Úterý 4. července 1972

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji Václavu Šťastnému. Hovořit bude poslanec Josef Podlešák, připraví se poslanec Miloslav Drahota.

Poslanec Josef Podlešák: Vážené soudružky, vážení soudruzi, vážená Česká národní rado, projednávání státního závěrečného účtu je pro nás všechny příležitostí zamyslet se nad výsledky a čísly, které v koncentrované formě podávají přehled o tom, do jaké míry se nám podařilo plánované věcné záměry a cíle v rozvoji naší socialistické ekonomiky splnit, s jakou ekonomickou efektivností byly úkoly plněny a jaké byly vytvořeny předpoklady pro plnění cílů, zakotvených v pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství. Nemusím snad ani zdůrazňovat, jak významné místo v tomto ohledu zaujímá zemědělství a na něj navazující ostatní obory, zabezpečující výživu obyvatelstva.

Chtěl-li bych stručně charakterizovat výsledky, kterých dosáhlo zemědělství v uplynulém roce, je možno konstatovat tyto základní skutečnosti:

a/ Přes značně nepříznivé klimatické podmínky loňského roku bylo dosaženo o něco vyšší hrubé zemědělské produkce než v roce 1970; přesto však nízká sklizeň brambor, cukrovky, chmele, pícnin na orné půdě, ovoce a zeleniny měla za následek, že nebylo dosaženo plánovaného tempa rozvoje zemědělské výroby a že se nesplnily plánované dodávky rostlinných výrobků do státních fondů; navíc neúroda krmných plodin také značně zkomplikovala situaci pokud jde o plnění plánovaných úkolů v I. pololetí letošního roku.

b/ Vynikajících výsledků bylo dosaženo ve výrobě obilovin, řepky a živočišných produktů. Objem 5 739 000 t sklizeného obilí je dosud nejvyšší v historii českého zemědělství. Bylo sklizeno o 1 030 000 t více nežli v předcházejícím roce 1970. Bylo dosaženo nejvyššího objemu výroby mléka za posledních 12 let. Plánovaný nákup jatečných zvířat byl překročen o 10,4 tisíce t v živé váze a plánovaná výroba vajec byla překročena o 266 miliónů kusů. Stavy všech základních druhů zvířat se zvýšily a tak byly v tomto směru vytvořeny předpoklady pro plynulé plnění úkolů v tomto roce.

c/ I přes některé dílčí nedostatky byl spotřebitelský trh uspokojivě v minulém roce zásoben zemědělskými a potravinářskými výrobky. Plánované dodávky potravinářských výrobků do maloobchodní sítě byly překročeny o více nežli 300 miliónů Kčs, vyjádřeno v maloobchodních cenách.

d/ Těchto výsledků dosáhlo zemědělství s nižším průměrným počtem pracovníků; produktivita práce měřená celkovou produkcí na 1 pracovníka vzrostla o více než 7 %.

Přes obtíže spojené se schodkovou krmnou bilancí zejména u II. skupiny krmiv, plní zemědělství velmi uspokojivě plánované úkoly i v letošním roce, zejména pokud jde o živočišné produkty.

V prvém čtvrtletí letošního roku se zvýšily ve srovnání s prvým čtvrtletím 1971 dodávky jatečných zvířat včetně drůbeže do státních centralizovaných fondů o 10,6 %, mléka o 3,5 %, vajec o 5,3 %, přičemž časové plány I. čtvrtletí, jakož i časové plány na další měsíce, tj. duben a květen, se splnily a překračovaly. Chtěl bych v této souvislosti upozornit, že v letošním roce, pokud jde o maso, plní zemědělství úkoly na úrovni, jaká byla pátým pětiletým plánem předpokládána až na rok 1974. Uvádím to proto, abychom si všichni uvědomili náročnost těchto úkolů i to, jak stále silně, ba možno říci neúměrně možnostem vzrůstá spotřeba masa u nás.

Na druhé straně velmi neuspokojivě byly a stále jsou plněny dodávky mechanizačních prostředků pro zemědělské podniky, ačkoliv jde o základní faktor dalšího plánovaného rozvoje zemědělství. Nebudu mluvit o skutečné potřebě a požadavcích zemědělských podniků z hlediska zabezpečení nutné prosté a rozšířené reprodukce strojového vybavení, ale pouze o plnění plánovaných dodávek.

Tak v roce 1971 chyběla do naplnění vyčleněných strojních investic v České socialistické republice strojů za více než 435 miliónů Kčs. Rovněž v roce 1972 není rozpis strojních investic, který schválila federální vláda ČSSR pro jednotlivá léta, plněn. Na úkoly stanovené vládním usnesením čís. 381/71, které jsou již samy daleko nižší než požadavky zemědělských podniků, chybí například 386 rotačních žacích strojů, 85 samochodných řezaček, 243 třídiček brambor, 100 vyorávačů cukrovky v přepočtu na třířádkové, cepové sklizeče a řezačky typu ŘVS - 400 nejsou zabezpečeny vůbec atd. Kritická situace je u rozmetadel chlévské mrvy. Srovnáme-li tato čísla s údaji, jak plní své úkoly a s jakými hospodářskými výsledky zemědělství, pak teprve vynikne propastný kontrast.

Velmi nepříznivý je vývoj důchodové situace u zemědělských podniků, což nepříznivě ovlivňuje proces rozšíření reprodukce výrobních prostředků, nezbytných pro současné období rozvoje výrobních sil. Vysoký podíl na tomto nepříznivém vývoji má růst materiálových nákladů výroby. Zatímco materiálové náklady v přepočtu na 100 Kčs výkonů činily v roce 1970 52,20 Kčs, v roce 1971 činily již více než 60 Kčs, tj. růst o 16 %. To reprezentuje při objemu výkonů zhruba 40 miliard Kčs zvýšení materiálových a jiných nákladů o zhruba 3,5 miliardy Kčs.

Příčiny leží z velké části mimo zemědělství. Jde především o to, že nahražení živé práce prací zhmotnělou se jeví v důsledku nepoměru cenových relací mezi cenami zemědělských a průmyslových výrobků jako neefektivní. Dosavadní propočty ukazují, že k nahražení hodnoty 1 Kčs živé práce je třeba 3 i více Kčs ve sféře materiálových nákladů.

Jednou z důležitých příčin tohoto stavu je i neunifikovanost strojního vybavení zemědělských podniků, která místo toho, aby mizela, se rok od roku prohlubuje. Místo zavádění řady traktorů československé výroby, které se vyvážejí, jsou dodávány traktory německé, polské a rumunské apod., které se dovážejí.

Na závěr mi dovolte jednu velmi závažnou poznámku. Velké úsilí pracujících v zemědělství by se setkávalo s ještě daleko lepšími výsledky, kdyby nejenom se odstranila celá škála nedostatků v zásobování zemědělských podniků výrobními potřebami, tj. stroji, hnojivy, chemickými ochrannými prostředky, obaly, náhradními díly atd., ale také kdyby nedocházelo ke stále vysokým záborům zemědělské půdy. Nás, poslance výboru České národní rady pro zemědělství a výživu, přímo zaráží, s jakou lehkostí odpovědné orgány včetně vlády dávají souhlas k dalším a dalším záborům zemědělské půdy, obvykle té nejlepší bonity, v mnohých případech vybavené závlahami atd. Vypadá to tak, jako bychom nebyli téměř na posledním místě mezi evropskými státy, pokud jde o zemědělskou a ornou půdu na 1 obyvatele a jako kdyby zákon č. 53/1966 měl jen proklamativní charakter. Chci znovu připomenout závěry XIV. sjezdu KSČ v tomto směru, které platí jistě pro všechny. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Slovo má poslanec dr. Miloslav Drahota.

Poslanec dr. Miloslav Drahota: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem, které k státnímu závěrečnému účtu České socialistické republiky za rok 1971 zaujal kulturní a školský výbor České národní rady.

Úkoly, jež v oblasti školství a kultury na rok 1971 vytyčil jednak pětiletý plán, jednak státní prováděcí plán, byly v podstatě nejen splněny, nýbrž v řadě úseků i překročeny. Dosažené hospodářské výsledky rovněž nasvědčují tomu, že se plně a odpovědně přihlíželo k potřebě hospodárnosti. Tato skutečnost je zvýrazněna i tím, že byly dosaženy v roce, který kladl na jednotlivé organizace, zejména v oblasti sdělovacích prostředků a kultury zvýšené nároky v souvislosti se zajišťováním oslav 50. výročí založení KSČ, dále příprav a průběhu XIV. sjezdu KSČ, voleb do zastupitelských orgánů všech stupňů, Měsíce čs. - sovětského přátelství a dalších významných politických akcí.

Splnění náročných úkolů vyplývajících z úsilí strany a vlády o konsolidaci politického i hospodářského života umožnily mimo jiné faktory též pozitivní výsledky hospodaření v celé národní ekonomice. Organizacím v oblasti terciárního sektoru mohly být proto poskytnuty zvýšené prostředky na krytí nákladů spojených s jejich činností. Jak v oblasti kultury, tak i v oblasti školství vzrostly výdaje v roce 1971 ve srovnání s rokem 1970 o více než 8 %, tedy rychleji, nežli v předchozích letech. Je potěšitelné, že na krytí zvýšených výdajů se - i když jen v nepatrné míře - podílely organizace spadající do působnosti ministerstev školství a kultury, a to jak hospodářské, tak i příspěvkové. Je to uspokojující zejména proto, že tyto výsledky byly dosaženy nikoliv na základě snahy o komercionalizaci činnosti těchto organizací, ale při plném uplatnění politicky i společensky angažovaného úsilí o zvýšení kvality a hodnoty činnosti zmíněných organizací. Zvýšené prostředky umožnily další postupné zlepšování materiálně technické základny. Vedle staveb získaných novou výstavbou se výrazně zvýšily objemy prací na opravách a údržbě stávajících objektů. Přes tyto pozitivní výsledky je však třeba konstatovat, že stav základních prostředků, zejména ve školství, je neuspokojivý, že v důsledku značného stáří základních prostředků se jen s obtížemi daří řešit naléhavé havarijní případy.

V akcích zaměřených ke zlepšení materiálně technické základny ve školství i kultuře se značnou měrou projevila i účast obyvatelstva. Svépomocí budovali občané nová sportovní hřiště, mateřské školy, kulturní objekty a provedli řadu rekonstrukcí stávajících objektů. Přes tyto kladné výsledky je však třeba konstatovat, že plán investiční výstavby je plněn nerovnoměrně. Přes řadu přijatých opatření nadále trvají problémy s dodržováním rozpočtových nákladů staveb a s uváděním nových kapacit do provozu v plánovaných termínech. Jsme si vědomi celkové situace v oblasti investiční výstavby, zejména pak priorit, poskytovaných některým odvětvím. Nechceme požadovat zvýšení limitů investiční výstavby. Pokládáme však za nezbytné vynaložit veškeré úsilí ke splnění akcí jmenovitě zařazených do plánu, a to jak z věcného i časového hlediska. Upozorňujeme naléhavě na tyto skutečnosti, zejména proto, že tendence neplnění investic trvá i v prvním čtvrtletí 1972. V některých případech by možná prospělo přešetření, zda na provedení investic byly uzavřeny řádně a včas kontrakty, aby stavební podniky mohly investici zařadit do svého plánu a také subdodavatelsky ji zajistit.

Za neméně závažný problém považujeme současnou situaci v plnění plánu práce. Ve všech základních úsecích spadajících do oblasti školství a kultury, tedy i v rozhlase, televizi a dalších organizacích, nebylo dosaženo plánovaných počtů pracovníků. Vedle hledisek kádrových se projevují i problémy nedostatku pracovních sil v absolutním vyjádření. Lze uvítat, že mzdy se v této oblasti nezvyšují, což svědčí jak o disciplíně, tak o správném pochopení mzdové politiky, avšak záporem je skutečnost, že i v I. čtvrtletí letošního roku trvá tendence neplnění plánu práce. I když jde o složitý a náročný úkol, pokládáme za nutné věnovat mu zvýšenou pozornost. Výsledky pracovní přetíženosti se negativně projevují nejen na zdravotním stavu pracovníků, ale zejména ve školách, kde chybějící pracovníky je třeba nahrazovat různými formami zastupování, čímž trpí kvalita výuky a systematičnost ve výchově mladé generace. Náš výbor proto i do budoucna věnuje těmto otázkám zvýšenou pozornost, a bude sledovat jejich další vývoj, zejména v souvislosti s úsilím o zkvalitnění výuky a se zaváděním nových předmětů na školách. Zvláště pozitivně je třeba hodnotit, že byl plněn hlavní úkol na úseku školství a kultury, to znamená cílevědomé řízení v obnově socialistického obsahu výuky na školách a činnosti kulturních zařízení. Za to patří dík pracovníkům resortních ministerstev.

Oceňujeme rozhodnutí vlády ČSR o podpoře poskytované na restauraci a ochranu památek. Výnosy MATESa, věnované na tyto účely, napomáhají k zachování kulturního a historického dědictví pro příští generace. Máme za to, že památková péče si zasluhuje i širší a intenzívnější propagace ve všech sdělovacích prostředcích. Půjde nyní o to, aby obnoveným hodnotám byla věnována i zvýšená ochrana a péče. Budeme proto ve výboru nejen sledovat, jak je s prostředky na památkovou péči nakládáno, ale i jak je zabezpečována ochrana památek. Řada akcí, ať již v oblasti vlastní činnosti nebo výstavby a údržby jednotlivých zařízení, byla zařazena do volebních programů národních výborů. Některé z úkolů zařazených do volebních programů byly již splněny, jiné jsou ve stavu rozpracovanosti, u některých se však již v současné době vyskytují různé potíže s jejich realizací. S ohledem na politický význam a závažnost plnění volebních programů pokládáme za nutné, aby při sestavování plánu a rozpočtu na jednotlivá léta pětiletky byla věnována těmto akcím přední pozornost, aby se nepřipouštělo rozptylování prostředků na další akce, ale naopak aby se vyvíjel tlak na přednostní splnění akcí zařazených do volebních programů.

V souvislosti s projednáváním závěrečného účtu za rok 1971 pokládá kulturní a školský výbor v zájmu své informovanosti za potřebné, aby byl seznámen s tím, zda v roce 1972 se přistoupí k realizaci opatření v úpravě fyziologických norem školního stravování. Při projednávání jak 5. pětiletého plánu, tak i při schvalování rozpočtu za rok 1972 jsme byli seznámeni s tím, že v rozpočtové rezervě federace je s prostředky na tento účel počítáno a že realizace těchto opatření se předpokládá od 1. 9. 1972. Podle současných informací má být úprava fyziologických norem školního stravování opět oddálena. Poněvadž zprávy o připravované úpravě norem školního stravování pronikly do veřejnosti a setkáváme se s dotazy, zda bude k realizaci přistoupeno ještě v tomto roce, prosím, aby kulturní a školský výbor byl s dalším postupem těchto opatření seznámen.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, závěrem mého vystoupení mi dovolte, abych za kulturní a školský výbor vyslovil vládě ČSR uznání za odpovědný a cílevědomý přístup k zabezpečování úkolů vyplývajících z usnesení XIV. sjezdu KSČ, za rozhodný nástup k plnění 5. pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství ČSR.

Kulturní a školský výbor s přihlédnutím k docíleným výsledkům v roce 1971 doporučuje státní závěrečný účet ČSR za rok 1971 ke schválení. Ve své další práci rozvine KSČ úsilí, aby v příštích letech bylo dosaženo příznivých výsledků.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Slovo má poslanec Jaroslav Krajhanzl.

Poslanec Jaroslav Krajhanzl: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, projednáním státního závěrečného účtu dochází k závěrečnému zhodnocení výsledků, kterých bylo dosaženo na všech úsecích našeho společenského a hospodářského života v uplynulém roce. Považuji za nutné konstatovat, že tento dokument ukazuje významné úspěchy, kterých bylo v roce 1971 docíleno. Je odrazem úspěšné realizace politického kursu naší komunistické strany a jejího úsilí o konsolidaci a úspěšný rozvoj všech oblastí našeho života.

V souvislosti s projednáváním závěrečného účtu dovolte mi, abych se krátce zmínil o jedné z významných oblastí národohospodářské činnosti, o investiční výstavbě.

Ve zpracovaných dokumentech je vedle vcelku kladných zhodnocení znovu upozorňováno na některé jevy, které již léta v této oblasti přetrvávají. Faktem však zůstává, že v roce 1971 bylo proinvestováno více než 56,5 miliardy Kčs a že oproti roku 1970 zvýšení činí 350 miliónů Kčs. Byla uvedena do provozu řada významných kapacit, dokončeno 62 231 bytů. Přitom ovšem v bytové výstavbě bylo předáno o 8829 bytů méně než v roce 1970. Nadále, jak je konstatováno, dochází k růstu rozpočtových nákladů, prodlužují se lhůty výstavby u řady investic, vzrostla rozestavěnost u akcí nad 1,5 miliardy Kčs a objevily se i některé další negativní jevy.

Výbor pro plán a rozpočet se v průběhu I. pololetí letošního roku podrobně zabýval otázkou účinnosti současného systému řízení investiční činnosti. Bylo navštíveno několik projektových, investorských a dodavatelských organizací, provedena celá řada konsultací a souhrn získaných poznatků byl zpracován do materiálu, který výbor projednal a předkládá jej předsednictvu České národní rady. Vzhledem k tomu, že celá řada poznatků blíže ukazuje na jevy ve státním závěrečném účtu naznačené, chci alespoň některé z nich zvlášť zvýraznit.

Základním prvkem, který ze všech konzultací o současném systému řízení vyplynul, se jednoznačně ukazuje neujasněnost dlouhodobé koncepce rozvoje jednotlivých oborů, odvětví a oblastí. Tento stav má velmi vážný dopad na efektivnost investic, ale i co do lhůt a komplexnosti jejich využití. Neujasněnost dlouhodobé koncepce navozuje stav mnohdy ne zcela zdůvodněných rozhodnutí o realizaci investičních záměrů, mnohdy na základě pouze momentálních potřeb.

Další závažnou otázkou je problém technické úrovně našich investic. V žádném případě nelze říci, že by technická úroveň našich investic byla nízká. Ale je nutno konstatovat, že dlouhou dobu stávající příprava a realizace stavby přináší sebou buď konzervaci technické úrovně z momentu, kdy vznikl investiční záměr a projektová příprava anebo zvláště v některých oborech, mimořádně velký rozsah změn, které se potom promítají do růstu rozpočtových nákladů a lhůt výstavby. Závažným faktem, který byl ověřen, je, že u nás prakticky neexistuje stimul hmotné zainteresovanosti na zvýšení technické úrovně, zkrácení lhůt výstavby, nebo snížení rozpočtových nákladů. Naopak byli jsme u řady účastníků investičního procesu upozorněni, že vyvinutí mimořádné aktivity v těchto oblastech, které, jak všichni víme, jsou pro nás tak významné, znamená zvláště pro dodavatele spíše ekonomické ztráty nebo dokonce postih. V tomto směru zdůrazňuji, že prakticky neexistence hmotných stimulů v oblasti investiční činnosti již působí a může i do budoucna působit velmi negativně.

Dle mého názoru nelze vydávat pouze sankční a omezující opatření. Tato mohou donutit lidi dočasně se přizpůsobit podmínkám, ale velmi těžko mohou sankční a omezující opatření rozvinout nějakou větší iniciativu. Nechci zde hovořit o celé řadě dalších problémů, které jsou předmětem souhrnné zprávy pro předsednictvo České národní rady, ale chci se závěrem zmínit o jednom významném faktu, který v souvislosti s řešením problematiky investiční činnosti by bylo vhodné uvážit. Dnes již není pochyb, že investiční činnost je činnost profesní, která vyžaduje široké znalosti z oblasti techniky, organizace, ekonomie, práva a další. Všem je nám známo, že pracovat do této oblasti, především do útvaru investorů, tedy těch, kteří mají střežit hospodárnost investičního procesu, většinou lidé přicházejí při zahájení díla a po jeho dokončení odcházejí až na výjimky pracovat do jiné oblasti, většinou do nově vybudované investice.

Obměna kádrů v investiční činnosti, myslím, že nemá v národním hospodářství obdoby. Vzniká mnohdy dojem, jako by proces investiční činnosti mohl řídit každý. Základním faktem však zůstává, že investiční činnost jako národohospodářská činnost mimořádného významu nemá zatím profesně školené odborníky. Bylo by vhodné uvážit možnost výchovy základního kádru odborníků pro tuto oblast na vysokých či středních školách. Je jistě celá řada otázek, o kterých v souvislosti s investiční činností by bylo možno hovořit. Šlo mi však o to, abych zde zdůraznil potřebu dalšího posílení centrálního řízení této oblasti a dalšího zintenzivnění úsilí při odstraňování tzv. negativních jevů, které jsou již dlouhá léta známy, přitom však jen velmi ztěžka se napravují. Není pochyb o tom, že koncentrace úsilí na řešení problematiky této oblasti tak, jak byla stanovena na XIV. sjezdu strany a na plénu ústředního výboru v únoru letošního roku, přinese kladné výsledky. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Jaroslavu Krajhanzlovi. Dále bude diskutovat poslanec Oldřich Kubánek.

Poslanec Oldřich Kubánek: Vážené soudružky a soudruzi, vážená Česká národní rado, chtěl bych se několika málo slovy dotknout výsledků, kterých za minulý rok dosáhlo lesní a vodní hospodářství. Je pro mne velmi potěšitelné, že mohu konstatovat, že úkoly státního plánu a rozpočtu v tomto odvětví byly vcelku nejenom splněny, ale i žádoucím směrem překročeny. Plán výkonů lesního hospodářství byl splněn zhruba na 103 %, přičemž byly překročeny jak úkoly v pěstební činnosti, tak plánovaná výše těžby. Velmi závažnou skutečností je to, že nevznikly žádné obtíže při zásobování národního hospodářství surovým dřevem i při plnění úkolů v exportu, po celý rok bylo dostatek pohotových zásob prakticky ve všech sortimentech.

Šlo prakticky o prvý rok v posledních, možno říci 20 letech, kdy nedošlo k žádným poruchám v tomto směru, naopak, projevily se dokonce u některých sortimentů určité obtíže s odbytem, například u listnaté vlákniny, některých druhů nehroubí apod. Tyto obtíže se projevily i v I. čtvrtletí roku, což má někde i určitý zpětný vliv na postup probírkových prací v lesních porostech, které nejsou plněny, a na finanční výsledky lesních podniků. Ukazuje se znovu, že chybí takové zpracovatelské kapacity, s odpovídajícími parametry technologických postupu, které by byly schopny racionálně tyto slabší, zejména listnaté sortimenty dřeva mechanickou či chemickou cestou zpracovávat a zužitkovat. Ve všech ekonomicky vyspělých zemích se tento sortiment dřeva zpracovává a také v koncepci rozvoje našeho dřevozpracujícího a chemického průmyslu, mělo by být s tímto počítáno, jak jsme již několikrát ve výboru ČNR pro zemědělství a výživu požadovali.

Všechny úkoly splnilo lesní hospodářství s menším počtem pracovníků, než byl plánován a došlo ke značným relativním úsporám na nákladech na živou práci.

Také vodní hospodářství plánované úkoly za rok 1971 vcelku splnilo. Zatímco plán investic ústředně řízených vodohospodářských organizací byl překročen, plánované vodohospodářské investice národních výboru, přes značnou finanční podporu věnovanou na tyto účely z Fondu vodního hospodářství, zůstaly nesplněny.

I když na tomto úseku došlo ve srovnání s rokem 1970 k podstatnému zlepšení v plnění plánu vodohospodářských investic, jde o velmi nepříznivý jev, jelikož zde jde z větší části o investice podmiňující komplexní bytovou výstavbu. Na tomto úseku existuje mnoho nedostatků; na dvě z nich bych chtěl stručně upozornit. Především stále se vyskytují tendence ke zvyšování rozpočtových cen. Zavádění nových pracovních postupů a metod ve stavebních pracech má často za následek automatické zvyšování cen v porovnání s používáním klasických postupů a materiálů. Bylo by proto správné přistoupit k zavedení jasných ceníkových cen, aby se zamezilo těmto nežádoucím tendencím. U staveb vodovodních a kanalizačních se projevují i nejasnosti ve výkladu v pojmu závazných úkolů u staveb podmiňujících komplexní bytovou výstavbu.

Zatímco investoři jsou povinni zajišťovat akce podmiňující komplexní bytovou výstavbu přednostně, není tato zásada dodržována u dodavatelských organizací.

Značné nedostatky jsou ve výstavbě čistících stanic, a to jak městských, tak podnikových. Plán výstavby čistíren vod, který byl v průběhu roku 1970 několikrát redukován, se splnil pouze na 81,5 % a zůstávalo neproinvestováno na tomto úseku zhruba 93 miliónů Kčs. Za zvlášť ožehavou považuji skutečnost, že je stále oddalována výstavba odpadních vod ve Svitavách, kde je tím ohroženo zásobování Brna pitnou vodou, tj. Březovodský vodovod, a to přesto, že o tom několikrát bylo jednáno na úrovni České plánovací komise, ministerstva lesů a vodního hospodářství atd. a přesto, že jsme na vážnost celé této akce upozornili při jednání našeho výboru o rozvojových problémech brněnské městské aglomerace.

Obdobně je to s výstavbou čistírny vod v Havlíčkově Brodě, kde jde o ohrožení rekreační oblasti na Sázavě. Vzhledem k závažnosti vodohospodářských investic, vzhledem k tomu, jaký význam dávaly tomuto úseku volební programy Národní fronty v loňských všeobecných volbách, i vzhledem k uvedeným skutečnostem zařadil výbor pro zemědělství a výživu tuto problematiku do svého plánu činnosti na II. pololetí tohoto roku, kde se otázkami a rozborem plnění plánu vodohospodářských investic chceme hlouběji zabývat.

Závěrem svého vystoupení mně dovolte několik málo slov k celkovému plnění státního rozpočtu v odvětví lesního a vodního hospodářství.

Plán příjmů kapitoly "Lesní a vodní hospodářství" byl splněn na 107 % a z toho odvodů hospodářských organizací na 105 %; plánované výdaje na druhé straně byly splněny pouze na 94 %, takže výsledné saldo vztahů k státnímu rozpočtu bylo zlepšeno celkem o 371 miliónů Kčs. Je potěšitelné, že vzniklé lepší než plánované výsledky pramení nikoliv z tak zvaných společensky nežádoucích úspor, ale naopak že vznikly v položkách, kde je to v souladu s celostátní tendencí dosahovat zvýšenou efektivnost a uplatňovat socialistickou racionalizaci.

Znovu bych chtěl podtrhnout, že lesní a vodní hospodářství plní velmi důležité společenské poslání, kde celospolečenské funkce daleko převažují nad funkcemi ekonomickými. Z tohoto hlediska je třeba toto odvětví, strukturu jeho příjmů a výdajů posuzovat.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Oldřichu Kubánkovi. Než dám slovo dalšímu diskutujícímu, dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi, abych vám sdělil, že nás navštívila delegace poslanců francouzského Národního shromáždění. Členové delegace jsou členy skupiny francouzsko-československého přátelství ve francouzském Národním shromáždění a jsou členy francouzské skupiny Meziparlamentní unie. Byli pozváni k pobytu do ČSSR skupinou Meziparlamentní unie našeho Federálního shromáždění. Dovolte, abych vaším jménem delegaci mezi námi co nejupřímněji uvítal a popřál jejím členům, aby jejich pobyt v Československu byl co nejpříjemnější. /Potlesk./

Prosím, aby se ujal slova poslanec Jiří Fleyberk, připraví se poslanec Josef Miler.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP