, prokáží vztah k místům, v nichž žijí.

Vzhledem k významu a odpovědnosti národních výborů věnujeme zvláštní pozornost politickému a odbornému růstu mladých poslanců.

Po zvážení dobrých zkušeností z minulosti uložila vláda národním výborům, aby obnovily působivou a osvědčenou formu "hovorů s mládeží" pro výchovu mladých lidí k socialistické státnosti a pro jejich přípravu na budoucí úkoly v řízení státu a správě společnosti.

Chci při této příležitosti zdůraznit, že úkoly národních výborů jsou stále náročnější a rozsáhlejší. Vláda proto rozhodla, aby byl zpracován komplex opatření, která přispějí k posílení mocensko-správní funkce i ke zdokonalení výstavby a činnosti národních výborů. Jde o dlouhodobé koncepční úpravy, které by měly být již v letošním roce zpracovány jako návrhy věcného řešení.

Jednou z nezbytných podmínek klidného života našich pracujících je prohlubování socialistické zákonnosti a zvyšování úrovně právního vědomí občanů. Proto věnujeme úkolům, spojeným s upevňováním socialistického pořádku, uplatňováním mocenské funkce státních orgánů, velkou pozornost.

Přijali a realizovali jsme řadu opatření zejména v boji s kriminalitou. Přitom jsme usilovali a budeme i nadále usilovat, aby úkoly boje proti kriminalitě i proti ostatním protispolečenským jevům byly řešeny komplexně. Nejde nám jen o tvrdší postup proti pachatelům trestných činů a přečinů, ale také o prohloubení nápravně výchovného působení na odsouzené, o zvýšení péče o zapojení osob propuštěných z výkonu trestu do normálního života a v neposlední řadě o odstraňování příčin a podmínek protispolečenské činnosti. Klademe přitom velký důraz na účelnou a koordinovanou součinnost orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudů s národními výbory a společenskými organizacemi. Vláda projednala stav této součinnosti a přijala opatření k jejímu dalšímu rozšíření a prohloubení.

Jsme si plně vědomi toho, že dodržování zákonů a pravidel socialistického soužití, zachovávání pracovní kázně apod. Je do značné míry přímo závislé na míře právního vědomí občanů.

Proto jsme stanovili hlavní směry a cíle právní propagandy a úkoly z nich vyplývající jsme uložili jednak všem státním orgánům, jednak doporučili k přijetí společenským organizacím.

Obdobnou pozornost věnujeme rozvíjení vztahů, které jsou založeny na federativním uspořádání státu a aktivní podpoře československé zahraniční politiky.

Pro posílení obranyschopnosti našeho státu v rámci Varšavské smlouvy jsme zabezpečili příslušné úkoly v materiální výrobě a zejména také vytvářeli podmínky pro rozvoj branné výchovy obyvatelstva.

Rovněž tělesné výchově a sportu věnujeme patřičnou pozornost. Výrazně se to projevilo při vytváření podmínek pro masový rozvoj naší tělovýchovy. Konkrétní opatření a mimořádnou péči si ještě vyžádá příprava příští spartakiády, která se uskuteční v příštím roce.

Při realizaci politiky strany si vláda váží úzké spolupráce s Národní frontou a jejími organizacemi i s Českou národní radou, jejími výbory i poslanci. Velmi pozitivně oceňujeme další rozvoj této spolupráce, k němuž došlo v uplynulém roce. Skutečnost, že předsednictvo ústředního výboru Národní fronty ČSR, předseda a místopředsedové ČNR a předsednictvo vlády ČSR se sešli na společné poradě, aby zhodnotili dosavadní výsledky vzájemné spolupráce a přijali společné závěry pro její další zaměření a prohlubování, nemá jen formální význam. Je to hmatatelný důkaz, že všechny tyto orgány si plně uvědomují společné úkoly a společnou odpovědnost při zabezpečování socialistického rozvoje naší společnosti.

V uplynulém období se také prohloubila kontrolní činnost, zaměřená na plnění kvalitativních ukazatelů a na lepší využívání zdrojů v národním hospodářství.

Je nám zřejmé, že náročné úkoly splníme jen tehdy, když se stanou záležitostí každého poctivého občana naší společnosti. Není to úkol jednorázový, úkol, který bychom mohli splnit ze dne na den a nebude to ani úkol snadný. Vyžaduje onu systematickou, každodenní zásadovou práci, ve které se utváří a potvrzuje politická vyspělost, ve které se ale zároveň i prověřuje reálnost toho, oč usilujeme.

Politická vyspělost lidí při takovéto práci nejen roste, ale současně se stává i základní podmínkou a zákonitou nutností pro dosažení stanovených záměrů. Je základem efektivní práce ve všech oblastech.  

Cílů hospodářské politiky strany můžeme dosáhnout pouze tehdy, dokážeme-li úkoly, uložené XIV. sjezdem rozpracovat a konkretizovat a ukázat těm, kteří je mají plnit, jaké úsilí to bude vyžadovat, kolik máme rezerv a kde je máme hledat a co všechno je třeba dělat, aby se z našich dobrých předsevzetí a z našich plánů stala žádoucí skutečnost. Půjde o to, aby lidé úkolům rozuměli, abychom dále rozvíjeli jejich iniciativu a docílili toho, aby každý z nich pociťoval osobní zodpovědnost za splnění společenských záměrů.

Dobré vnitropolitické ovzduší a výsledky v ekonomickém rozvoji v uplynulých třech letech jsou pro to pevnou základnou, jsou i příslibem úspěšného postupu v dalších letech.

Mohu prohlásit, že výsledky dosažené při postupné realizaci vládního programu lze hodnotit kladně. Zároveň si však je vláda vědoma, že jsme vstoupili do období, které v zájmu dosažení cílů politiky KSČ klade na nás všechny mnohem vyšší požadavky.

Se zřetelem k tomu je zvlášť důležité střízlivě a reálně hodnotit současné plnění hlavních programových cílů vlády. Získané zkušenosti chápeme jako jeden ze základních předpokladů k dalšímu zlepšení práce.

Vláda ve své řídící a organizátorské činnosti počítá s podporou, pochopením a konkrétní pomocí poslanců zastupitelských sborů všech stupňů. Sebelepší usnesení, ta nejdůkladnější analýza by nebyly účinné, kdyby nepronikly do praxe, nepromítaly se do každodenní práce lidí.

Dobře víme, že nejednou v uplynulém období to byli právě funkcionáři a poslanci, kteří svým elánem, nadšením a obětavostí důsledně prosazovali vedoucí úlohu strany a upevňovali politiku Národní fronty, přesvědčovali a získávali pro ni lidi na pracovištích, občany ve městech a vesnicích.

O příznivé společenské klima, v němž své úkoly realizujeme se i oni zasloužili nemalou měrou. Ne vždy se tato práce dá změřit, ne pokaždé si i příslušné orgány uvědomují namnoze složité podmínky, v nichž funkcionář a poslanec pracuje.

Budeme i nadále podporovat společenskou vážnost a úctu k poslanecké funkci, budeme vést orgány a organizace řízené vládou, aby poslancům v jejich poctivém úsilí všestranně pomáhali.

Chceme, aby tato koordinovaná, sjednocená práce přinesla v příštím období ještě výraznější výsledky než doposud.

Soudružky a soudruzi, informoval jsem vás o tom, jak vláda zabezpečuje svůj program, jaké jsme docílili výsledky a které problémy zůstaly nedořešeny.

Můžeme být hrdi na to, že naše práce přispěla k celkové konsolidaci národního hospodářství a stabilizaci společnosti. Nebývalý rozmach iniciativy občanů potvrdil, že lidé politice strany rozumí a jsou ochotni svou poctivou prací se pro ni angažovat.

Její úspěšná realizace se neobejde bez neustálého a úsilovného hledání nových cest, nových a lepších forem a metod práce. Vyžaduje, aby se zvyšovala náročnost, aby neustále rostla morálně politická a odborná odpovědnost nejen vedoucích, ale každého pracovníka. Předpokládá jak politickou pevnost, tak i vyšší zodpovědnost.

Rostoucí nároky ekonomického a společenského rozvoje, potřebují angažovanou práci každého z nás. Stavějí nové, stále obtížnější úkoly. Jsou to úkoly, které sledují ještě plnější a spokojenější život našich občanů.

K jejich plnění přistupujeme prověřovanou a osvědčenou cestou, cestou společného a koordinovaného postupu. Usilujeme, aby i v budoucnu výsledky naší práce byly v souladu s usneseními XIV. sjezdu KSČ a přispívaly k upevňování a rozvíjení naší socialistické společnosti.

V letošním a příštím roce oslavíme 30. výročí Slovenského národního povstání, květnového povstání českého lidu a osvobození Československa Sovětskou armádou. Jsou to události, které se trvale zapsaly do vědomí našich lidí, do historie našich národů.

Jejich odkaz zavazuje, abychom dále zvýšili náš aktivní příspěvek mírové iniciativě zemí socialistického společenství v čele se Sovětským svazem, abychom ve shodě s životními zájmy pracujícího lidu na všech kontinentech usilovali o svět bez válek a horečného zbrojení.

Uděláme vše, abychom důsledným plněním usnesení XIV. sjezdu KSČ, tvořivou prací a rozvojem pracovní iniciativy i veřejné a politické aktivity dělníků, družstevních rolníků a socialistické inteligence, přispěli k důstojnému průběhu oslav, k dalšímu rozvoji socialismu a stále lepšímu uspokojování rostoucích hmotných a kulturních potřeb našeho lidu. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP