11
Individuálních statistických podkladů, popř. za-
půjčení nebo postoupení technických pomůcek,
jichž bylo použito při zpracování dat pomocí vý-
početní techniky; přitom nesmějí narušit plnění
úkolů organizace, popř. nadřízeného orgánu.
§ 25
Aktivy dobrovolných spolupracovníků
(1) Orgány státní statistiky plní své úkoly
v úzké součinnosti s pracujícími a s jejich orga-
nizacemi a využívají jejich poznatků a zkušeností;
k tomu účelu si vytvářejí aktivy dobrovolných spo-
lupracovníků, jež jim napomáhají zejména při pro-
vádění prověrek správnosti údajů u zpravodaj-
ských jednotek a při výkonu poradenské činnosti
v oblasti sociálně ekonomických informací.
(2) Plnění úkolů, jimiž orgány státní statis-
tiky pověřují aktivy uvedené v odstavci 1, se po-
važuje za činnost v obecném zájmu.
§ 26
Ochrana individuálních údajů
Údaje ze statistických zjišťování týkající se
jednotlivých fyzických osob nesmějí být bez jejich
souhlasu zveřejňovány, ani komukoli sdělovány a
nesmí jich být použito pro jiné než statistické
účely.
§ 27
Povinnost mlčenlivosti
(1) Pracovníci orgánů státní statistiky i osoby
těmito orgány pověřené jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech tvořících státní, hos-
podářské nebo služební tajemství, o kterých se
dověděli při výkonu své činnosti. Povinnost mlčen-
livosti se týká
i dalších skutečností, jejichž ochra-
nu stanoví zvláštní předpisy.
(2) Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončeni
pracovního poměru nebo pověření.
(3) Povinnosti stanovené v odstavci 1 může
zprostit pracovníky Federálního statistického úřa-
du a jím pověřené osoby předseda Federálního
statistického úřadu, pracovníky ostatních orgánů
státní statistiky a osoby jimi pověřené předseda
příslušného ústředního statistického orgánu re-
publiky.
§ 28
Zásada oficiálnosti informací
(1) Sociálně ekonomické informace vydané ne-
bo ověřené orgány státní statistiky v rámci jejich
působnosti mají charakter oficiálních údajů. Fe-
derálnímu statistickému úřadu přísluší stanovit
metodiku prověřování výsledných údajů vydáva-
ných ve statistických publikacích.
12
(2) Mezinárodním organizacím a institucím
vládní povahy a statistickým úřadům jiných zemi
poskytuje sociálně ekonomické informace Fede-
rální statistický úřad. Jiné československé orgány
mohou poskytovat orgánům uvedeným v předchozí
větě sociálně ekonomické informace
jen po ově-
ření jejich správnosti Federálním statistickým
úřadem.
Oddíl VII
Zvláštní oprávnění
§ 29
Oprávnění souvisící s prováděním statistických
zjišťování a prověrek
(1) Pracovníci orgánů státní statistiky a pra-
covnici federálního ministerstva financi, popř. ji-
ných finančních orgánů i osoby těmito orgány po-
věřené mají v souvislosti s prováděním statistic-
kých zjišťování a prověrek jednotné informační
soustavy právo vstupovat při zachování přísluš-
ných bezpečnostních a zdravotních předpisů do
objektu, místností a ostatních prostorů, které jsou
předmětem nebo místem zjišťování nebo prověřo-
vání, požadovat potřebné informace a nahlížet do
podkladů a dokladů.
(2) Pracovníci uvedeni v odstavci 1 jsou opráv-
něni požadovat v rámci svých služebních úkolů
od pracovníků organizací vysvětlení a nahlížet do
podkladů (dokladů) těchto organizací.
(3) Informace, které obsahuji utajované sku-
tečnosti, směji být poskytnuty Jen těm pracovní-
kům, kteří mají k tomu písemné pověření.
(4) Oprávněni podle odstavce 1 přísluší též
Členům Federální statistické rady.
Sankce za porušení povinností v oblasti jednotná
informační soustavy
§ 30
(1) Orgány státní statistiky nebo federální mi-
nisterstvo financí, popř. jiné finanční orgány mo-
hou odpovědnému pracovníku organizace, který,
porušiv povinnosti stanovené tímto zákonem nebo
prováděcími předpisy k němu,
a) svým zaviněním ztížil nebo znemožnit orgá-
nům státní statistiky nebo federálnímu mi-
nisterstvu financí, popř. jiným finančním or-
gánům výkon dohledu nad
informační sousta-
vou organizaci nebo zavinil, že informace jsou
předloženy opožděně nebo jsou neúplně či
nesprávné, uložit pořádkovou pokutu do Kčs
1000, -,
b) zavinil hrubé nepořádky na některém úseku
informační soustavy organizací nebo prová-
děl nepovolená statistická zjišťování, uložit
pořádkovou pokutu do Kčs 3000, -.
13
(2) Pokuty podle odstavce 1 je možno uložit
jen do jednoho roku ode dne, kdy porušení sta-
novených povinnosti nebo závada byly zjištěny,
nejdéle však do dvou let ode dne, kdy k těmto
skutečnostem došlo. Ukládá je orgán státní sta-
tistiky nebo federální ministerstvo financí, popř.
jiný finanční orgán, který v mezích své působnosti
porušení stanovených povinností nebo závady
zjistil.
§ 31
Nesplní-li zpravodajská jednotka (§ 4 odst. 4)
úkoly vyplývající z její zpravodajské povinnosti,
jsou orgány státní statistiky oprávněny provést
zjištění potřebných údajů na její náklady.
§ 32
(1) Orgány státní statistiky nebo federální
ministerstvo financí, popř. jiné finanční orgány
jsou oprávněny uložit organizacím, aby ve stano-
vené lhůtě odstranily závady zjištěné při výkonu
dohledu nad stavem informační soustavy organi-
zací. Nebudou-li závady ve stanovené lhůtě od-
straněny, může orgán státní statistiky nebo fede-
rální ministerstvo financí, popř. jiný finanční or-
gán, který odstranění závad nařídil, uložit nejpoz-
ději do jednoho roku po uplynutí stanovené lhůty
organizaci pokutu až do výše Kčs 50 000, -.
(2) Pokutu do stejné výše mohou orgány státní
statistiky nebo federální ministerstvo financí, popř.
jiné finanční orgány uložit organizaci, která ne-
splní svou zpravodajskou povinnost stanovenou na
základě tohoto zákona
(§ 22).
§ 33
Při ukládání pokut podle § 30 a 32 postupují
orgány státní statistiky nebo federální minister-
stvo financí, popř. jiné finanční orgány podle usta-
novení správního řádu. Pokuty se odvádějí do stát-
ního rozpočtu podle územní působnosti orgánu,
který pokutu uložil.
Oddíl VIII
Závěrečná ustanovení
§ 34
Pro ministerstvo národní obrany stanoví Fe-
derální statistický úřad nebo federální minister-
stvo financí z ustanovení tohoto zákona výjimky
odůvodněné zvláštním charakterem činnosti toho-
to ministerstva. Obdobné opatření provede Fede-
rální statistický úřad nebo federální ministerstvo
financí, i pokud jde o bezpečnostní sbory minis-
terstev vnitra a sbory nápravné výchovy České so-
cialistická republiky a Slovenské socialistické re-
publiky. Výjimky z předpisů o statistice týkající
se zvláštních částí státních plánů, povoluje Státní
14
plánovací komise po projednání s Federálním sta-
tistickým úřadem; výjimky z předpisů o účetnictví
a kalkulaci povoluje federální ministerstvo financí.
§ 35
(1) Zásady pro vytváření a využívání Infor-
mační soustavy organizací stanoví vláda Česko-
slovenské socialistické republiky nařízením.
(2) Federální statistický úřad může vydat pro-
váděcí předpisy k ustanovením § 2 písm. d) až f),
§ 7 až 9, § 20, § 21, § 23, § 25, § 28 a s výjimkou
věcí patřících do působnosti federálního minister-
stva financí k § 3, § 15 až 18 a § 30.
(3) Federální ministerstvo financí může vydat
v dohodě s Federálním statistickým úřadem pro-
váděcí předpisy k ustanovením § 2 písm. a) až c)
(pokud jde o kalkulaci též v dohodě s Federál-
ním cenovým úřadem), k § 3 (účetní výkaznictví),
§ 14 a s výjimkou věcí patřících do působnosti Fe-
derálního statistického úřadu k § 15 až 18 a § 30.
§ 36
Zrušuji se:
1. zákon č. 23/1963 Sb., o lidové kontrole a o ná-
rodohospodářské evidenci,
1 pro obor náro-
dohospodářské evidence; až do dne nabytí
účinnosti zákonů národních rad upravujících
působnost statistických orgánů republik po-
stupuje se v otázkách této působnosti, pokud
nejsou upraveny zákonem o jednotné soustavě
sociálně ekonomických informaci, podle do-
savadních předpisů,
2. § 8 až 13 zákonného opatření předsednictva
Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změ-
nách v organizaci a působnosti některých
ústředních orgánů, pokud se týkají Federál-
ního statistického úřadu a Federální statis-
tické rady,
3. vyhláška č. 213/1953 Ú. l. (č. 253/1953 Ú. v. ),
o schvalování operativně statistických výkazů
a o povolování zvláštních statistických šetření,
4. § 1 až 3 zák. č. 170/1968 Sb., o některých opa-
třeních souvisejících s federativním uspořá-
dáním státu.
§ 37
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
15
Důvodová zpráva
k návrhu zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací
OBECNÁ ČÁST
Stupňující se složitost společenských vztahů
činí nezbytným zavádět do řízení vědecké metody,
zbavovat se subjektivismu a vycházet ze znalosti
skutečného vývoje ekonomiky a společnosti. Tato
znalost se musí opírat o objektivně zjištěná fakta
vyjádřená statistickými a ostatními poznávacími
sociálně ekonomickými informacemi.
Při sledování a hodnocení sociálně ekonomic-
kých jevů v socialistickém národním hospodářství
je třeba důsledně uplatňovat a dále rozvíjet zása-
dy, které již při vzniku prvního socialistického
státu formuloval a prosazoval V. I. Lenin pro
obor statistiky. Socialistická statistika má být po-
dle těchto zásad budována jako nezávislá, jednot-
ná a centralizovaná soustava, která slouží všem
orgánům strany i státu, veřejností, vědě a výzku-
mu. Informace o sociálně ekonomických jevech
mají postihovat všechny rozhodující stránky vý-
voje ekonomiky a společnosti i jejich zákonitosti
v duchu marxistické politické ekonomie.
Vývoj směřuje k tomu, že dílčí informace
o sociálně ekonomických jevech je třeba stále
více seskupovat, integrovat, a práce souvisící s je-
jich shromažďováním, přenosem a zpracováním ra-
cionalizovat s použitím moderních prostředků vý-
početní techniky.
Problém integrace sociálně ekonomických in-
formací řešily zčásti již některé naše dřívější
právní předpisy. Zákonem č. 116/1946 Sb., o jed-
notné organizaci podnikového početnictví, došlo
k integraci hlavních informací v podnikové ro-
vině bez propojení do národohospodářské sféry.
Tento systém zahrnoval účetnictví, kalkulaci
(předběžnou i výslednou), rozpočetnictví a pod-
nikovou statistiku. Pozdější úprava, provedená zá-
konem č. 108/1951 Sb., o organizaci národohospo-
dářské evidence, propojila podnikové informace,
doplněné ještě o tzv. operativně technickou evi-
denci, vertikálně s Informacemi vznikajícími v sy-
stému státní statistiky. Tím vznikl jednotný sy-
stém národohospodářské evidence, zahrnující tři
obory: operativně technickou evidenci, účetní evi-
denci a statistiku.
Právní úpravu provedenou zákonem č. 108/
1951 Sb., o organizaci národohospodářské eviden-
ce, recipovaly prakticky beze změny i pozdější
zákonné předpisy, tj. zákon č. 99/1961 Sb., o státní
kontrole, statistice a ostatních oborech národo-
hospodářské evidence, a zákon č. 23/1963 Sb., o li-
dové kontrole a o národohospodářské evidenci.
Zákon č. 23/1963 Sb., který v části týkající se
národohospodářské evidence platí v podstatě až
dosud, dnešním ani vývojovým podmínkám nevy-
hovuje. Rámcové ustanovení čl. 23 ústavního zá-
kona č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
také již opustilo označení "národohospodářská
evidence", a zavedlo nové označení "jednotná sou-
stava sociálně ekonomických informací".
Oblast sociálně ekonomických informací patří
podle čl. 8 tohoto ústavního zákona do společné
působnosti Československé socialistické republiky
a obou národních republik. V čl. 23 ústavního zá-
kona (ve znění novely č. 125/1970 Sb. ) jsou za-
kotveny věcné kompetence Československé socia-
listické republiky v oblasti sociálně ekonomických
informací, jejichž výkon svěřuje navrhovaný zá-
kon o jednotné soustavě sociálně ekonomických
informací jednak do působnosti Federálního sta-
tistického úřadu a jednak do působnosti federál-
ního ministerstva financí.
Ostatní činnosti v čl. 23 neuvedené, které je
nutno v oblasti sociálně ekonomických informací
vykonávat, patří podle zásady stanovené v čl. 9
ústavního zákona o československé federaci do
působnosti České socialistické republiky a Sloven-
ské socialistické republiky a jejich výkon přísluší
republikovým orgánům působícím v této oblasti.
Osnova zákona o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací respektuje tyto stěžejní
principy federace, podle nichž se vytvářejí dva
vzájemně ohraničené kompetenční okruhy pro
působnost Federálního statistického úřadu a fede-
rálního ministerstva financí na straně jedné a pro
působnost republikových statistických orgánů na
straně druhé.
Působnost Československé socialistické repub-
liky v oblasti sociálně ekonomických informací,
rámcově vymezená v ústavním zákoně o českoslo-
venské federaci, je rozvedena a konkretizována
v odd. II a IV osnovy zákona o jednotné soustavě
sociálně ekonomických informací (§ 7 až 11 a
§ 14).
Na Federální statistický úřad se nevztahuje
zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev. Některá ustanovení tohoto zákona
(zejména § 8) obsahují však principy, které bude
účelné aplikovat i na vztahy mezi Federálním
statistickým úřadem a oběma republikovými sta-
tistickými orgány. Je to zejména princip spolu-
práce těchto orgánů při přípravě návrhů zákonů
a jiných obecně závazných právních předpisů,
16
princip vzájemné součinnosti a koordinace při
plnění úkolů a odstraňování vyskytnuvších se ne-
dostatků atd. Předseda Federálního statistického
úřadu bude v rámci působnosti Federálního sta-
tistického úřadu projednávat návrhy opatření v ob-
lasti sociálně ekonomických informací před jejich
předložením vládě Československé socialistické re-
publiky s předsedy ústředních statistických or-
gánů republik, pokud se jich navrhovaná opatření
budou dotýkat; nedosáhne-li se dohody, bude před-
seda Federálního statistického úřadu informovat
vládu Československé socialistické republiky, kte-
rá rozhodne. Oprávnění Federálního statistického
úřadu vyžadovat si podklady potřebné pro výkon
jeho činnosti od ústředních statistických orgánů
republik (obdoba ustanovení § 8 odst. 3 zákona
č. 133/1970 Sb. ) je promítnuto do § 11 odst. 2 ná-
vrhu zákona o jednotné soustavě sociálně ekono-
mických informací.
Spolupráce Federálního statistického úřadu
s federálním ministerstvem financí, právě tak jako
úzká součinnost mezi Federálním statistickým
úřadem a republikovými statistickými orgány musí
být zárukou toho, aby i při rozdílení působnosti
a odpovědnosti mezi tyto orgány, byla v souladu
s Čl. 23 ústavního zákona o československé fede-
raci i s direktivou obsaženou zejména v realizač-
ní směrnici ÚV KSČ z května 1969 zajištěna jed-
nota celé soustavy sociálně ekonomických infor-
mací jak z hlediska její metodiky a srovnatelnosti
Informací, tak z hlediska chodu informační sou-
stavy a aby organizace práce všech orgánů půso-
bících v oblasti sociálně ekonomických informací
byla co nejracionálnější.
ZVLÁŠTNÍ ČÁST
Oddíl I
Základní ustanovení (§ 1-5)
Předmětem osnovy zákona jsou "poznávací so-
ciálně ekonomické informace", tj. informace slou-
žící k poznávání stavu a rozvoje ekonomiky a spo-
lečnosti, jichž se využívá k rozhodování a řízení na
všech stupních, k řešení vědeckovýzkumných pro-
blémů, k informování široké veřejnosti, popř. k ji-
ným společenským účelům.
Naproti tomu informace sloužící nikoli k pozná-
vání rozvoje ekonomiky a společnosti, nýbrž k jeho
určování a k stanovení úkolů v této oblasti, navr-
hovaný zákon neupravuje. Pro tuto oblast platí
zvláštní právní předpisy o plánování, financování,
o státním rozpočtu aj.
Podle § 1 odst. 3 návrhu nevztahuji se usta-
novení zákona o sociálně ekonomických informa-
cích také na případy následného využívání pozná-
vacích sociálně ekonomických informaci po jejich
zveřejnění, pro něž platí rovněž zvláštní předpisy.
To se týká předně tisku a ostatních hromadných
Informačních prostředků (zák. č. 81/1966 Sb., o pe-
riodickém tisku a o ostatních hromadných infor-
mačních prostředcích, a pozdější předpisy) a tzv.
vědeckotechnických informací (upraveno zatím
usnesením vlády ze dne 17. července 1959 č. 606,
o organizaci a řízení technických a ekonomických
informací).
Osnova předpokládá, že se dílčí okruhy infor-
mací nemohou ve složitém organismu moderní
společností nadále vyvíjet a působit izolovaně a že
je proto účelné spojit je v jeden Informační sy-
stém - jednotnou soustavu sociálně ekonomických
informací (jednotnou informační soustavu), uvnitř
které se vyloučí metodické rozdílnosti, neodůvod-
něné překrývání a vznik rozdílných informací
o týchž společenských jevech (§ 1 odst. 1).
Podle § 1 odst. 2 je jednotná informační sou-
stava jednak souhrnem
informací o sociálně eko-
nomických jevech a jednak souhrnem zdrojů, kde
tyto informace vznikají. Pokud jde o otázku zdrojů,
patří do jednotné informační soustavy dva základní
okruhy informací, a to
informace vznikající v jed-
notlivých socialistických i jiných organizacích
a tvořících tzv. informační soustavu organizací
a dále informace získávané za soubory organizací
a fyzických osob v nadpodnikové (národohospodář-
skej sféře.
K Informační soustavě organizací podle vyme-
zení v § 2 patří informace čerpané z oborů účet-
nictví, rozpočetnictví, kalkulace, statistiky a ope-
rativní evidence, popř. další Informace sociálně
ekonomického charakteru (jednotně vedené evi-
dence, jako je jednotná evidence pracujících, jed-
notně vedené pasporty a pod. ).
V § 4 stanoví návrh zákona orgány působící
v oblasti sociálně ekonomických Informací. Za jed-
notnost celého systému sociálně ekonomických
informací jsou podle návrhu odpovědny dva fede-
rální orgány, a to:
a) Federální statistický úřad, ústřední statistické
orgány republik a oblastní statistické orgány
republik vykonávají jako orgány státní statis-
tiky působnost v oblasti Informační soustavy
organizací, pokud jde o obory statistiky, ope-
rativní evidence a informací obsažených ve
zvlášť organizovaných evidencích, pasportech
a rejstřících a dále v oblasti
informací získá-
vaných za soubory organizací nebo fyzických
osob metodami statistického zjišťování a zkou-
mání,
b) federální ministerstvo financí vykonává pů-
sobnost v oblastí
informační soustavy organi-
zací pokud jde o obory účetnictví, rozpočet-
nictví a kalkulace a účetní výkaznictví.
17
Pokud jde o orgány státní statistiky, navazuje
osnova zákona na státní statistické orgány, jež pů-
sobily v Československé socialistické republice před
federalizací, k nimž patří kromě tři ústředních
statistických orgánů síť oblastních statistických
orgánů republik na krajské i okresní úrovni.
Tuto základní strukturu orgánů státní statisti-
ky i v oblasti výlučné působnosti republik je třeba
upravit federálním zákonem, jelikož i ústřední a
oblastní statistické orgány republik plní významné
úkoly pro potřebu federace, k čemuž musí být vy-
tvořeny shodné základní organizační a právní
předpoklady na celém území federace.
Orgány státní statistiky vykonávají působnost
v rozsahu vymezeném zákonem v oblasti sociálně
ekonomických informací jako svou hlavní činnost.
V rozsahu vymezeném zákonem působí v této
oblasti dále federální ministerstvo financí. Vedle
těchto orgánů vykonávají působnost v oblasti so-
ciálně ekonomických informací a zabezpečují po-
třeby jejich soustavy i ostatní ústřední orgány fe-
derace a obou republik, orgány středního článku
řízení a národní výbory; jejich působnost určují
zejména § 16 až 18. V některých případech platí
pro činnost těchto orgánů v oblasti sociálně eko-
nomických informací i zvláštní předpisy (např.
vydávání předpisů o statistice týkající se zvláštní
části státních plánů se řídí zákonem č. 145/
1970 Sb., o národohospodářském plánování). Řada
dalších úkolů v oblasti sociálně ekonomických in-
formací je zabezpečována jednotlivými organizace-
mi, a zpravodajské povinnosti při provádění statis-
tických zjišťování plní i jednotlivé fyzické osoby
(§ 15, 22, 23 a další).
V § 5 osnovy zákona se orgánům státní sta-
tistiky zajišťuje v mezích jejich působnosti při
zjišťování a vyhodnocování sociálně ekonomických
informací nezávislost na ostatních orgánech státní
správy federace i republik. Smyslem tohoto usta-
novení je vyloučit možný vliv jiných orgánů na
objektivní zjištění a interpretaci sledovaných sku-
tečností. Úkolem orgánů státní statistiky v rozsahu
jejich působnosti je nejen zjistit a zpracovat jed-
notlivě údaje o sociálně ekonomických jevech, ale
provést i jejich statisticko-ekonomický rozbor, tj.
vyhodnotit poznatky, které ze zjištěných faktů
objektivně vyplývají. Toto statistické vyhodnocení
nenahrazuje politickoekonomický rozbor, který
provádějí řídící orgány, jimž orgány státní statis-
tiky své informace předkládají.
Oddíl II
Federální statistický úřad
a Federální statistická rada (§ 6-12)
V působnosti Federálního statistického úřadu
uvedené v § 7-9 lze rozlišit dva základní okruhy.
Za prvé je to činnost, kterou Federální statistický
úřad v oblasti sociálně ekonomických informací
sám vykonává (organizování státních statistických
zjišťování, poskytování informací vládě, meziná-
rodním orgánům, koordinace činnosti všech orgánů
státní statistiky aj. ). Za druhé jsou to pravomoci,
jež Federálnímu statistickému úřadu příslušejí ve
vztahu k jiným orgánům a organizacím (zejména
stanovení metodiky pro statistiku v organizacích,
usměrňování jejich operativní evidence, vliv na
vývoj, rozmisťování a využívání výpočetní techni-
ky v národním hospodářství).
V oblasti metodiky určuje Federální statistic-
ký úřad metodiku statistiky organizací, jednotně
organizovaných pasportů, rejstříků a evidencí a
usměrňuje operativní evidenci organizací (§ 8).
Jeho úkolem je nejen metodiku stanovit, ale koor-
dinovat i praktickou činnost orgánů státní statis-
tiky při jejím uplatňování vůči organizacím, tj. při
metodickém řízení příslušných oborů jejich infor-
mační soustavy.
Vedle působnosti metodické povahy přísluší
Federálnímu statistickému úřadu vykonávat další
významné funkce, jež jsou shrnuty v ustanoveních
§ 9.
Vytvářet jednotný systém statistických zjišťo-
vání přísluší Federálnímu statistickému úřadu jako
orgánu, který spolu s federálním ministerstvem
financí odpovídá za jednotnost soustavy sociálně
ekonomických informací. Po věcné stránce je však
přitom Federální statistický úřad vázán potřebami
plánovacích orgánů a věcně příslušných ústředních
řídících orgánů.
Provádění statistických zjišťování patří v zá-
sadě do působnosti republikových statistických
orgánů. Podle § 9 písm. b) je však Federální sta-
tistický úřad oprávněn provádět přímo nebo pro-
střednictvím ústředních a oblastních statistických
orgánů republik statistická zjišťování u organizací
řízených federálními orgány a nutná zjišťování
určená k rychlému informování federálních orgá-
nů (bez ohledu na to, jsou-li zpravodajské jednot-
ky, u nichž se tato zjišťování provádějí, řízeny
orgány federálními nebo republikovými). Jde např.
o zjišťování, jež slouží k rychlému, jednorázovému
opatření některých informací pro potřeby fede-
rální vlády nebo jiných federálních orgánů.
V míře odpovídající zjišťováním prováděným
z federální úrovně bude Federální statistický úřad
v rozsahu své působnosti provádět i prověrkovou
činnost. K tomu účelu bude Federální statistický
úřad sestavovat ve spolupráci s Českým statistic-
kým úřadem a Slovenským statistickým úřadem
věcný a časový plán prověrek. Opatření, jež bude
třeba provést na základě prověrek Federálního
statistického úřadu, budou realizovat Český statis-
tický úřad a Slovenský statistický úřad.