Středa 18. listopadu 1970

Pokiaľ ide o pracovné poriadky, Zákonník práce ustanovuje, že sa vydávajú v záujme úspešného plnenia úloh organizácie, jej vnútorného poriadku, správnej organizácie práce a upevňovania pracovnej disciplíny. Význam pracovných poriadkov vidím predovšetkým v tom, že každý pracovník bude oboznámený s rozsahom svojich povinností. Pri prieskume sa zistilo, že pracovné poriadky v mnohých organizáciách nie sú správne vypracované a že sa prepracovávajú. Je zaujímavé, že k tomu dochádza až po piatich rokoch, po tom, čo Zákonník práce vstúpil v platnosť. To si možno vysvetliť jednak tým, že sa jeho význam nesprávne z nepochopiteľných dôvodov podceňoval. Pritom je v záujme každého vedúceho pracovníka, aby pracovné poriadky boli skutočne dokonalé.

Domnievam sa, že upevneniu pracovnej disciplíny neprospelo, že spolupráca medzi vedúcimi podniku a medzi závodnými výbormi v posledných rokoch ochabla. Vina bola zrejme na obidvoch stranách. Pritom je predsa nemysliteľné, aby na riešení týchto otázok, keď ide o celospoločenský záujem, o prosperitu závodu i o prospech jednotlivca, neexistoval spoločný záujem.

Zákonník práce tiež ustanovuje, že vedúci pracovníci sú povinní vytvárať pracujúcim priaznivé pracovné podmienky. To je naozaj veľmi dôležitá zásada, ktorá má veľký vplyv na úroveň pracovnej disciplíny.

Záverom by som chcel zdôrazniť, že príslušní rezortní ministri by si mali na svojom úseku dôkladne stav pracovnej disciplíny v širokom poňatí preveriť a od zodpovedných vedúcich pracovníkov požadovať, aby sa dodržiavaniu pracovnej disciplíny venovala potrebná pozornosť. Skúsenosti ukazujú, že takýto stav v tejto oblasti by bol prijateľnejší, keby každý pracovník bol oboznámený nielen so svojimi právami, ale aj s povinnosťami. Som presvedčený, že pracujúci i v mojom volebnom obvode plne pochopia tieto opatrenia, lebo ony smerujú ku konsolidácii nášho národného hospodárstva, o čo i nám poslancom Snemovne národov ide.

Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Súletymu. Do diskusie sa prihlásil súdruh Gavenda. Dávam mu slovo.

Poslanec Gavenda: Soudružky a soudruzi poslanci! Pracující našeho odborového svazu již řadu let plní odpovědně své plánované úkoly. Pracovní obětavost a iniciativa horníků a energetiků byla nejednou vyzvednuta a oceněna nejvyššími stranickými a státními orgány.

Přitom dobré výsledky společného úsilí jsou soustavně mařeny projevy nekázně jednotlivců. Zejména vývoj uplynulých let negativně poznamenal a narušil socialistické pracovní vztahy a pracovní kázeň a vážně narušuje postupující konsolidaci politického a hospodářského života a zájmy celé společnosti.

Současným stavem kázně a příčinami jejího nedodržování se zabývala vláda ČSR v dubnu letošního roku. Ve svém usnesení konstatuje, že neuspokojivý stav pracovní kázně způsobuje řadu vlivů, z nich považuje za nejzávažnější nízkou úroveň řídící práce na všech stupních řízení, oslabování významu morálního oceňování práce a projevy falešné solidarity při porušování kázně a prohlubující se nerovnováhu mezi potřebami a zdroji pracovních sil, způsobenou zejména neefektivním využíváním pracovní síly.

Vláda současně zdůraznila, že zvýšení životní úrovně a řízení bude vyžadovat zvýšení požadavku na náročnost práce a odpovědnost řídících pracovníků. Za neoddělitelnou součást řízení je třeba považovat i důsledné provádění kontroly řádného plnění pracovních povinností avivozování závěrů z jejich porušování.

Dále vláda připomněla, že předpokladem ke zlepšení neuspokojivého stavu pracovní kázně je důsledné dodržování opatření, která již byla přijata jak v oblasti pracovního práva, tak i v oblasti plánování a regulace vývoje zaměstnanosti a pohybu pracovních sil, v oblasti odměňování a dále opatření, přijatá v souvislosti se zkracováním pracovní doby a zaváděním pětidenního pracovního týdne.

Také předsednictvo ústředního výboru Českého odborového svazu pracovníků hornictví a energetiky provádělo analýzu o dodržování socialistické zákonnosti, státní a pracovní disciplíny a přijalo opatření, jak dále pokračovat v odborářské práci.

Při realizaci plnění usnesení předsednictva ústředního výboru odborového svazu byly rozpracovány charakteristické prvky porušování pracovní kázně. V úzké spolupráci s hospodářskými orgány byla analýza rozdělena:

1. na případy týkající se všech pracovníků.

2. na případy týkající se vedoucích pracovníků.

ad 1. Nedostatečné využívání pracovní doby a zejména tyto projevy:

ztráty osobního charakteru, jde zejména o pozdní příchody na pracoviště, předčasné odchody, prodlužování přestávek, zbytečné rozhovory, atd.,

ztráty technicko-organizačního charakteru, to je ztráty času způsobené nedostatkem materiálu, čekání, prostoji, odstraňováním poruch, nedostatky v organizaci sjezdů a výjezdů pracovníků na dolech, nepřipravenost pracoviště, atd. Při zkoumání využití pracovní doby a vzniku ztrátových časů je nutno využívat tradičních metod /snímku pracovního dne nebo snímku časových ztrát/ a z jejich rozboru stanovit účinná opatření ke zlepšení pracovní doby.

nedbání příkazů a pokynů vedoucích pracovníků a nedodržování technologické kázně, jde zde především o nedodržování technologických a výrobních postupů, případně o neplnění nebo odmítání příkazu vedoucích pracovníků. Porušování technologické kázně napomáhá i nekvalitní odbírka práce, nízká úroveň výrobní, vstupní a výstupní kontroly,

nedodržování zásad bezpečnosti práce, porušování bezpečnostních předpisů se projevuje prováděním zakázaných a nebezpečných pracovních postupů, nepoužíváním přidělených osobních ochranných pomůcek a zařízení, neplněním povinností vyplývajících z předpisů o údržbě strojů a zařízení apod.

ad 2.

projevy nekázně týkající se vedoucích pracovníků,

nedodržování zásad služebních povinností, nedodržování zásad výrobních a služebních tajemství, nezodpovědné jednání zejména komerční, které poškozuje zájem státu,

nedodržování pracovně právních předpisů, zejména předpisů o pracovní době, zde je třeba zaměřit pozornost především na kontrolu dodržování a využívání pracovní doby, vyvozování důsledků z nedodržování pracovní doby, nařizování práce přesčas, nedodržování limitu práce přesčas stanovené zákoníkem práce a nedostatečná kontrola vykonávané práce přesčas,

nedostatečné řízení a organizace práce, má své základní nedostatky zejména v nedodržování platných organizačních norem, přeceňování prakticismu v oblasti řízení a správy, nedostatečná dokumentace a podklady při jednáních, nedůsledné uplatnění technicky zdůvodněných norem spotřeby práce a zásad racionalizace práce,

nedodržování mzdové kázně a principu mzdové diferenciace; půjde především o dodržování a správnou aplikaci mzdových předpisů, důsledné přidělování náhradní práce v případech, kdy není možná realizace původně stanoveného úkolu /výpadek energie/, vývoj průměrných výdělků kategorie dělníků a technicko-hospodářských pracovníků,

nedodržování pracovní kázně v oblasti smluvní, investiční a cenové, projevy pracovní nekázně v těchto oblastech poškozují nejen podnik, ale celé národní hospodářství. Bude nutné zaměřit se zejména na případy nesprávných dodavatelsko-odběratelských vztahů, případy nedostatečné kontroly a přejímky dodávek, případně nedostatku ve vlastní cenotvorné a cenové praxi.

Z uvedených závěrů vyplývá, že je nutné učinit opatření, která budou postupně realizovat usnesení předsednictva ústředního výboru odborového svazu.

Opatření v komplexní socialistické racionalizaci

Maximální úsilí je třeba věnovat technologickým opatřením a dále úspoře paliv a energie všeho druhu. Tato výzva se musí stát záležitostí každého vedoucího pracovníka i odboráře. Dojde tak k ulehčení tíživé situace v palivo-energetické základně. Nedílnou součástí opatření je rozvoj iniciativy pracujících, a to všemi formami socialistické soutěže.

Vyvrcholením jsou socialistické a sdružené závazky např. horníků ze Stonavy, pracovních kolektivů elektrárny Počerady a elektrárny Mělník II, dále připravujeme sdružený závazek pro výstavbu dolu Březno.

Velkými rezervami na tomto úseku zůstává práce s mládeží. Mladí odboráři našeho odborového svazu začínají aktivně pracovat, čehož důkazem je výstavba elektrárny Tušimice, která bude stavbou mládeže.

Z naznačené činnosti vyplývá, že je nutné nadále pokračovat v každodenní a konkrétní politickovýchovné práci. Půjde zejména o odkrytí vlastních rezerv v oblasti dodržování pracovní kázně. V rámci konsolidace je nutné seznámit nové odborářské funkcionáře s pracovněprávními předpisy, s jejich právy i povinnostmi.

Dále bude nutné rozvinout propagační a politicko-organizační činnost na podnicích a závodech, zejména využít rozhlasu, závodních časopisů atd.

K problematice pracovních sil

Problematika pracovních sil se stala vážným momentem, který do značné míry ovlivní vývoj palivo-energetického systému v roce 1971 i v dalších letech. Kritický nedostatek pracovních sil mají zejména pohraniční oblasti severních Čech a rovněž tak nově vybudovaná energetická zařízení, zejména přechod pracovníků z výstavby do výroby. Tato otázka souvisí s kvalifikací pracovních sil. Zde bude nutné pokračovat v realizaci vládního usnesení č.19/1970 o dlouhodobém zajištění pracovních sil pro uhelný průmysl. Obdobný nábor bude nutný pro důležité energetické stavby páté pětiletky.

Ve svém vystoupení jsem naznačil problémy. kterými se zabývá náš odborový svaz. Při odstraňování nedostatků musí být upřeno veškeré úsilí celé fronty pracujících na urychlené řešení uvedených problémů.

Značnou odpovědnost mají vedoucí pracovníci na všech stupních řízení. Tito musí nesmlouvavě vyžadovat plnění povinností od všech podřízených. soustavně vychovávat a působit na morální vlastnosti pracujících a v případě porušení pracovní kázně vyvozovat důsledky.

Na druhé straně stojí odboráři, kteří musí podporovat úsilí vedoucích pracovníků o zavedení pořádku a odpovědnosti za výsledky práce. Síla působení odborářského aktivu musí být vedena proti všem, kteří chtějí na úkor ostatních získávat neoprávněné výhody, nebo jakýmkoliv způsobem poškozovat společné zájmy pracovního kolektivu. A tam, kde nepostačí přesvědčování a politickovýchovná práce, je třeba nastoupit cestu působení zákona a tvrdého postihu za nekvalitní a neodpovědnou práci.

Ve svém vystoupení jsem chtěl ukázat, že přes všechny úspěchy a obětavou práci našich horníků a energetiků, jsou ještě negativní jevy, které je třeba v zájmu celé společnosti odstranit.

Je nanejvýš nutné, aby všechny společenské organizace ve všech odvětvích našeho hospodářství si uvědomily, že mohou velmi účinně ovlivnit myšlení lidí k boji proti nekázni a lajdáctví a tím pomáhat při konsolidaci našeho národního hospodářství.

Predseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Gavendovi. Slovo má poslanec Jozef Malina.

Poslanec Malina: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Dovoľte, aby som sa stručne zmienil o poznatkoch zo Západoslovenskej oblasti.

Rozvoj národného hospodárstva v posledných rokoch odčerpal podstatnú časť disponibilných zdrojov pracovných síl na celom území ČSSR a podstatne zmenil podmienky reprodukcie pracovných síl i na Slovensku a aj v jednotlivých oblastiach v rámci Slovenska. V podnikoch a organizáciách následkom vyčerpania zdrojov mužských pracovných síl sa postupne objavovali rôzne nešváry pri získavaní pracovníkov, či už v preťahovaní medzi podnikmi a odvetviami alebo v preplácaní a poskytovaní rôznych neoprávnených výhod, príspevkov, v zaraďovaní do vyšších tried kvalifikačného katalógu atď.

Rezorty často podľahli nátlaku podriadených organizácií a svojimi internými smernicami povoľovali podnikom vyplácať rôzne náborové príspevky pod rôznymi titulmi, čo sa často aj dnes objavuje v inzercii dennej tlače, ako to naznačil súdruh spravodajca.

Vplyv politickej situácie v roku 1968 demoralizačne pôsobil nielen na úseku politickej a hospodárskej sféry, ale nutne sa odrazil aj v zamestnanosti a rozmiestňovaní pracovných síl a ich odmeňovaní. Oportunistické živly presadzovali možnosť zavedenia drobnej podnikateľskej činnosti, čo niektorí jednotlivci rýchlo využili pod rôznymi zámienkami na zavádzanie pridruženej výroby. Dokonca zneužívali aj spoločenské organizácie vo svoj finančný prospech. V Západoslovenskej oblasti bolo tiež niekoľko takých prípadov.

Forma pridružených výrob nie je jedinou formou podnikania, ktorá nepriaznivo vplýva na oblasť práce a miezd, a tým i na stabilizáciu pracovníkov. Keď Ústredná správa MH vydávala smernicu č. 1/1-981/64, ktorou sa upravuje drobné podnikanie, určite nemala na mysli možnosti enormného obohacovania sa jednotlivcov, ale sledovala ňou rozšírenie služieb pre obyvateľov najmä na dedinách a tam, kde služby nie sú zabezpečené. Ako možno aj takýto dobrý úmysel zneužiť, mal som možnosť si overiť na príklade zo svojho volebného obvodu.

Iba stručne: V dôsledku toho, že príslušné stavebné organizácie, konkrétne okresný stavebný podnik nejavia už dostatočnú ochotu robiť opravy a starať sa o údržbu budov, museli sa pri zabezpečovaní generálnej opravy budovy MNV vo Veľkej Doline obrátiť na "drobného podnikateľa", ktorý prejavil ochotu budovu opraviť. Jeho písomná agenda sa obmedzovala len na predkladanie faktúr, ktoré účtovník a predseda MNV bez vecnej kontroly vyplácali. Keď si na toto podnikanie posvietila Komisia ľudovej kontroly ONV, zistila, že pri celkovej fakturácii 164 214,- Kčs prefaktúrovanie robilo "len" 81 663,- Kčs. Teda prakticky len pri takejto jednej akcii takýmito gangsterskými metódami bol rozpočet MNV takto okradnutý o túto sumu.

Keď sa nám nepodarí zamedziť zneužívanie drobnej podnikateľskej činnosti na takéto súkromné obohacovanie, nepodarí sa nám zvýšiť pracovnú morálku a atraktívnosť pevného a stáleho zamestnania v kľúčových podnikoch.

Napriek opatreniam na zamedzenie obchodovania s pracovnou silou a na zamedzenie fluktuácie treba pripomenúť, že v III. štvrťroku 1969 menilo zamestnanie v Západoslovenskej oblasti 9733 pracovníkov, v III. štvrťroku 1970 až 12 217 pracovníkov, čo je o 2 484 osôb viac.

Vzhľadom na vyčerpanosť pracovných zdrojov v produktívnom veku orientovali organizácie svoju pozornosť na získanie pätnásťročného dorastu do učebného pomeru ako jediného zdroja pracovných síl.

Keďže úlohy neboli stanovené direktívne, došlo k tomu, že niektoré organizácie určený plán vysoko prekročili na úkor menej atraktívnych odvetví, ako sa tu o tom hovorilo, najmä na úkor rezortu priemyslu, stavebníctva a baníctva.

Treba povedať z poznatkov, že niektoré príčiny boli aj také, že napr. v stavebníctve nevedeli dodnes ešte zabezpečiť, aby sa napr. murár, tesár, stolár dostal na úroveň odbornosti inštalatéra, elektrikára a pod. Treba povedať, že prevádzkárňam by sa mala národným výborom uložiť povinnosť výchovy pre všetky druhy remesiel, ktoré sú ešte mnoho dlžné nášmu obyvateľstvu v mestách a na dedinách, čím by sme zabránili fuškárom vykonávať prácu, okrádať občanov atď.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP