Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci dr. Adamovi. O slovo se přihlásil poslanec ing. Barták. Dávám mu slovo.
Poslanec ing. Radko Barták: Vážené soudružky a soudruzi, v souladu s plánem činnosti průmyslového výboru ČNR byla ustavena pracovní skupina, zabývající se otázkami zvýšení efektivnosti v resortu, řízeném ministerstvem průmyslu ČSR.
Ve své práci jsme se zabývali studiem výsledků hospodářské činnosti resortu za rok 1972, provedli jsme některé ověřovací poslanecké průzkumy na VHJ, podnicích a závodech ministerstva průmyslu ČSR a došli jsme k některým závěrům, o kterých bych chtěl hovořit.
Zásadně je možno konstatovat, že resort ministerstva průmyslu ČSR dosáhl v hodnoceném roce dobrých výsledků. Zajistil pouze s rozdílem 0,01 hal./1 Kčs výkonů úkol, stanovený plánem ve snížení materiálových a jiných nákladů a v celkových nákladech na jednu Kčs výkonů dosáhl o 0,27 haléřů lepšího výsledku než ukládal státní plán.
Díky tomuto příznivému vývoji docílil resort nárůst zisku proti roku 1971 o 20,4 % a to prakticky ze tří čtvrtin úsporou nákladů na výrobu a pouze z jedné čtvrtiny růstem finančních výkonů.
Přitom je zejména pozitivní to, že jedním z rozhodujících zdrojů snížení materiálových nákladů je zpevnění spotřebních norem, které představovalo 0,65 % z celkové spotřeby materiálů. Ke zvýšení hospodárnosti ve využití surovin a materiálu byla v rámci resortu provedena v roce 1972 řada opatření. Projevila se již ve výsledcích roku 1972 a zakládá dále podmínky pro upevnění režimu hospodárnosti i v příštích létech. Máme zde na mysli opatření ministra na úseku prověrky technickohospodářských norem a jejich optimalizace na podmínky současného stavu techniky, technologie a organizace práce, dále zásady pro normování zásob a předpis podmínek pro zrychlování obrátky zásob, a konečně soubor opatření pro realizaci a evidenci přínosů komplexní socialistické racionalizace.
V roce 1972 se v resortu prohloubilo uplatnění komplexní socialistické racionalizace jako významného činitele zajišťování úkolů státního plánu. Přitom je třeba říci, že dosahování progrese je spojeno s neustále rostoucí náročností, neboť snáze mobilizovatelné zdroje jsou zpravidla vyčerpány a další úsilí musí být zaměřeno k podstatně složitějším řešením intenzifikačních faktorů.
Byla realizována řada akcí státního programu, akcí oborově i podnikově sledovaných na úseku manipulace s materiálem, zvyšování výroby lepším využitím základních fondů, surovin, zlepšením organizace práce a využitím výpočetní techniky. Počet akcí v roce 1972 realizovaných dosáhl několika tisíc a přínosy komplexní socialistické racionalizace ze značné míry pokrývají celkové snížení nákladů, přičemž výrazně přispívají k růstu produktivity práce.
Při poslaneckém průzkumu jsme měli možnost seznámit se s význačnou racionalizační a modernizační akcí ve sklářském průmyslu - výrobou plaveného skla systémem FLOAT. Tato akce je zajímavá zejména proto, že se jedná o využití pasivní licence a podle našeho názoru je skutečně příkladem efektivního využití možností licenční politiky v praxi. VHJ Sklo UNION realizovala celou investiční akci za dva a půl roku a zajistila tak velmi rychle vysoce efektivní výrobu tabulového skla špičkové světové úrovně. Přitom návratnost celé investice - počítáno ze zisku - je dva a půl roku. Tak by měla podle našeho názoru modernizační akce vyhlížet. Tradiční fourcaultská výroba taženého plochého skla, která ve své době spoluzakládala slávu českého sklářství, je již překonána, přestává vyhovovat zvyšujícím se spotřebitelským požadavkům a do nejbližší budoucnosti ji bude nutno zcela nahradit moderní metodou výroby skla plaveného.
Jak nás informovali soudruzi z vedení VHJ, řešit tento úkol mají ve svém perspektivním plánu zpracovanou úvahou o rekonstrukci stávající fourcaultské linky v závodě Řetenice na výrobu systému FLOAT. Připojili by tak k existující lince paralelně druhou v průběhu 6. pětiletky.
Tato koncepce podle našeho názoru respektuje všechny intenzifikační prvky investiční činnosti. Rekonstrukce by proběhla ve stávajících výrobních objektech, v závodě je k dispozici dostatečný zdroj dusíku pro lázeň a olejové hospodářství pro vytápění vany. Jednalo by se o pouhé rozšíření bednárny, zušlechťovny a skladu surovin. Navíc v prosinci t. r. bude dodán řídící počítač, který do budoucna může řídit provoz obou linek. K dispozici je tradiční kvalitní základní surovina a co je zejména důležité, štáb plně kvalifikovaných, vyškolených odborníků z místních zdrojů, kteří po rekonstrukci bez dalších nároků na pracovní síly by přešli na výrobu FLOAT.
Proto je jistě zarážející, že - podle získaných informací - se uvažuje v centru o jiném řešení a to o výstavbě nové kapacity "na zelené louce" v jiném místě republiky. Toto řešení však předpokládá výstavbu všech nových objektů včetně pomocných výrob /jako např. dusíkárna, hospodářství topného media, inženýrské sítě/ atd., zajištění a vyškolení celého kádru pracovníků, a co je zejména důležité, přepravu základní suroviny - sklářského písku - ze severních Čech. Pokládáme proto za nutné na tuto okolnost upozornit, aby při přípravě plánu na příští pětiletku byla tato otázka koncepce rozvoje výroby skla z hlediska efektivnosti investičních nákladů a později i provozních nákladů náležitě posouzena.
Soudružky a soudruzi, hovořil jsem o výrazně pozitivních stránkách rozvoje resortu ministerstva průmyslu ČSR za rok 1972. Je pravdou, že v rámci resortu existuje také celá řada vlivu, které dynamiku efektivnosti zpomalují. Ve své většině však nejsou v rozporu s celospolečenskými zájmy. Souvisí na mnoha místech se zvyšováním náročnosti na hotové výrobky jak ze strany tuzemských, tak zahraničních odběratelů, a to jak co do změn sortimentu, tak co do kvality. Rovněž velmi nepříznivě zasáhly do vývoje materiálové spotřeby vysoký růst cen rozhodujících materiálů na světových trzích. Převážně z těchto důvodů nesplnilo předpokládaný trend efektivnosti devět VHJ spotřebního průmyslu.
Celou škálu problémů s sebou nese proces modernizace a inovace výroby. Plán investiční činnosti byl v roce splněn pouze na 93 % a do splnění ročního limitu chybí resortu 471 mil. Kčs. Hluboké neplnění takřka desetiprocentní je soustředěno do odvětví spotřebního průmyslu. Roční plán investičních prací a dodávek splnilo v rámci ministerstva průmyslu ČSR pouze sedm VHJ a opožďuje se tak uvádění do provozu některých klíčových investic. To má a bude mít za následek vážné disproporce, které ve svých důsledcích zasáhnou až do oblasti zajištění vnitřního trhu žádanými výrobky i do oblasti vazeb zahraničního obchodu. Investiční činnost je provázena charakteristickými neduhy, o kterých bylo rovněž hovořeno v úvodních vystoupeních zpravodajů i ministra financí ČSR.
V souvislosti s tím se opožďuje realizace některých rozvojových nosných programů v obou odvětvích resortu. Je to zejména v oblasti petrochemie, ale vážnými problémy v oblasti dodavatelských kapacit jsou provázeny i modernizační rozvojové nosné programy v odvětví spotřebního průmyslu a to F 1 - bezvřetenové přádelny a F 2 - automatizace tkalcoven vlny, které zakládají plnění závěrů XIV. sjezdu KSČ.
Dovolte jeden příklad z mého volebního obvodu: stavba bezvřetenové přádelny n. p. Kolora - závod 12 v Benešově u Semil je v tomto okamžiku v termínovém harmonogramu realizace zajištěna jen proto, že n. p. Kolora sám převzal generální dodavatelství celé akce v rozpočtových nákladech 91 mil. Kčs, z toho stavební práce za více než 15 mil. Kčs. Lze si představit, jakými cestami a za jakých obětí bude bavlnářský závod se svou šestičlennou četou zajišťovat stavební dodávku v této hodnotě.
Přes tyto existující nedostatky došlo v resortu ke zvýšení vybavenosti základními fondy. Růst vybavenosti základními prostředky je ale na druhé straně provázen poklesem jejich využití. Při průzkumu jsme se na druhé straně přesvědčili, že např. v liberecké Textilaně jsou moderní výrobní zařízení využívána v třísměnném provozu, že tedy existují podniky, kde špičkovou techniku dovedou využít do maxima, zatímco na druhé straně v celoresortním průměru dochází v roce 1972 k poklesu směnnosti proti minulému roku z 1,33 na 1,31. Nemohu zde rozebírat důvody tohoto jevu tak, jak jsme se o nich přesvědčili při našem průzkumu. O některých bylo konečně hovořeno v předchozích vystoupeních, hovořil o tom i ministr financí ČSR. Důvodů je jistě více, ale rozhodujícím podle našeho názoru je objektivní pokles zájmu pracovníků o dvousměnný, resp. třísměnný provoz daný přírůstkem pracovních příležitostí v tradičně jednosměnných provozech a konečně i nedostatečnou hmotnou motivací práce v druhé, příp. třetí směně.
Pokles účinnosti základních prostředků měřený hodnotou hrubé výroby na objem základních prostředků je dále způsoben nedostatečnou likvidací fyzicky i morálně opotřebených základních prostředků, která znemožňuje uvolnění pracovních sil z těchto neefektivních výrob a jejich využití v nových, moderně vybavených kapacitách. Tento nedobrý vývoj má dále za následek, že procento opotřebení základních fondů zůstává stále značně vysoké a dosahuje kupř. v odvětví spotřebního průmyslu 53,3 % s celkovým svým negativním dopadem do celkového efektu výroby.
Vážným problémem zůstávají i dodavatelsko-odběratelské vztahy, které mají nepříznivý dopad nejen na zásobení trhu, ale i na efektivnost výroby.
Pravdou je, že se ministerstvo průmyslu ČSR zabývá řešením těchto i dalších existujících problémů a hledá energicky cesty k jejich řešení pokud je to v jeho vlastních možnostech.
Dokladem úspěšnosti cesty, kterou ministerstvo průmyslu ČSR nastoupilo k plnění závěrů XIV. sjezdu KSČ, je pozitivní vývoj od roku 1970 a zejména pak výsledky roku 1972.
Na základě zjištěných výsledků a poznatků, získaných při projednávání rozpočtové kapitoly ministerstva průmyslu ČSR doporučuji plenárnímu zasedání ČNR schválit vládní návrh usnesení ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1972. /Potlesk./
Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslanci ing. Bartákovi, slovo má poslankyně Tomečková.
Poslankyně dr. Milada Tomečková: Vážená Česká národní rado, vážené poslankyně, vážení poslanci! Projednávání státního závěrečného účtu je pro nás vždy příležitostí k zamyšlení nad problémy, s nimiž se v činnosti výboru setkáváme. Nás v našem sociálním a zdravotním výboru ČNR trvale znepokojuje nedostatek míst v domovech pro staré občany, ať už v domovech důchodců, nebo v jiných zařízeních, dále pak nedostatek lůžek pro dlouhodobě nemocné, lůžek v ošetřovatelských ústavech nebo v domovech soustředěné péče. V roce 1972 se počet nevyřízených žádostí o umístění v zařízeních pro staré občany opět zvýšil a činí v ČSR již 9 000. Vyplývá to zákonitě z demografického vývoje našeho obyvatelstva, v němž roste a bude dále růst podíl starších občanů. V této pětiletce však nedoznává terciární sféra, kam patří i zdravotní a sociální péče, takového rozvoje v investiční výstavbě, kterého by bylo zapotřebí.
Jsme si vědomi toho, že v této pětiletce bylo nejprve třeba konsolidací našeho národního hospodářství vytvořit solidní bázi pro další celkový rozvoj společnosti. Pozitivní vývoj hospodářských výsledků za jednotlivá léta této pětiletky jasně ukazuje, že tento postup byl správný.
Přesto však cítíme povinnost upozornit na to, že ve zdravotní a sociální péči i přes kladné výsledky v plnění závěrů XIV. sjezdu strany i přes stále stoupající finanční a materiálové náklady na zajištění provozu, narůstají některé problémy.
Jsou to zejména problémy spojené s investiční výstavbou, která je v této pětiletce pro zdravotní a sociální péči objemově nedostatečná a navíc není splněno ani to, co je v plánu zahrnuto. Zdravotnické stavby jsou pro stavebníky neatraktivní a jejich výstavba se vleče léta. Při přípravě 5. pětiletky bylo poukazováno na to, a byli jsme ubezpečováni, že s rozvojem terciární sféry se bude počítat v 6. pětiletce. Nyní v období příprav na 6. pětiletku se postupně z kompetentních míst dovídáme, že ani v 6. pětiletce nemůžeme počítat v investiční výstavbě pro zdravotnictví a sociální péči s takovým rozvojem, který by přispěl k výraznému zlepšení situace v počtu lůžek v nemocnicích a ústavech sociální péče. Chtěla bych proto jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR velmi důrazně upozornit na to, a to právě nyní, kdy se na ústředních orgánech připravují směrnice pro 6. pětiletku, že do nekonečna nevystačíme ve zdravotnictví s adaptacemi starých budov, mnohdy více než stoletých, a v ústavní sociální péči s adaptacemi starých zámků. Adaptace těchto budov jsou nesmírně nákladná a udržovat v nich provoz na úrovni, která by odpovídala socialistické péči o člověka je rovněž neúměrně nákladné a nehospodárné. Navíc vede tento stav, jak bylo řečeno i zpravodajem ing. Horákem, k masovému vyřazování lůžek. Bylo vyřazeno 5 000 lůžek!
Naše zdravotnická zařízení, a to i špičková, jako jsou fakultní a krajské nemocnice, udržují v současné době úroveň zdravotní péče jen s největším vypětím sil a díky obětavosti většiny zdravotnických pracovníků. Medicina dneška však již nevystačí pouze s odbornými znalostmi a obětavostí zdravotnických pracovníků, ale dnešní medicina, a to je také technika na nejvyšší úrovni, dále odstupňovaná zdravotní péče od jednotek intenzivní péče po ošetřovatelské ústavy pro staré a dlouhodobě ležící pacienty. To však vyžaduje moderně řešený prostor, který můžeme zajistit především novou investiční výstavbou a jen částečně adaptacemi stávajících budov. A to nehovořím o poliklinikách, umístěných většinou zcela nevhodně v adaptovaných budovách bývalých nemocenských pojišťoven nebo v bytových jednotkách. Nové moderní polikliniky v českých zemích jsou vzácností, a to i bohužel na nových sídlištích. Máme u nás desetitisícová sídliště zcela bez zdravotnického zařízení.
Druhá sféra, která vyžaduje v 6. pětiletce změny politiky v investiční výstavbě je ústavní sociální péče, uskutečňovaná všemi moderními formami: výstavbou několika nových domovů důchodců, pokračováním výstavby domů soustředěné péče a malometrážních levných bytů na sídlištích. Jinak se dostaneme - na základě již dnes známého demografického vývoje - do neřešitelné situace, a počet žadatelů o umístění v ústavech sociální péče se nebude zmenšovat, ale narůstat. Umístění starých občanů do výše uvedených zařízení by nám navíc pomohlo uvolnit lůžka v nemocnicích, kde leží značná část starých lidí, kteří patří do ústavů sociální péče. Prakticky v každé nemocnici jich je 15 - 20 %.
Soudruh ministr financí ČSR nás seznámil s populačním vývojem, který je velice potěšitelný. Pokud se rodil malý počet dětí, stačila kapacita porodnic. Věříme, že díky soustavné péči strany a vlády a postupně prováděným sociálně ekonomickým opatřením se bude i nadále populační vývoj udržovat a bude mít stoupající trend. Protože všechny naše ženy rodí v ústavech, dosáhli jsme jednu z nejnižších dětských úmrtností a téměř nulovou úmrtnost matek. Je to výsledek dlouhodobé úzkostlivě budované prevence i postnatální péče, včetně porodů pod lékařským dohledem. Pokračovat v takto budované péči je tím naléhavější, že dnešní způsob života a civilizace má za následek stále rostoucí počet matek, jejichž zdravotní stav vyžaduje dlouhodobou hospitalizaci před i po porodu, aby porod proběhl bez ohrožení matky i dítěte. V současné době, je však stav v porodnicích takový /mám k dispozici čísla ze Středočeského kraje/, že matky jsou pro nedostatek místa propouštěny předčasně domů, leží na chodbách, což sice zatím nemá, ale mohlo by v budoucnu mít nedozírné následky. Samozřejmě, že tuto otázku zásadně může vyřešit v budoucnu investiční výstavba nových zdravotnických zařízení, ale částečně by tuto situaci vyřešilo i uvolnění lůžek v nemocnicích, kdyby se nám podařilo v 6. pětiletce zajistit podstatnější rozvoj ústavní sociální péče.
Soudružky a soudruzi poslanci, pracuji ve zdravotnictví 20 let, z toho 10 let v řídící funkci a mohu zodpovědně posoudit strukturu pacientů v našich zařízeních i celý rozvoj zdravotnictví za uplynulých 20 let. Proto cítím potřebu na tento problém, který je v některých místech kritický, protože existují velké disproporce mezi kraji, pokud jde o výstavbu a stav zdravotnických zařízení, upozornit.
Měla bych ještě jeden konkrétní dotaz na ministra zdravotnictví ČSR, ministra práce a sociálních věcí ČSR a ministra průmyslu ČSR, týkající se výroby netkaného jednoúčelového textilu pro zdravotnická zařízení a ústavy sociální péče, zejména tam, kde se jedná o malé pacienty a staré nepohyblivé pacienty. Při dnešním nedostatku středních zdravotnických kádrů je manipulace se silně znečištěným ústavním prádlem nejen neracionální, ale nese s sebou i nebezpečí přenášení nákaz. V některých těchto ústavech pracují ještě řádové sestry.
Ministerstvo zdravotnictví ČSR nám na náš dotaz zaslalo obsáhlou odpověď, z níž však nevyplývá brzké řešení výroby netkaného jednoúčelového textilu. Přesto se domníváme, že by se mělo najít co nejdříve řešení a že existují závody, jako např. n. p. VIGONA, které by se tohoto úkolu za určitých podmínek rády ujaly. Nelze-li dát odpověď ihned, prosila bych za zdravotní a sociální výbor ČNR písemnou odpověď všech zúčastněných složek.
Závěrem bych rovněž doporučila jménem našeho výboru ke schválení státní závěrečný účet ČSR za rok 1972. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji poslankyni Tomečkové. Přerušuji nyní jednání do 13.15 hodin.
/Schůze přerušena ve 12.13 hodin a opět zahájena ve 13.14 hodin./
/Řízení schůze převzal předseda ČNR Evžen Erban./
Předseda ČNR Evžen Erban: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě. Jako první vystoupí poslanec Kučera, po něm poslankyně Židlická a jako poslední je přihlášen do diskuse poslanec Hrdlička. Prosím poslance Kučeru, aby se ujal slova.
Poslanec Milan Kučera: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Projednávání státního závěrečného účtu ČSR za rok 1972 je pro nás příležitostí vyjádřit se nejen k souhrnným finančním vztahům hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu, ale posoudit rozvoj a výsledky v hospodaření v jednotlivých odvětvích národního hospodářství.
Chci se proto v tomto smyslu zmínit o důležitých výrobních odvětvích, o nichž se zpravidla hovoří, že jsou limitujícím činitelem našeho národního hospodářství, to je o stavební výrobě a s ní souvisejícím průmyslu stavebních hmot.
V pracovní skupině pro otázky efektivnosti ve stavebnictví, která je ustavena v průmyslovém výboru ČNR, jsme se podrobněji seznámili s ekonomickým rozborem těchto odvětví za rok 1972 a získali další informace, z nichž docházíme k těmto závěrům:
Můžeme konstatovat, že byly zabezpečeny hlavní úkoly výroby a její věcné struktury, přičemž na rozdíl od předcházejících let, zejména ve stavební výrobě, byly současně zabezpečeny kvalitativní ukazatele obou odvětví resortu.
Uvedu to nejdříve v několika základních ukazatelích stavební výroby. Úhrnný objem stavebních prací v hodnotě S byl v roce 1972 splněn na 102,3 % při tempu 9,9 %. Přírůstku výkonu ve stavební výrobě ve výši i miliardy 900 mil. Kčs bylo ze 76 % dosaženo produktivitou práce, která vzrostla proti minulému roku o 6,6 % při růstu průměrných výdělků dělníků o 3,1 %. Na celkovém přírůstku zisku 586 mil. Kčs se podílí z 80 % úspory na celkových nákladech.
Některé příznivé výsledky možno dokumentovat na plnění věcných úkolů, na které jsme se zaměřili v uplynulém období a v orgánech České národní rady. Jde o plnění bytové výstavby a plnění stavebních prací v oblastech soustředěné investiční výstavby, to je na území hl. města Prahy a Severočeského kraje. Stavební organizace ministerstva stavebnictví ČSR odevzdaly za rok 1972 celkem 41 757 bytů a překročily tak plán o 1 075 bytů. Přitom se zvýšil počet odevzdaných bytů ve vzorné kvalitě ze 47 % v roce 1971 na 58 % v roce 1972.
Na území hl. města Prahy, i když roční plán byl splněn jen na 97,8 % pro územní a projektovou nepřipravenost pražských staveb, vzrostl objem prací v hodně S o 20,9 % proti roku 1971.
Zvlášť vysoko byl překročen plán objemu stavebních prací v hodnotě S v Severočeském kraji - celkem na 107,9 %. Přes zcela převažující kladné rysy výsledků za rok 1972 setrvávají ve výrobně hospodářské činnosti ještě mnohé nedostatky. Vážným problémem je stále rostoucí rozestavěnost. Plánované zvýšení rozestavěnosti téměř o 10 miliard Kčs, které vyplynulo z výrobního programu na rok 1972, bylo skutečným vývojem překročeno. Rozpočtová hodnota rozestavěných staveb stoupla v roce 1972 o 12 mld 700 mil. Kčs. Tím poklesla koncentrace stavebních kapacit vyjádřená počtem dělníků připadajících na 100 mil. Kčs hodnoty rozestavěných staveb ze 109 v roce 1971 na 96 v roce 1972.
Proti loňskému roku došlo také v celkovém průměru k prodloužení doby výstavby objektu téměř o 2 měsíce.
V přímé souvislosti s rychlým růstem rozestavěnosti v roce 1972 vzrostla nedokončená výroba. Vedle objektivních důvodů působí na její vývoj nedostatečné úsilí o dokončování a předávání objektů, odstraňování závad při odevzdávání investorovi, a jiné příčiny.
Nutno však zde zdůraznit, že stavebnictví naráží stále na značné potíže tím, že se do normálního procesu a plánovitého postupu prací provádí zásadní operativní zásahy v zájmu pokrytí některých naléhavých požadavků. Přitom z 88 staveb závazně uložených nebylo jich možno 6 zahájit a na 10 stavbách nebyl plán splněn pro nedostatky v projektové přípravě, změny projektů, nevyjasněnost postupu výstavby, nezajištěnost dodávek a nedostatek kapacit.
Vezmeme-li však v úvahu, že při velmi významném působení celé řady negativních vlivů dokázaly podniky ministerstva stavebnictví ČSR plánované výkony nejen splnit, ale ještě překročit, potvrzuje se, že v oblasti výkonů mají ještě značné rezervy.
Rovněž tak přes příznivý vývoj zisku a nákladů v roce 1972 zůstávají některé nedostatky a rezervy ve vlastním hospodaření stavebních organizací. Ke zvýšení efektivnosti stavební výroby je třeba vyvíjet intenzívní tlak na prosazování hospodárnosti na stavbách, zdokonalovat a zvyšovat účinnost předvýrobní přípravy, včetně výrobních kalkulací, zdokonalovat vnitropodnikové řízení a zesílit kontrolu výsledků hospodaření.
Nyní mi dovolte uvést ještě několik poznatků z odvětví průmyslu stavebních hmot. I v tomto odvětví bylo docíleno některých příznivých výsledků. V hrubé produkci bylo dosaženo meziročního tempa 6,4 %, přitom ve výrobě cementu jen 0,4 %, i když plán byl překročen o 1,3 %.
Produktivita práce rostla rychleji o 2,6 bodu než průměrná měsíční mzda pracovníka. Došlo k mimořádně prudkému přírůstku zisku, tj. o 18,6 %. Na celkovém přírůstku zisku se úspory celkových nákladů podílí 71 % a zvýšené výkony 29 %. Výrobní činnost nese však některé znaky nedostatečného využití a rozvoje výrobních sil.
Úroveň využití aktivní složky základních fondů se ani v roce 1972 nezlepšila, zatímco vybavenost pracovníka těmito prostředky vykazuje trvale vzestupnou tendenci.
Investiční plán v odvětví průmyslu stavebních hmot byl překročen, avšak z 28 sledovaných staveb se nepodařilo plně zabezpečit splnění plánu na 15 stavbách, z toho na 3 sledovaných vládou ČSR.
Problémem je udržení stavu pracovních sil. Za rok 1972 došlo k poklesu stavu o 448 dělníků v průmyslové činnosti. Projevil se pokles směnnosti a v některých případech došlo ke zrušení druhých směn.
Zvláštním problémem v tomto odvětví jsou vážné problémy odbytu výrobků. Nepodařilo se zajistit závazný úkol dodávek pro tržní fondy, který byl splněn jen na 88 %, přičemž nebylo dosaženo ani úrovně roku 1971. Neplnění bylo ovlivněno zejména nižšími dodávkami cementu a na druhé straně snížením poptávky obyvatelstva jak po pálených, tak nepálených zdících materiálech. Neuspokojivý vývoj těchto druhů zásob si vynutil zvláštní řešení.
Přes uvedené potíže a nedostatky převažují v resortu ministerstva stavebnictví ČSR v roce 1972 pozitivní výsledky. Ministerstvo vyvinulo velké úsilí pro další rozvoj stavebnictví a zvýšení jeho efektivnosti, provádí a připravuje řadu opatření pro splnění vysokých úkolů, před kterými stojí stavebnictví v dalším období. Závěrem doporučuji státní závěrečný účet ČSR za rok 1972 ke schválení. /Potlesk./