Účinnosť výskumu je určovaná
množstvom faktorov, ako sú: úroveň výrobných
síl spoločnosti, procesy vzájomného
pôsobenia vedy a techniky, mnohostranné vzájomné
pôsobenie prírodných a spoločenských
vied, ekonomické, sociálne a politické zriadenie
spoločnosti, vzťah štátu k vede, stav
vysokoškolského vzdelania, koordinácie a výskumu,
činnosť spoločenských organizácií
pomáhajúcich vede a technike, úroveň
medzinárodnej deľby práce a spolupráce
vo vede a technike.
Vzhľadom na túto zložitosť vzájomných
vzťahov i na mimoriadny význam pre ďalší
rozvoj spoločnosti je nezbytné voliť účinnú
formu celo- štátneho riadenia pri zavádzaní
vedeckotechnických poznatkov do praxe.
Treba veľmi kladne hodnotiť, že materiál
pokladá za základný nástroj realizácie
technického rozvoja národohospodársky plán.
Zodpovedá to plne podmienkam riadenia socialistického
štátu a využíva ich prednosti. Cesta prostredníctvom
hospodárskeho plánu je najefektívnejší
spôsob rýchlej materializácie vedeckých
poznatkov, o čo nám predovšetkým ide.
Skrátenie tejto cesty rozhoduje dnes všeobecne o ekonomickom
progrese spoločnosti.
Tento prístup nám dozaista pomôže nájst
spôsob, ako stimulovať záujem o realizáciu
vedeckotechnických poznatkov vo výrobnej sfére,
a bude viest centrálne riadiace i plánovacie orgány
k plnému využívaniu nových poznatkov.
Veď práve vzťah medzi vyriešenými
problémami a ich materializáciou do výroby
je kardinálnou otázkou plného uplatnenia
vedy ako výrobnej sily. Čo je napríklad platné,
ak sú vedecky vyriešené mnohé otázky
veľmi efektívnej výživy hospodárskych
zvierat, keď v pláne nie sú zaistené
potrebné komponenty. Čo je platné, keď
je vyriešený moderný technologický proces
výroby a plán nepočíta s jeho realizáciou.
Sú to iste zjednodušené príklady, lebo
ide o zložitý komplex výberového prístupu
z hľadiska možností národného hospodárstva,
ale potvrdzujú, že plán je rozhodujúcim
činiteľom pri realizácii technického
rozvoja.
Predložený materiál pokladám za dobrý
základ, ktorý vytvára podmienky pre postupné
formulovanie solídnej vednej politiky štátu,
riadenie a koordináciu činnosti celej vedeckotechnickej
základne. Treba však už dnes dať do vena
vládnemu výboru pre rozvoj vedy a techniky nutnosť
rýchleho formulovania základného obsahového
i perspektívneho zamerania československej vedy
i jej zapojenia do socialistickej integrácie a predložiť
takýto materiál najvyšším straníckym
a štátnym orgánom.
Navrhujem na základe rokovania Kultúrneho výboru
Snemovne národov, aby bolo odporučené vláde
predložený návrh na jednotnú ústavu
plánovitého riadenia vedy a techniky v ČSSR
schváliť.
Předsedající místopředseda
SN Kouba: Děkuji poslanci Boďovi, hovořit
bude poslanec Lbl, připraví se poslanec Kompiš.
Poslanec prof. ing. Lbl, DrSc.: Vážená
Sněmovno národů, vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, z úvah
o dlouhodobém rozvoji naší ekonomiky vyplývá
jedna nesporná skutečnost. Ukazuje se, že nejvýznamnějším
omezujícím faktorem v dlouhodobé perspektivě
budou zdroje pracovních sil. Ve výrobní sféře
to tedy znamená zabezpečovat veškeré
zvýšení výroby růstem produktivity
práce, a to prostřednictvím důsledného
využívání vědy a techniky v praxi.
Připomínám to v souvislosti s projednáváním
zprávy o pětiletém plánu RVT proto,
abychom si všichni uvědomili, že pro náš
další hospodářský rozvoj není
prostě jiné cesty než ta, která vede
složitými úskalím moderní vědy
a techniky a její realizace.
V ČSSR existují reálné předpoklady
pro to, aby se uplatnil efekt z úspěšného
vědeckotechnického procesu, neboť
- existuje poměrně dobře vyvinutá výzkumná a vývojová základna
s dostatečným tvůrčím potenciálem,
- bylo dosaženo dostatečné koncentrace průmyslu,
- byly vybudovány potřebné projektové
a inženýrské kapacity,
- existuje soustava technickoekonomických a vědeckých
informací,
- existuje soustava orgánů pro řízení
vědeckotechnického rozvoje.
Jestliže stále pociťujeme nedostatky především
v oblasti uplatňování výsledků
vědy a výzkumu ve výrobě, pak je to
především proto, že zmíněné
složky dosud zatím netvoří zcela ucelený
systém a tedy jako takový systém pracují
s nízkým efektem.
Chtěl bych přitom konstatovat, že ve všech
průmyslově vyspělých zemích,
ke kterým i my nepochybně patříme,
se v posledních letech projevují obtíže
s realizováním nových výsledků
vědy a výzkumu. Na nejrůznějších
úrovních vznikají situace, že věda
a výzkum přicházejí se slibným
výrobkem, avšak nemohou vzbudit často zájem
hospodářského vedení do té
míry, aby toto vedení uvolnilo potřebné
prostředky pro efektivní uvedení výrobku
k uživateli. I když i u nás se novým výrobkům
věnuje značná pozornost, očekáváme,
že přechod z vývoje do výroby a na trh
proběhne automaticky jako součást běžného
řízení. K tomuto automatickému přechodu
však nedochází, vzniká řada problémů,
které vedou ke konfliktům, které končí
vzájemnými kritikami.
Směrem k výzkumu: ze strany výroby a obchodu,
že výrobek nelze za daných podmínek
vyrobit či prodat, kritiku výroby ze strany výzkumu,
že nemá smysl a pochopení pro novou věc,
kritiku obchodu ze strany výroby a výzkumu, že
výrobek neumí prodat atd.
Domnívám se, že by bylo užitečné
více šetřit vzájemnými kritikami
a pokusit se v duchu našeho hospodářského
systému, do kterého dnes věda a výzkum
patří, udělat vše pro to, aby překážky,
jež se nepochybně vyskytují, byly plynule odstraňovány.
Nechtěl jsem přirozeně v tomto úvodu
svého diskusního příspěvku
analyzovat situaci v celém vědeckotechnickém
rozvoji. Považuji však za vhodné upozornit na
některé skutečnosti právě dnes,
kdy se rozhodujeme o zaměření technické
politiky na dalších 5 let. V přednesu soudruha
ministra federální vlády inž. Šupky
jste slyšeli hlavní zaměření
výzkumu a vývoje, které svým obsahem
vychází z potřeby promítnout do konkrétních
úkolů princip koncentrace výzkumného
úsilí na rozhodující problémy
i výsledky dosavadních jednání o mnohostranné
a dvoustranné spolupráci s ostatními socialistickými
zeměmi.
Celý soubor programů ve výzkumu a vývoji,
se kterým jste byli seznámeni, udává
hlavní orientaci pro příští léta,
ale nelze ho považovat za strnulý a zcela neměnný.
V některých oblastech je třeba dopracovávat.
Postupně s prohlubováním vazeb na hospodářskou,
zejména investiční politiku, s vyjasněním
otázek mezinárodní spolupráce a v
neposlední řadě s rychlými změnami
v rozvoji vědy a techniky bude třeba v rámci
ročních prováděcích plánů
přistupovat k potřebným změnám
s cílem dosažení větších
kvalit řešení a koncentrace na rozhodující
problémy a zejména s cílem dosažení
větších vyšší efektivnosti
vynakládaných prostředků. Současně
s tím musí jít o citlivé zkoumání
a ověření proporcí mezi úkoly
krátkodobými a dlouhodobými, a nepřipustit,
aby při orientaci na okamžité řešení
neduhů naší ekonomiky se opomíjelo řešení
úkolů potřebných z hlediska dlouhodobé
perspektivy, což by ve svých důsledcích
podvazovalo budoucí rozvoj. K tomuto hledisku bude
třeba přihlížet především
při rozhodování o zařazování
nových úkolů, se kterými je v současné
době uvažováno jako se záměry
budoucích řešení. V tomto směru
je nutné považovat věcnou část
státního plánu vědy a techniky za
otevřenou a bude třeba do plánu začleňovat
jen takové úkoly, které jsou po všech
stránkách připraveny, včetně
ekonomického vyhodnocení přínosů
a dohod o realizaci výsledků řešení.
Další problém, o kterém bych se chtěl
v souvislosti s dnešním projednáváním
zmínit, je otázka efektivnosti vědeckotechnického
rozvoje. Z úvodního přednesu je patrno
pro jednotlivé programy a oblasti, v jaké výši
je uvažováno vynaložení neinvestičních
prostředků a jaké přínosy se
očekávají v těchto oblastech
po realizaci výsledků výzkumu vývoje.
Celý problém posuzování efektivnosti
výzkumu a vývoje je problémem velmi složitým
a širokým a v celém světě
se hledají různé cesty posuzování
přínosů z prostředků vynakládaných
na výzkum a vývoj a hledání stanovení
správné, optimální výše
prostředků určených na vědeckotechnický
rozvoj. Otevřeně řečeno, nemáme
stále k dispozici odpovídající
způsob hodnocení efektivnosti, který by souhrnně
na vyšší úrovni řízení
řešil tuto otázku přijatelným
způsobem. Potvrzují to i poslední zkušenosti
z jednorázového šetření
o efektivnosti úkolů státního plánu,
řešených v letech 1965-69, resp. Dokončených
v roce 1970. Mnohé úkoly, zejména ty,
které slouží k rozšíření
vlastního poznání pro ovládnutí
složitějších výrobních procesů
a koneckonců i složitějšího života
společnosti 20. století, mají totiž
celospolečenský účinek.
Obecně řečeno, celková efektivnost
prostředků vynakládaných na výzkum
a vývoj závisí na celé řadě
faktorů, které nedovedeme vždy plně
postihnout.
1. Znalost budoucích požadavků na výzkum
a vývoj, odvozený z předpokládaného
hospodářského rozvoje,
2. sepětí celého výzkumně vývojového
systému s výrobou a obchodem /vnitřním
i zahraničním/,
3. sepětí s rozvojovými cíly, které
si společnost před sebe staví,
4. schopnost národního hospodářství
absorbovat výsledky výzkumu a vývoje,
5. správná orientace a zdůvodnění
výzkumných a vývojových prací
a kvalifikace pracovníků ve výzkumu a vybavení
pracovišť.
Nechtěl bych zde šířeji o těchto
problémech hovořit, ale jen pokud souvisejí
s vlastním řešením úkolů
plánu technického rozvoje. Této otázce
- stanovení efektivnosti prostředků vynakládaných
na jednotlivé úkoly - byla v etapě přípravy
pětiletky věnována zvýšená
pozornost a u převážné části
úkolů jsou předem uvedeny očekávané
přínosy po realizaci výsledků řešení.
I nadále bude třeba se těmito otázkami
zabývat nejen při formulování nových
úkolů, ale i v průběhu jejich řešení
a také v konečné fázi posuzování
po zakončení úkolů.
Příprava úkolů věcné
části plánu rozvoje vědy a techniky
na nastávající pětiletku byla v tomto
směru zabezpečována daleko náročnějším
způsobem, který nalezl svůj odraz v selekci
úkolů podle jejich efektivnosti a podle předem
smluvně zajištěné realizace. Předpokladem
zařazení jednotlivých úkolů
byla příprava návrhů hospodářských
smluv a posílení zájmu realizátorů
na řešení úkolů již od samého
počátku řešení zvýšením
podílového financování úkolů
z vlastních zdrojů výrobně hospodářských
jednotek. V této souvislosti je třeba poznamenat,
že uzavírané smlouvy platí pro obě
strany jak pro stát, tak i pro příslušného
realizátora a řešitele.
Obdobně je třeba dosáhnout i lepšího
sepětí s národohospodářským
plánem, především s jeho oblastí
výroby a investic. První kroky ve sladění
obou těchto sfér byly již učiněny
v souvislosti s přípravou plánu. Nyní
půjde o to, aby tato činnost se stala trvalou činností,
a to nejen ve vztahu orgánů řídících
vědeckotechnický rozvoj k Státní plánovací
komisi a národním plánovacím komisím,
ale i k nižším stupňům řízení;
podle toho, který stupeň řízení
odpovídá za zavedení výsledků
toho kterého výzkumného úkolu výroby.
S těmito problémy a s řešením
úkolů vůbec souvisí i otázka
kontroly. Je to oblast, které v posledních letech
nebyla věnována dostatečná pozornost,
a to na všech stupních řízení.
Bude třeba postupně vytvořit na jednotlivých
stupních řízení technického
rozvoje takové předpoklady, které by umožnily
zlepšení kontroly vynakládaných státních
prostředků.
Relativně samostatným úsekem činnosti,
kde bude třeba dosáhnout výrazného
zlepšení činnosti, je zkvalitnění
a prohloubení mezinárodní vědeckotechnické
spolupráce a její sepětí s celkovou
integrací socialistických států a
nalezení vhodných forem spolupráce s KS.
Půjde o hledání takových cest, abychom
při omezených prostředcích, které
pro oblast vědy a techniky máme, dosáhli
zvratu v této činnosti, zamezili duplicitnímu
řešení úkolů a současně
řešili i formy předávaných vyřešených
výsledků a zároveň zabezpečili
i úpravy plánu vědy a techniky podle uzavřených
mezinárodních dohod. Mezníkem v této
oblasti by mělo být předloňské
zasedání prvních tajemníků
komunistických a dělnických stran států
RVHP.
Práce na věcné části plánu
rozvoje vědy a techniky jeho projednáním
nekončí. Bude třeba, aby Federální
ministerstvo pro technický a investiční rozvoj
ve spolupráci s národními orgány pro
výstavbu a techniku a ostatními články
centrální sféry řízení
soustředily v nejbližších měsících
svou pozornost především
- na další prohlubování celostátní
koncepce technické politiky, zejména z hlediska
dalšího poznání a uplatnění
světových vývojových tendencí
i směrů specifických pro podmínky
ČSSR a na propracování vazeb mezi programy
a jejich vzájemné podmíněnosti;
- na dosažení souladu s perspektivou ekonomiky a vyjádření
dopadu na hospodářský rozvoj ČSSR;
- na rozšíření využití možnosti
mezinárodní vědeckotechnické spolupráce,
a to od základního výzkumu až po vývoj
a první sérii nových výrobků;
- a na posouzení struktury plánu ČSR a SSR
z hlediska cílů celostátní technické
politiky s respektováním zvláštností
republik.
Zvláště náročnou etapou prací
bude pokračování v konfrontacích záměrů
úkolů státního plánu rozvoje
vědy a techniky s perspektivami rozvoje podniků.
Vzhledem k přímé podřízenosti
výrobních jednotek odvětvovým ministerstvům
i k možnostem skloubení záměrů
výzkumu a vývoje s navazující realizací
ve výrobě a rozvojem výrobních kapacit
na této úrovni, připadne rozhodující
úloha resortním ministerstvům. Dále
pak z hlediska ovlivňování perspektivního
rozvoje ekonomiky - zvláště směrování
investiční politiky rozvojových investic
- Státní plánovací komisi.
Soudružky a soudruzi,
vědeckotechnickému rozvoji jsou skutečně
cizí organizační bariéry, jak naznačil
s. ministr Šupka. Jestliže však tyto bariéry
i u nás zatím ještě existují,
pokoušejme se je neúnavně překonávat
- socialistický způsob hospodaření
nám k tomu dává ty nejlepší předpoklady.
Tato myšlenka, vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci, prolíná
celým návrhem usnesení, který vám
byl předložen, a jehož přijetí
vám proto doporučuji.
Děkuji za pozornost!
Předsedající místopředseda
SN Kouba: Děkuji soudruhu ministrovi ing. Löblovi.
Bude hovořit poslanec Kompiš a připraví
se poslanec Ptáček Vladimír.
Poslanec Ing. Kompiš: Vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, súčasný
rozvoj spoločnosti je charakterizovaný všestrannejším
využívaním vedy a techniky a zavádzaním
ich poznatkov do praxe. Na túto skutočnosť
poukázalo i decembrové plenárne zasadnutie
ÚV KSČ. Bez využitia technického pokroku
nie je možné výraznejšie urýchliť
rozvoj výroby, a tým ani rozvoj životnej úrovne.
Analýza vedeckých inštitúcií
Sovietskeho zväzu jednoznačne dokazuje, že jednotná
technika, zavedená do výrobného procesu sa
zúčastňuje takmer polovicou na prírastku
národného dôchodku a dvomi tretinami na prírastku
produktivity práce. Tieto faktory nie sú zanedbateľné,
naopak, sú na zamyslenie práve pri realizácii
úloh 5. pťročného plánu i pre
oblasť stavebníctva, o ktorom sa chcem zmieniť.
Technický rozvoj v stavebníctve v uplynulej päťročnici
je charakterizovaný predovšetkým nástupom
veľkého investičného rozvoja v oblasti
výroby stavebných látok. Rozširovanie
a modernizácia silikátovej materiálovej základne
sú obohatené o nový odbor keramiky vo vlastnom
rezorte a aj o začínajúce rozširovanie
sortimentu niektorých výrobkov pre investičnú
činnosť v iných rezortoch. Stavebná
výroba zaznamenala zvyšovanie podielu montovanej technológie
v bytovej výstavbe, nástup ľahké prefabrikácie
v občianskej výstavbe a začiatky centralizovanej
výroby betónových zmesí. Technický
pokrok bol jedným z činiteľov, ktorý
pomáhal splniť úlohy 4. pťročného
plánu.
V 5. päťročnici očakávame, že
technický rozvoj nám umožní riešiť
okrem iného hlavne pálčivý problém
ďalšieho zvyšovania produktivity práce.
V tejto súvislosti mi dovoľte stručnú
charakteristiku úloh v rokoch 1971 - 1975.