18

Federálnímu statistickému úřadu přísluší také
působnost v otázce organizace oblastních statistic-
kých orgánů republik. Podle § 9 písm. e) je úko-
lem Federálního statistického úřadu stanovit v do-
hodě s ústředními statistickými orgány republik
jednotné zásady pro organizaci těchto orgánů. Ro-
zumí se tím především vytváření vhodné sítě ob-
lastních statistických orgánů republik a řešení
otázek jejich základní organizační struktury, nikoli
však stanovení jejich vnitřní organizace a úpravy
jejich činnosti.

Podle § 9 písm. f/ určuje Federální statistický
úřad koncepci rozvoje výpočetní techniky, ale jen
v rámci orgánů státní statistiky. Dbá především
na to, aby byla síť těchto orgánů i podniků jim
podřízených vybavována výpočetní technikou rov-
noměrně a proporcionálně a aby se technické zá-
kladny využívalo co nejracionálněji. S ohledem na
vysoký podíl zpracovatelské činnosti, prováděné
nebo zadávané orgány státní statistiky, v oblasti
sociálně ekonomických informací, je třeba zajistit
využití zkušeností těchto orgánů též tím, že bude
Federálnímu statistickému úřadu umožněno účast-
nit se řešení problémů týkajících se vývoje, roz-
misťování a využívání výpočetní techniky pro zpra-
cování sociálně ekonomických informací v celém
národním hospodářství, a to formou součinnosti
s věcně příslušnými ústředními orgány.

Jelikož některé činnosti, zejména hromadné
práce technické povahy (zpracování, reprodukce
a publikace informací), jsou nutné pro Federální
statistický úřad i pro ústřední statistické orgány
republik a mohou být racionálnějí vykonávány
společně, stanoví se v § 9 písm. h), že výkon čin-
ností tohoto druhu se organizuje na jednom místě,
a to při Federálním statistickém úřadě (v souladu
se zásadami schválenými předsednictvy vlád ČSSR,
ČSR a SSR dne 30. 7. 1969).

Charakter jednotné informační soustavy a její
úzký vztah ke všem oblastem společenského života
předpokládá součinnost orgánů státní statistiky a
federálního ministerstva financí se všemi věcně
příslušnými orgány. Proto se otázka spolupráce
s ústředními orgány upravuje v samostatném § 10
osnovy, a to zejména ve vztahu k úkolům, které
vyplývají z určování metodiky a vytváření systému
statistických zjišťování.

Právě tak úzká spolupráce bude existovat
i mezi Federálním statistickým úřadem a republi-
kovými statistickými orgány, jelikož dělba působ-
nosti mezi nimi neznamená vzájemnou izolaci,
nýbrž naopak stálou součinnost, zejména vzhle-
dem k vysokému stupni provázanosti úkolů v ob-
lasti sociálně ekonomických informací, které jsou
v působnosti orgánů státní statistiky. Tam, kde je
zapotřebí intenzivnějšího stupně spolupráce mezi
Federálním statistickým úřadem a republikovými

statistickými orgány, jsou forma i stupeň spolu-
práce v jednotlivých ustanoveních zákona výslovně
předepsány [srvn. např. § 9 písm. b), e)]. Podle
§ 11 odst. 1 je Federální statistický úřad v souladu
s čl. 85 ústavního zákona o československé fede-
raci oprávněn pověřovat podle potřeby ústřední
statistické orgány republik plněním úkolů patřících
do jeho oboru působnosti. Podle § 9 písm. h) bude
Federální statistický úřad - jak bylo již uvedeno
- v dohodě s ústředními statistickými orgány re-
publik organizovat společný výkon některých čin-
ností pro vlastní potřebu i pro potřebu ústředních
statistických orgánů republik.

Podrobnější vymezení úkolů Federálního sta-
tistického úřadu a zásad jeho činnosti může upra-
vit statut tohoto úřadu, schválený vládou Česko-
slovenské socialistické republiky.

Vzhledem k tomu, že činnost Federálního sta-
tistického úřadu zasahuje do celé oblasti eko-
nomických a ostatních společenských jevů, při
jejichž sledování a hodnocení vznikají složité
problémy, je třeba, aby základní předpoklad této
činnosti, tj. stanovení plánu statistických zjišťování
a plnění některých dalších úkolů bylo zabezpečo-
váno ve spolupráci se širokým okruhem vysoce
kvalifikovaných a informovaných spolupracovníků
(zejména zástupců jiných orgánů státní správy a
jednotek, od nichž se informace požadují). Tomuto
účelu bude podle § 12 sloužit Federální statistická
rada, která byla zřízena již zákonem č. 170/1968 Sb.,
o některých opatřeních souvisejících s federativ-
ním uspořádáním státu.

Jde o zvláštní typ poradního orgánu, jehož
úkoly a způsob práce upraví statut Federální sta-
tistické rady, který schválí vláda Československé
socialistické republiky.

Někteří členové Federální statistické rady jsou
určeni přímo navrhovaným zákonem, ostatní bude
jmenovat vláda Československé socialistické repub-
liky. Na rozdíl od § 2 zák. č. 170/1968 Sb. nesta-
noví navrhovaný zákon o jednotné soustavě so-
ciálně ekonomických informací zásadu stejného
zastoupení občanů obou republik, ani způsob
jmenování a odvolávání jejích členů. Vychází se
z nového pojetí federálních orgánů uplatněného
v novelizovaném ústavním zákoně o českosloven-
ské federaci a v zákoně o působnosti federálních
ministerstev. Ponechává se vládě Československé
socialistické republiky, aby sama při výběru členů
Federální statistické rady dbala na přiměřené za-
stoupení obou republik. Návrhy na jmenování a
odvolávání členů Federální statistické rady budou
vycházet z dohody předsedů všech tří ústředních
statistických orgánů; bude se přitom přihlížet ne-
jen k hlediskům odbornosti a zastoupení různých
orgánů a organizací, ale i k hledisku zastoupení
obou republik.


19

Ve statutu Federální statistické rady může být
upravena též otázka řešení rozporů, jež by při
jednání rady mohly vzniknout.

Oddíl III
Ústřední statistické orgány republik (§ 13)

Podle současného právního stavu je ústředním
statistickým orgánem v České socialistické repub-
lice Český statistický úřad (§ 2 odst. 1 zák. ČNR
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústřed-
ních orgánů státní správy České socialistické re-
publiky) a ve Slovenské socialistické republice
Slovenský statistický úřad (§ 2 zák. SNR č. 207/
1968 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy Slovenské socialistické repub-
liky).

Ustanovení § 13 o působnosti ústředních sta-
tistických orgánů republik se omezuje v podstatě
na stanovení jejich funkce při plnění úkolů pro
potřeby federace.

Podrobné stanovení organizace a postavení
ústředních statistických orgánů republik (i oblast-
ních statistických orgánů republik) a jejich působ-
nosti ve vztahu k řídícím orgánům republik bude
předmětem právní úpravy má úrovni republik.
Úkolem ústředních statistických orgánů republik
bude zejména vypracovávání bilancí národního
(hospodářství za republiku, vypracovávání prognóz
dalšího vývoje, poskytování potřebných informací
(i jednotně zjišťovaných a zpracovávaných údajů,
doplňkových statistických zjišťování atd. ) vládě
republiky a ostatním republikovým orgánům za
jimi řízenou oblast apod. Při stanovení působnosti
těchto orgánů bude třeba zabránit duplicitám a za-
bezpečit v potřebné míře jednotu a srovnatelnost
sociálně ekonomických informací v celé Česko-
slovenské socialistické republice.

Oddíl IV
Federální ministerstvo financi (§ 14)

V oblasti metodiky řídí federální ministerstvo
financí metodiku účetnictví, rozpočetnictví a kal-
kulace a účetních výkazů. Za účelem uplatňování
jednotnosti celého systému sociálně ekonomických
informací postupuje federální ministerstvo financí
při metodickém řízení uvedených oborů informační
soustavy organizací v dohodě s Federálním sta-
tistickým úřadem. Metodiku účetního výkaznictví
včetně vzorů účetních výkazů stanoví federální mi-
nisterstvo financí rovněž v dohodě s Federálním
statistickým úřadem. Kromě toho při metodickém
řízení kalkulace postupuje federální ministerstvo
financi též v dohodě s Federálním cenovým úřa-
dem.

Federálnímu ministerstvu financí přísluší také
dohled nad realizací opatření vydávaných v oblasti
spadající do jeho působnosti ve všech organiza-
cích a je oprávněno prověřovat stav oborů infor-
mační soustavy organizací uvedených v předcho-
zím odstavci a vyžadovat si k tomu účelu potřebně
podklady.

Oddíl V

Úkoly orgánů a organizaci v oblasti sociálně
ekonomických informací (§ 15-18)

Významnou úlohu v oblasti sociálně ekonomic-
kých informací mají nejen orgány státní statistiky
a federální ministerstvo financí, ale i podniky,
družstva, organizace nevýrobní sféry a všechny
ostatní organizace i orgány jim nadřízené, jejichž
činnost, výsledky hospodaření a další skutečnosti
se sledují a hodnotí. Poznávací sociálně ekonomic-
ké informace v každé organizaci mají rovněž tvořit
integrovaný systém - informační soustavu orga-
nizace, která slouží v prvé řadě organizaci samé,
současně však musí zajišťovat i potřeby vyšších
orgánů. Vůči orgánům státní statistiky a federál-
nímu ministerstvu financí, popř. jiným orgánům
oprávněným požadovat informace, plní organizace
funkci zpravodajských jednotek (§ 4 odst. 4) a
mají v tomto směru tzv. zpravodajskou povinnost,
kterou vymezuje § 22.

Aby byl zabezpečen pořádek a plnění povin-
ností uložených organizacím v oblasti sociálně
ekonomických informací, je třeba, aby péče o vy-
tváření a rozvoj informační soustavy organizací
a dohled nad plněním jejich úkolů vykonávaly
vedle orgánů státní statistiky a federálního minis-
terstva financí i orgány nadřízeně po organizační
linii. V tomto směru se v osnově zákona stanoví
úkoly řídících orgánů, tj. věcně příslušných ústřed-
ních orgánů a úkoly orgánů středního článku ří-
zení.

Úkoly řídících orgánů v oblasti sociálně eko-
nomických informací nejsou ve všech případech
stejné. V odvětvích, kde bylo předkládání a zpra-
cování státních výkazů a šetření "centralizováno"
k orgánům státní statistiky, jsou úkoly resortů
podstatně užší než v odvětvích, kde se informace
předkládají a zpracovávají po organizační linii
(např. v odvětvích stavebnictví, obchodu, zdravot-
nictví a v ostatních nevýrobních odvětvích). Proto
se v § 16 odst. 2 [zejména v písm. b) a d)] upra-
vují úkoly ústředních orgánů diferencovaně. Ob-
dobně u orgánů středního článku řízení v § 17 odst.
1 písm. c).

Oddíl VI
Práva a povinnosti při vytváření a využívání

jednotné informační soustavy (§ 19-28)

K tomu, aby veškerá statistická zjišťování tvo-
řila účelně uspořádaný systém, je zapotřebí, aby


20

orgány státní statistiky regulovaly i ta zjišťování,
která samy neprovádějí. Jelikož dosud platná vy-
hláška č. 213/1953 Ú. l, o schvalování operativně
statistických výkazů a o povolování zvláštních
statistických šetření, je již v některých směrech
překonána, řeší osnova zákona schvalování statis-
tických zjišťování, prováděných jinými orgány než
orgány státní statistiky, nově (§ 20 a 21). Pone-
chává přitom větší prostor pro individuální posu-
zování konkrétních případů.

Pojem statistického zjišťování osnova zákona
nedefinuje. V nejširším pojetí lze jím rozumět
požadování jakýchkoli kvantitativních nebo kvali-
tativních údajů pro účely poznání sociálně eko-
nomických jevů hromadně povahy ve smyslu
§ 1 (poznávací sociálně ekonomické informace).
Zvláštním případem zjišťování údajů o sociálně
ekonomických Jevech pro účely poznání je účetní
výkaznictví, jehož metodiku stanoví federální mi-
nisterstvo financí v dohodě s Federálním statistic-
kým úřadem.

O statistické zjišťování nejde, Vyžaduje-li si
nějaký orgán od jednotlivých osob nebo organizací
údaje pro účely správního nebo jiného řízení, jež
se statisticky nezpracovávají nebo jež slouží sta-
tistickým účelům až v druhé řadě (sekundární sta
tistická zjišťování). K případům tohoto druhu patří
např. vyžadování údajů za minulost nebo očeká-
vanou skutečnost v návrzích národohospodářských
plánů, v příslušných plánovacích podkladech a pro
sestavení státních závěrečných účtů, předkládání
daňových přiznání nebo požadování jiných infor-
mací potřebných k zjišťování a kontrole vztahů
jednotlivých organizací nebo obyvatelů k státnímu
rozpočtu, opatřování doplňujících informací o hos-
podářské činnosti, potřebných k určení správné
výše daní, odvodů, dotací, intervencí apod., získá-
vání údajů o rozepsaných závazných úkolech, zá-
vazných limitech a o jiných opatřeních národohos-
podářských plánů, ověřování, zda hospodářské
plány organizací zabezpečují cíle, směry, závazné
úkoly a závazné limity národohospodářských plá-
nů aj.

V § 22 se stanoví obecná zpravodajská povin-
nost. Jde o institut, který se v předpisech o statis-
tice prakticky uplatňuje na celém světě. Povinnost
poskytovat orgánům státní statistiky požadované
údaje mají jak všechny orgány a organizace, tak
i fyzické osoby - obyvatelé státu (nikoli tedy jen
občané státu, ale obyvatelé v nejširším pojmu -
i bezdomovci a cizí státní příslušníci) s výjimkou
osob požívajících diplomatických imunit a výsad.
Stanovení zpravodajské povinnosti i pro akce pro-
váděné jinými orgány a organizacemi je odů-
vodněno jednak tím, že schválením, které udělí
příslušný orgán státní statistiky, je ověřena a po-
tvrzena účelnost, potřebnost i odborná úroveň

zjišťování, a jednak tím, že orgány státní statistiky
budou podle potřeby používat i informací čerpa-
ných ze zjišťování prováděných jinými orgány pro
svou analytickou činnost, takže mají přímý zájem
na jejich úplnosti a správnosti.

Orgánům státní statistiky se však umožňuje
povolit zjišťování podle okolností i bez založení
zpravodajské povinnosti, takže sdělení údajů je
v takovém případě dobrovolné.

Základním předpokladem pro to, aby orgány
státní statistiky mohly zpravodajskou povinnost
každému subjektu určit, je, že musí mít stále úplný
přehled o všech organizacích, které v jejich územ-
ních obvodech působí. Proto se organizacím ukládá
(§ 23 odst. 1) hlásit svůj vznik, změnu a zánik
oblastnímu orgánu státní statistiky republiky,
v jehož obvodě mají své sídlo. Toto ustanovení se
nevztahuje na organizace, jež se zapisují do pod-
nikového rejstříku, jelikož podle zák. č. 72/1970 Sb.,
o některých opatřeních týkajících se podnikového
rejstříku, budou orgány státní statistiky dostávat
opisy hlášení o vzniku a zániku organizací.

Zákon také poprvé ukládá orgánům státní sta-
tistiky povinnost stanovit obyvatelům Českosloven-
ské socialistické republiky pro statistické a evi-
denční účely rodné číslo (§ 23 odst. 2). Tímto opa-
třením se vytvářejí předpoklady pro zavádění evi-
dence obyvatelů na základě nové techniky namísto
jmenné evidence. Zásady pro přidělování rodných
čísel bude určovat Federální statistický úřad.

V některých případech, zejména pro určité
speciální analýzy a pro víceúčelové využívání exis-
tujících již podkladů, umožňuje se (§ 24) orgánům
štábní statistiky získávat od organizací a orgánů
jim nadřízených individuální statistické podklady
a potřebné technické pomůcky. Pod pojmem "tech-
nické pomůcky" se rozumějí např. děrné štítky,
děrné a magnetické pásky, projekty, programy
apod., nikoli však prostředky výpočetní techniky
samy (stroje).

Vzhledem k širokému rozsahu a zaměření čin-
nosti orgánů státní statistiky je třeba, aby tyto
orgány využívaly zkušeností pracujících a opíraly
se o jejich poznatky plynoucí z praktické činnosti
podniků, závodů, národních výborů apod. Proto
osnova zákona ustanovením § 25 umožňuje orgá-
nům státní statistiky, aby si k zabezpečování ně-
kterých svých úkolů zřizovaly aktivy dobrovol-
ných spolupracovníků. S ohledem na jejich cha-
rakter a celospolečenskou závažnost se plnění
úkolů, jimiž budou tyto aktivy pověřovány, po-
važuje za činnost v obecném zájmu (§ 124 odst. 1
zákoníku práce).

Při zjišťování u obyvatelstva je nutno čelit
možné nedůvěře vůči orgánům provádějícím zjiš-


21

ťování a předcházet tak sdělování nepravdivých
údajů. Proto právní normy o statistice většiny zemí
obsahují záruku, že individuálních údajů, které
občané statistickým orgánům sdělí, nebude použito
k jiným účelům než ke statistickému zpracování,
při němž jsou údaje za jednotlivé osoby sečteny
nebo jinak zpracovány, takže se již nedají vzájem-
ně rozlišit a identifikovat. Poskytnutím této záruky
se upevňuje v občanech důvěra ke statistice, což
je důležitá podmínka správnosti statistických in-
formací.

Také osnova zákona upravuje ochranu indivi-
duálních údajů (§ 26) a doplňuje ji dále i povin-
ností mlčenlivosti (§ 27), jež se vztahuje nejen
na individuální údaje obyvatelů a skutečnosti
tvořící státní, hospodářské nebo služební tajemství,
ale i na další skutečnosti, jejichž ochranu stanoví
zvláštní předpisy (jako např. výše vkladů jednot-
livých občanů u peněžních ústavů apod. ).

V § 28 se poprvé právně řeší otázka oficiál-
nosti informací vydaných nebo ověřených orgány
státní statistiky a vytváří se presumpce jejich
správnosti v případech, kdy by o týchž skutečnos-
tech byly různými orgány vydány různé údaje.
Tímto ustanovením se má čelit nejistotě, který
údaj v takovýchto případech o nějakém sociálně
ekonomickém jevu platí.

Oddíl VII
Zvláštní oprávnění (§ 29-33)

Obdobně, jako je tomu u pracovníků jiných
orgánů státní správy (např. ústředních plánova-
cích orgánů], je třeba poskytnout i pracovníkům
orgánů státní statistiky, federálního ministerstva
financí, popř. jiných finančních orgánů s ohledem
na povahu jejich činnosti oprávnění vstupovat
v souvislosti se statistickým zjišťováním nebo pro-
váděním prověrek do prostorů, jež jsou předmětem
nebo místem zjišťování nebo prověřování. Tomu
slouží ustanovení § 29 osnovy zákona.

Pokud jde o sankce, jež navrhovaná osnova
zákona umožňuje uložit za porušování předpisů
o sociálně ekonomických informacích, navazuje se
v podstatě na stav upravený dosud zák. č. 23/
1963 Sb. (§ 36 a 37 tohoto zákona). Sleduje se ze-
jména ten cíl, aby orgánům státní statistiky, fede-
rálnímu ministerstvu financí, popř. jiným finanč-
ním orgánům byla poskytnuta možnost urychle-
ného a operativního postihu zejména v případech,
kdy bez zjednání okamžité nápravy by byla ohro-
žena úplnost a správnost informací potřebných
pro řízení na vyšších stupních

Oddíl VIII

Závěrečná ustanovení (§ 34-37)

S ohledem na specifické podmínky a charak-
ter činnosti Československé lidové armády, bez-
pečnostních sborů a sborů nápravné výchovy
umožňuje navrhovaná osnova Federálnímu statis-
tickému úřadu a federálnímu ministerstvu financí
stanovit pro ministerstvo národní obrany, minister-
stvo vnitra, popř. ministerstva spravedlnosti po-
třebné výjimky z ustanovení zákona (§ 34).

V prováděcích předpisech, které budou v rám-
ci své působnosti oprávněny vydávat Federální
statistický úřad podle § 35 odst. 2 a federální
ministerstvo financí podle § 35 odst. 3, půjde ze-
jména o tyto otázky:

a) stanovení podrobnějších předpisů pro obory
informační soustavy organizací, pro provádění
inventarizací hospodářských prostředků apod.;

b) zavádění výkazů nebo provádění jiných statis-
tických zjišťování,

c) stanovení způsobu, forem a lhůt pro sestavo-
vání, předkládání, kontrolu a zpracování sta-
tistických informací,

d) zavádění jednotných klasifikací a číselníků a
stanovení způsobu jejich využívání,

e) stanovení způsobu vedení jednotných evidencí,
rejstříků, pasportů apod.,

f) stanovení jednotných zásad pro prověřování
správnosti a věrohodnosti informací a stavu
informační soustavy organizací,

g) koordinace rozvoje mechanizovaného a auto-
matizovaného zpracování sociálně ekonomic-
kých informací v národním hospodářství,

h) stanovení podrobnějších předpisů pro schva-
lování statistických zjišťování prováděných ji-
nými orgány a pro vytváření dílčích systémů
zjišťování u věcně příslušných ústředních or-
gánů,

ch) stanovení postupu při hlášení vzniku, změn
nebo zániku organizací,

i) vytváření aktivů dobrovolných spolupracov-
níků,

j) stanovení postupu při ověřování správnosti
informací poskytovaných mezinárodním orga-
nizacím,

k) stanovení zásad pro přidělování rodných čísel,

l) stanovení postupu a podrobnějších zásad pří
ukládání sankcí za porušení povinnosti v ob-
lasti jednotně informační soustavy.

V bodě 1 zrušovacího ustanovení (§ 36) se
umožňuje používat až do vydání zákonů národních


22

rad o působnosti statistických orgánů republik ně-
kterých ustanovení zákona č. 23/1963 Sb., o lidové
kontrole a o národohospodářské evidenci. Jde kon-
krétně o ustanovení, jimiž se až dosud podpůrně
řidí působnost Českého statistického úřadu, Slo-
venského statistického úřadu i krajských a okres-
ních orgánů těchto úřadů (zejména § 5 a 28 zák.
č. 23/1963 Sb. ), jelikož v zákonech národních rad
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické republiky a Slo-

venské socialistické republiky se působnost nově
zřízených republikových orgánů přímo neupravuje,
nýbrž se odkazuje na dosavadní předpisy [§ 21
zák. ČNR č. 2/1969 Sb., § 11 zák. č. 207/1968 Sb. /.

Navrhovaný zákon o jednotné soustavě sociál-
ně ekonomických informací nevyvolá zvýšené fi-
nanční náklady; naopak se předpokládá, že navr-
hovanou úpravou bude vytvořen předpoklad k další
racionalizaci řídící činnosti.

V Praze dne 28. ledna 1971

Dr. Štrougal v. r.

předseda vlády ČSSR

StT l - 36010-71


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP