Pokiaľ ide o pracovné poriadky, Zákonník
práce ustanovuje, že sa vydávajú v záujme
úspešného plnenia úloh organizácie,
jej vnútorného poriadku, správnej organizácie
práce a upevňovania pracovnej disciplíny.
Význam pracovných poriadkov vidím predovšetkým
v tom, že každý pracovník bude oboznámený
s rozsahom svojich povinností. Pri prieskume sa zistilo,
že pracovné poriadky v mnohých organizáciách
nie sú správne vypracované a že sa prepracovávajú.
Je zaujímavé, že k tomu dochádza až
po piatich rokoch, po tom, čo Zákonník práce
vstúpil v platnosť. To si možno vysvetliť
jednak tým, že sa jeho význam nesprávne
z nepochopiteľných dôvodov podceňoval.
Pritom je v záujme každého vedúceho
pracovníka, aby pracovné poriadky boli skutočne
dokonalé.
Domnievam sa, že upevneniu pracovnej disciplíny neprospelo,
že spolupráca medzi vedúcimi podniku a medzi
závodnými výbormi v posledných rokoch
ochabla. Vina bola zrejme na obidvoch stranách. Pritom
je predsa nemysliteľné, aby na riešení
týchto otázok, keď ide o celospoločenský
záujem, o prosperitu závodu i o prospech jednotlivca,
neexistoval spoločný záujem.
Zákonník práce tiež ustanovuje, že
vedúci pracovníci sú povinní vytvárať
pracujúcim priaznivé pracovné podmienky.
To je naozaj veľmi dôležitá zásada,
ktorá má veľký vplyv na úroveň
pracovnej disciplíny.
Záverom by som chcel zdôrazniť, že príslušní
rezortní ministri by si mali na svojom úseku dôkladne
stav pracovnej disciplíny v širokom poňatí
preveriť a od zodpovedných vedúcich pracovníkov
požadovať, aby sa dodržiavaniu pracovnej disciplíny
venovala potrebná pozornosť. Skúsenosti ukazujú,
že takýto stav v tejto oblasti by bol prijateľnejší,
keby každý pracovník bol oboznámený
nielen so svojimi právami, ale aj s povinnosťami.
Som presvedčený, že pracujúci i v mojom
volebnom obvode plne pochopia tieto opatrenia, lebo ony smerujú
ku konsolidácii nášho národného
hospodárstva, o čo i nám poslancom Snemovne
národov ide.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Súletymu.
Do diskusie sa prihlásil súdruh Gavenda. Dávam
mu slovo.
Poslanec Gavenda: Soudružky a soudruzi poslanci! Pracující
našeho odborového svazu již řadu let plní
odpovědně své plánované úkoly.
Pracovní obětavost a iniciativa horníků
a energetiků byla nejednou vyzvednuta a oceněna
nejvyššími stranickými a státními
orgány.
Přitom dobré výsledky společného
úsilí jsou soustavně mařeny projevy
nekázně jednotlivců. Zejména vývoj
uplynulých let negativně poznamenal a narušil
socialistické pracovní vztahy a pracovní
kázeň a vážně narušuje postupující
konsolidaci politického a hospodářského
života a zájmy celé společnosti.
Současným stavem kázně a příčinami
jejího nedodržování se zabývala
vláda ČSR v dubnu letošního roku. Ve
svém usnesení konstatuje, že neuspokojivý
stav pracovní kázně způsobuje řadu
vlivů, z nich považuje za nejzávažnější
nízkou úroveň řídící
práce na všech stupních řízení,
oslabování významu morálního
oceňování práce a projevy falešné
solidarity při porušování kázně
a prohlubující se nerovnováhu mezi potřebami
a zdroji pracovních sil, způsobenou zejména
neefektivním využíváním pracovní
síly.
Vláda současně zdůraznila, že
zvýšení životní úrovně
a řízení bude vyžadovat zvýšení
požadavku na náročnost práce a odpovědnost
řídících pracovníků.
Za neoddělitelnou součást řízení
je třeba považovat i důsledné provádění
kontroly řádného plnění pracovních
povinností avivozování závěrů
z jejich porušování.
Dále vláda připomněla, že předpokladem
ke zlepšení neuspokojivého stavu pracovní
kázně je důsledné dodržování
opatření, která již byla přijata
jak v oblasti pracovního práva, tak i v oblasti
plánování a regulace vývoje zaměstnanosti
a pohybu pracovních sil, v oblasti odměňování
a dále opatření, přijatá v
souvislosti se zkracováním pracovní doby
a zaváděním pětidenního pracovního
týdne.
Také předsednictvo ústředního
výboru Českého odborového svazu pracovníků
hornictví a energetiky provádělo analýzu
o dodržování socialistické zákonnosti,
státní a pracovní disciplíny a přijalo
opatření, jak dále pokračovat v odborářské
práci.
Při realizaci plnění usnesení předsednictva
ústředního výboru odborového
svazu byly rozpracovány charakteristické prvky porušování
pracovní kázně. V úzké spolupráci
s hospodářskými orgány byla analýza
rozdělena:
1. na případy týkající se všech
pracovníků.
2. na případy týkající se vedoucích
pracovníků.
ad 1. Nedostatečné využívání pracovní doby a zejména tyto projevy:
ztráty osobního charakteru, jde zejména o
pozdní příchody na pracoviště,
předčasné odchody, prodlužování
přestávek, zbytečné rozhovory, atd.,
ztráty technicko-organizačního charakteru,
to je ztráty času způsobené nedostatkem
materiálu, čekání, prostoji, odstraňováním
poruch, nedostatky v organizaci sjezdů a výjezdů
pracovníků na dolech, nepřipravenost pracoviště,
atd. Při zkoumání využití pracovní
doby a vzniku ztrátových časů je nutno
využívat tradičních metod /snímku
pracovního dne nebo snímku časových
ztrát/ a z jejich rozboru stanovit účinná
opatření ke zlepšení pracovní
doby.
nedbání příkazů a pokynů
vedoucích pracovníků a nedodržování
technologické kázně, jde zde především
o nedodržování technologických a výrobních
postupů, případně o neplnění
nebo odmítání příkazu vedoucích
pracovníků. Porušování technologické
kázně napomáhá i nekvalitní
odbírka práce, nízká úroveň
výrobní, vstupní a výstupní
kontroly,
nedodržování zásad bezpečnosti
práce, porušování bezpečnostních
předpisů se projevuje prováděním
zakázaných a nebezpečných pracovních
postupů, nepoužíváním přidělených
osobních ochranných pomůcek a zařízení,
neplněním povinností vyplývajících
z předpisů o údržbě strojů
a zařízení apod.
ad 2.
projevy nekázně týkající se
vedoucích pracovníků,
nedodržování zásad služebních
povinností, nedodržování zásad
výrobních a služebních tajemství,
nezodpovědné jednání zejména
komerční, které poškozuje zájem
státu,
nedodržování pracovně právních
předpisů, zejména předpisů
o pracovní době, zde je třeba zaměřit
pozornost především na kontrolu dodržování
a využívání pracovní doby, vyvozování
důsledků z nedodržování pracovní
doby, nařizování práce přesčas,
nedodržování limitu práce přesčas
stanovené zákoníkem práce a nedostatečná
kontrola vykonávané práce přesčas,
nedostatečné řízení a organizace
práce, má své základní nedostatky
zejména v nedodržování platných
organizačních norem, přeceňování
prakticismu v oblasti řízení a správy,
nedostatečná dokumentace a podklady při jednáních,
nedůsledné uplatnění technicky zdůvodněných
norem spotřeby práce a zásad racionalizace
práce,
nedodržování mzdové kázně
a principu mzdové diferenciace; půjde především
o dodržování a správnou aplikaci mzdových
předpisů, důsledné přidělování
náhradní práce v případech,
kdy není možná realizace původně
stanoveného úkolu /výpadek energie/, vývoj
průměrných výdělků kategorie
dělníků a technicko-hospodářských
pracovníků,
nedodržování pracovní kázně
v oblasti smluvní, investiční a cenové,
projevy pracovní nekázně v těchto
oblastech poškozují nejen podnik, ale celé
národní hospodářství. Bude
nutné zaměřit se zejména na případy
nesprávných dodavatelsko-odběratelských
vztahů, případy nedostatečné
kontroly a přejímky dodávek, případně
nedostatku ve vlastní cenotvorné a cenové
praxi.
Z uvedených závěrů vyplývá,
že je nutné učinit opatření,
která budou postupně realizovat usnesení
předsednictva ústředního výboru
odborového svazu.
Opatření v komplexní socialistické
racionalizaci
Maximální úsilí je třeba věnovat
technologickým opatřením a dále úspoře
paliv a energie všeho druhu. Tato výzva se musí
stát záležitostí každého
vedoucího pracovníka i odboráře. Dojde
tak k ulehčení tíživé situace
v palivo-energetické základně. Nedílnou
součástí opatření je rozvoj
iniciativy pracujících, a to všemi formami
socialistické soutěže.
Vyvrcholením jsou socialistické a sdružené
závazky např. horníků ze Stonavy,
pracovních kolektivů elektrárny Počerady
a elektrárny Mělník II, dále připravujeme
sdružený závazek pro výstavbu dolu Březno.
Velkými rezervami na tomto úseku zůstává
práce s mládeží. Mladí odboráři
našeho odborového svazu začínají
aktivně pracovat, čehož důkazem je výstavba
elektrárny Tušimice, která bude stavbou mládeže.
Z naznačené činnosti vyplývá,
že je nutné nadále pokračovat v každodenní
a konkrétní politickovýchovné práci.
Půjde zejména o odkrytí vlastních
rezerv v oblasti dodržování pracovní
kázně. V rámci konsolidace je nutné
seznámit nové odborářské funkcionáře
s pracovněprávními předpisy, s jejich
právy i povinnostmi.
Dále bude nutné rozvinout propagační
a politicko-organizační činnost na podnicích
a závodech, zejména využít rozhlasu,
závodních časopisů atd.
K problematice pracovních sil
Problematika pracovních sil se stala vážným
momentem, který do značné míry ovlivní
vývoj palivo-energetického systému v roce
1971 i v dalších letech. Kritický nedostatek
pracovních sil mají zejména pohraniční
oblasti severních Čech a rovněž tak
nově vybudovaná energetická zařízení,
zejména přechod pracovníků z výstavby
do výroby. Tato otázka souvisí s kvalifikací
pracovních sil. Zde bude nutné pokračovat
v realizaci vládního usnesení č.19/1970
o dlouhodobém zajištění pracovních
sil pro uhelný průmysl. Obdobný nábor
bude nutný pro důležité energetické
stavby páté pětiletky.
Ve svém vystoupení jsem naznačil problémy.
kterými se zabývá náš odborový
svaz. Při odstraňování nedostatků
musí být upřeno veškeré úsilí
celé fronty pracujících na urychlené
řešení uvedených problémů.
Značnou odpovědnost mají vedoucí pracovníci
na všech stupních řízení. Tito
musí nesmlouvavě vyžadovat plnění
povinností od všech podřízených.
soustavně vychovávat a působit na morální
vlastnosti pracujících a v případě
porušení pracovní kázně vyvozovat
důsledky.
Na druhé straně stojí odboráři,
kteří musí podporovat úsilí
vedoucích pracovníků o zavedení pořádku
a odpovědnosti za výsledky práce. Síla
působení odborářského aktivu
musí být vedena proti všem, kteří
chtějí na úkor ostatních získávat
neoprávněné výhody, nebo jakýmkoliv
způsobem poškozovat společné zájmy
pracovního kolektivu. A tam, kde nepostačí
přesvědčování a politickovýchovná
práce, je třeba nastoupit cestu působení
zákona a tvrdého postihu za nekvalitní a
neodpovědnou práci.
Ve svém vystoupení jsem chtěl ukázat,
že přes všechny úspěchy a obětavou
práci našich horníků a energetiků,
jsou ještě negativní jevy, které je
třeba v zájmu celé společnosti odstranit.
Je nanejvýš nutné, aby všechny společenské
organizace ve všech odvětvích našeho hospodářství
si uvědomily, že mohou velmi účinně
ovlivnit myšlení lidí k boji proti nekázni
a lajdáctví a tím pomáhat při
konsolidaci našeho národního hospodářství.
Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Gavendovi.
Slovo má poslanec Jozef Malina.
Poslanec Malina: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Dovoľte, aby som sa stručne zmienil o poznatkoch zo
Západoslovenskej oblasti.
Rozvoj národného hospodárstva v posledných
rokoch odčerpal podstatnú časť disponibilných
zdrojov pracovných síl na celom území
ČSSR a podstatne zmenil podmienky reprodukcie pracovných
síl i na Slovensku a aj v jednotlivých oblastiach
v rámci Slovenska. V podnikoch a organizáciách
následkom vyčerpania zdrojov mužských
pracovných síl sa postupne objavovali rôzne
nešváry pri získavaní pracovníkov,
či už v preťahovaní medzi podnikmi a odvetviami
alebo v preplácaní a poskytovaní rôznych
neoprávnených výhod, príspevkov, v
zaraďovaní do vyšších tried kvalifikačného
katalógu atď.
Rezorty často podľahli nátlaku podriadených
organizácií a svojimi internými smernicami
povoľovali podnikom vyplácať rôzne náborové
príspevky pod rôznymi titulmi, čo sa často
aj dnes objavuje v inzercii dennej tlače, ako to naznačil
súdruh spravodajca.
Vplyv politickej situácie v roku 1968 demoralizačne
pôsobil nielen na úseku politickej a hospodárskej
sféry, ale nutne sa odrazil aj v zamestnanosti a rozmiestňovaní
pracovných síl a ich odmeňovaní. Oportunistické
živly presadzovali možnosť zavedenia drobnej podnikateľskej
činnosti, čo niektorí jednotlivci rýchlo
využili pod rôznymi zámienkami na zavádzanie
pridruženej výroby. Dokonca zneužívali
aj spoločenské organizácie vo svoj finančný
prospech. V Západoslovenskej oblasti bolo tiež niekoľko
takých prípadov.
Forma pridružených výrob nie je jedinou formou
podnikania, ktorá nepriaznivo vplýva na oblasť
práce a miezd, a tým i na stabilizáciu pracovníkov.
Keď Ústredná správa MH vydávala
smernicu č. 1/1-981/64, ktorou sa upravuje drobné
podnikanie, určite nemala na mysli možnosti enormného
obohacovania sa jednotlivcov, ale sledovala ňou rozšírenie
služieb pre obyvateľov najmä na dedinách
a tam, kde služby nie sú zabezpečené.
Ako možno aj takýto dobrý úmysel zneužiť,
mal som možnosť si overiť na príklade zo
svojho volebného obvodu.
Iba stručne: V dôsledku toho, že príslušné
stavebné organizácie, konkrétne okresný
stavebný podnik nejavia už dostatočnú
ochotu robiť opravy a starať sa o údržbu
budov, museli sa pri zabezpečovaní generálnej
opravy budovy MNV vo Veľkej Doline obrátiť na
"drobného podnikateľa", ktorý prejavil
ochotu budovu opraviť. Jeho písomná agenda
sa obmedzovala len na predkladanie faktúr, ktoré
účtovník a predseda MNV bez vecnej kontroly
vyplácali. Keď si na toto podnikanie posvietila Komisia
ľudovej kontroly ONV, zistila, že pri celkovej fakturácii
164 214,- Kčs prefaktúrovanie robilo "len"
81 663,- Kčs. Teda prakticky len pri takejto jednej akcii
takýmito gangsterskými metódami bol rozpočet
MNV takto okradnutý o túto sumu.
Keď sa nám nepodarí zamedziť zneužívanie
drobnej podnikateľskej činnosti na takéto súkromné
obohacovanie, nepodarí sa nám zvýšiť
pracovnú morálku a atraktívnosť pevného
a stáleho zamestnania v kľúčových
podnikoch.
Napriek opatreniam na zamedzenie obchodovania s pracovnou silou
a na zamedzenie fluktuácie treba pripomenúť,
že v III. štvrťroku 1969 menilo zamestnanie v Západoslovenskej
oblasti 9733 pracovníkov, v III. štvrťroku 1970
až 12 217 pracovníkov, čo je o 2 484 osôb
viac.
Vzhľadom na vyčerpanosť pracovných zdrojov
v produktívnom veku orientovali organizácie svoju
pozornosť na získanie pätnásťročného
dorastu do učebného pomeru ako jediného zdroja
pracovných síl.
Keďže úlohy neboli stanovené direktívne,
došlo k tomu, že niektoré organizácie
určený plán vysoko prekročili na úkor
menej atraktívnych odvetví, ako sa tu o tom hovorilo,
najmä na úkor rezortu priemyslu, stavebníctva
a baníctva.
Treba povedať z poznatkov, že niektoré príčiny
boli aj také, že napr. v stavebníctve nevedeli
dodnes ešte zabezpečiť, aby sa napr. murár,
tesár, stolár dostal na úroveň odbornosti
inštalatéra, elektrikára a pod. Treba povedať,
že prevádzkárňam by sa mala národným
výborom uložiť povinnosť výchovy
pre všetky druhy remesiel, ktoré sú ešte
mnoho dlžné nášmu obyvateľstvu v
mestách a na dedinách, čím by sme
zabránili fuškárom vykonávať prácu,
okrádať občanov atď.